Постанова
від 22.08.2018 по справі 916/326/18
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 серпня 2018 року м. ОдесаСправа № 916/326/18 Одеський апеляційний господарський суд у складі:

Головуючого судді: Принцевської Н.М.;

Суддів: Діброви Г.І., Колоколова С.І.;

(Одеський апеляційний господарський суд, м.Одеса, проспект Шевченка, 29)

Секретар судового засідання Бендерук Є.О.;

За участю представників сторін:

Від Одеської міської ради - ОСОБА_1, довіреність № 45/вих-мр, від 20.02.18;

від ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради - ОСОБА_3, № 01-36/15, від 02.03.18;

від ТОВ "Зелена Ігуана" - ОСОБА_4, довіреність № б/н, від 30.03.18

розглянувши апеляційну скаргу Одеської міської ради

на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 року

по справі №916/326/18

за позовом Одеської міської ради

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Зелена Ігуана 2006»

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради

про стягнення збитків у сумі 129 083,11 грн.,

(суддя першої інстанції: Степанова Л.В., дата та місце винесення рішення: 29.05.2018, Господарський суд Одеської області, м.Одеса, просп. Шевченка, 29)

В березні 2018 року Одеська міська рада звернулася до Господарського суду Одеської області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Зелена Ігуана 2006" (далі - ТОВ Зелена Ігуана 2006 ) збитків за незаконне використання земельноъ ділянки у сумі 129083,11 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що відповідач, як власник об'єктів нерухомості, а саме: нежитлового приміщення - кафе, що знаходиться за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 17/2, користується земельною ділянкою, на якій розташований об'єкт нерухомості, без належного оформлення відповідних документів.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 (суддя - Степанова Л.В.) в задоволенні позовних вимог Одеської міської ради до ТОВ Зелена Ігуана 2006 про стягнення збитків в сумі 129083,11 грн. - відмовлено.

Суд першої інстанції зазначив, що, враховуючи сплату відповідачем земельного податку, посилання позивача на ставку у розмірі 5% при розрахунку збитків та неодержаний дохід є необґрунтованими, з огляду на що позовні вимоги Одеської міської ради задоволенню не підлягають.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням суду першої інстанції, Одеська міська рада звернулася до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить суд апеляційної інстанції скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

На думку апелянта, рішення суду першої інстанції прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, у зв'язку з чим підлягає скасуванню.

Зокрема, Одеська міська рада зазначає, що відповідач, всупереч п. 7 договору купівлі-продажу від 25.06.2009, яким передбачено обов'язок ТОВ Зелена Ігуана 2006 протягом 30 днів з мементу підписання договору подати документи на реєстрацію до Управління земельних ресурсів для оформлення права землекористування, не здійснив дій, направлених на оформлення документів, які посвідчують право користування земельною ділянкою, площею 292,3 кв.м., що розташована за адресою: м.Одеса, Лідерсовський бульвар, буд. 17/2.

Апелянт зазначає, що використання земельної ділянки без оформлення прав у встановленому порядку (викупу у власність чи отримання в оренду), є порушенням земельного законодавства, і сама по собі сплата земельного податку за використання такої земельної ділянки не звільняє особу від обов'язку укладення договору оренди земельної ділянки.

Заявник апеляційної скарги вважає, що єдиною можливою формою здійснення оплати за землю для відповідача як користувача земельної ділянки, на якій знаходиться належне останньому майно, є орендна плата. Саме недоотримана Одеською міською радою орендна плата є збитками, позов про стягнення яких подано до суду.

Ухвалами Одеського апеляційного господарського суду від 02.07.2018 у складі колегії суддів: головуючого судді - Головея В.М., суддів: Діброви Г.І., Савицького Я.Ф. відкрито апеляційне провадження по справі №916/326/18 за апеляційною скаргою Одеської міської ради на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018, судове засідання по справі №916/326/18 призначено на 25.07.2018 о 10-00 год.

05.07.2018 до Одеського апеляційного господарського суду від ТОВ Зелена Ігуана 2006 надійшов відзив на апеляційну скаргу позивача, в якій відповідач не погодився з її доводами та заперечував проти її задоволення.

ТОВ Зелена Ігуана 2006 у відзиві зазначає, що позивачем не було враховано, що оскільки відповідачем сплачується земельний податок, то чинне законодавство виключає можливість покладення на платника податків обов'язку щодо сплати орендної плати.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 25.07.2018 судове засідання по справі №916/326/18 за апеляційною скаргою Одеської міської ради на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 року відкладено на 22.08.2018 року о 10-30 год.

Ухвалою Одеського апеляційного господарського суду від 21.08.2018, у зв'язку з перебуванням головуючого судді Головея В.М. та судді-учасника колегії ОСОБА_5 у відпустці, апеляційну скаргу Одеської міської ради на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 прийнято до провадження колегією суддів Одеського апеляційного господарського суду у новому складі: головуючий суддя - Принцевська Н.М., судді: Діброва Г.І., Колоколов С.І.

В судовому засіданні 22.08.2018 представники Одеської міської ради та ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради підтримали доводи, викладені позивачем в апеляційній скарзі, наполягали на її задоволенні та на скасуванні рішення суду першої інстанції.

Представник ТОВ «Зелена Ігуана 2006» заперечував проти доводів апеляційної скарги позивача, просив суд апеляційної інстанції залишити її без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.

Відповідно до ст. 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов'язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

Розглянувши матеріали справи, апеляційну скаргу, заслухавши пояснення представників сторін, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції встановила наступне.

Як вбачається з матеріалів справи та не оспорюється сторонами, відповідно до договору купівлі-продажу від 25.06.2009, укладеного між Фірмою «На привалі» у вигляді товариства з обмеженою відповідальністю ЛТД та ТОВ «Зелена Ігуана 2006» , остання є власником нежитлового приміщення - кафе, що знаходиться за адресою: м.Одеса, Лідерсовський бульвар, будинок 17/2. (а.с. 25-26)

Вказане також підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 01.06.2017 №88662326. (а.с. 35)

Пунктом 7 зазначеного договору купівлі-продажу від 25.06.2009 встановлено, що покупець зобов'язаний протягом 30 календарних днів з моменту підписання договору купівлі-продажу подати документи на реєстрацію до Управління земельних ресурсів, для оформлення права землекористування.

Відповідно до умов укладеного між сторонами договору, ТОВ «Зелена Ігуана 2006» не було здійснено дій, направлених на оформлення документів, які посвідчують право користування земельною ділянкою, площею 292,3кв.м., що розташована за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, будинок 17/2.

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 02.10.2014 року №308, складеного відділом самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства, встановлено, що на земельній ділянці, орієнтовною площею 400 кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Одеса, Лідерсовський бульвар, 17/2, розташована будівля ресторану «Варадеро» , яка належить ТОВ «Зелена Ігуана 2006» згідно з витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 30.06.2009 року №23162502. Документи, що посвідчують право власності чи користування вказаною земельною ділянкою, відсутні, що порушує вимоги ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України. (а.с. 36)

За результатами проведеної перевірки департамент комунальної власності Одеської міської ради в листі від 06.10.2014 року (вих. № 01-13/7655) повідомив ТОВ «Зелена Ігуана 2006» про те, що питання невиконання вимог земельного законодавства при використанні вказаної земельної ділянки буде винесено на розгляд комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. (а.с. 37)

Крім того, 23.08.2017 відділом самоврядного контролю за використанням і охороною земель та дотриманням земельного законодавства повторно проведено перевірку дотримання вимог земельного законодавства та відповідно до акту №001479 встановлено, що на земельній ділянці, орієнтовною площею 400кв.м., яка знаходиться за адресою: м. Одеса, Лідерсівський бульвар, 17/2, розташована будівля ресторану «Варадеро» , яка належить ТОВ «Зелена Ігуана 2006» .

Позивачем, у зв'язку з використанням ТОВ Зелена Ігуана 2006 земельної ділянки без правовстановлюючих документів, на виконання Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України №284 від 19.04.1993, рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 30.05.2013 №204 затверджено склад комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам і Положення про дану комісію (додатки 1, 2 до вказаного рішення). Так, відповідно до п. 1.1. Положення, Комісія створена з метою визначення розміру збитків, заподіяних власникам землі та землекористувачам (орендарям) для їх подальшого відшкодування.

ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради в листах від 03.07.2017 (вих. №01-13/2894), 04.08.2017 (вих. №01-13/3682) повідомив ТОВ «Зелена Ігуана 2006» , що у зв'язку з несплатою плати за землю в порядку та розмірах, передбачених чинним законодавством України, питання щодо стягнення збитків з вказаного товариства, нанесених власнику землі - Одеській міській раді внаслідок неналежного виконання земельного законодавства винесено на розгляд комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, та повідомлено про необхідність з'явитися на засідання комісії. (а.с. 38 - 39)

Однак відповідачем не були виконані вказані рекомендації ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради, представник відповідача на засідання комісії не з'явився.

Станом на 01.08.2017 ТОВ «Зелена Ігуана 2006» не уклало договір оренди земельної ділянки та, відповідно, використовує вказану земельну ділянку без оформлення права користування відповідно до вимог чинного законодавства України, у зв'язку з чим рішенням виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.10.2017 №390 затверджено акти комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, заподіяних внаслідок незаконного використання земельних ділянок, згідно з переліком (додаток № 1). (а.с. 41)

Згідно з вказаним актом комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам від 23.08.2017 розмір збитків, нанесених ТОВ «Зелена Ігуана 2006» територіальній громаді м. Одеси в особі Одеської міської ради у вигляді неодержаного доходу, який міг би одержати власник земельної ділянки, але не одержав внаслідок її тимчасового зайняття та використання без правовстановлюючих документів, складає 129083,11 грн. Розрахунок збитків здійснено за період з 01.01.2015 по 30.06.2017 з урахуванням земельного податку сплаченого відповідачем за час користування земельної ділянки.

ОСОБА_2 комунальної власності Одеської міської ради від 27.11.2017 голова комісії з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам листом №01-13/6342 повідомив ТОВ «Зелена Ігуана 2006» про необхідність сплати збитків у місячний термін з дня прийняття рішення виконавчого комітету Одеської міської ради від 26.10.2017 №390, однак, ТОВ «Зелена Ігуана 2006» вищевказаний лист залишено без розгляду, збитки не сплачені, що і стало підставою для звернення Одеської міської ради до Господарського суду Одеської області з відповідною позовною заявою.

Судова колегія апеляційної інстанції вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Предметом даного спору є вимога про стягнення з відповідача збитків у сумі 129 083,11 грн. за користування земельною ділянкою площею 292,3 кв.м., що знаходиться за адресою: м.Одеса, Лідерсовський бульвар, буд. 17/2 без правовстановлюючих документів.

Відповідно до ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно зі ст. 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, незалежно від того, чи зареєстрована земельна ділянка за територіальною громадою.

За змістом ст. ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Правовий механізм переходу прав на землю, пов'язаний із переходом права на будинок, будівлю або споруду, визначено у ст. 120 Земельного кодексу України.

Згідно зі ст. 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Як вбачається з положень ст.120 Земельного кодексу України, виникнення права власності на об'єкт нерухомості не є підставою для автоматичного виникнення права власності чи укладення (продовження, поновлення) договору оренди земельної ділянки.

Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.

За змістом ст. 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Отже, враховуючи вимоги чинного законодавства судова колегія доходить висновку, що з моменту виникнення права власності на нерухоме майно у власника виникає обов'язок оформити та зареєструвати речове право на відповідну земельну ділянку, на якій розташоване нерухоме майно.

У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким за приписами ч. 1 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Відповідно до ст. 288 Податкового Кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки та не може перевищувати для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до ст. 22 Цивільного кодексу України, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками є: втрати, яких особа зазнала у зв'язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Під збитками, згідно ч. 2 ст. 224 Господарсього кодексу України, розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Статтею 225 Господарського кодексу України встановлено, що до складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включається, зокрема, неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов'язання другою стороною.

Статтею 1166 Цивільного кодексу України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини.

Відшкодування збитків (упущеної вигоди) є видом цивільно-прововї відповідальності.

Підстави для настання цивільно-правової відповідальності за порушення законодавства встановлено, зокрема, земельним кодексом України.

В силу приписів ч. 3 ст. 152 Земельного кодексу України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

Пунктом "д" частини 1 ст. 156 Земельного кодексу України визначено, що власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.

Відповідно до ст. 157 Земельного кодексу України, відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам здійснюють органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, які використовують земельні ділянки, а також органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, громадяни та юридичні особи, діяльність яких обмежує права власників і землекористувачів або погіршує якість земель, розташованих у зоні їх впливу, в тому числі внаслідок хімічного і радіоактивного забруднення території, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами і стічними водами.

З аналізу наведених норм вбачається, що користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів позбавляє орендодавця права одержати дохід у вигляді орендної плати за землю, який він міг би отримувати, якби його право не було порушено.

Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 1 Порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні, зокрема, неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.

Згідно з п. 2 постанови №284 - розмір збитків визначається комісіями, створеними, в тому числі виконавчими комітетами міських (міст обласного підпорядкування) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.

Відшкодуванню підлягають збитки власників землі, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обгрунтовані. Неодержаний дохід - це дохід, який міг би одержати власник землі, землекористувач, у тому числі орендар, із земельної ділянки і який він не одержав внаслідок її вилучення (викупу) або тимчасового зайняття, обмеження прав, спричиненого діяльністю підприємств, установ, організацій та громадян (п.3 Постанови №284).

Отже, у випадку не укладення договору оренди з вини користувача настають правові наслідки, передбачені статтею 157 Земельного кодексу України та Порядком №284.

Стаття 189 Земельного кодексу України визначає, що самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.

За приписами ст.1 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель самовільним зайняттям земельної ділянки є будь-які дії, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Отже, для застосування такої міри відповідальності як відшкодування шкоди необхідною є наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення, а саме: протиправної поведінки, шкоди, причинного зв'язку між протиправною поведінкою боржника та шкодою, вини. За відсутності хоча б одного із цих елементів цивільно-правова відповідальність не настає.

З моменту виникнення у відповідача права власності на нерухоме майно, розміщене на земельній ділянці, право користування якого не було жодним чином оформлене попереднійм власником нерухомого майна, у ТОВ Зелена Ігуана 2006 виник обов'язок щодо оформлення ним відповідного права користування земельною ділянкою.

У даному випадку протиправна поведінка відповідача полягає у використанні спірної земельної ділянки без правовстановлюючих документів, в порушення вимог статей 125, 126 Земельного кодексу України, а вина підтверджується в сукупності наведеними вище матеріалами справи.

Матеріали справи свідчать, що відповідач, набувши право власності на нежитлові приміщення кафе, що знаходяться за адресою: м. Одеса, бульвар Лідерсівський, 17/2, належним чином не оформив правовідносини щодо користування земельною ділянкою, на якій розташований об'єкт належного йому нерухомого майна, договір оренди земельної ділянки не уклав.

Отже, відповідач тривалий час використовував земельну ділянку без оформлення відповідних прав у встановленому порядку, поважних причин, які б перешкоджали здійснити таке оформлення не наведено, що дає підстави для висновку про бездіяльність відповідача у вчиненні передбачених законодавством заходів зі своєчасного оформлення права користування земельною ділянкою.

Причинний зв'язок полягає в неотриманні позивачем доходу - орендної плати, який він отримав би у разі оформлення відповідачем згідно з вимогами статей 125, 126 Земельного кодексу України правовстановлюючого документу на спірну земельну ділянку - договору оренди землі.

Розмір збитків визначено відповідно до вимог чинного законодавства України, а також здійснено з урахуванням оплати земельного податку відповідачем, з огляду на що колегія суддів Одеського апеляційного господарського суду вважає наявними підстави для задоволення позовних вимог Одеської міської ради до ТОВ Зелена Ігуана 2006 про стягнення 129083,11 грн. збитків.

Крім того, колегією суддів не приймаються до уваги посилання відповідача на необґрунтованість нарахування збитків, у зв'язку зі сплатою ним земельного податку, з огляду на наступне.

Відповідно до п.14.1.72 ст. 14 Податкового кодексу, земельний податок - обов'язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів.

За приписами пункту 14.1.136 ст. 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є обов'язковим платежем, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

При цьому, відповідно до п.п. 288.1-288.3 ст. 288 Податкового кодексу України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Отже, згідно з положеннями чинного законодавства обов'язок зі сплати плати за землю як загальнодержавного податку може бути покладений виключно на наступних осіб:

- у формі земельного податку - на власників та постійних користувачів належним чином сформованих земельних ділянок, право власності/постійного користування яких оформлені та зареєстровані у відповідності до вимог чинного земельного законодавства;

- у формі орендної плати за землі державної та комунальної власності - на орендарів відповідних земельних ділянок державної та комунальної власності за умови укладення та реєстрації відповідних договорів оренди землі.

З урахуванням наведених норм, у відповідача, який не є власником та постійним користувачем спірної земельної ділянки, відсутній обов'язок сплачувати земельний податок.

Натомість, з урахуванням вимог ст.ст. 120, 125, 126 Земельного кодексу України, із виникненням права власності на об'єкт нерухомості відповідач зобов'язаний оформити відповідним чином право користування земельною ділянкою..Однак, відповідач такого обов'язку не виконав і користувався земельною ділянкою без відповідних правовстановлюючих документів.

Отже, враховуючи, що в діях відповідача наявні всі елементи складу цивільного правопорушення, позовні вимоги Одеської міської ради про стягнення з відповідача збитків у розмірі 129083,11 грн., заподіяних внаслідок використання земельної ділянки без правовстановлюючих документів є обґрунтованими, підтвердженими та такими, що підлягають задоволенню.

Підсумовуючи викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення судом першої інстанції було невірно застосовано норми матеріального права, а висновки суду не відповідають обставинам справи.

Відповідно до ч.1 ст.277 Господарського процесуального кодексу України, підставами для скасування судового рішення повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни судового рішення є: неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи; недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; порушення норм процесуального права або неправильне застосування норм матеріального права.

За таких обставин, Одеський апеляційний господарський суд вважає, що апеляційна скарга Одеської міської ради на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 року по справі №916/326/18 підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню, з прийняттям нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.

Судові витрати розподіляються відповідно до вимог ст. 129 Господарського процесуального кодексу України.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 277, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Одеський апеляційний господарський суд, -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Одеської міської ради на рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 року у справі №916/326/18 задовольнити.

Рішення Господарського суду Одеської області від 29.05.2018 року у справі №916/326/18 скасувати.

Задовольнити позовні вимоги Одеської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю «Зелена Ігуана 2006» про стягнення збитків у сумі 129083,11 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Зелена Ігуана 2006» (65012, Одеська обл., вул. Пушкінська, 68, ЄДРПОУ: 34598210) на користь Одеської міської ради (65004, м.Одеса, пл. Думська, 1, ЄДРПОУ:26597691) 129 083,11 грн.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Зелена Ігуана 2006» (65012, Одеська обл., вул. Пушкінська, 68, ЄДРПОУ: 34598210) на користь Одеської міської ради (65004, м.Одеса, пл. Думська, 1, ЄДРПОУ:26597691) судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 1936,25 грн. та судовий збір за подання апеляційної скарги в розмірі 2904,38 грн.

Доручити Господарському суду Одеської області видати наказ.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у випадках, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 27.08.2018 року.

Головуючий Н.М. Принцевська

Судді: Г.І. Діброва

ОСОБА_6

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.08.2018
Оприлюднено29.08.2018
Номер документу76087373
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/326/18

Ухвала від 20.12.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 17.12.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 10.12.2018

Господарське

Господарський суд Одеської області

Степанова Л.В.

Ухвала від 15.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 19.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 27.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Постанова від 22.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 21.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Принцевська Н.М.

Ухвала від 25.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

Ухвала від 02.07.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Головей В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні