Рішення
від 15.08.2018 по справі 806/2974/18
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 серпня 2018 року м. Житомир справа № 806/2974/18

категорія 8.1

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Попової О. Г.,

секретар судового засідання Бойко Т.О.,

за участю:

представника позивача ОСОБА_1,

представника позивача ОСОБА_2,

представника відповідача ОСОБА_3,

представника третьої особи ОСОБА_4,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" до ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області, Державної фіскальної служби України, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" про скасування рішення та зобов'язання зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2018,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" звернулось до ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області, Державної фіскальної служби України із позовом, в якому просить скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач не мав правових підстав для прийняття вказаного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, оскільки платником податків надано контролюючому органу усі належні первинні документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій. Таким чином, позивач просить суд позовні вимоги задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 21.06.2018 відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження із проведенням підготовчого судового засідання та викликом (повідомленням) учасників справи. Підготовче судове засідання у справі призначено на 16.07.2018 о 10:00.

11 липня 2018 року представником Товариства з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" подано до відділу документального забезпечення суду клопотання про забезпечення позову. (а.с. 90-91)

11 липня 2018 року представником відповідача ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області подано до відділу документального забезпечення суду відзив на позовну заяву вих. №947/06-30-10-03 від 10.07.2018 відповідно до змісту якого контролюючий орган просить відмовити у задоволенні вимог у повному обсязі за безпідставністю. (а.с. 93-94)

Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 13.07.2018 клопотання представника Товариства з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" про забезпечення позову повернуто без розгляду заявнику. (а.с. 101-103)

02 серпня 2018 року представником ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області подано до відділу документального забезпечення суду клопотання вих. №1046/06-30-10-03 від 01.08.2018 про залучення Державної фіскальної служби України до участі у справі в якості співвідповідача. (а.с. 121 та зворот)

Протокольною ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 02.08.2018 клопотання представника ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області задоволено, залучено Державну фіскальну службу України до участі у справі в якості другого відповідача.

В судове засідання призначене на 15.08.2018 о 10:40 прибули представники позивача, представник відповідачів та представник третьої особи.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідачів щодо задоволення позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву вих. №947/06-30-10-03 від 10.07.2018 (а.с. 93-94).

Представник третьої особи в судовому засіданні підтримав позовні вимоги позивача. Правом на подання пояснень щодо позовної заяви та/або відзиву в порядку статті 165 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) не скористався.

Заслухавши пояснення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Товариство з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" (код ЄДРПОУ 38072349, далі - ТОВ "Ниви Полісся") як юридична особа зареєстроване Новоушицькою районною державною адміністрацією Хмельницької області 03.04.2012 (номер запису: 1 662 102 0000 000570) та як платник податків перебуває на обліку у Коростенській об'єднаній державній податковій інспекції ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області. Види діяльності: код КВЕД 01.11 "Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур" (основний); код КВЕД 01.13 "Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів"; код КВЕД 01.19 "Вирощування інших однорічних і дворічних культур"; код КВЕД 01.61 "Допоміжна діяльність у рослинництві"; код КВЕД 01.63 "Післяурожайна діяльність"; код КВЕД 46.21 "Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин". (а.с. 81-83)

Як встановлено із матеріалів справи, 30.03.2018 між ТОВ "Ниви Полісся" (Продавець) в особі директора ОСОБА_1 та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ ОСОБА_6" (Покупець) в особі директора ОСОБА_7 укладено договір поставки №30/03/2018.

Згідно з п.1.1 цього договору продавець зобов'язується в порядку і на умовах, передбачених цим договором передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію (зерно кукурудзи фуражної) врожаю 2017 року (далі - Товар), а Покупець зобов'язується сплатити за нього обумовлену ціну і прийняти Товар що визначається п.4 цього договору.

Відповідно до п.2.1, п.2.5, п.4.1 договору асортимент, ціна та кількість проданого товару вказується в рахунку-фактурі. (а.с. 45-46)

На виконання умов зазначеного договору, продавцем - ТОВ "Ниви Полісся" було виставлено покупцю - ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ ОСОБА_6" рахунок №35 від 02.04.2018 на оплату кукурудзи у кількості 100 000 кг на загальну суму 390 000,00 грн. (а.с.47)

З метою виробництва зазначеної продукції ТОВ "Ниви Полісся" було придбано насіння кукурудзи Соххіmо у ТОВ "Агріматко-Україна" на загальну суму 133 980,00 грн (в т.ч. ПДВ - 22 330,00 грн) згідно договору поставки №СПК248000066 від 25.10.2016 (а.с.12), що також підтверджується наявною у матеріалах справи видатковою накладною №329002 від 29.03.2017 (а.с.15).

Для навантаження-розвантаження продукції позивачем було укладено договір з ТОВ "Агро Пан" №70318-1 від 07.03.2018 (а.с.40-41), що також підтверджується рахунком №070518-1 від 07.05.2018 на суму 72 692,40 грн (а.с.42), актом приймання-здавання виконаних робіт №070518-1 від 07.05.2018 на суму 72 692,40 грн (а.с.43) та платіжним дорученням №465 від 07.06.2018 (а.с.44)

Відповідно до наявних у матеріалах справи доказів, 02.04.2018 кукурудза була відвантажена на адресу ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ ОСОБА_6", що підтверджується видатковою накладною №50 від 02.04.2018 (а.с.51), видатковою накладною №51 від 03.04.2018 (а.с. 53), ТТН від 02.04.2018 №20418-1 (а.с.52), ТТН від 03.04.2018 (а.с.54), ТТН №30418-2 від 03.04.2018. (а.с.55)

Оплату вартості поставленої продукції було здійснено покупцем 02.04.2018 згідно платіжного доручення №135 від 02.04.2018. (а.с.50)

Особливості дати виникнення податкових зобов'язань визначено статтею 187 Податкового кодексу України.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Встановлено та не заперечується сторонами, що з правилом першої події ТОВ "Ниви Полісся" було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 02.04.2018, однак, згідно квитанції №1 від 16.04.2018 реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 оскільки податкова накладна відповідає критерію ризиковості здійснення операцій. (а.с.93-94)

З метою підтвердження правомірності реєстрації податкових накладних, позивачем засобами електронного зв'язку в електронному вигляді надіслано на адресу відповідача повідомлення №1 від 19.04.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій. Зокрема, позивачем було надано: договір поставки від 25.10.2016 №СПК-24800006 (а.с.12), договір поставки від 30.03.2018 №30/03/2018 (а.с.45-46), договір складського зберігання від 20.12.2017 №я201217-1 (а.с.28-31) з додатком №1 від 20.12.2017 (а.с.32), договір про надання послуг в рослинництві №1/17 від 05.01.2017 (а.с.17-18), акт №310318-1 від 31.03.2018 (а.с.39), акти виконаних робіт від 30.04.2017, 31.05.2017, 30.06.2017, 30.11.2017, 30.12.2017 (а.с.19-24); видаткові накладні №50 від 02.04.2018 (а.с.51), №329002 від 29.03.2017 (а.с.15), ТТН №аАГ-0329011 від 29.03.2017 (а.с.16), ТТН №30418-2 від 03.04.2018 (а.с.55), платіжне доручення №135 від 02.04.2018 (а.с.50) разом з листом від ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ ОСОБА_6" №4 від 17.04.2018 (а.с.49).

Відповідно до змісту службової записки управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області №451/06-30-07-03-08 від 06.07.2018, позивачем на розгляд Комісії ГУ ДФС у Житомирській області надано виписки у кількості 4 шт., які не відображаються. (а.с.96)

Рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2018 на суму 390 000,00 грн. Підстава: ненадання платником податку повного пакету документів, зокрема, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: підприємством не надано повний пакет документів про походження сільгосп продукції. (а.с.84 та зворот)

Не погоджуючись із вказаним рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам та перевіряючи оскаржуване рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 на відповідність вимогам ч.2 ст.2 КАС України, суд зазначає наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України проголошено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Положеннями пункту 19-1.1 статті 19 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (пп.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів (пп.19-1.1.2 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням (пп.19-1.1.8 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); вживають заходів до виявлення, аналізу та перевірки фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, щодо відповідності законодавству (пп.19-1.1.35 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (пп.19-1.1.40 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України).

Згідно з п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Статтею 62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу.

Положеннями статті 72 Податкового кодексу України встановлено, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів; від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України; від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за результатами податкового контролю; для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку.

У відповідності до приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1 статті 188 Податкового кодексу України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно з абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.7 ст.201 Податкового кодексу України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов'язань.

Положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.74.3 ст.74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями, далі - Порядок ведення №1246)

Положеннями пункту 2 Порядку ведення №1246 встановлено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Операційний день - частина дня, протягом якої здійснюються прийняття від платників податку податкових накладних та/або розрахунків коригування та реєстрація або зупинення реєстрації.

Згідно з п.3 Порядку ведення №1246 операційний день триває в робочі дні з 8-ї до 20-ї години. Технічне обслуговування та регламентні роботи, що потребують зупинки Реєстру, не проводяться протягом операційного дня, крім аварійних випадків. Якщо 15 число або останній день місяця припадають на вихідний, святковий або неробочий день, такий день вважається операційним днем.

Відповідно до п.4 Порядку ведення №1246 до Реєстру вносяться відомості щодо податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Пунктом п'ятим Порядку ведення №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з п.8 Порядку ведення №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Відповідно до п.10 Порядку ведення №1246 після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера); електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки (у разі наявності).

Постачальник (продавець), що є фізичною особою - підприємцем, накладає електронний цифровий підпис у такому порядку: електронний цифровий підпис фізичної особи - підприємця; електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки (у разі наявності).

Пунктом 11 Порядку ведення №1246 визначено, що після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Положеннями пункту 12 Порядку ведення №1246 встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до п.13 Порядку ведення №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з п.14 Порядку ведення №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Пунктом 15 Порядку ведення №1246 визначено, що у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Положеннями пункту 17 Порядку ведення №1246 врегульовано, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

У відповідності до положень пункту 18 Порядку ведення №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з п.19 Порядку ведення №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до п.20 Порядку ведення №1246 у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок зупинення №117).

Пунктом шостим Порядку зупинення №117 встановлено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з п.7 Порядку зупинення №117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.12 Порядку зупинення №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 14 Порядку зупинення №117 передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно з п.15 Порядку зупинення №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Відповідно до п.16 Порядку зупинення №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Положеннями пункту 19 Порядку зупинення №117 визначено, що комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Пунктом 20 Порядку зупинення №117 встановлено, що зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Згідно з п.21 Порядку зупинення №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Відповідно до п.24 Порядку зупинення №117 комісія центрального рівня протягом семи робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів відповідно до пункту 15 цього Порядку, але не раніше отриманого рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі комісії регіонального рівня, може прийняти інше рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі. Прийняте комісією центрального рівня рішення реєструється в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, та надсилається платнику податку у порядку, встановленому статтею 42 Кодексу, а рішення Комісії регіонального рівня скасовується.

Пунктом 27 Порядку зупинення №117 передбачено, що рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Положеннями пункту 28 Порядку зупинення №117 встановлено, що податкова накладна / розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі; протягом п'яти робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить менше 30 млн. гривень; протягом семи робочих днів не прийнято та/або не зареєстровано в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі щодо платників податку, у яких обсяг постачання, зазначений в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданих податкової накладної / розрахунку коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 30 млн. гривень включно.

Організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - комісії контролюючих органів), а також права та обов'язки її членів визначені Порядком роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок роботи комісій №117)

Пунктом 21 Порядку роботи комісій №117 передбачено, що комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Згідно з п.22 Порядку роботи комісій №117 розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення пропозицій членами комісії, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу, який підписується учасниками засідання.

Відповідно до п.23 Порядку роботи комісій №117 протокол засідання комісії контролюючого органу повинен містити перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Як встановлено із матеріалів справи, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2018 на суму 390 000,00 грн. вмотивоване ненаданням платником податку повного пакету документів, зокрема, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Також зазначено, що підприємством не надано повний пакет документів про походження сільгосп продукції. (а.с.84 та зворот)

Суд наголошує, що позивачем було надано контролюючому органу сукупність належних, достатніх, допустимих та достовірних доказів на підтвердження реальності господарських операцій, зокрема: договір поставки від 25.10.2016 №СПК-24800006 (а.с.12), договір поставки від 30.03.2018 №30/03/2018 (а.с.45-46), договір складського зберігання від 20.12.2017 №я201217-1 (а.с.28-31) з додатком №1 від 20.12.2017 (а.с.32), договір про надання послуг в рослинництві №1/17 від 05.01.2017 (а.с.17-18), акт №310318-1 від 31.03.2018 (а.с.39), акти виконаних робіт від 30.04.2017, 31.05.2017, 30.06.2017, 30.11.2017, 30.12.2017 (а.с.19-24); видаткові накладні №50 від 02.04.2018 (а.с.51), №329002 від 29.03.2017 (а.с.15), ТТН №аАГ-0329011 від 29.03.2017 (а.с.16), ТТН №30418-2 від 03.04.2018 (а.с.55), платіжне доручення №135 від 02.04.2018 (а.с.50) разом з листом від ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ ОСОБА_6" №4 від 17.04.2018 (а.с.49).

Щодо доводів контролюючого органу в частині ненадання суб'єктом господарювання розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків суд звертає увагу відповідача, що відповідно до змісту службової записки управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області №451/06-30-07-03-08 від 06.07.2018, позивачем на розгляд Комісії ГУ ДФС у Житомирській області надано виписки у кількості 4 шт., які не відображаються. (а.с.96)

Відповідно до наданих сторонами у судовому засіданні пояснень, вказаними документами, які не відобразилися, були банківські виписки та відповідні розрахункові документи.

Таким чином, позивачем у встановлено законом порядку було надіслано до контролюючого органу необхідні документи, однак, із незалежних від суб'єкта господарювання причин, не відобразилися на технічному обладнанні контролюючого органу, що унеможливило їх дослідження комісією перед прийняттям спірного рішення.

Суд наголошує, що технічні проблеми чи особливості роботи програмного чи апаратного забезпечення, які ускладнюють або унеможливлюють дослідження надісланих платником податків документів, не можуть ставитися у вину такому платнику податків та призводити до настання негативних наслідків у вигляді юридичної відповідальності.

Доводи контролюючого органу щодо відсутності документів про походження сільгосп продукції є неналежними та не відповідають фактичним обставинам справи. Так, у матеріалах справи наявна сукупність належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження походження сільськогосподарської продукції, зокрема: копія звіту про посівні площі сільськогосподарських культур форми №4-СГ під урожай 2017 року (а.с.56-57) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.58); копія звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур форми №37-СГ на 01 грудня 2017 року (а.с.59) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с. 60); копія звіту про та валові збори сільськогосподарських культур форми №29-СГ на 01 грудня 2017 року (а.с.61-66) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.67); копія звіту про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств форми №50-СГ за 2017 рік (а.с.68-72) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.73).

Здійснивши системний аналіз норм чинного законодавства та наявних у матеріалах доказів суд дійшов висновку, що позивачем для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №1 від 02.04.2018 до контролюючого органу було надано сукупність належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів.

Враховуючи вищевикладене, рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 було прийнято відповідачем в порушення ч.2 ст.19 КАС України та не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Як зазначив Європейський суд з прав людини у рішенні від 6 вересня 1978 року у справі "Класс та інші проти Німеччини", "із принципу верховенства права випливає, зокрема, що втручання органів виконавчої влади у права людини має підлягати ефективному нагляду, який, як правило, повинна забезпечувати судова влада. Щонайменше це має бути судовий нагляд, який найкращим чином забезпечує гарантії незалежності, безсторонності та належної правової процедури".

Засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб'єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права без його практичного застосування. Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту.

Верховний Суд України у своїй постанові від 16.09.2015 по справі №21-1465а15 зазначив, що у випадку задоволення позову, рішення суду має бути таким, яке б гарантувало дотримання і захист прав, свобод, інтересів позивача від порушень з боку відповідача, забезпечувало його виконання та унеможливлювало необхідність наступних звернень до суду. Спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії, чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникла б необхідність повторного звернення до суду.

Зважаючи на протиправність оскаржуваного рішення, застосовуючи механізм захисту порушеного права та його відновлення, керуючись повноваженнями, наданими ч.2 ст.245 КАС України, суд вважає за необхідне зобов'язати Державну фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" №1 від 02.04.2018 днем її фактичного подання.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Відповідачами в порушення ч.2 ст.77 КАС України не доведено, а позивачем та наявною у матеріалах справи сукупністю належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів спростовано правомірність рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349, а тому позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 242-246 КАС України, суд,

вирішив:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" (вул. Вишняки, 82 а, Михайлівка, Коростенський район, Житомирська область, 11523. ЄДРПРОУ 38072349) до ОСОБА_5 управління ДФС у Житомирській області (вул. Юрка Тютюнника, 7, Житомир, 10003. ЄДРПОУ 39459195), Державної фіскальної служби України (Львівська площа, 8, Київ, 04655. ЄДРПОУ 93292197), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" (вул. Кафедральна, 5-а, м. Житомир, 10014. ЄДРПОУ 41758217) про скасування рішення та зобов'язання зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2018 - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349.

Зобов'язати Державну фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" №1 від 02.04.2018 днем її фактичного подання.

Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повне судове рішення складене: 30 серпня 2018 року.

Головуючий суддя О.Г. Попова

Дата ухвалення рішення15.08.2018
Оприлюднено02.09.2018
Номер документу76156949
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішення та зобов'язання зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2018

Судовий реєстр по справі —806/2974/18

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 15.08.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 21.06.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні