Постанова
від 17.12.2018 по справі 806/2974/18
СЬОМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 806/2974/18

Головуючий у 1-й інстанції: Попова О.Г.

Суддя-доповідач: Курко О. П.

17 грудня 2018 року

м. Вінниця

Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Курка О. П.

суддів: Боровицького О. А. Совгири Д. І. ,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року (м. Житомир) у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, Державної фіскальної служби України, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" про скасування рішення та зобов'язання зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2018,

В С Т А Н О В И В :

в червні 2018 року товариство з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" звернулось до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області, Державної фіскальної служби України, третя особа: товариство з обмеженою відповідальністю "Північноукраїнський аграрно-експортний альянс" про скасування рішення та зобов'язання зареєструвати податкову накладну №1 від 02.04.2018.

Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року адміністративний позов задоволено, а саме: визнано протиправним та скасовано рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349; зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" №1 від 02.04.2018 днем її фактичного подання.

Не погоджуючись із прийнятим судовим рішенням, відповідач - Головне управління Державної фіскальної служби у Житомирській області подав апеляційну скаргу, у якій просив скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.

В обґрунтування апеляційної скарги апелянт послався на неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права, порушення норм процесуального права, що, на його думку, призвело до неправильного вирішення спору.

Сторони в судове засідання не з'явилися, хоча про дату, час та місце апеляційного розгляду справи повідомлені належним чином, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 205 КАС України, неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Згідно п. 2 ч. 1 ст. 311 КАС України, суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі неприбуття жодного з учасників справи у судове засідання, хоча вони були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Враховуючи, що в матеріалах справи достатньо доказів для правильного вирішення апеляційної скарги, колегія суддів визнала за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження на підставі ч. 1 ст. 311 КАС України.

Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено під час апеляційного розгляду справи, що товариство з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" (код ЄДРПОУ 38072349, далі - ТОВ "Ниви Полісся") як юридична особа зареєстроване Новоушицькою районною державною адміністрацією Хмельницької області 03.04.2012 (номер запису: 1 662 102 0000 000570) та як платник податків перебуває на обліку у Коростенській об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Житомирській області. Види діяльності: код КВЕД 01.11 "Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур" (основний); код КВЕД 01.13 "Вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів"; код КВЕД 01.19 "Вирощування інших однорічних і дворічних культур"; код КВЕД 01.61 "Допоміжна діяльність у рослинництві"; код КВЕД 01.63 "Післяурожайна діяльність"; код КВЕД 46.21 "Оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин". (а.с. 81-83)

Як встановлено із матеріалів справи, 30.03.2018 між ТОВ "Ниви Полісся" (Продавець) в особі директора Матерянського Олександра Анатолійовича та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ АГРАРНО-ЕКСПОРТНИЙ АЛЬЯНС" (Покупець) в особі директора Іконникова Анатолія Анатолійовича укладено договір поставки №30/03/2018.

Згідно з п.1.1 цього договору продавець зобов'язується в порядку і на умовах, передбачених цим договором передати у власність Покупця сільськогосподарську продукцію (зерно кукурудзи фуражної) врожаю 2017 року (далі - Товар), а Покупець зобов'язується сплатити за нього обумовлену ціну і прийняти Товар що визначається п.4 цього договору.

Відповідно до п.2.1, п.2.5, п.4.1 договору асортимент, ціна та кількість проданого товару вказується в рахунку-фактурі. (а.с. 45-46)

На виконання умов зазначеного договору, продавцем - ТОВ "Ниви Полісся" було виставлено покупцю - ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ АГРАРНО-ЕКСПОРТНИЙ АЛЬЯНС" рахунок №35 від 02.04.2018 на оплату кукурудзи у кількості 100 000 кг на загальну суму 390 000,00 грн. (а.с.47)

З метою виробництва зазначеної продукції ТОВ "Ниви Полісся" було придбано насіння кукурудзи Соххіmо у ТОВ "Агріматко-Україна" на загальну суму 133 980,00 грн (в т.ч. ПДВ - 22 330,00 грн) згідно договору поставки №СПК248000066 від 25.10.2016 (а.с.12), що також підтверджується наявною у матеріалах справи видатковою накладною №329002 від 29.03.2017 (а.с.15).

Для навантаження-розвантаження продукції позивачем було укладено договір з ТОВ "Агро Пан" №70318-1 від 07.03.2018 (а.с.40-41), що також підтверджується рахунком №070518-1 від 07.05.2018 на суму 72 692,40 грн (а.с.42), актом приймання-здавання виконаних робіт №070518-1 від 07.05.2018 на суму 72 692,40 грн (а.с.43) та платіжним дорученням №465 від 07.06.2018 (а.с.44)

Відповідно до наявних у матеріалах справи доказів, 02.04.2018 кукурудза була відвантажена на адресу ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ АГРАРНО-ЕКСПОРТНИЙ АЛЬЯНС", що підтверджується видатковою накладною №50 від 02.04.2018 (а.с.51), видатковою накладною №51 від 03.04.2018 (а.с. 53), ТТН від 02.04.2018 №20418-1 (а.с.52), ТТН від 03.04.2018 (а.с.54), ТТН №30418-2 від 03.04.2018. (а.с.55)

Оплату вартості поставленої продукції було здійснено покупцем 02.04.2018 згідно платіжного доручення №135 від 02.04.2018. (а.с.50)

Особливості дати виникнення податкових зобов'язань визначено статтею 187 Податкового кодексу України.

Відповідно до п.187.1 ст.187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Встановлено та не заперечується сторонами, що з правилом першої події ТОВ "Ниви Полісся" було виписано та направлено на реєстрацію податкову накладну №1 від 02.04.2018, однак, згідно квитанції №1 від 16.04.2018 реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI та Постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 оскільки податкова накладна відповідає критерію ризиковості здійснення операцій. (а.с.93-94)

З метою підтвердження правомірності реєстрації податкових накладних, позивачем засобами електронного зв'язку в електронному вигляді надіслано на адресу відповідача повідомлення №1 від 19.04.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію яких зупинено, копії документів про підтвердження реальності здійснення операцій. Зокрема, позивачем було надано: договір поставки від 25.10.2016 №СПК-24800006 (а.с.12), договір поставки від 30.03.2018 №30/03/2018 (а.с.45-46), договір складського зберігання від 20.12.2017 №я201217-1 (а.с.28-31) з додатком №1 від 20.12.2017 (а.с.32), договір про надання послуг в рослинництві №1/17 від 05.01.2017 (а.с.17-18), акт №310318-1 від 31.03.2018 (а.с.39), акти виконаних робіт від 30.04.2017, 31.05.2017, 30.06.2017, 30.11.2017, 30.12.2017 (а.с.19-24); видаткові накладні №50 від 02.04.2018 (а.с.51), №329002 від 29.03.2017 (а.с.15), ТТН №аАГ-0329011 від 29.03.2017 (а.с.16), ТТН №30418-2 від 03.04.2018 (а.с.55), платіжне доручення №135 від 02.04.2018 (а.с.50) разом з листом від ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ АГРАРНО-ЕКСПОРТНИЙ АЛЬЯНС" №4 від 17.04.2018 (а.с.49).

Відповідно до змісту службової записки управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем Головного управління ДФС у Житомирській області №451/06-30-07-03-08 від 06.07.2018, позивачем на розгляд Комісії ГУ ДФС у Житомирській області надано виписки у кількості 4 шт., які не відображаються. (а.с.96)

Рішенням комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2018 на суму 390 000,00 грн. Підстава: ненадання платником податку повного пакету документів, зокрема, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Додаткова інформація: підприємством не надано повний пакет документів про походження сільгосп продукції. (а.с.84 та зворот)

Не погоджуючись із вказаним рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 було прийнято відповідачем в порушення ч.2 ст.19 КАС України та не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції по суті спору, виходячи з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України від 02.12.2010 №2755-VI (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Податковий кодекс України).

Положеннями пункту 19-1.1 статті 19 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи виконують такі функції, крім особливостей, передбачених для державних податкових інспекцій статтею 19-3 цього Кодексу: здійснюють адміністрування податків, зборів, платежів, у тому числі проводять відповідно до законодавства перевірки та звірки платників податків (пп.19-1.1.1 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); контролюють своєчасність подання платниками податків та платниками єдиного внеску передбаченої законом звітності (декларацій, розрахунків та інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків, зборів, платежів), своєчасність, достовірність, повноту нарахування та сплати податків, зборів, платежів (пп.19-1.1.2 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); забезпечують достовірність та повноту обліку платників податків та платників єдиного внеску, суб'єктів зовнішньоекономічної діяльності, об'єктів оподаткування та об'єктів, пов'язаних з оподаткуванням (пп.19-1.1.8 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); вживають заходів до виявлення, аналізу та перевірки фінансових операцій, які можуть бути пов'язані з легалізацією (відмиванням) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванням тероризму, щодо відповідності законодавству (пп.19-1.1.35 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України); організовують збір податкової інформації та вносять її до інформаційних баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику (пп.19-1.1.40 п.19-1.1 ст.19 Податкового кодексу України).

Згідно з п.61.1 ст.61 Податкового кодексу України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Статтею 62 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль здійснюється шляхом: ведення обліку платників податків; інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів; перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин; моніторингу контрольованих операцій та опитування посадових, уповноважених осіб та/або працівників платника податків відповідно до статті 39 цього Кодексу.

Положеннями статті 72 Податкового кодексу України встановлено, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла, зокрема: від платників податків та податкових агентів; від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та Національного банку України; від банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків; від органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів; за результатами податкового контролю; для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності також використовується інша інформація, оприлюднена як така, що підлягає оприлюдненню відповідно до законодавства та/або добровільно чи за запитом надана контролюючому органу в установленому законом порядку.

Згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

Пунктом 188.1 статті 188 Податкового кодексу України передбачено, що база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб'єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв'язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб'єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).

Згідно з абз.1 п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до п.201.7 ст.201 Податкового кодексу України, податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс). У разі якщо частка товарів/послуг, послуг не містить відокремленої вартості, перелік (номенклатура) частково поставлених товарів/послуг зазначається в додатку до податкової накладної у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, та враховується при визначенні загальних податкових зобов'язань.

Положеннями пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п.74.3 ст.74 Податкового кодексу України зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Реєстр) визначено Порядком ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (зі змінами та доповненнями, далі - Порядок ведення №1246)

Положеннями пункту 2 Порядку ведення №1246 встановлено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 4 Порядку ведення №1246 встановлено, що до Реєстру вносяться відомості стосовно податкових накладних та/або розрахунків коригування, які прийняті до Реєстру та підлягають реєстрації, реєстрацію яких зупинено, а також щодо яких у встановленому порядку прийнято рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації.

Пунктом п'ятим Порядку ведення №1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200-1.3, 200-1.9 статті 200-1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.

Згідно з п.8 Порядку ведення №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.

Відповідно до п.10 Порядку ведення №1246, після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця) у такому порядку: електронний цифровий підпис головного бухгалтера (бухгалтера) або електронний цифровий підпис керівника (у разі відсутності у постачальника (продавця) посади бухгалтера); електронний цифровий підпис, який за правовим статусом прирівнюється до печатки (у разі наявності).

Згідно пункту 11 Порядку ведення №1246, після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.

Положеннями пункту 12 Порядку ведення №1246 встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, щодо наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

Відповідно до п.13 Порядку ведення №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з п.14 Порядку ведення №1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Пунктом 15 Порядку ведення №1246 визначено, що у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Положеннями пункту 17 Порядку ведення №1246 врегульовано, що у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

У відповідності до положень пункту 18 Порядку ведення №1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).

За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням. Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Згідно з п.19 Порядку ведення №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Відповідно до п.20 Порядку ведення №1246 у разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр) визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №117 (далі - Порядок зупинення №117).

Пунктом шостим Порядку зупинення №117 встановлено, що у разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Згідно з п.7 Порядку зупинення №117 у разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.

Відповідно до п.12 Порядку зупинення №117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Пунктом 14 Порядку зупинення №117 передбачено, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Згідно з п.15 Порядку зупинення №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

Відповідно до п.16 Порядку зупинення №117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв'язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.21 Порядку зупинення №117 підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної №1 від 02.04.2018 на суму 390 000,00 грн. вмотивоване ненаданням платником податку повного пакету документів, зокрема, розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Також зазначено, що підприємством не надано повний пакет документів про походження сільгосп продукції. (а.с. 84)

Судом встановлено, що позивачем було надано контролюючому органу сукупність належних, достатніх, допустимих та достовірних доказів на підтвердження реальності господарських операцій, зокрема: договір поставки від 25.10.2016 №СПК-24800006 (а.с.12), договір поставки від 30.03.2018 №30/03/2018 (а.с.45-46), договір складського зберігання від 20.12.2017 №я201217-1 (а.с.28-31) з додатком №1 від 20.12.2017 (а.с.32), договір про надання послуг в рослинництві №1/17 від 05.01.2017 (а.с.17-18), акт №310318-1 від 31.03.2018 (а.с.39), акти виконаних робіт від 30.04.2017, 31.05.2017, 30.06.2017, 30.11.2017, 30.12.2017 (а.с.19-24); видаткові накладні №50 від 02.04.2018 (а.с.51), №329002 від 29.03.2017 (а.с.15), ТТН №аАГ-0329011 від 29.03.2017 (а.с.16), ТТН №30418-2 від 03.04.2018 (а.с.55), платіжне доручення №135 від 02.04.2018 (а.с.50) разом з листом від ТОВ "ПІВНІЧНОУКРАЇНСЬКИЙ АГРАРНО-ЕКСПОРТНИЙ АЛЬЯНС" №4 від 17.04.2018 (а.с.49).

Що стосується посилання апелянта в частині ненадання суб'єктом господарювання розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків, колегія суддів зазначає наступне.

Так, згідно змісту службової записки управління моніторингу доходів та обліково-звітних систем Головного управління ДФС у Житомирській області №451/06-30-07-03-08 від 06.07.2018, позивачем на розгляд Комісії ГУ ДФС у Житомирській області надано виписки у кількості 4 шт., які не відображаються. (а.с.96)

Судом першої інстанції було встановлено, що вказаними документами, які не відобразилися, були банківські виписки та відповідні розрахункові документи.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що позивачем у встановлено законом порядку було надіслано до контролюючого органу необхідні документи, однак, із незалежних від суб'єкта господарювання причин, не відобразилися на технічному обладнанні контролюючого органу, що унеможливило їх дослідження комісією перед прийняттям спірного рішення.

Суд звертає увагу апелянта, що технічні проблеми чи особливості роботи програмного чи апаратного забезпечення, які ускладнюють або унеможливлюють дослідження надісланих платником податків документів, не можуть ставитися у вину такому платнику податків.

Стосовно відсутності документів про походження сільгосп продукції, судова колегія зазначає наступне.

Так, у матеріалах справи наявна сукупність належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів на підтвердження походження сільгосп продукції, зокрема: копія звіту про посівні площі сільськогосподарських культур форми №4-СГ під урожай 2017 року (а.с.56-57) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.58); копія звіту про збирання врожаю сільськогосподарських культур форми №37-СГ на 01 грудня 2017 року (а.с.59) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с. 60); копія звіту про та валові збори сільськогосподарських культур форми №29-СГ на 01 грудня 2017 року (а.с.61-66) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.67); копія звіту про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств форми №50-СГ за 2017 рік (а.с.68-72) та копія квитанції №2 на підтвердження його надіслання (а.с.73).

А відтак, позивачем для підтвердження реальності господарських операцій за податковою накладною №1 від 02.04.2018 до контролюючого органу було надано сукупність належних, допустимих, достовірних та достатніх доказів.

Враховуючи вищевикладене, рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 20.04.2018 №658267/38072349 було прийнято відповідачем в порушення ч.2 ст.19 КАС України та не відповідає вимогам ч.2 ст.2 КАС України а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Таким чином, суд першої інстанції прийшов до обґрунтованого висновку щодо зобов'язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю "Ниви Полісся" №1 від 02.04.2018 днем її фактичного подання.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження під час ії розгляду, а відтак, відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги.

Оскільки доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції ухвалив оскаржуване рішення відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права, а тому підстави для його скасування або зміни відсутні.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 315, 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд

П О С Т А Н О В И В :

апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Житомирській області залишити без задоволення, а рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 15 серпня 2018 року - без змін.

Постанова суду набирає законної сили в порядку та в строки, передбачені ст. 325 КАС України.

Постанова суду складена в повному обсязі 17 грудня 2018 року.

Головуючий Курко О. П. Судді Боровицький О. А. Совгира Д. І.

СудСьомий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.12.2018
Оприлюднено19.12.2018
Номер документу78625132
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —806/2974/18

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 17.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 05.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Ухвала від 09.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Курко О. П.

Рішення від 15.08.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

Ухвала від 21.06.2018

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Попова Оксана Гнатівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні