9/214-05
ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
10002, м.Житомир, майдан Путятинський, 3/65 тел.(8-0412) 48-16-02
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" червня 2007 р. Справа № 9/214-05
Житомирський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді Філіпової Т.Л.
суддів: Горшкової Н.Ф.
Майора Г.І.
при секретарі Швидченко О.В. ,
за участю представників сторін:
від позивача:
Глухоти Л.П. - представника за довіреністю №602 від 06.06.2007р.,
Рябокінь Т.В. - представника за довіреністю №601 від 06.06.2007р.,
від відповідача: не з'явився,
розглянувши апеляційну скаргу Оратівського районного центру зайнятості, смт.Оратів Вінницької області
на постанову господарського суду Вінницької області
від "19" січня 2007 р. у справі № 9/214-05 (суддя Балтак О.О.)
за позовом Оратівського районного центру зайнятості, смт. Оратів Вінницької області
до Сільськогосподарського акціонерного товариства "Скоморошківське", с.Скоморошки Оратівського району Вінницької області
про стягнення 31122,43грн. заборгованості,-
ВСТАНОВИВ:
Оратівський районний центр зайнятості звернувся до господарського суду Вінницької області з позовом про стягнення з Сільськогосподарського акціонерного товариства "Скоморошківське" заборгованості по страхових внесках до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття в сумі 31122 грн. 43 коп., в тому числі: 26736 грн. 68 коп. - недоїмки та 4329 грн. 80 коп. пені ( а.с. 2 - 4 ).
Позивач у позовній заяві вказував, що у відповідності до ч.1 п.2 ст.35 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 27.05.2000 р. САТ "Скоморошківське" зареєстроване в Оратівському районному центрі зайнятості, як платник страхових внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття. У зв'язку з цим та відповідно до ч.2 п.1 ст.35 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" роботодавець, який зареєструвався у Фонді загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, зобов'язаний своєчасно та у повному розмірі сплачувати страхові внески.
Позивач стверджував, що зобов'язання, які передбачають сплату страхових внесків до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття САТ "Скоморошківське" не виконані. Так, на 01.12.2004 р. заборгованість відповідача до Фонду за період з 01.11.2002 р. по 30.11.2004р. становила 28448,49 грн., з яких : 1,9% сума не сплачених страхових внесків для найманих працівників у розмірі - 11658,16 грн. ; пеня (за період з 01.01.01р. по 31.11.04р.)- 4329,80 грн.
Також зазначав, що відповідно до акту звірки №57 від 30.11.2004р. між Оратівським районним центром зайнятості та САТ "Скоморошківське", яка проводилась за період з 01.11.2003 р. по 31.10.2004 р., за останнім рахується прострочена заборгованість на суму 31122 грн. 43 коп. , в тому числі пеня в сумі 4329,8 грн., яка виникла за період з 01.01.2001 р. по 31.10.2004 р.
Постановою господарського суду Вінницької області від 19 січня 2007 року у справі №9/214-05 в задоволені позову відмовлено.
Відмовляючи в позові, місцевий господарський суд виходив з того, що постановою Житомирського апеляційного господарського суду у справі №9/273-05 за позовом САТ "Скоморошківське" до Оратівського районного центру зайнятості про визнання недійсним рішення Оратівського районного центру зайнятості по акту перевірки №57 від 30.11.2004 року, рішення господарського суду Вінницької області від 02.08.2005р. скасовано, а провадження у справі №9/273-05 закрито. Також судом вказано, що відповідно до статті 72 КАСУ обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини ( а.с. 56-57 ).
Не погоджуючись з прийнятою постановою, Оратівський районний центр зайнятості звернувся до суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати вищезазначену постанову та прийняти новий судовий акт про задоволення позову, посилаючись при цьому на порушення судом першої інстанції норм матеріального права ( а.с. 63-65 ).
Мотивуючи апеляційну скаргу, позивач зазначає:
- САТ "Скоморошківське" не своєчасно сплачувало страхові внески, починаючи з 1998 року, станом на 01.12.2004 року утворилась недоїмка в сумі 26792,63грн. Відповідно до ст. 38 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" роботодавці несуть відповідальність за несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків. У разі несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальниками або неповної їх сплати страхувальники сплачують суму донарахованих контролюючим органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню;
- в акті перевірки правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття від 30.11.2004р. №57 САТ "Скоморошківське", визначено розмір належної до сплати суми та зазначено термін для її сплати в добровільному порядку;
- пунктом 9.7. Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.12. 2000 року N 339, (в редакції від 18.12.2000р.) передбачено, що несплачені в строк страхові внески, пеня і штрафи стягуються в доход Фонду із страхувальника у безспірному порядку незалежно від результатів фінансово-господарської діяльності на підставі акта ненормативного характеру (розпорядження) директора Державного центру зайнятості або його заступників, директора центру зайнятості Автономної Республіки Крим, директорів обласних, Київського та Севастопольського міських центрів зайнятості та їх заступників;
- пунктом 9.7. зазначеної Інструкції передбачено, що не сплачені в строк страхові внески, пеня і штрафи стягуються в дохід Фонду із страхувальника у судовому порядку відповідно до законодавства.
САТ "Скоморошківське" у письмових запереченнях на апеляційну скаргу зазначило про безпідставність доводів, викладених у скарзі ( а.с. 76,77 ).
Представники позивача в судовому засіданні підтримали доводи, викладені в апеляційній скарзі, вважають оскаржуване рішення необґрунтованим, просять його скасувати та прийняти новий судовий акт, яким у повному обсязі задовольнити позовні вимоги Оратівського районного центру зайнятості.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про що свідчить наявна в матеріалах справи розписка про отримання 03.05.2007 р. Куцим Р.А. судової повістки про відкладення розгляду справи на 07.06.2007 р.
З урахуванням вимог ч.4 ст. 196 КАС України неприбуття в судове засідання без поважних причин сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши пояснення представників позивача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши дану судом першої інстанції юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга Оратівського районного центру зайнятості підлягає задоволенню з наступних підстав.
У відповідності до п.п. 7.1 - 7.4 Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.12.2000 р. № 339 контроль за правильним нарахуванням , своєчасним і повним перерахуванням та надходженням страхових внесків здійснюється шляхом проведення планових перевірок, за результатами яких складається акт у двох примірниках і підписується особами, які проводили перевірку, керівником і головним бухгалтером страхувальника.
В акті зазначається, за який період проведено перевірку, які виявлено порушення при нарахуванні і сплаті страхових внесків.
Як вбачається з матеріалів справи, працівниками позивача проведена перевірка правильності нарахування, своєчасності і повноти перерахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття САТ "Скоморошківське" у період з 01.11.2003 р. по 31.10.2004 р., за наслідками якої Оратівським районним центром зайнятості складено акт від 30.11.2004 р. № 57 у висновку якого зазначено, що САТ "Скоморошківське" належить перерахувати до Фонду прострочену заборгованість ( недоїмку ) у сумі 26792,63 грн., у тому числі 15134,47 грн. та 0,5 % - 11658,16 грн., пеню за несплачені страхові внески: 2001 р. - 1456,69 грн., 2002 р. - 1079,85 грн., 2003 р. - 78,71 грн., 2004 р. - 1711,81 грн., загальна сума пені - 4329,80 грн. ( а.с. 7 ), що також підтверджено розрахунком заборгованості, пені та штрафів за результатами перевірки САТ "Скоморошківське" ( додаток до акту № 57 від 30.11.2004 р. ) , ( а.с. 8,9 ).
Зазначений акт є двостороннім, оскільки підписаний керівником підприємства, головними спеціалістами Оратівського районного центру зайнятості та головним бухгалтером САТ "Скоморошківське" без жодних зауважень до нього.
Відносини, що виникають з загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, врегульовані нормами Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ, який набрав чинності відповідно до п. 1 розділу VІІІ "Прикінцеві положення" з 01.01.2001 року.
Відповідно до ст. 12 Закону України “Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття” від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ (далі - Закон) виконавчим органом Фонду є Виконавча дирекція, яка діє від імені Фонду та підзвітна йому в межах та порядку, передбачених його статутом. Функції робочих органів виконавчої дирекції Фонду покладаються на центр зайнятості Автономної Республіки Крим, обласні, Київський і Севастопольський міські, районні, міськрайонні, міські та районні у містах центри зайнятості, які представляють інтереси Фонду в судових та інших органах, до компетенції яких входить, зокрема, проведення збору страхових внесків, контроль за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, а також витратами за страхуванням на випадок безробіття.
Зазначена норма Закону кореспондується з п.3:1 Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18.12.2000 р. № 339.
Нормами ст.ст. 17, 19, 35 цього Закону встановлено, що Роботодавець зобов'язаний, зокрема, своєчасно та в повному розмірі сплачувати страхові внески, розмір яких щорічно за поданням Кабінету Міністрів України встановлюється Верховною Радою України одночасно із затвердженням Державного бюджету України на поточний рік у відсотках до сум фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, що включають витрати на виплату основної та додаткової заробітної плати, інших заохочувальних і компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, що визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України "Про оплату праці", які підлягають обкладенню прибутковим податком з громадян або податком з доходів фізичних осіб.
Відповідно до п. 3 ст.17 Закону роботодавці та застраховані особи сплачують страхові внески один раз на місяць в день одержання роботодавцями в установах банків коштів на оплату праці.
У відповідності до вимог ст. 38 Закону роботодавець несе відповідальність за несвоєчасність реєстрації як платник страхових внесків, несвоєчасність сплати та неповну сплату страхових внесків, у тому числі страхових внесків, що сплачують застраховані особи через рахунки роботодавців.
У разі несвоєчасної сплати страхових внесків страхувальниками, у тому числі через ухилення від реєстрації як платника страхових внесків, або неповної їх сплати страхувальники сплачують суму донарахованих контролюючим органом страхових внесків (недоїмки), штраф та пеню.
Право накладати фінансові санкції та адміністративні штрафи від імені Фонду мають керівник виконавчої дирекції Фонду, його заступники, керівники робочих органів виконавчої дирекції Фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі та їх заступники (ч. 4 ст. 38 Закону).
Як вбачається з матеріалів справи, у відповідача станом на 01.10.2004 року виникла заборгованість в сумі 28652,85 грн., в тому числі недоїмка в сумі 26792,63 грн. та пеня - 4329,80 грн., всього - 31122,43 грн., що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.
При цьому слід зазначити, що суд першої інстанції дійшов невірного висновку, відмовивши у задоволенні позову Оратівського районного центру зайнятості шляхом посилання на постанову Житомирського апеляційного господарського суду по справі № 9/273-05, якою скасовано рішення господарського суду Вінницької області за позовом Сільськогосподарського акціонерного товариства "Скоморошківське" до Оратівського районного центру зайнятості про визнання недійним рішення відповідача згідно акту перевірки № 57 від 30.11.2004р. та закрито провадження у зазначеній справі.
Судом першої інстанції помилково застосовано положення ч.1 ст. 72 КАС України про звільнення від доказування обставин, встановлених судовим рішенням в іншій адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили.
Постановою Житомирського апеляційного господарського суду у справі №9/273-05 встановлено, що 30.11.2004р. представниками Оратівського районного центру зайнятості Вінницької області здійснено перевірку САТ "Скоморошківське" з питань правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття за період з 01 листопада 2003р. по 31 жовтня 2004р., про що складено акт №57 від 30.11.2004р. Даним актом виявлено прострочену заборгованість за платником в сумі 26792,63 грн. недоїмки, 1790,52 грн. пені.
Розпорядження директора Оратівського районного центру зайнятості про стягнення указаних сум недоїмки зі страхових внесків та нарахування фінансових санкцій не приймалось.
Суд апеляційної інстанції прийшов до висновку, що спір не підлягає вирішенню у господарському суді, оскільки не можуть оспорюватись в господарському суді, акти ревізій, документальних перевірок, дії службових осіб, вчинені в процесі чи за результатами перевірок тощо.
Таким чином постановою Житомирського апеляційного господарського суду в справі №9/273-05 не встановлено обставини щодо наявності або відсутності у САТ "Скоморошківське" боргу перед Оратівським районним центром зайнятості зі сплати страхових внесків та пені, а тому не можна вважати обґрунтованим висновок суду першої інстанції про відмову у позові.
Щодо питання про обов'язковість прийняття начальником районного центру зайнятості розпорядження за результатами перевірки, слід зазначити про таке.
Абзац другий пункту 9.7. Інструкції про порядок обчислення і сплати внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та обліку їх надходження до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, затвердженої наказом Міністерства праці та соціальної політики України №339 від 18.12.2000р. та зареєстрованої Мінюстом України 16.01.2001р. за №30/5221, яким передбачалось прийняття начальником районного центру зайнятості розпорядження за результатами проведеної перевірки, виключено на підставі наказу Міністерства праці та соціальної політики України №281 від 09.11.2004р. (редакція наказу чинна з 05.12.2004р.).
Крім того, відсутність розпорядження не спростовує обставин, які підтверджують наявність боргу та не впливає на обов'язок відповідача вчасно та у повному обсязі сплачувати внески на загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.
Статтею 86 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі , за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому , всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Ніякі докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Отже, з урахуванням наведених обставин, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу Оратівського районного центру зайнятості слід задовольнити та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог позивача, стягнувши з Сільськогосподарського акціонерного товариства "Скоморошківське" на користь Оратівського районного центру зайнятості 31122,43грн. заборгованості по внесках до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 196, 198, 202, 207, 212, 254, п.п. 6-7 Прикінцевих та Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, Житомирський апеляційний господарський суд,-
ПОСТАНОВИВ:
1. Апеляційну скаргу Оратівського районного центру зайнятості задовольнити.
2. Постанову господарського суду Вінницької області від 19 січня 2007 року у справі №9/214-05 скасувати.
Прийняти нову постанову.
Позов задовольнити.
Стягнути з Сільськогосподарського акціонерного товариства "Скоморошківське" (с.Скоморошки Оратівського району Вінницької області, код ЄДРПОУ 00385572) на користь Оратівського районного центру зайнятості (смт. Оратів Вінницької області) 31122,43грн. заборгованості по внесках до Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття, з яких на:
- р/р. №37172301900424, код 50040100 - 15134,47 грн. (1,9%);
- р/р. №37171302900424, код 50040200 - 11658,16грн. (0,5%);
- р/р. №37178305900424, код 50040500 - 4329,80 грн. пені.
3. Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з моменту проголошення.
Касаційну скаргу може бути подано безпосередньо до адміністративного суду касаційної інстанції протягом одного місяця з дня складення постанови в повному обсязі.
4. Справу №9/214-05 повернути до господарського суду Вінницької області.
Головуючий суддя Філіпова Т.Л.
судді:
Горшкова Н.Ф.
Майор Г.І.
Віддрук: 4 прим.
1 - до справи,
2,3 -сторонам,
4 - в наряд.
Суд | Житомирський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2007 |
Оприлюднено | 03.09.2007 |
Номер документу | 762235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Житомирський апеляційний господарський суд
Філіпова Т.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні