Рішення
від 03.09.2018 по справі 1740/1933/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 вересня 2018 року м. Рівне №1740/1933/18 Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Борискіна С.А. за участю секретаря судового засідання Ковальчук Г.М та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник ОСОБА_1,

відповідача: представник ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_3 доРівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання відмови протиправною, зобов'язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3, позивач) звернувся до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області про визнання протиправною відмови відповідача у прийнятті для обчислення пенсії позивачеві довідки №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видану ВАТ "Рівненська друкарня"; зобов'язання відповідача прийняти для обчислення позивачеві пенсії довідку №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видану ВАТ "Рівненська друкарня".

На обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідач протиправно відмовив йому у прийнятті довідки про заробітну плату для обчислення пенсії, мотивуючи це неможливістю перевірити таку довідку, у зв'язку з ліквідацією підприємства, що її видав та відсутністю відповідних даних в архівах. Вважає, що відсутність документів ВАТ "Рівненська друкарня" в архівах не може бути підставою для відмови йому у здійсненні перерахунку пенсії, оскільки надана ним довідка про заробітну плату, видана діючим на той час підприємством і є документом, передбаченим п.17 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій від 25.11.2005 №21-1 та ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058. Просить позов задовольнити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 16.07.2018 відкрито спрощене позовне провадження у справі. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 03.09.2018 о 10:30 год. в залі судових засідань Рівненського окружного адміністративного суду (м. Рівне, вул. 16 Липня 87).

Не погоджуючись з позовними вимогами, відповідачем подано відзив на позовну заяву. На його обґрунтування зазначає, що обов'язковою умовою для обчислення пенсії з урахуванням заробітної плати за період до 01.07.2000 є підтвердження нарахування такої заробітної плати первинними документами, а також видача довідки про заробітну плату уповноваженим на те підприємством або ж архівною установою в разі ліквідації підприємства без визначення його правонаступника. Будь-які довідки, які надаються для призначення (перерахунку) пенсії повинні відповідати первинним документам, на підставі яких вони видавались. Таким чином, надана позивачем довідка про заробітну плату, видана ВАТ "Рівненська друкарня" від 25.02.2016 №2, не може бути прийнята для обчислення пенсії, оскільки товариство ліквідоване, первинні документи до архівної установи на зберігання не надходили, та як наслідок підтвердити відповідність даної довідки первинним документам немає можливості. За таких обставин, просить відмовити у задоволенні позову.

Позивач з доводами, наведеними відповідачем у відзиві, не погодився і подав відповідь на відзив. Наголосив на тому що відповідач, заперечуючи проти позовних вимог, не навів доказів того, що заробітна плата позивача, яка зазначена у довідці від 25.02.2016 №2 є недостовірною та/або такою, що не ґрунтується на особових рахунках. Крім того,вказує на те, що відповідачем не надано доказів того, що ВАТ "Рівненська друкарня" у період з 1996 по 2000 рік не здійснювало нарахування та сплату страхових внесків. Неможливість віднайти документів ВАТ "Рівненська друкарня" не робить вказану довідку такою, що не відповідає Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

В судовому засіданні 03.09.2018 представник позивача позовні вимоги підтримав з підстав викладених у позовній заяві та відповіді на відзив. Просив позов задовольнити повністю.

В судовому засіданні 03.09.2018 представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечив з підстав, наведених у відзиві на позовну заяву. Просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши подані письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позов необхідно задовольнити повністю, з огляду на наступне.

Судом встановлено та не заперечується сторонами, що з 01.06.2018, згідно з поданою заявою від 03.05.2018 за №2399 (а.с.30) позивачу призначено пенсію за віком на умовах Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування".

Для призначення пенсії позивачем, зокрема, надано довідку від 25.02.2016 №2 про заробітну плату за 1995-2000 роки, яка видана Відкритим акціонерним товариством "Рівненська друкарня" безпосередньо позивачеві (а.с.14, 29).

Відповідно до змісту даної довідки заробітна плата ОСОБА_3, яка враховується при обчисленні пенсії з 1995 по 2000 рік, склала 17 965,82 грн. Зазначено, що на всі виплати нараховано страхові внески (єдиний внесок). Довідка видана на підставі первинних документів - особових рахунків VI.1995-VI.2000 роки, які знаходяться за адресою: м.Рівне, вул.Київська,10. Також зазначено, що ВАТ "Рівненська друкарня" не заперечує проти проведення перевірки первинних документів за період, зазначений у цій довідці.

Водночас, як встановлено судом, ухвалою Господарського суду Рівненської області від 22.11.2016 у справі №915/1553/14 ліквідовано юридичну особу - Відкрите акціонерне товариство "Рівненська друкарня" (33027, м. Рівне, вул. Київська, буд. 10, код ЄДРПОУ 02468463) (далі - ВАТ "Рівненська друкарня", а.с.15-16).

Згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 24.11.2016 внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи №16081170010000560, на підставі судового рішення про припинення юридичної особи у зв'язку з її банкрутством від 22.11.2016. Відповідно до даного витягу відомості про правонаступників ВАТ "Рівненська друкарня" відсутні (а.с.35).

Також судом встановлено, що позивач звертався до архівних установ для отримання відповідних документів ВАТ "Рівненська друкарня" для їх врахування пенсійним органом при призначенні йому пенсії.

Листом від 11.04.2018 №Я-10/12-14 архівний відділ виконавчого комітету Рівненської міської ради повідомив позивача про те, що документи Рівненської обласної друкарні ім.XXVI з'їзду КПРС та її правонаступників - ОП "Рівненська обласна друкарня" та ВАТ "Рівненська друкарня" (зареєстроване місцезнаходження юридичної особи - вул. Київська,10, м.Рівне, ІК 02468463, згідно з відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців припинене 24.11.2016, ліквідатор - арбітражний керуючий ОСОБА_4, свідоцтво №451 від 12.03.13, поштова адреса - вул.Маршала Гречка,13,м.Київ, 04136) на зберігання до архівного відділу н надходили (а.с.32).

Листом від 03.05.2018 № Я-11/06-25 Державний архів Рівненської області повідомив позивача про те, що документи на зберігання до Державного архіву Рівненської області не надходили і про їх місцезнаходження немає відомостей (а.с.31).

Листом від 03.05.2018 №746/04-02 Трудовий архів Рівненського району повідомив позивача, що документи на зберігання до архіву не надходили. Місце зберігання документів працівникам архіву невідоме (а.с.33).

25.05.2018 позивач звернувся до відповідача з проханням надати роз'яснення щодо розрахунку його пенсії за віком та вказати причину неврахування довідки про заробітну плату за 5 років, виданою ВАТ "Рівненська друкарня" від 25.02.2016 №2. Просив зарахувати її до розрахунку пенсії без перевірки, так як організація ліквідована. Зазначив, що згідно даної довідки коефіцієнт зарплати є значно більшим, ніж коефіцієнт заробітної плати за період з 2000 по 2018 роки (а.с.17).

Листом від 07.06.2018 №249/10, у відповідь на письмове звернення позивача, Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області повідомило, що згідно з матеріалами пенсійної справи для обчислення пенсії позивача враховано його страховий стаж - 40 років 7 місяців 13 днів (зараховано по 13.03.2018). Коефіцієнт страхового стажу, визначений із застосуванням величини оцінки одного року страхового стажу в розмірі 1% , складає 0,40583. Заробітна плата для обчислення пенсії за віком визначена за весь період страхового стажу з 01.07.2000 по 13.03.2018 - за даними, які містяться в системі персоніфікованого обліку. Щодо довідки від 25.02.2016 №2 про заробітну плату за 1995-2000 роки, виданої ВАТ "Рівненська друкарня", то вказано про те, що вона не може бути прийнята для обчислення пенсії, оскільки не підтверджена первинними документами (а.с.18-19).

Не погоджуючись з відмовою відповідача у прийнятті для обчислення пенсії довідки №2 від 25.02.2016, видану ВАТ "Рівненська друкарня", позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ч.1 ст. 46 Конституції України громадяни України мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості та інших випадках, передбачених законом.

Право особо на призначення пенсії, яке гарантоване чинним законодавством, також підпадає під дії та захист гарантованим прав, визначених ст. 1 Протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (1950 р.).

Статтею 1 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV (далі - Закон №1058), встановлено, що пенсія - щомісячна пенсійна виплата в солідарній системі загальнообов'язкового державного пенсійного страхування, яку отримує застрахована особа в разі досягнення нею передбаченого цим Законом пенсійного віку чи визнання її інвалідом, або отримують члени її сім'ї у випадках, визначених цим Законом.

Страховий стаж - період (строк), протягом якого особа підлягала державному соціальному страхуванню, якою або за яку сплачувався збір на обов'язкове державне пенсійне страхування згідно із законодавством, що діяло раніше, та/або підлягає загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню згідно із цим Законом і за який сплачено страхові внески.

Згідно із ч.2 ст.24 Закону №1058 страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом.

Відповідно до ч.4 ст. 24 Закону №1058 періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Закон України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 №1788-XII (далі - Закон №1788) відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій.

Статтею 2 Закону №1788 визначені види трудових пенсій: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.

Згідно з приписами ст. 62 Закону №1788 основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. Порядок підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Водночас згідно з ч.1 ст.40 Закону №1058 для обчислення пенсії враховується заробітна плата (дохід) за весь період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року. За бажанням пенсіонера та за умови підтвердження довідки про заробітну плату первинними документами або в разі, якщо страховий стаж починаючи з 1 липня 2000 року становить менше 60 місяців, для обчислення пенсії також враховується заробітна плата (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року незалежно від перерв.

У разі якщо страховий стаж становить менший період, ніж передбачено абзацом першим цієї частини, враховується заробітна плата (дохід) за фактичний страховий стаж.

За вибором особи, яка звернулася за призначенням пенсії, з періоду, за який враховується заробітна плата (дохід) для обчислення пенсії, виключаються періоди до 60 календарних місяців страхового стажу, з урахуванням будь-яких періодів незалежно від перерв, що включаються до страхового стажу згідно з абзацом третім частини першої статті 24 цього Закону, та будь-якого періоду страхового стажу підряд за умови, що зазначені періоди в сумі складають не більш як 10 відсотків тривалості страхового стажу, врахованого в одинарному розмірі. Додатково за бажанням особи можуть бути виключені періоди строкової військової служби, навчання, догляду за інвалідом I групи або дитиною-інвалідом віком до 16 років, за пенсіонером, який за висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду, догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, за період з 1 липня 2000 року до 1 січня 2005 року, а також періоди, коли особа підлягала загальнообов'язковому державному пенсійному страхуванню відповідно допунктів 8, 13 і 14 статті 11 цього Закону. У всіх випадках, крім випадку, передбаченого абзацом другим цієї частини, період, за який враховується заробітна плата, не може бути меншим, ніж 60 календарних місяців.

Для визначення розміру пенсії за віком відповідно до частини другої статті 27 цього Закону заробітна плата для обчислення частини пенсії за період страхового стажу до набрання чинності цим Законом визначається на умовах і в порядку, передбачених законодавством, що діяло раніше, а для обчислення частини пенсії за період страхового стажу після набрання чинності цим Законом - на умовах, передбачених абзацом першим цієї частини.

Заробітна плата (дохід) за період страхового стажу до 1 липня 2000 року враховується для обчислення пенсії на підставі документів про нараховану заробітну плату (дохід), виданих у порядку, встановленому законодавством, а за період страхового стажу починаючи з 1 липня 2000 року - за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку.

Таким чином, ч. 1 ст. 40 Закону №1058 є диспозитивною нормою і дає пенсіонерам право вибору різних періодів нарахування заробітної плати для обчислення пенсії на умовах, визначених чинним законодавством.

Відповідно до приписів п.2.1 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 №22-1 (далі - Порядок №22-1, в редакції станом на час видачі довідки про заробітну плату) за бажанням пенсіонера у період до 01 січня 2016 року ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) до 01 липня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд до 01 липня 2000 року (додаток 1).

Згідно з вимогами п.2.1 Порядку №22-1 (в редакції станом на час звернення позивача до пенсійного органу та призначення пенсії) за бажанням пенсіонера ним може подаватись довідка про заробітну плату (дохід) по 30 червня 2000 року (додаток 1) із зазначенням у ній назв первинних документів, на підставі яких її видано, їх місцезнаходження та адреси, за якою можливо провести перевірку відповідності змісту довідки первинним документам. У разі якщо страховий стаж починаючи з 01 липня 2000 року становить менше 60 місяців, особою подається довідка про заробітну плату (дохід) за будь-які 60 календарних місяців страхового стажу підряд по 30 червня 2000 року (додаток 1).

Відповідно до п. 2.10 Порядку №22-1 (в редакції станом на час видачі довідки позивачу), довідка про заробітну плату (дохід) особи видається на підставі особових рахунків, платіжних відомостей та інших документів про нараховану та сплачену заробітну плату підприємством, установою чи організацією, де працював померлий годувальник або особа, яка звертається за пенсією. Якщо такі підприємства, установи, організації ліквідовані або припинили своє існування з інших причин, то довідки про заробітну плату видаються правонаступником цих підприємств, установ чи організацій або архівними установами. У випадках, коли архівні установи не мають можливості видати довідку за встановленою формою з розшифровкою виплачених сум за видами заробітку, вони можуть видавати довідки, що відповідають даним, наявним в архівних фондах, без додержання цієї форми.

Таким чином, єдиною підставою для проведення розрахунку пенсії на підставі заробітної плати є первинні документи про нарахування такої заробітної плати. Видача довідок про заробітну плату проводиться підприємством, відповідно до первинних документів за нормативними документами, які дійсні на момент видачі довідки.

Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, довідка №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видана ВАТ "Рівненська друкарня" на підставі особових рахунків та містить суму заробітної плати з розшифруванням за період з 1995 по 2000 рік. На всі виплати нараховано страхові внески (єдиний внесок).

Отже, на переконання суду, надана позивачем довідка №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видана ВАТ "Рівненська друкарня", відповідає вищезазначеним вимогам ст.40 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування", а тому повинна прийматись до розрахунку (перерахунку) пенсії з врахуванням спірного періоду.

Відповідно до ст.64 Закону №1058 територіальні органи Пенсійного фонду мають право отримувати від підприємств, установ та організацій відомості, необхідні для виконання ними функцій, передбачених цим Законом та перевіряти їх.

Відповідно до ч.1 ст. 101 Закону України "Про пенсійне забезпечення" органи, що призначають пенсії, мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі.

В даному випадку відповідач відмовив позивачеві у прийнятті наданої ним довідки №2 від 25.02.2016, з огляду на відсутність документів ВАТ "Рівненська друкарня" в архівних установах.

Як встановлено судом, станом на час видачі спірної довідки підприємство ВАТ "Рівненська друкарня" не було припинене і довідка про заробітну плату позивача була видана діючим підприємством.

Відповідачем не надано доказів скасування спірної довідки або того, що записи в ній є такими, що не відповідають дійсності чи зроблені з порушенням закону.

Крім того, суд зазначає, що право особи на пенсійне забезпечення не може ставитись в залежність від існування конкретного документу, оскільки збереження таких відомостей не може контролюватись пенсіонером, а значить на нього не може покладатись відповідальність за їх відсутність.

За таких обставин, враховуючи, що довідка №2 від 25.02.2016. була видана діючим підприємством, докази її недійсності чи недостовірності відсутні, то сама по собі відсутність документів ВАТ "Рівненська друкарня" в архівах не може бути підставою для відмови у прийнятті такої довідки.

Відповідно до ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідачем не доведено правомірності своїх дій та рішень.

За таких обставин, адміністративний позов підлягає до задоволення повністю.

Відповідно до вимог ст. 139 КАС України з відповідача за рахунок бюджетних асигнувань на користь позивача підлягають стягненню судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 704,80 грн.

Оригінал квитанції про сплату судового збору знаходиться в матеріалах справи.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов ОСОБА_3 (АДРЕСА_1,33022, РНОКПП НОМЕР_1) до Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області (вул.Яворницького,34,м.Рівне,33001, код ЄДРПОУ 40373305) про визнання відмови протиправною, зобов'язання вчинення певних дій, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області у прийнятті для обчислення пенсії ОСОБА_3 довідки №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видану ВАТ "Рівненська друкарня".

Зобов'язати Рівненське об'єднане управління Пенсійного фонду України Рівненської області прийняти для обчислення ОСОБА_3 пенсії довідку №2 від 25.02.2016 про заробітну плату для обчислення пенсії, видану ВАТ "Рівненська друкарня".

Стягнути на користь ОСОБА_3 за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень Рівненського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Рівненської області судовий збір у розмірі 704,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 05 вересня 2018 року.

Суддя Борискін С.А.

Дата ухвалення рішення03.09.2018
Оприлюднено06.09.2018
Номер документу76237533
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання відмови протиправною, зобов'язання вчинення певних дій

Судовий реєстр по справі —1740/1933/18

Ухвала від 23.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Пліш Михайло Антонович

Рішення від 03.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Рішення від 03.09.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

Ухвала від 16.07.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Борискін С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні