Постанова
від 04.09.2018 по справі 826/6906/17
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 826/6906/17 Суддя (судді) першої інстанції: Шрамко Ю.Т.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2018 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

Судді-доповідача Файдюка В.В.

суддів: Мєзєнцева Є.І.

Коротких А.Ю.

при секретарі: Марчук О.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_4, Публічного акціонерного товариства "Кристалбанк" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_4 до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, третя особа: Публічне акціонерне товариство "Кристалбанк" про визнання протиправними та скасування постанов, -

В С Т А Н О В И В :

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_4 з позовом до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України про:

- визнання протиправною та скасування постанови старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень відповідача ОСОБА_5 про стягнення виконавчого збору від 15 березня 2017 року (реєстраційний номер виконавчого провадження 46873276), (далі - постанова №46873276);

- визнання протиправною та скасування постанови старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень відповідача ОСОБА_6 про відкриття виконавчого провадження від 16 березня 2017 року (реєстраційний номер виконавчого провадження 53597195), (далі - постанова №53597195).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року в задоволенні даного адміністративного позову - відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним рішенням суду першої інстанції, позивач та третя особа подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати оскаржуване рішення суду та ухвалити нове, яким в задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.

Свої вимоги апелянти обґрунтовують тим, що судом першої інстанції було порушено норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Дослідивши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційні скарги підлягають задоволенню, виходячи з такого.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, 08 січня 2015 року Макарівським районним судом Київської області у справі №370/1211/14 за позовом Публічного акціонерного товариства "Райффайзен Банк Аваль" до ОСОБА_4, третя - особа - Товариство з обмеженою відповідальністю "Альконте", про звернення стягнення на предмет іпотеки видано виконавчий лист, згідно якого:

"В рахунок погашення заборгованості Товариства з обмеженою відповідальністю "Альконте" (код ЄДРПОУ 33603784, 01032, м. Київ, бульвар Тараса Шевченка, 33 поверх №І5) перед Публічним акціонерним товариством "Райффайзен Банк Аваль" (код ЄДРПОУ 14305909, 01011, Україна, м. Київ, вул. Лєскова, 9) за Генеральною кредитною угодою №010/08/4123 від 23 жовтня 2008 року в сумі 12 376 014, 52 грн. (дванадцять мільйонів триста сімдесят шість тисяч чотирнадцять гривень грн. 52 коп.), що складається з заборгованості Кредитним договором № 010/08/4148 від 25 листопада 2008 року в сумі - 417 711, 60 дол. США (гривневий еквівалент складає - 3 290 810, 86 грн. станом на 16 грудня 2013 року по курсу Національного Банку України), та 22 408,30 грн. та заборгованості за Кредитним договором № 010/08/4124 від 23 жовтня 2008 року в сумі 9 062 795,36 грн. (дев'ять мільйонів шістдесят дві тисячі сімсот дев'яносто п'ять гривень 36 коп.) звернути стягнення на майно, предмет іпотеки за договором іпотеки від 23 жовтня 2008 року, що належить на праві власності ОСОБА_4 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1, 03049, АДРЕСА_1), а саме:

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1561 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_3. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0175;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1632 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_4. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0176;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,0746 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_5. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0178;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1156 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_6. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0179;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1016 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_7. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0180;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1075 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_8. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0181;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1228 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_9. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0182;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1019 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_10. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0183;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1068 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_11. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0184;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,0741 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_12. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0185;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1306 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_17. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0186;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1015 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_16. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0187;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1062 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_15. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0188;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1058 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_14. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0189;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1014 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_13. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0190;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1382 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_18. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0191;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1598 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_19. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0192;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1073 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_20. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0193;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1065 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_21. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0194;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,0741 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_22. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0195;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1958 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_23. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0196;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1349 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_26. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0197;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1388 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_25. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0198;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1202 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_24. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0199;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1184 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_27. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0200;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1236 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_28. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0201;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1347 га, що знаходиться за адресою: Київська обл. Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_29. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0202;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,9544 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_30. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0203;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1098 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_31. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0204;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1687 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_32. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0205;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1880 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_33. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0206;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1794 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_34. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0177;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1434 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_35. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0211;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 1,5744 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_36. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0210;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,0765 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_37. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0209;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1116 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_38. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0208;

- Земельну ділянку для будівництва житлових будівель та господарських споруд загальною площею 0,1038 га, що знаходиться за адресою: Київська обл., Макарівський р-н, с. Березівка. Державний акт на право власності на земельну ділянку Серія ЯГ НОМЕР_39. Кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2:001:0207.

Визначити спосіб реалізації предмета іпотеки шляхом проведення прилюдних торгів процедури виконавчого провадження з початковою ціною продажу предмета іпотеки встановленому у відповідності до Закону України "Про виконавче провадження"", (далі - виконавчий лист №370/1211/14-ц).

16 березня 2015 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_5 прийнято постанову про відкриття виконавчого провадження ВП №46873276 по примусовому виконанню вказаного вище виконавчого листа №370/1211/14-ц.

15 березня 2017 року старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_5 в межах виконавчого провадження ВП №46873276 прийнято постанову про повернення виконавчого документа стягувачу, у зв'язку з надходженням клопотання стягувача про повернення виконавчого документа стягувачу без виконання.

Також 15 березня 2017 року в межах виконавчого провадження ВП №46873276 старшим державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_5 прийнято постанову №46873276, якою з боржника ОСОБА_4 стягнуто виконавчий збір у розмірі 1 237 601,45 грн.

16 березня 2017 року головним державним виконавцем Відділу примусового виконання рішень Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України ОСОБА_6 прийнято оскаржувану постанову №53597195, якою відкрито виконавче провадження ВП №53597195 по примусовому виконанню оскаржуваної постанови №46873276.

Не погоджуючись із оскаржуваними постановами, вважаючи їх прийнятими з порушенням вимог законодавства, позивач звернувся до суду з даним позовом за захистом своїх прав та законних інтересів.

Відмовляючи у задоволенні адміністративного позову, суд першої інстанції виходив з того, що оспорювана постанова, прийнята державним виконавцем, відповідає вимогам закону. Оскільки лист №370/1211/14-ц в межах виконавчого провадження ВП №46873276 повернуто стягувачу саме за заявою стягувача про повернення виконавчого документу без виконання, а також, зважаючи на те, що виконавчий збір не стягнуто раніше, суд дійшов висновку, що оскаржувана постанова №46873276 прийнята відповідачем згідно вимог Закону.

Колегія суддів апеляційної інстанції не погоджується з таким висновком суду першої інстанції, оскільки він не знайшов своє підтвердження під час апеляційного розгляду справи.

Відповідно до статті 1 Закону України Про виконавче провадження виконавче провадження як завершальна стадія судового провадження і примусове виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) - сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Пунктом 1 ч.1 статті 3 Закону передбачено, що відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню рішення на підставі таких виконавчих документів: виконавчих листів та наказів, що видаються судами у передбачених законом випадках на підставі судових рішень, рішень третейського суду, рішень міжнародного комерційного арбітражу, рішень іноземних судів та на інших підставах, визначених законом або міжнародним договором України.

Відповідно до норм, викладених у статті 1 Закону України Про органи та осіб, які здійснюють примусове виконання судових рішень і рішень інших органів примусове виконання судових рішень і рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) покладається на органи державної виконавчої служби та у визначених Законом України Про виконавче провадження випадках - на приватних виконавців.

Частиною 1, п.1 ч.2 статті 18 Закону України Про виконавче провадження визначено, що виконавець зобов'язаний вживати передбачених цим Законом заходів щодо примусового виконання рішень, неупереджено, ефективно, своєчасно і в повному обсязі вчиняти виконавчі дії.

Виконавець зобов'язаний, зокрема, здійснювати заходи примусового виконання рішень у спосіб та в порядку, які встановлені виконавчим документом і цим Законом.

Частиною 1, 5, статті 26 цього Закону визначено, що виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зокрема, за заявою стягувача про примусове виконання рішення.

Виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, в якій зазначає про обов'язок боржника подати декларацію про доходи та майно боржника, попереджає боржника про відповідальність за неподання такої декларації або внесення до неї завідомо неправдивих відомостей.

У постанові про відкриття виконавчого провадження за рішенням, примусове виконання якого передбачає справляння виконавчого збору, державний виконавець зазначає про стягнення з боржника виконавчого збору в розмірі, встановленому статтею 27 цього Закону.

Згідно частин 1-5 статті 27 Закону, виконавчий збір - це збір, що справляється на всій території України за примусове виконання рішення органами державної виконавчої служби. Виконавчий збір стягується з боржника до Державного бюджету України.

Виконавчий збір стягується державним виконавцем у розмірі 10 відсотків суми, що фактично стягнута, повернута, або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом.

За примусове виконання рішення немайнового характеру виконавчий збір стягується в розмірі двох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - фізичної особи і в розмірі чотирьох мінімальних розмірів заробітної плати з боржника - юридичної особи.

Виконавчий збір перераховується до Державного бюджету України протягом трьох робочих днів з дня надходження на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби.

Виконавчий збір не стягується:

1) за виконавчими документами про конфіскацію майна, стягнення періодичних платежів, накладення арешту на майно для забезпечення позовних вимог, за виконавчими документами, що підлягають негайному виконанню;

2) у разі виконання рішень Європейського суду з прав людини;

3) якщо виконання рішення здійснюється за рахунок коштів, передбачених бюджетною програмою для забезпечення виконання рішень суду в порядку, встановленому Законом України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень";

4) за виконавчими документами про стягнення виконавчого збору, стягнення витрат виконавчого провадження, штрафів, накладених виконавцем відповідно до вимог цього Закону;

5) у разі виконання рішення приватним виконавцем;

6) за виконавчими документами про стягнення заборгованості, що підлягає врегулюванню відповідно до Закону України "Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії", а також згідно з постановами державних виконавців, винесеними до набрання чинності цим Законом.

Згідно з п.1 ч.1, ч.4 статті 37 Закону, виконавчий документ повертається стягувачу, якщо стягувач подав письмову заяву про повернення виконавчого документа. Про повернення стягувачу виконавчого документа та авансового внеску виконавець виносить постанову.

Частиною 3 статті 40 Закону №1404-VIII передбачено, що у разі повернення виконавчого документа стягувачу з підстав, передбачених пунктами 1, 3, 4, 6 частини першої статті 37 цього Закону, закінчення виконавчого провадження з підстав, передбачених пунктами 1, 2, 4, 6, 9 (крім випадку, передбаченого частиною дев'ятою статті 27 цього Закону), 11, 14 і 15 частини першої статті 39 цього Закону, якщо виконавчий збір не стягнуто, державний виконавець не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа (закінчення виконавчого провадження) виносить постанову про стягнення виконавчого збору, яку виконує в порядку, встановленому цим Законом.

Відповідно до статті 42 Закону кошти виконавчого провадження складаються з: 1) виконавчого збору, стягнутого з боржника в порядку, встановленому статтею 27 цього Закону, або основної винагороди приватного виконавця; 2) авансового внеску стягувача; 3) стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати органів державної виконавчої служби та приватного виконавця, пов'язані з організацією та проведенням виконавчих дій щодо забезпечення примусового виконання рішень, є витратами виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження органів державної виконавчої служби здійснюються за рахунок коштів Державного бюджету України та коштів виконавчого провадження, зазначених у пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті. Витрати виконавчого провадження приватних виконавців здійснюються за рахунок авансового внеску стягувача, стягнутих з боржника коштів на витрати виконавчого провадження. Витрати виконавчого провадження можуть здійснюватися приватним виконавцем за рахунок власних коштів. Розмір та види витрат виконавчого провадження встановлюються Міністерством юстиції України. На стадії розподілу стягнутих з боржника грошових сум згідно з вимогами цього Закону або у випадку повернення виконавчого документа стягувачу чи закінчення виконавчого провадження у разі необхідності примусового стягнення з боржника витрат виконавчого провадження виконавцем виноситься постанова про їх стягнення.

Згідно п.1-3 ч 1, ч. 2 статті 45 Закону розподіл стягнутих виконавцем з боржника за виконавчим провадженням грошових сум (у тому числі одержаних від реалізації майна боржника) здійснюється у такій черговості: 1) у першу чергу повертається авансовий внесок стягувача на організацію та проведення виконавчих дій; 2) у другу чергу компенсуються витрати виконавчого провадження, не покриті авансовим внеском стягувача; 3) у третю чергу задовольняються вимоги стягувача та стягується виконавчий збір у розмірі 10 відсотків фактично стягнутої суми або основна винагорода приватного виконавця пропорційно до фактично стягнутої з боржника суми. Розподіл грошових сум у черговості, зазначеній у частині першій цієї статті, здійснюється в міру їх стягнення.

Між тим, судом не встановлено, а Відділом ДВС не підтверджено здійснення державним виконавцем заходів примусового виконання судового рішення у справі № 370/1211/14, в т.ч. у спосіб та в порядку, встановленому виконавчим документом.

Оскільки виконавчий збір стягується у розмірі 10% суми, що фактично стягнута, повернута, або вартості майна боржника, переданого стягувачу за виконавчим документом , доказів повернення/передання стягувачу у виконавчому провадженні певної суми або майна матеріали справи не містять, виконавчий збір, у розмірі 10% від суми заборгованості, визначений Відділом ДВС неправомірно.

При цьому, підставою для початку виконавчого провадження зі стягнення виконавчого збору є постанова про стягнення виконавчого збору, ухвалена не пізніше наступного робочого дня з дня повернення виконавчого документа, тобто, на момент, коли державний виконавець має можливість визначити дійсний розмір стягнутих сум та, відповідно, розмір виконавчого збору .

Наведене відповідає позиції Верховного Суду, викладеній в постанові від 29 березня 2018 року по справі №8/39.

Слід також зазначити, що право власності на 37 земельних ділянок згідно Іпотечного договору від 24 жовтня 2008 року перейшло до АТ КРИСТАЛБАНК ( як нового кредитора) 22 та 23 січня 2018 року через процедуру звернення стягнення на предмет іпотеки в порядку статей 36 та 37 Закону України Про іпотеку .

Статті 36 та 37 Закону України Про іпотеку передбачають, що сторони іпотечного договору можуть вирішити питання про звернення стягнення на предмет іпотеки шляхом позасудового врегулювання на підставі договору. Позасудове врегулювання здійснюється згідно із застереженням про задоволення вимог іпотекодержателя, що міститься в іпотечному договорі, або згідно з окремим договором між іпотекодавцем і іпотекодержателем про задоволення вимог іпотекодержателя. Іпотекодержатель може задовольнити забезпечену іпотекою вимогу шляхом набуття права власності на предмет іпотеки. Правовою підставою для реєстрації права власності іпотекодержателя на нерухоме майно, яке є предметом іпотеки, є договір про задоволення вимог іпотекодержателя або відповідне застереження в іпотечному договорі.

Тобто, перехід права власності на предмет іпотеки відбувся поза межами виконавчого провадження, за яким була винесена оскаржувана постанова про стягнення виконавчого збору.

Враховуючи викладене, у державного виконавця були відсутні підстави для стягнення виконавчого збору в тому розмірі, який визначений у постанові від 15 березня 2017 року №46873276 про стягнення виконавчого збору, тому така постанова не відповідає вимогам статті 27 Закону.

Оскільки підставою для відкриття виконавчого провадження від 16 березня 2017 року № 53597195 була постанова про стягнення виконавчого збору 15 березня 2017 року №46873276, яка є незаконною, колегія суддів дійшла висновку про неправомірність постанови Департаменту ДВС про відкриття виконавчого провадження.

Тобто аргументи апеляційних скарг спростували необґрунтовані висновки суду першої інстанції про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог ОСОБА_4 щодо скасування постанов відповідача про стягнення виконавчого збору та відкриття виконавчого провадження.

Враховуючи зазначене, вважаємо, що судом першої інстанції обставини справи було з'ясовані неповно, та як наслідок було прийняте необґрунтоване судове рішення, що є підставою для його скасування апеляційним судом та прийняття нового рішення у справі.

Відповідно до частини першої статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України, підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є: 1) неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи; 2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими; 3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи; 4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.

Керуючись ст. ст. 243, 246, 308, 315, 317, 321, 325, 329, 331 КАС України суд,

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційні скарги ОСОБА_4, Публічного акціонерного товариства "Кристалбанк" - задовольнити.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 травня 2018 року - скасувати та ухвалити нову постанову.

Адміністративний позов ОСОБА_4 до Департаменту державної виконавчої служби Міністерства юстиції України, третя особа: Публічне акціонерне товариство "Кристалбанк" про визнання протиправними та скасування постанов - задовольнити.

Визнати протиправною та скасувати постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень відповідача ОСОБА_5 про стягнення виконавчого збору від 15 березня 2017 року (реєстраційний номер виконавчого провадження 46873276).

Визнати протиправною та скасувати постанову старшого державного виконавця Відділу примусового виконання рішень відповідача ОСОБА_6 про відкриття виконавчого провадження від 16 березня 2017 року (реєстраційний номер виконавчого провадження 53597195).

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених п. 2 ч. 5 статті 328 КАС України.

Головуючий суддя: Файдюк В.В.

Судді: Мєзєнцев Є.І.

Коротких А.Ю.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.09.2018
Оприлюднено10.09.2018
Номер документу76273959
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/6906/17

Постанова від 26.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 25.08.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мартинюк Н.М.

Ухвала від 07.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 04.09.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

Ухвала від 01.08.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Файдюк В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні