ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.: (057) 702-07-99, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
04.09.2018 Справа № 905/1417/18
Господарський суд Донецької області у складі судді Величко Н.В.
при секретарі судового засідання Хадієвій М.Ф.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження матеріали
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Добропіллявугілля» (код ЄДРПОУ 37014600, адреса: 85043, Донецька область, м. Добропілля, м. Білицьке, вул.Красноармійська, буд. 1 А),
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, адреса: 03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216, адреса: 84400, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, буд. 22),
про: стягнення 32523,54 грн., -
за участю представників сторін:
від позивача: не з'явився;
від відповідача: ОСОБА_1 (за довіреністю №5299 від 01.11.2017), -
СУТЬ СПОРУ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Добропіллявугілля» звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» вартості нестачі вугілля у розмірі 32523,54 грн. (тридцять дві тисячі п'ятсот двадцять три гривні 54 коп.)
Позовні вимоги мотивовані тим, що за залізничною накладною №48482301 від 24.02.2018 вагони з вантажем №№53509246, 62315049, 56215726, 54752233, 62200852 на станцію Кривий Торець Донецької залізниці (станція призначення) прибули з недостачею, яка підтверджена складеними цією ж станцією та станцією Лиман Донецької залізниці комерційними актами №490000/57 від 26.02.2018, №491003/11 від 27.02.2018, №491003/12 від 27.02.2018, №491003/13 від 27.02.2018, №491003/14 від 27.02.2018. На думку позивача недостача виникла під час перевезення і відповідальність за понесені збитки має нести перевізник.
Нормативно вимоги обґрунтовано приписами ст.ст. 20, 173, 174, 193, 224, 225, 306-308 Господарського кодексу України, ст.ст. 267 Цивільного кодексу України, ст.ст. 110, 113-115, 129 Статуту залізниць України, ст.ст. 23, 26 Закону України Про залізничний транспорт .
На підтвердження позовних вимог надано суду: комерційні акти 490000/57 від 26.02.2018, №491003/11 від 27.02.2018, №491003/12 від 27.02.2018, №491003/13 від 27.02.2018, №491003/14 від 27.02.2018, залізничну накладну №48482301 від 24.02.2018 з відомостями вагонів, довідку ТОВ "ДТЕК Добропіллявугілля" №321 від 18.07.2018 про вартість вантажу, довідку ТОВ "Донінтервугілля" від 27.06.2018 № 12-368, розрахунок позову.
Ухвалою суду від 15.08.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/1417/18; визначено розгляд справи здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження; справу призначено до розгляду на 04.09.2018; визначено відповідачу надати до суду: відзив на позовну заяву і всі письмові та електронні докази (які можливо доставити до суду); надіслати позивачу копію відзиву та доданих до нього документів; визначено позивачу надати суду: відповідь на відзив на позовну заяву, в якій викласти свої пояснення, міркування та аргументи щодо наведених відповідачем у відзиві заперечень та мотиви їх визнання або відхилення (за наявності); явка представників сторін у судове засідання визнана необов'язковою.
Позивач в судове засідання, що відбулось 04.07.2018, свого представника не направив, про дату, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, про що свідчить наявне в матеріалах справи рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення.
Представник відповідача проти позову заперечив з підстав, викладених у відзиві б/н б/д. Відповідач вказує на ненадання позивачем належних доказів понесення збитків, а саме не подано доказів оплати оспорюваного вантажу з додаванням податкової накладної.
Враховуючи, що явка представників сторін в судове засідання обов'язковою визнана не була, сторони повідомлені про дату, час та місце розгляду справи належним чином, документи та пояснення подані у строк, встановлений судом і таких документів достатньо для вирішення спору, тому справа розглядається за наявними матеріалами без присутності представника позивача.
Дослідивши матеріали справи та подані сторонами докази, суд, -
ВСТАНОВИВ:
З матеріалів справи вбачається, що 24.02.2018 зі станції «Добропілля» Донецької залізниці ТОВ «ДТЕК Добропіллявугілля» здійснило відправлення вагонів у рухомому складі за залізничною накладною №48482301, зокрема, вагонів №№53509246, 62315049, 56215726, 54752233, 62200852, навантажених вугіллям кам'яним марки Г-газовий, на станцію «Кривий Торець» Донецької залізниці, одержувач ТОВ Донінтервугілля .
Згідно відміток у вказаній накладній, вантаж завантажено насипом у вологому стані та помаркований двома продольними бороздами вздовж всього вагону.
На станціях Лиман та Кривий Торець Донецької залізниці на підставі ст. 24 Статуту Залізниць України, залізницею проведено перевірку маси вантажу, під час якої було виявлено, що маса вантажу у вагонах №№53509246, 62315049, 56215726, 54752233, 62200852 не відповідає масі, вказаній відправником у накладній, про що складено відповідні комерційні акти №490000/57 від 26.02.2018, №491003/11 від 27.02.2018, №491003/12 від 27.02.2018, №491003/13 від 27.02.2018, №491003/14 від 27.02.2018.
У розділі Д комерційного акту №490000/57 від 26.02.2018 зафіксовано, що на підставі акту загальної форми №167 від 25.02.2018 ст. Лиман проводилось комісійне зважування вагону №62315049 за відправленням, вказаним на лицьовій стороні даного акту, комісією у складі: АК ОСОБА_2, АК ОСОБА_3, зам ДС ОСОБА_4 була проведена перевірка маси вантажу на справних 150т залізничних вагах (держповірка 01.12.2017). Фактична маса брутто вагона склала 85200кг., тара вагона з документа 23300 кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 69900 кг. Фактична маса вантажу нетто 61900 кг., що менше документа на 8000 кг. При комерційному огляді виявлено навантаження нижче бортів 500мм, розрівнене, марковане смугами. Над 2-7 люками поглиблення 10000мм на ширину вагону, глибиною 600мм. В місці поглиблення маркування відсутнє, люки зачинені, вагон бездверний, течії вантажу немає. Вагон у технічному стані справний.
У розділі Д комерційного акту №491003/11 від 27.02.2018 зафіксовано, що на підставі акту загальної форми №87 від 26.02.2018 ст. Кривий Торець проводилось комісійне зважування вагону №53509246 за відправленням, вказаним на лицьовій стороні даного акту, комісією у складі: комерційного агенту ОСОБА_5, ДС ОСОБА_6, комерційного агента ОСОБА_7 була проведена перевірка маси вантажу на справних 150т вагонних вагах №602 (держповірка 27.09.2017). Фактична маса брутто вагона склала 88700кг., тара вагона 22000 кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 69000 кг. Фактична маса вантажу нетто 66700 кг., що менше документа на 2300 кг. При комерційному огляді виявлено навантаження нерівномірне, з відкосами нижче бортів 800мм, марковане смугами вздовж вагону, між 2, 3 люками справа поглиблення 1000*1000*500мм, маркування в місці поглиблення порушене. Люки та двері зачинені, течії вантажу немає. Вагон у технічному стані справний.
У розділі Д комерційного акту №491003/12 від 27.02.2018 зафіксовано, що на підставі акту загальної форми №86 від 26.02.2018 ст. Кривий Торець проводилось комісійне зважування вагону №62200852 за відправленням, вказаним на лицьовій стороні даного акту, комісією у складі: комерційного агенту ОСОБА_5, ДС ОСОБА_6, комерційного агента ОСОБА_7 була проведена перевірка маси вантажу на справних 150т вагонних вагах №602 (держповірка 27.09.2017). Фактична маса брутто вагона склала 90000кг., тара вагона 23400 кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 69900 кг. Фактична маса вантажу нетто 66600 кг., що менше документа на 3300 кг. При комерційному огляді виявлено навантаження нерівномірне, з відкосами нижче бортів 200мм, марковане смугами вздовж вагону, між 6, 7 люками справа поглиблення 1000*1000*700мм, маркування в місці поглиблення порушене. Люки та двері зачинені, течії вантажу немає. Вагон у технічному стані справний.
У розділі Д комерційного акту №491003/13 від 27.02.2018 зафіксовано, що на підставі акту загальної форми №82 від 26.02.2018 ст. Кривий Торець проводилось комісійне зважування вагону №54752233 за відправленням, вказаним на лицьовій стороні даного акту, комісією у складі: комерційного агенту ОСОБА_5, ДС ОСОБА_6, комерційного агента ОСОБА_7 була проведена перевірка маси вантажу на справних 150т вагонних вагах №602 (держповірка 27.09.2017). Фактична маса брутто вагона склала 90600кг., тара вагона 23300 кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 69700 кг. Фактична маса вантажу нетто 67300 кг., що менше документа на 2400 кг. При комерційному огляді виявлено навантаження нерівномірне, з відкосами нижче бортів 200мм, марковане смугами вздовж вагону, між 6, 7 люками справа поглиблення 1000*1000*600мм, маркування в місці поглиблення порушене. Люки та двері зачинені, течії вантажу немає. Вагон у технічному стані справний.
У розділі Д комерційного акту №491003/14 від 27.02.2018 зафіксовано, що на підставі акту загальної форми №934 від 25.02.2018 ст. Кривий Торець проводилось комісійне зважування вагону №56215726 за відправленням, вказаним на лицьовій стороні даного акту, комісією у складі: комерційного агенту ОСОБА_5, ДС ОСОБА_6, комерційного агента ОСОБА_7 була проведена перевірка маси вантажу на справних 150т вагонних вагах №602 (держповірка 27.09.2017). Фактична маса брутто вагона склала 85200кг., тара вагона 22200 кг. Маса вантажу нетто за перевізним документом 68700 кг. Фактична маса вантажу нетто 63000 кг., що менше документа на 5700 кг. При комерційному огляді виявлено навантаження нерівномірне, з відкосами нижче бортів 200мм, марковане смугами вздовж вагону, між 2, 3 люками справа поглиблення 2000*2000*500мм, маркування в місці поглиблення порушене. Люки та двері зачинені, течії вантажу немає. Вагон у технічному стані справний.
Як встановлено ч.3 ст. 909 Цивільного кодексу України, укладення договору перевезення вантажу підтверджується складанням транспортної накладної.
Згідно ч.5 ст. 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Як зазначено в ст.6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи -одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Оцінка правомірності заявлених вимог має здійснюватися судом з урахуванням приписів законодавства, які регламентують правовідносини з перевезення.
Відповідно до ст.909 Цивільного кодексу України (далі за текстом - ЦК) за договором перевезення перевізник зобов'язаний доставити довірений йому відправником вантаж в пункт призначення і видати його уповноваженій на отримання вантажу особі.
Згідно п.2 ст.924 ЦК перевізник відповідає за втрату, нестачу, псування або пошкодження прийнятого до перевезення вантажу у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведе, що це сталося не з його вини.
Статтею 920 ЦК обумовлено: у разі порушення зобов'язань, що випливають із договору перевезення, сторони несуть відповідальність, встановлену за домовленістю сторін, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами).
Відповідно до ст.12 Закону України "Про залізничний транспорт" залізниці повинні забезпечувати збереження вантажів на шляху слідування та на залізничних станціях.
Статтею 23 Закону України "Про залізничний транспорт" передбачено, що перевізники несуть відповідальність за зберігання вантажу з моменту його прийняття і до видачі одержувачу в межах, визначених Статутом залізниць України. Частиною 2 цієї ж статті встановлено, що за незбереження (втрату, нестачу, псування, пошкодження) прийнятого до перевезень вантажу перевізники несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача, псування, пошкодження виникли з незалежних від них причин.
Стаття 110 Статуту залізниць України передбачає, що залізниця несе відповідальність за збереження вантажу з часу його прийняття до перевезення і до моменту видачі одержувачу.
Згідно з ст.113 Статуту залізниць України за незбереження прийнятого до перевезення вантажу залізниці несуть відповідальність у розмірі фактично заподіяної шкоди, якщо не доведуть, що втрата, нестача чи пошкодження виникли з не залежних від перевізника причин.
Згідно ст.26 Закону України "Про залізничний транспорт" обставини, які можуть служити підставою для матеріальної відповідальності перевізників вантажу засвідчуються актами; порядок і терміни складення актів визначаються Статутом залізниць України.
Статтею 129 Статуту залізниць України передбачено, що обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць; для засвідчення маси і кількості вантажу з даними, зазначеними у транспортних документах, складається комерційний акт.
Відповідно до ст.130 Статуту залізниць України право на пред'явлення до залізниці претензій та позовів у разі недостачі, псування або пошкодження вантажу має одержувач - за умови пред'явлення накладної, комерційного акту і документа, що засвідчує кількість і вартість відправленого вантажу.
Статтею 133 Статуту залізниць України передбачено, що передача іншим організаціям або громадянам права на пред'явлення претензій та позовів не допускається, за винятком випадків передачі такого права вантажовідправником вантажоодержувачу або вантажоодержувачем вантажовідправнику, а також вантажовідправником або вантажоодержувачем вищій організації або уповноваженій особі, яка виступає від їх імені.
Відповідно до ст.ст. 131, 136 Статуту залізниць України претензії і позови, що виникли з приводу перевезення, зокрема щодо нестачі вантажів, заявляються залізниці призначення вантажу.
Відповідно до ч.2 п.2 Правил заявлення та розгляду претензій «переуступний напис засвідчується підписами керівника і головного (старшого) бухгалтера та печаткою підприємства» .
Залізнична накладна № 48482301 містить переуступний напис вантажоодержувача, який засвідчений директором ТОВ Донінтервугілля . Згідно довідки ТОВ Донінтервугілля №12-368 від 27.06.2018 посада головного бухгалтера в штаті підприємства відсутня.
Факт нестачі за спірним перевезенням матеріалами справи підтверджений, зокрема, комерційними актами.
Згідно рахунку ТОВ ДТЕК Добропіллявугілля від 18.07.2018 №321 вартість 1 тони вугілля по накладних, у тому числі накладної № 48482301, становить 2204,09 грн. з ПДВ.
Залізниця не довела, що нестача виникла з незалежних від перевізника причин.
Відповідно до ч.2 ст.114 Статуту залізниць України недостача маси вантажу, за яку відшкодовуються збитки, в усіх випадках обчислюється з урахуванням граничного розходження визначення маси вантажу і природної втрати вантажу під час перевезення.
Згідно ст.115 Статуту залізниць України вартість вантажу визначається на підставі загальної суми рахунка або іншого документа відправника, який підтверджує кількість і вартість відправленого вантажу.
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає у вагоні №62315049 - 14551,40грн. із розрахунку: 6602кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у вологому стані 2,0% (8000кг - 1398кг)) х 2204,09грн. (вартість 1т вугілля кам'яного, зданого до перевезення з ПДВ).
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає у вагоні №53509246 - 2027,76грн. із розрахунку: 920кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у вологому стані 2,0% (2300кг - 1380кг)) х 2204,09грн. (вартість 1т вугілля кам'яного, зданого до перевезення з ПДВ).
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає у вагоні №62200852 - 4192,18грн. із розрахунку: 1902кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у вологому стані 2,0% (3300кг - 1398кг)) х 2204,09грн. (вартість 1т вугілля кам'яного, зданого до перевезення з ПДВ).
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає у вагоні №54752233 - 2217,31грн. із розрахунку: 1006кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у вологому стані 2,0% (2400кг - 1394кг)) х 2204,09грн. (вартість 1т вугілля кам'яного, зданого до перевезення з ПДВ).
Сума недостачі з урахуванням норми недостачі (сума норми природної втрати маси вантажу i граничного розходження визначення маси нетто) складає у вагоні №56215726 - 9534,89грн. із розрахунку: 4326кг (нестача вантажу, з урахуванням норми недостачі для мінерального палива у вологому стані 2,0% (5700кг - 1374кг)) х 2204,09грн. (вартість 1т вугілля кам'яного, зданого до перевезення з ПДВ).
Позивачем заявлені такі самі суми.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає позовні вимоги обґрунтованими.
При цьому суд відхиляє доводи відповідача стосовно того, що позивач не подав суду докази оплати оспорюваного вантажу з додаванням податкової накладної у якості доказів понесення збитків, оскільки позивач є вантажовідправником вантажу за накладною №48482301 від 24.02.2018 і є власником цього вантажу на момент його відправлення залізницею вантажоотримувачу. Такий вантаж був прийнятий залізницею до перевезення без заперечень, вага вантажу, яку залізниця прийняла до перевезення, вказана у відомості вагонів. Факт втрати вантажу саме залізницею підтверджено наявними у справі комерційними актами. Вартість однієї тони вантажу у спірних вагонах підтверджується наявною у справі довідкою позивача як вантажовідправника. Всі ці документи є належними доказами понесення позивачем збитків у вигляді вартості втраченого вантажу у пред'явленому до стягнення розмірі. Розрахунок вартості втраченого вантажу позивача є арифметично вірним. Протилежного відповідач не довів, тому позовні вимоги підлягають задоволенню повністю.
Судові витрати у справі покладаються на відповідача.
Керуючись статтями 73 - 80, 129, 236-238, 240, 241, 247-252 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Добропіллявугілля» м.Добропілля, Донецька область до Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Київ в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» , м. Лиман, Донецька область про стягнення 32523,54 грн., задовольнити.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40075815, адреса: 03680, м. Київ, вул. Тверська, буд. 5) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства «Українська залізниця» (код ЄДРПОУ 40150216, адреса: 84400, Донецька область, м. Лиман, вул. Привокзальна, буд. 22) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ДТЕК Добропіллявугілля» (код ЄДРПОУ 37014600, адреса: 85043, Донецька область, м. Добропілля, м. Білицьке, вул.Красноармійська, буд. 1 А) вартість нестачі вугілля в сумі 32523,54грн., а також судовий збір у сумі 1762,00грн.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ.
Рішення господарського суду Донецької області набирає законної сили через двадцять днів з дня його підписання та може бути оскаржене в апеляційному порядку, згідно з Розділом IV Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення підписано 07.09.2018.
Суддя Н.В. Величко
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2018 |
Оприлюднено | 11.09.2018 |
Номер документу | 76292970 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Н.В. Величко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні