ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Київ
28.08.2018Справа № 910/7199/18
За позовом: товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок"
до: дочірнього підприємства "Аромат"
про: стягнення 365 107,73 грн.
Суддя: Шкурдова Л.М.
Секретар с/з Рижонкова М.Ю.
Представники:
від позивача - Ковалюх В.М. на під дог. про над. прав. доп.
від відповідача - Корнієнко В.П. за дов.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Господарським судом міста Києва розглядається справа за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Світанок" до дочірнього підприємства "Аромат" про стягнення 365 107,73 грн.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 26.06.2018р. відкрито провадження у справі №910/7199/18 за правилами спрощеного позовного провадження.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що відповідачем в порушення умов Договору на закупівлю сільськогосподарської продукції (сировини) №8 від 12.02.2015р. не оплачено вартість поставленого товару, в зв'язку з чим заборгованість відповідача перед позивачем склала 212 632,66 грн. Крім того, позивач нарахував та просить суд стягнути з відповідача пеню в розмірі 56 135,01 грн, 19 154,41 грн - 3 % річних, 77185,65 грн -інфляційні втрати та 5 000,00 грн - витрати на юридичну допомогу.
Відповідач проти задоволення позову заперечував, вказуючи, що позивачем не надано суду доказів на підтвердження передачі відповідачу товару в обумовленому договором порядку.
У судовому засіданні 30.08.2018 року було оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Господарський суд м. Києва, -
ВСТАНОВИВ:
12.02.2015р. між товариством з обмеженою відповідальністю "Світанок" (продавець) та дочірнім підприємством "Аромат" (покупець) укладено Договір на закупівлю сільськогосподарської продукції (сировини) №8 від 12.02.2015р. (далі - Договір).
Відповідно до п.1.1. Договору продавець зобов'язався в порядку і на умовах, визначених цим Договором, передати у власність покупцеві сільськогосподарську продукцію (сировину - молоко коров'яче) власного виробництва, що відповідає вимогам ДСТУ № 3662 - 97, а покупець зобов'язався прийняти та оплатити такий товар.
Згідно з п. 2.1. Договору оплату за товар покупець проводить по договірним цінам, що визначаються у відповідному протоколі погодження ціни, який є невід'ємною частиною до даного Договору. Ціни на товар можуть змінюватися 2 (два) рази на місяць. Сторона, яка ініціює зміну ціни на товар зобов'язана повідомити іншу сторону про зміну ціни не пізніше ніж за 5 (п'ять ) календарних днів до такої зміни цінним листом з описом вкладення або передати особисто представнику (працівнику) продавця (покупця) протокол погодження ціни під підпис. При такій передачі зазначається повне прізвище, батькові особи, яка отримала протокол погодження ціни, її посада, дата, отримання протоколу.
Позивач посилається на те, що згідно прийомною квитанцією №40 від 01.04.2015 року він передав відповідачу товар на суму 122061,14 грн, згідно прийомною квитанцією № 57 від 05.05.2015 року відповідач передав товар на суму 154 659,06 грн.; згідно прийомною квитанцією №70 від 02.06.2015 року позивач передав товар відповідачу на суму 33 244,50 грн. З врахуванням здійснення часткової оплати позивач зазначає, що у відповідача рахується заборгованість в розмірі 212 632,66 грн.
За договором поставки продавець (постачальник), який здійснює підприємницьку діяльність, зобов'язується передати у встановлений строк (строки) товар у власність покупця, а покупець зобов'язується прийняти товар і сплатити за нього певну грошову суму.
Згідно ст.622 ЦК України продавець зобов'язаний передати покупцеві товар, визначений договором купівлі-продажу.
Статтею 526 ЦК України встановлено, що зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Статтею 629 ЦК України передбачено, що договір є обов'язковим для виконання сторонами.
Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 525 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ст.627 ЦК України сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Пунктом 1.4. Договору сторони передбачили, що перехід права власності на товар від продавця до покупця здійснюється після повного та фактичного закінчення процедури приймання товару за місцезнаходженням виробничих потужностей (виробництва) покупця, підписання всіх необхідних документів та наявності відмітки покупця про прийом товару на товарно-транспортній накладній.
Продавець повинен передати покупцеві товар, якість якого відповідає умовам договору купівлі-продажу.
У розділі 3 Договору сторони обумовили порядок приймання-передачі визначеного договором товару та здійснення перевірки якості переданого товару.
Пунктами 3.1.3, 3.1.4 Договору визначено, що продавець зобов'язується на підставі товарно-транспортної накладної передати у власність покупцю товар, (молоко і молочні продукти в перерахунку на молоко за базисним вмістом жиру та білку), що відповідає за якістю чинним стандартам, технічним умовам, ветеринарним і санітарним вимогам, за цінами встановленими у Протоколі погодження ціни, враховуючи наступні умови, які обумовлені Протоколом погодження ціни (Додаток №1), який є невід'ємною частиною даного Договору. Підтвердженням якості товару (густини, кислотності, масової частки жиру і білку, органолептичних показників) є висновок лабораторного аналізу, проведеного продавцем самостійно та за власний рахунок в присутності покупця (представника покупця). Висновки щодо показників лабораторного аналізу щоденно зазначаються у товарно-транспортній накладній при передачі товару покупцю. Підпис продавця на товарно-транспортній накладній є обов'язковим.
Згідно п.3.1.6. Договору при передачі товару покупцю (або його уповноваженим представникам) продавець зобов'язаний правильно оформити всі супровідні документи та видати їх у день передачі товару, а саме: товарно-транспортна накладна в якій також зазначаються висновки щодо показників лабораторного аналізу (надається кожного дня при передачі товару); податкова накладна, оформлена відповідно до вимог ПК України (надається щомісячно до 5 числа місяця наступного за звітним).
Цистерни з товаром в момент відправки від продавця покупцю повинні бути опломбовані пломбою продавця, при цьому продавець зобов'язаний вказати в товарно-транспортній накладній номер такої пломби. У разі порушення продавцем умови даного пункту Договору. Покупець не несе будь-якої майнової відповідальності (п.3.1.9 Договору).
Таким чином позивач повинен був передати обумовлений Договором товар в порядку, обумовленому сторонами Договором, належним доказом передачі товару у відповідності до п.3.1.3., 3.1.6. Договору є підписана уповноваженими представниками сторін та скріплена їх печатками товарно-транспортна накладна із висновками щодо показників лабораторного аналізу, податкова накладна, а також прийманню-передачі товару передує здійснення перевірки якості товару та складання висновку лабораторного аналізу.
Статтею 74 ГПК України на сторони покладено обов'язок доказування обставин, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ч.2 ст.74 ГПК України у разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов'язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Матеріали справи не містять, а позивачем суду не надано доказів на підтвердження дотримання встановленого сторонами Договору порядку перевірки якості товару та його прийняття відповідачем, а саме документів, передбачених п.3.1.3., 3.1.6. Договору, які підтверджують відповідність товару по якості та прийняття товару відповідачем.
Посилання позивача на приймальні квитанції №40 від 01.04.2015 року, №57 від 05.05.2015 року, №70 від 02.06.2015 року, як на докази здійснення поставки товару відповідачу суд вважає необґрунтованим, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.
Згідно ч. 1, 2 ст. 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи. Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції .
Зі змісту зазначених приймальних квитанцій, копії яких містяться в матеріалах справи, вбачається, що навпроти зазначення посади головний бухгалтер міститься підпис, натомість будь-яких даних, за допомогою яких можливо ідентифікувати особу, якою проставлено підпис на приймальних квитанціях останні не містять, також на приймальних квитанціях не міститься печаток сторін Договору, окрім підпису напроти зазначення посади головний бухгалтер не міститься жодних інших підписів ані з боку позивача, ані з боку відповідача; встановити головним бухгалтером якого підприємства проставлено підпис також не вбачається можливим зі змісту вказаних приймальних накладних.
Отже, позивачем не доведено передачу відповідачу у порядку, встановленому Договором товару, у зв'язку з чим, суд не вбачає наявність підстав для задоволення позову в частині стягнення з відповідача 212 632,66 грн суми основного боргу.
З огляду на те, що судом відмовлено у задоволенні позову в частині стягнення з відповідача суми основного боргу в розмірі 212 632,66 грн, заявлені до стягнення з відповідача пеня, 3 % річних, інфляційні втрати, а також витрати на юридичні послуги задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись ст. ст.74, 76-80, 129, 236 - 240 ГПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. В задоволенні позову - відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили через 20 днів з моменту виготовлення повного тексту рішення в разі не оскарження його в установленому порядку. Рішення може бути оскаржене в 20-денний строк до Київського апеляційного господарського суду.
Суддя Шкурдова Л.М.
Дата складення тексту рішення: 05.09.18р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2018 |
Оприлюднено | 11.09.2018 |
Номер документу | 76293260 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Шкурдова Л.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні