КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 810/686/18 Прізвище судді (суддів) першої інстанції: Терлецька О.О.
Суддя-доповідач : Кузьменко В. В.
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 вересня 2018 року м. Київ
Колегія Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
судді-доповідача Кузьменка В. В.,
суддів Василенка Я. М., Степанюка А. Г.,
за участю секретаря Видмеденко О.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Києві справу за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області до Приватного підприємства "СВІТАНОК ОС" про стягнення штрафних (фінансових) санкцій, за апеляційною скаргою Приватного підприємства "СВІТАНОК ОС" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2018, -
В С Т А Н О В И Л А:
Позивач звернувся до суду з позовом про стягнення з відповідача штрафу за порушення вимог п.1 ч.1 ст. 64 Закону Країни "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" у розмірі 18 615,00 грн.
Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 позовні вимоги задоволено.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції як таке, що ухвалено з порушенням норм матеріального і процесуального права, та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позову.
Сторони, будучи належним чином повідомлені про дату, час та місце апеляційного розгляду справи, в судове засідання не з'явилися. Представником відповідача до суду надіслано відзив на апеляційну скаргу, клопотання розглядати справу у його відсутність.
Враховуючи, що безпосередня участь сторін у судовому засіданні, в даному випадку, не є обов'язковою, оскільки матеріали справи містять достатньо письмових доказів для з'ясування фактичних обставин, колегія суддів у відповідності до ч. 2 ст. 313 КАС України визнала можливим проводити апеляційний розгляд справи за відсутності представників сторін.
Відповідно до положень ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом. Відкладення розгляду справи спричинить невиправдане порушення процесуального строку її розгляду.
Згідно ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, відзив на апеляційну скаргу, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
У відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
З матеріалів справи вбачається, що у зв'язку із отриманням погодження на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю), наданого Міністерством аграрної політики та продовольства України від 27.12.2017 № 37-32-7/25721 на підставі обґрунтованого звернення фізичної особи ОСОБА_3 від 05.09.2017 про порушення його законних прав суб'єктом господарювання Приватним підприємством СВІТАНОК ОС на підставі наказу Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 23.01.2019 № 49-Д та посвідчення (направлення) на проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) від 23.01.2018 №49, спеціалістами Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області, 24.01.2018 було здійснено виїзд з метою проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) стосовно суб'єкта господарювання ПП СВІТАНОК ОС , за адресою: вул. Бишівська, 5, с. Софіївська Борщагівка, Києво-Святошинський район, Київська область, 08131, на предмет дотримання оператором ринку гігієнічних вимог щодо поводження з харчовими продуктами.
В ході проведеної перевірки було складено акт від 24.01.2018 № 03 відповідно до якого було встановлено наступні порушення Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів :
- п. 1 ч. 1 ст. 45 Закону, а саме: не проводиться дезінфекція наявного обладнання та інвентарю (наявні холодильні камери вітрини, ніж та пластикова дошка для нарізання харчових продуктів) на день перевірки в магазині зафіксовано відсутність будь яких дезінфікуючих засобів дозволених для використання у харчовій промисловості, що не виключає захист від появи ризику забруднення.
Так відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 45 Закону, оператори ринку можуть використовувати обладнання та інвентар, з якими контактують харчові продукти, що відповідають таким вимогам:
1) є чистими та у разі потреби продезінфікованими. Чищення та дезінфекція здійснюються таким чином, щоб забезпечити захист від появи ризику забруднення.
- п. 1 ч. 1 ст. 46 та п.1 п. З ч. 2 ст. 37 Закону, а саме: на день перевірки зафіксовано факт обігу неправильно маркованих та небезпечних харчових продуктів ( Шинка соковита , кількість 0,5 кг Виробник ТОВ Атлас м. Дніпропетровськ термін реалізації на маркуванні вжити до 05.01.2018; Шинка Апетитна , кількість 0, 450 кг відсутнє будь яке маркування.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 46 Закону, оператори ринку під час поводження з харчовими відходами (неїстівні субпродукти та інші залишки) повинні якомога швидше видаляти харчові відходи з приміщення, де є харчові продукти.
Також, відповідно до п. 1, п. З ч. 2 ст. 37 Закону забороняється обіг об'єктів санітарних заходів, якщо ці об'єкти є небезпечними та неправильно марковані.
- п. 1 ч. 1 ст. 48 Закону, а саме: встановлено факт допуску персоналу, який має протипоказання щодо поводження з харчовими продуктами, а саме у продавця магазину ОСОБА_4 на день перевірки був відсутній документ, який засвідчує проходження обов'язкового медичного огляду.
Так, у відповідності до вимог п. 1 ч. 1 ст. 48 Закону оператори ринку дотримуються таких вимог щодо гігієни персоналу потужностей, який працює у зоні поводження з харчовими продуктами:
1) на потужності допускається персонал, який не має протипоказань щодо поводження з харчовими продуктами та пройшов у цього оператора ринку навчання з питань гігієни персоналу, що підтверджено відповідними записами цього оператора ринку;
Ознайомившись з актом від 24.01.2018 № 03, заступник директора ПП СВІТАНОК ОС зазначив, що зауважень та заперечень до дій перевіряючих не має.
На виконання вимог Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності приписом Головного управління від 24.01.2018 № 0001 було зобов'язано відповідача:
- провести закупку дезінфікуючих засобів дозволених для використання у харчовій промисловості та забезпечити своєчасну дезінфекцію наявного обладнання та інвентарю в строк до 05.02.2018;
- негайно припинити обіг неправильно маркованих та небезпечних харчових продуктів зазначених в акті від 24.01.2018 № 03;
- відсторонити від роботи продавця магазину ОСОБА_4 до проходження нею обов'язкового медичного огляду.
На підставі акту від 24.01.2018 № 03 було складено протокол про порушення у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів від 24.01.2018, яким було встановлено порушення вимог п. 1 ч. 1 ст. 45 та п. 1 ч. 1 ст. 48 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів , за які передбачено відповідальність згідно з пунктом 1 частиною 1 статті 64 цього Закону.
Згідно протоколу, директор ПП СВІТАНОК ОС ОСОБА_5 відповідач визнав свою вину у виявлених порушеннях та зобов'язався їх усунути.
Згідно до ч.ч.1, 2 ст.2 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів від 23.12.1997 р. №771/97-ВР законодавство про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів складається з Конституції України, цього Закону, інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього. Законодавство про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів повинне відповідати положенням цього Закону. У разі невідповідності законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів положенням цього Закону застосовуються положення цього Закону.
Згідно до ч.1 ст.3 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів дія цього Закону поширюється на санітарні заходи, об'єкти санітарних заходів; вимоги до окремих показників якості харчових продуктів, у тому числі вимоги щодо інформування споживачів про властивості харчових продуктів, включаючи рекламу харчових продуктів; операторів ринку та потужності; систему державного контролю.
Відповідно до ст.4 вказаного Закону державне регулювання у сфері безпечності харчових продуктів здійснюється з метою захисту життя, здоров'я та інтересів споживачів. Держава здійснює регулювання безпечності та окремих показників якості харчових продуктів шляхом: встановлення санітарних заходів; встановлення вимог до окремих показників якості харчових продуктів; державної реєстрації визначених цим Законом об'єктів санітарних заходів; видачі, припинення, анулювання та поновлення експлуатаційного дозволу; інформування та підвищення обізнаності операторів ринку і споживачів щодо безпечності та окремих показників якості харчових продуктів; встановлення вимог щодо стану здоров'я персоналу потужностей; участі у роботі відповідних міжнародних організацій; здійснення державного контролю; притягнення операторів ринку, їх посадових осіб до відповідальності у разі порушення законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Згідно із ч. 1 ст. 5 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів до системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належить, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган).
Статтею 8 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів визначено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган), належить, зокрема, вжиття у межах своїх повноважень заходів для усунення порушень цього Закону та притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону.
Відповідно до п.1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів, затвердженого Постановою Кабінету міністрів України № 667 від 02.09.2015 р. Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства та який реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, карантину та захисту рослин, ідентифікації та реєстрації тварин, санітарного законодавства, попередження та зменшення вживання тютюнових виробів та їх шкідливого впливу на здоров'я населення, метрологічного нагляду, ринкового нагляду в межах сфери своєї відповідальності, насінництва та розсадництва (в частині сертифікації насіння і садивного матеріалу), реєстрації та обліку машин в агропромисловому комплексі, державного нагляду (контролю) у сфері агропромислового комплексу, державного нагляду (контролю) у сферах охорони прав на сорти рослин, насінництва та розсадництва, державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів і рекламу в цій сфері, за якістю зерна та продуктів його переробки, державного нагляду (контролю) за додержанням заходів біологічної і генетичної безпеки щодо сільськогосподарських рослин під час створення, дослідження та практичного використання генетично модифікованого організму у відкритих системах на підприємствах, в установах та організаціях агропромислового комплексу незалежно від їх підпорядкування і форми власності, здійснення радіаційного контролю за рівнем радіоактивного забруднення сільськогосподарської продукції і продуктів харчування.
Згідно з вимогами п.1 Положення про Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №209 від 12.04.2017 р., яке зареєстровано в Міністерстві юстиції України 13.05.2017 р. за № 604/30472, Головне управління Державної служби України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів в області, в місті Києві (далі - Головне управління) є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане. Головному управлінню підпорядковуються установи та організації, що належать до сфери управління Держпродспоживслужби та розташовані на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Відповідно до п.3 та п.4 зазначеного Положення завданням Головного управління є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики, а саме у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів: забезпечує здійснення державного ветеринарно-санітарного нагляду (контролю) за здоров'ям та благополуччям тварин,
Пунктом 4 Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області затвердженого наказом Держпродспоживслужби від 23.08.2017 р. № 761 встановлено, що Головне управління відповідно до покладених на нього завдань забезпечує реалізацію державної політики у галузі ветеринарної медицини та безпечності харчових продуктів, а саме: забезпечує здійснення державного ветеринарно-санітарного нагляду (контролю) за здоров'ям та благополуччям тварин, безпечністю та окремими показниками якості харчових продуктів, неїстівних (побічних) продуктів тваринного походження, кормів та інших об'єктів санітарних заходів, охороною території України від занесення збудників особливо небезпечних хвороб включених до списку Міжнародного епізоотичного бюро з територій інших держав або карантинних зон.
Відповідно до ч. 1 ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , однією з підстав для здійснення позапланового заходу є звернення фізичної особи (фізичних) осіб про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров'ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Матеріалами справи підтверджується дотримання позивачем процедури проведення перевірки відповідача.
У зв'язку з викладеним колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що перевірку ПП СВІТАНОК ОС було проведено у відповідності до вимог законодавства і з урахуванням характеру встановленого порушення до відповідача мають бути застосовані адміністративно-господарські санкції за п.1 ч.1 ст.64 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів від 23.12.1997 р. №771/97-ВР у вигляді штрафу.
Доводи апелянта що на момент здійснення перевірки статті 64-65 Закону України Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів втратили свою чинність, судом відхиляються у зв'язку з перевіркою чинності цих норм у вказаний період часу.
Враховуючи викладені обставини, колегія суддів приходить висновку, що вчинення відповідачем наведених правопорушень підтверджується належними та допустимими доказами у даній адміністративній справі та не приймає доводи апелянта про те, що судом першої інстанції при вирішення справи було порушено норми матеріального права.
Перевіривши мотивування судового рішення та доводи апеляційних скарг, відповідно до вимог ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо справедливого судового розгляду, врахувавши ст. 8 КАС України, відповідно до якої суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, судова колегія вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку щодо задоволення позову, а рішення суду першої інстанції слід залишити без змін.
Керуючись ст.ст. 242, 308, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -
П О С Т А Н О В И Л А :
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "СВІТАНОК ОС" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 у справі за адміністративним позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області до Приватного підприємства "СВІТАНОК ОС" про стягнення штрафних (фінансових) санкцій - залишити без задоволення.
Рішення Київського окружного адміністративного суду від 17.04.2018 - залишити без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя-доповідач: В. В. Кузьменко
Судді: Я. М. Василенко
А. Г. Степанюк
Повний текст постанови виготовлено 07.09.2018
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2018 |
Оприлюднено | 10.09.2018 |
Номер документу | 76302182 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Кузьменко В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні