Рішення
від 04.09.2018 по справі 0340/1243/18
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2018 року ЛуцькСправа № 0340/1243/18

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Лозовського О.А.,

за участю секретаря судового засідання Шикун О.Є.,

представника позивача Кацевича І.С., Пекарської Г.В.,

представника відповідача Бутулай І.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Луцьктехнобуд до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області, Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання протиправним і скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Луцьктехнобуд" (далі - ТзОВ "Луцьктехнобуд", товариство) звернулось з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області (далі - УДАБІ у Волинській області, Управління, відповідач-1), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі - Держархбудінспекція, відповідач-2) про визнання протиправним та скасування рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Орлова Володимира Вікторовича про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року № 345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк" № 279 від 06 червня 2018 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 06 червня 2018 року головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Волинській області Орловим В.В. проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року №345-4а-15(м) (далі - МУО №345-4а-15(м)) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк". За результатами перевірки встановлено, що містобудівні умови та обмеження, що видані ТзОВ "Луцьктехнобуд", прийнято з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності. У зв'язку з цим головним інспектором будівельного нагляду прийнято оскаржуване рішення №279 від 06 червня 2018 року про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки № 345-4а-15(м) від 20 серпня 2015 року на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк".

Позивач вважає, що оскаржуване рішення є протиправним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки позапланова перевірка була проведена незаконно, а тому її результати підлягають скасуванню. Вказує на те, що він звернувся до Управління містобудування та архітектури Луцької міські ради із заявою про видачу зупинених містобудівних умов та обмежень і отримав їх у передбачений законом спосіб. При цьому, до заяви додав усі необхідні документи, передбачені Порядком надання містобудівних умов та обмежень. Отримавши зазначені містобудівні умови та обмеження, позивач звернувся до проектувальника із завданням на проектування для початку забудови земельної ділянки. Після вчинення зазначених дій та дотримавшись усіх вимог законодавства, почав забудову земельної ділянки на законних підставах. Наголошує на тому, що посадові особи контролюючих органів, в тому числі і Управління ДАБІ у Волинській області, під час проведення перевірок за період з 20 серпня 2015 року по 06 червня 2018 року не виявили жодних порушень містобудівного законодавства. Вважає твердження відповідача про існування порушень, які потягли б за собою зупинення дії містобудівних умов та обмежень хибними, протиправними, упередженими та незаконними.

Також, ТзОВ "Луцьктехнобуд" зазначає, що розміщення на земельній ділянці, на забудову якої видано зупинені містобудівні умови та обмеження, 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьку відповідає вимогам містобудівної документації та не суперечить Генеральному плану міста Луцька, цільовим призначенням цієї земельної ділянки та вимогам земельного законодавства. Будівництво багатоквартирного житлового будинку з 4-х поверхів на земельній ділянці, яка віднесена до території садибної забудови не суперечить чинному законодавству, а таке будівництво передбачене містобудівним розрахунком. Також вважає, що надання містобудівних умов та обмежень є можливим і на підставі генерального плану населеного пункту.

На підставі наведеного позивач просить визнати протиправним та скасувати оскаржуване рішення.

У відзиві на позов від 24 липня 2018 року № 1003-1.16/2143-18 (а.с. 26-32) відповідач-1 його вимог не визнав з огляду на таке.

Позапланова перевірка об'єкта нагляду була проведена на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України № 656 від 25 травня 2018 року "Про проведення позапланової перевірки" та направлення на проведення позапланової перевірки від №41.1 від 31 травня 2018 року. За результатами перевірки складено акт, в якому зафіксовано порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 06 червня 2018 року.

Відповідач вказує на те, що наміри позивача щодо забудови новим будівництвом 4-х поверхового 32-х квартирного житлового будинку у зоні садибної забудови Ж-1 суперечать вимогам плану зонування території м. Луцьк, а МУО № 345-4а-15(м) від 20 серпня 2015 року, оформлено неповно, без зазначення необхідних відомостей.

Відповідач вважає, що враховуючи зафіксовані актом перевірки порушення вимог містобудівного законодавства, будівельних норм, стандартів і правил, рішенням головного інспектора будівельного нагляду Управління ДАБІ у Волинській області від 06 червня 2018 року № 279 правомірно було зупинено містобудівні умови та обмеження земельної ділянки від 20 серпня 2015 року на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк", виданих Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради. Пояснив, що головний інспектор будівельного нагляду виніс рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень земельної ділянки від 20 серпня 2018 року та видав Управлінню містобудування та архітектури Луцької міської ради припис від 06 червня 2018 року №280 з вимогою усунути порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності до 06 вересня 2018 року.

На підставі наведеного відповідач просить в задоволенні позову відмовити повністю.

Ухвалою від 06 липня 2018 року відкрито провадження в даній адміністративній справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін (а.с. 1).

Ухвалою суду від 16 серпня 2018 року залучено до участі у справі співвідповідача Державну архітектурно-будівельну інспекцію України.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали з підстав, вказаних у позові.

Представник відповідачів в судовому засіданні проти позову заперечила з підстав, наведених у відзиві від 24 липня 2018 року. Додатково вказала, що заперечення відповідача-2 проти заявленого позову є аналогічними тим, які викладені відповідачем-1 у відзиві від 24 липня 2018 року.

Суд, заслухавши усні пояснення представників сторін, перевіривши доводи позивача та відповідача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв'язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.

На підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 25 травня 2018 року №656 "Про проведення позапланової перевірки" та направлення на проведення позапланової перевірки № 41.1 від 31 травня 2018 року (а.с. 33, зворот) проведена позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил Управлінням містобудування та архітектури Луцької міської ради (об'єкта нагляду) при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року № 345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк" (а.с.50).

За результатами перевірки головним інспектором будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Орловим Володимиром Вікторовичем складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 06 червня 2018 року (а.с. 42-43).

За результатами позапланової перевірки встановлено порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, які зафіксовані в акті, а саме:

- в пункті 5 текстової частини розділу "загальні дані" МУО №345-4а-15(м) вказана неповна інформація про документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою. Порушено пункт 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст (чинний на момент видачі МУО №345-4а-15(м), затвердженого наказом Мінрегіону України від 07 липня 2011 року №109 (далі - Порядок №109);

- в пункті 8 текстової частини розділу "загальні дані" відсутнє посилання на рішення про затвердження генерального плану м. Луцьк. Також відсутня інформація про план зонування та детальний план території, а також рішення про їх затвердження, що унеможливлює встановити відповідність намірів забудови земельної ділянки положення містобудівної документації на місцевому рівні. Порушено абзац 2 пункту 2.4 Порядку № 109; пункт 4 частини четвертої статті 19 та пункт 6 частини п'ятої Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- в пунктах 3, 4, 6, 7, 8, 11 тестової частини розділу "містобудівні умови та обмеження" не зазначені конкретні положення нормативних актів, відомості, які базуються на розрахунках та не міститься конкретних цифрових показників, за якими неможливо визначити містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки. Порушено підпункт 5 пункту 1.2, пункт 3.4 Порядку №109, пункт 8 частини першої статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності";

- форма МУО №345-4а-15(м) не відповідає додатку до Порядку №109: введено пункт 14 (інші вимоги), що є порушенням пункту 3.6 Порядку № 109.

- згідно з генеральним планом міста Луцьк, затвердженого рішенням Луцької міської ради від 24 червня 2009 року №42/1, плану зонування міста Луцьк, затвердженого рішенням Луцької міської ради від 25 лютого 2015 року №71/13 земельна ділянка відноситься до території садибної забудови, до зони садибної забудови Ж-1 (розташування одноквартирних житлових будинків до 3 поверхів із земельними ділянками та зблокованих одно-двоквартирних житлових будинків на суміжних ділянках). На схемі генплану Волинської філії ДІПРОМІСТО "Коригування детального плану забудови житлового кварталу "Фільварок" на масиві "Гнідава" в м. Луцьку" передбачено будівництво 3-х зблокованих індивідуальних житлових будинків №23. Рішення про затвердження "Коригування детального плану забудови житлового кварталу "Фільварок" на масиві "Гнідава" відсутнє. Рішенням Луцької міської ради від 26 травня 2010 року №60/114 затверджено розроблений КП "Луцькмістобуд" "Проект коригування детального плану забудови житлового кварталу на вулиці Прасолів у м. Луцьку", на якому забудову земельної ділянки по вул. Прасолів, 4-А не показана. Містобудівним розрахунком передбачено будівництво 4-х поверхового 32-х квартирного житлового будинку на місці 3-х зблокованих індивідуальних житлових будинків №23, що є невідповідністю намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівній документації на місцевому рівні. Порушено абзац 2 пункту 2.4 Порядку №109, пункт 5 статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (чинні на момент видачі МУО №345-4а- 15(м)).

В акті перевірки зазначено, що порушено підпункт 5 пункту 1.2, пункт 2.2, абзац 2 пункту 2.4, пункт 3.4, пункт 3.6 Порядку №109; пункт 8 частини першої статті 1, пункт 4 частини четвертої статті 19, пункт 5 статті 29, та пункт 6 частини п'ятої Прикінцевих положень Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".

В результаті встановлених в акті перевірки від 06 червня 2018 року порушень інспектором прийнято рішення від 06 червня 2018 року №279 про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року №345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьку" (а.с.44-45).

Окрім того, за результатами перевірки інспектор видав виконуючій обов'язки начальника Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради Гулі С.В. припис від 06 серпня 2018 року №280 з вимогою усунути виявлені порушення містобудівного законодавства до 06 вересня 2018 року (а.с. 46-47).

Таким чином, судом встановлено, що позапланова перевірка дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил проведена на об'єкті нагляду - Управлінні містобудування та архітектури Луцької міської ради. За результатами перевірки виявлено порушення саме цим об'єктом нагляду містобудівного законодавства при видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року № 345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк". При цьому, прийнято рішення про зупинення вказаних МУО № 345-4а-15(м) та видано припис на виконуючого обов'язки начальника Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради з вимогою усунути виявлені порушення містобудівного законодавства до 06 вересня 2018 року.

На підставі МУО № 345-4а-15(м) від 20 серпня 2015 року ТзОВ "Луцьктехнобуд" здійснювало забудову земельної ділянки, однак, у зв'язку із прийняттям оскарженого рішення позбавлене можливості з 06 червня 2018 року здійснювати свою господарську діяльність на об'єкті будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк".

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.

Правові та організаційні основи містобудівної діяльності встановлено Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", який спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Відповідно до статті 41-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" державний архітектурно-будівельний нагляд - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними підрозділами Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій та виконавчими органами сільських, селищних, міських рад з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами, що здійснюють контроль у сфері містобудівної діяльності (далі - об'єкти нагляду), вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час провадження ними містобудівної діяльності.

Державний архітектурно-будівельний нагляд здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через головних інспекторів будівельного нагляду у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Механізм здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду визначає Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №698 (далі - Порядок №698).

Відповідно до пункту 2 Порядку №698 нагляд здійснюється Держархбудінспекцією через головних інспекторів будівельного нагляду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві і Севастополі (далі - головні інспектори будівельного нагляду) шляхом проведення планових, позапланових, документальних і камеральних перевірок.

Перевірки проводяться головним інспектором будівельного нагляду або кількома головними інспекторами будівельного нагляду.

Пункт 4 Порядку передбачає, що з метою здійснення нагляду головні інспектори будівельного нагляду зокрема перевіряють законність рішень у сфері містобудівної діяльності, прийнятих об'єктами нагляду.

Згідно з пунктом 5 Порядку у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду мають право:

1) видавати обов'язкові до виконання об'єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;

2) притягати посадових осіб об'єктів нагляду до відповідальності за вчинені правопорушення відповідно до закону;

3) письмово ініціювати притягнення посадових осіб об'єктів нагляду до дисциплінарної відповідальності;

4) вносити письмове подання про звільнення посадової особи об'єкта нагляду до органу, який здійснив її призначення;

5) вносити письмове подання про позбавлення посадової особи об'єкта нагляду права виконувати певні види робіт до органу, яким таке право надавалося;

6) скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Відповідно до пункту 23 Порядку за результатами планової або позапланової перевірки головний інспектор будівельного нагляду, який проводив перевірку, складає акт перевірки за формою згідно з додатком 4.

Відповідно до пункту 32 Порядку якщо рішення об'єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень.

Про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду головним інспектором будівельного нагляду приймається рішення за формою згідно з додатком 6, яке надсилається об'єкту нагляду протягом трьох робочих днів з дати його прийняття рекомендованим листом з описом вкладення з повідомленням про вручення.

Інформація про скасування або зупинення дії рішення об'єкта нагляду оприлюднюється на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Наведені правові норми вказують, що за результатами виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, вчинених об'єктами нагляду, головні інспектори будівельного нагляду наділені правом видавати обов'язкові до виконання об'єктами нагляду приписи про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, скасовувати чи зупиняти дію прийнятих об'єктами нагляду відповідно до визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" повноважень рішень, які порушують вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, з подальшим оприлюдненням такої інформації на офіційному веб-сайті Держархбудінспекції.

Досліджуючи у межах спірних правовідносин питання обґрунтованості виявлених відповідачем порушень на наявність правових підстав для прийняття оскаржуваного рішення, суд враховує таке.

ТзОВ "Луцьктехнобуд" є замовником об'єкта будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьку".

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" забудова територій здійснюється шляхом розміщення об'єктів будівництва.

Частина п'ята статті 26 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" визначає, що проектування та будівництво об'єктів здійснюється власниками або користувачами земельних ділянок у такому порядку:

1) отримання замовником або проектувальником вихідних даних;

2) розроблення проектної документації та проведення у випадках, передбачених статтею 31цього Закону, її експертизи;

3) затвердження проектної документації;

4) виконання підготовчих та будівельних робіт;

5) прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів;

6) реєстрація права власності на об'єкт містобудування.

Відповідно до частини першої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" основними складовими вихідних даних є: 1) містобудівні умови та обмеження; 2) технічні умови; 3) завдання на проектування.

Згідно з положеннями частин другої та третьої статті 29 "Про регулювання містобудівної діяльності" фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об'єкта будівництва.

Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.

Відповідно до частин четвертої-сьомої статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.

Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.

До містобудівних умов та обмежень можуть включатися вимоги щодо архітектурних та інженерних рішень.

Склад, зміст, порядок надання містобудівних умов та обмежень визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері будівництва, містобудування та архітектури.

Наявні у справі докази підтверджують, що Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради видало 20 серпня 2015 року за №345-4а-15(м) ТзОВ "Луцьктехнобуд" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьку" (а.с.14-19).

Відповідно до пункту 2.2 Порядку надання містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року №109 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин), для отримання містобудівних умов та обмежень до заяви замовником додаються: засвідчена в установленому порядку копія документа про право власності (користування) земельною ділянкою; ситуаційний план (схема) щодо місцезнаходження земельної ділянки (у довільній формі); викопіювання з топографо-геодезичного плану М 1:2000; кадастрова довідка з містобудівного кадастру (у разі наявності); черговий кадастровий план (витяг із земельного кадастру - за умови відсутності містобудівного кадастру); фотофіксація земельної ділянки (з оточенням); містобудівний розрахунок з техніко-економічними показниками запланованого об'єкта будівництва.

Абзац другий пункт 2.4 вказаного Порядку передбачає, що підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Таким чином, у разі надання необхідних документів замовником, підставою для відмови у видачі містобудівних умов та обмежень є невідповідність намірів забудови земельної ділянки положенням відповідної містобудівної документації на місцевому рівні.

Суд вважає, що відповідач не наділений правом зупиняти дію містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, що були видані відповідно до законодавства, яке на момент їх видачі не передбачало можливості їх зупинення.

За визначенням пункту 8 статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - це документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об'єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.

Як встановлює частина восьма статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" (в редакції, чинній на момент видачі містобудівних умов та обмежень від 20 серпня 215 року № 345/4а/15(м)), містобудівні умови та обмеження є чинними до завершення будівництва об'єкта незалежно від зміни замовника.

Тобто, містобудівні умови та обмеження за своєю правовою природою є складовою частиною вихідних даних для проектування та будівництва об'єктів, які визначають комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва у відповідності до вимог, встановлених законодавством та містобудівною документацією, тобто, гранично допустимі (дозволені) вимоги до майбутнього проекту, та є чинними до завершення будівництва об'єкта.

Оскільки містобудівні умови та обмеження мають на меті закріплення вимог до конкретного об'єкта будівництва (мають констатуючий характер), фактично вони вичерпують свою дію одночасно з їх прийняттям.

Таким чином, приймаючи рішення про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, головний інспектор будівельного нагляду Орлов В.В. вийшов за межі наданих йому повноважень.

Крім того, чинна на момент видання спірних містобудівних умов та обмежень редакція Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", не передбачала можливості зупинення дії містобудівних умов та обмежень.

Таку можливість законодавець передбачив лише у Законі України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17 січня 2017 року №1817-VIII, який набрав чинності 10 червня 2017 року.

Суд також вказує на порушення відповідачем приписів статті 58 Конституції України щодо незворотності дії закону у часі.

Як вбачається з обставин справи, відповідач провів позапланову перевірку Управління містобудування та архітектури Луцької міської ради щодо видачі спірних містобудівних умов та обмежень 06 червня 2018 року, разом з тим, містобудівні умови та обмеження видані 20 серпня 2015 року.

Наведене підтверджує, що перевірка правомірності видачі позивачем спірних містобудівних умов та обмежень у порядку архітектурно-будівельного нагляду здійснена з поширенням нових правил на минуле.

Разом з тим, відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

У Рішенні Конституційного Суду України від 09 лютого 1999 року №1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце.

З таких підстав, на думку суду, дія положень щодо здійснення архітектурно-будівельного нагляду не може поширюватись на правовідносини, що виникли до набрання чинності Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17 січня 2017 року №1817-VIII.

З урахуванням наведеного суд дійшов висновку, що рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління ДАБІ у Волинській області Орлова В.В. про зупинення дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року № 345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьк" № 279 від 06 червня 2018 року прийняте за відсутності законних підстав, а тому підлягає скасуванню як протиправне.

Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

На думку суду, відповідачами не доведено правомірність оскаржуваного рішення, а тому, позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно із частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 1 762 грн., сплачений згідно з платіжним дорученням №543 від 27 червня 2018 року (а.с. 2).

Керуючись статтями 243, 245, 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", суд

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Луцьктехнобуд (43006, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лідавська, 6, ідентифікаційний код юридичної особи 30555849) до Управління державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області (Волинська область, місто Луцьк, вулиця Кременецька, 38), Державної архітектурно-будівельної інспекції України (01133, місто Київ, бульвар Лесі Українки, 26, ідентифікаційний код юридичної особи 37471912) про визнання протиправним і скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення головного інспектора будівельного нагляду відділу нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області Орлова Володимира Вікторовича №279 від 06 червня 2018 року про скасування містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 20 серпня 2015 року №345-4а-15(м) на об'єкт будівництва "Нове будівництво 32-квартирного житлового будинку по вул. Прасолів, 4-А в м. Луцьку", виданих Товариству з обмеженою відповідальністю "Луцьктехнобуд".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Луцьктехнобуд" судовий збір у розмірі 1 762 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Львівського апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне рішення суду складено 07 вересня 2018 року.

Суддя О.А. Лозовський

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.09.2018
Оприлюднено11.09.2018
Номер документу76330535
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0340/1243/18

Ухвала від 12.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Ухвала від 18.04.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Постанова від 07.05.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 25.03.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 11.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 11.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Ухвала від 16.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Матковська Зоряна Мирославівна

Рішення від 04.09.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 16.08.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

Ухвала від 06.07.2018

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Лозовський Олександр Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні