Рішення
від 29.08.2018 по справі 1640/2474/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 серпня 2018 року м. ПолтаваСправа № 1640/2474/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Єресько Л.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Фрідманн Н.А.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу в порядку спрощеного позовного провадження за адміністративним позовом фізичної особи-підприємця ОСОБА_3 до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов'язання вчинити дії.

В С Т А Н О В И В:

16 липня 2018 року фізична особа-підприємець ОСОБА_3 /надалі - позивач, ФОП ОСОБА_3М./ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Полтавській області /надалі - відповідач, ГУ ДФС у Полтавській області/ про:

- визнання протиправними дій Головного управління ДФС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 39461639) щодо відмови у прийнятті та реєстрації документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що мають форму квитанцій та скасування рішення комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову ФО-П ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) у прийнятті та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних документів на підтвердження реальності здійснення операції, які мають форму квитанцій:

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 1 (Реєстраційний номер документу 9110203 723) для реєстрації податкової накладної № 30 від 19.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 2 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_2) для реєстрації податкової накладної № 31 від 20.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 3 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_3) для реєстрації податкової накладної No 32 від 20.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- Квитанцію №2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування. реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 4 (Реєстраційний номер документу 91103004-55) для реєстрації податкової накладної № 38 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- Квитанцію №2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування. реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 5 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_4) для реєстрації податкової накладної № 39 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію №2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про палання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 6 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_5) для реєстрації податкової накладної № 40 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію №2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких -зупинено від 06.06.2018 року № 7 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_6) для реєстрації податкової накладної № 20 від 18.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 8 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_7) для реєстрації податкової накладної № 22 від 20.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року No 9 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_8) для реєстрації податкової накладної № 26 від 27.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- Квитанцію № 2 від 06.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 року № 10 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_9) для реєстрації податкової накладної № 27 від 27.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- Квитанцію № 2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2018 року №1 (Реєстраційний номер документу 911 162156) для реєстрації податкової накладної № 28 від 28.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2018 року № 2 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_10) для реєстрації податкової накладної № 29 від 28.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію № 2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2018 року № 3 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_11) для реєстрації податкової накладної № 31 від 30.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію №2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2018 року № 4 (Реєстраційний номер документу 91113000325) для реєстрації податкової накладної № 32 від 30.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- Квитанцію №2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування. реєстрацію яких зупинено від 07.06.20 І 8 року № 5 (Реєстраційний номер документу 91114 16481) для реєстрації податкової накладної № 33 від 31.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

Квитанцію №2 від 07.06.2018 про відмову в прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 07.06.2018 року № 6 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_12) для реєстрації податкової накладної № 34 від 31.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

- зобов'язати Головне управління Державної фіскальної служби у Полтавській області (код ЄДРПОУ : 39461639) прийняти документи на підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних: № 30 від 19.09.2017 року, № 31 від 20.09.2017 року, № 32 від 20.09.2017 року, № 38 від 26.09.2017 року. № 39 від 26.09.2017, № 40 від 26.09.2017 року, № 20 від 18.10.2017, № 22 від 20.10.2017, № 26 від 27.10.2017, № 27 від 27.10.2017, № 28 від 28.10.2017. № 29 від 28.10.2017, № 31 від 30. І 0.2017, № 32 від 30.10.2017, № 33 від 31.10.2017, № 34 від 31.10.2017, реєстрацію яких зупинено, поданих Фізичною особою-підприємцем ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер ФОП - платника податків НОМЕР_1): 06.06.2018 року (Реєстраційний номер документу НОМЕР_13) для реєстрації податкової накладної N 30 віл 19.09.2017 в Єдиному реєстрі палаткових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_13) для реєстрації податкової накладної № 31 від 20.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_3) для реєстрації податкової накладної № 32 від 20.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_14) для реєстрації податкової накладної № 38 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_4) для реєстрації податкової накладної № 39 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_5) для реєстрації податкової накладної № 40 від 26.09.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.;06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_6) для реєстрації податкової накладної № 20 від 18.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_7) для реєстрації податкової накладної № 22 від 20.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_8) для реєстрації податкової накладної № 26 від 27.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 06.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_9) для реєстрації податкової накладної № 27 від 27.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_15) для реєстрації податкової накладної No 28 ві.128.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_10) для реєстрації податкової накладної № 29 від 28.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_11) для реєстрації податкової накладної № 31 від 30.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу 91113000325) для реєстрації податкової накладної № 32 від 30.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_16) для реєстрації податкової накладної № 33 від 31.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.; 07.06.2018 (Реєстраційний номер документу НОМЕР_12) для реєстрації податкової накладної № 34 від 31.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В обґрунтування позовних вимог зазначав, що підстав для відмови у прийнятті Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено відповідач не мав, оскільки анулювання платника ПДВ не може бути підставою для відмови в прийнятті та реєстрації документів на підтвердження реальності здійснення операцій, до того ж самі податкові накладні подані позивачем до 31.03.2018, тобто до анулювання як платника ПДВ. Посилався на те, що рішення комісії ДФС про відмову у прийнятті означених документів, а саме квитанції № 2, прийняті не з підстав, визначених чинним законодавством.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача проти задоволення позовних вимог заперечував та просив відмовити.

В матеріалах справи міститься відзив на позовну заяву, в якому відповідач посилається на безпідставність позовних вимог огляду на те, що відповідно до вимог пункту 2 Порядку з питання зупинення реєстрації податкової накладної /розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України від 21.02.2018, подати пояснення і копії документів до зупинених податкових накладних протягом 365 днів, які настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у таких податкових накладних мають право лише платники податку на додану вартість. Зазначали, що відповідачем не приймалися рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, а оскаржувані квитанції сформовано в автоматичному режимі програмою, утримувачем якої ДФС України. Таким чином документи, надіслані позивачем не розглядалися по суті, а в автоматичному режимі не прийняті через відсутність у позивача статусу платника ПДВ.

Заслухавши пояснення сторін, дослідивши письмові докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) зареєстрований як фізична особа - підприємець 26.08.2009, номер запису 2 564 000 0000 001531 /а.с. 2/.

За змістом пояснень представника позивача ФОП ОСОБА_3 в рамках здіснення власної господарської діяльності з контрагентом Товариством з обмеженою відповідальністю "Лекка" (код ЄДРПОУ 39001368) складено та направлено ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі по тексту - ЄРПН) податкові накладні:

- № 20 від 18.10.2017 на суму 44 982,00 грн, в тому числі ПДВ 7 497,00 грн (а.с. 45);

- № 22 від 20.10.2017 на суму 157 044,30 грн, в тому числі ПДВ 26 174,05 грн (а.с. 48);

- № 26 від 27.10.2017 на суму 102 102,00 грн, в тому числі ПДВ 17 017,00 грн (а.с. 50);

- № 27 від 27.10.2017 на суму 156 901,50 грн, в тому числі ПДВ 26 150,25 грн (а.с. 53);

- № 28 від 28.10.2017 на суму 10 888,50 грн, в тому числі ПДВ 1 814,75 грн (а.с. 56);

- № 29 від 28.10.2017 на суму 126 378,00 грн, в тому числі ПДВ 21 063,00 грн (а.с. 58);

- № 31 від 30.10.2018 на суму 137 802,00 грн, в тому числі ПДВ 22 967,00 грн (а.с. 61);

- № 30 від 19.09.2017 на суму 25 704,00 грн, в тому числі ПДВ 4 284,00 грн (а.с. 27);

- № 31 від 20.09.2017 на суму 34 272,00 грн, в тому числі ПДВ 5 712,00 грн (а.с. 30);

- № 32 від 20.09.2017 на суму 35 700,00, в тому числі ПДВ 5 950,00 грн (а.с. 33);

- № 33 від 30.10.2017 на суму 19 278,00 грн, в тому числі ПДВ 3 213,00 грн (а.с. 64);

- № 34 від 31.10.2017 на суму 71 400,00 грн, в тому числі ПДВ 11 900,00 грн (а.с. 68);

- № 38 від 26.09.2017 на суму 162 078,00, в тому числі ПДВ 27 013,00 грн (а.с. 36);

- № 39 від 26.09.2017 на суму 66 402,00 грн, в тому числі ПДВ 11 067,00 грн (а.с. 39);

- № 40 від 26.09.2017 на суму 93 891,00 грн, в тому числі ПДВ 15 648,50 грн (а.с. 42).

Вказані податкові накладні позивачем направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно інформації, зазначеної у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлені позивачу ДФС України через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДФС України, версія 2.2.16.19» реєстрації податкових накладних № 20 від 18.10.2017, № 22 від 20.10.2017, № 26 від 27.10.2017, № 27 від 27.10.2017, № 28 від 28.10.2017; № 29 від 28.10.2017; № 31 від 30.10.2018, № 33 від 30.10.2017; № 34 від 31.10.2017, зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, оскільки ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПК РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1103. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (а.с. 47, 49, 52, 55, 57, 60).

Також згідно інформації, зазначеної у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлені позивачу ДФС України через «Автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДФС України, версія 2.2.15.16» реєстрації податкових накладних № 30 від 19.09.2017, № 31 від 20.09.2017, № 32 від 29.09.2017, № 38 від 26.09.2018, № 39 від 26.09.2017, № 40 від 26.09.2017, зупинено відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ, оскільки ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним п. 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПК РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1103. Запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (а.с. 29, 32, 35, 41, 44, 38).

Матеріалами справи підтверджується, що позивачем самостійно подано до Гадяцької ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області заяву ОСОБА_3 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, яку зареєстровано в контролюючому органі 27.03.2018 за № 161121290395455. В графі Причини анулювання реєстрації платника податку на додану вартість зазначено п.п. 44 п. 184.1 Кодексу - фізична особа - підприємець є платником єдиного податку за фіксованою ставкою відповідно до пункту 293.2 статті 293 розділу ХІV.

За наслідками розгляду вказаної заяви контролюючим органом анульовано реєстрацію платника ФОП ОСОБА_3 як платника ПДВ з 31.03.2018 (а.с. 166 - 167).

До цього моменту позивачем не направлялися жодні повідомлення та документи з метою "розблокування" вищеперелічених податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено.

Далі за змістом позовної заяви позивачем 06.06.2018 (прим. суду - після його анулювання реєстрації платником ПДВ) в порядку п.п. 201.16.2 п. 201.16 ст. 201 ПКУ на адресу відповідача направлені повідомлення щодо подачі документів на підтвердження реальності по взаємовідносинам з контрагентом ТОВ "Лекка" із письмовими поясненнями (а.с. 109,111, 113, 115, 117, 119, 121, 123, 125, 127, 129, 131, 133, 135, 137, в тому числі договір, 143-145) видаткові накладні, платіжні доручення, товаро - транспортні накладні (а.с. 71-108).

Згідно інформації, зазначеної в Квитанціях № 2 (а.с. 110, 112, 114, 116, 118, 120, 122, 124, 126, 128, 130, 132, 134, 136, 138), документи (повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК) не прийнято, згідно даних Реєстру платника податків ПДВ платник не платником ПДВ.

При цьому, суд зауважує, що жодним територіальним органом структури ДФС не приймалися рішення з приводу прийняття чи не прийняття цих документів до розгляду, оскаржувані квитанції № 2 були виставлені програмою автоматично, з огляду на відсутність у позивача статусу платника ПДВ.

Таким чином, направлені позивачем документи не потрапили на розгляд відповідної комісії, уповноваженої на прийняття рішення по суті реєстрації (відмови в реєстрації) раніше поданих зупинених податкових накладних.

З такою ситуацією не погодився позивач і, маючи на меті все ж таки зобов'язати ДФС у Полтавській області прийняти подані ним документи з подальшою їх передачею на розгляд відповідної комісії для прийняття рішення по суті питання (відмови в реєстрації) раніше поданих зупинених податкових накладних, останній звернувся до суду із цим позовом.

В позовній заяві пояснював, що оскільки рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ контролюючим органом прийнято 31.03.2018, а спірні податкові накладні подані в період з 12 по 15 жовтня 2017 року, тобто до анулювання вказаної реєстрації, то позивач як платник податків мав право подати пояснення та додаткові документи протягом 365 днів. Зазначав, що ФОП ОСОБА_3 як зареєстрований платник ПДВ у період з 19.09.2017 по 31.10.2017 правомірно складено спірні податкові накладні, які містять усі обов'язкові реквізити та відповідають усім вимогам, що передбачені пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України.

Вирішуючи позовні вимоги, суд виходить із такого.

Питання реєстрації (анулювання реєстрації), а також права та обов'язки платників податку на додану вартість визначаються Податковим кодексом України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (надалі - ПКУ).

Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Право на нарахування податку та складання податкових накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники податку в порядку, передбаченому статтею 183 цього Кодексу (п. 201.8 ст. 201 ПКУ).

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту (абз. 2 п. 201.8 ст. 201 ПКУ).

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201. 16 ст. 201 ПКУ).

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010, податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Аналогічні приписи містить підпункт 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, згідно яких реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.

Відповідно до підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Як встановлено судом згідно інформації, зазначеної у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 14.11.2017, 15.11.2017, 16.11.2017 реєстрації податкових накладних № 20 від 18.10.2017, № 22 від 20.10.2017, № 26 від 27.10.2017, № 27 від 27.10.2017, № 28 від 28.10.2017; № 29 від 28.10.2017; № 31 від 30.10.2018, № 33 від 30.10.2017; № 34 від 31.10.2017, зупинено через невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1103 та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (а.с. 47, 49, 52, 55, 57, 60).

Також згідно інформації, зазначеної у Квитанціях про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, направлені позивачу від 12.10.2017 реєстрації податкових накладних № 30 від 19.09.2017, № 31 від 20.09.2017, № 32 від 29.09.2017, № 38 від 26.09.2018, № 39 від 26.09.2017, № 40 від 26.09.2017, зупинено через невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1103 та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК (а.с. 29, 32, 35, 41, 44, 38).

Відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 ПК України (в радакції чинній на момент зупинення спірних податкових накладних), письмові пояснення та/або копії документів , зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.

Як підтверджується матеріалами справи позивачем 06.06.2018 подані через Гадяцьке ОДПІ ГУ ДФС (Зінківське відділення) повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 4 до ПН № 30 від 19.09.2017, № 2 по ПН № 31 від 20.09.2017, № 3 по ПН № 32 від 20.09.2017, № 4 по ПН № 38 від 26.09.2017, № 5 по ПН № 39 від 26.09.2017, № 6 по ПН № 40 від 26.09.2017, № 7 по ПН № 20 від 18.10.2017, № 8 по ПН № 22 від 20.10.2017, № 9 по ПН № 26 від 27.10.2017, № 10 по ПН № 27 від 27.10.2017, № 1 від 07.06.2018 по ПН № 28 від 28.10.2017, № 2 від 07.06.2018 до ПН № 29 від 28.10.2017, № 3 від 07.06.2018 по ПН № 31 від 30.10.2017, № 4 від 07.06.2018 по ПН № 32 від 30.10.2017, № 6 від 07.06.2018 по ПН № 34 від 31.10.2017 (а.с. 109, 111, 113, 115, 117, 119, 121, 123, 125, 127, 129, 131, 133, 135, 137).

Відповідно до пункту 57-1 Підрозділу 2 Розділу ХХ Перехідних положень ПК України (в редакції чинній момент надіслання повідомлень позивачем) податкові накладні / розрахунки коригування, реєстрацію яких у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200 1.3 та 200 1.9 статті 200 1 та пункту 201.10 статті 201 цього Кодексу не пізніше 2 січня 2018 року, крім:

- податкових накладних / розрахунків коригування, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 цього Кодексу;

- податкових накладних / розрахунків коригування, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.

На момент надіслання повідомлень позивачем для розблокування спірних податкових накладних набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так пунктом 2 постанови КМУ від 21.02.2018 № 117 установлено, що платники податку на додану вартість , у яких до 1 грудня 2017 р. зупинено реєстрацію податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, що діяв до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. N 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", та які станом на 1 грудня 2017 р. не подали пояснень і копій документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування, мають право протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у такій податковій накладній / розрахунку коригування, подати пояснення і копії документів до таких податкових накладних / розрахунків коригування на розгляд комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, порядок роботи яких затверджується цією постановою.

Отже право на подання пояснень та копій документів, які не подані до 01.12.2017 до податкових накладних, реєстрацію яких зупинено до набрання чинності Законом України від 7 грудня 2017 р. N 2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році", мають платники податку на додану вартість .

Матеріалами справи підтверджується, що Гадяцькою ОДПІ ГУ ДФС у Полтавській області анульовано реєстрацію позивача як платника ПДВ з 31.03.2018, на підставі поданої заява ОСОБА_3 про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість, яку зареєстровано в контролюючому органі 27.03.2018 за № 161121290395455 (а.с. 166), та на дату подання повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 06.06.2018 та 07.06.2018 не мав статусу платника податків. Оскільки права платника податків нерозривно пов'язані із зареєстрованим статусом такого платника, то суд погоджується із доводами ГУ ДФС у Полтавській області, що не маючи статусу платника ПДВ позивач не має і прав платника ПДВ, в тому числі і подавати пояснення та копії документів з метою подальшої реєстрації спірних податкових накладних, реєстрація яких зупинена.

У позовній заяві позивач просить визнати протиправними дії ГУ ДФС у Полтавській області щодо відмови у прийнятті та реєстрації документів на підтвердження реальності здійснення операцій по податкових накладних, реєстрацію яких зупинено, що мають форму квитанцій, та з метою відновлення порушених прав просить скасувати рішення комісії Головного управління ДФС у Полтавській області, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, про відмову ФО-П ОСОБА_3 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) у прийнятті та реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних документів на підтвердження реальності здійснення операції, які мають форму квитанцій.

Вирішуючи дані позовні вимоги, суд зазначає, що організаційні та процедурні засади діяльності комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, а також права та обов'язки її членів визначає Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, затверджений постановою Кабінету Міністрів України 21 лютого 2018 року №117.

Відповідно до пункту 2 вищевказаного Порядку комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (п. 20 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого № 117).

Згідно пункту 22 Порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 2 підлягає реєстрації в окремому Реєстрі податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена. Відповідне рішення набирає чинності після реєстрації його в такому Реєстрі.

Отже реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмова у такій реєстрації оформлюються виключно у вигляді рішення, форма якого затверджено на законодавчому рівні.

Відповідно до пункту 2 Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Міністерством фінансів України від 06.06.2017 № 557, під першою квитанцією розуміється електронне повідомлення, що формується у форматі (стандарті), затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання такого електронного документа в момент такого отримання.

Друга квитанція - це електронне повідомлення, що формується у форматі, затвердженому в установленому законодавством порядку, програмним забезпеченням контролюючого органу (адресатом) за результатами ідентифікації, обробки електронного документа та засвідчує факт і час приймання (неприймання) чи реєстрації такого електронного документа .

Враховуючи вищевикладене, суд приходить висновку, що за своєю суттю оскаржувані Квитанції № 2 не є рішеннями в розумінні Порядку № 117.

Як підтверджується матеріалами справи позивачу надіслано Квитанції № 1 на підтвердження того, що повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено № 4 до ПН № 30 від 19.09.2017, № 2 по ПН № 31 від 20.09.2017, № 3 по ПН № 32 від 20.09.2017, № 4 по ПН № 38 від 26.09.2017, № 5 по ПН № 39 від 26.09.2017, № 6 по ПН № 40 від 26.09.2017, № 7 по ПН № 20 від 18.10.2017, № 8 по ПН № 22 від 20.10.2017, № 9 по ПН № 26 від 27.10.2017, № 10 по ПН № 27 від 27.10.2017, № 1 від 07.06.2018 по ПН № 28 від 28.10.2017, № 2 від 07.06.2018 до ПН № 29 від 28.10.2017, № 3 від 07.06.2018 по ПН № 31 від 30.10.2017, № 4 від 07.06.2018 по ПН № 32 від 30.10.2017, № 6 від 07.06.2018 по ПН № 34 від 31.10.2017 доставлено до центрального рівня ДФС України та збережено на центральному рівні (а.с. 110, 112, 114, 116, 118, 120, 122, 124, 125, 128, 130, 132, 134, 136, 138). Також у вказаних Квитанціях № 1 зазначено про необхідність прийому квитанції № 2 щодо результатів перевірки та прийняття/неприйняття електронного документу.

Згідно інформації, зазначеної в Квитанціях № 2 (а.с. 110, 112, 114, 116, 118, 120, 122, 124, 126, 128, 130, 132, 134, 136, 138), які також отримані позивачем, документи (повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по відмовленим ПН/РК) не прийнято, згідно даних Реєстру платника податків ПДВ платник не платником ПДВ.

Підсумовуючи наведене, судом не встановлено протиправних дій чи рішень ГУ ДФС у Полтавській області, які б порушували права позивача як платника ПДВ, оскільки останній втратив статус платника ПДВ з 31.03.2018, а тому не може мати прав платника ПДВ, які б захищалися судом.

Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Підстави для розподілу судових витрат - відсутні.

Керуючись статтями 243-245 Кодексу адміністративного судочинства України,-

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову фізичної особи - підприємця ОСОБА_3 (вул. Швейцарська, буд.31, смт. Опішня, Зіньківський район, Полтавська область,38164, рнокпп НОМЕР_1) до Головного управління ДФС у Полтавській області ( вул.Європейська, б.4, м. Полтава, Полтавська область,36014, код ЄДРПОУ 39461639) про визнання дій протиправними, скасування рішень та зобов'язання вчинити дії відмовити.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд у відповідності до підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 Перехідних Положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 03 вересня 2018 року.

Суддя ОСОБА_4

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.08.2018
Оприлюднено11.09.2018
Номер документу76331754
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —1640/2474/18

Рішення від 29.08.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 06.08.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

Ухвала від 20.07.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Л.О. Єресько

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні