П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1817/18
Головуючий у 1-й інстанції: Блонський В.К.
Суддя-доповідач: Залімський І. Г.
04 вересня 2018 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Залімського І. Г.
суддів: Сушка О.О. Смілянця Е. С. ,
секретар судового засідання: Платаш В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року (ухвалене у м. Хмельницькому 18 червня 2018 року о 12:40, повний текст якого виготовлено 20 червня 2018 року) у справі за адміністративним позовом сільськогосподарського обслуговуючого кооперативу "Війтовецький" до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області про скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
Сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області про скасування рішень.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року позов задоволено:
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 662421/37993469 від 24.04.2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 41 від 18.09.2017 року.
- зобов'язано Головне управління ДФС у Хмельницькій області зареєструвати податкову накладну № 41 від 18.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
- визнано протиправним та скасовано рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 662486/37993469 від 24.04.2018 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 37 від 04.09.2017 року.
- зобов'язано Головне управління ДФС у Хмельницькій області зареєструвати податкову накладну № 37 від 04.09.2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Не погоджуючись із вказаним судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року скасувати, прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, що призвело до неповного з'ясування обставин справи і, як наслідок, невірного вирішення справи та прийняття необґрунтованого рішення.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду першої інстанції є незаконним та необґрунтованим. Відповідач зазначає, що позивачем були надані копії документів, які складені з порушенням законодавства та не є достатніми для прийняття комісією Головного управління ДФС у Хмельницькій області рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому оскаржувані рішення є правомірними
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу відповідача в якому вказав на законність та обґрунтованість оскаржуваного судового рішення, а також на безпідставність доводів апеляційної скарги.
Представник відповідача в судовому засіданні апеляційну скаргу підтримав у повному обсязі, просив вимоги, що в ній викладені, задовольнити.
03.09.2018 до суду надійшла заява представника позивача про розгляд справи за відсутності представника позивача.
Згідно ч.2 ст.313 КАС України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.
Керуючись положеннями даної норми та враховуючи відсутність заперечень представника відповідача, колегія суддів вирішила провести розгляд справи за даної явки сторін.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як вірно встановлено судом першої інстанції, сільськогосподарський обслуговуючий кооператив "Війтовецький" (далі - СОК "Війтовецький") перебуває на податковому обліку в Хмельницькій об'єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Хмельницькій області та займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (01.11).
Між СОК "Війтовецький" (постачальник) та товариством з обмеженою відповідальністю "ВВТ ГРУП" (покупець) укладені договори поставки сільськогосподарської продукції № 81-09/17Я від 04.09.2017 року та № 96-09/17П від 14.09.2017 року.
Предметом цих договорів є: 120 тонн ячменю 3-го класу, врожай 2017 року, за ціною 3 541, 67 грн. за тонну (без ПДВ), на загальну суму 510 000, 48 грн.; 120 тонн пшениці 5-го та/або 6-го класу, врожай 2017 року, за ціною 3 375, 00 грн. за тонну (без ПДВ) на загальну суму 486 000, 00 грн.
За умовами даних договорів постачальник зобов'язується поставити, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію, в кількості, у строки і на умовах, передбачених у цих договорах.
На виконання умов вищевказаних договорів сільськогосподарським обслуговуючим кооперативом "Війтовецький" поставлено товар:
- за видатковою накладною № 23 від 05.09.2017 року на загальну суму 255 000, 24 грн., у тому числі ПДВ 42 500, 04 грн., а саме: ячмінь 3-класу у кількості 60 тонн;
- за видатковою накладною № 27 від 18.09.2017 року на загальну суму 116 478, 00 грн., у тому числі ПДВ 19 413, 00 грн., а саме: пшениця 5-го та/або 6-го класу у кількості 28,760 тонн.
Позивачем складено податкову накладну № 37 від 04.09.2017 року на загальну суму 255 000, 24 грн. та направлено її 28.09.2017 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції J1201009 від 28.09.2017 pоку, реєстраційний номер документу 9199046443, податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинено. Виявлені помилки: ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1003.
Також позивачем у відповідності з вимогами пункту 201.10 статті 201 ПК України було складено податкову накладну № 41 від 18.09.2017 року на загальну суму 116 478, 00 грн. та направлено її 04.10.2017 року для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно отриманої квитанції J1201009 від 04.10.2017 pоку, реєстраційний номер документу 9203062750, податкову накладну прийнято, реєстрацію зупинено.
Виявлені помилки: ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 року № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 1001.
11.01.2018 року позивачем направлено на адресу Головного управління ДФС у Хмельницькій області повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрацію яких зупинено. У даному повідомлені позивач надав пояснення щодо фактичних умов, реальності та правомірності здійснення господарських операцій по податкових накладних № 37 від 04.09.2017 року та № 41 від 18.09.2017 року.
До пояснень позивачем було додано копії документів, що розкривають зміст операцій, а саме:
- по податковій накладній № 37 від 04.09.2017 року: договір оренди складських приміщень № 3 від 04.01.2016 року, укладений між ОСОБА_2 (орендодавець) та СОК "Війтовецький" (орендар); договір поставки насіння для сівби, пестицидів в препаративних формах (засоби захисту рослин) та мікродобрив № ХМ -9 від 31.01.2017 року, укладений між ПП "Бізон-Тех 2006" (продавець) та СОК "Війтовецький" (покупець); договір поставки (зі складу) мінеральних добрив, засобів захисту рослин та товарів технічної групи № ВТЦ 16239-01/12 від 25.01.2017 року, укладений між ПРАТ "Галнафтохім" (продавець) та СОК "Війтовецький" (покупець); договір поставки паливно - мастильних матеріалів № 10 від 24.02.2017 року, укладений між ТОВ "ТСП "Анне ЛТД" (постачальник) та СОК "Війтовецький" (покупець); договір поставки сільськогосподарської продукції (ячмінь 3-го класу врожай 2017 року) № 81-09/17Я від 04.09.2017 року, укладений між СОК "Війтовецький" (постачальник) та ТОВ "ВВТ Груп" (покупець); видаткова накладна № 23 від 05.09.2017 року на загальну суму - 255 000, 24 грн.; видаткова накладна № ВТЦ-000195 від 20.02.2017року; ТТН № 1/09 від 05.09.2017 року, де автомобільний перевізник ТОВ "Лоджістік Юкрейн", вантажовідправник СОК "Війтовецький", вантажоотримувач ТОВ "ВВТ -Грейн"; ТТН № 2/09 від 05.09.2017 року, де автомобільний перевізник ТОВ "Лоджістік Юкрейн", вантажовідправник СОК "Війтовецький", вантажоотримувач ТОВ "ВВТ -Грейн"; виписка по рахунку за 04.09.2017 року, надходження коштів від ТОВ "ВВТ Груп" в сумі 464 400 грн.;
- по податковій накладній № 41 від 18.09.2017 року: договір оренди складських приміщень № 3 від 04.01.2016 року, укладений між ОСОБА_2 (орендодавець) та СОК "Війтовецький" (орендар); договір поставки сільськогосподарської продукції (пшениці 5-го та/або 6-го класу, врожаю 2017 року) № 96-09/17П від 14.09.2017 року, укладений між СОК "Війтовецький" (постачальник) та ТОВ "ВВТ Груп" (покупець); довіреність № Г-1402 від 14.09.2017 року, виписана ОСОБА_3; видаткова накладна № 27 від 18.09.2017 року на загальну суму - 116 478,00 грн.; ТТН № 2/09 від 02.09.2017 року, де автомобільний перевізник ТОВ "Лоджістік Юкрейн", вантажовідправник СОК "Війтовецький", вантажоотримувач ТОВ "ВВТ -ГРУП"; виписка по рахунку за 19.09.2017 року, надходження коштів від ТОВ "ВВТ Груп" в сумі 243 000,00 грн.
Позивачем отримано від податкового органу квитанцію № 1 від 11 січня 2018 року, де вказано, що повідомлення не може бути прийняте у зв'язку із набранням чинності Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07 грудня №2245-VIII.
22 лютого 2018 року позивач повторно направив на адресу Головного управління ДФС України в Хмельницькій області письмові пояснення щодо проведення господарських операцій по заблокованим накладним.
05.03.2018 року на адресу позивача надійшов лист від Головного управління ДФС України в Хмельницькій області, в якому вказувалось, що підтверджуючі пояснення та додані до них документи подаються виключно в електронному вигляді.
Позивач повторно подав відповідачу пояснення щодо фактичних умов, реальності та правомірності здійснення господарських операцій по податкових накладних № 37 від 04.09.2017 року та № 41 від 18.09.2017 року в електронному вигляді.
Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області прийняті рішення від 24.04.2018 року № 662421/37993469 та № 662486/37993469 про відмову в реєстрації податкових накладних № 41 від 18.09.2017 року та № 37 від 04.09.2017 року.
Підставою для відмови в реєстрації податкових накладних є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства. Зокрема, зазначено, що позивачем надано повідомлення щодо подачі документів на підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено, в якому вказано податкову накладну № 41 від 18.09.2017 року, обсяг постачання по якій складає 97 065 грн., сума ПДВ 116 478 грн. Згідно даних ЄРПН встановлено, що СОК "Війтовецький" складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 41 від 18.09.2017 року загальний обсяг постачання по якій складає 116 478 грн., в т.ч. ПДВ 19 413 грн.
Також вказано, що СОК "Війтовецький" надало на розблокування податкову накладну № 37 від 04.09.2017 року на загальну суму 255 000, 24 грн., в т.ч. ПДВ 42 500,04 грн., номенклатура товару - ячмінь 3 класу. При цьому надано видаткову накладну № 23 від 05.09.2017 року на загальну суму 255 00, 24 грн., та виписку банку за 04.09.2017 року, де ТОВ "ВВП ГРУП" перераховано на рахунок СОК "Війтовецький" кошти в сумі 464 400 грн. (оплата за пшеницю). Картку рахунку 361 платником не надано, відповідно неможливо встановити дотримання платником вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.
Позивач не погодився із вказаними рішеннями та звернувся до суду.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що беручи до уваги наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про реальність проведення СОК "Війтовецький" господарських операцій, уповноважений контролюючий орган не мав правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних № 41 від 18.09.2017 року та № 37 від 04.09.2017 року. Отже, оскаржувані рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 662421/37993469 від 24.04.2018 року та № 662486/37993469 від 24.04.2018 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Колегія суддів погоджується із вказаним висновком суду першої інстанції та враховує викладене нижче.
За приписами підпунктів "а", "б" пункту 185.1 статті 185 ПК України, об'єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
За приписами пункту 201.7 статті 201 цього ж Кодексу податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Положенням пункту 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29 грудня 2010 року (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 01 липня 2015 p.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до підпункту 201.16.1. пункту 201.16 статті 201 ПК України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію (їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У пункті 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної, затверджених наказом Міністерства фінансів України № 567 від 13 червня 2017 року міститься визначення таких критеріїв (Моніторинг податкової накладної/розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями):
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування, яку (який) подано на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу придбання на митній території України такого товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, і митних деклараціях, та обсягу постачання відповідного товару/послуги, зазначеному у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 75% загального такого залишку для платників, у яких значення показника D становить більше 0,03; більше 60% - від 0,02 до 0,03; більше 50% - від 0,015 до 0,02; більше 40% - від 0,01 до 0,015, більше 30% - від 0,005 до 0,01, більше 20% - до 0,005) товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, та відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб'єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі;
3) розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку на додану вартість, якщо передбачається зміна вартості товару/послуг більше ніж удвічі та/або зміна номенклатури товарів/послуг (для кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для кодів послуг відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів).
Як обґрунтовано зазначає суд першої інстанції, визначення фіскальним органом у квитанціях j 1201009 від 28.09.2017 pоку та від 04.10.2017 року конкретного критерію ризику, прямо впливає на можливість надання в подальшому платником податків відповідних документів, перелік яких міститься у наказі Міністерства фінансів України № 567 від 13 червня 2017 року "Вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішень про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" (далі - Вичерпний перелік документів).
Згідно з пунктом 1 Вичерпного переліку документів, вичерпний перелік документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Перелік), у розрізі Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13 червня 2017 року № 567 (далі - Критерії):
1) для критерію, зазначеного у підпункті 1 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання- передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством;
2) для критерію, зазначеного в підпункті 2 пункту 6 Критеріїв: договори, у тому числі зовнішньоекономічні контракти, з додатками, листування з контрагентами; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для провадження господарської операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання й транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передавання товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи, банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.
Отже, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків.
Разом з цим, у квитанціях j 1201009 від 28.09.2017 pоку та від 04.10.2017 року, відповідачем не вказано ані конкретного виду критерію оцінки ступеня ризику, ані конкретного переліку документів, вичерпний перелік яких встановлений Наказом № 567.
Постановою Кабінету Міністрів України "Про встановлення підстав для прийняття рішення комісією Державної фіскальної служби про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації" № 190 від 29 березня 2017 року (далі - Постанова № 190) визначено, що комісія Державної фіскальної служби приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 ПК України письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.
Підстави для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування визначені абзацом 2 Постанови № 190, а саме: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Однак, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області від 24.04.2018 року № 662421/37993469 та № 662486/37993469 про відмову в реєстрації податкових накладних № 41 від 18.09.2017 року та № 37 від 04.09.2017 року не містять конкретної інформації щодо причин та підстав для прийняття таких рішень, а лише містять загальне твердження, що причиною їх прийняття є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Так, у рішенні від 24.04.2018 року № 662421/37993469 зазначається, що обсяг постачання по податковій накладній № 41 від 18.09.2017 року складає 97 065 грн., сума ПДВ 116 478 грн. Згідно даних ЄРПН встановлено, що СОК "Війтовецький" складено та направлено на реєстрацію податкову накладну № 41 від 18.09.2017 року загальний обсяг постачання по якій складає 116 478 грн., в т.ч. ПДВ 19 413 грн.
Проте, у вказаному рішенні не зазначено, які саме документи складені з порушенням законодавства, та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Суд першої інстанції вірно встановив, що у вказаному рішенні податковий орган помилково вказав дані, які містяться у видатковій та податковій накладних, переплутавши їх місцями, оскільки ПДВ за вказаними операціями складає 19 413 грн., а не 116 478 грн., а обсяг постачання складає 116 478 грн., а не 97 065 грн., що підтверджується випискою по рахунку за 19.09.2017 року.
У рішенні відповідача від 24.04.2018 року 662486/37993469 зазначено, що СОК "Війтовецький" надало податкову накладну № 37 від 04.09.2017 року на загальну суму 255 000, 24 грн., в т.ч. ПДВ 42 500,04 грн., номенклатура товару - ячмінь 3 класу.
При цьому, надано видаткову накладну № 23 від 05.09.2017 року на загальну суму 255 00, 24 грн., та виписку банку за 04.09.2017 року, де ТОВ "ВВП ГРУП" перераховано на рахунок СОК "Війтовецький" кошти в сумі 464 400 грн. (оплата за пшеницю). Картку рахунку 361 платником не надано, відповідно неможливо встановити дотримання платником вимог пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.
Водночас, при наданні письмових пояснень до Головного управління ДФС у Хмельницькій області позивачем були надані, у тому числі видаткова накладна № 23 від 05.09.2017 року, а також виписка по рахунку за 04.09.2017 року, у якій чітко вказана графа "оплата за ячмінь 3-го класу" на суму 255 000,00 грн., що повністю відповідає сумі вказаній у податковій накладній № 37 від 04.09.2017 року.
До того ж, до суду позивачем надано фінансово - господарську документацію, що підтверджує реальність здійснених позивачем господарських операцій.
Виходячи з викладеного, колегія суддів вважає, що в ході судового засідання підтверджено реальність проведення СОК "Війтовецький" господарських операцій із ТОВ "ВВТ ГРУП" за наслідками яких складені податкові накладні № 41 від 18.09.2017 року та № 37 від 04.09.2017 року. Водночас, відповідачем не доведено протилежного, а також не наведено інших обставин, які б перешкоджали реєстрації податкових накладних № 41 від 18.09.2017 року та № 37 від 04.09.2017 року.
Відповідно до частини другої статті 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що ДФС України не доведено правомірності та обґрунтованості оскаржуваних рішень, а тому оскаржувані рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 662421/37993469 від 24.04.2018 року та № 662486/37993469 від 24.04.2018 року є протиправними та підлягають скасуванню.
Із положень частин третьої - четвертої 245 КАС України випливає, що у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов'язати суб'єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.
Згідно з пунктом 49.13 статті 49 ПК України, у разі якщо в установленому законодавством порядку буде встановлено факт неправомірної відмови контролюючим органом (посадовою особою) у прийнятті податкової декларації, остання вважається прийнятою у день її фактичного отримання контролюючим органом.
Відповідно до підпункту 201.16.4 пункту 201.16 статті 201 ПК України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
У першому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС України.
У другому випадку податкова накладна, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Таким чином, нормами ПК України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.
Пунктом 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДФС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи, що судом встановлено відсутність у Комісії ДФС України правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідного рішення, суд першої інстанцій дійшов вірного висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов'язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні датою її фактичного надходження.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права і прийшов до обґрунтованого висновку про задоволення позовних вимог, а доводи апеляційної скарги не спростовують висновки суду першої інстанції.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 315 та статті 316 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Таким чином, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В :
апеляційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у Хмельницькій області залишити без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 червня 2018 року - без змін.
Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст.ст.328, 329 КАС України.
Постанова суду складена в повному обсязі 10 вересня 2018 року.
Головуючий Залімський І. Г. Судді Сушко О.О. Смілянець Е. С.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2018 |
Оприлюднено | 11.09.2018 |
Номер документу | 76333127 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Залімський І. Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні