Рішення
від 30.08.2018 по справі 822/1953/18
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 822/1953/18

РІШЕННЯ

іменем України

30 серпня 2018 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Лабань Г.В.

за участю:секретаря судового засідання Музика Д.О. представіників позивача: ОСОБА_1 ОСОБА_2 представника відповідача: ОСОБА_3 свідків: ОСОБА_4 ОСОБА_5 розглянувши адміністративну справу за позовом Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Товариство з обмеженою відповідальністю санаторій "Лісова Пісня" про застосування заходів реагування,

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області звернулось до суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю санаторій "Лісова Пісня" в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення роботи ТОВ санаторій "Лісова пісня", розташованої за адресою: Хмельницька область, Кам'янець - Подільський район, с. Привороття друге, вул. Лісова, 40 (код ЄДРПОУ 37938675), до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, зазначених в ОСОБА_2 складеному за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки № 139 від 30.05.2018.

В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що подальша експлуатація ТОВ санаторій "Лісова пісня" із порушеннями вимог пожежної безпеки створює загрозу виникнення пожежі та швидкого її розповсюдження, перешкоджає гасінню пожежі, проведенню робіт з евакуації людей, що створює реальну загрозу життю та здоров'ю людей.

Ухвалою від 07.06.2018 Хмельницький окружний адміністративний суд відкрив провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

Ухвалою від 25.06.2018 Хмельницький окружний адміністративний суд перейшов із спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 822/1953/18 за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання на 16.07.2018 о 15:00 год.

Представники позивача в судовому засіданні позов підтримали в повному обсязі.

Представник відповідача у судовому засіданні подав відзив, в якому просив відмовити у задоволенні позову з підстав, зазначених у ньому. Наголосив, що на усунення виявлених під час перевірки порушень, зазначених у ОСОБА_2 №139 від 30.05.2018, керівництвом відповідача здійснено ряд заходів, що підтверджуються документально. У зв'язку з цим просить позивача відкликати позов.

Допитані в судовому засіданні свідки ОСОБА_4 та ОСОБА_5 підтвердили наявність порушень вимог пожежної безпеки під час проведення перевірки ТОВ санаторій "Лісова пісня".

Заслухавши пояснення представників сторін, покази свідків, дослідивши наявні в матеріалах справи докази в їх взаємному зв'язку та сукупності, суд вважає, що у задоволенні адміністративного позову необхідно відмовити, з підстав, викладених нижче.

Відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області від 02.04.2018 № 213, в період з 23 по 30 травня 2018 року начальником Кам'янець-Подільського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області підполковником служби цивільного захисту ОСОБА_4, провідним фахівцем Кам'янець-Подільського міськрайонного сектору Головного управління ДСНС України у Хмельницькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту ОСОБА_5 було здійснено позапланову перевірку додержання та виконання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки території, будівель та приміщень ТОВ санаторій "Лісова Пісна", розташованих за адресою: Хмельницька область, Кам'янець-Подільський район, с. Привороття Друге, вул. Лісова, 40 (код СДРПОУ 37938675).

За результатами проведеної позапланової перевірки ТОВ санаторій "Лісова пісня", підготовлений та направлений керівнику об'єкту ОСОБА_2 складений за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб'єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки .Чк139 від 30.05.2018 року (далі - ОСОБА_2), яким встановлені порушення вимог Кодексу цивільного захисту України № 5403 - VI від 02.10.2012 року, Правил пожежної З безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 (зі змінами), зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697(далі - НАПБ А.01.001-2014), ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" (далі - ДБП В.2.5-56:2014), Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту, затвердженого постановою кабінету Міністрів України від 19.08.2002 №1200 (далі - Порядок забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту), Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.10.2013 №841 (далі - Порядок проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру), Положення про єдину державну систему цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.01.2014 №11 (далі - Положення про ЄДСЦЗ), Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.06.2013 №444 (далі - Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях), Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС України від 25.08.2007 №557 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 за №1006/14273 (далі - ПТБ), Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №819 від 23.10.2013, Загального положення про спеціальну комісію з ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру регіонального, місцевого та об'єктового рівня, затвердженого постанова Кабінету Міністрів України від 14.06.2002 №843, а саме:

п. 1. На об'єкті наказом (інструкцією) не встановлений протипожежний режим, який має включати: порядок утримання шляхів евакуації; визначення спеціальних місць для куріння; порядок прибирання горючого пилу і відходів, очищення елементів вентиляційних систем від горючих відкладень тощо (п.2. розділ II НАПБ А.01.001- 2014);

п.2. Для кожного приміщення об'єкта не розроблено та не затверджено керівником об'єкта інструкції про заходи пожежної безпеки. Дані інструкції не вивішені на видних місцях (Розділ II, п.4 НАПБ А.01.001-2014);

п.З. Плани схем евакуації не відкориговані відповідно до нормативних документів. На доповнення до схематичного плану евакуації не розроблено та не затверджено керівником інструкцію, що визначає дії персоналу, щодо забезпечення безпечної та швидкої евакуації людей (Розділ II, п.4 НАПБ А.01.001-2014);

п.4. Територію об'єкта, а також будинку, споруди приміщення не забезпечено відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, ЮТ) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности" (Розділ II, п.8 НАПБ А.01.001-2014);

п.5. Територія об'єкта не забезпечено освітленням протипожежного / обладнання та евакуаційних виходів (розділ ІІІ. 3.10 НАПБ А.01.001-2014);

п.6. Дерев'яні конструкції будівлі спального корпусу, за винятком вікон, дверей, воріт, підлоги, стелажів не піддано вогнезахисному оброблянню (Розділ НІ, п.2.5 НАПБА.01.001-2014);

п.7. В приміщеннях оздоровчого комплексу та адміністративного корпусу допущено використання горючого опорядження (облицювання) стін та стель з матеріалів з вищою пожежною небезпекою ніж: Г2, В2, Д2, Т2 (Розділ III, п.1.17 НАПБА.01.001-2014)

п.8. В будівлі оздоровчого комплексу в приміщені актової зали встановлені глухі грати, без можливості розкривання, розсування або знімання з середини (Розділ III, п. 2.16 НАПБ А. 01.001-2014);

п.9. В спальному корпусі на всіх поверхах двері на шляхах евакуації не відчиняються в напрямку виходу з приміщень (Розділ III, п. 2.27 НАПБ А.01.001-2014);

п.10. Килими, килимові доріжки й інше покриття підлоги у приміщеннях спального корпусу та на шляхах евакуації в будівлі оздоровчого корпусу не прикріплено до підлоги (Розділ III, п. 2.28 НАПБ А.01.001-2014);

п.11. Обслуговуючий персонал не забезпечені ліхтарями на випадок відключення електроенергії. Не менше 1 ліхтаря на кожного працівника (Розділ III, п. 2.34 НАПБ А.01.001-2014);

п.12. З'єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в усіх будівлях не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (Розділ IV, п. 1.6 НАПБ А.01.001-2014)

п.13. Допускається в приміщеннях адміністративної будівлі застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам ПУЕ, що пред'являються до переносних (пересувних) електропроводок (Розділ IV, п. 1.8 НАПБ А. 01.001-2014)

п.14. Допущено відкрите прокладання незахищених проводів (або захищених проводів з горючими оболонками) на відстані менше 0,01м від горючих основ без підкладання шару негорючого матеріалу, який виступає з кожного боку проводу (кабелю) не менше ніж на 0,01 м на горищі спального корпусу (Розділ IV, п.1.12 НАПБ А.01.001-2014)

п. 15. Електрощити, групові електрощитків усіх будівлях не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарату захисту (Розділ IV, п.1.16 НАПБ А.01.001-2014)

п.16. Електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати в будівлі оздоровчого комплексу встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладання під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра (Розділ IV, п.1.17 НАПБ А.01.001-2014)

п.17. Допущено експлуатацію світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпака) в будівлі оздоровчого комплексу (Розділ IV, п. 1.18 НАПБ А.01.001-2014)

п.18. В будівлі медпункту допущено використання електричних кабелів з пошкодженою ізоляцією (Розділ IV, п.1.18 НАПБ А. 01.001-2014)

п.19. На 3-му поверсі в холі спального корпусу допущено користування пошкодженими розетками (Розділ IV, п.1.18 НАПБ А. 01.001-2014)

п.20. Будівлі та споруди не забезпечені пристроями захисту від прямих подань блискавки і вторинних її проявів (Розділ IV, п.1.21 НАПБ А. 01.001-2014)

п.21. Будівля оздоровчого комплексу не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту". (Розділ V, п.1.2 НАПБ А.01.001-2014, додаток А табл.. А.1. п.5.3 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту")

п.22. В спальному корпусі 5 з 7 кран - комплектів не укомплектовані важелями для полегшення відкривання вентилів (Розділ V, п.2.2. підпункт 2 НАПБ А.01.001- 2014);

п.23. В спальному корпусі та в будівлі оздоровчого комплексу на дверцятах пожежних шафок із зовнішнього боку після літерного індексу ПК не вказаний порядковий номер кран - комплектів та номер телефону для виклику пожежно- рятувальних підрозділів (Розділ V, п.2.2. підпункт 8 НАПБ А.01.001-2014);

п.24. Пожежні кран - комплекти не проходять технічне обслуговування і перевірку на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування (Розділ V, п.2.2. підпункт 9 НАПБ А.01.001-2014);

п.25. Територію об'єкта не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою тощо (Розділ V, п. 3.6 НАПБ А.01.001-2014)

п.26. Пожежний щит не укомплектовано відповідно до норм належності: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу або повсті розміром 2 х 2 м - 1 шт., гаки - 3 шт., лопати - 2 шт., ломи - 2 шт., сокири - 2 шт. Ящик для піску, повинен мати місткість не менше ніж 0,1 м 3. (Розділ V, п. 3.11 НАПБ А.01.001-2014)

п.27. Не забезпечено працівників ТОВ санаторій "Лісова пісня" засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин (ст. 20 Кодексу цивільного захисту України; ст. 2 Порядку забезпечення населення та особового складу невоєнізованих формувань засобами протирадіаційного та хімічного захисту);

п.28. Не розроблено план реагування на надзвичайні ситуації (суб'єктами господарювання з чисельністю працюючого персоналу 50 осіб і менше розробляються та затверджуються інструкції щодо дій персоналу суб 'єкта господарювання у разі загрози або виникнення надзвичайних ситуацій) (ст. 130 Кодексу цивільного захисту України, ст. 28 Положення про ЄДСЦЗ);

п.29. Посадові особи не пройшли функціональне навчання в Інституті державного управління у сфері цивільного захисту та на територіальних курсах цивільної оборони (учбово-методичних центрах) (ст. 20, 91 Кодексу цивільного захисту України, дод.1 Порядку проведення навчання керівного складу та фахівців, діяльність яких пов'язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту)

п.ЗО. Не обладнано інформаційно-довідковий куточок з питань цивільного захисту (п. 13 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях;

п.31. Не розроблено положення про об'єктову комісію з питань надзвичайних ситуацій (ст. 11 Положення про ЄДСЦЗ, ст. 7 Загального положення про спеціальну комісію з ліквідації надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру регіонального, місцевого та об'єктового рівня);

п.32. Не розроблено план проведення евакуації при виникненні надзвичайних ситуацій (ст.. 17, ЗО, 36 Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру);

п.ЗЗ. На об'єкті не вивішені на видному місці відповідні інструкції щодо виконання вимог техногенної безпеки та порядку дій персоналу в разі виникнення аварійної ситуації (аварії) (п.4.5.5 ПТБ).

Зауваження або заперечення до проведеного позапланового заходу та складеного ОСОБА_2 перевірки зі сторони керівництва суб'єкта господарювання не надходили. ОСОБА_6 перевірки був направлений суб'єкту господарювання рекомендованим листом.

Вважаючи, що подальша робота ТОВ санаторій "Лісова пісня" створює загрозу життю та здоров'ю людей, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наведене нижче.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України від 05.04.2007 №877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" (далі - Закон №877-V).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно з частиною 1 статті 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до статті 1 Закону №877-V, заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Відповідно до частини 1 статті 6 Закону №877-V, підставами для здійснення позапланових заходів є, зокрема, доручення Прем'єр-міністра України про перевірку суб'єктів господарювання у відповідній сфері у зв'язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров'я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно наказу "Про проведення позапланових перевірок" від 02.04.2018 №213, позапланова перевірка відповідача призначена в тому числі відповідно до протокольного рішення за результатами засідання Кабінету Міністрів України від 28.03.2018.

Крім того, ч.1 ст.10 Закону №877-V встановлено, що суб'єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право, зокрема, не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров'ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об'єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з частиною 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Наведені норми дають підстави для висновку, що повне або часткове зупинення роботи з експлуатації приміщень є заходом, який застосовується лише за наявності таких порушень пожежної та техногенної безпеки, які безумовно створюють реальну загрозу життю та здоров'ю людей (працівникам, відвідувачам, особам, які будуть здійснювати гасіння виниклої пожежі).

Частиною 6 статті 7 Закону №877-V визначено, що посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Суд встановив, що згідно наданих суду документів, керівництво ТОВ санаторій "Лісова пісня" провело ряд заходів на усунення порушень, виявлених під час перевірки.

Проаналізувавши надані суду документи, суд вважає, що відповідач вжив усі необхідні заходи для усунення виявлених під час перевірки порушень, частина порушень усунена повністю, а решта порушень будуть усунені.

Згідно частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи зазначене, в задоволенні адміністративного позову слід відмовити.

Оскільки, адміністративний позов задоволенню не підлягає, судові витрати позивачу не відшкодовуються. Доказів понесення судових витрат відповідачем суду не надано.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволені адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області до Товариства з обмеженою відповідальністю санаторій "Лісова Пісня" про застосування заходів реагування - відмовити.

Судові витрати стягненню не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.

Позивач:Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (вул. Героїв Чорнобиля, 1/2,Хмельницький,Хмельницька область,29000 , код ЄДРПОУ - 38662200) Відповідач:Товариство з обмеженою відповідальністю санаторій "Лісова Пісня" (вул. Лісова, 40,ОСОБА_7,Кам''янець-Подільський район, Хмельницька область,32325 , код ЄДРПОУ - 37938675)

Головуючий суддя ОСОБА_8

Дата ухвалення рішення30.08.2018
Оприлюднено12.09.2018
Номер документу76377271
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —822/1953/18

Постанова від 13.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 12.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Жук А.В.

Ухвала від 20.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стрелець Т.Г.

Постанова від 18.01.2019

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 10.12.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 14.11.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Ухвала від 26.10.2018

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Граб Л.С.

Рішення від 30.08.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 13.08.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

Ухвала від 25.06.2018

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Лабань Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні