Рішення
від 29.08.2018 по справі 922/539/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-21-42, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" серпня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/539/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Смірнової О.В.

при секретарі судового засідання Деньковичі А.Й.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Товариства з додатковою відповідальністю "Спецбуд - 3", м. Харків про про внесення змін до договору за участю представників:

позивача - ОСОБА_1, довіреність № 08-11/3958/2-17 від 28.12.2017 року;

відповідача - ОСОБА_2, довіреність № б/н від 12.06.2017 року,

ВСТАНОВИВ:

Харківська міська рада, м. Харків (позивач) звернулась до господарського суду Харківської області з позовною заявою до Товариства з додатковою відповідальністю "Спецбуд - 3" (відповідач), в якій просить суд внести зміни до договору оренди землі №840667100009 від 24.01.2006 року, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2014 року в редакції, зазначеній у позовній заяві.

Позов обґрунтовано з посиланням на те, що рішенням Харківської міської ради № 1269/13 від 25.09.2013 року затверджено нову нормативну грошову оцінку земель міста Харкова, що є підставою для внесення змін до договору оренди землі, укладеного між позивачем та відповідачем.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 12.03.2018 року зазначену позовну заяву прийнято до розгляду за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 27.03.2018 року.

23.03.2018 року відповідач надав відзив (вх.№ 7892), в якому заперечує проти задоволення позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування своєї позиції зазначає, що умовами договору оренди не передбачені права позивача на внесення змін до договору оренди земельної ділянки в частині збільшення розміру орендної плати на підставі відповідного рішення органу місцевого самоврядування за відсутності законодавчої зміни ставок земельного податку. При цьому, на думку відповідача, зміна органом місцевого самоврядування нормативної грошової оцінки землі не є законодавчою зміною граничного розміру орендної плати, а спірним договором оренди землі сторони не передбачили зміну договору оренди земельної ділянки без згоди сторін у разі збільшення нормативної грошової оцінки землі. Крім того, відповідач зауважив, що згідно рішення Харківської міської ради від 20.12.2017 року № 858/17 "Про визнання рішення Харківської міської ради таким, що втратило чинність", визнано таким, що втратило чинність рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові". На думку відповідача ОСОБА_3 з технічної документації та розрахунок розміру орендної плати не відповідають вимогам Порядку нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 р. № 489. Відповідач також зазначив, що позивач починаючи з 01 січня 2014 року не вчиняв дій щодо внесення змін до договору оренди, проект додаткової угоди на його адресу не надсилав, а вимагаючи внести зміни до договору саме з 01.01.2014 року намагається покласти відповідальність за здійснені позивачем помилки на відповідача.

В підготовчому засіданні 27.03.2018 року була оголошена перерва до 03 травня 2018 року до 10:30 год.

02.05.2018 року позивач надав відповідь на відзив (вх.№ 11452), в якій зазначив, що витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельної ділянки від є офіційними документами, виданими компетентним органом державної влади, а саме управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області, на підставі якого Харківська міська рада в межах повноважень розраховує розмір орендної плати. Дані документи у частині визначення категорії функціонального використання і застосування відповідних коефіцієнтів базуються на інформації, що міститься у довідці №6-зем, а отже вони є належними та допустимими доказами у справі. ОСОБА_3 у адміністративному порядку не оскаржувалися, доказів на спростування коефіцієнтів відображених у витягу відповідачем не надано, а відтак їх невідповідність являється лише суб'єктивною точкою зору відповідача.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.05.2018 року підготовче засідання відкладено на 11.05.2018 року на 11:00 годину.

07.05.2018 року відповідач надав заперечення на відповідь позивача на відзив (вх.№ 12229), в яких зазначив, що оцінка спірної земельної ділянки була проведена ще у 2013 році та була оцінена негативно та не погоджена. Відповідач також зауважив, що у Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки вказані нормативна грошова оцінка у розмірі 9652636 грн. та коефіцієнти Кф, Км 2, коефіцієнти функціонального призначення у межах економіко-планувальних зон, які згідно власного рішення Харківської міської ради від 22.02.2017 р. №566/17 не підлягають застосуванню з 01.01.2017 року. Відповідач також вважає, що запропоновані позивачем доповнення договору пунктом 2 (кадастровий номер), пунктом 14 (стосовно штрафу у разі невнесення у строк орендної плати), пунктом 21 спірного договору виходять за межі підстав позову. Крім того, на думку відповідача, позивачем не надано доказів, яка конкретно ставка орендної плати була визначена договором, а пояснення позивача стосовно відсоткового співвідношення ставки орендної плати (менш як 1 %) без подання належних та допустимих доказів (розрахунку орендної плати на час укладення договору) - є лише припущенням. Відповідач також зауважив, що на час формування Витягу та здійснення нормативної грошової оцінки земельної ділянки Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів втратив чинність згідно Наказу від 30.12.2016 року № 592/341/428.

10.05.2018 року позивач надав пояснення (вх.№ 12575), в яких зазначив, що позовна давність не може поширюватися на вимоги про усунення перешкод у здійсненні власником права користування та розпорядження своїм майном (стаття 391 ЦК України), оскільки в такому разі йдеться про так зване триваюче правопорушення. Позивач також зауважив, що надсилання відповідачу пропозицій про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не його обов'язком.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.05.2018 року строк проведення підготовчого провадження продовжено до 11.06.2018 року, підготовче засідання відкладено на 29.05.2018 року на 12:00 годину.

29.05.2018 господарським судом Харківської області у справі №922/539/18 винесено ухвалу, якою призначено судову земельно-технічну експертизу, проведення якої доручено Київському науково-дослідному інституту судових експертиз (03680, м.Київ, вул. Смоленська, буд. 6) та зупинено провадження у справі №922/539/18 до отримання висновку судової експертизи.

Постановою Харківського апеляційного господарського суду від 26.07.2018 року ухвалу Господарського суду Харківської області від 29.05.2018 року у справі №922/539/18 скасовано, справу №922/539/18 направлено до господарського суду Харківської області для продовження розгляду.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 06.08.2018 року провадження у справі № 922/539/18 поновлено, призначено справу до розгляду в судовому засіданні на 13.08.2018 року на 12:20 год.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 13.08.2018 року закінчено підготовче провадження, розгляд справи по суті призначено на 29.08.2018 року на 10:45 год.

Представник позивача в судовому засіданні 29.08.2018 року підтримав позовні вимоги, просив суд позов задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні 29.08.2018 року підтримав свій відзив, проти позову заперечував.

Дослідивши матеріали справи, вислухавши пояснення представників сторін, оцінивши надані сторонами докази, суд встановив наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, на підставі рішення Харківської міської ради від 27.04.2005 року № 84/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок експлуатації об'єктів самочинного будівництва" між Харківською міською радою (надалі - Орендодавець) та Товариства з додатковою відповідальністю "Спецбуд - 3" (надалі - Орендар) було укладено договір оренди землі від 24.01.2006 року (надалі - Договір; а.с. 21-25), відповідно до умов якого позивач надав, а відповідач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, загальною площею 0,6399 га, в тому числі під забудовою 0,1237 га, інших угідь 0,5162 га, несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Велозаводська, 7, строком до 01.12.2030 року.

Цей договір зареєстровано 24.01.2006 року у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за № 840667100009.

Факт передачі земельної ділянки підтверджується Актом приймання-передачі земельної ділянки від 12.10.2006 року (а.с. 26).

Згідно з п. 9 Договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати в місяць за земельну ділянку з 2007 року складає 3685,61 грн.

Згідно з п. 10 договору оренди землі обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Пунктом 13 договору оренди землі встановлено, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 36 договору оренди землі зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується в судовому порядку.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." затверджено "Технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.". Згідно з п. 1.1. цього рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 року та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України. Пунктом 2 цього рішення визначено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року застосовується з 01.01.2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 року на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 року.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014 року. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові. Пунктом 5 цього рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

На підставі вищевказаних положень рішень Харківської міської ради, та з метою приведення укладеного між сторонами договору №840667100009 від 24.01.2006 року у відповідності до цих рішень Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було:

- одержано витяг від 20.06.2017 року з технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки;

- виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності №526/17 станом на 01.01.2013 року.

Для приведення розміру орендної плати у відповідність до вимог чинного законодавства щодо нормативної грошової оцінки земель та укладення додаткової угоди до договору оренди, департамент земельних відносин Харківської міської ради, в порядку статті 188 Господарського кодексу України, направив на адресу відповідача рекомендованим листом лист-пропозицію від 28.11.2017 року №7579/0/225-17 "Про зміну договору оренди землі" з трьома примірниками додаткової угоди до договору оренди землі та трьома примірниками розрахунку орендної плати з пропозицією підписати і скріпити печаткою зазначені примірники та у двадцятиденний строк після одержання пропозиції направити їх до Департаменту земельних відносин Харківської міської ради для подальшої їх передачі до відділу державної реєстрації речових прав на нерухоме майно Харківського міського управління юстиції з метою проведення державної реєстрації в установленому законодавством порядку.

Вказаний лист повернувся на адресу позивача з відміткою "за закінченням терміну зберігання" (а.с. 42).

Враховуючи, що відповідачем не вчинено дії по підписанню додаткової угоди до договору оренди землі, з метою приведення його у відповідність до норм чинного законодавства, позивач, посилаючись на норми статей 13, 144 Конституції України, статей 12, 93, 125, 126, 189 та пункту 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, статей 14, 15, 30 Закону України "Про оренду землі", статей 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", статей 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України та статей 179, 184, 188, 193 Господарського кодексу України, Постанову Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" (зі змінами) звернувся до суду з позовом, в якому просить прийняти рішення, яким внести зміни до договору оренди землі №840667100009 від 24.01.2006 року, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі з 01.01.2014 року у редакції, що викладена у прохальній частині позовної заяви.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам справи та спірним правовідносинам сторін, суд виходить з наступного.

Надаючи з урахуванням вищевикладеного правову кваліфікацію відносинам, що стали предметом спору, суд виходить з наступного:

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

За приписами ст. 73 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно з ч. 1, 2 ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

Частинами 1, 3 статті 626 Цивільного кодексу України передбачено, що договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.

Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства (частина 1 статті 628 Цивільного кодексу України).

Згідно з частиною 3 статті 6 Цивільного кодексу України, сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.

Зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором (частина 1 статті 188 Господарського кодексу України).

Статтею 654 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Пунктом 3 ст. 653 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі зміни або розірвання договору зобов'язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Пунктом 36 Договору передбачено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", якою передбачено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 652 Цивільного кодексу України передбачено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору

Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

За змістом ст. 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно з ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Статтею 21 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Стаття 1 Закону України "Про оцінку земель" визначає нормативну грошову оцінку земельних ділянок як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

За змістом ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Керуючись зазначеними положеннями діючого законодавства, позивач рішеннями від 03.07.2013 року №1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова" затвердив нову базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова та ввів в дію з 01 січня 2014 року нову плату за землю.

Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Статтею 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної в місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до п. п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 вказаного закону до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

На підставі викладеного суд зазначає, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок не залежить від волевиявлення сторін договору оренди землі, а є способом регулювання уповноваженими органами плати за користування землею.

При цьому, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, в зв'язку з чим, зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

В свою чергу, орендна плата за земельні ділянки комунальної власності є регульованою ціною. Тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого господарського суду України від 03.07.2014 № 922/533/14 та постановах Верховного суду України від 20.08.2013 у справі №5017/781/2012 та від 03.12.2013 у справі № 5009/3430/12.

Крім того, згідно з статтею 67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.

Пунктом 289.1 статті 289 Податкового кодексу України врегульовано, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, а річна сума платежу не може бути меншою 3% нормативної грошової оцінки та не може перевищувати 12% нормативної грошової оцінки.

Оскільки нормативно грошова оцінка є основою для визначення розміру орендної плати, то зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

Внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земель м. Харкова, яку введено в дію з 01 січня 2014 року, змінився також і розмір орендної плати за користування землею на території м. Харкова, а тому плата за землю у вигляді орендної плати повинна бути змінена з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі рішення Харківської міської ради від 25.09.2013 року р. №1269/13 «Про затвердження «Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» .

Статтею 13 Закону України «Про оцінку землі» встановлено перелік підстав, за яких провадиться нормативно грошова оцінка земельних ділянок. Так у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Вичерпний перелік документації з оцінки земель визначений ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» . Аналізуючи зазначені положення чинного законодавства суд дійшов до висновку, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюється як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно із п. 2.1., п. 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013 року затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 року № 1269/13 Департамент земельних відносин на підставі п. 4 ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є власником програмного комплексу «Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 № 1209/13 «Про затвердження «Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013» , здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Управління Держгеокадастру у Харківської області надає інформацію про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки у формі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з чинним законодавством.

Відповідно до п. 3.1., п. 3.2. зазначеного Порядку зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою. Підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Як свідчать матеріали справи, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки яку орендує відповідач згідно з договором оренди землі від 24.01.2006 року, та зроблений на підставі такої нормативної грошової оцінки розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №526/17 (а.с. 38), визначено позивачем на підставі витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 20.06.2017 року Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (а.с. 40).

Саме з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 20.06.2017 року позивач просить суд внести зміни до договору оренди землі від 24.01.2006 року щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Так само позивач просить суд внести зміни до договору щодо розміру орендної плати згідно з розрахунком розміру орендної плати за земельну ділянку № 526/17, здійсненого на підставі зазначеного витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 20.06.2017 року Головного управління Держгеокадастру у Харківській області.

Суд констатує, що правомірність визначеної у витязі з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 20.06.2017 року нормативної грошової оцінки, яку орендує відповідач відповідно до умов договору оренди землі від 24.01.2006 року, відповідачем в установленому порядку не оспорювалась.

Отже, внесення запропонованих позивачем змін у вигляді додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 24.01.2006 року з посиланням на витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної від 20.06.2017 року, а також на розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 526/17, здійснений на підставі зазначеного витягу, є таким, що відповідають вимогам чинного законодавства, яке регулює земельні правовідносини.

Як свідчать матеріали справи, позивач виконав передбачені законом заходи з метою внесення змін до зазначеного вище договору оренди земельної ділянки від 24.01.2006 року, а саме, направив на адресу відповідача лист-пропозицію від 28.11.2017 №7579/0/225-17 "Про зміну договору оренди землі", три примірника додаткової угоди до договору оренди землі від 24.01.2006 року за № 840667100009 та три примірники розрахунку орендної плати. В даному листі-пропозиції відповідача було повідомлено про необхідність у двадцятиденний строк після його одержання повернути до Департаменту земельних відносин підписані та скріплені печаткою відповідача зазначені примірники додаткової угоди до договору оренди землі від 24.01.2006 року за №840667100009.

Крім того, суд зазначає наступне.

У п. 2.18 постанови пленуму Вищого господарського суду України «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин» господарським судам України роз'яснено, що вирішення спорів про внесення змін до договору пов'язане із застосуванням положення частини першої статті 626 Цивільного кодексу України, відповідно до якої договір є узгодженим волевиявленням двох або більше сторін, і тому суд не може зобов'язати іншу сторону договору внести зміни до нього. Отже, зацікавлена сторона у випадках, передбачених законом, може просити суд про внесення зміни до договору згідно з рішенням суду, а не про зобов'язання відповідача внести такі зміни до договору.

Також, у п. 2.19 вказаної постанови зазначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Оскільки відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного цією статтею Господарського кодексу України. У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Водночас, за висновками Верховного Суду України, що викладені у постанові від 20.11.2012 року у справі № 28/5005/640/2012 з посиланням на рішення Конституційного Суду України від 09.07.2002, надсилання пропозиції відповідачу про внесення змін до спірного договору оренди є виключно правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання вимог статті 188 Господарського кодексу України щодо обов'язку надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору оренди земельної ділянки не позбавляє його права звернутися до суду з позовом до відповідача про зміну умов договору за наявності спору, тобто відсутності згоди на зміну умов договору.

Враховуючи вищезазначене, посилання відповідача на недотримання позивачем порядку зміни умов договору оренди, зокрема, ненаправлення відповідачу відповідної пропозиції, є безпідставними, необґрунтованими, а відтак судом відхиляються.

За таких обставин, вимоги позивача про внесення змін до пунктів 5 та 9 Договору шляхом визнання укладеною запропонованої позивачем додаткової угоди до договору оренди землі від 24.01.2006 року за № 840667100009 відносно розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та щодо розміру орендної плати за земельну ділянку є правомірними.

Також, суд вважає такими, що підлягають задоволенню вимоги про внесення до пункту 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України «Про оренду землі» , в редакції змін, внесених Законом № 1983-VIII, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Розглянувши позовні вимоги щодо внесення змін до пунктів 14, 21 договору оренди землі, суд зазначає наступне.

Позовні вимоги щодо внесення змін до пунктів 14, 21 договору оренди землі обґрунтовано внесенням змін до Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року № 220.

В силу ст. 630 Цивільного кодексу України договором може бути встановлено, що його окремі умови визначаються відповідно до типових умов договорів певного виду, оприлюднених у встановленому порядку; якщо у договорі не міститься посилання на типові умови, такі типові умови можуть застосовуватись як звичай ділового обороту, якщо вони відповідають вимогам статті 7 цього Кодексу.

Згідно з ч. 2 ст. 179 Господарського кодексу України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб'єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

Відповідно до ч. 4 ст. 179 Господарського кодексу України при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі: вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству; примірного договору, рекомендованого органом управління суб'єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст; типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови; договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб'єктів, коли ці суб'єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

Згідно з ч. 7 ст. 179 Господарського кодексу України господарські договори укладаються за правилами, встановленими Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами щодо окремих видів договорів.

Відповідно до ст. 14 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 №220 "Про затвердження Типового договору оренди землі" затверджено Типовий договір оренди землі.

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 року №890 "Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України" внесено зміни до вищевказаної Постанови Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 року №220 "Про затвердження Типового договору оренди землі", зокрема, до пунктів 14, 21 затвердженого зазначеною постановою Типового договору оренди землі.

Згідно зі ст. 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст. 6 ГК України).

Згідно з п. 3 ч. 1 ст. 3 Цивільного кодексу України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору.

Статтею 627 Цивільного кодексу України встановлено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Оскільки позивачем не доведено, як саме співвідноситься зміна нормативно-грошової оцінки земельної ділянки з пунктами 14, 21 додаткової угоди до договору, які позивач просить суд визнати укладеними і чи є зміна нормативно-грошової оцінки підставою для укладення додаткової угоди в новій редакції, а також беручи до уваги, що норми чинного законодавства не містять прямого припису про обов'язковість зміни умов договору оренди землі при внесенні змін до Типового договору оренди землі, суд вважає позовні вимоги в частині внесення змін до пунктів 14, 21 договору оренди землі, безпідставними і такими, що не підлягають задоволенню.

Також, в розділі І редакції додаткової угоди до договору оренди землі позивач зазначив перелік законодавчих та нормативно-правових актів Харківської міської ради, що регулюють відповідні орендні правовідносини.

Однак, суд зазначає, що включення таких законів та підзаконних актів в односторонньому порядку до тексту договору не відповідає загальним принципам укладення договорів, оскільки ані Закон України "Про оренду землі", ані інші правові норми не містять вимог щодо таких умов договору, як перелік законодавчих та підзаконних актів, і не визначають їх як обов'язкові. Крім того, сторони договору, не зважаючи на зазначення або не зазначення в ньому певних правових актів, повинні їх і без того беззастережно дотримуватися.

Отже, суд дійшов висновку, що запропоновані позивачем доповнення до розділу І, договору оренди землі також підлягають виключенню з тексту додаткової угоди.

Разом з тим, суд вважає безпідставною і такою, що не підлягає задоволенню позовну вимогу про внесення змін до договору оренди землі шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі з 01.01.2014 року, оскільки визначення дати укладання спірної додаткової угоди до договору оренди землі від 24.01.2006 року суперечить вимогам ч. 5 ст. 188 ГК України, відповідно до норм якої, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням, якщо іншого строку набрання чинності не встановлено за рішенням суду.

Посилання позивача у позовні заяві в підтвердження необхідності внесення змін до спірного Договору з 01.01.2014 року на правові висновки, що викладені у постанові Верховного Суду України від 18.05.2016 року у справі № 639/5781/15-ц, суд вважає безпідставними, оскільки у зазначеній постанові Верховного Суду України предметом спору є внесення змін до Договору оренди землі, пропозиція про зміну умов якого була направлена орендарю 10.12.2013 року, що з урахуванням всіх обставин цієї справи в їх сукупності мало правовим наслідком встановлення судом іншого строку набрання чинності змін до Договору.

Аналогічна правова позиція викладена в Постанові Харківського апеляційного господарського суду від 01.11.2016 року у справі № 922/2544/16, яка набрала законної сили.

Враховуючи викладене вище, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

Судовий збір, відповідно приписів ч. 1 ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, покладається судом на відповідача.

На підставі вищевикладеного, керуючись ст. ст. 13, 19, 144 Конституції України, ст. ст. 26, 59, 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. ст. 2, 3, 19, 124 Земельного кодексу України, ст. ст. 271, 288, 289 Податкового кодексу України, ст. ст. 3, 6, 14, 15, 21, 30 Закону України «Про оренду землі» , ст. ст. 15, 18, 23 Закону України «Про оцінку земель» , ст. ст. 3, 6, 627-629, 630, 632, 651 Цивільного кодексу України, ст. ст. 179, 184, 188 Господарського кодексу України, ст. ст. 1, 13, 73, 74, 76-79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди землі від 24.01.2006 року за реєстраційним №840667100009 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі

зареєстрованого "24" січня 2006 року за №840667100009

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

___



20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради ОСОБА_4, який діє на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" і розпорядження міського голови від 18.02.2016 № 208/2к, з одного боку, та Товариство з додатковою відповідальністю "Спецбуд - 3" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

І. Змінити пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "24" січня 2006 року за № 840667100009 та доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310138500:11:047:0001."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення цієї додаткової угоди відповідно до витягу з технічної документації (дата формування витягу від 20.06.2017) становить 9652636 грн. (дев'ять мільйонів шістсот п'ятдесят дві тисячі шістсот тридцять шість гривень).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 526/17 від 02.11.2017 на рік становить 2,8 % від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки і складає 270273,81 грн. (двісті сімдесят тисяч двісті сімдесят три гривні 81 копійка), або в місяць - 22522,82 грн. (двадцять дві тисячі п 'ятсот двадцять дві гривні 82 копійки)."

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "24" січня 2006 року за № 840667100009 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДАР

ТОВАРИСТВО З ДОДАТКОВОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ "СПЕЦБУД - 3"

61002, м. Харків, вул. Мироносицька, 30, код 01270405

В особі керівника


/ підпис/ /ПІБ/

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7, код 04059243

В особі виконуючого повноваження Харківського міського голови, секретаря міської ради

ОСОБА_4

/ підпис/

Стягнути з Товариства з додатковою відповідальністю "Спецбуд - 3" (61002, м. Харків, вул. Мироносицька, 30, ідентифікаційний код 01270405) на користь Харківської міської ради (61003, м.Харків, м-н Конституції, 7, ідентифікаційний код 04059243) судовий збір у розмірі 1762,00 грн.

Після набрання рішенням законної сили видати наказ в установленому порядку.

В решті частини позову відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга відповідно до ст.256 Господарського процесуального кодексу України на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Апеляційна скарга може бути подана учасниками справи до Харківського апеляційного господарського суду через господарський суд Харківської області з урахуванням п.п. 17.5 п.17 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Учасники справи можуть одержати інформацію по справі зі сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет за веб-адресою http://court.gov.ua/.

Повний текст рішення складено 05.09.2018 року.

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення29.08.2018
Оприлюднено12.09.2018
Номер документу76384711
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/539/18

Постанова від 22.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 15.01.2019

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 28.11.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Постанова від 30.10.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Барбашова Сільва Вікторівна

Ухвала від 22.10.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Ухвала від 18.10.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Барбашова Сільва Вікторівна

Ухвала від 25.09.2018

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Ільїн О.В.

Ухвала від 12.09.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

Рішення від 29.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Смірнова О.В.

Ухвала від 22.08.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні