ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" вересня 2018 р. м. Київ Справа № 911/3321/17
Господарський суд Київської області у складі судді Антонової В.М., за участю секретаря судового засідання Брунько А.І., розглянув за правилами загального позовного провадження матеріали справи за зустрічним позовом Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" до 1) Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, 2) Фермерського господарства "Наша Родина" про визнання протиправними дії та недійсним договір оренди
у справі за первісним позовом Фермерського господарства "Наша Родина" до 1) Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, 2) Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" , за участю третьої особи , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - приватного нотаріуса Ставищенського районного нотаріального округу Київської області Кошинської Людмили Олександрівни про визнання протиправними дії та недійсним договір оренди
за участю представників сторін:
від позивача за зустрічним позовом: Завгородній В.І. - довіреність № 1 від 06.04.2018;
від відповідача-1 за зустрічним позовом: Колибаба І.О. - довіреність від 13.09.2017 вих. № 319;
від відповідача-2 за зустрічним позовом: Капля А.С. - договір про надання правової допомоги від 16.09.2017.
Фермерське господарство "Наша Родина" подало до господарського суду Київської області позовну заяву до Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області про визнання дій протиправними та визнання недійсним договору оренди землі від 22.08.2017, укладеного між Лучанською сільською радою та Сільськогосподарським товариством з обмеженою відповідальність "Лучанське-2", посвідченого приватним нотаріусом Ставищенського районного нотаріального округу Київської області Кошинською Людмилою Олександрівною в державному реєстрі речових прав 04.09.2017 за номером 36897842.
Ухвалою від 13.11.2017 господарський суд Київської області порушив провадження у справі №911/3321/17 та призначив судове засідання для її розгляду.
19.03.2018 Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" (далі - позивач за зустрічним позовом) подало до господарського суду Київської області зустрічну позовну заяву до Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області (далі - відповідач-1 за зустрічним позовом) та Фермерського господарства "Наша Родина" (далі - відповідач-2 за зустрічним позовом), згідно з якої (з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 08.06.2018 вих. № 95) просило: визнати протиправними та скасувати рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки" та № 440-78-VI від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди"; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_1 площею 39,1 га, укладений 01.08.2015 між Лучанською сільською радою та Фермерським господарством "Наша Родина".
Ухвалою від 21.03.2018 господарський суд повернув Сільськогосподарському товариству з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" зустрічну позовну заяву від 15.03.2018 вих. № 60 разом із доданими до неї документами.
Рішенням від 29.03.2018 господарський суд Київської області відмовив Фермерському господарству "Наша Родина" у задоволенні первісного позову у справі № 911/3321/17. Рішення суду сторонами не оскаржувалося, тому останнє наразі є чинним.
Проте не погоджуючись з ухвалою господарського суду Київської області від 21.03.2018 у справі №911/3321/17, Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" звернулося до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило вищевказану ухвалу скасувати.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 21.05.2018 ухвалу господарського суду Київської області від 21.03.2018 у справі №911/3321/17 було скасовано; матеріали справи №911/3321/17 направлено на розгляд до господарського суду Київської області.
Ухвалою від 04.06.2018 господарський суд прийняв зустрічну позовну заяву Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" до розгляду, проведення підготовчого засідання призначив на 14.06.2018.
Заявою від 08.06.2018 вих. № 95 позивач за зустрічним позовом уточнив зустрічні позовні вимоги.
Ухвалою від 14.06.2018 господарський суд прийняв до розгляду заяву позивача за зустрічним позовом від 08.06.2018 вих. № 95 та відклав підготовче засідання на 06.08.2018.
03.07.2018 до суду від відповідача-2 за зустрічним позовом надійшла заява від 02.07.2018 про застосування строку позовної давності до вимоги СТОВ "Лучанське-2" про визнання протиправним та скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", у зв'язку з чим в задоволенні позову в цій частині відповідач-2 за зустрічним позовом просив суд відмовити.
04.07.2018 відповідач-1 за зустрічним позовом надіслав до господарського суду відзив від 29.06.2018 вих. № 305 на зустрічний позов, згідно з яким позовні вимоги визнав в повному обсязі.
Ухвалою від 25.07.2018 господарський суд вніс виправлення в ухвалу господарського суду Київської області від 14.06.2018 в частині зазначення дати, на яку було відкладено підготовче засідання у справі № 911/3321/17, а саме змінено з 06.08.2018 на 03.08.2018.
За результатами судового засідання від 03.08.2018 господарський суд оголосив у справі перерву до 11.09.2018.
Після перерви представник позивача за зустрічним позовом позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, викладених у зустрічній позовній заяві. Вказав, що законним користувачем земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_1, площею 70,5024 га, є лише СТОВ "Лучанське-2", яке вибороло право оренди спірної земельної ділянки на земельних торгах, які відбулися 22.08.2017. Натомість оскаржувані рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області 2013-2015 років, на які посилається відповідач-1 за зустрічним позовом в підтвердження факту передачі йому в оренду спірної земельної ділянки, позивач за зустрічним позовом вважає протиправними, оскільки останні, на його думку, суперечать Законам України "Про оренду землі", "Про землеустрій" та Земельному кодексу України.
Як стверджує позивач за зустрічним позовом, відповідно до Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент винесення Лучанською сільською радою рішення від 26.09.2013) було заборонено передавати в оренду земельні ділянки державної та комунальної власності не інакше як за результатами проведення земельних торгів. Виключення становили випадки передачі земельних ділянок державної чи комунальної власності або права на них громадянам для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Оскільки нормою закону (п. 15 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України) було чітко визначено категорію осіб (громадяни), яким допускалася передача земельних ділянок державної та комунальної форми власності без проведення аукціону, а відповідач-1 за зустрічним позовом до цієї категорії не відноситься, отже у відповідача-2 за зустрічним позовом були відсутні повноваження на передачу останньому в оренду у 2013 році спірної земельної ділянки.
При цьому позивач за зустрічним позовом зауважує, що оспорюваний договір оренди від 01.10.2015, укладений між відповідачами за зустрічним позовом, не зареєстрований, а відтак не набув чинності. До того ж, термін дії вказаного договору не відповідає мінімальному строку оренди цієї категорії земель, що визначений в законодавстві.
Представник відповідача-1 за зустрічним позовом позовні вимоги визнав, з підстав вказаних у відзиві на зустрічний позов від 29.06.2018 вих. № 305. Зауважив, що прийняті в 2013 - 2015 роках рішення відповідача-1 за зустрічним позовом про передачу в оренду земельних ділянок були прийняті незаконно, всупереч Законам України "Про оренду землі", "Про землеустрій", Земельному кодексу України. У 2015 році земельна ділянка площею 39,1 га з кадастровим номером НОМЕР_1 була передана в оренду позивачу за зустрічним позовом без проведення процедури земельних торгів на підставі договору від 01.08.2015, який не був зареєстрований у встановленому законом порядку, отже не набрав чинності. Окрім того, оспорюваний договір оренди землі був укладений на термін, що не відповідає мінімальному строку передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення.
Представник відповідача-2 за зустрічним позовом згідно з відзиву на зустрічну позовну заяву від 02.07.2018 проти зустрічних позовних вимог заперечив у повному обсязі. Вказав, що позивачем за зустрічним позовом не обгрунтовано порушене право та не доведено в чому полягає порушення, невизнання або оспорення його прав, свобод чи охоронюваних законом інтересів з боку відповідача-2 за зустрічним позовом внаслідок укладенння між ним та відповідачем-1 за зустрічним позовом договору оренди землі від 01.08.2015.
Оскільки, на думку відповідача-2 за зустрічним позовом, зустрічний позов подано за відсутності предмета спору, звідси останній просить суд відмовити в задоволенні позовної вимоги про визнання оспорюваного договору недійсним та визнання протиправним і скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 440-78-VI від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди".
Що стосується іншої позовної вимоги, а саме про визнання протиправним та скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", то в її задоволенні відповідач-2 за зустрічним позовом просить відмовити у зв'язку із пропуском позивачем строків позовної даявності, про що вказано у заяві від 02.07.2018.
Окрім іншого, представник відповідача-2 за зустрічним позовом в судовому засіданні зробив усну заяву про те, що має нанім подати до суду заяву про відшкодування йому вират, понесених у зв'язку із розглядом зустрічного позову у даній справі.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні в матеріали справи докази, які є достатніми для ухвалення законного і обґрунтованого судового рішення, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 12.03.2018 за №1003721074 вбачається, що Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" створене та зареєстроване 19.12.2003, основним видом діяльності товариства є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а. с. 25 у т. 3).
В процесі розгляду спору суд з'ясував, що до вересня 2013 року свою діяльність у сфері сільського господарства Сільськогосподарське товариство з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" здійснювало з використанням земельної ділянки площею 78,2 га, право розпорядження якою належало Лучанській сільській раді Таращанського району Київської області.
Відповідно до витягу з рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області від 26.09.2013 № 315-54-06 "Про оренду земельної ділянки", земельну ділянку площею 78,2 га, яка перебувала в оренді СТОВ "Лучанське-2", було вирішено передати в користування СТОВ "Лучанське-2" та ФГ "Наша родина", розділивши її в рівних частинах по 39,1 га кожному. Надано дозвіл на заключення договорів оренди земельних ділянок та виготовлення проектів відведення земельних ділянок в оренду (а. с. 58 у т. 3, а. с. 127 у т. 1).
Наданими до матеріалів справи документами підтверджено, що між ФГ "Наша родина" та Лучанською сільською радою 01.09.2014 було підписано договір оренди землі площею 39,1 га. Мета оренди - ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Строк дії договору до 01.08.2015 (а. с. 41 - 43 у т. 1).
Відповідно до довідки відділу держземагентства у Таращанському районі Київської області від 02.09.2015 вих. № 4076 підтверджено, що згідно з статистичної звітності (форми 6-ЗЕМ), землі, надані ФГ "Наша родина" в користування, станом на 01.07.2015 перебували в адміністративних межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області (а. с. 45 у т. 1 зі звороту).
Вказане підтверджено також довідкою Лучанської сільської ради від 22.07.2015 вих. № 268, в якій вказано, що земельна ділянка площею 39,1 га, передана в оренду ФГ "Наша родина", є комунальною власністю Лучанської сільської громади (а. с. 48 у т. 3 зі звороту).
У зв'язку із закінчення строку дії договору оренди від 01.09.2014, у відповідності до рішення Лучанської сільської ради від 23.07.2015 № 432-76-06 (витяг на а. с. 128 у т. 1) ФГ "Наша родина" було продовжено оренду земельної ділянки сільськогосподарського призначення (рілля) площею 39,1 га. Доручено сільському голові з 01.08.2015 заключити договір оренди земельної ділянки з ФГ "Наша родина" на площу 39,1 га.
З огляду на викладене, 01.08.2015 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша родина" було укладено новий договір оренди землі. Умови договору оренди землі від 01.08.2015 в порівнянні із договором від 01.09.2014 залишилися незмінними, за виключенням розміру орендної плати та строку чинності договору.
За договором оренди від 01.08.2015, останній укладено строком на 5 років до 01.08.2020 (а. с. 59 - 65 у т. 3).
Відповідно до пояснень сторін встановлено, що 01.08.2015 між СТОВ "Лучанське-2" та Лучанською сільською радою також було підписано договір оренди землі, однак на площу розміром 33 га (примірник договору в матеріалах справи відсутній).
04.09.2015 ФГ "Наша родина" звернулося до Лучанської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, кадастровий номер НОМЕР_1 (а. с. 40 у т. 1).
Проектом передбачено передати в оренду ФГ "Наша родина" земельну ділянку площею 39,1 га для ведення фермерського господарства на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області (а. с. 46 у т. 1).
Цільове призначення вищевказаної земельної ділянки також підтверджено згідно з витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 28.08.2015 (а. с. 49 у т. 3).
На підставі рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області від 01.10.2015 № 440-78-VI було затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 39,1 га на умовах оренди ФГ "Наша родина" (а. с. 57 у т. 3).
04.12.2015 ФГ "Наша родина" звернулося до Державного реєстратора прав на нерухоме майно Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у Київській області із заявою за реєстраційним номером 14661224, згідно з якою просило зареєструвати за фермерським господарством земельну ділянку, що розташована в селі Лука Таращинського району Київської області, кадастровий номер НОМЕР_1.
Відповідно до рішень державного реєстратора від 09.12.2015 № 26885512 та № 26892775, ФГ "Наша родина" було відмовлено у державній реєстрації права власності та іншого речового права (права оренди) на земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_1, у зв'язку з тим, що строк дії договору оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років, а також враховуючи, що реєстрація права власності на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності проводиться одночасно з державною реєстрацією речового права на таку земельну ділянку, що є похідним від права власності (а. с. 34 у т. 1).
В подальшому згідно з рішенням Лучанської сільської ради від 20.01.2016 було вилучено для громадських потреб з користування земельну ділянку площею 2,5 га, яка знаходилася в оренді ФГ "Наша Родина" та розміщена в адміністративних межах села, та доручено сільському голові заключити договір оренди земельної ділянки з ФГ "Наша Родина" на площу 36,6 га (а. с. 39 у т. 1, зі звороту).
На підставі вищезазначеного рішення ради, 10.03.2016 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина" було укладено додаткову угоду до договору оренди земельної ділянки від 01.08.2015, відповідно до п. 1 якої пункт 2 розділу договору викладено в наступній редакції: "в оренду передається земельна ділянка загальною площею 36,6 га, у тому числі ріллі 36,6 га" (а. с. 38 у т. 1, зі звороту).
02.03.2017 Лучанська сільська рада прийняла рішення № 198-20-VII, яким відмінила дію наступних рішень сесій сільської ради, а саме № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки"; № 432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки"; № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди"; винесла на новий розгляд питання про надання дозволу на виготовлення землевпорядної документації та передачу в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення в межах с. Лука ФГ "Наша Родина" та СТОВ "Лучанське-2" відповідно до раніше поданих та можливих наступних звернень; визнала недійсними договори оренди наступних земельних ділянок: - кадастровий номер НОМЕР_1, площею 39,1 га, укладений 01.08.2015 з ФГ "Наша Родина", - без кадастрового номеру, площею 33 га, укладений 01.08.2015 з СТОВ "Лучанське-2" (а. с. 129 у т. 1).
Обгрунтовуючи необхідність відміни вищезазначених рішень Лучанської сільської ради, остання вказала про їх невідповідність Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про землеустрій", з огляду на що право оренди за договорами оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина" і СТОВ "Лучанське-2" не може бути зареєстроване, оскільки між сторонами не виникли правовідносини, пов'язані з реалізацією певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів.
10.03.2017 рішенням Лучанської сільської ради № 206 "Про внесення змін в раніше прийняте рішення сесії сільської ради" було вирішено викласти п. 1.3. рішення 20 сесії VII скликання № 198 від 02.03.2017 "Про відміну рішень" в наступній редакції: - "відмінити п.2. рішення № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", в частині передачі земельної ділянки ФГ "Наша Родина" терміном на 5 (п'ять) років. Пункт 1 даного рішення щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди ФГ "Наша Родина" залишити без змін" (а. с. 132 у т. 1).
Того ж дня, 10.03.2017, Лучанська сільська рада прийняла рішення № 207-21-VII, яким надала дозвіл СТОВ "Лучанське-2" на виготовлення землевпорядної документації щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, площею 70,5024 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована в межах Лучанської сільської ради, Таращанський район, Київська область (а. с. 198 у т. 1).
Відповідна документація була виготовлена ПП "Землевпорядний центр АО" на замовлення СТОВ "Лучанське-2" 28.04.2017 (а. с. 193 - 218 у т. 1).
На підставі рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області від 23.05.2017 № 228-22-VII було затверджено розроблену ПП "Землевпорядний центр АО" технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в межах Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, площею 70,5024 га, кадастровий номер: НОМЕР_1.
Згідно з даним рішенням також було вирішено провести державну реєстрацію права комунальної власності за Лучанською сільською радою на вищевказану земельну ділянку та організувати земельні торги щодо продажу права оренди за користування нею на конкурентних засадах.
З витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 16.05.2017 вбачається, що на підставі технічної документації від 28.04.2017 за Лучанською сільською радою була проведена державна реєстрація права комунальної власності на земельну ділянку, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 70,5024 га, з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а. с.145 у т. 1).
Надалі у відповідності до рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області від 08.06.2017 № 224-XXIV-VII було включено до переліку земельних ділянок комунальної власності, права оренди на які виставляються на земельні торги окремими лотами земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення в адмінмежах Лучанської сільської ради (в межах населеного пункту) Таращанського району Київської області; встановлено стартовий розмір річної орендної плати за користування спірною земельною ділянкою в розмірі 94883,34 грн; визначено значення кроку торгів у розмірі 474,42 грн, а також затверджено проект договору оренди землі з визначеними умовами користування строком на 10 років та обрано виконавцем торгів ПП "Земекспертцентр", передбачено обов'язок за результатами проведення земельних торгів укласти договір оренди з переможцем торгів (а. с. 151 у т. 1).
В подальшому, 22.08.2017 на виконання рішення ради від 08.06.2017 № 224-XXIV-VII були проведені земельні торги з продажу права оренди на спірну земельну ділянку, переможцем торгів визнано СТОВ "Лучанське-2", яке запропонувало найвищу плату за користування вищезазначеною земельною ділянкою - 500512,44 грн.
За результатами зазначених торгів складено протокол № 38 від 22.08.2017, який без будь-яких зауважень був підписаний уповноваженими представниками організатора земельних торгів, його ліцитатора, а також переможця як учасника торгів, та між Лучанською сільською радою та СТОВ "Лучанське-2" був укладений договір оренди землі, за умовами якого Лучанська сільська рада Таращанського району Київської області на підставі протоколу земельних торгів від 22.08.2017 передала СТОВ "Лучанське-2" для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення комунальної власності, площею 70,5024 га, кадастровий номер НОМЕР_1, що розташована за межами населених пунктів на території Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області (а. с. 157 - 166 у т. 1).
30.08.2017 СТОВ "Лучанське-2" подало заяву про державну реєстрацію іншого речового права, права оренди земельної ділянки на земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (а. с. 102 у т. 1).
На підставі рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 04.09.2017 № 36897842 було проведено реєстрацію прав на земельну ділянку площею 70,5024 га, кадастровий номер НОМЕР_1, за суб'єктом: СТОВ "Лучанське-2" (а. с. 105-107 у т. 1).
Як вбачається з наявних у справі документів, сільський голова направив голові фермерського господарства листа вих. № 113 з проханням звільнити незаконно утримувані земельні ділянки. До листа було додано два примірники акту приймання-передачі земельної ділянки, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 39,1 га від орендаря орендодавцю (а. с. 135, 136 у т. 1).
Не погоджуючись із вимогами Лучанської сільської ради щодо звільнення орендованої земельної ділянки, ФГ "Наша Родина" звернулось до господарського суду Київської області із позовом про визнання протиправними та скасування рішень Лучанської сільської ради від 02.03.2017 №198-20-VI та від 10.03.2017 № 206.
Згідно з рішенням господарського суду Київської області від 04.07.2017 у справі № 911/1439/17, було визнано протиправними та скасовано рішення Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області від 02.03.2017 №198-20-VI "Про відміну рішень сільської ради" в частині рішень сесії сільської ради: № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", № 432-76-06 від 23.07.2015 "Про розгляд заяви ФГ "Наша Родина" щодо продовження договору на оренду земельної ділянки", № 440-78-07 від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди", "Про визнання недійним договору оренди земельної ділянки: кадастровий номер НОМЕР_1, площею 39,1 га, укладеного 01.08.2015 з ФГ "Наша Родина". Визнано протиправним та скасовано в цілому рішення Лучанської сільської ради Таращинського району Київської області від 10.03.2017 № 206 "Про внесення змін в раніше прийняте рішення сесії сільської ради" (а. с. 138 - 143 у т. 1).
Водночас, оскаржуючи правомірність набуття СТОВ "Лучанське-2" права користування спірною земельною ділянкою, ФГ "Наша Родина" звернулося до господарського суду Київської області із позовною заявою про визнання дій протиправними та визнання недійсним договору оренди землі від 22.08.2017, посвідченого приватним нотаріусом Ставищенського районного нотаріального округу Київської області Кошинською Людмилою Олександрівною в державному реєстрі речових прав 04.09.2017 за номером 36897842.
В обґрунтування поданого позову ФГ "Наша Родина", зокрема, вказало про те, що спірний договір оренди землі від 22.08.2017 не відповідає вимогам чинного законодавства, оскільки укладений до закінчення строку дії попереднього договору оренди землі від 01.08.2015, підписаного між ФГ "Наша Родина" та Лучанською сільською радою. Спірна земельна ділянка на момент укладення договору оренди від 22.08.2017 знаходилася у законному користуванні фермерського господарства на підставі договору оренди від 01.08.2015, який у встановленому законом порядку між сторонами розірваний не був.
З метою захисту своїх прав як землекористувача та у зв'язку з доведенням факту законності набуття права оренди земельною ділянкою, на яку претендувало ФГ "Наша Родина", у межах розгляду первісного позову у справі № 911/3321/17 СТОВ "Лучанське-2" подало до господарського суду зустрічну позовну заяву про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_1, площею 39,1 га, укладений 01.08.2015 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина", а також просило визнати протиправними та скасувати рішення Лучанської сільської ради № 315-54-06 від 26.09.2013 та № 440-78-VI від 01.10.2015, за якими спірну земельну ділянку було передано в оренду ФГ "Наша Родина" на підставі затвердженого проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди.
Рішенням суду від 29.03.2018 у справі № 911/3321/17 в задоволенні позову ФГ "Наша Родина" до СТОВ "Лучанське-2" та Лучанської сільської ради було відмовлено у повному обсязі (а. с. 159 - 163 у т. 2). Оскільки рішення суду сторонами не оскаржувалося, то, відповідно, останнє набрало законної сили та наразі є чинним, а обставини, встановлені господарським судом під час розгляду первісного позову щодо сторін спору по відношенню до спірної земельної ділянки, не доказуються при розгляді зустрічного позову у даній справі, що узгоджується із приписами ч. 4 ст. 75 ГПК України.
Вимоги СТОВ "Лучанське-2" до ФГ "Наша Родина" та Лучанської сільської ради за зустрічним позовом є предметом розгляду у справі № 911/3321/17 за результатами апеляційного перегляду ухвали господарського суду Київської області від 21.03.2018.
Надаючи правову характеристику правовідносинам, що склалися між сторонами, та проаналізувавши вимоги чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, господарський суд зазначає наступне.
Земля, її надра, атмосфера, повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади (стаття 13 Конституції України).
За приписами п. 34 ч. 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключною компетенцією сільських, селищних, міських рад є вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно зі статтями 31, 93, 124 Земельного кодексу України землі сільськогосподарського призначення можуть надаватися громадянам для ведення фермерського господарства та використовуватися цим господарством, зокрема, на умовах оренди.
У відповідності до ст. 123 вказаного Закону, надання земельних ділянок у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за клопотанням зацікавленої особи, за проектами землеустрою щодо відведення цих ділянок.
Статтею 124 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) визначено порядок передачі земельних ділянок в оренду, згідно положень ч. 1 якої передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 Земельного кодексу України). Зокрема, ними є випадки, коли земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) та коли при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам земельні торги не проводяться.
Відтак не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі: передачі громадянам земельних ділянок для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів, для сінокосіння і випасання худоби, для городництва.
Водночас, приписами ст. 135 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) визначено, що організатором земельних торгів є, зокрема, але не виключно, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права комунальної власності на земельні ділянки.
За змістом ч. 2 ст. 136 Земельного кодексу України (в редакції від 11.08.2013) передбачено, що добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови.
За правилом ч. 4 цієї статті підготовка лотів до проведення земельних торгів включає, серед іншого, виготовлення, погодження та затвердження в установленому законодавством порядку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі зміни цільового призначення земельної ділянки та у разі, якщо межі земельної ділянки не встановлені в натурі (на місцевості); державну реєстрацію земельної ділянки; державну реєстрацію речового права на земельну ділянку тощо.
В той же час механізм надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства визначений ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство" (редакція Закону від 09.12.2012), якою передбачено, що для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради.
У заяві зазначаються: бажаний розмір і місце розташування ділянки, кількість членів фермерського господарства та наявність у них права на безоплатне одержання земельних ділянок у власність, обґрунтування розмірів земельної ділянки з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства. До заяви додаються документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі.
Заяву громадянина про надання земельної ділянки у власність або в оренду орган місцевого самоврядування розглядає у місячний строк і в разі її задоволення дає згоду на підготовку землевпорядною організацією проекту відведення земельної ділянки.
Проект відведення земельної ділянки погоджується та затверджується відповідно до закону. Земельні ділянки для ведення фермерського господарства передаються громадянам України у власність і надаються в оренду із земель державної або комунальної власності.
Отже, вказаною статтею обмежено коло суб'єктів публічно-правових відносин, які наділені правом на отримання земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства і юридична особа таким правом не наділена.
Реєстраційними та правовстановлюючими документами ФГ "Наша Родина" підтверджено правовий статус господарства - юридична особа.
Матеріали справи свідчать, що саме в якості самостійного суб'єкта публічно-правових відносин - юридична особа ФГ "Наша Родина" звернулася із заявою до Лучанської сільської ради, а остання висловила своє волевиявлення щодо надання згоди на передачу ФГ "Наша Родина" в оренду спірної земельної ділянки для ведення фермерського господарства із земель, які перебували в адміністративних межах Лучанської сільської ради (в межах населеного пункту) Таращанського району Київської області шляхом прийняття оспорюваних рішень, що в свою чергу, суперечить ч. 15 п. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, ст. 7 Закону України "Про фермерське господарство", та виходить за межі наданих сільській раді законом повноважень.
Зважаючи на відсутність правових норм, які б містили заборону на включення у 2013 - 2015 роках спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами, суд дійшов висновку, що Лучанська сільська рада при прийнятті оскаржуваних рішень № 315-54-06 від 26.09.2013 та № 440-78-VI від 01.10.2015, за якими спірну земельну ділянку було передано в оренду ФГ "Наша Родина" на підставі затвердженого проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, діяла протиправно, оскільки порушила порядок надання спірної земельної ділянки в оренду, а саме не за результатами проведення земельних торгів, а за проектом відведення, та за відсутності підстав, встановлених ч. ч. 2, 3 ст. 134 ЗК України.
До того ж суд вказує, що первинно у процедурі надання земельної ділянки комунальної власності у користування, рішенню про надання дозволу на передачу об'єкту в оренду передує згода органу місцевого самоврядування про надання дозволу на виготовлення технічної документації на земельну ділянку. Натомість зі змісту оскаржуваних рішень випливає, що Лучанська сільська рада спочатку надала дозвіл на укладення з ФГ "Наша Родина" договору оренди земельної ділянки, а вже потім затвердила розроблену за його замовленням землевпорядну документацію на спірну земельну ділянку.
Окрім іншого, Лучанська сільська рада надала дозвіл на укладення з ФГ "Наша Родина" договору оренди земельної ділянки (з цільовим призначенням для фермерського господарства) на 5 (п'ять) років, що не узгоджується із приписами ст. 19 Закону України "Про оренду землі", якою унормовано мінімальний строк оренди земельної ділянка з вищевказаним цільовим призначенням у 7 років. Вказаний термін оренди (5 років) був продубльований і в умовах оскаржуваного СТОВ "Лучанське-2" договору оренди землі від 01.08.2015.
Недотримання порядку надання земельної ділянки в користування є порушенням органом місцевого самоврядування чинного законодавства під час укладення договору оренди землі та достатньою підставою для задоволення зустрічного позову СТОВ "Лучанське-2" в частині визнання протиправними та скасування рішень Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки" та № 440-78-VI від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди".
Відповідно до статті 21 Цивільного кодексу України суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. Суд визнає незаконним та скасовує нормативно-правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Згідно пункту 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування", акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Підставами для визнання акта недійсним є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт.
Обов'язковою умовою визнання акта недійсним є також порушення у зв'язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів підприємства чи організації - позивача у справі.
З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку, що оскільки спірна земельна ділянка була передана в оренду ФГ "Наша Родина" Лучанською сільською радою з порушенням порядку, визначеного ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, та зважаючи, що своє право на правомірне володіння землею ФГ "Наша Родина" обгрунтовувало в процесі розгляду первісного позову у справі № 911/3321/17 саме з посиланням на протиправні рішення сільської ради № 315-54-06 від 26.09.2013 та № 440-78-VI від 01.10.2015, заперечуючи тим самим законність набуття права на землю СТОВ "Лучанське-2" за результатами проведення земельних торгів з продажу права оренди нею, існування оскаржуваних товариством рішень Лучанської сільської ради порушує його права як землевласника, що дає йому право ставити питання про їх скасування в судовому порядку.
Водночас суд зазначає, що позбавлення ФГ "Наша Родина" права користування спірною земельною ділянкою, у зв'язку з скасуванням окремих рішень ради, не порушує справедливої рівноваги між інтересами суспільства та правами фермерського господарства як відповідача у даній справі, оскільки останнє не було позбавлене права на конкурентній основі вибороти право оренди бажаної ним земельної ділянки після оголошення конкурсу про продаж права на користуваня нею.
Однак, як було встановлено судом під час розгляду первісного позову у даній справі, ФГ "Наша Родина" про час проведення оголошених Лучанською сільською радою земельних торгів 22.08.2017 знало, однак участі у них свідомо не приймало.
Враховуючи вищевикладене та встановлені судом в процесі розгляду первісного та зустрічного позову обставини, суд вважає обгрунтованою вимогу СТОВ "Лучанське-2" про визнання протиправними та скасування рішень Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки" та № 440-78-VI від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди".
Водночас, судом встановлено, що ФГ "Наша Родина" у поданій на розгляд заяві від 02.07.2018 наголошує про пропущення СТОВ "Лучанське-2" строку позовної давності звернення до суду з вимогою про визнання протиправним та скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки", у зв'язку з чим в задоволенні позову в цій частині просить суд відмовити у повному обсязі.
Позовна давність за статтею 256 ЦК України - це строк у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу. Йдеться про те, що протягом часу дії позовної давності особа може розраховувати на примусовий захист свого порушеного права судом.
Згідно із статтею 257 ЦК України загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Відповідно до ч. 3 ст. 267 ЦК України передбачено, що позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленої до винесення ним рішення.
Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові (ч. 4 ст. 267 ЦК України).
Згідно з ч. 1 ст. 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
У постанові Верховного Суду України від 24.10.2014 міститься висновок про те, що для визначення моменту виникнення права на позов важливим є як об'єктивні (сам факт порушення права), так і суб'єктивні (особа дізналася або повинна була дізнатися про це порушення) моменти.
При цьому норма частини першої статті 261 ЦК України містить презумпцію обізнаності особи про стан своїх суб'єктивних прав, відтак обов'язок доведення терміну, з якого особі стало (могло стати) відомо про порушення права, покладається на позивача.
Оскільки позивач, як юридична особа, набуває та здійснює свої права і обов'язки через свої органи, то його обізнаність про порушення його прав або можливість такої обізнаності слід розглядати через призму обізнаності його органів.
За твердженнями ФГ "Наша Родина", початок перебігу позовної давності за вимогою про визнання протиправним та скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 для СТОВ "Лучанське-2" розпочався з моменту, коли товариство дізналася про порушення свого права, а саме - з дня прийняття оскаржуваного рішення.
Оскільки при обгрунтуванні зустрічних позовних вимог СТОВ "Лучанське-2" не довело та надало суду належних доказів тому, що звернення до суду із вимогою про визнання незаконним правового акта органу місцевого самоврядування відбулося в межах строку прозовної давності у три роки, суд вбачає наявними підстави для задоволення заяви ФГ "Наша Родина" від 02.07.2018, а відтак і для відмови в задоволенні позову в частині визнання протиправним та скасування рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 315-54-06 від 26.09.2013 "Про оренду земельної ділянки".
Що стосується вимоги СТОВ "Лучанське-2" про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки під кадастровим номером НОМЕР_1 площею 39,1 га, укладений 01.08.2015 між Лучанською сільською радою та Фермерським господарством "Наша Родина", слід вказати про таке.
За змістом ч. 3 ст. 215 ЦК України вимога про визнання оспорюваного правочину недійсним може бути заявлена як однією зі сторін правочину, так і іншою заінтересованою особою, права та законні інтереси якої порушено вчиненням правочину (абзац 5 п. 5 постанови Пленуму Верховного Суду України від 06.11.2009 № 9 "Про судову практику розгляду цивільних справ про визнання правочинів недійсними").
СТОВ "Лучанське-2" по відношенню до спірного договору оренди землі від 01.08.2014 є заінтересованою особою.
Як зазначено в абзаці 2 п. 3.5 Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 № 18-рп/2004 (справа про охоронюваний законом інтерес) одним із способів захисту інтересів є визнання правочину недійсним.
Правочин, визнаний судом недійсним, є недійсним з моменту його вчинення (ч. 1 ст. 236 ЦК України). Господарське зобов'язання, визнане судом недійсним, також вважається недійсним з моменту його виникнення (ч. 3 ст. 207 ГК України).
Приписами п. 2.24 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.2011 № 6 унормовано, що для правильного вирішення спору про визнання недійсним договору оренди суттєве значення має з'ясування правового режиму спірної земельної ділянки та дотримання сторонами порядку передачі її в оренду згідно з вимогами статей 84, 118, 123, 124 ЗК України з урахуванням необхідності у певних випадках дотримання порядку її вилучення. З огляду на це судам потрібно встановлювати наявність у відповідної ради повноважень для вирішення питання щодо затвердження проекту відведення і передачі спірної земельної ділянки в оренду, а отже й дійсність укладеного договору, що оспорюється.
У п. 2.26 вищеназваної Постанови Пленуму Вищого господарського суду України наголошується на необхідності з'ясування питання чинності рішень (розпоряджень), на підставі яких було укладено договори оренди земельної ділянки у спорах про визнання їх недійсними.
В процесі розгляду даного спору судом було встановлено незаконність (протиправність) прийнятих Лучанською сільською радою Таращанського району Київської області рішень № 315-54-06 від 26.09.2013 та № 440-78-VI від 01.10.2015, як підстави укладення спірного договору оренди, внаслідок чого останній має бути визнаний недійсним.
Однак як зазначено у п. 2.6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11 "Про деякі питання визнання правочинів (господарських договорів) недійсними", не може бути визнаний недійсним правочин, який не вчинено (договір, який не укладено).
Не вважаються вчиненими правочини (укладеними господарські договори), в яких, зокрема, не здійснено державну реєстрацію або нотаріальне посвідчення, необхідні для його вчинення, тощо. Суд не повинен розглядати по суті питання щодо відповідності такого правочину вимогам закону, навіть за наслідками його виконання сторонами, оскільки за відсутності відповідної реєстрації чи посвідчення договір в будь-якому разі не вважається укладеним.
Правочини, які не відповідають вимогам закону, не породжують будь-яких бажаних сторонам результатів, незалежно від волі сторін та їх вини у вчиненні незаконного правочину. Правові наслідки таких правочинів настають лише у формах, передбачених законом, - у вигляді повернення становища сторін у початковий стан (реституції) або в інших (п. 2.5 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 29.05.2013 № 11.)
Слід вказати, що на підставі встановлених у рішенні господарського суду Київської області від 29.03.2018 у справі № 911/3321/17 обставин, які не потребують доказуванню при розгляді зустрічного позову у даній справі, судом встановлено, що:
- договір про оренду землі від 01.08.2015, на який вказує ФГ "Наша Родина" як на підставу виникнення у нього права претендувати на спірну земельну ділянку, є неукладеним між сторонами, отже не породжує ніяких прав та обов'язків для сторін, що його уклали;
- ст. 17 Закону України "Про оренду землі" (в редакції чинній на момент укладення договору оренди землі від 01.08.2015) передбачалось, що об'єкт за договором оренди землі вважається переданим орендодавцем орендареві з моменту державної реєстрації права оренди, якщо інше не встановлено законом;
- державна реєстрація права оренди була запроваджена у зв'язку з прийняттям 04.07.2012 Закону України № 5037-VI "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення та спрощення процедури державної реєстрації земельних ділянок та речових прав на нерухоме майно", яким було визначено, що права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації;
- станом на момент підписання договору оренди землі від 01.08.2015 між Лучанською сільською радою та ФГ "Наша Родина", чинність укладеного договору визначалась часом реєстрації права оренди землі, що ним посвідчувалося, що також узгоджується із приписами ст. 125 ЗК України (в редакції чинній з 01.07.2015).
Судом під час розгляду первісного та зустрічного позовів було встановлено та сторонами по договору оренди землі від 01.08.2015 не заперечено факт відсутносі державної реєстації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 за ФГ "Наша Родина" на підставі оспорюваного правочину.
З огляду на викладене суд вказує про неможливість задоволення зустрічної позовної вимоги СТОВ "Лучанське-2" про визнання недійсним договору оренди землі від 01.08.2015, оскільки фактично вказаний договір між Лучанською сільською радою та Фермерським господарством "Наша Родина" укладений не був.
Відповідно до статей 74 та 77 ЦК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень; обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Суд вказує, що позивач за зустрічним позовом належними та допустимими доказами обґрунтував заявлені у суді позовні вимоги.
Враховуючи вищевикладене, господарський суд вважає зустрічні позовні вимоги обґрунтованими, заявленими відповідно до чинного законодавства, підтвердженими належними доказами, які є в матеріалах справи, та такими, що підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати покладаються на відповідачів пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
При цьому, зважаючи, що при зверненні до суду із зустрічним позовом СТОВ "Лучанське-2" було сплачено до Державного бюджету України згідно з платіжних доручень лише 3524,00 грн судового збору, замість належних 5286,00 грн, оскільки фактично товариством було заявлено у прохальній частині зустрічної позовної заяви не дві, а три немайнові вимоги, які і були розглянуті судом в процесі розгляду даного спору, керуючись ч. 8 ст. 6 Закону України "Про судовий збір", п. 2.23 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування розділу VI Господарського процесуального кодексу України" від 21.02.2013 № 7, господарський суд вважає за необхідне стягнути з СТОВ "Лучанське-2" в дохід Державного бюджету України 1762,00 грн недоплаченого судового збору, про що необхідно винести відповідну ухвалу суду.
Керуючись ст.ст.74-79, 129, 232, 233, 236-238, 240, 241 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
1. Зустрічний позов задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області № 440-78-VI від 01.10.2015 "Про затвердження проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди".
3. У іншій частині зустрічного позову відмовити.
4. Стягнути з Фермерського господарства "Наша Родина" (09544, Київська обл., Таращанський район, село Лука, провулок Аграрний, будинок 14, код ЄДРПОУ 37483514) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" (09544, Київська обл., Таращанський район, село Лука, код ЄДРПОУ 32405431) 881 (вісімсот вісімдесят одну) гривню 00 копійок судового збору.
5. Стягнути з Лучанської сільської ради Таращанського району Київської області (09544, Київська обл., Таращанський район, село Лука, вулиця Шевченка, будинок 3 А, код ЄДРПОУ 04360994) на користь Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальність "Лучанське-2" (09544, Київська обл., Таращанський район, село Лука, код ЄДРПОУ 32405431) 881 (вісімсот вісімдесят одну) гривню 00 копійок судового збору.
6. Видати накази після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
З інформацією про дане судове рішення учасники справи можуть ознайомитися на сайті: http://reyestr.court.gov.ua/.
Повне рішення складено: 13.09.2018.
Суддя В.М. Антонова
Друк:
1 - в справу
2 - СТОВ "Лучанське-2" - рек. з повід.
3 - Лучанській сільській раді Таращанського району Київської області - рек. з повід.
4 - ФГ "Наша Родина" - рек. з повід.
Суд | Господарський суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2018 |
Оприлюднено | 14.09.2018 |
Номер документу | 76444256 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Київської області
Антонова В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні