Рішення
від 05.09.2018 по справі 925/257/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 вересня 2018 року м. Черкаси справа № 925/257/18

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Кучеренко О.І. із секретарем судового засідання Юхименко О.В., за участю прокурора Звенигородської місцевої прокуратури ОСОБА_1, та за участю представників сторін: першого позивача - ОСОБА_2, за посадою, від другого позивача - ОСОБА_3, за довіреністю, від відповідача: ОСОБА_4Л, ОСОБА_5, за довіреностями, від третьої особи - ОСОБА_6, за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні суду справу за позовною заявою заступника керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області в інтересах держави в особі Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації, Звенигородської районної державної адміністрації до Звенигородської міської ради Черкаської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Звенигородська районна рада Черкаської області про визнання незаконним та скасування рішень

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Звенигородської місцевої прокуратури Черкаської області звернувся до Господарського суду Черкаської області із позовом в інтересах держави в особі Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації, Звенигородської районної державної адміністрації до Звенигородської міської ради Черкаської області про визнання незаконним та скасування рішення Звенигородської міської ради №22-26/VII від 13.10.2017 Про розгляд заяви голови постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин, екології, архітектури та будівництва , яким надано дозвіл Звенигородській міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 на дві земельні ділянки без зміни цільового призначення орієнтовною площею 1,7112 га та 0,48 га та пунктів 1, 3 рішення Звенигородської міської ради №25-14/VII від 02.02.2018 в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029 та передачі її у постійне користування Звенигородській районній раді. Прокурор вважає, що рішення Звенигородської міської ради №22-26/УІІ від 13.10.2017 та пункти 1, 3 рішення Звенигородської міської ради №25-14/У від 02.02.2018 в частині припинення права постійного користування відділу освіти Звенигородської РДА земельною ділянкою з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029 та передачі вказаної земельної ділянки в постійне користування Звенигородській районній раді є незаконними, порушують права землекористувача та підлягають скасуванню, оскільки відділ освіти райдержадміністрації не надавав дозволу на поділ земельної ділянки з кадастровим номером: 7121210100:01:003:0029 за адресою м. Звенигородка, просп. Шевченка, 94 (територія Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3). Землекористувачем спірної земельної ділянки, площею 2,1912 га, яка знаходиться в м. Звенигородка, просп. Шевченка, 94 (територія Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3) згідно державного акту на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ №348996 є не Звенигородська районна рада, а відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації. ОСОБА_7 з Положенням про відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області, затвердженим розпорядженням Звенигородської районної державної адміністрації від 06.05.2016 № 103, відділ освіти є самостійною юридичною особою та має власний баланс. Начальник відділу освіти діє від імені відділу освіти та представляє його у відносинах з державними і недержавними організаціями, підприємствами та установами. В той же час, надання Звенигородською районною радою погодження на поділ спірної земельної ділянки є таким, що подане неналежною особою, оскільки Звенигородська районна рада не є її користувачем, отже, надана рішенням Звенигородської районної ради №17-11 від 08.09.2017 згода на поділ спірної земельної ділянки є незаконною, не може розцінюватись як згода землекористувача на вилучення, а тим більше ототожнюватись із заявою, передбаченою ст. 142 ЗК України, на добровільну відмову землекористувача від земельної ділянки. За доводами прокурора у відомостях Державного земельного кадастру відповідно вищезазначеного державного акту на право постійного користування земельною ділянкою обліковується земельна ділянка державної власності площею 2,1912 га з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029 з цільовим призначенням - землі громадського призначення. Вказана інформація також підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 07.03.2018 №НВ-7106863542018.Наполягаючи на задоволенні позовних вимог прокурор вказує, що земельна ділянка площею 2,1912 га з кадастровим номером: 7121210100:01:003:0029 за адресою м. Звенигородка, просп. Шевченка, 94 (територія Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3) будучи переданою в постійне користування відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації є об'єктом освіти та має використовуватись виключно в освітніх цілях, а також не може бути вилучена для інших цілей та передана в постійне користування Звенигородської районної ради в силу вимог п. ґ) ч. 2 ст. 92 ЗК України.

Відповідач у поданому ним до господарського суду відзиві на позов проти позову заперечив, вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими та обставини викладені у ньому не відповідають фактичним обставинам. Так на підставі рішення Звенигородської міської ради №27-1 І/У від 23.04.2008 із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, спірна земельна ділянка була передана в користування відділу освіти Звенигородської РДА, підставою для цього було зареєстроване право власності відділу освіти на нерухоме майно, розміщене на цій ділянці. Інформація з Державного реєстру прав свідчить про те, що право власності на майно належало державі в особі відділу освіти тому в земельному кадастрі форма власності на землю зазначена державна. В подальшому, відділом освіти було відчужено право власності на нерухоме майно. Правонабувачем об'єкта нерухомого майна - Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 м.Звенигородка проспект Шевченка 94, стала Звенигородська районна рада (свідоцтво про право власності САС №272095 від 17.02.2009). Відповідач зазначає, що з 05.03.2009, моменту внесення запису про реєстрацію права власності на об'єкт нерухомості за новим власником, змінилась форма власності будівлі з державної на комунальну та припинилось в силу закону право користування земельною ділянкою у попереднього власника відділу освіти та виникло право користування земельною ділянкою в нового власника - Звенигородської районної ради. Пізніше, Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності розмежовано землі державної та комунальної власності. До земель комунальної власності віднесено усі землі в межах населеного пункту, крім земель приватної та державної власності. Земельна ділянка перебувала у власності Звенигородської міської ради як на момент передачі земельної ділянки в постійне користування в 2008 році так і на момент розмежування земель державної і комунальної власності. Отже і право прийняття рішень щодо розпорядження цією земельною ділянкою було і залишається в компетенції Звенигородської міської ради. Відомостей про дату виникнення права власності у Звенигородської районної державної адміністрації позивачем не надано, як і не зазначено підставу виникнення цього права. В свою чергу з 23.04.2008, дати прийняття Звенигородською міською радою рішення №27-1 І/У про передачу із земель громадського призначення Звенигородської міської ради земельної ділянки кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 в постійне користування відділу освіти, Звенигородська міська рада не укладала та не підписувала жодного документа, який мав наслідком відчуження та передачу у державну власність зазначеної земельної ділянки. З метою приведення у відповідність вимогам законодавства, за результатом розгляду листа власника об'єкта нерухомості та фактичного землекористувача - Звенигородської районної ради, Звенигородська міська рада 02.02.2018 прийняла оспорюване рішення №25-14/VII про припинення права постійного користування земельної ділянки за попереднім власником об'єкта нерухомості та попереднім землекористувачем - відділом освіти Звенигородської РДА та пунктом 3 вказаного рішення передано земельну ділянку в постійне користування власнику об'єкта нерухомості та фактичному землекористувачу - Звенигородській районній раді. Розпорядження землями в силу ст. 143 Конституції України, розташованих в межах міста та перебувають під будівлями комунальної форми власності належать виключно до компетенції Звенигородської міської ради. За наслідками пошуку відомостей в Державному реєстрі речових прав, право власності на об'єкт нерухомості - будівлю Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3, зареєстровано, а право на оперативне управління не зареєстровано, тому в силу закону і не виникло. Частина земельної ділянки площею 0,48га, яка утвориться після поділу основної земельної ділянки, не має на собі будівель споруд, спортивного обладнання, бігових спортивних чи інших облаштувань і тому вилучення її не завдасть шкоди ні власнику нерухомого майна, ні землекористувачам, а тому у задоволенні цього позову слід відмовити.

У судовому засіданні прокурор та представники першого та другого позивачів позовні вимоги підтримали повністю та просили їх задовольнити. Представник другого позивача підтримав позицію викладену у відповіді на відзив відповідача, вважає, що надана рішенням Звенигородської районної ради №17-11 від 08.09.2017 згода на поділ спірної земельної ділянки є незаконною, не може розцінюватись, як згода землекориствача на вилучення, а тим більше - ототожнюватись із заявою, передбаченою ст.142 ЗК України, на добровільну відмову землекористувача від земельної ділянки. Приймаючи оспорювані рішення Звенигордська міська рада вийшла за межі власної компетенції та порушила вимоги ст.17, 92, 95, 122, 123, 125, 126, 141, 186 ЗК України, ст. 80 ЗУ Про освіту , ст. 44 ЗУ Про загальну середню освіту та п. 4.7 Прикінцевих та перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності . Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, дотримувався позицій викладених у відзиві на позов та запереченнях на відповідь на відзив. Третя особа письмових пояснень суду не надала, представник третьої особи у судовому засідання проти позову заперечував, підтримував позицію відповідача.

У судовому засіданні 05.09.2018 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши доводи та пояснення прокурора, представників сторін та третьої особи, дослідивши наявні у справі матеріали, судом встановлено, що рішенням виконавчого комітету Звенигородської міської ради від 26.12.2007 №608 Про визнання права власності було вирішено визнати право власності на приміщення Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 площею 1840,00 кв м, прибудову площею 151 кв м, сарай площею 928 кв м, гараж площею 168 кв м, погріб площею 8 кв.м., підвал площею 234 кв м, вбиральна площею 26 кв м за Відділом освіти Звенигородської районної державної адміністрації та зобов'язано Звенигородську дільницю Черкаського бюро технічної інвентаризації провести реєстрацію права власності на ці приміщення. На підставі зазначеного рішення виконкому, 30.01.2008 Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації було видано Свідоцтво про право власності серія САВ 14824 на комплекс школи, Черкаська область, Звенигородський район, м.Звенигородка, проспект Шевченка (вул.Жовтня), буд.94 (який складається приміщень школи, столова-прибудови, сараю, гаража, погребу, вбиральні), яке зареєстровано 09.02.2008 номер запису 7754. ОСОБА_7 інвентаризаційної справи №1769 на будинок №94 по проспекту Шевченка (колишні: вул. Жовтня, школа ім.Кірова), учбовий заклад - школа №3, рік побудови 1903-1905, рік реконструкції 1976, складається з таких об'єктів нерухомості: школа, столова-прибудова, сарай, гараж, підвал вбиральня. На замовлення відділу освіти Звенирогодської РДА у 2005 році була проведена поточна інвентаризація.

23.01.2008 Звенирогодською міською радою було прийнято рішення від №24-2/V, яким було вирішено надати дозвіл на інвентаризацію земельної ділянки (територія школи) у постійне користування за рахунок міської ради за адресою: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94. ОСОБА_7 з Положенням про Відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області, останній утворюється головою районної державної адміністрації, входить до її складу і в межах Звенигородського району забезпечує виконання покладених на відділ освіти завдань. Відділ освіти підпорядкований голові районної державної адміністрації, а також підзвітний і підконтрольний управлінню освіти і науки Черкаської обласної держаної адміністрації. За даними довідки з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій Відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області є юридичною особою, ідентифікаційний код 02147055 з організаційно-правовою формою - орган державної влади.

Рішенням Звенигородської міської ради Черкаської області №27-ІІ/У від 23.04.2008 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) та надано Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області в постійне користування земельну ділянку загальною площею 2,1912 га земель житлової та громадської забудови із земель громадського призначення Звенигородської міської ради, що знаходиться за адресою м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94. ОСОБА_7 Пояснювальної записки до технічної документацію із землеустрою зазначеної земельної ділянки, яка складена приватним підприємством земельно-кадастрове бюро Звенигора , на час обстеження на земельній ділянці знаходяться сім капітальних нежитлових будівель (будівля школи двоповерхова, будівля Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3, столова-прибудова, сарай, гараж, погріб, убиральня) загальною площею 2,16302 га, які належать відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації на підставі Свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 30.01.2008, серія САВ 14824, зареєстрованого 09.02.2008. На підставі вказаного рішення Звенигородської міської ради відділом земельних ресурсів у Звенигородському районі 02.06.2008 видано державний акт на право постійного користування серії ЯЯ №9348996 Відділом освіти Звенигородської районної державної адміністрації Черкаської області на земельну ділянку загальною площею 2,1912 га за адресою м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94 з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029, про що внесено запис до Книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за №030878300003 від 02.06.2008. ОСОБА_7 з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, земельна ділянка з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029, площею 2,1949 га зареєстрована як земельна ділянка державної форми власності, яка на праві постійного користування перебуває у користуванні відділу освіти Звенигородської державної адміністрації Черкаської області, датою державної реєстрації земельної ділянки зазначена 22.02.2017.

24.12.2008 Звенигородською міською радою було прийнято рішення №37-10/V Про відміну рішень виконавчого комітету яким було прийнято рішення про відміну рішення виконавчого комітету Звенигородської міської ради, зокрема, Про оформлення права власності №608 від 26.12.2007 , яким було вирішено визнати право власності на приміщення Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 за Відділом освіти Звенигородської районної державної адміністрації.

17.02.2009 на підставі рішення від 16.07.2008 №15-22/5 Звенигородській районній раді було видано Свідоцтво про право власності на нерухоме майно серія САС №272095 на комплекс, адреса об'єкта Черкаська область, Звенигородський район, м.Звенигородка, проспект Шевченка (вул.Жовтня), буд.94 (який складається з приміщення школи, столова-прибудови, сараю, гаража, погребу, вбиральні). Рішенням Звенигородської районної ради №29-8 від 19.12.2014 Про перелік об'єктів районної комунальної власності , було затверджено перелік районної комунальної власності у новій редакції. ОСОБА_7 цього переліку Звенигородська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №3 Звенигородської районної ради Черкаської області за адресою м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94 (свідоцтво на право власності САС №272095) належить до об'єктів районної комунальної власності, що перебувають у сфері управління відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації.

Рішенням Звенигородської міської ради №21-35/УІІ від 11.08.2017 Про розгляд заяви голови постійної комісії Звенигородської міської ради з питань регулювання земельних відносин, раціонального природокористування, екології архітектури та будівництва було вирішено звернутися до Звенигородської районної ради для отримання згоди щодо поділу земельної ділянки площею 2,1912 га, яка знаходиться в постійному користуванні Відділу освіти Звенигородської РДА на підставі Державного ОСОБА_1 на право постійного користування земельною ділянкою (серія ЯЯ №9348996 від 02.06.2008) кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 (місце розташування земельної ділянки м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94) на дві земельні ділянки без зміни цільового призначення орієнтовною площею 1,7112 га та 0,48 га з метою в подальшому залишення земельної ділянки площею 1,7112 га в постійному користуванні відділу освіти Звенигородської РДА та передачі земельної ділянки площею 0,48 га до земель комунальної власності м. Звенигородка з метою залучення інвестицій та коштів до міського бюджету шляхом проведення земельних торгів, на які буде виставлено право довгострокової оренди зазначеної земельної ділянки.

Рішенням Звенигородської районної ради №17-11 від 08.09.2017 Про надання погодження Звенигородській міській раді на поділ земельної ділянки було вирішено надати погодження на поділ земельної ділянки площею 2,1912 га під об'єктом районної комунальної власності Звенигородська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів №3 Звенигородської районної ради Черкаської області (свідоцтво на право власності САС №272095), місце розташування земельної ділянки м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94 на дві земельні ділянки без зміни цільового призначення орієнтовно площею 1,7112 га та 0,48 га.

13.10.2017 Звенигородською міською радою прийнято рішення №22-26/УІІ Про розгляд заяви голови постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин, екології, архітектури та будівництва , було вирішено надано дозвіл Звенигородській міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 на дві земельні ділянки без зміни цільового призначення орієнтовною площею 1,7112 га та 0,48 га. Розроблену технічну документацію із землеустрою подати на чергову сесію міської ради до 13.12.2017 на розгляд та затвердження.

Рішенням Звенигородської міської ради від 02.02.2018 №25-14/УІІ було вирішено припинити право постійного користування земельними ділянками закладів освіти, зокрема: земельною ділянкою загальною площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029, цільове призначення - землі громадського призначення, місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94, наданої Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації. Зобов'язано Звенигородську районну раду привести у відповідність до Класифікатора видів цільового призначення земель цільове призначення земельних ділянок, у тому числі і земельну ділянку загальною площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029. Пунктом 3 вказаного рішення було вирішено передати у постійне користування Звенигородській районній раді земельні ділянки, у тому числі і земельну ділянку площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 для будівництва та обслуговування будівель закладів освіти (код КВЦПЗ 11.02), місце розташування земельної ділянки: м. Звенигородка, проспект Шевченка, 94.

Предметом спору у даній справі є визнання недійсними та скасування актів органу місцевого самоврядування - Звенигородської міської ради, якими було припинено право постійного користування землекористувача - Відділу освіти Звенигородської районної ради, тобто предметом спору у даній справі є спір стосовно права на земельну ділянку. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами, визначено Главою 19 Земельного кодексу України (в редакції на час виникнення права на землю у землекористувача, відділу освіти, далі - ЗК України). Відповідно до статті 116 цього Кодексу громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, або державних органів приватизації, або центрального органу виконавчої влади з питань земельних ресурсів в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до частини 1 статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради надають земельні ділянки у постійне користування юридичним особам із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. У пункті 12 Перехідних положень ЗК України зазначено, що до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями (крім земель, переданих у приватну власність, та земель, зазначених в абзаці третьому цього пункту) в межах населених пунктів здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади. Отже, враховуючи положення Земельного кодексу України, суд прийшов до висновку, що звертаючись з клопотанням про надання земельної ділянки у користування Відділ освіти Звенигородської районної державної адміністрації звернувся до належного уповноваженого органу місцевого самоврядування, до повноважень якого віднесено право розпорядження землями комунальної власності, оскільки спірна земельна ділянка площею 2,1912 га знаходиться у межах міста Звенигородка Черкаської області.

Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам, урегульований у статті 123 ЗК України, якою встановлено, що надання земельних ділянок юридичним особам у постійне користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування за проектами відведення цих ділянок. Юридична особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради. До клопотання про відведення земельної ділянки додаються матеріали, передбачені частиною п'ятнадцятою статті 151 цього Кодексу, документи, що обґрунтовують її розмір, призначення та місце розташування. Відповідна районна державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає клопотання у місячний строк і дає згоду на розроблення проекту відведення земельної ділянки. Проект відведення земельної ділянки погоджується із землекористувачем, органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури та охорони культурної спадщини і після одержання висновку державної землевпорядної експертизи по об'єктах, які їй підлягають, подається до відповідної державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради, які розглядають його у місячний строк і, в межах своїх повноважень, визначених цим Кодексом, приймають рішення про надання земельної ділянки.

ОСОБА_7 статті 92 ЗК України правом постійного користування земельною ділянкою є право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку. Права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають: підприємства, установи та організації, що належать до державної та комунальної власності; громадські організації інвалідів України, їх підприємства (об'єднання), установи та організації. Як вбачається з матеріалів справи Відділ освіти Звенигородської районної ради належить до осіб зазначених у статті 92 ЗК України, дотримався процедури необхідної для отримання земельної ділянки у користування, відтак суд прийшов до висновку, що це право набуте першим позивачем у відповідності до закону.

Підстави припинення права користування земельною ділянкою, визначені у статті 141 ЗК України, до них належать: добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; систематична несплата земельного податку або орендної плати; набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини. Частинами 1, 2 статті 120 ЗК України визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача. Як вбачається з наданого відповідачем відзиву та пояснень його представників у судовому засіданні підставою для припинення права землекористування Відділу освіти Звенигородської районної ради, на думку відповідача, є набуття права власності на об'єкт нерухомого майна - комплекс школи №3, іншою особою, - Звенигородською районною радою, що відповідно тягне за собою припинення права користування попереднього власника нерухомості. Підставою для набуття такого права власності на нерухоме майно відповідач зазначає отримання Звенирогодською районною радою Свідоцтва про право власності на нерухоме майно серія САС №272095 на комплекс, адреса об'єкта Черкаська обл., Звенигородський район, м.Звенигородка, проспект Шевченка (вул.Жовтня), буд.94, яке видане Звенигородською районною радою на підставі рішення від 16.07.2008 №15-22.

Підстави набуття права власності, визначені у статті 328 ЦК України, відповідно до якої право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. Аналогічне положення щодо набуття права власності юридичною особою публічного права, передбачене у статті 329 ЦК України, згідно з якою юридична особа публічного права набуває право власності на майно, передане їй у власність, та на майно, набуте нею у власність на підставах, не заборонених законом. Юридичними особами публічного права є такі, що створюються незалежно від волі приватних осіб й основна діяльність яких зазвичай спрямована на здійснення спеціальних функцій (адміністративних, управлінських). Юридичні особи публічного права створюються і припиняються виключно у розпорядчому порядку і діють на підставі закону чи спеціального нормативного акту. Цивільний кодекс України (далі - ЦК України) визначає загальне правило участі юридичних осіб публічного права у цивільних відносинах: вони діють на рівних правах з іншими учасниками цих відносин. Надання статусу юридичних осіб публічного права територіальним громадам в Україні, обґрунтовується тим, що вони є суб'єктами цивільних правовідносин. До юридичних осіб публічного права слід віднести також місцеві ради, що створені територіальними громадами, що випливає із статті 143 Конституції України.

Діяльність органів місцевих рад урегульоване Законом України Про місцеве самоврядування , відповідно до статті 2 якого, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст. Як визначено у статті 60 цього Закону територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, підприємства, установи та організації та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об'єкти, визначені відповідно до закону як об'єкти права комунальної власності. Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб'єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Отже, для підтвердження свого права власності Звенигородською районною радою суду не подано жодного належного доказу, який свідчить про отримання у власність нерухомого майна - комплексу школи, у комунальну власність територіальної громади Звенигородського району. Посилання відповідача на передачу права власності на комплекс школи відділом освіти Звенигородській районній раді не підтверджено жодним доказом, а надання суду копії Свідоцтва про права власності, яке підписане головою районної ради та видане на підставі якогось рішення від 16.07.2008 №15-22, не є тим, належним доказом, який би підтверджував правомірність отримання цього майна у власність а є лише формальним документом, який не відноситься до правових фактів, з якими Закон пов'язує, виникнення у особи (у тому числі і органу місцевого самоврядування) прав та обов'язків стосовно цього майна. Відносини пов'язані з оформлення права власності на час отримання третьою особою Свідоцтва про право власності були урегульовані Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, який затверджений Наказом Міністерства юстиції від 07.02.2002, №7/5. Відповідно пунктів 6.1, 6.2 цього Положення оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності, зокрема, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування. Підготовку документів для видачі свідоцтв про право власності можуть за дорученням органів місцевого самоврядування, місцевої державної адміністрації та інших органів відповідно до законодавства проводити бюро технічної інвентаризації. ОСОБА_7 пункту 6.3 Положення свідоцтво про право власності, серед іншого, містить інформацію щодо органу, який видав свідоцтво. Свідоцтво скріплюється печаткою органу, який видав зазначене свідоцтво. Разом з тим, повноваження щодо обліку та реєстрації відповідно до закону об'єктів нерухомого майна незалежно від форм власності, згідно підпункту 10 пункту б статті 26 Закону Про місцеве самоврядування віднесено до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад. А право скасування відповідною радою рішень виконавчого комітету ради, яке передбачене частиною 9 статті 59 цього Закону, стосується тільки рішень віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради. Отже, оскільки повноваження щодо обліку та реєстрації об'єктів нерухомого майна віднесені до делегованих повноважень Звенигородської міської ради (а не до власних), прийняття нею Рішення №37-10/V 24.12.2008 Про відміну рішень виконавчого комітету , яким було прийнято рішення про відміну рішення виконавчого комітету Звенигородської міської ради, зокрема, Про оформлення права власності №608 від 26.12.2007 , яким було вирішено визнати право власності на приміщення Звенигородської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №3 за Відділом освіти Звенигородської районної державної адміністрації, було вчинено поза межами повноважень Звенигородської міської ради.

З огляду на зазначені положення ні відповідачем, ні третьою особою не надано доказів на підтвердження переходу чи виникнення права власності Звенигородської районної ради на нерухоме майно - комплекс школи №3, у визначеному порядку, відтак не відбулося і набуття Звенигородською районною радою права на земельну ділянку, на якій розміщений об'єкт нерухомості, та яка знаходиться у постійному користуванні Відділу освіти Звенигородської районної ради.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності розмежовано землі державної та комунальної власності з моменту набрання ним законної сили, тобто з 01.01.2013. ОСОБА_7 пункту 7 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону з дня набрання чинності цим Законом землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими. Підпунктом а, пункту 4 Прикінцевих та перехідних положень вказаного Закону визначено, що у державній власності залишаються розташовані в межах населених пунктів земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, державних галузевих академій наук. Оскільки спірна земельна ділянка надавалась в постійне користування органу державної влади - Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації та станом на дату набрання Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності право постійного користування не було припинено, рішення Звенигородської міської ради Черкаської області №27-11/У від 23.04.2008 про надання земельної ділянки постійне постування, та Державний акт на право постійного користування земельною ділянкою серії ЯЯ № 348999 були дійсними, то в силу закону земельна ділянка площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 залишається у державній власності.

У відповідності до статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Пунктом 10 цієї статті визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку. Приймаючи рішення №22-26/УІІ від 13.10.2017, яким надано дозвіл Звенигородській міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,1912 га, Звенигородська міська рада вийшла за межі власної компетенції, оскільки розпорядилася землею державної форми власності, тим самим порушивши вимоги Земельного кодексу України та Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності . Отже законних підстав для прийняття рішення №25-14/УІІ від 02.02.2018 про припинення права користування земельною ділянкою Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації та передачі її в постійне користування Звенигородській районній раді у Звенигородської міської ради не було. Частиною 1 статті 21 Цивільного кодексу України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.

З огляду на встановлені вище обставини та норми чинного законодавства господарський суд дійшов до висновку, що рішення №22-26/УІІ від 13.10.2017, та пункти 1.3 Звенигородської міської ради Черкаської області від 02.02.2018 №25-14/УІІ, суперечать вказаним вище нормам чинного законодавства і порушують право першого позивача на користування вказаною земельною ділянкою, отже ці рішення підлягають до скасування.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, у зв'язку з тим, що позовні вимоги прокурора підлягають до повного задоволення сплачена прокурором за подання позову сума судового збору підлягає відшкодуванню за рахунок відповідача у сумі 3524,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись статтями 129, 236-241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконним та скасувати рішення Звенигородської міської ради №22-26/VII від 13.10.2017 Про розгляд заяви голови постійної комісії міської ради з питань регулювання земельних відносин, екології, архітектури та будівництва , яким надано дозвіл Звенигородській міській раді на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 2,1912 га, кадастровий номер 7121210100:01:003:0029 на дві земельні ділянки без зміни цільового призначення орієнтовною площею 1,7112 га та 0,48 га.

Визнати незаконними та скасувати пункти 1, 3 рішення Звенигородської міської ради №25-14/VII від 02.02.2018 в частині припинення права постійного користування земельною ділянкою Відділу освіти Звенигородської районної державної адміністрації з кадастровим номером 7121210100:01:003:0029 та передачі її у постійне користування Звенигородській районній раді.

Стягнути з Звенигородської міської ради Черкаської області (просп. Шевченка, 63, м. Звенигородка, Черкаська область, 20202, код ЄДРПОУ 26490674) на користь прокуратури Черкаської області (ідентифікаційний код 02911119, бульв.Шевченка, 286, м.Черкаси, 18000)- 3524,00 грн судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано, у разі подання апеляційної скарги рішення набирає законної сили після прийняття судом апеляційної інстанції судового рішення. Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення до Київського апеляційного господарського суду.

Повне рішення складене та підписане 17.09.2018

Суддя О.І.Кучеренко

Дата ухвалення рішення05.09.2018
Оприлюднено18.09.2018
Номер документу76482680
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/257/18

Ухвала від 17.01.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 08.01.2019

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Постанова від 11.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Ухвала від 12.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Чорногуз М.Г.

Рішення від 05.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 15.08.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Кучеренко О.І.

Ухвала від 18.07.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Потапенко В.В.

Ухвала від 04.07.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Потапенко В.В.

Ухвала від 24.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Потапенко В.В.

Ухвала від 07.05.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Потапенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні