Рішення
від 31.07.2018 по справі 804/5430/17
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 липня 2018 року Справа № 804/5430/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого суддіГолобутовського Р.З. за участі секретаря судового засіданняВербного Д.С. за участі: представника позивача представника відповідачаОСОБА_3, Полішко Г.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_5 до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Дніпроленд , третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Царичанська районна державна адміністрація Дніпропетровської області, про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_5 (далі - позивач) звернулася до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (далі - відповідач), третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Дніпроленд , третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Царичанська районна державна адміністрація Дніпропетровської області, з вимогами з урахуванням уточненої позовної заяви від 31.07.2018 року:

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладену у листі № Д-1158/0-901/6-17 від 02.03.2017 року, у задоволенні заяви ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області з врахуванням висновку проведеної судової експертизи від 15.05.2018 року та прийняти за ним відповідне рішення;

- визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладену у листі № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року, у задоволенні заяви ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 9,0784 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області;

- зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 9,0784 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області з врахуванням висновку проведеної судової експертизи від 15.05.2018 року та прийняти за ним відповідне рішення.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що розпорядженням Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 26.06.2012 року № 488-р ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 52,5 га (яка фактично складається з двох земельних ділянок площею 43,4216 га та 9,0784 га), яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області. Товариством з обмеженою відповідальністю Дніпроленд було виготовлено два проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок у користування (на умовах оренди) за кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2, які були подані для затвердження до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Проте позивачу відмовлено у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби рішеннями № Д-1158/0-901/6-17 та № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року з посиланням на невідповідність вимогам земельного законодавства України. Позивач вважає такі рішення протиправними, такими, що порушують норми Земельного кодексу України, спрямовані на перешкоджання його права на отримання земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби, у зв'язку з чим звернувся з даним позовом до суду.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.08.2017 року відкрито провадження у справі, та призначено справу до розгляду у судовому засіданні.

Ухвалою суду від 04.10.2017 року призначено у справі №804/5430/17 судову експертизу з питань землеустрою; провадження у справі №804/5430/17 зупинено до отримання висновку експерта. Поставлено на вирішення експерта наступні питання:

1. Чи відповідає розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроленд" проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_5 земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?

2. Чи відповідає розроблений Товариством з обмеженою відповідальністю "Дніпроленд" проект землеустрою щодо відведення ОСОБА_5 земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 9, 0784 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування? Якщо не відповідає, то в чому полягають невідповідності?

Дніпропетровським науково-дослідним інститутом судових експертиз 06.06.2018 року надано до суду висновок № 4931-17 судової експертизи з питань землеустрою від 15.05.2018 року.

Згідно вказаного висновку, наданий на дослідження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби гр. ОСОБА_5 за адресою: Юр'ївська сільська рада Царичанського району Дніпропетровської області, кадастровий номер НОМЕР_2, площею 43,4216 га виготовлений ТОВ "Дніпроленд", не відповідає складу, змісту та правилам оформлення відповідної нормативно-технічній документації з питань здійснення землеустрою, а отже не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.

Наданий на дослідження проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби гр. ОСОБА_5 за адресою: Юр'ївська сільська рада Царичанського району Дніпропетровської області, кадастровий номер НОМЕР_1, площею 9,0784 га виготовлений ТОВ "Дніпроленд", не відповідає складу, змісту та правилам оформлення відповідної нормативно-технічній документації з питань здійснення землеустрою, а отже не відповідає вимогам земельного законодавства та іншим нормативним документам з питань землеустрою та землекористування.

Ухвалою суду від 11.06.2018 року провадження у справі № 804/5430/17 поновлено, розгляд адміністративної справи призначено за правилами загального позовного провадження.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити.

Представник відповідача вимоги позовної заяви не визнав, просив у задоволенні відмовити у повному обсязі посилаючись на те, що надані ОСОБА_5 проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 52,5 га не відповідають вимогам чинного законодавства, у зв'язку з чим рекомендовано звернутись до розробника документації для приведення проекту землеустрою у відповідність до вимог чинного законодавства, та звернутись повторно до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області. Вказує, що зауваження чітко викладені у листах № Д-1158/0-901/6-17 та № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року, а саме: визначитись з розташуванням об'єктів водного фонду в межах земельної ділянки водоохоронних зон, уточнити угіддя; передбачити відповідні обмеження у використанні земельної ділянки, внести зміни в проект землеустрою; уточнити суміжних землекористувачів та погодити межі; кадастровий план виконати з урахуванням вимог ст.34 Закону України Про Державний земельний кадастр ; рекомендовано доопрацювати акт прийому-передачі межових знаків на зберігання з додатками відповідно вимог п.3.9 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельний ділянок в натурі та їх закріплення межовими знаками; необхідно визначити правові підстави для здійснення державної реєстрації земельної ділянки. Отже, вважає, що правові підстави для затвердження документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби загальною площею 52,5 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області були відсутні.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали, з'ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що розпорядженням Царичанської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 26.06.2012 року № 488-р надано ОСОБА_5 дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки сільськогосподарського призначення (склад угідь - пасовища) для випасання худоби в оренду площею 52,5 га (контури № 308, 313, 314, 319) за межами населеного пункту на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області за рахунок земель запасу.

Товариством з обмеженою відповідальністю Дніпроленд на підставі договору на проведення робіт № 10/18-9 від 18.10.2012 року було виготовлено два проекти землеустрою щодо відведення земельної ділянки загальної площею 52,5 га (яка фактично складається з двох земельних ділянок площею 43,4216 га та 9,0784 га) в оренду для сінокосіння і випасання худоби за кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2. До проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 43,4216 га ТОВ Дніпроленд складено перелік обмежень у використанні земельної ділянки та наявних земельних сервітутів та акт перенесення в натурі (на місцевість) меж зон дії обмежень від 30.09.2015 року.

Відділом Держземагентства у Царичанському районі Дніпропетровської області за розглядом проекту землеустрою ТОВ Дніпроленд , складено висновок від 25.07.2014 року № ДН/1225688200:02:002/06665, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 9,0784 га, розташованої на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області (кадастровий номер НОМЕР_1).

Також відділом Держземагентства у Царичанському районі Дніпропетровської області за розглядом проекту землеустрою ТОВ Дніпроленд , складено висновок від 25.07.2014 року № ДН/1225688200:02:002/06666, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 43,4216 га, розташованої на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області (кадастровий номер НОМЕР_2).

30.09.2015 року складено акт приймання-передачі межових знаків на зберігання зі списком межових знаків, переданих на зберігання, щодо земельної ділянки площею 43,4216 га за кадастровим номером НОМЕР_2, який затверджений ТОВ Дніпроленд , ОСОБА_5 та власниками (користувачами) суміжних земельний ділянок Юр'ївською сільською радою, ПАТ ДТЕК Дніпрообленерго .

01.10.2015 року складено акт приймання-передачі межових знаків на зберігання зі списком межових знаків щодо земельної ділянки площею 9,0784 га за кадастровим номером НОМЕР_1, який затверджений ТОВ Дніпроленд , ОСОБА_5 та власниками (користувачами) суміжних земельний ділянок ОСОБА_6, Юр'ївською сільською радою, ОСОБА_7

Судом встановлено, що ОСОБА_5 звернулася до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області з заявами про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га та площею 9,0784 га, які розташовані на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області.

Листами Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області № Д-1158/0-901/6-17 та № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року відмовлено ОСОБА_5 у затвердженні проектів землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га та площею 9,0784 га, які розташовані на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області. Підставою для відмови зазначено:

- за наявними картографічними матеріалами до складу угідь земельної ділянки за рахунок яких здійснюється відведення входять болота, визначитись з розташуванням об'єктів водного фонду в межах земельної ділянки охоронних зон, уточнити угіддя;

- рекомендовано доповнити графічними матеріалами які відображають розташування запроектованої земельної ділянки по відношенню до меж населеного пункту, суміжних землевласників (землекористувачів), об'єктів енергетичної системи, транспортної інфраструктури (автомобільна дорога) тощо; кадастровий план земельної ділянки виконати з урахуванням вимог ст. 34 Закону України Про Державний земельний кадастр та інформації національної кадастрової системи; доопрацювати опис меж та погодити межі земельної ділянки відповідно до норм ст. 198 Земельного кодексу України;

- доповнити офіційною інформацією наданою Управлінням водних ресурсів щодо належності/не належності земельної ділянки до земель водного фонду, внести зміни в проект землеустрою;

- матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування доповнити інформацією (та копіями документів) щодо отримання вихідних даних про пункти державної геодезичної мережі згідно зі ст. 20 Закону України Про топографо-геодезичну та картографічну діяльність ;

- акт приймання-передачі межових знаків з додатками не відповідає вимогам п.п. 2.8, 3.2, 3.9 Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженої наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 року №376.

Також повідомлено, що відповідно до пункту 6 статті 24 Закону України Про Державний земельний кадастр підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки, зокрема, є знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру вказана земельна ділянка знаходиться в межах земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_3, площею 86,4112 га. Враховуючи вище наведене, необхідно визначити правові підстави для здійснення державної реєстрації земельної ділянки.

Зауважено, що документація із землеустрою має бути належним чином прошита та скріплена печаткою розробника документації. Копії декількох документів, доданих до проекту землеустрою належним чином не завірені.

В означених листах ОСОБА_5 запропоновано звернутися до розробника документації для приведення проекту із землеустрою у відповідність до вимог чинного законодавства.

Встановивши обставини справи, проаналізувавши норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на таке.

Відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею в державі регулюються Земельним кодексом України.

Згідно ч.1 ст.22 Земельного кодексу України, землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.

До земель сільськогосподарського призначення, у відповідності до ч.2 зазначеної статті належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель лісогосподарського призначення, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об'єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури (ч.3 ст.22 Земельного кодексу України).

Частиною 1 ст.116 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Відповідно до ч.6 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку (ч.7 ст.118 Земельного кодексу України).

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб'єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Відповідно до ч.8 ст.118 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч.6 ст.123 Земельного кодексу України).

Як передбачено ч.10 ст.123 Земельного кодексу України, рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: - затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; - вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); - надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Частиною 13 ст.123 Земельного кодексу України визначено, що підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Враховуючи системний аналіз вищезазначених норм, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що за результатами розгляду заяв (клопотань) про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, відповідач має прийняти одне з таких рішень:

- рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

- рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зазначенням конкретних причин відмови, які передбачені частиною 13 статті 123 Земельного кодексу України.

Аналіз вищевказаного дає суду підстави зробити висновок, що процедура затвердження проекту землеустрою безпосередньо пов'язана з погодженням такого проекту.

Вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені законом, забороняється. Підстави відмови у наданні дозволу є вичерпними. Відтак, будь-які дії, спрямовані на отримання від особи, яка звернулася з метою затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, додаткових матеріалів, в тому числі їх уточнення, прямо суперечать закону та є протиправними.

Так, згідно вимог ст.50 Закону України Про землеустрій проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються та затверджуються в порядку, встановленому Земельним кодексом України.

Проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок включають:

завдання на розроблення проекту землеустрою;

пояснювальну записку;

копію клопотання (заяви) про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у разі формування та/або зміни цільового призначення земельної ділянки за рахунок земель державної чи комунальної власності);

рішення Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (у випадках, передбачених законом);

письмову згоду землевласника (землекористувача), засвідчену нотаріально (у разі викупу (вилучення) земельної ділянки в порядку, встановленому законодавством), або рішення суду;

довідку з державної статистичної звітності про наявність земель та розподіл їх за власниками земель, землекористувачами, угіддями;

матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування (у разі формування земельної ділянки);

відомості про обчислення площі земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

копії правовстановлюючих документів на об'єкти нерухомого майна для об'єктів будівництва, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми та значними наслідками, які розташовані на земельній ділянці;

розрахунок розміру втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва (у випадках, передбачених законом);

розрахунок розміру збитків власників землі та землекористувачів (у випадках, передбачених законом);

акт приймання-передачі межових знаків на зберігання (у разі формування земельної ділянки);

акт перенесення в натуру (на місцевість) меж охоронних зон, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель за їх наявності (у разі формування земельної ділянки);

перелік обмежень у використанні земельних ділянок;

викопіювання з кадастрової карти (плану) або інші графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (у разі формування земельної ділянки);

кадастровий план земельної ділянки;

матеріали перенесення меж земельної ділянки в натуру (на місцевість) (у разі формування земельної ділянки);

матеріали погодження проекту землеустрою.

Відповідно до наданих суду доказів, проекти землеустрою були виготовлені на замовлення позивача. Судом встановлено, що відділом Держземагентства у Царичанському районі Дніпропетровської області, правонаступником якого є відділ Держгеокадастру у Царичанському районі, за розглядом проекту землеустрою ТОВ Дніпроленд , складено висновок від 25.07.2014 року № ДН/1225688200:02:002/06665, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 9,0784 га, розташованої на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області (кадастровий номер НОМЕР_1), та висновок від 25.07.2014 року № ДН/1225688200:02:002/06666, яким погоджено проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки площею 43,4216 га, розташованої на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області (кадастровий номер НОМЕР_2). Тобто можна стверджувати, що такі проекти в повній мірі відповідають положенням законодавства, зокрема ст.50 Закону України Про землеустрій , яка визначає підстави складання такого проекту та складові його частини (перелік додатків), які є його невід'ємними елементами, що підтверджено висновками відділу Держземагентства у Царичанському районі Дніпропетровської області.

Суд також встановив, що проекти землеустрою, складені ТОВ Дніпроленд на замовлення ОСОБА_5 містять: акти приймання-передачі межових знаків на зберігання зі списком межових знаків, переданих на зберігання, кадастрові плани земельних ділянок, довідки відділу Держземагентства у Царичанському районі Дніпропетровської області щодо не належності земельних ділянок до земель водного фонду, згідно яких наведені земельні ділянки знаходяться поза межами прибрежно-захисної смуги р.Оріль та не належать до території об'єктів існуючого природно-заповідного фонду.

Крім того, земельній ділянці площею 9,0784 га, розташованій на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області, присвоєно кадастровий номер НОМЕР_1, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення; земельній ділянці площею 43,4216 га, розташованій на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області, присвоєно кадастровий номер НОМЕР_2, цільове призначення - землі сільськогосподарського призначення.

Статтею 1 Закону України Про державний земельний кадастр від 07.07.2011 № 3613-VI (надалі - Закон № 3613) встановлено, що державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Пунктом 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.2012 № 1051 (надалі - Порядок № 1051), визначено, що державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.

Згідно ст. 9 Закону № 3613, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор серед іншого здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Державний кадастровий реєстратор має доступ до всіх відомостей Державного земельного кадастру, самостійно приймає рішення про внесення відомостей до нього, надання таких відомостей, про відмову у здійсненні таких дій.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об'єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов'язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

Із вищевказаного слідує, що державний кадастровий реєстратор перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства при державній реєстрації земельної ділянки, дає оцінку землевпорядній документації, а в разі її невідповідності вимогам законодавства - відмовляє у державній реєстрації земельної ділянки. Отже, за умови державної реєстрації земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номеру така земельна ділянка вважається сформованою.

Суд наголошує, відмовляючи в затвердженні проектів землеустрою відповідач не навів правових посилань на невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих на підставі них нормативно-правових актів, що не узгоджується з положеннями ч.13 ст.123 Земельного кодексу України .

На підставі викладеного, суд вважає, що мотиви Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області відмови ОСОБА_5 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, судом не можуть бути визнані правомірними, оскільки не відповідають приписам статті 123 Земельного кодексу України.

Надані відповідачем у листах № Д-1158/0-901/6-17 та № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року рекомендації є безпідставними і не містять належного фактичного і юридичного обґрунтування для утримання від прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або для відмови у затвердженні відповідного проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Відповідно до статей 4, 5 Земельного кодексу України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель; земельне законодавство базується на принципі забезпечення гарантій прав на землю.

Суд звертає увагу, що органи державної влади не можуть безпідставно приймати рішення, що пов'язані з обмеженням реалізації певних суб'єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, зокрема, відстрочувати термін реалізації права на земельні ділянки сільськогосподарського призначення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами державної влади і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з конституційним принципом, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3 Конституції України).

Також, суд зауважує, що суб'єкт владних повноважень зобов'язаний діяти на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, а рішення приймати обґрунтовано. У спірному випадку відповідачем не надано мотивованої відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

На підставі викладеного, рішення Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладені у листах № Д-1158/0-901/6-17 та № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року, є протиправними.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

В адміністративному судочинстві діє принцип офіційності, який полягає в активній позиції суду щодо з'ясування всіх обставин у справі. Відповідно до частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суб'єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі. У разі невиконання цього обов'язку суд витребовує названі документи та матеріали", а якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд вирішує справу на підставі наявних доказів (частина 5 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України).

На підставі викладеного, оскільки вказані рішення прийнято на підставі протиправної відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та не відповідають положенням Земельного кодексу України, підлягають скасуванню.

Отже, оскільки Головним управлінням Держгеокадастру у Дніпропетровській області не доведено правомірності та обґрунтованості винесених рішень, з урахуванням вимог, визначених частиною 2 статті 19 Конституції України, частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, а тому, виходячи зі змісту заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, адміністративний позов підлягає задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 1280,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 73 від 20.08.2017 року.

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 1280,00 грн. підлягає стягненню з Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області за рахунок бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст. 2, 73, 77, 90, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву ОСОБА_5 (АДРЕСА_1) до Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області (пр. Олександра Поля, буд.2, м. Дніпро, 49004; код ЄДРПОУ 39835428), третя особа-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю Дніпроленд (вул.Січеславська Набережна, буд.17, офіс 407, м.Дніпро, 49000; код ЄДРПОУ 31271756) третя особа-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Царичанська районна державна адміністрація Дніпропетровської області (вул.Театральна, буд. 17, смт.Царичанка, Дніпропетровська обл., 51000), про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладену у листі № Д-1158/0-901/6-17 від 02.03.2017 року, у задоволенні заяви ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 43,4216 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області, та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

Визнати протиправною відмову Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області, викладену у листі № Д-1159/0-902/6-17 від 02.03.2017 року, у задоволенні заяви ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 9,0784 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для сінокосіння і випасання худоби площею 9,0784 га, яка розташована на території Юр'ївської сільської ради Царичанського району Дніпропетровської області, та прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду.

Стягнути на користь ОСОБА_5 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області документально підтверджені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору у розмірі 1280,00 грн. (одна тисяча двісті вісімдесят гривень 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення суду складений 10 серпня 2018 року.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.07.2018
Оприлюднено19.09.2018
Номер документу76539622
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/5430/17

Рішення від 25.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 18.01.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 25.10.2018

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Шлай А.В.

Ухвала від 26.09.2018

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дадим Ю.М.

Рішення від 31.07.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 11.06.2018

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 04.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 04.10.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 18.09.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 29.08.2017

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні