Рішення
від 13.09.2018 по справі 816/1339/18
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 вересня 2018 року м. ПолтаваСправа № 816/1339/18

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Гнітько О.О.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника відповідача - ОСОБА_2,

представник третьої особи - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Полтавська обласна рада, про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

23 квітня 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" /надалі - позивач; ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області /надалі - відповідач/, з урахуванням уточненої позовної заяви від 16.05.2018 /а.с. 55-59/, про визнання протиправною бездіяльності ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області у вигляді відмови від 15.01.2018 №28-16-0.6-221/2-18 щодо ненадання згоди з рішенням про надання гірничого відводу та зобов'язання ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області надати ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоду з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянки №1.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що позивач неодноразово звертався до відповідача з проханням надати згоду з рішенням про надання гірничого відводу з огляду на те, що земельна ділянка знаходиться у державній власності. Однак, Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області не надало ні згоди з рішенням про надання гірничого відводу, ні обґрунтованої відмови, що порушує право позивача на отримання гірничого відводу та користування надрами, а також на здійснення підприємницької діяльності, оскільки виробництво цегли із сировини Тернівського родовища суглинків ділянки № 1 є одновним видом діяльності позивача.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 травня 2018 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29 травня 2018 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №816/1339/18, залучено Полтавську обласну раду до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання.

05 червня 2018 року до суду надійшли письмові пояснення третьої особи Полтавської обласної ради /а.с. 64-69/, у яких представник третьої особи просить стосовно позовних вимог ухвалити законне та обґрунтоване рішення на підставі повного та всебічного дослідження матеріалів справи. Зазначає, що згідно з приписами законодавства України до проектів гірничих відводів додається, серед іншого, документ про згоду власника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу. Підставами повернення позивачу документів щодо надання гірничого відводу для розробки Тернівського родовища суглинків на території Лубенського району Полтавської області стало недотримання вимог пункту 23 Положення про порядок надання гірничих відводів, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 27.01.1995 №95.

13 червня 2018 року до суду надійшов відзив відповідача на позовну заяву /а.с. 82-84/, у якому представник відповідача просить у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, посилаючись на те, що порушене позивачем у звернення питання не відновиться до повноважень ОСОБА_4 управління, оскільки відповідач реалізує покладені на нього повноваження згідно частини 4 статті 122 Земельного кодексу України по передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у відповідності до вимог Земельного кодексу України.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 19 червня 2018 року витребувано докази та оголошено перерву у підготовчому засіданні до 11:00 12 липня 2018 року.

12 липня 2018 року до суду надійшла заява позивача про уточнення позовних вимог вих. № 308 від 10.07.2018, у якій позивач просить визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області, у вигляді відмов від 15 січня 2018 року № 28-16-0.6-221/2-18, від 24 січня 2018 року № 557/0/26-18 щодо ненадання згоди з рішенням про надання гірничого відводу та зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоду з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянки № 1.

Ухвалами Полтавського окружного адміністративного суду від 12 липня 2018 року заяву про уточнення позовних вимог прийнято до розгляду та приєднано до матеріалів справи, відкладено підготовче засідання до 12:00 27 липня 2018 року.

18 липня 2018 року до суду надійшов відзив відповідача з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог /а.с. 127-129/, у якому представник відповідача просить у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, посилаючись на те, що за ОСОБА_4 управлінням Держгеокадастру у Полтавській області не зареєстровано ні право власності, ні право користування на спірну земельну ділянку, у зв'язку з чим вважає, що вирішення питання про надання згоди з рішенням про надання гірничого відводу не відноситься до його компетенції.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 27 липня 2018 року закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті на 10:00 13 вересня 2018 року.

Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог вих. № 308 від 10.07.2018.

Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Представник третьої особи у судовому засіданні при вирішенні справи покладався на розсуд суду.

Суд, заслухавши вступне слово учасників справи, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.

Судом встановлено, що ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" зареєстроване як юридична особа 02.08.2007, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи серії А00 № 821678 та випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, копії яких наявні у матеріалах справи /а.с. 18,19/.

Державною службою геології та надр України на підставі наказу від 16.11.2016 №427 видано ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний номер 4746, мета користування надрами: видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної повнотілої, назва родовища: Тернівське родовище ділянка №1 /а.с. 20/.

Наказом ОСОБА_4 управління Держземагенства у Полтавській області від 07.05.2014 №448-СГ надано дозвіл ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,43 га земель сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами, розташованої в адміністративних межах Михнівської сільської ради Лубенського району Полтавської області /а.с. 166/.

На підставі проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок державним кадастровим реєстратором проведена державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 5322884900:06:002:0099 площею 1,4800 га державної форми власності земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, про що ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" видано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-5303378492015 від 10.12.2015 /а.с. 21-23/.

Також державним кадастровим реєстратором проведена державна реєстрація земельної ділянки кадастровий номер 5322884900:06:002:0098 площею 1,7004 га державної форми власності земель сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, про що ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" видано витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-5303406912015 від 17.12.2015 /а.с. 24-26/.

15.12.2018 позивач звернувся до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області зі зверненням вих. №44 від 11.12.2017, у якому зазначено, що при поданні матеріалів щодо надання гірничого відводу на розробку Тернівського родовища суглинків обласна рада листом від 13.10.2017 №01-52/2623/52/3488 надала перелік матеріалів, необхідних для отримання гірничого відводу. Серед згаданих матеріалів у листі зазначено, що ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" повинно надати документ про згоду землевласника бо землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу. Виходячи із наведеного позивач просив надати конкретне роз'яснення щодо землевласника або землекористувача, до якого необхідно звернутись Товариству за отриманням згоди з рішенням про надання гірничого відводу /а.с. 40/.

За результатами розгляду вказаного звернення ОСОБА_4 управлінням Держгеокадастру у Полтавській області надіслано позивачу лист від 15.01.2018 №28-16-0.6-221/2-18, яким останнього повідомлено, що порушене у зверненні питання не відноситься до повноважень ОСОБА_4 управління /а.с. 86/.

26.12.2017 позивач звернувся до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області із клопотанням вих. №265 від 19.12.2017 (вх. № 19-17361/0/1-17) про надання згоди з рішенням про надання Гірничого відводу на право користування ділянкою Тернівського родовища №1 з метою видобування суглинків придатних для виробництва цегли керамічної повнотілої, яке знаходиться на території Лубенського району Полтавської області, з метою подальшого одержання гірничого відводу в Полтавській обласній раді /а.с. 148-149/. Зі змісту клопотання встановлено, що до вказаного клопотання позивачем було додано: копію проекту Гірничого відводу (титульна сторінка, обґрунтування необхідності надання гірничого відводу) /а.с.151-155/, копію статутних документів товариства /а.с. 156-157/, копію спеціального дозволу на користування надрами /а.с. 158/, копію погодження Управління Держпраці у Полтавській області від 07.11.2017 №09-12/5444 /а.с. 159/, викопіювання з плану земель /а.с. 150/, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 5322884900:06:002:0099 та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 5322884900:06:002:0098.

ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.01.2018 №557/0/26-18 "Про розгляд клопотання" позивача повідомлено, що згідно вимог частини 2 статті 123 Земельного кодексу України ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" подано клопотання №12 від 02.04.2014 із зазначенням цільового призначення земельної ділянки та її розміру 1,43 га, наказом ОСОБА_4 управління Держземагенства у Полтавській області від 07.05.2014 №448-СГ надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,43 га, а проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розроблено на площею 1,7004 га. З метою вирішення питання, порушеного у клопотанні, позивачу запропоновано подати клопотання про внесення змін до наказу ОСОБА_4 управління від 07.05.2014 №448-СГ в частині збільшення площі земельної ділянки /а.с. 106-107/.

Не погодившись з такою відповіддю ОСОБА_4 управління Держземагенства у Полтавській області, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Надаючи правову оцінку правовідносинам, що склалися, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1-3 статті 19 Кодексу України про надра гірничим відводом є частина надр, надана користувачам для промислової розробки родовищ корисних копалин та цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Користування надрами за межами гірничого відводу забороняється. Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, будівництва і експлуатації підземних споруд та інших цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, надаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, крім випадків, передбачених цим Кодексом. Гірничі відводи для розробки родовищ корисних копалин місцевого значення надаються ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами і підлягають реєстрації в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Частиною 4 статті 19 Кодексу України про надра передбачено, що порядок надання гірничих відводів встановлюється Кабінетом ОСОБА_5 України.

Порядок надання гірничих відводів (частини надр) користувачам на території України для розробки родовищ твердих, рідких та газоподібних корисних копалин, а також будівництва і експлуатації підземних споруд, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин, у тому числі на континентальному шельфі та у виключній (морській) економічній зоні встановлює Положення про надання гірничих відводів, затверджене постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 27.01.1995 №59 /надалі - Положення/.

Відповідно до пункту 23 цього Положення для одержання гірничого відводу підприємство чи громадянин залежно від виду родовища корисних копалин подає заявку місцевому органу державного гірничого нагляду або ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим, обласній, Київській чи Севастопольській міській ОСОБА_5 народних депутатів. Заявка включає в себе : заяву, в якій зазначаються найменування підприємства чи відомості про громадянина, що мають намір одержати гірничий відвід, місцезнаходження гірничого відводу та мета, для якої він одержується; проект гірничого відводу у двох примірниках, складений відповідно до додатка N 2 . Інвестори, з якими укладено угоду про розподіл продукції, подають до заяви зазначену угоду.

За приписами пункту 6 Додатка N 2 до Положення про порядок надання гірничих відводів з урахуванням мети використання надр до проекту гірничого відводу додаються : копія спеціального дозволу на користування ділянкою надр; копія протоколу про затвердження проекту розробки родовища; витяг з протоколу засідання ДКЗ щодо оцінки запасів корисних копалин, їх кількості по об'єктах; висновок науково-дослідної організації стосовно технічної неможливості знешкодження та утилізації шкідливих речовин, відходів виробництва та стічних вод, а також сумісності шкідливих речовин, відходів виробництва або стічних вод з породами, що їх містять, та пластовими водами горизонтів, де планується їх поховання або скидання; стосовно придатності відпрацьованих гірничих виробок для використання в цілях, передбачених проектом; документ про згоду землевласника або землекористувача з рішенням про надання гірничого відводу.

Як встановлено судом вище, земельна ділянка кадастровий номер 5322884900:06:002:0098 площею 1,7004 га та земельна ділянка кадастровий номер 5322884900:06:002:0099 площею 1,4800 га, що знаходяться на території Михнівського сільської ради Лубенського району Полтавської області, перебувають у державній власності, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, що підтверджується витягами з Державного земельного кадастру про земельну ділянку номер НВ-5303406912015 від 17.12.2015, НВ-5303378492015 від 10.12.2015 /а.с. 21-26/ та листом ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 07.05.2018 № 906/111-18 /а.с. 79/.

Пунктами "є-1", "ж" статті 15-1 Земельного кодексу України встановлено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, належить розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом , вирішення інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Відповідно до статті 80 Земельного кодексу України суб'єктами права власності на землю є : а) громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності; б) територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; в) держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності .

Частинами 1, 2 статті 84 Земельного кодексу України визначено, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом .

Частиною 5 статті 84 Земельного кодексу України передбачено, що держава набуває права власності на землю у разі: а) відчуження земельних ділянок у власників з мотивів суспільної необхідності та для суспільних потреб; б) придбання за договорами купівлі-продажу, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; в) прийняття спадщини; г) передачі у власність державі земельних ділянок комунальної власності територіальними громадами; ґ) конфіскації земельної ділянки.

Згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Згідно з частиною 8 статті 122 Земельного кодексу України Кабінет ОСОБА_5 України передає земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у випадках, визначених статтею 149 цього Кодексу, та земельні ділянки дна територіального моря, а також у користування земельні ділянки зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Частиною 1 статті 127 Земельного кодексу України передбачено, що органи державної влади, ОСОБА_5 міністрів Автономної Республіки Крим та органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, здійснюють продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) громадянам, юридичним особам та іноземним державам на підставах та в порядку, встановлених цим Кодексом.

Пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету ОСОБА_5 України від 14.01.2015 №15, визначено, що Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом ОСОБА_5 України через ОСОБА_5 аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.

Згідно з пунктом 7 зазначеного Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до пункту 1 Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333, Головне управління Держгеокадастру в області (далі - Головне управління) є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Підпунктом 13 пункту 4 вказаного Положення Головне управління відповідно до покладених на нього завдань розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством.

Отже, саме до повноважень ОСОБА_4 управління відноситься розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення в порядку, визначеному чинним законодавством України.

Таким чином, у даному випадку право державної власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення кадастровий номер 5322884900:06:002:0098 площею 1,7004 га, кадастровий номер 5322884900:06:002:0099 площею 1,4800 га, що знаходяться на території Михнівського сільської ради Лубенського району Полтавської області, та перебувають у державній власності, реалізується державою саме через Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області, оскільки держава реалізує своє право власності на земельні ділянки не безпосередньо, а через відповідні органи державної влади, а отже саме до повноважень ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області відноситься вирішення питання про надання або про відмову у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1.

Як встановлено судом вище, 26.12.2017 позивач звернувся до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області з із клопотанням вих. №265 від 19.12.2017 (вх. № 19-17361/0/1-17) з проханням надати згоду з рішенням про надання Гірничого відводу на право користування ділянкою Тернівського родовища №1 з метою видобування суглинків придатних для виробництва цегли керамічної повнотілої, яке знаходиться на території Лубенського району Полтавської області, з метою подальшого одержання гірничого відводу в Полтавській обласній раді /а.с. 148-149/. Зі змісту клопотання встановлено, що до вказаного клопотання позивачем було додано: копію проекту Гірничого відводу (титульна сторінка, обґрунтування необхідності надання гірничого відводу) /а.с.151-155/, копію статутних документів товариства /а.с. 156-157/, копію спеціального дозволу на користування надрами /а.с. 158/, копію погодження Управління Держпраці у Полтавській області від 07.11.2017 №09-12/5444 /а.с. 159/, викопіювання з плану земель /а.с. 150/, витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 5322884900:06:002:0099 та витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку 5322884900:06:002:0098.

Однак, листом ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.01.2018 №557/0/26-18 "Про розгляд клопотання" позивача повідомлено, що згідно вимог частини 2 статті 123 Земельного кодексу України ТОВ "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" подано клопотання №12 від 02.04.2014 із зазначенням цільового призначення земельної ділянки та її розміру 1,43 га, наказом ОСОБА_4 управління Держземагенства у Полтавській області від 07.05.2014 №448-СГ надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 1,43 га, а проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розроблено на площею 1,7004 га. З метою вирішення питання, порушеного у клопотання позивачу запропоновано подати клопотання про внесення змін до наказу ОСОБА_4 управління від 07.05.2014 №448-СГ в частині збільшення площі земельної ділянки /а.с. 106-107/.

Зміст вказаного листа ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 24.01.2018 №557/0/26-18 "Про розгляд клопотання" свідчить про те, що відповідачем не вирішено клопотання вих. №265 від 19.12.2017 (вх. № 19-17361/0/1-17 від 26.01.2018), чим порушено приписи статей 80, 84 Земельного кодексу України та вимоги Положення про Головне управління Держгеокадастру в області, затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України від 29.09.2016 № 333.

За таких обставин суд приходить висновку, що у даному випадку мала місце не відмова у наданні позивачу згоди з рішенням про надання гірничого відводу, а протиправна бездіяльність ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про надання або про відмову у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1.

При цьому суд зауважує, що листом ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області від 15.01.2018 №28-16-0.6-221/2-18 не було порушено право позивача, оскільки у зверненні вих. №44 від 11.12.2017 позивач не просив Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області надати документ про згоду землевласника з рішенням про надання гірничого відводу, натомість просив лише надати роз'яснення з певного питання.

Відтак, позовні вимоги про визнання протиправною бездіяльності ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області у вигляді відмов від 15 січня 2018 року № 28-16-0.6-221/2-18, від 24 січня 2018 року № 557/0/26-18 щодо ненадання згоди з рішенням про надання гірничого відводу, - задоволенню не підлягають.

Разом з тим, зазначена вище бездіяльність є порушенням прав позивача на розгляд суб'єктом владних повноважень його заяви у встановленому законодавством порядку, що потребує судового захисту.

Відповідно до пункту 4 частини 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України способом захисту прав особи від протиправної бездіяльності є визнання бездіяльності суб'єкта владних повноважень протиправною та зобов'язання вчинити певні дії. Тобто дії, які він повинен вчинити за законом.

Враховуючи вищевикладене, обираючи належний спосіб захисту порушеного права позивача, суд вважає за необхідне відповідно до частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України з метою ефективного захисту прав та інтересів позивача вийти за межі позовних вимог, визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про надання або про відмову у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1 та зобов'язати Головне управління Держгоекадастру у Полтавській області розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" (вхідний номер 19-17361/0/1-17 від 26 грудня 2017 року) про надання згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1.

Стосовно позовної вимоги про зобов'язання ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоду з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянки № 1, суд зазначає наступне.

Завданням адміністративного судочинства, відповідно до статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Тобто, за змістом вказаної правової норми, адміністративний суд не наділений повноваженнями втручатися у вільний розсуд суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за критеріями визначеними статтею 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Таким чином адміністративний суд, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим частиною третьою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.

Суд зазначає, що дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним, розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.

Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.

Згідно Рекомендацій Комітету ОСОБА_5 Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом ОСОБА_5 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.

Адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади.

Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.

Таким чином, позовна вимога про зобов'язання ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області надати Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоду з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянки № 1 - є такою, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства та задоволенню не підлягає.

Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню частково.

Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відповідно до частини 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду з даним позовом сплачено судовий збір у розмірі 1762 грн., що підтверджується платіжним дорученням №ПП-0000320 від 20.04.2018 /а.с. 6/.

З огляду на вищевикладене, оскільки адміністративний позов задоволено частково, суд вважає за необхідне стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" (ідентифікаційний код 03585828, вул. Харківська, 49, с. Засулля, Лубенський район, Полтавська область, 37552) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 881 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня).

На підставі вищевикладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" (ідентифікаційний код 03585828, вул. Харківська, 49, с. Засулля, Лубенський район, Полтавська область, 37552) до ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Полтавська обласна рада (ідентифікаційний код 22530614, вул. Соборності, 45, м. Полтава, 36014), про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області, яка полягає у не вирішенні питання про надання або про відмову у наданні Товариству з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1.

Зобов'язати Головне управління Держгоекадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) розглянути клопотання Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" (ідентифікаційний код 03585828, вул. Харківська, 49, с. Засулля, Лубенський район, Полтавська область, 37552) (вхідний номер 19-17361/0/1-17 від 26 грудня 2017 року) про надання згоди з рішенням про надання гірничого відводу на Тернівське родовище суглинків ділянка № 1.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань ОСОБА_4 управління Держгеокадастру у Полтавській області (ідентифікаційний код 39767930, вул. Уютна, 23, м. Полтава, 36039) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Міжгосподарське підприємство по агропромисловому будівництву "Лубенський райагробуд" (ідентифікаційний код 03585828, вул. Харківська, 49, с. Засулля, Лубенський район, Полтавська область, 37552) судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 881 грн. (вісімсот вісімдесят одна гривня).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до апеляційного адміністративного суду, у межах територіальної юрисдикції якого знаходиться Полтавський окружний адміністративний суд.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.

Повне рішення складено 24 вересня 2018 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2018
Оприлюднено25.09.2018
Номер документу76627986
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1339/18

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Бондар В.О.

Рішення від 13.09.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 27.07.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 29.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 02.05.2018

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні