Постанова
від 25.09.2018 по справі 815/2863/18
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

25 вересня 2018 р.м.ОдесаСправа № 815/2863/18

Категорія: 6.1 Головуючий в 1 інстанції: Свида Л. І.

Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Танасогло Т.М.,

суддів - Запорожана Д.В.,

- ОСОБА_1,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 липня 2018 року у справі за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3 до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради про визнання протиправним рішення, зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

У червні 2018року ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2О.), ОСОБА_3 (далі - ОСОБА_3Й.) звернулись до суду з позовом до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради (далі - Управління) про визнання протиправним рішення Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-07/63 від 06.03.2018 року про відмову у наданні зі змінами містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №01-07/63 від 03.04.2017 року за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва дачного будинку; зобов'язання відповідача надати позивачам зі змінами містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №01-07/63 від 03.04.2017 року за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва дачного будинку.

В обґрунтування позивних вимог ОСОБА_2 та ОСОБА_3 зазначили, що вони на законних підставах набули право власності на земельні ділянки рекреаційного призначення з цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва, затвердження Плану зонування територій м. Одеси відбулося після реєстрації земельних ділянок за позивачами, а тому вони мають право використовувати свої ділянки на свій розсуд відповідно до їх цільового призначення та мають право на внесення змін у містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 липня 2018 року позов задоволено.

Не погоджуючись з ухваленим у справі судовим рішенням Управління звернулося до суду з апеляційною скаргою.

В апеляційній скарзі Управління зазначає про те, що рішення суду першої інстанції винесене з порушенням норм матеріального та процесуального права та без всебічного з'ясування обставин справи у зв'язку з чим апелянт просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позивних вимог у повному обсязі.

При цьому апелянт зазначає, що відповідно до Генерального плану м.Одеси , затвердженого рішенням Одеської міської ради від 25.03.2015 року № 6489-VІ, земельна ділянка за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9, розташована на території закладів охорони здоров'я та соціального забезпечення. Крім того, відповідно до плану зонування території (зонінгу) міста ОСОБА_1, затвердженого Рішенням Одеської міської ради № 1316-VII від 19.10.2016 року, земельна ділянка за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 розташована в зоні установ відпочинку та туризму КВТ, яка призначена для розміщення пансіонатів, курортних готелів, туристичних баз, оздоровчих таборів, кемпінгів, об'єктів обслуговування, ландшафтних парків (стор. 18,40,41 Пояснювальної записки до Плану зонування території міста ОСОБА_1).

У зв'язку з чим, апелянт вважає, що невідповідність намірів забудови земельної ділянки вимогам діючої містобудівної документації (тобто плану зонування), відповідно до ч. 4 ст. 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності коригування раніше наданих містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9, від 03.04.2017 року № 01-07/63, в частині зміни намірів забудови, а саме: для будівництва дачного будинку, не є можливим, про що було також повідомлено позивачів у відповіді Управління.

Апеляційний розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження відповідно до п.1 ч.1 ст.311 КАС України, якою передбачено, що суд апеляційної інстанції може розглянути справу без повідомлення учасників справи (в порядку письмового провадження) за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на підставі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

За умовами договору купівлі-продажу від 19 серпня 2016 року ТОВ Валентин передав у власність (продав) ОСОБА_3 та ОСОБА_2 в рівних частках кожному земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/8, кадастровий номер 5110136900:44:003:0156, віднесену до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням надану для індивідуального дачного будівництва, площею 0,1000 га (аркуш справи 24).

Право власності на зазначену земельну ділянку належним чином зареєстровано за позивачами, про що свідчать Відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (аркуш справи 25-26).

За умовами договору купівлі-продажу від 19 серпня 2016 року ТОВ Валентин передав у власність (продав) ОСОБА_3 та ОСОБА_2 в рівних частках кожному земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/9, кадастровий номер 5110136900:44:003:0159, віднесену до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням надану для індивідуального дачного будівництва, площею 0,0998 га (аркуш справи 27).

Право власності на зазначену земельну ділянку належним чином зареєстровано за позивачами, про що свідчать Відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (аркуш справи 28).

За умовами договору купівлі-продажу від 30 серпня 2016 року ТОВ Валентин передав у власність (продав) ОСОБА_3 та ОСОБА_2 в рівних частках кожному земельну ділянку, розташовану за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, кадастровий номер 5110136900:44:003:0167, віднесену до категорії земель рекреаційного призначення, за цільовим призначенням надану для індивідуального дачного будівництва, площею 0,0498 га (аркуш справи 22).

Право власності на зазначену земельну ділянку належним чином зареєстровано за позивачами, про що свідчать Відомості з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (аркуш справи 23).

Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради 03.04.2017 року ОСОБА_3, ОСОБА_2 видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки за адресою: м. Одеса, Київський район, вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва міні-готелю з цільовим призначенням земельної ділянки - для індивідуального дачного будівництва, категорія земель - землі рекреаційного призначення (аркуші справи 18-20).

Оскільки таке будівництво є економічно не обґрунтованим та не відповідає цільовому призначенню земельної ділянки, що може мати наслідком притягнення позивачів до відповідальності, вони 28 лютого 2018 року звернулися до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради із заявою про внесення змін до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки щодо будівництва дачного будинку замість міні-готелю (аркуш справи 21).

За результатами розгляду зазначеної заяви, 06.03.2018 року Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради прийнято рішення, оформлене листом №01-07/63, про відмову ОСОБА_3, ОСОБА_2 у внесенні змін до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9, Київський район, м. Одеса для будівництва дачного будинку з підстав невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам діючої містобудівної документації (тобто плану зонування) (аркуші справи 16-17).

Позивачі не погодилися з правомірністю такої відмови та звернулися до суду з цим позовом.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що позивачі набули права власності на земельну ділянку ще в серпні 2016 року, бажають її використовувати виключно за цільовим призначенням, а План зонування територій м. Одеси (зонінг), був затверджений рішенням Одеської міської ради 19.10.2016 року, тобто, вже після набуття позивачами права власності на землю, у зв'язку з чим рішення Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-07/63 від 06.03.2018 року про відмову у наданні зі змінами містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №01-07/63 від 03.04.2017 року за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва дачного будинку є протиправним

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 14 Конституції України право власності не землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно з положеннями ст. 5, 78, 91, 154 Земельного кодексу України земельне законодавство базується на принципах невтручання держави в здійснення громадянами, юридичними особами та територіальними громадами своїх прав щодо володіння, користування і розпорядження землею, крім випадків, передбачених законом; забезпечення гарантій прав на землю, тощо.

Право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

Власники земельних ділянок зобов'язані забезпечувати використання їх за цільовим призначенням.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування без рішення суду не мають права втручатись у здійснення власником повноважень щодо володіння, користування і розпорядження належною йому земельною ділянкою або встановлювати непередбачені законодавчими актами додаткові обов'язки чи обмеження.

Відповідно до частини четвертої статті 373 Цивільного Кодексу України (далі ЦК України), власник земельної ділянки має право використовувати її на свій розсуд відповідно до її цільового призначення.

В силу частин першої-третьої статті 375 ЦК України, власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам. Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно. Право власника на забудову здійснюється ним за умови додержання архітектурних, будівельних санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням.

Таким чином, обов'язковою умовою користування земельною ділянкою є її використання за цільовим призначенням, а втручання, в тому числі, органів місцевого самоврядування в таке користування, забороняється.

За правилами ст. 50, 51 Земельного кодексу України до земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації відпочинку населення, туризму та проведення спортивних заходів.

До земель рекреаційного призначення належать земельні ділянки зелених зон і зелених насаджень міст та інших населених пунктів, навчально-туристських та екологічних стежок, маркованих трас, земельні ділянки, зайняті територіями будинків відпочинку, пансіонатів, об'єктів фізичної культури і спорту, туристичних баз, кемпінгів, яхт-клубів, стаціонарних і наметових туристично-оздоровчих таборів, будинків рибалок і мисливців, дитячих туристичних станцій, дитячих та спортивних таборів, інших аналогічних об'єктів, а також земельні ділянки, надані для дачного будівництва і спорудження інших об'єктів стаціонарної рекреації.

Відповідно до п. а) ч. 1 ст. 91 ЗК України, власники земельних ділянок зобов'язані: забезпечувати використання їх за цільовим призначенням.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулись з заявою до Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради про корегування (зміну) наданих 03.04.2017 року містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9, Київський р-н м. Одеси, для розробки проекту будівництва дачного будинку у відповідності до цільового призначення земельних ділянок.

Зважаючи на вищевикладені норми, колегія суддів вважає, що позивачі можуть використовувати свої земельні ділянки для дачного будівництва, оскільки ці земельні ділянки віднесені до категорії земель рекреаційного призначення з цільовим призначенням - для індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до ч. 2 ст. 8, ч. 1 ст. 16, ч. 2 ст. 24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку.

Планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях.

Зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій.

Забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства.

Таким чином, норми Закону України Про регулювання містобудівної діяльності також передбачають обов'язковість використання земельної ділянки за її цільовим призначенням навіть в разі встановлення нового функціонального призначення, якщо це відбулося вже після набуття права власності на землю.

При цьому, відповідачем не заперечується, що затвердження Плану зонування територій м. Одеси, рішенням Одеської міської ради від 19.10.2016 року № 1316-VII, відбулось після державної реєстрації земельних ділянок 5110136900:44:003:0156; 5110136900:44:003:0159; 5110136900:44:003:0167 без урахування даних Державного земельного кадастру.

Разом з тим, Управлінням архітектури та містобудування Одеської міської ради 06.03.2018 року прийнято рішення, оформлене листом №01-07/63, про відмову ОСОБА_3, ОСОБА_2 у внесенні змін до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9, Київський район, м. Одеса для будівництва дачного будинку з підстав невідповідності намірів забудови земельної ділянки вимогам діючої містобудівної документації на місцевому рівні без врахування цільового призначення земельних ділянок.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що Управлінням не були враховані положення ч. 1, 2 ст. 16, ч. 2 ст.24 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. а) ч. 1 ст. 91 Земельного Кодексу України.

Крім того, колегія суддів звертає увагу на те, що зміна Одеською міською радою цільового призначення земельних ділянок за адресою вул. Дача Ковалевського, 81-А/5, А/6, А/7 з земель для індивідуального дачного будівництва на інше цільове призначення не проводилась. Цільове призначення земельної ділянки за заявою позивачів з 19.08.2016 року не змінювалось.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку, що рішення Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради №01-07/63 від 06.03.2018 року про відмову у наданні зі змінами містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки №01-07/63 від 03.04.2017 року за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва дачного будинку є протиправним, оскільки позивачі набули права власності на земельну ділянку ще в серпні 2016 року, бажають її використовувати виключно за цільовим призначенням, а Плану зонування територій м. Одеси (зонінг), затверджений рішенням Одеської міської ради 19.10.2016 року, тобто, вже після набуття позивачами права власності на землю

Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про зобов'язання Управління надати позивачам зі змінами містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки №01-07/63 від 03.04.2017 року за адресою: вул. Дача Ковалевського, 81-А/7, А/8, А/9 для будівництва дачного будинку.

Частиною 1 ст. 316 КАС України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно ухвалив судове рішення з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Доводи апеляційної скарги, колегія суддів, вважає не суттєвими та такими, що не спростовують висновків суду першої інстанції.

Керуючись ст. ст. 308, 311, 315, 316, 321, 322 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А:

Апеляційну скаргу Управління архітектури та містобудування Одеської міської ради залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 липня 2018 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з моменту її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі.

Повний текст судового рішення складено 25.09.2018 року.

Головуючий суддя: Т.М. Танасогло

Судді: Д.В. Запорожан

ОСОБА_1

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.09.2018
Оприлюднено26.09.2018
Номер документу76666268
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/2863/18

Постанова від 25.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 14.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 03.09.2018

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Рішення від 25.07.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

Ухвала від 15.06.2018

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Свида Л. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні