ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2018 р. м. Чернівці справа № 824/499/18-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Левицького В.К.
за участю секретаря судового засідання Бідней О.В.
учасників справи:
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2
представника відповідача - ОСОБА_3
розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу
за позовом кредитної спілки "Скриня"
до Кіцманської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області
про визнання протиправним та скасування рішення.
В С Т А Н О В И В:
Кредитна спілка "Скриня" (далі - позивач) звернулася до суду з вказаним позовом, в якому просить визнати неправомірним та скасувати рішення Кіцманської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Заставнівське відділення) №1724044600121 від 26.07.2017 р.
В обґрунтування позову позивач вказував, що Кіцманською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Заставнівське відділення) оскаржуваним рішенням виключив кредитну спілку "Скриня" з Реєстру неприбуткових установ та організацій Вважає вказане рішення протиправним, оскільки положення Статуту Кредитної спілки "Скриня" п.22.3, 22.4 Розділу 22 "Порядок розподілу доходів кредитної спілки", п. 29.6 Розділу 29 "Задоволення вимог кредиторів кредитної спілки в разі припинення її діяльності" відповідають положенням п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України. Установчі документи кредитної спілки недійсними у судовому порядку не визнавались. Жодних доказів порушення процедури утворення чи реєстрації кредитної спілки у Кіцманської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Заставнівське відділення) не має. З огляду на вказане, позивач просив суд позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 12.06.2018 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено до підготовчого засідання.
Кіцманська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Чернівецькій області (Заставнівське відділення) (далі - відповідач) подала до суду відзив на адміністративний позов, в якому вказувала, що позовні вимоги є необґрунтованими, а оскаржуване рішення прийняте з дотриманням норм матеріального та процесуального права, з огляду на наступне. Так, п. 22.3 положення Статуту кредитної спілки "Скриня" напряму суперечить ст. 21 Закону України "Про кредитні спілки", якою передбачено, що нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів).
Крім того, пунктом 4 Порядку Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру визначено перелік, структуру груп, підприємств, установ та організацій для присвоєння ознак неприбутковості. У даному переліку неприбуткових організацій кредитні спілки відсутні. З огляду на вказані обставини, відповідач просив суд у задоволенні позивних вимог кредитної спілки "Скриня" відмовити.
Позивач скористався правом передбаченим ст. 163 КАС України і подав до суду відповідь на відзив.
У підготовчому засіданні, яке відбулося 24.07.2018 р., представником позивача подано до суду клопотання про зупинення провадження у справі №824/408/18-а до розгляду аналогічної справи.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. у задоволенні клопотання про зупинення провадження у справі відмовлено.
Представником відповідача у підготовчому засіданні подано до суду клопотання про залишення позовної заяви кредитної спілки "Скриня" без розгляду у зв`язку з порушенням строків звернення до адміністративного суду.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р. в задоволенні клопотання про залишення позову без розгляду відмовлено.
Ухвалою Чернівецького окружного адміністративного суду від 24.07.2018 р., занесеною до протоколу підготовчого (судового) засідання, за письмовими заявами учасників справи та на підставі ч. 7 ст. 181 КАС України закінчено підготовче судове засідання та розпочато розгляд справи по суті у той самий день.
У судовому засіданні, яке відбулося 13.09.2018 р. представники позивача у вступному слові позовні вимоги підтримали в повному обсязі, просили суд задовольнити позов у повному обсязі.
Представник відповідача у вступному слові проти позовних вимог заперечував, наполягав на відсутності підстав для задоволення позову.
Заслухавши вступне слово учасників справи, з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.
Судом встановлено, що кредитна спілка "Скриня" (вулиця Чорновола, 4, місто Заставна, Заставнівський район, Чернівецька область, код ЄДРПОУ 25076043) зареєстрована як юридична особа 06.03.2001 р. та взята на облік як платник податків.
Згідно довідки про взяття на облік платника податків від 24.04.2001 р. № 62, кредитна спілка "Скриня" є неприбутковою організацією (а.с. 152, 153).
Відповідно до відомостей, які містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, позивач здійснює наступні види діяльності: код КВЕД 64.19 інші види грошового посередництва; код КВЕД 64.92 інші види кредитування (основний) (а.с. 10, 25-28).
10.12.2001 р. кредитну спілку "Скриня" внесено до реєстру неприбуткових організацій за ознакою неприбутковості 0010 (а.с. 152).
15.06.2004 р. Державною комісією з регулювання ринків фінансових послуг України видано Свідоцтво про реєстрацію кредитної спілки "Скриня" серія КС №251, місцезнаходження Чернівецька область, місто Заставна, вулиця Чорновола, 4, код ЄДРПОУ 25076043, з безстроковим терміном дії (а.с. 144).
26.10.2016 р. позивач подав до відповідача заяву із пакетом необхідних документів для включення кредитної спілки "Скриня" до нового реєстру неприбуткових установ та організацій. До заяви позивачем додано: реєстраційну справу 1-РН, копію Статуту кредитної спілки, Положення про фінансові послуги кредитної спілки "Скриня" (а.с.148, 149, 154-163).
За результатами розгляду заяви та доданих до неї документів, відповідачем прийнято рішенням №31724044600121 від 26.07.2017 р. про виключення кредитної спілки "Скриня" з Реєстру неприбуткових установ та організацій з 01.07.2017 р. на підставі невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу України (а.с. 150).
Вважаючи вищевказане рішення протиправним, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши вступне слово учасників справи, повно та всебічно з`ясувавши обставини, на які учасники справи посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши письмові докази по справі, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд прийшов до висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню, з таких підстав.
Суд зазначає, що особливості оподаткування неприбуткових організацій і внесення їх до Реєстру до 01.01.2015 р. були встановлені ст. 157 Податкового кодексу України (далі - ПК України), а з 01.01.2015 р. - ст. 133 ПК України.
Положення ст. 157 ПК України (в цій справі застосовуються судом в редакції чинній до 01.01.2015 р.), інші положення ПК України застосовуються судом в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин.
Підпунктом "в" пункту 157.1 ст. 157 ПК України кредитні спілки були віднесені до неприбуткових організацій, до яких застосовувались особливості оподаткування податком на прибуток, встановлені цією статтею.
Проте, не всі доходи кредитних спілок звільнялися від оподаткування, а лише доходи, вичерпний перелік яких, був визначений у п. 157.4 ст. 157 ПК України, а саме: кошти, які надходять до кредитних спілок або пенсійних фондів у вигляді внесків на недержавне пенсійне забезпечення або внесків на інші потреби, передбачені законом; доходи від здійснення операцій з активами (у тому числі пасивних доходів) недержавних пенсійних фондів та кредитних спілок, за пенсійними вкладами (внесками), рахунками учасників фондів банківського управління відповідно до закону з цих питань; дотації або субсидії, отримані з державного або місцевого бюджетів, державних цільових фондів або в межах технічної чи благодійної, у тому числі гуманітарної, допомоги, крім дотацій на регулювання цін на платні послуги, які надаються таким неприбутковим організаціям або через них їх одержувачам згідно із законодавством, з метою зниження рівня таких цін.
З 01.01.2015 р. Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» від 28.12.2014 р. № 71-VIII змінено порядок оподаткування податком на прибуток, у тому числі неприбуткових організацій.
З 13.08.2015 р. (після набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій" від 17.07.2015 р. №652-VIII) викладено у новій редакції положення Податкового кодексу України, яким передбачено особливості оподаткування податком на прибуток неприбуткових організацій.
Згідно з положенням 14.1.121 п. 14.1 ст. 14 ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу
Відповідно до п.п. 133.4 ПК України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Підпунктом 133.4.1 ПК України встановлено, що неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно з п.п. 133.4.2 п. 133.4 ст. 133 ПК України доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Доходи неприбуткових релігійних організацій використовуються також для здійснення неприбуткової (добродійної) діяльності, передбаченої законом для релігійних організацій, у тому числі надання гуманітарної допомоги, здійснення благодійної діяльності, милосердя.
Згідно з п.п. 133.4.6 ст. 133 ПК України до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
З аналізу вищезазначених норм, суд приходить до висновку, що обов`язковими вимогами, які ставляться до неприбуткових організацій є вимога про те що, установчі документи неприбуткової організації (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) повинні містити заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб, а також вимога про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Відповідно до п.п. 133.4.5 п. 133.4 ст. 135 ПК України, порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.
Пунктом 34 підрозділу 4 розділу ХХ Перехідні положення Податкового кодексу України встановлено, що до затвердження Кабінетом Міністрів України Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - новий Реєстр неприбуткових установ та організацій) діє Положення про Реєстр неприбуткових установ та організацій, затверджене наказом Міністерства фінансів України № 37 від 2401.2013 р.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", не підлягають виключенню з цього Реєстру до 1 липня 2017 року.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, а для релігійних організацій - вимогам абзацу другого підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, включаються контролюючим органом до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій. За бажанням неприбуткової організації вона може подати до контролюючого органу копії установчих документів.
Неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій", що не відповідають вимогам п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 01.07.2017 р. привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами п. 133.4 ст.133 цього Кодексу, після 01.07.2017 р. виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій (п. 35 підрозділу 4 розділу ХХ перехідних положень ПК України).
Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.2016 р. № 440 , розробленою відповідно до п. 133.4 ст. 133 Кодексу (далі - Порядок №440).
Пунктом 4 Порядку №440 передбачено, що до Реєстру включаються неприбуткові організації - юридичні особи за кодом згідно з ЄДРПОУ.
Ознака неприбутковості організації присвоюється за окремими групами підприємств, установ та організацій відповідно до п.п. 133.4.6 п. 133.4 ст. 133 Кодексу за такою структурою: 0031) - бюджетні установи; (0032) - громадські об'єднання; (0033) - політичні партії; (0034) - творчі спілки; (0035) - релігійні організації; (0036) - благодійні організації; (0037) - пенсійні фонди; (0038) - спілки; (0039) - асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; (0040) - житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому відповідно до закону прийнято в експлуатацію закінчений будівництвом житловий будинок і такий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом); (0041) - дачні (дачно-будівельні) кооперативи; (0042) - садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); (0043) - об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; (0044) - професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок; (0045) - організації роботодавців та їх об'єднання; (0046) - сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи; (0047) - кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; (0048) - інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам, встановленим пунктом 133.4 ст. 133 Кодексу, утворені та зареєстровані в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Отже, у структурі груп неприбуткових підприємств, установ та організацій кредитні спілки відсутні.
Згідно п. 13 Порядку № 440, контролюючий орган за результатами моніторингу відомостей, що містяться в Реєстрі, а також відомостей щодо найменування неприбуткової організації, інших відомостей, зазначених у реєстраційній заяві, отриманих з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо неприбуткових організацій, вносить відповідні зміни до ідентифікаційних та реєстраційних відомостей про неприбуткову організацію, що містяться в Реєстрі. У разі встановлення підстав для зміни ознаки неприбутковості контролюючий орган вносить відповідні записи (зміни) до Реєстру та видає (надсилає) неприбутковій організації рішення про зміну ознаки неприбутковості.
Згідно з п. 16 Порядку №440 виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: використання доходів (прибутків) неприбуткової організації для інших цілей, ніж утримання такої організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених підпунктом 133.4.2 пункту 133.4 статті 133 Кодексу; розподілу доходів (прибутків) неприбуткової організації або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їх праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб; невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу; затвердження ліквідаційного балансу, передавального акта або розподільчого балансу неприбутковою організацією, що припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу або перетворення) або ліквідації; за ініціативою неприбуткової організації.
Організаційні, правові та економічні засади створення та діяльності кредитних спілок, їх об'єднань, права та обов'язки членів кредитних спілок та їх об'єднань визначає Закон України "Про кредитні спілки" №2908-III від 20.12.2001 р. (далі - Закон №2908-III).
У статті 1 Закону №2908-III надано визначення кредитної спілки. Так, кредитна спілка - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами, професійними спілками, їх об'єднаннями на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об'єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Кредитна спілка є фінансовою установою, виключним видом діяльності якої є надання фінансових послуг, передбачених цим Законом.
У ч. 1 ст. 7 Закону №2908-III зазначено, що кредитна спілка діє на основі статуту, що не суперечить законодавству України.
Статтею 8 Закону №2908-III визначено порядок набуття кредитною спілкою статусу фінансової установи та ліцензування окремих видів діяльності кредитної спілки.
Так, відповідно до ч. 1-3 ст. 8 Закону №2908-III надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - Уповноважений орган) відповідно до вимог цього Закону та нормативно-правових актів Уповноваженого органу. Надання кредитній спілці статусу фінансової установи здійснюється шляхом внесення відповідного запису до державного реєстру фінансових установ (далі - Державний реєстр). Уповноважений орган видає кредитній спілці свідоцтво про реєстрацію фінансової установи за формою, встановленою Уповноваженим органом.
Частиною 3 ст. 21 Закону №2908-III встановлено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому в першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів. Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умови, що доходність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену процентну ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу і резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов'язкові пайові членські внески.
Пунктами 1, 5 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" №2664-III від 12.07.2001 р. визначено, що фінансова установа - юридична особа, яка відповідно до закону надає одну чи декілька фінансових послуг, а також інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг, у випадках, прямо визначених законом, та внесена до відповідного реєстру в установленому законом порядку. До фінансових установ належать банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії та інші юридичні особи, виключним видом діяльності яких є надання фінансових послуг, а у випадках, прямо визначених законом, - інші послуги (операції), пов'язані з наданням фінансових послуг. Не є фінансовими установами (не мають статусу фінансової установи) незалежні фінансові посередники, що надають послуги з видачі фінансових гарантій в порядку та на умовах, визначених Митним кодексом України.
Фінансова послуга - операції з фінансовими активами, що здійснюються в інтересах третіх осіб за власний рахунок чи за рахунок цих осіб, а у випадках, передбачених законодавством, - і за рахунок залучених від інших осіб фінансових активів, з метою отримання прибутку або збереження реальної вартості фінансових активів.
У п. 26 ч. 1 ст. 1 Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" №1702-VІІ від 14.10.2014 р. надано визначення неприбуткових організацій. Так, неприбуткові організації - юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку.
З аналізу вищенаведених норм, суд приходить до висновку, що діяльність кредитних спілок не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Крім того, отриманий саме від комерційної діяльності дохід кредитні спілки розподіляють між членами такої спілки.
Отже, кредитна спілка не є неприбутковою організацією в розумінні підпунктів 133.4.1, 133.4.6 ст. 133 Податкового Кодексу України, що унеможливлює включення кредитної спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій. Кредитні спілки, як фінансові установи, виключним видом діяльності, яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток у порядку встановленому розділом ІІІ ПК України.
Аналогічний висновок вказаний у постанові Верховного Суду від 05.06.2018 р. у справі №820/3467/17.
Дослідженням статуту кредитної спілки "Скриня" в редакції 2014 р., затвердженого рішенням загальних зборів членів кредитної спілки "Скриня" від 21.03.2014 р. (протокол № 14) встановлено, що відповідно до п. 2.1 Статуту кредитна спілка "Скриня" (ділі - кредитна спілка) - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки (а.с. 135 -142).
Розділом 22 Статуту кредитної спілки "Скриня" в редакції 2014 р. визначено порядок розподілу доходів кредитної спілки.
Згідно із п. 22.1, 22.2, 22.3 Статуту в редакції 2014 р. визначено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів). При цьому у першу чергу відбувається необхідне поповнення капіталу та резервів.
Сума доходу, яка розподіляється на додаткові пайові членські внески, визначається з дотриманням умов, що дохідність додаткових пайових членських внесків не може перевищувати більш ніж у два рази середньозважену ставку доходності внесків (вкладів) членів кредитної спілки на депозитних рахунках за їх наявності. Решта доходу, що залишилася після формування капіталу й резервів та розподілу на додаткові пайові членські внески, розподіляється на обов'язкові пайові членські внески.
Розподіл доходів кредитної спілки протягом року відбувається в порядку, визначеному рішенням загальних зборів членів кредитної спілки.
В ході судового розгляду представник позивача вказував, що з метою приведення установчих документів кредитної спілки у відповідність до вимог п. 133.4 ст. 133 ПК України та включенням до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій, позивачем проведено чергові збори членів кредитної спілки "Скриня", на яких в т.ч. затверджено Статут кредитної спілки "Скриня" у редакції за 2016 р., що підтверджується протокол №16 від 30.05.2016 р. (а.с. 38-41).
Дослідження статуту кредитної спілки "Скриня", затвердженого рішенням чергових загальних зборів членів кредитної спілки "Скриня" від 30.05.2016 р. встановлено, що відповідно до п. 2.1 Статуту кредитна спілка "Скриня" (ділі - кредитна спілка) - це неприбуткова організація, заснована фізичними особами на кооперативних засадах з метою задоволення потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг за рахунок об`єднаних грошових внесків членів кредитної спілки.
Завданням кредитної спілки полягають у задоволенні потреб її членів у взаємному кредитуванні та наданні фінансових послуг шляхом здійснення діяльності, передбаченої підрозділом 5 цього Статуту (п. 2.2. Статуту).
Крім того, судом встановлено, що відповідно до п. 10.1, 10.3 Статуту кредитної спілки "Скриня" правління кредитної спілки призначається спостережною радою. Правління кредитної спілки є виконавчим органом, який здійснює керівництво її поточною діяльністю. Правління складається з осіб, які знаходяться у трудових відносинах із кредитною спілкою.
Правління підзвітне загальним зборам і спостережній раді кредитної спілки та організовує виконання їх рішень Правління діє від імені кредитної спілки в межах, передбачених Законом України "Про кредитні спілки" і цим Статутом.
Розділом 22 Статуту кредитної спілки "Скриня" визначено порядок розподілу доходів кредитної спілки.
Згідно із п. 22.1, 22.3, 22.4 Статуту визначено, що нерозподілений доход, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, шляхом його спрямування на поповнення капіталу резервів.
Розподіл доходів кредитної спілки протягом року відбувається в порядку, визначеному рішенням загальних зборів членів кредитної спілки.
Кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників кредитної спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.
Доходи кредитної спілки використовуються виключно для фінансування видатків на утримання кредитної спілки, реалізація мети та завдань, напрямів діяльності, визначних цим Статутом (а.с. 12-24).
Положенням п. 23.1 Статуту встановлено, що збитки кредитної спілки покриваються у порядку, що визначається загальними зборами кредитної спілки відповідно до Закону України "Про кредитні спілки", нормативно-правових актів Уповноваженого органу та чинного законодавства України.
Згідно п. 29.6 Статуту уразі припинення діяльності кредитної спілки (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення) її активи передаються одній або декільком неприбутковим організаціям відповідно до виду або зараховуються до до доходу бюджету. Залишок коштів резервного капіталу та додаткового капіталу після розрахунків із членами спілки та іншими кредиторами зараховуються до Державного бюджету України.
Як зазначалося вище, діяльність кредитних спілок передбачена Законом України "Про кредитні спілки" та Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" не в повній мірі відповідає сутності поняття некомерційної діяльності неприбуткових установ. Крім того, отриманий саме від комерційної діяльності дохід кредитні спілки розподіляють між членами такої спілки.
Кредитні спілки, як фінансові установи, виключним видом діяльності, яких є надання фінансових послуг, є платниками податку на прибуток у порядку встановленому розділом ІІІ ПК України.
З огляду на встановлені по справі обставини, суд приходить до висновку, що положення п. 22.3 Статуту кредитної спілки "Скриня", а саме "кредитній спілці забороняється розподіляти отримані доходи (прибутки) або їх частину серед засновників кредитної спілки, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб", суперечать вимогам ст. 21 Закону України "Про кредитні спілки", а саме у частині того, що нерозподілений дохід, що залишається у розпорядженні кредитної спілки за підсумками фінансового року, розподіляється за рішенням загальних зборів, у тому числі між членами кредитної спілки, пропорційно розміру їх пайових внесків у вигляді відсотків (процентів).
Відповідно до ч. 1 ст. 23 Закону №2908-III внески (вклади) членів кредитної спілки на депозитні рахунки, а також нарахування на такі кошти та пайові внески плати (проценти) належать членам кредитної спілки на праві приватної власності.
На переконання суду, у разі утворення кредитної спілки в порядку визначеному Законом України "Про кредитні спілки", такою кредитною спілкою не можуть бути дотримані вимоги встановлені положеннями п.п. 134.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України, стосовно одночасної відповідності вимогам щодо утворення кредитної спілки в порядку, визначеному Законом №2908-III та заборони в установчих документах розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати, їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов`язаних з ними осіб.
Суд також наголошує, що відповідно до п. 26 ст. 1 Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" неприбуткові організації це юридичні особи (крім державних органів, органів державного управління та установ державної і комунальної власності), що не є фінансовими установами, створені для провадження наукової, освітньої, культурної, оздоровчої, екологічної, релігійної, благодійної, соціальної, політичної та іншої діяльності з метою задоволення потреб та інтересів громадян у межах, визначених законодавством України, без мети отримання прибутку.
Отже, кредитна спілка "Скриня" після набрання чинності вказаним нормативно-правовим актом втратила статус неприбуткової організації, оскільки Законом України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" конкретизовано критерії відповідності юридичної особи вимогам неприбуткових організацій шляхом надання визначення та чіткої вказівки на те, що неприбутковою організацією є юридична особа, яка, зокрема, не є фінансовою установою.
Крім того, суд звертає увагу, що оскаржуваним рішенням контролюючим органом було виключено позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій, тобто фактично прийняття вказаного рішення і відбулося з врахуванням положень Закону України "Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення" та наданого вказаним нормативно-правовим актом визначення.
Отже, аналізуючи фактичні обставини справи та наведені вище норми, суд приходить до висновку, що в даному випадку кредитна спілка "Скриня" як фінансова установа, виключною метою діяльності якої є надання фінансових послуг, у розумінні положень п.п. 133.4.1 п. 133.4 ст. 133 ПК України не є утвореною та зареєстрованою в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації.
Враховуючи вищенаведене, суд приходить до висновку про те, що відповідачем правомірно прийнято оскаржуване рішення №1724044600121 від 26.07.2017 р. про виключення кредитної спілки "Скриня" з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Суд не бере до уваги інші доводи позивача, оскільки вони не спростовують правомірність прийняття відповідачем рішення про виключення кредитної спілки "Скриня" з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 129 Конституції України однією із основних засад судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною 1 та 2 ст. 9 КАС України встановлено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Статтею 72 КАС України визначено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.
Відповідно до ст. 73 КАС України належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування.
Згідно статей 74 - 76 КАС України суд не бере до уваги докази, які одержані з порушенням порядку, встановленого законом. Обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно ч. 1 - 3 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність вказаних доказів наданих учасниками справи, а також достатність і взаємний зв'язок цих доказів у їх сукупності, суд вважає, що позовні вимоги є необґрунтованими. Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку, що відповідач при прийнятті оскаржуваного рішення діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Конституцією та законами України, а тому позовні вимоги задоволенню не підлягають.
На підставі вищенаведеного, керуючись ст. ст. 9, 72- 77, 90, 139, 241, 243, 255, 293 та 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
В задоволенні адміністративного позову кредитної спілки "Скриня" до Кіцманської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Чернівецькій області про визнання протиправним та скасування рішення відмовити повністю.
Згідно ст. 255 КАС України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до ст. ст. 293, 295 КАС України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Судді В.К. Левицький
Повне судове рішення складено 24.09.2018 р.
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2018 |
Оприлюднено | 27.09.2018 |
Номер документу | 76691961 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні