Справа № 2240/2362/18
РІШЕННЯ
іменем України
24 вересня 2018 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.
за участю:секретаря судового засідання Литвинюк К.Б. представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2 представника відповідача - ОСОБА_3 розглянувши адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Буг" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та часткове скасування податкового повідомлення-рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "Буг" звернулося до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДФС у Хмельницькій області, в якій просить суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №0005911403 від 27.06.2018 частково, а саме в частині збільшення податкових зобов'язань на суму 128896,00 грн та штрафних санкцій на суму 32224,00 грн та стягнути з відповідача на користь позивача суму сплаченого судового збору в розмірі 2416,80 грн.
Позивач підставою позову зазначає порушення відповідачем вимог ст. 134 Податкового кодексу України, ст. ст. 1, 3 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні".
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що відповідачем зроблено хибні висновки щодо завищення собівартості реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) на суму 266086,14 грн в результаті віднесення до складу собівартості реалізованих послуг витрат по реконструкції орендованого об'єкту основного засобу - земельної ділянки - території навколо приміщення ТРЦ "Оазис" в сумі 266086,14 грн. Вважає, що ТОВ "ТК "БУГ" проводило поточний ремонт місць для паркування навколо ТРЦ "Оазис" як елемента благоустрою, а не здійснювало поліпшення орендованої земельної ділянки. В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує, що проводились роботи по благоустрою території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери 2-А в м. Хмельницькому згідно з договором підряду №7 від 15.09.2017.
Позивач вважає помилковими твердження відповідача щодо віднесення ТОВ "ТК "БУГ" до складу собівартості реалізованих послуг у І кварталі 2016 року витрат в загальній сумі 450000 грн, які не можливо достовірно оцінити, оскільки придбання послуг не підтверджено первинними документами, оформленими відповідно до вимог ст. 9 Закону України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні". Зазначає, що інформаційно-консультаційні послуги належать до безтоварних операцій і за своєю суттю відносяться до виробничої собівартості послуг.
Відповідачем 03.08.2018 подано відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача проти позовних вимог ТОВ "ТК "БУГ" заперечує. Стверджує, що ГУ ДФС у Хмельницькій області проведено документальну планову виїзну перевірку ТОВ "ТК "БУГ" податкового законодавства за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, валютного законодавства - за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - за період з 01.01.2011 по 31.03.2018, за результатами якої встановлені порушення позивачем податкового законодавства. Зазначає, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначені законодавством. А тому, з підстав викладених у відзиві просить в задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
Справу розглянуто за правилами загального позовного провадження.
Заслухавши пояснення учасників судового процесу, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, суд дійшов наступних висновків.
Суд встановив, що позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ТК "Буг" зареєстроване виконавчим комітетом Хмельницької міської ради 29.07.2003 №16731200000000810 як юридична особа, код ЄДРПОУ 32601032.
У період часу з 18.05.2018 по 08.06.2018 (термін проведення перевірки продовжувався з 04.06.2018 по 08.06.2018 на підставі наказу ГУ ДФС у Хмельницькій області від 30.05.2018 №1744) проведена планова виїзна документальна перевірка товариства з обмеженою відповідальністю "ТК "Буг" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства, контроль за додержанням якого покладено на контролюючі органи, за період з 01.01.2015 по 31.03.2018, правильність нарахування та сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2011 по 31.03.2018, відповідно до затвердженого плану документальної перевірки.
За результатами проведеної перевірки складено акт №1109/22-01-14-03/32601032 від 15.06.2018.
За результатами перевірки встановлено порушення позивачем: пп.134.1.1 п. 134.1 ст. 134 Податкового кодексу України, п. 11, 12-14 П(С)БО "16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318, п. 4, п. 14 П(С)БО 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 №92 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за № 288/4509, п. 8 П(С)БО 14 "Оренда", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.07.2000 №181 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.08.2000 за №487/4708, п. 21, п. 30, п. 31 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561, Інструкції про застосування плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Мінфіну від 30.11.1999 №291, а саме завищено собівартість реалізованої продукції (товарів, робіт, послуг) р. 2050 Звіту про фінансові результати форми №2 за ІV квартал 2017 року на суму 266 086,14 грн, в результаті віднесення до складу собівартості реалізованих послуг витрат по реконструкції орендованого об'єкту основного засобу - земельної ділянки - території навколо приміщення ТРЦ "Оазис" в сумі 266 086,14 грн.
Винесено податкове повідомлення-рішення №0005911403 від 27.06.2018, яким збільшено суму грошового зобов'язання на 138473 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) на 34618 грн.
Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним в частині збільшення податкових зобов'язань на суму 128896,00 грн та штрафних санкцій на суму 32224,00 грн, позивач звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає та враховує наступне.
Щодо правомірності віднесення до складу собівартості реалізованих послуг витрат по роботам з благоустрою території ТРЦ "Оазис" в сумі 266086,14 грн. суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про оцінку земель" земельні поліпшення - зміна якісних характеристик земельної ділянки внаслідок розташування в її межах будинків, будівель, споруд, об'єктів інженерної інфраструктури, меліоративних систем, багаторічних насаджень, лісової та іншої рослинності, а також внаслідок господарської діяльності або проведення певного виду робіт (зміна рельєфу, поліпшення ґрунтів тощо).
29.12.2011 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ "ТК "Буг" (орендар) укладено договір оренди земля №681010004000255, відповідно до якого:
- орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку на підставі рішення тридцять другої сесії міської ради від 23.12.2009 №30 із земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться в м. Хмельницькому , по вул. Маршала Рибалка, 2А (пункт 1);
- в оренду передається земельна ділянка загальною площею 25000 кв.м. в т.ч. зелені насадження площею 2061 кв.м. (пункт 2);
- на земельній ділянці знаходяться об'єкти нерухомого майна - трьохповерхова капітальна нежитлова будівля та одноповерхова капітальна нежитлова будівля, інші об'єкти інфраструктури - проходи, проїзди площею 10474 кв.м., площадки (парковка) площею 2826 кв.м.
- договір укладено на 5 років до 23.12.2014. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (пункт 8).
31.12.2014 між Хмельницькою міською радою (орендодавець) та ТОВ "ТК "Буг" (орендар) укладено додаткову угоду №288/02 про поновлення договору оренди землі №681010004000255 від 29.12.2011р. Зокрема, поновити договір оренди землі №681010004000255 від 29.12.2011р. на новий термін на 10 років до 23.12.2024. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до наказу №37/1 від 14.08.2017 директора ТОВ "ТК "БУГ" створено комісію з перевірки стану асфальтного покриття місць для парковки та під'їзних шляхів ТРЦ "Оазис", на підставі якого комісією було здійснено обстеження та складено Дефектний акт від 16.08.2017р.
21.08.2017 директором ТОВ "ТК "БУГ" видано наказ "Про благоустрій парковки та під'їзних шляхів ТРЦ "ОАЗИС" №37/2 наказано головному інженеру провести пошук підрядної організації для проведення робіт по благоустрою асфальтного покриття місць для парковки па під'їзних шляхів ТРЦ "ОАЗИС".
15.09.2017 між ТОВ "ТК "БУГ" (замовник) та ТОВ "Піраміда Благо" (виконавець) укладено договір підряду №7 (надалі за текстом - Договір), відповідно до якого:
- замовник доручає і сплачує, а Підрядник бере на себе зобов'язання виконати роботи з влаштування благоустрою території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому згідно з проектно-кошторисною документацією і на умовах визначених цим Договором (пункт 1.1);
- вартість договору визначається кошторисною вартістю робіт та матеріалів, яка є невід'ємною частиною договору і становить згідно договірної ціни 266086,14 грн (пункт 2.1);
- договірна ціна є динамічна, тобто може бути змінена (пункт 2.2);
- підрядник зобов'язується виконати всі роботи по договору в строк до "30" жовтня 2017 року (пункт 3.1);
- строк дії цього договору встановлюється з моменту підписання договору і діє до повного виконання сторонами договірних зобов'язань (пункт 6.1).
На виконання зазначеного договору позивачем надано: Договірну ціну на будівництво Благоустрій території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому, що здійснюється в 2017 році; Локальний кошторис на будівельні роботи №2-1-1 на благоустрій території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому; Підсумкову відомість ресурсів на благоустрій території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому; Довідку про вартість будівельних робіт та витрати за жовтень 2017р. (форма - КБ-3) від 06.10.2017р.; Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2017р. (форма КБ-2в).
Відповідно до Акта №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2017р. (форма КБ-2в) генпідрядником ТОВ "Піраміда Благо" для замовника ТОВ "ТК "БУГ" виконано наступний перелік робіт по благоустрою території за адресою ТРЦ "Оазис" по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому: демонтаж бордюра 200 м., улаштування дорожніх корит із переміщенням ґрунту, перевезення ґрунту, ущільнення ґрунту котками, планування ґрунту автогрейдером на площі 440 кв. м., улаштування основи зі щебеню на площі 440 кв.м., улаштування суміші, улаштування основи з суміші, улаштування нижнього шару покриття із асфальтобетонних сумішей на площі 440 кв.м., улаштування верхнього шару покриття із асфальтобетонних сумішей на площі 440 кв.м., суміші асфальтобетонні гарячі і теплі на загальну суму 266086,14грн.
Згідно зі статтею 1 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об'єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" елементами (частинами) об'єктів благоустрою є: покриття площ, вулиць, доріг, проїздів, алей, бульварів, тротуарів, пішохідних зон і доріжок відповідно до діючих норм і стандартів.
Таким чином, з врахуванням вимог п. 1. ст. 21 Закону України "Про благоустрій населених пунктів", місця для паркування є елементами благоустрою.
Статтею 36 Закону України "Про благоустрій населених пунктів" визначено, що фінансування заходів з благоустрою населених пунктів, утримання та ремонт об'єктів благоустрою здійснюється за рахунок коштів їх власників або користувачів, якщо це передбачено умовами відповідних договорів, а також за рахунок пайових внесків власників тимчасових споруд, розміщених на території об'єкта благоустрою, інших передбачених законом джерел фінансування.
Фінансування заходів з благоустрою населених пунктів може здійснюватися за рахунок коштів державного бюджету, місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ, організацій, добровільних внесків юридичних осіб та громадян, інших джерел, передбачених законом.
Відповідно до п. 4 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1342, місце для паркування - місце стоянки одного транспортного засобу на майданчику для паркування, позначене дорожньою розміткою відповідно до Правил дорожнього руху.
Згідно з п. 7 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1342, майданчики для паркування є об'єктами благоустрою і повинні відповідати нормам, нормативам, стандартам у сфері благоустрою населених пунктів.
Відповідно до п. 12 Правил паркування транспортних засобів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 03.12.2009 №1342, майданчики для паркування обладнуються відповідно до вимог цих Правил і Правил дорожнього руху.
Тобто, просто територія або земельна ділянка не можуть бути названі майданчиком для паркування доти, доки вони не будуть обладнанні відповідно до вимог законодавства.
Відповідно до підпункту 15.4 п. 15. Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за №27/4248, до складу загальновиробничих витрат включаються витрати на утримання, експлуатацію та ремонт, страхування, операційну оренду основних засобів, інших необоротних активів загальновиробничого призначення.
Згідно з п. 15 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 №92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за №288/4509, витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.
Згідно з пунктом 29 Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку основних засобів, затверджених наказом Мінфіну від 30.09.2003 №561 (надалі - Рекомендації №561) рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто, чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об'єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигод, чи здійснюються вони для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат. Зокрема, заміна окремих важливих компонентів (частин) основних засобів (двигунів тощо) може бути відображена як заміна об'єкта основних засобів, якщо термін корисного використання такої частини відрізняється від терміну корисного використання основних засобів, до яких належить цей компонент. У цьому випадку заміна такого компонента відображається капітальними інвестиціями у придбання нового об'єкта основних засобів і списанням заміненого об'єкта. Витрати на поліпшення основних засобів для відновлення майбутніх економічних вигод, очікуваних від їх використання, визнаються капітальними інвестиціями за умови, що балансова вартість активу не перевищує суми його очікуваного відшкодування.
Відповідно до пункту 32 Рекомендацій №561 витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання (технічний огляд, технічне обслуговування, ремонт тощо), включаються до складу витрат звітного періоду.
Наказом №39/1 від 06.10.2017р. директором ТОВ "ТК "БУГ" було прийнято рішення віднести в бухгалтерському та податковому обліку до витрат звітного періоду витрати на благоустрій території ТРЦ "Оазис", проведений згідно з договором підряду №7 від 15.09.2017р. з ТОВ "Піраміда благо" в сумі 266 086,14 грн (двісті вісімдесят шість тисяч вісімдесят шість гривень 14 коп).
Відповідно до підпункту 134.1.1 пункту 134.1 статті 134 ПК України об'єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.
Згідно з п. 4 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 №92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за №288/4509, капітальні інвестиції в необоротні матеріальні активи - витрати на будівництво, реконструкцію, модернізацію (інші поліпшення, що збільшують первісну (переоцінену) вартість), виготовлення, придбання об'єктів матеріальних необоротних активів (у тому числі необоротних матеріальних активів, призначених для заміни діючих, і устаткування для монтажу), що здійснюються підприємством.
Відповідно до п. 14 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 7 "Основні засоби", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 27.04.2000 №92, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18.05.2000 за №288/4509, первісна вартість основних засобів збільшується на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням об'єкта (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводить до збільшення майбутніх економічних вигод, первісно очікуваних від використання об'єкта. Залишкова вартість основних засобів зменшується у зв'язку з частковою ліквідацією об'єкта основних засобів.
Згідно з п. 30 Рекомендацій №561, витрати на капітальний ремонт об'єктів основних засобів визнаються витратами звітного періоду. Такі витрати можуть бути визнані капітальними інвестиціями, якщо витрати на значний огляд і капітальний ремонт можуть бути ідентифіковані з окремою замортизованою частиною (компонентом) основних засобів.
Пунктом 31 Рекомендацій №561 визначено, що вартість робіт, що приводять до збільшення очікуваних майбутніх вигод від об'єкта основних засобів, включається до капітальних інвестицій з майбутнім збільшенням первісної вартості основних засобів. Підставою для визнання капітальними інвестиціями витрат, пов'язаних з поліпшенням основних засобів, є зростання внаслідок цих витрат очікуваного терміну корисного використання об'єкта, кількості та/або якості продукції (робіт, послуг), яка виробляється (надається) цим об'єктом. Первісна (переоцінена) вартість основних засобів може бути збільшена на суму витрат, пов'язаних з поліпшенням та ремонтом об'єкта, визначену у порядку, встановленому податковим законодавством.
Згідно з пунктом 8 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 14 "Оренда", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 28.07.2000 №181, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.08.2000 за №487/4708, затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
У даному випадку не відбувалось поліпшення орендованої земельної ділянки, а здійснювався благоустрій території. Крім того, позивачем наказом №39/1 від 06.10.2017 самостійно ідентифіковано суми коштів як витрати на благоустрій території.
Враховуючи вищенаведене, твердження перевіряючих про здійснення ТОВ "ТК "БУГ" капітального ремонту орендованих основних засобів, а саме земельної ділянки не відповідає фактичним обставинам, наявним первинним документам та вимогам чинного податкового законодавства. Дії ТОВ "ТК "БУГ" щодо бухгалтерського та податкового відображення робіт по благоустрою території за адресою ТРЦ Оазис по вул. Степана Бандери, 2-А в м. Хмельницькому згідно Договір підряду №7 від 15.09.2017 укладеного між ТОВ "ТК "БУГ" (замовник) та ТОВ "Піраміда Благо" (виконавець) на суму 266086,14 грн відповідають вимогам податкового законодавства.
Тому безпідставним є твердження відповідача, що перелік витрат, що формують склад виробничої собівартості визначений п.12-14 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", та ними не передбачено віднесення до складу загальновиробничих витрат, витрат на капітальні інвестиції в об'єкти основних засобів.
Позивачем правомірно в бухгалтерському обліку ТОВ "ТК "Буг" операції з благоустрою території ТРЦ "Оазис" відображено наступною кореспонденцією рахунків: Д-т рах. 84 "Інші операційні витрати" К-т рах. 631 "Розрахунки з вітчизняними постачальниками". Д-т рах.231 "Основне виробництво" К-т рах. 84 "Інші операційні витрати". Д-т рах. 903 "Собівартість реалізованих робіт, послуг" К-т 231 "Основне виробництво" на суму 266086,14 грн.
Щодо віднесення ТОВ "ТК "БУГ" до складу собівартості реалізованих послуг у І кварталі 2016 року витрат в загальній сумі 450000 грн, суд зазначає наступне.
01.12.2014 між ТОВ "ТК "БУГ" (замовник) та ТОВ "Інвест-Девелопмент-Груп" (виконавець) укладено договір про надання консультаційних послуг №ІДГ/2015-2, відповідно до якого:
цей договір визначає правові сторони довгострокового співробітництва (в період з 01 грудня 2014 року по 25 січня 2016 року) в галузі інформаційно-консультаційного обслуговування замовника з питань: надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна компанії замовника; вибору економічно доцільної системи управління нерухомим майном компанії замовника (пункт 1.1);
консультації здійснюються одним із таких способів у залежності від необхідності та економічної доцільності за вимогою замовника: надання консультацій за місцем знаходження замовника; зв'язок телефоном, факсом, електронною поштою (пункт 1.3);
виконання умов цього договору оформлюється актом здавання-приймання послуг (виконаних робіт) (пункт 3.1);
цей договір набуває чинності з моменту його підписання і діє до повного виконання сторонами своїх зобов'язань за цим договором (пункт 6.1).
На підтвердження фактичного виконання зазначеного договору, позивачем надано акт прийому-передачі послуг (виконаних робіт) №1 від 25.01.2016.
Оплата підтверджується платіжними дорученнями.
Згідно з пунктом 44.1 ст. 44 ПК України для цілей оподаткування платники податків зобов'язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов'язаних з визначенням об'єктів оподаткування та/або податкових зобов'язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов'язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України, від 16.07.1999 №996-XIV "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" (далі - Закон №996-XIV).
Згідно з ч. 1 Закону №996-XIV випливає, що первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію.
Відповідно до частин 1, 2 статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Неістотні недоліки в документах, що містять відомості про господарську операцію, не є підставою для невизнання господарської операції, за умови, що такі недоліки не перешкоджають можливості ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції, та містять відомості про дату складання документа, назву підприємства, від імені якого складено документ, зміст та обсяг господарської операції тощо.
Відповідач стверджує, що акт прийому-передачі послуг (виконаних робіт) від 25.01.2016 на суму 450000 грн не фіксує та не підтверджує які саме господарські операції (послуги) надані виконавцем, їх зміст та виміри у натуральному і вартісному виразі. Як наслідок, відсутня основна умова визнання витрат - їх достовірна оцінка. Зменшення активів або збільшення зобов'язань, що не відповідають умові достовірності не визнаються витратами та не включаються до звіту про фінансові результати.
Суд вважає дане твердження хибним, оскільки законодавством не визначений ні ступінь деталізації опису господарської операції у первинному документі, ні вичерпний перелік документів, які можуть вважатися первинними, тобто такими, що підтверджують проведення господарської операції і на підставі яких формується звітність. Відсутність деяких реквізитів в одному з первинних документів не робить автоматично господарську операцію такою, що не відбулася.
Умовою документального підтвердження операції є можливість на підставі наявних документів зробити висновок про те, що витрати фактично понесені. Власне не заповнення у первинних облікових документах окремих позицій, які не впливають на зміст господарської операції, а також відсутність максимальної деталізації виду виконаних послуг не перешкоджає прийняттю цих документів до обліку та не є свідченням відсутності виконаних господарських операцій.
Відповідно до пункту 3 Національного положення (стандарт) бухгалтерського обліку 1 "Загальні вимоги до фінансової звітності", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 07.02.2013 №73, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.02.2013 за №336/22868, витрати - зменшення економічних вигод у вигляді зменшення активів або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу (за винятком зменшення капіталу за рахунок його вилучення або розподілення власниками).
Згідно з пунктом 7 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 за №27/4248, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені. Витрати, які неможливо прямо пов'язати з доходом певного періоду, відображаються у складі витрат того звітного періоду, в якому вони були здійснені.
Відповідно до пункту 11 Положення (стандарт) бухгалтерського обліку 16 "Витрати", затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 №318, собівартість реалізованої продукції (робіт, послуг) складається з виробничої собівартості продукції (робіт, послуг), яка була реалізована протягом звітного періоду, нерозподілених постійних загальновиробничих витрат та наднормативних виробничих витрат.
До виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) включаються: прямі матеріальні витрати; прямі витрати на оплату праці; інші прямі витрати; змінні загальновиробничі та постійні розподілені загальновиробничі витрати.
Виробнича собівартість продукції зменшується на справедливу вартість супутньої продукції, яка реалізується, та вартість супутньої продукції в оцінці можливого її використання, що використовується на самому підприємстві.
Перелік і склад статей калькулювання виробничої собівартості продукції (робіт, послуг) установлюються підприємством.
Інформаційно-консультаційні послуги належать до безтоварних операцій і за своєю суттю відносяться до виробничої собівартості послуг.
ТОВ "ТК "БУГ" є власником Торгово-розважального центру "ОАЗИС", загальною площею 27979,2 кв. м., що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна №64938644, сформованої 03.08.2016р.
В період дії Договору консультаційних послуг в штаті Товариства не було працівників відповідної кваліфікації, а саме економіста, менеджерів з питань комерційної діяльності тощо, які могли б ефективно виконувати завдання щодо пошуку потенційних орендарів, здійснення економічних обрахунків тощо.
ТОВ Інвест-Девелопмент-Груп розробило для Позивача модель найбільш економічно доцільної системи управління Торгово-розважальним центром "ОАЗИС" у формі документу під іншою Вибір економічно доцільного управління нерухомим майном ТОВ "ТК "БУГ". "Консультаційні послуги", в яких зазначено: визначено сутність та етапи процесу управління нерухомим майном; перераховано основні принципи та цілі управління нерухомим майном; охарактеризовано сутність та визначено необхідність державного регулювання ринку нерухомого майна; перераховано законодавчо-нормативні документи, які врегульовують відносини на сучасному ринку нерухомості України та дано оцінку їх змісту; визначено яким чином здійснюється управління технічним станом об'єктів нерухомості; проаналізовано концепцію формування ефективної системи управління нерухомістю; розглянуто довірче управління як засіб підвищення ефективності управління нерухомістю; аргументовано необхідність передачі в орендне користування нерухомого майна одному або кільком орендарям задля зменшення комерційних ризиків та збільшення прибутку.
За умовами усіх договорів оренди приміщень в ТРЦ "ОАЗИС" орендарі зобов'язані здійснювати відшкодування позивачу вартість спожитих комунальних послуг.
25.12.2014 позивач звернувся листом за №04/886 до ТОВ "Інвест-Девелопмент-Груп" з проханням на виконання умов договору консультаційних послуг з 01.01.2015 здійснювати розрахунок сум компенсації вартості комунальних послуг орендарями ТОВ "ТК "БУГ" у зв'язку з відсутністю в штатному розписі товариства відповідного спеціаліста.
29.12.2014 листом за №96 ТОВ "Інвест-Девелопмент-Груп" надіслало позитивну відповідь щодо проведення розрахунку сум компенсації комунальних послуг за умови надання запитуваних даних.
З січня по грудень 2015 року включно ТОВ "Інвест-Девелопмент-Груп" здійснювало розрахунок сум компенсації вартості комунальних послуг орендарями ТОВ "ТК "БУГ" згідно Договору консультаційних послуг. Даний факт підтверджується звітами про розрахунок сум компенсації вартості комунальних послуг орендарями ТОВ "ТК "БУГ".
Згідно зі ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу (ч. 1 ст. 77 КАС України).
В той же час згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, особливістю адміністративного судочинства є те, що тягар доказування в спорі покладається на відповідача, який повинен надати суду всі матеріали, які свідчать про правомірність його рішень.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського Суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та «Вуліч проти Швеції» визначив, що адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів позивача, оцінивши досліджені під час судового розгляду справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку, що представниками відповідача не доведено правомірність оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 27.06.2018 №0005911403, в частині збільшення податкових зобов'язань за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 128896,00 грн та штрафних санкцій на суму 32224,00 грн, а тому його необхідно визнати протиправним та скасувати.
Згідно з частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позовні вимоги ТОВ "ТК "Буг" до Головного управління ДФС у Хмельницькій області задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області №0005911403 від 27.06.2018 в частині збільшення податкових зобов'язань за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 128896,00 грн та штрафних санкцій на суму 32224,00 грн.
Стягнути на користь ТОВ "ТК "Буг" судові витрати в сумі 2416 (дві тисячі чотириста шістнадцять) грн. 80 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Хмельницькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Вінницького апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з його проголошення, а у випадку, якщо в судовому засіданні були проголошені вступна та резолютивна частини рішення суду, - з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 26 вересня 2018 року
Позивач:ТОВ "ТК "Буг" (вул. М. Рибалка, 2А, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 32601032) Відповідач:Головне управління ДФС у Хмельницькій області (вул. Пилипчука, 17, м.Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 39492190)
Головуючий суддя ОСОБА_4
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.09.2018 |
Оприлюднено | 27.09.2018 |
Номер документу | 76696575 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Михайлов О.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні