Рішення
від 27.09.2018 по справі 820/3676/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 вересня 2018 р. № 820/3676/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді Єгупенка В.В.,

за участю секретаря судового засідання - Козир В.М.,

за участю:

представника позивача - ОСОБА_1,

представника позивача - ОСОБА_2,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративний позов Комунального підприємства «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області (смт Краснопавлівка, Лозівський район, Харківська область, м-н, буд. 16) до Єлизаветівської сільської ради (Харківська область, Лозівський район, с. Єлизаветівка, мікрорайонАДРЕСА_1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні позивача - Лозівська районна рада (Харківська обл., місто Лозова, вул. Лозовського, будинок 10-А) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

Комунальне підприємство «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з вищевказаним позовом, в якому позивач просив визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у невстановлені економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення, які надаються комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради на території с. Єлизаветівка протиправною. Визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у невключені до місцевого бюджету фінансування витрат на погашення різниці між фактичною вартістю послуг з централізованого опалення, централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню с. Єлизаветівка Комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради та встановленими тарифами на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення протиправною. Визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у невідшкодуванні Комунальному підприємству «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради різниці між фактичною вартістю послуг з централізованого опалення, централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню с. Єлизаветівка Комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради та встановленими тарифами на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення протиправною. Зобов'язати Єлизаветівську сільську раду з дат встановлення економічно необґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення с. Єлизаветівка до дат встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення с. Єлизаветівка, щомісячно відшкодовувати Комунальному підприємству «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради фактичну різницю між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення населенню с. Єлизаветівка.

Заслухавши пояснення представників позивача, дослідивши матеріали справи, доводи адміністративного позову та відзив на нього, суд дійшов наступного.

Судовим розглядом встановлено, що 09.01.2018 КП Теплосервіс Лозівської районної ради направило до Єлизаветівської сільської ради проект економічно обґрунтованих тарифів на послуги теплопостачання, водопостачання та водовідведення для споживачів села Єлизветівка для затвердження Єлизаветівською сільською радо, а саме: запропоновано встановити з січня 2018 року тарифи з теплопостачання з бюджетної установи у розмірі 2825,38 грн. за 1 Гкал., з населення - 1990,00 грн. за 1 Гкал (з ПДВ); водопостачання з бюджетних установ у розмірі 27.43 грн. за 1 м. куб., з населення - 27,43 грн. за 1 м. куб (з ПДВ); водопостачання з бюджетних установ - 25,52 грн. за у м. куб, з населення - 25,52 грн. за 1 м. куб (з ПДВ) (а.с.11-13).

Рішенням Єлизеветівської сільської ради від 09.10.2017 розмір тарифів на теплопостачання по Єлизаветівській сільській раді складав: для бюджетних установ - 2607,26 грн. з ПДВ за 1 Гкал.; для госпрозрахункових організацій - 2607,26 грн. з ПДВ за 1 Гкал.; для населення - 33,63 грн. з ПДВ за 1 м.кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал.

Рішенням Єлизеветівської сільської ради від 31.01.2017 розмір тарифів на послуги з водопостачання для споживачів с. Єлизаветівка з 01.02.2017 складав: для населення 17,00 грн. за 1 м. куб. з ПДВ; для бюджетних установ та інших споживачів - 126,58 грн. за 1 куб. з ПДВ.

Згідно рішення Єлизеветівської сільської ради від 31.01.2017 розмір тарифів на послуги з водовідведення для споживачів с. Єлизаветівка з 01.02.2017 складав: для населення - 13,00 грн. за 1 м.куб. з ПДВ; для бюджетних установ та інших споживачів - 139,81 грн. за 1 м.куб. з ПДВ.

За результатами розгляду тарифів наданих КП Тепловодосервіс рішенням Єлизеветсівської сільської ради від 19 січня 2018 року з 01.02.2018 затверджено тарифи на теплопостачання для бюджетних установ - 2825,38 грн. з ПДВ за 1 Гкал.; для госпрозрахункових організацій - 2825,38 грн. з ПДВ за 1 Гкал.; для населення - 33,63 грн. з ПДВ за 1 м.кв. опалювальної площі на протязі опалювального сезону; для населення - 1609,01 грн. з ПДВ за 1 Гкал.

Рішенням Єлизеветівської сільської ради від 21 лютого 2018 року встановлено тарифи на водопостачання для споживачів с. Єлизаветівка з 22.02.2017 для населення - 17,00 грн. за 1 м. куб. з ПДВ; для бюджетних установ та інших споживачів - 144, 46 грн. за 1 м.куб. з ПДВ.

21 лютого 2018 року рішенням Єлизеветівської сільської ради встановлено тарифи на водовідведення для споживачів с. Єлизаветівка з 22.02.2017 для населення - 17,00 грн. за 1 м.куб. з ПДВ; для бюджетних установ та інших споживачів - 144, 46 грн. за 1 м.куб. з ПДВ.

Згідно листа № 54 від 01.02.2018, направленого на адресу відповідача, позивачем було запропоновано розглянути питання щодо включення до місцевого бюджету фінансування витрат на відшкодування комунальному підприємству Тепловодосервіс Лозівської районної ради різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами підприємства на виробництво послуг з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення (а.с.14).

У зв'язку із відсутністю відомостей про розгляд відповідачем питань, викладених в листі КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради від 01.02.2018 № 54 позивачем 20.03.2018 направлено запит щодо надання інформації про розгляд Єлизаветівською сільською радою питання про включення до місцевого бюджету фінансування витрат на відшкодування комунальному підприємству Тепловодосервіс Лозівської районної ради різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення, в зв'язку з не встановленням Єлизаветівською сільською радою економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення (а.с.15-17).

Згідно відповіді Єлизаветівського сільського голови від 23.03.2017 № 151-02-18, до місцевого бюджету, який був затверджений XXXIX сесією VII скликання від 22 грудня 2017 року не включено фінансування витрат на відшкодування комунальному підприємству Тепловодосервіс Лозівської районної ради (а.с.18).

Відповідно до п.4 ч.1 ст.2 Закону України Про житлово-комунальні послуги (який був чинним в редакції на час виникнення спірних правовідносин) державна політика у сфері житлово-комунальних послуг базується на таких принципах: регулювання цін/тарифів на житлово-комунальні послуги, перелік яких визначено цим Законом, з урахуванням досягнутого рівня соціально-економічного розвитку, природних особливостей відповідного регіону та технічних можливостей.

Державне регулювання цін/тарифів базується на таких основних принципах: відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (п.3 ч.1 ст.30 Закону України Про житлово-комунальні послуги ).

Органи місцевого самоврядування встановлюють тарифи на житлово-комунальні послуги в розмірі не нижче економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво (надання).

При встановленні цін/тарифів на послуги, які виробляються суб'єктами природних монополій, діяльність яких регулюється національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до законодавства, повноваження органів місцевого самоврядування поширюються виключно на тариф (складову тарифу), який (яка) не підлягає встановленню цими національними комісіями (ч.3 ст.31 Закону України Про житлово-комунальні послуги ).

Відповідно до ч.7 ст.31 вказаного Закону центральні органи виконавчої влади, національні комісії, що здійснюють державне регулювання у відповідній сфері, несуть відповідальність за наслідки встановлення або регулювання цін/тарифів, що змінюються ними відповідно до їхніх повноважень.

Встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги нижче розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво не допускається.

Порядок формування та встановлення тарифів на комунальні послуги для суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках визначено статтею 10 Закону України Про державне регулювання у сфері комунальних послуг .

Так, відповідно до зазначеної норми права, тарифи на комунальні послуги формуються суб'єктами природних монополій та суб'єктами господарювання на суміжних ринках відповідно до порядків (методик), встановлених національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, відповідно до цього Закону. Тарифи на комунальні послуги суб'єктів природних монополій та суб'єктів господарювання на суміжних ринках повинні забезпечувати відшкодування всіх економічно обґрунтованих планованих витрат на їх виробництво з урахуванням планованого прибутку. Встановлення тарифів на комунальні послуги, нижчих за розмір економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, не допускається і може бути оскаржено в суді.

У разі встановлення органом місцевого самоврядування тарифів на житлово-комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, орган, який їх затвердив, зобов'язаний відшкодувати з відповідного місцевого бюджету виконавцям/виробникам різницю між встановленим розміром цін/тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво цих послуг (ч.4 ст.31 Закону України Про житлово-комунальні послуги ).

Згідно ч.9 ст.31 Закону України Про житлово-комунальні послуги спори щодо формування та встановлення цін/тарифів на житлово-комунальні послуги вирішуються в судовому порядку.

Відповідачем не надано доказів на підтвердження розгляду питання, викладеного в листі Комунального підприємства Теплосервіс Лозівської районної ради від 01.02.2018 № 54 про включення до місцевого бюджету фінансування витрат на відшкодування комунальному підприємству Тепловодосервіс Лозівської районної ради різниці між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення.

Крім того, за результатами розгляду запиту позивача від 20.03.2018 Єлизаветівською сільською радою надано відповідь № 151-02-18 від 23.03.2017, в якій зазначено, що до місцевого бюджету, який був затверджений ХХХІХ сесією VІІ скликання від 22.12.2017 не включено фінансування витрат на відшкодування комунальному підприємству Теплосервіс Лозівської районної ради.

Розмір різниці між запропонованим до встановлення тарифом на теплопостачання для категорії населення та встановленим тарифом складає 380,99 грн. з ПДВ за 1 Гкал.

Розмір різниці між запропонованим до встановлення тарифом на теплопостачання для категорії населення та встановленим тарифом складає 10,43 грн. з ПДВ за 1 м.куб з ПДВ.

Розмір різниці між запропонованим до встановлення тарифом на теплопостачання для категорії населення та встановленим тарифом складає 12,52 з ПДВ за 1 1 м.куб з ПДВ.

Відповідно до частини 1 статті 10 Закону України "Про ціни і ціноутворення" суб'єкти господарювання під час провадження господарської діяльності використовують: вільні ціни; державні регульовані ціни.

Частиною 2 статті 12 названого Закону передбачено, що державні регульовані ціни повинні бути економічно обґрунтованими (забезпечувати відповідність ціни на товар витратам на його виробництво, продаж (реалізацію) та прибуток від його продажу (реалізації).

Спеціальним законом, який визначає основні засади організаційних, господарських відносин, що виникають у сфері надання та споживання житлово-комунальних послуг між їхніми виробниками, виконавцями і споживачами, а також їхні права та обов'язки є Закон України "Про житлово-комунальні послуги".

Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 30 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" державне регулювання цін/тарифів базується на принципі відповідності рівня цін/тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво.

Статтею 28 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад віднесено встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на побутові, комунальні (крім тарифів на теплову енергію, централізоване водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), які встановлюються національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг), транспортні та інші послуги.

Згідно з пунктом 23 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання затвердження місцевого бюджету, внесення змін до нього; затвердження звіту про виконання відповідного бюджету.

З огляду на положення КАС України щодо компетенції адміністративного суду, який не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесенні до компетенції цього органу, у справах щодо оскарження рішення дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень, виконуючи завдання адміністративного судочинства щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення), передбаченим КАС України критеріям, адміністративний суд не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за такими критеріями.

За таких обставин, адміністративний позов в частині зобов'язати Єлизаветівську сільську раду з дат встановлення економічно необґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення с. Єлизаветівка до дат встановлення економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення с. Єлизаветівка, щомісячно відшкодовувати Комунальному підприємству «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради фактичну різницю між встановленим розміром тарифів та економічно обґрунтованими витратами на виробництво послуг з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення населенню с. Єлизаветівка задоволенню не підлягає.

Проте, для ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд вважає за необхідне вийти за межі позовних вимог та зобов'язання відповідача розглянути і прийняти рішення по суті звернень Комунального підприємства «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області стосовно відшкодування йому витрат, що пов'язані із встановленням тарифів на житлово - комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, відповідно до статті 31 Закону України "Про житлово - комунальні послуги".

Під час розгляду адміністративної справи позивачем було надано розрахунок з різниці в тарифах на послуги теплопостачання, які надавалися споживачам села Єлизаветівка в лютому-березні 2018 року в зв'язку з несвоєчасним затвердженням проекту тарифів КП Тепловодосервіс Лозівської районної ради. За даними розрахунку позивача невідшкодована різниця в тарифах за лютий склала 16016,82 грн., за березень - 17776,99 грн., а всього невідшкодована різниця в тарифах за вказаний період становить 33793,81 грн.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що позовна заява підлягає задоволенню частково.

Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до вимог ст.139 КАС України.

Керуючись ст.ст.5-10, 72, 73, 74, 77, 139, 241, 242, 243, 244, 245, 246, 250, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Комунального підприємства «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області (смт Краснопавлівка, Лозівський район, Харківська область, м-н, буд. 16) до Єлизаветівської сільської ради (Харківська область, Лозівський район, с. Єлизаветівка, мікрорайонАДРЕСА_1), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет позову на стороні позивача - Лозівська районна рада (Харківська обл., місто Лозова, вул. Лозовського, будинок 10-А) про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у невстановлені економічно обґрунтованих тарифів на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення, які надаються комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради на території с. Єлизаветівка протиправною.

Визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у невключені до місцевого бюджету фінансування витрат на погашення різниці між фактичною вартістю послуг з централізованого опалення, централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню с. Єлизаветівка Комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради та встановленими тарифами на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення протиправною.

Визнати бездіяльність Єлизаветівської сільської ради, яка полягає у неприйняті рішення щодо відшкодування Комунальному підприємству «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради різниці між фактичною вартістю послуг з централізованого опалення, централізованого водопостачання та водовідведення, що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню с. Єлизаветівка Комунальним підприємством «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради та встановленими тарифами на послуги з централізованого теплопостачання, водопостачання та водовідведення для населення протиправною.

Зобов'язати Єлизаветівську сільську раду розглянути і прийняти рішення по суті звернень Комунального підприємства «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області стосовно відшкодування витрат, що пов'язані із встановленням тарифів на житлово - комунальні послуги на рівні, що унеможливлює отримання прибутку, відповідно до статті 31 Закону України "Про житлово - комунальні послуги".

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Єлизаветівської сільської ради (код ЄДРПОУ ( 22672257) на користь Комунального підприємства «Тепловодосервіс» Лозівської районної ради Харківської області (37346355) судовий збір у сумі 1762,00 грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).

Рішення може бути оскаржене до Харківського апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня проголошення рішення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення складено 27.09.2018.

Суддя В.В. Єгупенко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.09.2018
Оприлюднено28.09.2018
Номер документу76726245
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3676/18

Рішення від 27.09.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 11.09.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 14.06.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 24.05.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

Ухвала від 14.05.2018

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Єгупенко В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні