Справа № 2-а-564/2010р.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
в порядку письмового провадження
08.11.10 року Онуфріївський районний суд Кіровоградської області в складі судді Шелесько В.Д. при секретарі Гладкій Т.М. розглянувши в порядку письмового провадження в приміщенні Онуфріївського районного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до суб'єкта владних повноважень України Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії дитині війни, а також поновити пропущений строк для звернення до суду,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача та просив зобов'язати відповідача здійснити перерахунок і виплату йому пенсії з підвищенням йому на 30% мінімальної пенсії за віком відповідно до ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» за період з 9 липня по 31 грудня 2007 року та з 22 травня 2008 року по час розгляду справи.
Позивач також просив поновити йому строк звернення до суду за захистом порушеного права пропущений ним з поважних причин, які полягають : в частій зміні законодавства про порядок розгляду справ, відносно доплат до пенсії йому як дитині війни, передачі їх на розгляд то в порядку цивільного провадження, то в порядку адміністративного провадження, а відповідно і в зміні строків позовної давності, а також просив врахувати його вік, стан здоров'я та юридичну необізнаність.
В позові позивач зазначив, що він належить до соціальної категорії дитина війни та відповідно до ст.. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» з 01.01.2006 року має право на отримання соціальної допомоги в розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком, однак відповідач протягом 2007 року таку допомогу взагалі не нараховувало і не виплачувало, а в 2008-2010 роках допомога була виплачена в не повному обсязі. Вважає, що дії відповідача неправомірні, суперечать вимогам Закону, а тому просить зобов'язати відповідача зробити перерахунок та виплатити вказану соціальну допомогу у відповідності з законодавством за вказаний період. Справу, враховуючи його вік та стан здоров'я, просив слухати в його відсутності.
Представник відповідача подав заперечення на позовні вимоги в якому просив відмовити в задоволенні позовних вимог повністю, посилаючись на те що фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених Законом здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України, а не з коштів бюджету Пенсійного фонду України.
Розмір мінімальної пенсії за віком встановлено ч. 1 ст. 28 Закону України Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування № 1058-ІУ від 09.07.2003 (далі - Закон № 1058),відповідно до якої за наявності достатнього страхового стажу мінімальний розмір пенсії за віком встановлюється у розмірі прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, визначеного законом. Проте відповідно до ч.3 тієї ж статі мінімальний розмір пенсії за віком, встановлений частиною першою, застосовується виключно для визначення розмірів пенсій, призначених згідно з цим законом. Іншими словами для перерахунків або підвищень до пенсій він не застосовується, що унеможливлює реалізацію норм ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» ЗУ №2195-УІ від 18.11.2004 р.
З 01.01.2008 року і по теперішній час позивачу проводиться доплата до пенсії, як дитині війни у розмірі десяти відсотків від прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність згідно Закону України Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України № 107-УІ від 28.12.2007р.
В запереченні на позов представник відповідача також вказав, що позивачу ОСОБА_1 09.09.2010 року виплачена надбавка до пенсії, як дитині війни за період з 09.07. по 31.12.2007 року та 22.05.2008 року по 01.11. 2008 року в сумі 1219 грн, згідно постанови Онуфріївського районного суду від 30.06.2009 року по справі № 2-а-608/2009 року, однак позивачка знову звернулась до суду з аналогічним позовом.
В запереченні на позов представник відповідача також вказав позивач вже звертався до суду з аналогічним позовом і постановою Онуфріївського районного суду від 10.03.2009 року (справа 2-а-174\2009 р) зобов'язано відповідача провести перерахунок та виплати допомоги до пенсії, як дитині війни за період з 09.07. по 31.12.2007 року та 22.05.2008 року по час розгляду справи тобто по лютий 2009 року, однак позивач знову звернувся до суду з аналогічним позовом.
Також на даний час законодавством не прийнято жодного нормативного акту на виконання вказаних вимог Закону України „ Про соціальний захист дітей війни» , не визначено на законодавчому рівні які органи повинні виплачувати підвищення пенсії, за рахунок яких коштів і джерел, в якому порядку, яким чином обчислювати вказаний розмір.
Відповідно до ст.4 Декрету Кабінету Міністрів України № 7-93 від 21.1 управління Пенсійного фонду України Онуфріївському районі Кіровоградської області звільняється від сплати державного мита.
В запереченні на позов відповідач також просив врахувати, що ч.2 ст.99 КАС України встановлено 6-місячний строк для звернення до адміністративного суду, однак позивач безпідставно просить управління зробити перерахунок та виплату державної соціальної допомоги, як дитині війни за вказаний в позові період, а відносно позовних вимог за останні 6 місяців 2010 року просив відмовити посилаючись на відсутність коштів.
Поскільки в судове засідання сторони не з'явились, подавши заяви про слухання справи в їх відсутності, справа розглядається в порядку письмового провадження без повного фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу, що відповідає вимогам п.10 ст.3, ч.6 ст.12, ч.1 ст.41 КАС України .
Оцінивши повідомлені сторонами обставини, на підставі наявних доказів, суд вважає, що позовні вимоги позивачу підлягають задоволенню з таких підстав:
Позивачем поставлено питання, про поновлення строку звернення до суду за захистом порушеного права, та про перерахунок і виплату недоплаченої допомоги з 09.07. 2007 року по даний час. Відповідно до ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах 6-місячного строку з часу коли особа дізналась або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Позивач з позовом звернувся в жовтні 2010 року.
6 місячний строк звернення до суду відносно до ст. 99 КАС України встановлений 30.07.2010 року.
Відповідно до ч.1 ст. 99 КАС України адміністративний позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого КАС або іншими законами. Частиною другою тієї статті визначено, що звернення до адміністративного суду за захистом прав, свобод та інтересів встановлюється 6-місячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня, коли особа дізналась або повинна була дізнатись про порушення своїх прав, свобод чи інтересів.
Крім того, законодавцем змінено приписи щодо правових наслідків пропуску строку звернення до суду. Чинними положеннями ч.1 ст.100 КАС передбачено, що адміністративний позов, поданий після закінчення строків, установлених законом, залишається без розгляду, якщо суд за заявою особи, яка його подала, не знайде підстав для поновлення строку.
У разі пропуску такого строку та визнання вказаних особою причин пропуску строку неповажними суд повинен залишити адміністративний позов без розгляду.
Враховуючи, що даний вид платежу є регулярним, про що позивачу повинно бути відомо щомісячно під час отримання пенсії, то суд вважає, що позов повинен бути задоволений в межах 6-місячного строку, а в задоволенні інших позовних вимог необхідно залишити без розгляду.
Названі позивачем причини пропущення строку звернення до суду, а саме: часта зміна законодавства в т.ч. і таких змін, що можуть погіршувати становище позивача, похилий вік та стан здоров'я, який не підтверджений медичними документами, судом не можуть бути визнані поважними.
Виходячи з викладеного, суд вважає, що позов позивача повинен бути задоволений за період з 12 квітня 2010 року по 12 жовтня 2010 року, а задоволення інших вимог позивача необхідно залишити без розгляду.
Із матеріалів справи вбачається, що позивач має статус дитини війни, що підтверджується відповідною відміткою в його пенсійному посвідченні. Враховуючи зазначений статус, позивач, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» має право на отримання державної соціальної підтримки, а саме отримання підвищення до пенсії в розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. Управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області зазначені виплати позивачу здійснює не в повному розмірі.
Відповідно до ст.6 Закону України. Про соціальний захист дітей війни , дітям війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків мінімальної пенсії за віком.
Згідно ст. 7 Закону України Про соціальний захист дітей війни , фінансове забезпечення державних соціальних гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.
Ст. 52 Закону України „Про Державний бюджет України на 2010 рік» передбачено, що розміри державних соціальних гарантій на 2010 рік, що визначаються залежно від прожиткового мінімуму, встановлюються відповідними законами України, цим Законом та нормативно-правовими актами Кабінету Міністрів України. Оскільки в Закон України „Про соціальний захист дітей війни» зміни на 2009-2010 року не вносилися, відповідач повинен діяти у відповідності з приписами діючої норми ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» , а позовні вимоги позивача за період з 12 квітня по 12 жовтня 2010 року необхідно задовольнити.
Відповідно до статті 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. Сторонами по справі не заперечується, що позивач, відповідно до ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» має право на отримання доплати до пенсії у розмірі 30% мінімальної пенсії за віком. За чинним законодавством розмір мінімальної пенсії за віком визначається лише за правилами, передбаченими ст.28 Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» , іншого нормативно-правового акта, який би визначав цей розмір або встановлював інший розмір, немає.
Пенсійний фонд України діє у відповідності до Положення „Про Пенсійний фонд України» , затвердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за №121\2001 і здійснює свої повноваження на підставі п.15 зазначеного положення через створені в установленому порядку його територіальні управління. Відповідно до Закону України „Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» рішення про призначення та перерахунок пенсій приймаються районними управліннями Пенсійного фонду України за місцем проживання пенсіонерів. Таким чином, обов'язок по нарахуванню та виплаті доплати до пенсії позивачу, передбаченої ст.6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни» покладено на управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області , за місцем проживання позивача.
Статтею 22 Конституції України визначено, що конституційні права і свободи гарантуються. Таким чином, держава взяла на себе зобов'язання забезпечити реалізацію громадянами своїх конституційних прав.
За змістом ч.1 ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Законом України Про соціальний захист дітей війни реалізовано конституційне право на соціальний захист громадян, які мають статус дитини війни, серед яких їм надано право на отримання 30% доплати до пенсії.
Відповідно до ч.2 ст.6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених Конституцією межах і відповідно до законів України.
Згідно абз.1 п.1 Положення про Пенсійний фонд України, затвердженого Указом Президента України від 01.03.2002 року за №121\2001 Пенсійний фонд України є центральним органом виконавчої влади. Відповідно до зазначеного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов'язок щодо призначення пенсії; підготовки документів для її виплати; забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплату пенсій.
Пунктом 1.1 Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах і районах у містах, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30.04.2002 року за №8-2 управління Пенсійного фонду України у районах, містах і районах у містах є органами Пенсійного фонду України, підвідомчими відповідно головним управлінням цього фонду в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, що разом з цими управліннями утворюють систему органів Пенсійного фонду України та мають завданням - забезпечення призначення та виплати пенсії.
Отже, обов'язок по нарахуванню та виплати доплати до пенсії, яка передбачена Законом України Про соціальний захист дітей війни , покладено саме на органи Пенсійного фонду України.
Відповідачем, в порушення ч.2 ст.71 КАС України, не доведено та не надано суду доказів щодо вчинення будь-яких дій для забезпечення виконання покладеного на нього обов'язку щодо нарахування та виплати позивачу доплати до пенсії у розмірі 30% від мінімальної пенсії за віком.
Отже, відсутність коштів у відповідача, який не вчинив жодної дії щодо їх отримання для забезпечення виконання своїх зобов'язань або невиконання іншим органом виконавчої влади свого обов'язку щодо виділення коштів на здійснення позивачу виплат, гарантованих їй Конституцією України, не є підставою для відмови в задоволенні позову та визнання правомірними дій або бездіяльності відповідача.
Суд вважає необхідним, позовні вимоги позивача задовольнити частково, визнати протиправною бездіяльність управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області по невиконанню приписів статті 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , яка призвела до порушення прав позивача на своєчасне нарахування та отримання доплати до пенсії, та зобов'язати управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області здійснити перерахунок пенсії з підвищенням її на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч.1 ст.28 Закону України „Про загальнообов'язкове пенсійне страхування» та провести відповідні виплати позивачу за 2010 рік з 12 квітня по 12 жовтня 2010 року, з врахуванням частково проведених виплат, а інші позовні вимоги залишити без розгляду.
При цьому необхідно врахувати що постановою Онуфріївського районного суду від 30 червня 2009 року (справа 2-а-608/2009 року), яка була залишена в силі ухвалою Дніпропетровського адміністративного апеляційного суду від 26 квітня 2010 року позивачу ОСОБА_1 була нарахована та проведена доплата до пенсії, як дитині війни, за період з 09.07.по 31.12.2007 року та з 22.05.2008 по 01.11. 2008 року, тобто його позовні вимоги по даному позову вже частково задоволені.
Оскільки позовні вимоги підлягають задоволенню, то суд вважає за необхідне стягнути з Державного бюджету України на її користь 3 грн. 40 коп. понесених ним судових витрат.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.22, 55, 64, 124, 152 Конституції України, ст.ст. 3, 6 Закону України Про соціальний захист дітей війни , ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 186 Кодексу адміністративного судочинства України, -
Постановив:
Позовні вимоги фізичної особи ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 до суб'єкта владних повноважень Управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльність та зобов'язання здійснити перерахунок пенсії дитині війни - задовольнити частково.
В поновленні строку звернення позивачу до суду за захистом свого права відмовити.
Визнати протиправною бездіяльність Управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області.
Зобов'язати Управління Пенсійного фонду України в Онуфріївському районі Кіровоградської області здійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 з підвищенням йому на 30% мінімальної пенсії за віком з розміру, встановленого ч. 1 ст. 28 Закону України „Про загальнообов'язкове пенсійне страхування» та провести відповідні виплати з 12 квітня по 12 жовтня 2010 року з врахуванням частково виплаченої допомоги за вказаний період.
Інші позовні вимоги позивача залишити без розгляду .
Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_1 витрати зі сплати судового збору в розмірі 3 грн. 40 коп.
Апеляційна скарга на постанову подається протягом десяти днів з дня отримання її копії до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Онуфріївський районний суд.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Судя Онуфріївського
районного суду: ОСОБА_2
Суд | Онуфріївський районний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 08.11.2010 |
Оприлюднено | 02.10.2018 |
Номер документу | 76838983 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Онуфріївський районний суд Кіровоградської області
Адміністративне
Новоград-Волинський міськрайонний суд Житомирської області
Савицька Л. Й.
Адміністративне
Павлоградський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Боженко Л. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні