ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
28 вересня 2018 року (о 16 год. 30 хв.)Справа № 808/1335/18 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В. за участю секретаря судового засідання Аксьонової С.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРРА (70100, Запорізька область, Новомиколаївський район смт.Новомиколаївка, вул. Українська, 9, код ЄДРПОУ 31380228) до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (70101, Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 34, код ЄДРПОУ 20509622) про визнання протиправними та скасування рішень,
ВСТАНОВИВ:
11.04.2018 Товариство з обмеженою відповідальністю ТЕРРА (далі - позивач або ТОВ Терра ) звернувся до Запорізького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (далі - відповідач), в якому позивач з урахуванням уточненої позовної заяви (вх. № 19559 від 22.06.2018) просить суд:
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №15 від 05.10.2017 в частині передачі в оренду земельних ділянок ТОВ Терра в розмірі 2,6633 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196 смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років; в розмірі 0,9963 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-в смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років; в розмірі 0,1879 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-г смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років;
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №16 від 24.11.2017, яким відмовлено ТОВ Терра у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ Терра для сільськогосподарського призначення: в розмірі 0,31 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-в смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; в розмірі 0,30 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196 смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; в розмірі 0,07 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-г смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області;
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №07 від 15.03.2018, яким відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ Терра для сільськогосподарського призначення : в розмірі 0,31 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-в смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області, в розмірі 0,30 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196 смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; в розмірі 0,07 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-г смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області;
визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №11 від 15.06.2018, яким відкладено розгляд питання про надання дозволів на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею: 0,3950 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-в; 0,4418 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196; 0,0896 га за адресою смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-г.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що при прийнятті оскаржуваних рішень відповідачем порушено норми чинного законодавства, оскільки Закон передбачає вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Так, підставою відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку. Порушено строки розгляду поданих заяв від 27.10.2017 та від 11.12.2017 стосовно вирішення питань щодо відведення земельних ділянок та надання відповіді на них щодо результатів розгляду. Крім того, засідання двадцять третьої сесії Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області 05.10.2017, на якому було прийнято оскаржуване рішення №15 стосовно передачі земельних ділянок ТОВ Терра було закритим, що суперечить нормам чинного законодавства. Зазначене рішення отримано позивачем лише у лютому 2018 року, а про його існування (без ознайомлення зі змістом) позивачу стало відомо тільки в грудні 2017 року. З урахуванням вищезазначеного просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 16.04.2018 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 14.05.2018. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
07.05.2018 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позов (вх. № 14307), в якому відповідач заперечує проти задоволення позову та вважає вимоги позивача безпідставними, необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню з огляду на те, що рішенням № 15 від 05.10.2017 земельні ділянки, на яких розташовані належні позивачу об'єкти нерухомості за адресою: смт. Новомиколаївка, вул.Янишева (на даний час ОСОБА_1), 196, площею 2,6633 га кадастровий номер 2323655100:04:001:0007, площею 0,9963 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0007, площею 0,1879 га кадастровий мер 2323655100:04:066:0006 передані в оренду позивачу строком на 49 років. Дані земельні ділянки є сформованими і зареєстровані в Державному земельному кадастрі. Рішеннями відповідача №16 від 24.11.2017 та №07 від 15.03.2018 позивачу відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ Терра для сільськогосподарського призначення: в розмірі 0,31 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-в смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; в розмірі 0,30 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196 смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; в розмірі 0,07 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-г смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області, оскільки бажані земельні ділянки знаходяться в межах сформованих та внесених до Державного земельного кадастру земельних ділянок площею 2,6633 га кадастровий номер 2323655100:04:001:0007, площею 0,9963 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0007, площею 0,1879 га кадастровий мер 2323655100:04:066:0006. Таким чином, позивачу необхідно було розробити землевпорядну документацію із землеустрою щодо поділу вищезазначених сформованих земельних ділянок та зміни цільового призначення земель бажаної площі після отриманого необхідного дозволу селищної ради. Виходячи з вищенаведеного, позивачу необхідно було звернутися до селищної ради з заявою про внесення змін до рішення № 15 від 05.10.2017 та надання дозволу а виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу (об'єднання) земельних ділянок. Після виготовлення технічних документацій та їх затвердження були б формовані нові земельні ділянки, яким були б присвоєні кадастрові номери. І вже на зміну цільового призначення новоутворених сформованих земельних ділянок позивач мав би звернутися до селищної ради за дозволом на виготовлення відповідного проекту землеустрою. І тільки після затвердження даного проекту зміни цільового призначення бажані земельні ділянки можуть бути об'єктом договорів оренди землі. Таким чином, оскаржувані рішення є законними та такими, що відповідають діючому законодавству.
Ухвалою суду від 14.05.2018 проведення підготовчого засідання відкладено до 25.05.2018.
Ухвалою суду від 25.05.2018 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та оголошено перерву до 26.06.2018.
Ухвалою суду від 26.06.2018 проведення підготовчого засідання відкладено до 13.07.2018.
Ухвалою суду від 13.07.2018 закрито підготовче провадження на призначене судове засідання на 02.08.2018.
Ухвалою суду від 02.08.2018 розгляд справи відкладено до 04.09.2018.
04.09.2018 від представника позивача до суду надійшло клопотання (вх. №27476) про розгляд справи у порядку письмового провадження. Позовні вимоги підтримує у повному обсязі.
Представник відповідача у судове засідання не прибув, про день, час та місце судового засідання повідомлений належним чином, у зв'язку з чим, відповідно до частини 3 статті 205 КАС України, суд розглянув справу на підставі наявних у ній доказів.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з'явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Відповідно до ч.4 ст.229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
На підставі викладеного, враховуючи неявку всіх учасників справи, суд вважає за можливе розглянути справу в порядку письмового провадження.
Суд, оцінивши повідомлені учасниками справи обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, судом встановлено наступне.
19.03.2015 позивач звернувся до відповідача із заявою про передачу в оренду земельних ділянок площею 2,6633 га кадастровий номер 2323655100:04:001:0007, площею 0,9963 кадастровий номер 2323655100:04:066:0007, площею 0,1879 кадастровий номер 2323655100:04:066:0006, з цільовим призначенням для іншого сільськогосподарського призначення, розташованих за адресою: вул.Янишева,196 смт.Новомиколаївка Запорізької області, на яких розташовані належні позивачу господарські споруди (а.с.35).
Рішенням відповідача №07 від 19.03.2015 передачу в оренду земельних ділянок відкладено, у зв'язку з відсутністю детального плану території смт.Новомиколаївка (а.с.52).
27.10.2017 позивач звернувся до відповідача із заявою № 85 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою на земельні ділянки з меншою площею, ніж зазначена в заяві від 19.03.2015 (а.с.36).
Вказана заява обґрунтована тим, що нормативно-грошова оцінка земельних ділянок, на яких розміщені об'єкти нерухомості, належні ТОВ Терра , збільшилася, а площа, земельних ділянок, які фактично мало намір використовувати позивач при веденні товарного сільськогосподарського виробництва - зменшилася.
У зв'язку із не отриманням відповіді на заяву позивача від 27.10.2017 у місячний строк, 29.11.2017 позивачем надіслано до відповідача лист №29, з проханням повідомити про результати розгляду заяви позивача від 27.10.2017 (а.с.37).
Листом від 05.12.2017 №4447, відповідачем повідомлено позивача про те, що заява ТОВ Терра від 27.10.2017 розглянута на постійно діючій комісії з питань земельних відносин Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області. Крім того, зазначено, що 24.11.2017 рішенням Новомиколаївської селищної ради №16 відмовлено у наданні дозволів у зв'язку з тим, що земельні ділянки сформовані, внесені дані до Державного земельного кадастру, присвоєно кадастрові номери земельних ділянок, межі встановлено (а.с.59).
Разом із відповіддю відповідачем надано рішення від 24.11.2017 №19 Про внесення змін до рішень Новомиколаївської селищної ради щодо земельних питань , за змістом якого, серед іншого, відповідачем внесено зміни до п.2 рішення Новомиколаївської селищної ради №15 від 05.10.2017 Про затвердження проектів землеустрою та передачу в оренду та постійне користування земельних ділянок ОСОБА_2, ТОВ Терра , ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ДП Запорізький Облавтодор , ОСОБА_6В. , в частині встановлення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, а саме установлено річну орендну плату за земельні ділянки, у розмірі 8% (вісім відсотків) від нормативно-грошової оцінки земельної ділянки (а.с.60).
Листом від 06.12.2017 № 4455 відповідачем на адресу ТОВ Терра надіслано договори оренди земельних ділянок площею 2,6633 га кадастровий номер 2323655100:04:001:0007, площею 0,9963 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0007, площею 0,1879 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0006, з цільовим призначенням для іншого сільськогосподарського призначення, які розташовані за адресою: вул.Янишева, 196 смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для їх підписання (а.с.50).
Так, зі змісту зазначених документів у грудні 2017 року позивачу стало відомо про існування рішення №15 від 05.10.2017 про передачу вищезазначених ділянок в оренду.
За змістом рішення № 15 від 05.10.2017, відповідачем, серед іншого, передано в оренду земельних ділянок ТОВ Терра в розмірі 2,6633 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196 смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років; в розмірі 0,9963 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196-в смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років; в розмірі 01879 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196-г смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення, строком на 10 років (а.с.54-56).
Не погоджуюсь із вказаним рішенням, позивач своїм листом від 11.12.2017 № 43 повідомив відповідача, що розмір земельних ділянок, які фактично має намір використовувати при здійсненні господарської діяльності ТОВ Терра і на яких знаходяться об'єкти нерухомості, менший ніж той розмір, який раніше внесено до державного земельного кадастру (не за заявою позивача), саме тому позивач звертався із заявою від 27.10.2017 про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою на земельні ділянки з меншою площею, ніж зазначена в заяві від 19.03.2015. Крім того позивачем повідомлено про намір використовувати земельні ділянки, на яких розташоване належне йому нерухоме майно для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і площа, яку фактично використовує ТОВ Терра та зацікавлене взяти в оренду - є меншою, ніж та, яка зазначена в направлених договорах (а.с.38-40).
Також, листом від 11.12.2017 № 42 позивач звернувся до відповідача із проханням надати дозвіл на розроблення проектів із землеустрою щодо передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею: 0,31 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Янишева,буд. 196-в га для розташування нежитлової будівлі комбікормового заводу №2; 0,30 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Янишева,буд. 196 для розташування нежитлової будівлі комбікормового заводу №1; 0,07 га за адресою смт. Новомиколаївка, вул. Янишева,буд. 196-г для розташування нежитлової будівлі автогаражу в оренду строком на 10 років, за рахунок земель комунальної власності, в зв'язку з тим, що ТОВ Терра має намір використовувати земельні ділянки, на яких розташоване належне нам нерухоме майно для ведення товарного сільськогосподарського виробництва і площа, яку фактично використовує ТОВ Терра є меншою, ніж зазначена в рішенні селищної ради від 05.10.2017 року №15 (а.с.41).
Листом від 22.12.2017 № 4598 відповідач повідомив позивача, що заяву буде розглянуто на черговій сесії і що для вирішення питання щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою в розмірах зазначених в заяві, до наступної сесії необхідно повідомити відповідача про зняття чи переміщення огорожі (а.с.51).
Листом від 16.03.2018 № 17 (вх. № 157 від 19.03.2018) позивач звернувся до відповідача із проханням повідомити про результати розгляду заяви ТОВ Терра від 11.12.2017 №42 (а.с.43).
Листом від 22.03.2018 № 970 відповідачем надіслано рішення №07 від 15.03.2018, за змістом якого ТОВ Терра відмовлено у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва в розмірі 0,31 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196-в смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; 0,30 га по вул.Івана Клевчука (Янишева), 196 смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області; 0,07 га по вул.Івана Клевчука (Янишева),196-г смт.Новомиколаївка, Новомиколаївського району Запорізької області, у зв'язку із тим, що земельні ділянки знаходяться в межах сформованих земельних ділянок, дані про які внесено до Державного земельного кадастру, присвоєно кадастрові номери земельних ділянок, межі земельних ділянок встановлено: в розмірі 2,6633 га по вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196 смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення (01.13) кадастровий номер 2323655100:04:001:0007; в розмірі 0,9963 га по вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-в смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення (01.13) кадастровий номер 2323655100:04:066:0007 в розмірі 0,1879 га по вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-г смт.Новомиколаївка Новомиколаївського району Запорізької області, для іншого сільськогосподарського призначення (01.13) кадастровий номер 2323655100:04:066:0006 (а.с.63)
Крім того, зазначеним рішенням позивачу рекомендовано розробити землевпорядну документацію із землеустрою щодо поділу вищезазначених сформованих земельних ділянок та зміни цільового призначення земель меншої площі, після отримання необхідного дозволу від органу місцевого самоврядування.
04.04.2018 позивач звернувся до відповідача із заявою (№ 22), в якій вкотре просив надати дозвіл на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення спірних земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.97), однак рішенням №11 від 15.06.2018, відповідачем відкладено розгляд питання про надання дозволів на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею: 0,3950 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-в га для розташування нежитлової будівлі комбікормового заводу №2; 0,4418 га за адресою: смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196 для розташування нежитлової будівлі комбікормового заводу №1; 0,0896 га за адресою смт. Новомиколаївка, вул. Івана Клевчука (Янишева),буд. 196-г для розташування нежитлової будівлі автогаражу, в зв'язку з тим, що на даний час Запорізьким окружним адміністративним судом розглядається справа щодо правомірності відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок за вказаними адресами в оренду ТОВ Терра до набрання судовим рішенням по даній справі законної сили (а.с.154).
Позивач вважає, що рішення №15 від 05.10.2017 в частині передачі в оренду земельних ділянок ТОВ Терра , рішення №16 від 24.11.2017, №07 від 15.03.2018 про відмову ТОВ Терра у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду ТОВ Терра для сільськогосподарського призначення та рішення №11 від 15.06.2018 про відкладення розгляду питання про надання дозволів на розроблення проектів із землеустрою такими, що порушують права та інтереси позивача, оскільки вже протягом тривалого часу право оренди на земельні ділянки не оформлено належним чином з причин, які не залежать від ТОВ Терра , у зв'язку із чим звернувся до суду із вказаним позовом.
Ураховуючи викладене, всебічно і повно з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Правове регулювання земельних відносин регулюється Конституцією України, нормами Земельного кодексу України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами. Земельні відносини, що виникають при використанні надр, лісів, вод, а також рослинного і тваринного світу, атмосферного повітря, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про надра, ліси, води, рослинний і тваринний світ, атмосферне повітря, якщо вони не суперечать цьому Кодексу (стаття 3 Земельного кодексу України).
Порядок передачі земельних ділянок в оренду визначений у статті 124 Земельного кодексу України, за змістом якої, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем. Підставою для укладення договору оренди може бути цивільно-правовий договір про відчуження права оренди.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України, надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України Про Державний земельний кадастр , право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.
Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.
Відповідно до частини 2, 3 та 13 статті 123 Земельного кодексу України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки. У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_7 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.
Як встановлено судом, підставою для неодноразової відмови у наданні позивачу дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду стало те, що бажані земельні ділянки знаходяться в межах сформованих та віднесених до Державного земельного кадастру земельних ділянок площею 2,6633 га кадастровий номер 2323655100:04:001:0007; площею 0,9963 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0007, площею 0,1879 га кадастровий номер 2323655100:04:066:0006, та відповідно позивачу було рекомендовано розробити землевпорядну документацію із землеустрою щодо поділу вищезазначених сформованих земельних ділянок та зміни цільового призначення земель бажаної площі після отриманого необхідного дозволу селищної ради.
Так, відповідно до положень статті 79-1 Земельного кодексу України слідує, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється:
у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;
шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок;
шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі.
Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера.
Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Формування земельних ділянок шляхом поділу та об'єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.
Із аналізу вищенаведених норм вбачається, що формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою, крім випадків, формування їх шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих ділянок, що, в свою чергу, здійснюється за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.
За приписами статті 56 Закону України Про землеустрій , технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).
Суд акцентує увагу на тому, що земельні ділянки, до складу яких входять бажані позивачем земельні ділянки є сформованими та їх подальше формування здійснюється лише за технічною документацією, а не за проектом землеустрою, про що просить позивач.
Статтею 27 Закону України Про Державний земельний кадастр передбачені особливості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку у разі її поділу чи об'єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж, зокрема:
У разі поділу або об'єднання земельних ділянок запис про державну реєстрацію земельної ділянки та кадастровий номер земельної ділянки скасовуються, а Поземельна книга на таку земельну ділянку закривається.
У Поземельній книзі на земельні ділянки, сформовані в результаті поділу або об'єднання земельних ділянок, здійснюється запис про такий поділ чи об'єднання із зазначенням скасованих кадастрових номерів земельних ділянок.
Записи про обмеження у використанні земельної ділянки, яка була поділена чи об'єднана з іншою, переносяться до поземельних книг на земельні ділянки, сформовані в результаті такого поділу чи об'єднання (крім випадків, коли обмеження поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до новосформованої земельної ділянки).
Відповідно до п.135, 136 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051 (далі - Порядок № 1051) внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку в разі її поділу чи об'єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги.
У разі коли відомості вносяться до Державного земельного кадастру про земельну ділянку (в разі її поділу чи об'єднання з іншою земельною ділянкою, а також відновлення її меж), на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, такі відомості вносяться до відповідної Поземельної книги після її відкриття відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
У разі знесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку (в разі її поділу чи об'єднання з іншою земельною ділянкою), на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга була відкрита та закрита, або відомостей про земельну ділянку, що набули статусу архівних відповідно до пункту 138 цього Порядку, такі відомості вносяться до Поземельної книги відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку на підставі відомостей Державного земельного кадастру про земельну ділянку із статусом архівних.
При цьому кадастрові номери земельних ділянок не змінюються.
Відомості до Державного земельного кадастру про земельну ділянку в разі її поділу чи об'єднання з іншою земельною ділянкою вносяться на підставі заяви про державну реєстрацію земельної ділянки, яка утворилася в результаті такого поділу чи об'єднання, шляхом здійснення Державним кадастровим реєстратором таких дій:
1) скасування державної реєстрації земельної ділянки шляхом закриття Поземельної книги відповідно до пункту 60 цього Порядку із скасуванням кадастрового номера земельної ділянки за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру;
2) здійснення державної реєстрації земельної ділянки, яка утворилася в результаті поділу чи об'єднання, згідно з пунктами 107-111 і 113 цього Порядку;
3) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об'єднання земельних ділянок, запису про такий поділ чи об'єднання із зазначенням скасованого кадастрового номера земельної ділянки шляхом:
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в паперовій формі позначки про утворення земельної ділянки в результаті поділу чи об'єднання за формою згідно з додатком 28, в якій зазначаються скасований кадастровий номер : земельної ділянки, підстава для поділу чи об'єднання земельної ділянки, дата такого поділу чи об'єднання, відомості про Державного кадастрового реєстратора, який зробив позначку;
проставлення на титульному аркуші Поземельної книги в електронній формі відповідної електронної позначки за власним електронним цифровим підписом Державного кадастрового реєстратора;
4) внесення до Поземельної книги на земельну ділянку, сформовану в результаті поділу чи об'єднання земельних ділянок, запису про обмеження у використанні земельної ділянки, яка поділена чи об'єднана з іншою (крім випадків, коли обмеження поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до сформованої земельної ділянки).
Статтею 20 Земельного кодексу України, передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення. Зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Відповідно до ст.50 Закону України Про землеустрій , проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
За наведених обставин, враховуючи те, що позивач звертався із заявами про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо передачі земельних ділянок, які сформовані, та її подальше формування (поділи чи об'єднання) здійснюється не на підставі проекту землеустрою, а за технічною документацією, суд дійшов висновку, що приймаючи рішення про відмову у наданні дозволів на розроблення проектів землеустрою щодо відведення бажаних земельних ділянок в оренду, відповідач діяв у відповідності до норм чинного земельного законодавства, а тому суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог.
Суд звертає увагу позивача, що процес передачі земельної ділянки в оренду є стадійним, що передбачає певний алгоритм дій, а саме: звернення із заявою про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу (об'єднання) земельних ділянок. Після виготовлення технічних документацій та їх затвердження були б сформовані нові земельні ділянки, яким були б присвоєні кадастрові номери. І вже на зміну цільового призначення новоутворених сформованих земельних ділянок позивач мав би звернутися до селищної ради за дозволом на виготовлення відповідного проекту землеустрою. І тільки після затвердження даного проекту зміни цільового призначення бажані земельні ділянки можуть бути об'єктом договорів оренди землі.
Враховуючи зазначене, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України, доказів, наявних у матеріалах справи, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а викладені в позовній заяві вимоги позивача є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
Відповідно до ч.2 ст.139 КАС України, при задоволенні позову суб'єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб'єкта владних повноважень, пов'язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки такі витрати відповідачем не підтверджені, вони на позивача не покладаються.
Окрім того, згідно ст.139 КАС України, сплачений при зверненні до суду з даним позовом судовий збір не підлягає поверненню позивачу.
Керуючись ст.ст. 2, 5, 9, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ТЕРРА (70100, Запорізька область, Новомиколаївський район смт.Новомиколаївка, вул. Українська, 9, код ЄДРПОУ 31380228) до Новомиколаївської селищної ради Новомиколаївського району Запорізької області (70101, Запорізька область, Новомиколаївський район, смт. Новомиколаївка, вул. Українська, буд. 34, код ЄДРПОУ 20509622) про визнання протиправними та скасування рішень, - відмовити повністю.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд шляхом подачі протягом тридцяти днів, з дня його проголошення апеляційної скарги. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або справа розглянута в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 28.09.2018.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2018 |
Оприлюднено | 03.10.2018 |
Номер документу | 76846253 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні