ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"01" жовтня 2018 р. справа № 0940/1214/18
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Остап'юка С.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Похівської сільської ради Богородчаського району Івано-Франківської області до Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 про скасування наказів від 25.12.2013 та від 18.02.2014, -
ВСТАНОВИВ:
12.07.2018 Похівська сільська рада Богородчаського району Івано-Франківської області (далі - позивач) звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області (далі - відповідач) про скасування наказу від 25.12.2013 за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказу від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» .
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 17.07.2018 позовну заяву Похівської сільської ради Богородчаського району Івано-Франківської області до Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області про скасування наказів від 25.12.2013 та від 18.02.2014 залишено без руху, та надано позивачу десятиденний строк з дня отримання копії ухвали про залишення позовної заяви без руху для усунення її недоліків, шляхом зазначення обставин, якими позивач обґрунтовує зміст заявлених позовних вимог, зазначення доказів, що підтверджують такі обставини та зазначення підстав для скасування наказів, а також запропонувати позивачу обґрунтувати поважність пропуску звернення до суду із зазначенням інших підстав для поновлення строку для звернення до суду.
30.07.2018 позивач усунув недоліки позовної заяви у строк, встановлений судом та подав заяву про поновлення строку звернення до суду.
03.08.2018 ухвалою суду поновлено Похівській сільській раді Богородчаського району Івано-Франківської області строк звернення до адміністративного суду за позовом до Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області про скасування наказів від 25.12.2013 та від 18.02.2014, відкрито провадження за вказаним позовом, а справу призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження, та залучено до даної справи третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 (далі - третя особа).
Позовні вимоги, з врахуванням уточнення їх обґрунтувань, мотивовані тим, що ОСОБА_1 не виконано вимоги пунктів 4, 5 наказу «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 щодо не розроблення документації із землеустрою, не укладення договору оренди земельної ділянки, та не посвідчення його, чим порушено норми статтей 123, 124, 125 Земельного кодексу України, тому, з метою ефективного використання земельної ділянки є необхідним скасувати наказ від 25.12.2013 за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказ від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» .
Головне управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області направило відзив на позовну заяву, в якому позовних вимог не визнало, просив в задоволенні позову відмовити на тій підставі, що нормами Земельного кодексу України та Положенням про Головне управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області не передбачено скасування оскаржуваних наказів з підстав не укладення договору оренди землі.
Позивач, правом подання відповіді на відзив не скористався.
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 не скористався правом подання пояснень щодо позову або відзиву на позовну заяву.
Суд, розглянувши у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін, справу, дослідивши докази і письмові пояснення, викладених у заявах по суті справи, встановив наступне.
25.12.2013 наказом Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 надано дозвіл ОСОБА_1 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 4 7952 га (землі державної власності сільськогосподарського призначення), розташованої за межами населеного пункту села Похівка Похівської сільської ради Богородчанського району, з подальшою передачею її в оренду для ведення фермерського господарства, терміном на 15 років.
18.02.2014 наказом Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту села Похівка Похівської сільської ради Богородчанського району в урочищі Коло Шипки .
Підставами звернення позивача із вказаним позовом є не виконання ОСОБА_1 вимог пунктів 4, 5 наказу «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 щодо не розроблення документації із землеустрою, не укладення договору оренди земельної ділянки, та не посвідчення його, чим порушено норми статтей 123, 124, 125 Земельного кодексу України.
З наведених підстав та з метою ефективного використання земельної ділянки позивач вважає необхідним скасувати наказ від 25.12.2013 за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» та наказ від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» .
Земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель (частина 2 статті 4 Земельного кодексу України).
Відповідно до статті 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею (частина 1). Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (частина). Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Згідно з частиною 4 статті 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Відповідно до частини 1 статті 123 Земельного кодексу України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі: надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення; формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).
Згідно з частиною 2 статті 123 Земельного кодексу України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Частиною 3 статті 123 Земельного кодексу України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Згідно з частиною 4 статті 123 Земельного кодексу України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Таким чином, оскільки у відповідача не було підстав для відмови третій особі у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки, то наказ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 від 25.12.2013, є правомірним та прийнятим в межах норм Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 1 статті 186 Земельного кодексу України розгляд і затвердження землевпорядної документації проводиться в такому порядку: прогнозні матеріали, техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель і схеми землеустрою після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; проекти створення нових землеволодінь і землекористувань після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються відповідними органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування; проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому цим Кодексом, і затверджуються Верховною ОСОБА_2 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, встановлених цим Кодексом, розпоряджаються земельними ділянками або приймають рішення про зміну їх цільового призначення; проекти землеустрою сільськогосподарських підприємств, установ і організацій, особистих селянських, фермерських господарств після погодження їх із сільськими, селищними, міськими радами або районними державними адміністраціями розглядаються і затверджуються власниками землі або землекористувачами; робочі землевпорядні проекти, пов'язані з упорядкуванням, докорінним поліпшенням та охороною земель, раціональним їх використанням, після погодження їх у встановленому порядку розглядаються і затверджуються замовниками цих проектів (в редакції, чинній на момент винесення наказу від 18.02.2014 за №ІФ/2620487800:02:001/00000963).
Стаття 186-1 Земельного кодексу визначає повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок (в редакції, чинній на момент винесення наказу від 18.02.2014 за №ІФ/2620487800:02:001/00000963).
Проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин (частина 1 статті 186-1).
Розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту (частина 4 статті 186-1).
Органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов'язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері (частина 1 статті 186-1).
Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації (частина 6 статті 186-1).
Органам, зазначеним у частинах першій - третій цієї статті, при погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки забороняється вимагати: додаткові матеріали та документи, не включені до проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відповідно до статті 50 Закону України "Про землеустрій"; надання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки будь-якими іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями; проведення будь-яких обстежень, експертиз та робіт (частина 7 статті 186-1).
Кожен орган здійснює розгляд та погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки самостійно та незалежно від погодження проекту іншими органами, зазначеними у частинах першій - третій цієї статті, у визначений законом строк.
Таким чином, проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов'язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, який зобов'язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження, за відсутності підстав для відмови у такому погодженні.
Оскільки, у відповідача не було підстав для відмови третій особі у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, то наказ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 від 18.02.2014, є правомірним та прийнятим в межах норм Земельного кодексу України.
Стаття 124 Земельного кодексу України визначає порядок передачі земельних ділянок в оренду.
Відповідно до частини 1 статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.
Частиною 1 статті 2 Закону України Про оренду землі встановлено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 1 Закону України Про оренду землі оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно з статтею 3 вказаного Закону об'єктами оренди є земельні ділянки, що перебувають у власності громадян, юридичних осіб, комунальній або державній власності.
Відповідно до статті 6 цього ж Закону орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Згідно з статтею 13 Закону України Про оренду землі договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Як встановив суд, відповідно пункту 4 наказу «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 начальнику відділу Держземагенства у Богородчанському районі доручено укласти договір оренди земельної ділянки від імені Головного управління Держземагенства в Івано-Франківській області.
Згідно з пунктом 5 наказу «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963 ОСОБА_1 приступити до використання земельної ділянки після здійснення державної реєстрації права оренди у Державному реєстрі речових прав. Земельну ділянку використовувати за цільовим призначенням з дотриманням вимог законодавства.
Таким чином, суд зазначає, що укладення договору оренди земельної ділянки, є правом, в даних правовідносинах, третьої особи, а не обов'язком, а враховуючи аналіз Земельного кодексу України не укладення договору оренди земельної ділянки не є підставою для скасування оскаржуваних наказів.
Суд зазначає, що між ОСОБА_1 та Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області не виникло відносин оренди землі, оскільки рішення про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки не реалізовано, така земельна ділянка в оренду не передана, а між зазначеними особами не виникло прав та обов'язків орендаря та орендодавця.
За таких обставин, наказ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» від 25.12.2013 за №ІФ 2620487800:02:001/00000520 та наказ «Про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки» від 18.02.2014 за №ІФ 2620487800:02:001/00000963, є правомірними та скасуванню не підлягають.
Як наслідок, суд вважає позовні вимоги необґрунтованими, а позов таким, що задоволенню не підлягає.
Враховуючи, що адміністративний позов задоволенню не підлягають, то відсутні підстави для розподілу судового збору.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 241-246, 250, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
В задоволенні позову Похівської сільської ради Богородчаського району Івано-Франківської області (індекс 77716, вулиця Шевченка, будинок 66, село Похівка, Богородчанський район, Івано-Франківська область, код ЄДРПОУ 20550027) до Головного управління Держгеокадстру в Івано-Франківській області (індекс 76014, вулиця Академіка Сахарова, будинок 34, місто Івано-Франківськ, код ЄДРПОУ 39767437), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - ОСОБА_1 (індекс 19443, вулиця Комсомольська, будинок 50, село Корсунь, Шевченківський район, Черкаська область) про скасування наказів від 25.12.2013 та від 18.02.2014, відмовити.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Суддя Остап'юк С.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.10.2018 |
Оприлюднено | 03.10.2018 |
Номер документу | 76846454 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Остап'юк С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні