Рішення
від 03.10.2018 по справі 922/618/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан ОСОБА_1, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" жовтня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/618/18

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Лавровой Л.С.

при секретарі судового засідання Пунтус Д.А.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до ПФ "Газда", м. Харків третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області про внесення змін до договору оренди за участю представників:

позивача - ОСОБА_1,

відповідача - ОСОБА_2,

третьої особи - ОСОБА_3

ВСТАНОВИВ:

В березні 2018 року до суду звернулась Харківська міська рада та просить ухвалити рішення, яким внести зміни до договору оренди землі № 240667100058 від 22.09.2006 року шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі від 01.01.2014 у редакції позивача.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на підвищення нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів у відповідності до рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 року за № 1209/13 щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року.

Ухвалою суду від 19.03.2018 р. судом було прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження, призначено дату розгляду справи з повідомленням сторін. Ухвалою від 26.04.2018 р. судом було прийнято рішення про здійснення розгляду справи №922/618/18 за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою від 04.09.2018 р. було закрито підготовче провадження у справі, призначено справу до розгляду по суті на 18.09.2018 р. об 11:30. В судовому засіданні оголошувалася перерва з 18.09.2018 року по 03.10.2018 року до 10 години.

В призначеному на 03.10.2018 р. судовому засіданні представник позивача повністю підтримав доводи, викладені в позовній заяві, просив позов задовольнити.

Представник відповідача проти позовних вимог заперечував з підстав, викладених у відзиві та запереченнях на позовну заяву.

Розглянувши матеріали справи, оцінивши надані докази та викладені доводи, судом встановлено наступне.

22.09.2006 року на підставі рішення XXXV сесії Харківської міської ради IV скликання від 27.04.2005 № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" між Харківською міською радою, орендодавцем, та ПФ Газда , орендарем, було укладено договір оренди землі (реєстраційний номер: 240667100058), відповідно до умов якого відповідачу передано в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 6310137900:11:003:0022) функціональне використання - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Центральна, 8. За умовами пункту 15 зазначеного договору оренди землі, земельна ділянка передається в оренду для будівництва відкритого складу будівельних матеріалів (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та її подальшої експлуатації.

Земельна ділянка передана за актом прийняття-передачі від 22.09.2006 р.

Нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки на момент укладення договору складала 824436 грн. - на період будівництва та 4122178 грн. - на період експлуатації.

Пунктом 9 договору сторони передбачили, що розмір орендної плати за земельну ділянку в місяць становить на період будівництва: 2006 рік 2326,76 грн.; з 2007 року 4390,12 грн.; на період експлуатації з 01.06.2007 року 13294,02 грн.

Відповідно до пунктів 10, 11 Договору орендна плата за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції та сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.

Згідно з пунктом 8 Договір укладено строком: на період будівництва до 01.06.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.06.2030 р.

Харківська міська рада рішенням № 41/08 від 27.02.2008 затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові. Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р." затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01.01.2014 р.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008 р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю у відповідність до вимог чинного законодавства.

На підставі вказаних положень рішень Харківської міської ради Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг №820 від 24.09.2013 р. з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р. Виходячи з інформації в зазначених документах, Департаментом земельних відносин було підготовлено додаткову угоду до договору оренди землі, яку разом із листами-пропозиціями від 07.12.2013 р. №4392/0/225-13, №4291/0/225-13 (оформлено ввідправлення без опису вкладення, а.с. 45) рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача з пропозицією підписати та у 20-ти денний термін направити до Департаменту для забезпечення державної реєстрації згідно з вимогами чинного законодавства. Однак, як зазначає позивач, зазначені листи було залишено без задоволення, додаткову угоду не було укладено.

Новий розмір орендної плати на рік, що підлягає сплаті за користування зазначеною земельною ділянкою, згідно із розрахунком відповідно до нормативної грошової оцінки землі, що введена в дію з 01.01.2014 р., становить 311309,49 грн. Ухилення орендаря від підписання додаткової угоди до договору оренди землі завдає збитків територіальній громаді міста Харкова у вигляді неодержаного доходу за користування земельною ділянкою комунальної власності.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 820 від 24.09.2013 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 5559098 гривень.

Відповідач вважає, що надані позивачем "Витяг № 820 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки", який виданий Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області за вих. № 3255/08 від 24.09.2013 року на земельну ділянку кадастровий номер 6310137900:11:003:0022, та "Розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року № 112/4", виконаний Департаментом земельних відносин Харківської міської ради 04.10.2013 року на земельну ділянку кадастровий номер 6310137900:11:003:0022 можуть містити помилки, які можуть вплинути на суму орендної плати по договору оренди землі №240667100058 від 22.09.2006 року.

Відповідач зазначав, що згідно "Експертному висновку про інженерно-геологічні умови земельних ділянок, розташованих по вул. Цементна, 8, відведених ПФ "ГАЗДА", який виданий Українським державним головним науково-дослідним і виробничим інститутом інженерно-технічних і екологічних вишукувань за вих. № 283 від 09.11.2005 року, на земельній ділянці, яка є предметом оренди по договору №240667100058 від 22.09.2006 року, грунтові води залягають на глибині 1 метр і в паводковий період та при інтенсивних атмосферних опадах можливе підняття рівня водоносного горизонту до відміток, близьких до поверхні землі. Згідно "Положенню про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові", затвердженому рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 41/08, на яке посилається позивач в своїй позовній заяві, при наявності складних інженерно-геологічних умов, а саме при заляганні грунтових вод менше 2 метрів, повинен застосовуватись коефіцієнт в розмірі 0,73. В той же час в "Розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, грошова оцінка якої проведена станом на 01.01.2013 року № 112/4", виконаному Департаментом земельних відносин Харківської міської ради 04.10.2013 року на земельну ділянку кадастровий номер 6310137900:11:003:0022 застосовано "Коефіцієнт складних інженерно-геологічних умов" в розмірі 1,0. Також у "Витязі № 820 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки", який виданий Управлінням Держземагентства у м. Харкові Харківської області за вих. №3255/08 від 24.09.2013 року на земельну ділянку кадастровий номер 6310137900:11:003:0022, застосовано локальний коефіцієнт "Зона залягання грунтових вод менше З метрів" в розмірі 0,95.

В заперечення викладених відповідачем доводів та клопотання відповідача про призначення експертизи позивач зазначав, що вказані питання визначені нормативно та не потребують спеціальних знань експерта, розрахунок значення Км3 (локальні фактори) при наданні витягу з нормативної грошової оцінки окремих земельних ділянок у місті Харкові здійснюється із застосуванням програмного комплексу Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 в автоматизованому режимі, що є використанням ГІС-технологій, тому Управління Держземагентства не розраховує в ручному режимі та не впливає на значення вказаного коефіцієнту. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова пройшла державну експертизу, про що було зроблено відповідний позитивний висновок, тому повторне проведення експертизи щодо визначення правильності розрахунку розміру нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, який відображено у витязі №820 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є недоцільним. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 24.09.2013 р. №820 є офіційним документом, виданим компетентним органом державної влади, а саме управлінням Держземагентсва у м. Харкові Харківської області, оформленого за формулою та передбаченими вимогами згідно з додатком 2 Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, на підставі якого позивачем в межах повноважень розраховано розмір орендної плати. Дані документи у частині визначення категорії функціонального використання і застосування відповідних коефіцієнтів базуються на інформації, що міститься у довідці №6-зем.

Харківська міська рада стверджувала, що зміни умов договору оренди в частині розміру орендної плати в разі прийняття рішення про затвердження нової нормативної грошової оцінки є обов'язковим, що прямо випливає із норм податкового законодавства та умов спірного договору оренди землі, а також підтверджується судовою практикою.

Розглядаючи доводи та заперечення сторін, суд виходить з наступного.

У відповідності до ч.3 статті 23 Закону України "Про оцінку земель" та пп. 6 та 16 п. 4 Положення "Про Державне земельне агентство України", затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року №445/2011, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань видає витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок та організовує здійснення на відповідній території робіт із землеустрою та оцінки земель, що проводяться з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру.

Виданий витяг №820 від 24.09.2013 р. не було визнано протиправним та не скасовано у встановленому законом порядку, тому суд відхиляє посилання скаржника щодо невідповідності витягу, оскільки, достовірність та відповідність вимогам закону інформації, яка викладена у витязі не є предметом розгляду по даній справі і не належить до компетенції господарського суду.

Відповідно до статті 96 Земельного кодексу України, землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно з частиною 1 статті 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

За змістом частин 1, 2 статті 21 Закону України "Про оренду землі", орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності). Відповідно до частини 1 статті 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.

За приписами статті 13, частини 1 статті 15 та статті 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Згідно з частиною 1 статті 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Відповідно до статті 144 Конституції України - органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.

Згідно з пунктами 34, 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.

За змістом статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено презумпцію правомірності актів органів та осіб місцевого самоврядування через визначення, що акти органів та осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції та законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Судом встановлено, що рішенням позивача змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати. Вищезазначені Рішення Харківської міської ради є чинним й у встановленому законом порядку незаконними не визнавалося, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Відповідно до пунктів 2.1, 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 за № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 за № 1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.

Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 зазначеного Порядку, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.

Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2014 є підставою для зміни розміру орендної плати за укладеним сторонами договором.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 16.04.2018 у справі 910/7905/17, від 07.06.2018 р. у справі №922/518/14 і Верховного Суду України у постановах №3-34гс13 від 03.12.2013 р., №3-481гс15 від 07.10.2015 р.

В пункті 36 укладеного Договору оренди землі сторони передбачили можливість внесення змін за взаємною згодою сторін та вирішення спору в судовому порядку у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі.

Згідно з ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", та нею встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються судом.

А оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, зміна розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є обов'язковою підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої сторонами в Договорі оренди землі від 22.09.2006 р.

Стаття 15 Закону України "Про оренду землі" визначає, що істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір орендної ділянки).

Як вбачається з матеріалів справи, невід'ємною частиною договору оренди від 22 вересня 2006 року є план земельної ділянки, про що зазначено у договорі оренди. Позивачем надано до матеріалів справи план земельної ділянки, в якому зазначено кадастровий номер земельної ділянки - 6310137900:11:003:0022 та площа - 1,1778 га.

За вказаних обставин, позов в частині доповнення п. 2 договору оренди земельної ділянки в частині внесення кадастрового номеру земельної ділянки є обґрунтованим та підлягає задоволенню судом, оскільки відповідно до приписів статті 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.

Вирішуючи спір в частині позовних вимог позивача про внесення змін до договору оренди шляхом укладення додаткової угоди та доповнення його пунктами 14 та 21 розділу І проекту додаткової угоди до Договору оренди землі, суд виходить з наступного.

Позивачем не надано доказів того, що необхідність внесення запропонованих змін в пункти визначена законодавством. Ці пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв`язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, що відбулася.

Згідно ч. 2 ст. 14 ЗУ Про оренду землі Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України. На виконання зазначеного законодавчого припису Кабінетом Міністрів України було постановлено затвердити Типовий договір оренди землі (постанова № 220 від 03.03.2004 р., з подальшими змінами).

У відповідності з умовами Типового договору оренди землі позивачем було запропоновано внести зміни до договору оренди і в частині, що встановлює відповідальність за невнесення орендної плати у строки, визначені договором та щодо відшкодування збитків у разі погіршення якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) або приведення її (їх) у непридатний для використання за цільовим призначенням стан.

Відповідно до ч. 2 ст. 179 ГК України Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб'єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

Згідно ч. 3 ст. 184 ГК України укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.

Стаття 19 Конституції України встановлює, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством.

До загальних принципів господарювання відноситься заборона незаконного втручання органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб у господарські відносини (ст.6 ГК України).

Згідно п.3 ч.1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.

На цій підставі суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги в цій частині (в частині внесення змін до пунктів 14, 21 розділу І договору) не обґрунтовані, не відповідають чинному законодавству і тому не підлягають задоволенню.

Крім того, суд не погоджується з визначенням позивачем дати укладання додаткової угоди - з 01.01.2014р., виходячи з наступного.

Відповідно до ст. 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Статтею 187 Господарського кодексу України передбачено право укладання господарських договорів за рішенням суду. Частиною 5 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням.

На підставі вищевказаних приписів законодавства, суд не вбачає підстав для встановлення дати внесення змін до Договору з 01.01.2014 р. та вважає за необхідне встановити інший строк набрання чинності змін до Договору - день набрання законної сили рішенням господарського суду Харківської області, прийнятим у даній справі.

Також, суд вважає, що абзац 2 пункту 5 викладений в додатковій угоді до спірного договору оренди землі, в якому зазначено, що: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.", необхідно виключити із редакції додаткової угоди, оскільки жодним законодавчим актом не встановлений обов'язок саме орендаря оплачувати зазначені послуги. Навпаки, стаття 24 Закону України "Про оцінку земель" закріплює, що фінансування робіт з оцінки земель та земельних ділянок може проводитися за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених законом.

Підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін. Втім, у спірному договорі оренди землі сторони не погодили право на внесення змін до його положень, які запропоновані в додатковій угоді позивачем. Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.

З урахуванням приписів ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору по даній справі покладаються на відповідача.

Враховуючи викладене та керуючись статтями 6, 8, 19, 124, 129 Конституції України, статтями 1, 2, 5, 7, 11, 13, 14, 15, 73, 74, 80, 86, 129, 238 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1) Позовні вимоги задовольнити частково.

2) Внести зміни до договору оренди землі від 22.09.2006 року №240667100058 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:

Додаткова угода

до договору оренди землі, зареєстрованого 22 вересня 2006 року за №240667100058 У Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах"

"


"
20

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Приватна фірма "ГАЗДА" (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12" Про Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "22" вересня 2006 року за №240667100058 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:

2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:11:003:0022.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 820 від 24.09.2013 становить 5559098 грн. (п'ять мільйонів п'ятсот п'ятдесят дев'ять тисяч дев'яносто вісім гривень).

9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 112/14 від 04.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 311309,49 грн. (триста одинадцять тисяч триста дев'ять гривень 49 копійок), або в місяць - 25942,46 грн. (двадцять п 'ять тисяч дев'ятсот сорок дві гривні 46 копійок ).

II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 22 вересня 2006 року за № 240667100058 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ

Харківська міська рада

Харківської області

м. Харків, м-н Конституції, 7

код 04059243

В особі міського голови

/підпис/ ОСОБА_4

ОРЕНДАР

Приватна фірма Газда

61052, м. Харків, вул. Велика Гончарівська, буд. 6

код 22695869

В особі керівника

/підпис/ ПІБ

3) Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Газда" (код ЄДРПОУ 22695869, 61052, м.Харків, вул. Велика Гончарівська, буд. 6) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків, 61200) 1762,00 грн. судового збору.

4) В іншій частині позовних вимог відмовити.

5) Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 04.10.2018 р.

Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складення його повного тексту. Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя ОСОБА_5

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення03.10.2018
Оприлюднено04.10.2018
Номер документу76905270
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/618/18

Ухвала від 05.08.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Калініченко Н.В.

Постанова від 14.01.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Постанова від 14.01.2019

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 18.12.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 03.12.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 19.11.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Ухвала від 05.11.2018

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Рішення від 03.10.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 04.09.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

Ухвала від 20.08.2018

Господарське

Господарський суд Харківської області

Лаврова Л.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні