СХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
проспект Незалежності, 13, місто Харків, 61058
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" січня 2019 р. Справа № 922/618/18
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Слободін М.М., суддя Хачатрян В.С. , суддя Дучал Н.М.
за участю секретаря судового засідання Мальченко О.О.
за участю представників сторін:
позивача - ОСОБА_1
відповідача - директор ОСОБА_2
третьої особи - ОСОБА_3
розглянувши матеріали апеляційної скарги ПФ "Газда" (вх.№884Х/1) на рішення господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 (повний текст якого складено та підписано 04.10.2018 у приміщенні зазначеного суду суддею Лавровою Л.С.)
за позовом Харківської міської ради, м. Харків
до ПФ "Газда", м. Харків
третя особа , яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Головне управління Держгеокадастру у Харківській області
про внесення змін до договору оренди
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 позовні вимоги задоволено частково та вирішено:
"Внести зміни до договору оренди землі від 22.09.2006 року №240667100058 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі у такій редакції:
Додаткова угода
до договору оренди землі, зареєстрованого 22 вересня 2006 року за №240667100058 У Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах"
"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови ОСОБА_4 з одного боку та Приватна фірма "ГАЗДА" (Орендар) в особі керівника
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі" рішенням 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 року № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішенням 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 року № 41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 19.12.2012 року № 960/12" Про Порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові" пункти 5, 9 договору оренди землі, зареєстрованого "22" вересня 2006 року за №240667100058 змінити, доповнити пункт 2 словами і викласти у такій редакції:
2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310137900:11:003:0022.
5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 820 від 24.09.2013 становить 5559098 грн. (п'ять мільйонів п'ятсот п'ятдесят дев'ять тисяч дев'яносто вісім гривень).
9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 112/14 від 04.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 311309,49 грн. (триста одинадцять тисяч триста дев'ять гривень 49 копійок), або в місяць - 25942,46 грн. (двадцять п 'ять тисяч дев'ятсот сорок дві гривні 46 копійок ).
II. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого 22 вересня 2006 року за № 240667100058 у Харківській регіональній філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ
Харківська міська рада
Харківської області
м. Харків, м-н Конституції, 7
код 04059243
В особі міського голови
/підпис/ ОСОБА_4
ОРЕНДАР
Приватна фірма "Газда"
61052, м. Харків, вул. Велика Гончарівська, буд. 6
код 22695869
В особі керівника
/підпис/ ПІБ"
Стягнуто з ТОВ "Газда" (код ЄДРПОУ 22695869, 61052, м. Харків, вул. Велика Гончарівська, буд. 6) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків, 61200) 1762,00 грн. судового збору.
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач звернувся до Східного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить оскаржуване рішення скасувати в частині викладення п. 9 договору оренди землі від 22.09.2006 в наступній редакції: "п. 9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 112/14 від 04.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 311309,49 грн. (триста одинадцять тисяч триста дев'ять гривень 49 копійок), або в місяць - 25942,46 грн. (двадцять п 'ять тисяч дев'ятсот сорок дві гривні 46 копійок )" та прийняти нове рішення в цій частині, виклавши п. 9 цього договору в наступній редакції: "п.9. Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 3,87% від її нормативної грошової оцінки і складає 215137,09 грн., або в місяць - 17928,09 грн."
В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що рішення Харківської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати може бути підставою для внесення змін до договору оренди землі лише тоді, якщо безпосередньо в самому договорі оренди землі вказано таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України. Проте, у п. 13 договору оренди землі від 22.09.2006 відсутня така підстава для перегляду розміру орендної плати, як рішення Харківської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 19.11.2018 відкрито апеляційне провадження за даною апеляційною скаргою. Учасникам справи встановлено строк до 30.11.2018 включно, для надання суду відзивів на апеляційну скаргу з доказами надсилання їх копій та доданих до них документів іншим учасникам справи.
Ухвалою Східного апеляційного господарського суду від 03.12.2018 призначено справу до розгляду на 18.12.2018.
В судове засідання, призначене на 18.12.2018, представник третьої особи не з'явився, хоча був належним чином повідомлений про час та місце проведення судового засідання, про що свідчить штамп канцелярії Східного апеляційного господарського суду на зворотній стороні ухвали про призначення апеляційної скарги до провадження.
У зв'язку з неможливістю закінчити розгляд апеляційної скарги, в судовому засіданні 18.12.2018 було оголошено перерву до 14.01.2019.
У судовому засіданні 14.01.2019 представник відповідача підтримав доводи, викладені в апеляційній скарзі, просить апеляційну скаргу задовольнити.
Представники позивача та третьої особи проти апеляційної скарги заперечують, вважають рішення суду першої інстанції таким, що відповідає вимогам чинного законодавства, просять апеляційну скаргу відповідача залишити без задоволення, а рішення господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 залишити без змін.
Дослідивши матеріали справи, а також викладені у апеляційній скарзі доводи, перевіривши правильність застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, а також повноту встановлення обставин справи та відповідність їх наданим доказам, та повторно розглянувши справу в порядку ст. 269 ГПК України, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи та вірно встановлено судом першої інстанції,
22.09.2006 року між Харківською міською радою (орендодавець) та ПФ Газда (орендар) було укладено договір оренди землі (реєстраційний номер: 240667100058).
Відповідно до п.1, п.2 договору орендодавець на підставі рішення XXXV сесії Харківської міської ради IV скликання від 27.04.2005 № 78/05 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів" надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку функціональне використання - землі промисловості, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Центральна, 8, загальною площею 1,1778 га, в тому числі: під забудовою 0,0586 га, інших угідь 1,1192 га.
Згідно з п.5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки: на період будівництва згідно з довідкою № 378/06 від 30.01.2006 року становить 824436 грн., на період експлуатації згідно з довідкою № 379/06 від 30.01.2006 року становить 4122178 грн.
Відповідно до п. 8 договір укладено строком: на період будівництва до 01.06.2007 р. (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації); на період експлуатації до 01.06.2030 р.
У п.9 договору сторони визначили, що орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем у грошовій формі на рахунок Державного казначейства у Харківській області. Розмір орендної плати становить: на період будівництва: 2006 рік - 2326,76 грн.; з 2007 року - 4390,12 грн.; на період експлуатації з 01.06.2007 року - 13294,02 грн.
Відповідно до пунктів 10, 11 Договору орендна плата за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції та сплачується рівними частками щомісячно протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця.
Згідно з п.13 договору розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;
в) внаслідок інфляції - щорічно;
г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
д) в інших випадках, передбачених законом.
За умовами пункту 15 договору оренди землі, земельна ділянка передається в оренду для будівництва відкритого складу будівельних матеріалів (але не пізніше прийняття об'єкту до експлуатації) та її подальшої експлуатації.
З матеріалів справи вбачається, що земельна ділянка була передана відповідачу за актом прийняття-передачі від 22.09.2006.
Рішенням № 41/08 від 27.02.2008 Харківська міська рада затвердила Положення про порядок визначення розмірів орендної плати при укладанні договорів оренди землі в м. Харкові.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 застосовується з 01.01.2014.
Слід зазначити, що попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року", рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 р. № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008.
Пунктами 2, 3 Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.
Пунктом 5 даного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю у відповідність до вимог чинного законодавства.
На підставі вказаних рішень Департаментом земельних відносин Харківської міської ради було одержано витяг №820 від 24.09.2013 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності станом на 01.01.2013 р.
Департаментом земельних відносин було підготовлено додаткову угоду до договору оренди землі, яку разом із листами-пропозиціями від 07.12.2013 №4392/0/225-13, №4291/0/225-13 рекомендованим поштовим відправленням направлено на адресу відповідача з пропозицією підписати та у 20-ти денний термін направити до Департаменту для забезпечення державної реєстрації згідно з вимогами чинного законодавства.
Як вказує позивач, зазначені листи було залишено відповідачем без задоволення, додаткову угоду не було укладено, що стало підставою його звернення до господарського суду з цим позовом.
Надаючи правову кваліфікацію обставинам справи колегія суддів зазначає наступне.
Згідно з ч. 1 ст. 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Частиною 1 ст. 651 ЦК України також встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Аналогічні правила щодо змін умов договору оренди землі за взаємною згодою сторін містить і стаття 30 Закону України "Про оренду землі", та нею встановлено, що у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у цих правовідносинах, що розглядаються судом.
З наданого позивачем до позовної заяви витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 820 від 24.09.2013 вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 5559098 грн.
Слід наголосити, що вказаний витяг №820 від 24.09.2013 не було визнано протиправним та не скасовано у встановленому законом порядку.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону "Про оренду землі" однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
За змістом ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).
Відповідно до ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
За змістом ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Згідно з п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Отже, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою оподаткування для плати за землю, змінюється й річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної та комунальної власності.
За приписами ст. 13, ч. 1 ст. 15 та ст. 18 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
У ч. 1 ст. 23 цього ж Закону технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Згідно ст. 144 Конституції України - органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до п.п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування" до виключної компетенції міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин, затвердження відповідно до закону ставок земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, що є у власності відповідних територіальних громад.
За змістом ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Статтею 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено презумпцію правомірності актів органів та осіб місцевого самоврядування через визначення, що акти органів та осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції та законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Судом встановлено, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 № 1209/13 змінено нормативно грошову оцінку земель міста Харкова та затверджено нові ставки орендної плати.
Вищезазначене рішення Харківської міської ради є чинним й у встановленому законом порядку незаконними не визнавалося, є обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2. Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013, затвердженого рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 за № 1269/13, Департамент земельних відносин на підставі пункту 4 статті 33 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є власником програмного комплексу "Нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013", здійснює загальну координацію робіт з визначення орендної плати за землю в місті Харкові згідно з рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013 за № 1209/13, здійснює розрахунки розміру орендної плати за землю та безпосереднє виконання робіт з укладання договорів оренди землі та додаткових угод до них, веде моніторинг виконання умов договорів оренди землі.
Відповідно до пунктів 3.1, 3.2 зазначеного Порядку, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою.
Таким чином, впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки з 01.01.2014 є підставою для зміни розміру орендної плати за укладеним сторонами договором.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 16.04.2018 у справі 910/7905/17, від 07.06.2018 у справі №922/518/14.
З огляду на викладене колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно внесення змін до п.5. договору та викладення його в наступній редакції: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 820 від 24.09.2013 становить 5559098 грн. (п'ять мільйонів п'ятсот п'ятдесят дев'ять тисяч дев'яносто вісім гривень).
При цьому слід зазначити, що господарським судом також обґрунтовано виключено із редакції додаткової угоди абзац 2 п.5 , в якому зазначено, що: "При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.", оскільки жодним законодавчим актом не встановлений обов'язок саме орендаря оплачувати зазначені послуги. Навпаки, ст. 24 Закону України "Про оцінку земель" закріплює, що фінансування робіт з оцінки земель та земельних ділянок може проводитися за рахунок коштів Державного бюджету України, місцевих бюджетів, коштів землевласників і землекористувачів та інших джерел, не заборонених законом.
Також колегія суддів погоджується з судом першої інстанції стосовно задоволення позову в частині доповнення п. 2 договору оренди земельної інформацією щодо кадастрового номеру земельної ділянки - 6310137900:11:003:0022, оскільки відповідно до приписів ст. 15 Закону України "Про оренду землі" така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Що стосується вимог позивача про доповнення договору п.14 та п.21, колегія суддів вважає, що господарським судом правомірно зазначено у рішенні, що вказані пункти безпосередньо не стосуються зміни розміру орендної плати за договором у зв`язку зі зміною розміру нормативної оцінки землі, а згідно п.3 ч.1 ст. 3 ЦК України однією із загальних засад цивільного законодавства є свобода договору і відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Свобода договору означає право громадян або юридичних осіб вступати чи утримуватися від вступу у будь-які договірні відносини. Свобода договору проявляється також у можливості наданій сторонам за взаємною згодою визначати умови такого договору, змінювати ці умови також за взаємною згодою або утримуватись від пропозицій про їх зміну.
На цій підставі господарський суд обґрунтовано відмовив в позові в частині внесення змін до пунктів 14, 21 розділу І договору.
Крім того, колегія суддів також вважає, що господарський суд обґрунтовано не погодився з визначенням позивачем дати укладання додаткової угоди - з 01.01.2014, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 653 Цивільного кодексу України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.
Статтею 187 Господарського кодексу України передбачено право укладання господарських договорів за рішенням суду. Частиною 5 статті 188 Господарського кодексу України передбачено, якщо судовим рішенням договір змінено або розірвано, договір вважається зміненим або розірваним з дня набрання чинності даним рішенням.
На підставі вищевказаних приписів законодавства, колегія суддів не вбачає підстав для встановлення дати внесення змін до Договору з 01.01.2014 та вважає, що господарський суд правомірно встановив інший строк набрання чинності змін до Договору - день набрання законної сили рішенням господарського суду Харківської області, прийнятим у даній справі.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів дійшла висновку про те, що рішення господарського суду у зазначених частинах обґрунтоване та відповідає приписам чинного законодавства.
Проте, колегія суддів не може погодитись з позицією суду першої інстанції щодо внесення змін до п.9 договору в частині розміру орендної плати за земельну ділянку в редакції позивача.
Так, незважаючи на те, що в договорі оренди землі ставка орендної плати прямо не була зазначена, проте шляхом простого арифметичного вирахування колегія суддів встановила, що її розмір складав 3,87% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
У позовній заяві позивач наполягає на тому, щоб встановити в договорі оренди землі ставку орендної плати в розмірі 5,6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, тобто наполягає як на зміні самої ставки орендної плати.
Колегія суддів вважає, що одностороннє збільшення позивачем ставки орендної плати по договору оренди землі порушувало б загальні принципи цивільного законодавства, визначені ст.3 Цивільного кодексу України - принципи справедливості, добросовісності та розумності.
Зокрема, позивач не має права в односторонньому порядку збільшувати ставку орендної плати по договору оренди землі, оскільки це не передбачено нормами чинного законодавства.
Виходячи зі змісту ст.ст. 632, 651 ЦК та ст.30 Закону України "Про оренду землі" за загальним правилом зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди такий договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках, встановлених умовами договору або в силу закону;
З огляду на те, що за змістом п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу та ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то згідно з умовами договору оренди підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами цього договору, має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру цієї плати або зміна розміру земельного податку, а не визначення рішенням Харківської міської ради.
Колегія суддів наголошує, що що до переліку повноважень Харківської міської ради у галузі земельних відносин, визначеного статтею 9 Земельного кодексу України, не входить законодавче встановлення або зміна граничного (мінімального та максимального) розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, оскільки такі повноваження в силу приписів ст. 288 Податкового кодексу України належать ОСОБА_5 України - єдиному органу законодавчої влади в Україні (стаття 75 Конституції України).
Таким чином, у контексті спірних земельних правовідносин, пов'язаних зі зміною розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності, норми статей 632, 651 Цивільного кодексу України, статті 288 Податкового кодексу України та статті 30 Закону України "Про оренду землі" повинні розумітися і застосовуватися таким чином: "Зміна розміру орендної плати (у відсотках від нормативно-грошової оцінки), оформлена додатками до рішень міської ради не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі в частині розміру орендної плати, оскільки цими рішеннями законодавчо не встановлюються граничні (мінімальний та максимальний) розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності. Водночас, зазначені рішення міської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди визначили безпосередньо в самому договорі таку підставу для перегляду розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору, встановленим статтями 3, 6, 627 Цивільного кодексу України".
Вказана позиція висловлена Судовою палатою для розгляду справ щодо земельних відносин та права власності Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду розглянула у справі № 910/7905/17.
З вищевказаного випливає, що рішення Харківської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати може бути підставою для внесення змін до Договору оренди землі лише тоді, якщо безпосередньо в самому Договорі оренди землі вказано таку підставу для перегляду розміру орендної плати.
З матеріалів справи вбачається, що в п. 13 Договору оренди землі сторони визначили такі підстави для перегляду розміру орендної плати:
а) зміна умов господарювання, передбачених договором;
б)зміна розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів;
в)внаслідок інфляції- щорічно;
г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;
д)в інших випадках, передбачених законом.
Відтак, в Договорі оренди землі відсутня така підстава для перегляду розміру орендної плати, як рішення Харківської міської ради про затвердження нових ставок орендної плати.
З огляду на вищевикладене, колегія суддів вважає, що у позивача та суду першої інстанції були відсутні правові підстави встановлювати в договорі оренди землі ставку орендної плати в розмірі 5,6%. Суд повинен був залишити ставку орендної плати незмінною, в розмірі 3,87% від її нормативної грошової оцінки.
Дотримуючись визначених у ст.3 Цивільного кодексу України принципів справедливості та розумності, колегія суддів вважає, що пункт 9 договору оренди необхідно викласти в наступній редакції: « 9. Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 3,87% від її нормативної грошової оцінки і складає 215137,09 грн. (двісті п'ятнадцять тисяч сто тридцять сім гривень 09 копійок), або в місяць -17928,09 грн. (сімнадцять тисяч дев'ятсот двадцять вісім гривень 09 копійок).»
За таких обставин, рішення господарського суду в цій частині не відповідає нормам чинного законодавства, що є підставою для його скасування в цій частині.
Відповідно до пункту 2 частини 1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення.
Згідно зі ст. 129 ГПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно задоволеним позовним вимогам. Приймаючи до уваги, що апеляційна скарга відповідача підлягає задоволенню, судовий збір за подачу апеляційної скарги підлягає стягненню з позивача.
Керуючись ст.ст. 233, 240, 275, 277, ст.ст. 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Східного апеляційного господарського суду
ПОСТАНОВИЛА :
Апеляційну скаргу ПФ "Газда" на рішення господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 задовольнити.
Рішення господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 скасувати в частині викладення пункту 9 договору оренди землі від 22.09.2006, зареєстрованого 22.09.2006 за № 240667100058 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельним ресурсах" в Державному реєстрі земель, в наступній редакції: « 9. Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 112/14 від 04.10.2013 на рік становить 5,6% від її нормативної грошової оцінки і складає 311309,49 грн. (триста одинадцять тисяч триста дев'ять гривень 49 копійок), або в місяць - 25942,46 грн. (двадцять п'ять тисяч дев'ятсот сорок дві гривні 46 копійок).» та в цій частині прийняти нове рішення, виклавши пункт 9 цього договору в наступній редакції: « 9. Розмір орендної плати за земельну ділянку становить 3,87% від її нормативної грошової оцінки і складає 215137,09 грн. (двісті п'ятнадцять тисяч сто тридцять сім гривень 09 копійок), або в місяць -17928,09 грн. (сімнадцять тисяч дев'ятсот двадцять вісім гривень 09 копійок).»
В іншій частині рішення господарського суду Харківської області від 03.10.2018 у справі № 922/618/18 залишити без змін.
Стягнути з Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, майдан Конституції, 7, м. Харків) на користь приватної фірми "Газда" (код ЄДРПОУ 22695869, м. Харків, вул. Велика Гончарівська, буд. 6) 2643,00 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Харківської області видати відповідний наказ.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття.
Постанова суду може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 20 днів з дня його проголошення.
Повний тест постанови складено 21.01.2019.
Головуючий суддя М.М. Слободін
Суддя В.С. Хачатрян
Суддя Н.М. Дучал
Суд | Східний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 14.01.2019 |
Оприлюднено | 22.01.2019 |
Номер документу | 79288114 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Слободін Михайло Миколайович
Господарське
Східний апеляційний господарський суд
Слободін Михайло Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні