ПОСТАНОВА
Іменем України
02 жовтня 2018 року
Київ
справа №815/2886/17
адміністративне провадження №К/9901/52387/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Гончарової І.А.,
суддів - Ханової Р.Ф., Олендера І.Я.
здійснивши попередній розгляд касаційної скарги Міністерства аграрної політики та продовольства України
на постанови Одеського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 (суддя - Потоцька Н.В.)
та Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017 (судді - Коваль М.П., Домусчі С.Д., Кравець О.О.)
у справі №815/2886/17
за позовом Приватного підприємства Макс-Агро
до відповідача-1 Міністерства аграрної політики та продовольства України
відповідача-2 Державної казначейської служби України
третя особа, що не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Департамент агропромислового розвитку Одеської обласної адміністрації, Управління агропромислового розвитку Ізмаїльської районної державної адміністрації Одеської області
про визнання протиправною бездіяльності та стягнення компенсації, -
ВСТАНОВИВ:
У травні 2017 року Приватне підприємство Макс-Агро (далі - Підприємство) звернулось до суду з позовом про визнання протиправною бездіяльності Міністерства аграрної політики та продовольства України (далі - Мінагрополітики) та про стягнення з Державного бюджету компенсації в розмірі 93 500 грн.
Позов мотивовано тим, що Підприємство має право на отримання коштів з метою компенсації витрат у виноградарстві та садівництві на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 15.07.2005 №587 Про затвердження Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства , проте через бездіяльність відповідача позивач вказану компенсацію не отримав.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 , залишеною без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017, позов задоволено частково:
-визнано протиправною бездіяльність Мінагрополітики щодо неспрямування бюджетних коштів на погашення бюджетної кредиторської заборгованості за бюджетними зобов'язаннями, не взятими на облік органами Казначейства в розмірі 93500 грн., за програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними" для перерахування на рахунки позивача.
Зобов'язано Мінагрополітики у встановленому законодавством порядку спрямувати бюджетні кошти на погашення кредиторської заборгованості у розмірі 93 500 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" для перерахування на рахунки позивача;
-стягнуто з судовий збір в сумі 3 090, 50 грн. В задоволенні решти вимог відмовлено.
Не погодившись з судовими рішеннями Мінагрополітики звернулось з касаційною скаргою, в якій посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просила їх скасувати та відмовити в задоволенні позову. При цьому скаржник зазначив, що суди дійшли помилкового висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог невірно оцінивши залучені до справи докази та матеріали справи.
Від позивача та інших учасників судового процесу відзивів на касаційну скаргу не надійшло, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши та обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.
Постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 N 587 (з наступними змінами) затверджено Порядок справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, яким визначено механізм справляння збору на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства в розмірах, встановлених Податковим кодексом України, та використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
Позивач, як суб'єкт господарювання, що займається виноградарством, садівництвом і хмелярством має, у відповідності до пункту 5 вищевказаного Порядку №587 на отримання бюджетних коштів з метою компенсації витрат у виноградарстві та садівництві.
Наказом Мінагрополітики та Міністерства фінансів України від 22 березня 2013 року № 208/417 затверджено паспорт бюджетної програми на 2013 рік за КПКВК Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними з обсягом бюджетних призначень із спеціального фонду - 100 000 000 грн.
Наказом Мінагрополітики від 27 грудня 2013 року №772 Про розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними затверджено розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року у виноградарстві і садівництві (п. 1.1); розподіл коштів між суб'єктами господарювання, які займаються хмелярством, для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року (п.1.2); розподіл коштів по фінансуванню галузевих науково-дослідних установ (зміцнення матеріально-технічної бази) для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась ланом на 01 січня 2013 року за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними (п.1.3); розподіл коштів за програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними для компенсації витрат у садівництві та виноградарстві (п.1.4).
Відповідно до п.2 наказу № 772 доручено Департаменту фінансово-кредитної політики та бухгалтерського обліку подати в установленому порядку Державній казначейській службі України розподіли коштів державного бюджету.
Розподілом коштів за бюджетною програмою 2801350 Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників та нагляд за ними затверджено компенсацію витрат у виноградарстві та садівництві, що відповідно до наказу № 772 для позивача по КЕКВ 2610 становить 93 500 грн.
Вказану суму Підприємство не отримало через те, що сума бюджетної компенсації не була зареєстрована за позивачем.
Міністерство аграрної політики та продовольства України відповідно до пункту 18 частини першої статті 1, статті 22 Бюджетного кодексу України, пункту 3 Порядку № 587 Мінагрополітики є головним розпорядником бюджетних коштів та відповідальним виконавцем бюджетної програми.
Частиною першою статті 48 Бюджетного кодексу України встановлено, що розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання та здійснюють платежі тільки в межах бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами, враховуючи необхідність виконання бюджетних зобов'язань минулих років, узятих на облік органами, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів.
Порядок здійснення реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної бюджетної політики (частина сьома статті 48 Бюджетного кодексу України).
Наказом Міністерства фінансів України від 02 березня 2012 року №309 (зареєстрований в Міністерстві юстиції України 20 березня 2012 року за №419/20732) затверджений Порядок реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України (далі - Порядок №309), пунктом 2.2, 2.3 якого передбачено, що розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати взяття бюджетного зобов'язання подають до відповідного органу Казначейства Реєстр бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів за формою згідно з додатком 1, а органи Казначейства звіряють поданий розпорядником Реєстр та підтвердні документи на предмет відповідності даних, уключених до Реєстру.
Згідно пункту 2.4. Порядку № 309, розпорядники бюджетних коштів протягом 7 робочих днів з дати прийняття ними до виконання бюджетного фінансового зобов'язання, якщо інше не передбачено бюджетним зобов'язанням, подають до відповідного органу Казначейства Реєстр фінансових зобов'язань за формою згідно з додатком 2 на паперових (у двох примірниках) та електронних носіях, а також оригінали документів або їх копії, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання та бюджетного фінансового зобов'язання.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України обумовлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Здійснивши системний аналіз матеріалів справи, давши належну оцінку наданим сторонами доказам в обґрунтування їх тверджень та заперечень щодо заявленого адміністративного позову, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про те, що Мінагрополітики не надало доказів належного виконання покладеного Порядком № 587 на відповідача-1, як на головного розпорядника бюджетних коштів, обов'язку щодо забезпечення отримання Підприємством компенсації витрат у виноградарстві та садівництві в сумі 93 500 грн.
Касаційна скарга Мінагрополітики не спростовує правильність доводів, якими мотивовані судові рішення, зводиться по суті до переоцінки проаналізованих судами доказів та не дає підстав вважати висновки судів першої та апеляційної інстанцій помилковими, а застосування судами норм матеріального та процесуального права - неправильним.
Згідно з частиною 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Відповідно до частини 3 статті 343 КАС України суд касаційної інстанції, здійснивши попередній розгляд справи, залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Керуючись статтями 343, 350, 356 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Міністерства аграрної політики та продовольства України залишити без задоволення, постанови Одеського окружного адміністративного суду від 13.07.2017 та Одеського апеляційного адміністративного суду від 19.12.2017 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.
Судді І.А. Гончарова
Р.Ф. Ханова
І.Я. Олендер
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2018 |
Оприлюднено | 05.10.2018 |
Номер документу | 76906014 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Гончарова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні