ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
04 жовтня 2018 року № 826/13435/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Васильченко І.П., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю Л-БУД КОМПАНІ ДоДержавної архітектурно-будівельної інспекції України провизнання протиправними дій, скасування припису та постанови, В С Т А Н О В И В:
Товариства з обмеженою відповідальністю Л-БУД КОМПАНІ звернулось до Окружного адміністративного суду м.Києва з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України про визнання дій посадових осіб незаконними та скасувати припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 26.09.2017 р. та визнати дії посадових осіб незаконними та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.10.2017 р. № 112/17/10/26-12/0510/02/3.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м.Києва від 27.10.2017р. відкрито провадження по справі та призначено судовий розгляд.
Позовні вимоги мотивовані тим, що спірні рішення є протиправними, оскільки порушення встановлені в акті перевірки не відповідають дійсності, а всі необхідні документи на проведення робіт відповідають вимогам чинного законодавства та надані відповідачу на виконання припису.
Відповідач згідно наданих письмових заперечень проти позову заперечує та просить суд відмовити в його задоволенні, оскільки спірні рішення відповідають вимогам чинного законодавства.
На підставі поданого позивачем клопотанням, суд вирішив продовжити розгляд справи в порядку письмового провадження.
Щодо клопотання позивача про визнання причин пропуску строку звернення до суду з позовом поважними, то суд дійшов висновку, що строк звернення до суду позивачем не пропущено.
Сторонами подане клопотання про розгляд справи без їх участі в порядку письмового провадження. Враховуючи приписи ч. 3 ст. 194 Кодексу адміністративного судочинства України, суд ухвалив розглядати справу в порядку письмового провадження.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва суд дійшов висновку про наступне.
Департаментом ДАБІ у м.Києві, на підставі наказу від 04.09.2017 р. № 262 та направлення від 13.09.2017 р. №б/н, проведено позапланову перевірку заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб'єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт на об'єкті будівництва Будівництво об'єктів рекреаційного, побутового і громадського призначення на вул. Ломоносова (кварталі обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м.Києва (V черга будівництва - 1 пусковий комплекс - апартаменти квартирного типу) , за результатами якої складено відповідний акт від 26.09.2017 р. (далі по тексту - акт перевірки).
В акті перевірки встановлено порушення, зокрема ч.6 ст. 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , п. 12 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 466, а саме: на будівельному майданчику відсутній інформаційний стенд та п. 5.3 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва , а саме відсутній проект виконаних робіт.
Відповідно до статті 41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553, Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у м.Києві видано припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 26.09.2017 р. у якому вимагає у термін до 26.10.2017 р. усунути допущенні порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності у встановленому законодавством порядку.
У зв'язку із виявленими порушеннями, на підставі акта перевірки Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у м.Києві складено протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 26.09.2017 р. та прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.10.2017 р. № 112/17/10/26-12/0510/02/3, якою ТОВ Л-БУД КОМПАНІ визнано винним у вчинені правопорушення, передбаченого п. 8 ч.3 ст.2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та накладено штраф у сумі 75 78,00 грн.
Вважаючи, що вказані рішення не відповідають вимогам законодавства, позивач звернувся до суду із позовом за захистом своїх порушених прав та законних інтересів.
Досліджуючи надані сторонами докази, аналізуючи наведені міркування та заперечення, оцінюючи їх в сукупності, суд бере до уваги наступне.
Згідно статті 10 Закону України Про архітектурну діяльність , для забезпечення під час забудови територій, розміщення і будівництва об'єктів архітектури додержання суб'єктами архітектурної діяльності затвердженої містобудівної та іншої проектної документації, вимог вихідних даних, а також з метою захисту державою прав споживачів будівельної продукції здійснюється в установленому законодавством порядку державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд.
Державний архітектурно-будівельний контроль та нагляд здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 7 Закону України Закону України Про регулювання містобудівної діяльності визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється шляхом контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування (далі - вихідні дані), проектної документації.
Згідно частин 1, 2 статті 41 Закону України Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію (частина 4 статті 41 Закону України Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Отже, відповідач наділений повноваженнями здійснювати державний архітектурно-будівельний контроль.
Відповідно до пункту 2 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року №553 (далі по тексту - Порядок), державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням, зокрема, вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, державних стандартів і правил, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції.
Згідно пункту 5 Порядку, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.
Відповідно до пункту 7 Порядку підставами для проведення позапланової перевірки є, зокрема: перевірка виконання суб'єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю.
Відповідно до пункту 9 Порядку державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Пунктами 19 Порядку визначено, що припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в органі державного архітектурно-будівельного контролю, а інший надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль.
Припис підписується посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю, яка провела перевірку.
Згідно частини 4 статті 41 Закону України Закону України Про регулювання містобудівної діяльності посадові особи органів державного архітектурно-будівельного контролю під час перевірки мають право, зокрема, складати протоколи про вчинення правопорушень, акти перевірок та накладати штрафи відповідно до закону; видавати обов'язкові для виконання приписи щодо: а) усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил; б) зупинення підготовчих та будівельних робіт, які не відповідають вимогам законодавства, зокрема будівельних норм, містобудівним умовам та обмеженням, затвердженому проекту або будівельному паспорту забудови земельної ділянки, виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт; забороняти за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного архітектурно-будівельного контролю чи його заступника експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, не прийнятих в експлуатацію.
Відповідно до частини першої статті 1 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності , що правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб'єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Відповідно до п. 8 ч. 3 ст. 2 Закону України Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності передбачено, що суб'єкти містобудування, які виконують будівельні роботи, несуть відповідальність у вигляді штрафу за виконання будівельних робіт з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень - у розмірі сорока п'яти мінімальних заробітних плат.
Структура вказаної правової норм вказує, що до відповідальності у вигляді штрафу може бути притягнуто суб'єктів містобудування, які виконують будівельні роботи з порушенням вимог будівельних норм, державних стандартів і правил або затверджених проектних рішень, а також за ведення документації з порушенням будівельних норм, державних стандартів і правил.
Частиною 1 статті 9 Закону України Про архітектурну діяльність встановлено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України Про регулювання містобудівної діяльності .
Згідно частини 1 статті 31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності проектна документація на будівництво об'єктів розробляється у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, з урахуванням вимог містобудівної документації та вихідних даних і дотриманням вимог законодавства, будівельних норм, державних стандартів і правил та затверджується замовником.
Відповідно до частини 6 статті 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , інформація про документ, що дає право на виконання будівельних робіт, а також відомості про клас наслідків (відповідальності) об'єкта, замовника та підрядників розміщуються на відповідному стенді, який встановлюється на будівельному майданчику в доступному для огляду місці (крім індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків, господарських (присадибних) будівель і споруд, прибудов до них.
Згідно п.п. 6.1-6.2 ДБН А.3.1-5-2016 Організація будівельного виробництва підготовка до будівництва має сприяти розгортанню і виконанню будівельних робіт у відповідності з проектними рішеннями, створенню об'єкта будівництва з передбаченими проектом експлуатаційними властивостями. Підготовка до будівництва має бути реалізована як система організаційних заходів і підготовчих робіт.
Підготовка до будівництва передбачає здійснення таких організаційних заходів: а) забезпечення об'єкта будівництва відповідною проектною та проектно-технологічною документацією; б) оформлення передбачених чинним законодавством документів дозвільного характеру щодо виконання підготовчих та будівельних робіт на об'єкті будівництва; в) забезпечення комплексної безпеки будівництва; г) організація системи управління будівництвом; д) припинення експлуатації будівель, що підлягають знесенню; е) забезпечення будівництва під'їзними шляхами, електро-, тепло- і водопостачанням (у тому числі протипожежним), системою зв'язку, засобами пожежогасіння, тимчасовими будівлями та спорудами, засобами збирання, безпечного тимчасового зберігання та видалення відходів і вторинної сировини; ж) організація авторського та технічного нагляду, а за необхідності - науково-технічного супроводу будівництва об'єкта; і) облаштування будівельного майданчика стендом з інформацією щодо об'єкта будівництва, замовника, проектувальника та виконавців робіт, а також схемами з позначенням в'їздів, маршрутів проїзду, місць розвороту транспортних засобів, небезпечних зон тощо; к) забезпечення об'єкта будівництва засобами цивільного та протипожежного захисту.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, позивачем розпочато підготовчі роботи по об'єкту Будівництво об'єктів рекреаційного, побутового і громадського призначення на вул. Ломоносова (кварталі обмеженому вулицями Ломоносова, Василя Касіяна, Маршала Конєва) у Голосіївському районі м.Києва (V черга будівництва - 1 пусковий комплекс - апартаменти квартирного типу) , зокрема встановлення огородження земельної ділянки виділеної під будівництво та встановлення інформаційного стенду.
Однак, вказані роботи були зупинені з підстав знесення частини огорожі, невідомими особами, що підтверджується довідкою Голосіївського управління поліції ГУ Національної поліції у м.Києві від 22.08.2018 р. № 9436/125147/03-18 про факт відкриття кримінального провадження 13.08.2017 р. № 12017100010007426 за ознаками складу злочину передбаченого ч.1 ст. 194 Кримінального кодексу України.
При цьому, як зазначено позивачем та не заперечується відповідачем, ТОВ Л-БУД КОМПАНІ проводились виключно підготовчі роботі, згідно п.п. 6.1-6.2 ДБН А.3.1-5-2016 Організація будівельного виробництва .
Відтак, порушення позивачем п. 5.3 ДБН А.3.1-5:2016 Організація будівельного виробництва відсутнє, оскільки на стадії підготовчих робіт передбачено п. 3.2.12 ДБН А.3.1-5:2016, проект підготовчих робіт Розділ проектної документації об'єкта будівництва, який містить заходи з підготовки будівельного майданчика до виконання будівельних робіт, який був наданий перевіряючому під час проведення перевірки.
Відповідно до п. 2 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 р. № 466 (далі - Порядок), підготовчі роботи - роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під'їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.
Підготовчі роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та подання повідомлення про початок виконання підготовчих робіт до органу державного архітектурно-будівельного контролю, крім винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень; реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання підготовчих робіт у разі винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень (п. 4 Порядку)
Будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт, відповідно до переліку об'єктів, будівництво яких здійснюється після надіслання повідомлення про початок виконання будівельних робіт; реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів I-III категорії складності; видачі замовнику дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів IV і V категорії складності.
Так, судом встановлено, що позивачу видано дозвіл на виконання будівельних робіт від 21.07.2017 р. № ІУ 11311720209032.
Разом з тим, відповідачем не надано доказів початку проведення будівельних робіт, що унеможливлює виникнення встановлених порушень, оскільки зазначені в акті перевірки порушення можуть виникнути у суб'єкта містобудування лише під час проведення будівельних робіт.
У зв'язку із викладеним, суд зазначає про протиправність дій відповідача та наявності правових підстав для скасування припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 26.09.2017 р. та постанови про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.10.2017 р. № 112/17/10/26-12/0510/02/3.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин (ч. 2 цієї статті).
Відповідно до ч. 2 ст. 2 названого Кодексу у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У зв'язку з викладеним, суд доходить висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог ТОВ Л-БУД КОМПАНІ .
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 242- 243, 245-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю Л-БУД КОМПАНІ (03191, м.Київ, вул. Ломоносова, 52-А, оф. 147, код ЄДРПОУ 39553310) задовольнити.
Визнати дії протиправними та скасувати припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 26.09.2017 р.
Визнати дії протиправними та скасувати постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 05.10.2017 р. № 112/17/10/26-12/0510/02/3.
Присудити на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Л-БУД КОМПАНІ (03191, м.Київ, вул. Ломоносова, 52-А, оф. 147, код ЄДРПОУ 39553310) судові витрати в сумі 3 200,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної архітектурно-будівельної інспекції України (01133, м. Київ, бульв. Лесі Українки, 26; код ЄДРПОУ 37471912).
Рішення суду відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя І.П.Васильченко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76940228 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Степанюк Анатолій Германович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні