ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,
тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"26" вересня 2018 р.м. ХарківСправа № 922/1363/18
Господарський суд Харківської області у складі:
судді Сальнікової Г.І.
при секретарі судового засідання Кучко А.В.
розглянувши в порядку загального позовного провадження справу
за позовом Публічного акціонерного товариства "Харківміськгаз" (61004, м. Харків, вул. Москалівська, 57/59) 3-тя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у Харківській області (61037, м. Харків, вул. Плеханівська, 126/1, 2 поверх, к.4) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас" (61054, м. Харків, вул. Академіка Павлова, 120) про стягнення 3103524,50 грн. за участю представників:
від позивача - ОСОБА_2, довіреність №007.1Др-0318 від 19.03.2018
від відповідача - ОСОБА_3, довіреність б/н від 02.07.2018
від 3-ої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_4, довіреність №95 від 19.12.2017
ВСТАНОВИВ:
Публічне акціонерне товариство "Харківміськгаз" звернулося до Господарського суду Харківської області з позовною заявою до відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас" про стягнення 3103524,50 грн. необлікованих об'ємів природного газу. В обґрунтування позову ТОВ "Харківміськгаз" вказує на те, що протоколом № 323 від 04.01.2018 року постійно діючої комісії з питань, пов'язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, розглянувши акт про порушення №720/17 від 04.09.2017, протокол № 270/17 від 06.09.2017, акт експертизи № 393П від 07.09.2017, довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, було винесено рішення щодо задоволення акта про порушення та проведення розрахунку згідно п. 4.1, глави 4, розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 11.07.2017 по 08.11.2017. В якості правових підстав позову посилається, зокрема, на положення статей 526, 527, 530, 532, 615 Цивільного кодексу України. ПАТ "Харківміськгаз" також зазначає, що останній поніс витрати зі сплати судового збору в розмірі 46.552,87 грн.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 01.06.2018 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №922/1363/18, ухвалено розгляд справи здійснювати у порядку загального позовного провадження та підготовче засідання призначено на 03.07.2018 р. о 12:00.
Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 03.07.2018 на підставі п. 2 ч. 2 ст. 183 ГПК України відкладено підготовче засідання на 17.07.2018 о 10:00.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.07.2018 клопотання позивача про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача (вх. № 19030 від 03.07.2018) задоволено, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ОСОБА_1 Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг у Харківській області (61037, м. Харків, вул. Плеханівська, 126/1, 2 поверх, к.4).
Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 17.07.2018 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України відкладено підготовче засідання на 31.07.2018 об 11:20.
Протокольною ухвалою господарського суду Харківської області від 17.07.2018 на підставі п. 3 ч. 2 ст. 183 ГПК України відкладено підготовче засідання на 03.09.2018 о 12:00.
Ухвалою господарського суду Харківської області від 03.09.2018 закрито підготовче провадження та призначити справу № 922/1363/18 до судового розгляду по суті на 17.09.2018 о 12:30.
Відповідно до ст. 222 ГПК України, фіксування судового процесу здійснюється з допомогою звукозаписувального технічного засобу, а саме: програмно-апаратного комплексу Оберіг.
В судовому засіданні 26.09.2018 позивач позовні вимоги підтримав у повному обсязі. В обґрунтування позову вказує на те, що протоколом № 323 від 04.01.2018 постійно діючої комісії з питань, пов'язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, розглянувши акт про порушення №720/17 від 04.09.2017, протокол № 270/17 від 06.09.2017, акт експертизи № 393П від 07.09.2017, довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, було винесено рішення щодо задоволення акта про порушення та проведення розрахунку згідно п. 4.1, глави 4, розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем-за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 11.07.2017 по 08.11.2017.
В судовому засіданні 26.09.2018 відповідач проти позову заперечив повністю, в обґрунтування заперечень зазначає про те, що відповідач самостійно не змінював конструкцію зазначеного лічильника та не втручався в його роботу, у зв'язку з чим підприємство направило лічильник газу турбінний Ш60 ЛГ-К-80 (зав. № 6628) до заводу-виробника з проханням усунути виявлені недоліки та привести зазначений прилад обліку у відповідність до діючих нормативних документів. ОСОБА_5 від заводу-виробника лічильника - ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад" від 20.10.2018 № 76-407, наскрізні отвори в головці лічильного механізму не впливають на метрологічну характеристику лічильника газу, проведеною 29.09.2017 перевіркою лічильника газу ЛГ-К-80-160-1, № 6628 не встановлено фактів втручання в роботу відлікового пристрою. Таким чином, відповідачем наголошено про те, що заводом-виробником спростовано підозру позивача щодо втручання у роботу лічильника. Окрім того, відповідачем вказано про те, що перерахунок спожитого газу за період відсутності ЗВТ здійснюється не за фактично використаний газ, а за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача, як свідчать Табелі обліку використання робочого часу відповідачем за період з 01.07.2017 по 31.12.2017 робочий день на підприємстві становив 8 (вісім) годин, тому нарахування вартості не облікованого об'єму природного газу здійснено позивачем з порушенням вимог Кодексу газорозподільних систем. Таким чином, відповідачем наголошено про те, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягаючими задоволенню, оскільки факт втручання у роботу лічильника спростовано перевіркою заводу-виробника, а також тому, що розрахунок вартості не облікованого об'єму природного газу всупереч вимогам Кодексу ГРС здійснено за період, коли газове обладнання не працювало. Додатково відповідачем зауважено про те, що розрахунок вартості не облікованого об'єму природного газу відповідача за період з 11.07.2017 по 08.11.2017, що виконаний відповідно до Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27 грудня 2005 року N 618 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 26 січня 2006 року за N 67/11941, становить 806569,89 грн.
В судовому засіданні 26.09.2018 третя особа надала пояснення, в яких заявлений позов підтримала повністю.
Суд оголосив про закінчення з'ясування обставин справи та перейшов до судових дебатів.
В судових дебатах позивач просив суд стягнути з відповідача на користь Публічного акціонерного товариства "Харківміськгаз" 3103524,50 грн.
В судових дебатах відповідач просив суд у задоволенні позову відмовити.
З огляду на те, що у матеріалах справи достатньо документів для правильного вирішення спору по даній справі, у судовому засіданні 26.09.2018р. на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України проголошено вступну та резолютивну частини рішення суду по даній справі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються заявлені позовні вимоги та заперечення проти них, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, заслухавши пояснення повноважних представників позивача, відповідача та третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, господарським судом встановлено наступне:
Між позивачем - Публічним акціонерним товариством «Харківміськгаз» (Оператор ГРМ) та відповідачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас" (споживач) була підписана заява-приєднання до умов договору розподілу природного газу №09420U3U1PAP016 (т.с. І а.с. 4).
При цьому, договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням ст. 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕ КП від 30.09.2015 №2498 (т.с. І а.с. 30-35).
Відповідно до Кодексу газорозподільних систем договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору.
ОСОБА_5 з п.1.3 Договору фактом приєднання Споживача до умов договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою.
У відповідності до положень Договору Оператор ГРМ зобов'язувався надати послуги з розподілу природного газу відповідачу, а останній зобов'язувався прийняти послугу та оплатити її вартість у розмірі, строки та порядку, визначених договором.
Власник комерційного ВОГ або суб'єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ в порядку, визначеному Кодексом та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
Як вбачається з матеріалів справи, 04.09.2017 представниками Публічного акціонерного товариства "Харківміськагз" була проведена перевірка технічного стану вузла обліку Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас", про що було складено відповідний Акт №0409/шн01 перевірки технічного стану вузла обліку (т.с. І а.с. 13-14), відповідно до якого представниками ПАТ "Харківміськгаз" було зазначено, що у зв'язку з неможливістю перевірити наявність не конструктивних отворів в лічильнику він був запакований в пакет та опломбований. Також, згідно вказаного Акту, відповідача було зобов'язано підготувати лічильник для демонтажу для проведення експертизи та позачергової повірки.
Окрім того, 04.09.2017 у зв'язку із підозрою на несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу, представниками Оператора ГРМ було складено Акт про порушення №720/17 від 04.09.2017 (т.с. І а.с. 15-16), з яким ознайомлений директор ТОВ "ТД "Дінас" ОСОБА_6, про що свідчить підпис на вказаному акті.
06.09.2017 працівниками ПАТ "Харківміськгаз" було демонтовано лічильник газу відповідача та складено Протокол №270/17 щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку та експертизу. Цим же протоколом було запрошено представника відповідача для участі у проведенні процедури позачергової повірки та експертизи (т.с. І а.с. 17-18).
Так, як вбачається з матеріалів справи, 07.09.2017 при проведенні експертизи комісією ПАТ "Харківміськгаз" спільно з ДП "Укрметртестандарт" було встановлено, що в кришці відлікового механізму (в місці гвинтового кріплення маркувальної таблички) були виявлені наскрізні отвори, що не передбачені в конструкції виробником лічильника, та які дають можливість несанкціонованого втручання в нормальну роботу відлікового механізму лічильника.
З огляду на вищенаведене, на підставі виявлених порушень комісією ПАТ "Харківміськгаз" спільно з ДП "Укрметртестандарт" був складений Акт №393П експертизи ЗВТ та пломб від 07.09.2017, в якому зазначено висновок комісії: втручання в газовий лічильник (т.с. І а.с. 19).
07.09.2017 Державним підприємством "Укрметртестстандарт" була видана Довідка про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 39-1-4/1143, а саме лічильника газу відповідача -G160 ЛГ-К-80 Зав. № 6628, виробник: ПАТ "Івано - Франківський завод "Промприлад", на підставі наявності ознак втручання у лічильник, що можуть впливати на його функціонування(т.с. І а.с. 20).
При цьому, ПАТ "Харківміськгаз" отримано відповідь на запит від виробника лічильника газу G160 ЛГ-К-80 Зав. № 6628 - ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад", в якій зазначено зокрема про те, що згідно конструкторської документації на лічильниках газу ЛГ-К-Ех різьбові отвори в корпусі відлікового пристрою є глухими. Наявність наскрізних отворів в корпусі головки відлікового пристрою не передбачено конструкторською документацією. ПАТ "Івано - Франківський завод "Промприлад" в листі стверджує, що наскрізні отвори в головці лічильного пристрою не впливають на метрологічну характеристику лічильника газу, проте дають можливість втрутитися в роботу відлікового пристрою (т.с. І а.с. 21).
Так, протоколом № 323 від 04.01.2018 постійно діючої комісії з питань, пов'язаних з розглядом актів про порушення, складених у разі виявлення порушень, споживачем (несанкціонованим споживачем), що не є побутовим, вимог Кодексу газорозподільних систем, розглянувши Акт про порушення № 720/17 від 04.09.2017 р., протокол № 270/17 від 06.09.2017 р., Акт експертизи № 393П від 07.09.2017 р., Довідку про непридатність законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки, було винесено рішення щодо задоволення акта про порушення та проведення розрахунку відповідно до п 4.1, глави 4, розділу XI Кодексу газорозподільних систем - за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 11.07.2017 по 08,11,2017 (22-23). Із висновками комісії директор ТОВ "ТД "Дінас" ОСОБА_6 (представника споживача) не згоден, про що свідчить його підпис у вказаному Протоколі № 323 від 04.01.2018.
З огляду на вищенаведене, Публічним акціонерним товариством "Харківміськгаз" було проведено розрахунок необлікованих об'ємів природного газу у кількості 367439,1 м.куб (т.с. І а.с. 24).
Позивач звернувся з даним позовом до господарського суду, в якому наголошує про те, що 03.03.2018 ПАТ "Харківміськгаз" було направлено відповідачу протокол засідання постійно діючої комісії №323 від 04.01.2018, рахунок на оплату № 00002063 від 28.02.2018, розрахунок необлікованих об'ємів природного газу від 28.02.2018 у розмірі 3103524,50 грн., з проханням підписати надані документи та надіслати 1 примірник до ПАТ "Харківміськгаз", однак вказана заборгованість залишилася з боку відповідача не погашеною.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення його прав та охоронюваних законом інтересів і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Відповідач під час розгляду справи проти позову заперечував, в обґрунтування своїх заперечень наголошував про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас" самостійно не змінювало конструкцію зазначеного лічильника та не втручалося в його роботу, у зв'язку з чим підприємство направило лічильник газу турбінний Ш60 ЛГ-К-80 (зав. № 6628) до заводу-виробника з проханням усунути виявлені недоліки та привести зазначений прилад обліку у відповідність до діючих нормативних документів. Так, відповідачем наголошено про те, що ОСОБА_5 від заводу-виробника лічильника - ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад" від 20.10.2018 № 76-407 (т.с. І а.с. 98), наскрізні отвори в головці лічильного механізму не впливають на метрологічну характеристику лічильника газу, проведеною 29.09.2017 перевіркою лічильника газу ЛГ-К-80-160-1, № 6628 не встановлено фактів втручання в роботу відлікового пристрою. Таким чином, відповідачем вказано про те, що заводом-виробником спростовано підозру позивача щодо втручання у роботу лічильника. Окрім того, відповідачем наголошено про те, що перерахунок спожитого газу за період відсутності ЗВТ здійснюється не за фактично використаний газ, а за проектною номінальною потужністю неопломбованого газового обладнання з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача, як свідчать Табелі обліку використання робочого часу відповідачем за період з 01.07.2017 по 31.12.2017 (т.с. І а.с. 99-108) робочий день на підприємстві відповідача становив вісім годин, тому нарахування вартості не облікованого об'єму природного газу здійснено позивачем з порушенням вимог Кодексу газорозподільних систем. Таким чином, відповідачем наголошено про те, що позовні вимоги є необґрунтованими і не підлягаючими задоволенню, оскільки факт втручання у роботу лічильника спростовано перевіркою заводу-виробника, а також тому, що розрахунок вартості не облікованого об'єму природного газу всупереч вимогам Кодексу ГРС здійснено за період, коли газове обладнання не працювало. Також, відповідачем наголошено про те, що розрахунок вартості не облікованого об'єму природного газу відповідача за період з 11.07.2017 по 08.11.2017, що виконаний відповідно до Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджених наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005 за N 618 та зареєстровані в Міністерстві юстиції України 26.01.2006 за №67/11941, становить 806569,89 грн.
Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням правових підстав позовних вимог, суд виходить з наступного.
Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем визначає Кодекс газорозподільних систем, затверджений постановою НКРЕКП від 30.09.2015 №2494, зареєстрований в
Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за № 1379/27824 (далі - Кодекс ГРМ), який
набрав чинності 27.11.2015.
Відповідно до положень пункту 4 глави 1 розділу І Кодексу газорозподільних систем: експертиза засобу вимірювальної техніки/експертиза пломб - комплекс заходів, які здійснюються з метою отримання даних щодо відповідності засобу вимірювальної техніки/пломб параметрам, визначеним їх виробниками, умовам монтажу та експлуатації, їх цілісності чи відповідності метрологічним характеристикам, а також пересвідчення у відсутності інших ознак впливу на засіб вимірювальної техніки/пломбу, які можуть свідчити про втручання в засіб вимірювальної техніки/пломбу та викривлення результатів вимірювання; повірка лічильника газу - встановлення придатності до застосування лічильника газу на підставі результатів контролю його метрологічних характеристик, що здійснюється в установленому законодавством порядку.
ОСОБА_5 з п. 1 глави 6 розділу X Кодексу ГРМ власник комерційного ВОГ або суб'єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору з власником, забезпечує належний технічний стан комерційного ВОГ та його складових (зокрема ЗВТ), а також проведення періодичної повірки ЗВТ (крім населення) в порядку, визначеному главою 7 розділу X Кодексу, та відповідає за дотримання правил експлуатації комерційного вузла обліку та його складових (ЗВТ).
У відповідності до п. 1 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ суміжні суб'єкти ринку природного газу, зокрема Оператор ГРМ та споживач, під час введення в експлуатацію або протягом експлуатації комерційного ВОГ та його складових, у тому числі в разі позаштатної ситуації чи виникнення спірних питань щодо результатів вимірювань об'єму природного газу, мають право здійснювати з дотриманням вимог цього Кодексу перевірку комерційного ВОГ та його складових щодо, у тому числі, відсутності ознак пошкодження ЗВТ та/або пошкодження пломб.
Пунктом 2 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ зазначено, що перевірка комерційного ВОГ, а також контрольний огляд вузла обліку здійснюються у будь-який час доби та у присутності споживача (суміжного суб'єкта природного газу) або його представника, крім випадків, передбачених цим розділом.
Споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу), на території якого знаходиться комерційний ВОГ, має забезпечити безперешкодний доступ представникам Оператора ГРМ (іншого суб'єкта ринку природного газу, а саме ініціатора перевірки) за їх посвідченнями (документами, які уповноважують особу) до комерційного ВОГ та його складових для проведення їх перевірки або контрольного огляду вузла обліку.
Відповідно до пункту 7 глави 9 розділу X Кодексу ГРМ у разі виявлення під час перевірки комерційного ВОГ чи його складових або контрольного огляду вузла обліку ознак нижченаведених порушень представник Оператора ГРМ на місці перевірки складає у порядку, визначеному цим Кодексом, акт про порушення, зокрема про:
1) пошкодження пломб;
2) пошкодження ЗВТ (лічильника газу);
3) наявність зміни параметрів параметризації обчислювача чи коректора об'єму газу;
4) непрацездатність комерційного ВОГ чи його складових та/або його (їх) невідповідність умовам експлуатації чи узгодженій проектній документації або умовам договору;
5) наявність ознак несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ;
6) наявність несанкціонованого газопроводу;
7) несанкціоноване підключення газових приладів, внаслідок чого перевищується діапазон обчислення лічильника газу (сумарна номінальна потужність газових приладів і пристроїв перевищує діапазон обчислення лічильником газу).
Розрахунок необлікованого або облікованого частково об'єму природного газу внаслідок порушення здійснюється за наявності акта про порушення та у порядку, визначеному в розділі XI цього Кодексу.
При цьому, положеннями глави 10 розділу X Кодексу ГРМ встановлений порядок проведення експертизи ЗВТ та пломб, яким визначено, що за підсумком проведеної експертизи складається акт експертизи. Відповідно до висновків експертизи проводяться відповідні подальші заходи, передбачені цим Кодексом. Складання акта про порушення регламентом проведення експертизи не передбачено.
При виявленні ознак пошкодження пломб (крім факту їх відсутності чи розірвання пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу) та/або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ. що має бути зазначено в акті про порушення, за домовленістю сторін або за ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу) може бути ініційована їх експертиза у порядку, визначеному цим розділом. До отримання результатів експертизи або позачергової чи експертної повірки розрахунок необлікованого або облікованого частково об'єму природного газу внаслідок порушення не здійснюється.
Якщо за результатами експертизи та/або позачергової чи експертної повірки підтверджено наявність порушення, у всіх випадках за відсутності дублюючого ВОГ (ЗВТ) об'єм розподіленого в точці вимірювання природного газу за період порушення та відсутності комерційного ВОГ (ЗВТ) розраховується у порядку, визначеному розділом XI Кодексу, зі складанням акта про порушення. При цьому витрати, пов'язані з проведенням експертизи та/або позачергової чи експертної повірки, мають бути компенсовані власником комерційного ВОГ/ЗВТ (крім факту несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ). Крім того, власник впродовж двомісячного строку здійснює заходи щодо приведення комерційного ВОГ (ЗВТ) в точці вимірювання у відповідність до вимог розділу X цього Кодексу.
ОСОБА_5 з п. 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення Оператором ГРМ несанкціонованого газопроводу або несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ розрахунок об'єму необлікованого природного газу здійснюється за номінальною потужністю газового обладнання споживача (несанкціонованого споживача) за період з дня останнього контрольного зняття показань лічильника (контрольного огляду вузла обліку або його перевірки) до дня виявлення порушення (але не більше ніж за 6 місяців) та з урахуванням строку на його усунення.
Відповідно до п. 1 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ якщо під час перевірки (обстеження) комерційного ВОГ або при контрольному огляді вузла обліку за домовленістю сторін або ініціативою Оператора ГРМ чи споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу) буде ініційована експертиза щодо перевірки пошкодження пломб/ЗВТ чи несанкціонованого втручання в роботу ЗВТ, вони мають діяти з урахуванням положень глави 10 розділу X Кодексу.
ОСОБА_5 з п. 2 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ після зняття ЗВТ та/або пломби, пломбувального матеріалу, на якому встановлено пломбу, чи гвинта, на якому закріплено пломбувальний матеріал (далі - пломба), в присутності сторін пломба або ЗВТ пакується в пакет з поліетилену чи з іншого цупкого матеріалу (або в транспортну тару, що передбачена заводом-виробником та зазначена в паспорті на ЗВТ), який опломбовується пломбою Оператора ГРМ з унікальним номером та за бажанням пломбою споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу). При цьому представник Оператора ГРМ складає протокол щодо направлення ЗВТ та/або пломби на експертизу (по одному екземпляру для кожної сторони), в якому чітко зазначає:
1) поштову адресу місця проведення експертизи;
2) дату та орієнтовний час проведення експертизи;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця проведення експертизи);
4) сторону, відповідальну за доставку ЗВТ та/або пломби на експертизу.
Експертиза ЗВТ та/або пломби має бути проведена протягом десяти робочих днів з дня складання протоколу.
Відповідно до положень пункту 4 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ експертизу ЗВТ та/або пломби проводить комісія, до складу якої має входити не менше трьох представників Оператора ГРМ зі складу інженерно-технічного персоналу та юристів. Остаточний склад комісії з проведення експертизи ЗВТ та пломб затверджується наказом Оператора ГРМ.
ОСОБА_5 з п. 5 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) зобов'язаний бути присутнім під час проведення експертизи.
За неможливості бути присутнім під час проведення експертизи споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) може дати письмову згоду у довільній формі на проведення експертизи без його присутності або у присутності уповноваженої ним іншої особи.
У разі неприбуття споживача (суміжного суб'єкта ринку природного газу) та/або уповноваженої ним особи на експертизу проведення експертизи ЗВТ та/або пломби проводиться без його участі.
Відповідно до п. 8 глави 10 розділу X Кодексу ГРМ результати огляду фіксуються в акті експертизи. Акт експертизи підписується всіма членами комісії, а також споживачем (суміжним суб'єктом ринку природного газу) або його уповноваженою особою. Якщо споживач (суміжний суб'єкт ринку природного газу) або його уповноважена особа чи член комісії мають окрему думку з приводу експертизи, вона має бути відображена в акті експертизи.
Крім того, відповідно до п. 1 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 розділу XI Кодексу, на місці їх виявлення представником Оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до Кодексу.
ОСОБА_5 з п. 8 глави 5 розділу XI Кодексу ГРМ акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
При складанні акта про порушення представник Оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає:
1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення;
2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення;
3) контактний телефон особи Оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).
У даному разі, 04.09.2017 представниками ПАТ "Харківміськгаз" була проведена перевірка технічного стану вузла обліку ТОВ "Торговий дім "Дінас", про що складено Акт перевірки технічного стану вузла обліку № 0409/ШН01. В акті зазначено, що у зв'язку з неможливістю перевірити лічильник ЛГК-80-G160 на наявність неконструктивних отворів суматор лічильника запаковано у пакет та встановлена охоронна пломба. Вказаний акт підписано представником споживача.
Одночасно, під час перевірки технічного стану вузла обліку представниками ПАТ "Харківміськгаз" було складено акт про порушення №720/17 від 04.09.2017, в якому зафіксовано підозру на несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу. Вказаний акт підписано представником споживача із зауваженням.
Відповідно до положень пункту 5 глави 7 розділу X Кодексу ГРМ до демонтажу ЗВТ на повірку або його повірки на місці встановлення Оператор ГРМ має право проводити контрольний огляд вузла обліку та/або його перевірку в порядку, визначеному главою 9 розділу X Кодексу ГРМ.
06.09.2017 працівниками ПАТ "Харківміськгаз" лічильник газу споживача було демонтовано, про що складено протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову повірку та експертизу №270/17. Розподіл газу на об'єкт споживача припинено не було. Лічильник газу було запаковано у пакет, який опломбовано охоронною пломбою, зазначено дату і час проведення позачергової повірки та експертизи, відповідальним за доставку визначено Оператора ГРМ спільно з представником споживача. Протокол підписано представником споживача.
07.09.2017 при проведенні експертизи було встановлено, що в кришці відлікового механізму (в місці гвинтового кріплення маркувальної таблички) були виявлені наскрізні отвори, що не передбачені в конструкції виробником лічильника, та які дають можливість несанкціонованого втручання в нормальну роботу відлікового механізму лічильника, про що складено акт експертизи ЗВТ та пломб № 393П. При цьому, у висновку акта було зафіксовано втручання у газовий лічильник.
Протокол підписано представником ТОВ "Торговий дім "Дінас" із зауваженнями про те, що отвори були зроблені заводом виробником.
Одночасно, з ОСОБА_5 виробника лічильника газу ПАТ "Івано-Франківський завод "Промприлад" за вих. № 79-535 від 13.12.2017 зазначено, що згідно конструкторської документації на лічильниках газу ЛГ-К-80 G160 різьбові отвори в корпусі відлікового пристрою є глухими. Наявність наскрізних отворів в корпусі головки відлікового пристрою не передбачено конструкторською документацією та дають можливість втрутитись в роботу відлікового пристрою.
Акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення Оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо них відповідне рішення.
При задоволенні комісією акта про порушення складається акт-розрахунок необлікованого (донарахованого) об'єму та обсягу природного газу і його вартості.
Відповідно до протоколу від 04.01.2018 № 323 постійно діючої комісії з розглядом актів про порушення, було винесено рішення щодо задоволення акта про порушення та проведення розрахунку згідно з положеннями Кодексу ГРМ.
Вартість необлікованого (донарахованого) об'єму природного газу, яка пред'являється до сплати споживачу (несанкціонованому споживачу) в результаті задоволення акта про порушення, зазначається в окремому платіжному рахунку Оператора ГРМ, який надається під особистий підпис споживача (несанкціонованого споживача) або надсилається йому рекомендованим поштовим відправленням разом із супровідним листом, що оформлюється у довільній формі.
ОСОБА_5 з розрахунком необлікованих об'ємів природного газу від 04.01.2018 ТОВ "Торговий дім "Дінас" проведено нарахування відповідно до положень пункту 1 глави 4 розділу XI Кодексу ГРМ за номінальною потужністю неопломбованого газоспоживаючого обладнання за період з 11.07.2017 по 08.11.2017.
Відповідно до пункту 6 глави 5 розділу XI зазначено, що у разі незгоди споживача (несанкціонованого споживача) із зафіксованим в акті про порушення порушенням, яке стосується пошкодження пломб (крім факту їх відсутності або спрацювання магнітного індикатора), пошкодження ЗВТ/лічильника газу (крім явних ознак навмисного в них втручання), він може вимагати проведення їх експертизи чи позачергової або експертної повірки у порядку, визначеному цим Кодексом. У такому разі в акті про порушення робиться відповідний запис, при цьому представник Оператора ГРМ здійснює заходи щодо пакування пошкодженої пломби та/або лічильника газу (ЗВТ) та складає відповідний акт про направлення їх на експертизу чи позачергову або експертну повірку. До отримання їх результатів нарахування, передбачені цим Кодексом, не застосовуються.
Зміна режиму перерахунку (донарахування) або зміни режиму нарахування природного газу споживачу застосовуються за наявності акта про порушення та висновків експертизи та/або експертної/позачергової повірки, в даному випадку на підставі акта про порушення №720/17 від 04.09.2017, складеному ПАТ "Харківміськгаз" на об'єкті ТОВ "Торговий дім "Дінас" , у якому зафіксовано підозру на несанкціоноване втручання в роботу лічильника газу та акта експертизи ЗВТ та пломб № 393П від 07.09.2017, у висновку якого було зафіксовано втручання у газовий лічильник.
При цьому, під час розгляду даної справи відповідачем, згідно з вимогами ст. 74 ГПК України, не подано належних та допустимих доказів на спростування позовних вимог.
Щодо незгоди відповідача із розрахунком вартості не облікованого об'єму природного газу, суд звертає увагу на те, що даний розрахунок проводився з урахуванням Додатку №4 до Типового договору розподілу природного газу, підписаний між сторонами, в якому зазначено сторонами газове обладнання, що встановлено у відповідача та режим його роботи (24 часа).
Таким чином, розрахунок донарахованого об'єму природного газу був виконаний позивачем у відповідності до вимог Кодексу газорозподільних систем.
При цьому, суд вважає за необхідне звернути увагу відповідача на те, що розрахунок донарахованих Публічним акціонерним товариством "Харківміськгаз" об'ємів природного газу відповідачем у встановленому законом порядку оскаржено не було, тому дії ПАТ "Харківміськгаз" щодо донарахування об'ємів природного газу є чинними.
Враховуючи вищенаведене, матеріалами справи підтверджено, що відповідачем порушені права позивача та вищезазначені вимоги законодавства, позивачем вірно обраний спосіб захисту порушеного права, а тому вимога про стягнення заборгованості у розмірі 3103524,50 грн. є правомірною, обґрунтованою і підлягає задоволенню.
Враховуючи викладене, позов підлягає задоволенню в повному обсязі.
З огляду на приписи ст.129 Господарського процесуального кодексу України, враховуючи висновки господарського суду щодо повного задоволення позову, судовий збір зі сплати судового збору в даному разі покладається на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 124, 129-1 Конституції України, статтями 4, 12, 20, 73, 74, 76-79, 86, 129, 231, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Торговельний дім "Дінас" (61054, м. Харків, вул. Академіка Павлова, 12код ЄДРПОУ 30138061, п/р 2600770619101 у ХФ "КБ "Експобанк", м. Харків, МФО 351964) на користь Публічного акціонерного товариства "Харківміськгаз" (61004, м. Харків, вул. Москалівська, 57/59, код ЄДРПОУ 03359552, п/р НОМЕР_1 в АБ "Кліринговий Дім", м. Київ, МФО 300647) - 3103524,50 грн. заборгованості та 46552,86 грн. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення Господарського суду Харківської області може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги в порядку, встановленому статтями 254, 256 - 259 Господарського процесуального кодексу України.
Повне рішення складено 05.10.2018 р.
Суддя ОСОБА_7
Суд | Господарський суд Харківської області |
Дата ухвалення рішення | 26.09.2018 |
Оприлюднено | 09.10.2018 |
Номер документу | 76986186 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Харківської області
Сальнікова Г.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні