ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
19 липня 2018 року 15:58 № 826/4567/18
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Вєкуа Н.Г. при секретарі судового засідання Багрій М.В., за участі представника позивача - Мостової М.І., представника третьої особи - Григоряна О.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу:
за позовомДержавного підприємства "Алушта" доГоловного управління Державної фіскальної служби у м. Києві третя особаМіністерство аграрної політики та продовольства України про визнання протиправним та скасування податкової вимоги № Ю-2506-17 від 12.01.2018, -
На підставі ч. 1 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 19 липня 2018 року проголошено скорочене (вступна та резолютивна частини) судове рішення. Виготовлення рішення у повному обсязі відкладено, про що повідомлено осіб, які брали участь у розгляді справи, з урахуванням вимог ч. 3 ст. 243 названого Кодексу. Під час проголошення скороченого (вступної та резолютивної частин) судового рішення сторонам роз'яснено зміст судового рішення, порядок і строк його оскарження, а також порядок отримання повного тексту рішення.
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Державне підприємство "Алушта" (02100, м. Київ, вул. Краківська, буд. 6-А, код ЄДРПОУ 00412694) до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19, код ЄДРПОУ 39439980), третя особа: Міністерство аграрної політики та продовольства України (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 24, код ЄДРПОУ 37471967), про визнання протиправними та скасування податкової вимоги № 11314-17 від 23.01.2018 на суму боргу у розмірі 793 628,48 грн. та № Ю-2506-17 від 12.01.2018 про сплату боргу у розмірі 632 165,17 грн., оскільки дані податкові вимоги були винесені без законних на те підстав.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що у зв'язку з тимчасовою окупацією території Автономної Республіки Крим з 20 лютого 2014 року позивач не мав можливості сплатити авансові внески з податку на прибуток, з податку на додану вартість, збір за розвиток виноградарства та сплатити єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. На підставі чого утворився борг, на суму якого відповідач винес оскаржувані податкові вимоги. Позивач не погоджується з діями податкових органів та вважає їх безпідставними та необґрунтованими, та такими, що порушують законні права та інтереси позивача.
Представник відповідача проти позовних вимог заперечив, через канцелярію суду надав суду відзив, у якому просив відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю. Свої заперечення на адміністративний позов відповідач обґрунтовує тим, що у разі встановлення факту неподання платником податків уточнюючого звіту про контрольовані операції застосовуються штрафні санкції згідно з пунктом 120.3 статті 120 Податкового кодексу України незалежно від звітного періоду здійснення контрольованих операцій.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 26 березня 2018 року відкрито провадження у справі та призначено по справі підготовче судове засідання.
В судовому засіданні 19 липня 2018 року представник позивача позовні вимоги підтримав повністю.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, про причини неявки суд не повідомив.
Заслухавши пояснення, доводи та заперечення осіб, які беруть участь у справі, дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд приходить до висновку про необхідність задовольнити позов з таких підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, Державне підприємство Алушта , до жовтня 2017 року було зареєстроване та фактично знаходилось на території анексованого Криму, та в даному випадку слід керувалося спеціальним Законом України Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України , статтею 15 якого передбачено, можливість підприємств, які на момент початку тимчасової окупації АР Крим, та після початку такої окупації змінили адресу місцезнаходження на іншу в межах України, списати податковий борг, який виник з моменту початку тимчасової окупації.
Відповідно до ст. 1 Закону України Про створення вільної економічної зони "Крим" датою початку окупації Криму та міста Севастополя є 20 лютого 2014 року.?
Позивачем ще до початку окупації було подано податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за 2013 рік, яка була подана платником до контролюючого органу за місцем реєстрації (до Генічеської ОДПІ ГУ ДФС у Херсонській області). Позивачем було задекларовано авансовий внесок у сумі 503 984,07 грн., що підлягав щомісячному перерахуванню платником до бюджету у 2014 році. Також Позивачем було подано податкову декларацію з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за 2013 рік, де задекларовано авансовий внесок у сумі 278 390,80 грн., що підлягав щомісячному перерахуванню платником до бюджету у 2014 році. Окрім цього, позивачем було подано податкову декларацію на збір за розвиток виноградарства за 2013 рік, де задекларовано авансовий внесок у сумі 10 510,85 грн., що також підлягав щомісячному перерахуванню платником до бюджету у 2014 році. Окрім цього, Позивачем було подано звіт про сплату єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за березень 2014 року у сумі 231 842,04 грн., та 377 169,40 грн. за квітень 2014 року. Загальний розмір єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування становить 632 165,17 грн. Але, у зв'язку з тимчасовою окупацією території Автономної Республіки Крим з 20 лютого 2014 року позивач фізично не міг сплатити авансові внески з податку на прибуток, з податку на додану вартість, збір за розвиток виноградарства та сплатити єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування. За наслідками чого, станом на 31.12.2014 у підприємства утворився податковий борг з даних видів податків у загальному розмірі 792 885,72 грн., на який була нарахована пеня 742,76 грн. та несплачений єдиний внесок у сумі 632 165,17 грн.
На вказану суму боргу позивачеві 01.02.2018 було надіслано податкову вимогу від 23 січня 2018 року № 11314-17, а також рішення про опис майна у податкову заставу № 11314-17 від 23.01.2018 та 06.02.2018 надіслано податкову вимогу № 10-2506-17 від 12.01.2018. Але, позивач не погоджується з діями податкових органів, вважає їх безпідставними та необґрунтованими в частині винесення даних податкових вимог, тому був змушений звернутися до суду за захистом своїх прав та скасування даних податкових вимог.
Перевіряючи правомірність прийняття оскаржуваних рішень, суд виходить із наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України (далі - ПК України).
Згідно частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до Переліку підприємств, установ та організацій, що належать до сфери управління Мінагрополітики України, та акціонерних товариств, функції з управління корпоративними правами яких здійснює Мінагрополітики України, затвердженого наказом Мінагрополітики від 07.12.2015 № 469, ДП Алушта належить до сфери управління Мінагрополітики.
Так, відповідно до Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань та інформацією, наявною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ДП Алушта (код ЄДРПОУ 00412694) перереєстровано на територію України за адресою: м. Київ, вул. Краківська, буд. 6-А.
Тобто, до жовтня 2017 року Підприємство було зареєстроване та фактично знаходилось на окупованій території Автономної Республіки Крим.
Відповідно до частини 45.2 статті 45 Податкового кодексу України податковою адресою юридичної особи (відокремленого підрозділу юридичної особи) є місцезнаходження такої юридичної особи, відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Згідно статті 1 Закону України Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України тимчасово окупована територія України (далі - тимчасово окупована територія) є невід'ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Датою початку тимчасової окупації є 20 лютого 2014 року.
Статтею 12 Закону України Про створення вільної економічної зони Крим та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України визначено, що особи, які перебували на обліку в контролюючих органах або мали місцезнаходження (місце проживання) на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя на початок тимчасової окупації, звільняються від обов'язків сплати єдиного внеску, передбаченого Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування та виконання вимог Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг під час провадження їхньої підприємницької діяльності на тимчасово окупованій території України. З 1 червня 2014 року вважається анульованою податкова реєстрація осіб, які станом на 31 травня 2014 року мали місцезнаходження (місце проживання) та перебували на обліку в контролюючих органах на території Автономної Республіки Крим або міста Севастополя. Така податкова реєстрація може бути відновленою після евакуації особи на іншу територію України згідно із статтею 15 цього Закону у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань оподаткування, або внаслідок завершення строку тимчасової окупації.
Також, відповідно до положень статті 15 Закону України Про створення вільної економічної зони Крим будь-якій юридичній особі - резиденту України, яка змінює (змінила) своє місцезнаходження з тимчасово окупованої території на іншу територію України списується податковий борг, суми розстрочених (відстрочених) грошових зобов'язань за будь-якими податками (зборами, обов'язковими платежами), що виникли з моменту тимчасової окупації. До платників податків, які станом на початок тимчасової окупації мали місцезнаходження на території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя, починаючи з 1 числа місяця, на який припадає початок тимчасової окупації, не застосовуються фінансові санкції, штрафні санкції та пеня за порушення порядку подання, обчислення, правильності заповнення податкових декларацій та повноти сплати сум податків і зборів, допущені під час здійснення господарської діяльності на території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя.
Відповідно до положень статті 1 Закону України Про санкції з метою захисту національних інтересів, національної безпеки, суверенітету і територіальної цілісності України, протидії терористичній діяльності, а також запобігання порушенню, відновлення порушених прав, свобод та законних інтересів громадян України, суспільства та держави можуть застосовуватися спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи (далі - санкції). Санкції можуть застосовуватися з боку України по відношенню до іноземної держави, іноземної юридичної особи, юридичної особи, яка знаходиться під контролем іноземної юридичної особи чи фізичної особи-нерезидента, іноземців, осіб без громадянства, а також суб'єктів, які здійснюють терористичну діяльність.
Як встановлено судом, ДП Алушта , згідно додатку 2 до Рішення Ради національної безпеки і оборони України від 28.04.2017 Про застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) , введеного в дію Указом Президента України від 15.05.2017 № 133/2017, включено до переліку юридичних осіб, до яких застосовуються обмежувальні заходи (санкції), строком на один рік, та здійснено: 1) блокування активів - тимчасове обмеження права особи користуватися та розпоряджатися належним їй майном; 2) обмеження торговельних операцій; 3) запобігання виведенню капіталів за межі України; 4) зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань; 5) анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності; 6) заборона здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг у юридичних осіб - резидентів іноземної держави державної форми власності та юридичних осіб, частка статутного капіталу яких знаходиться у власності іноземної держави, а також державних закупівель у інших суб'єктів господарювання, що здійснюють продаж товарів, робіт, послуг походженням з іноземної держави, до якої застосовано санкції згідно з Законом України Про санкції ; 7) інші санкції, що відповідають принципам їх застосування, встановленим цим Законом.
Також, вищезазначені обмежувальні заходи (санкції) щодо ДП Алушта продовжені строком на три роки Рішенням Ради національної безпеки і оборони України від 02.05.2018 Про застосування та скасування персональних спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) , введеного в дію Указом Президента України від 14.05.2018 № 126/2018.
Враховуючи вищезазначене, ДП Алушта підпадає під дію Закону України Про створення вільної економічної зони Крим та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України в частині звільнення від обов'язків сплати єдиного внеску з 20 лютого 2014 року, тобто з моменту тимчасової окупації території Автономної Республіки Крим, та в частині звільнення від фінансових, штрафних санкцій та пені за порушення порядку подання, обчислення, правильності заповнення податкових декларацій та повноти сплати сум податків і зборів, допущені під час здійснення господарської діяльності на території Автономної Республіки Крим і міста Севастополя.
Крім того, Законом України Про санкції та вищезазначеними Указами Президента України передбачено зупинення виконання економічних та фінансових зобов'язань ДП Алушта до 2021 року, що унеможливлює сплату єдиного внеску ДП Алушта та нарахування податкового боргу та пені за несплачений єдиний внесок.
Отже, дії Головного управління ДФС у м. Києві щодо нарахування податкового боргу у сумі 792 885,72 грн. та пені за несплачений єдиний внесок ДП Алушта у сумі 632 165,17 грн. суперечать вимогам чинного законодавства.
Аналогічна позиція викладена в рішенні Верховного суду від 30 березня 2018 року у зразковій справі № 812/292/18.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ДП Алушта є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
В силу норми ч. 2 ст. 19 Конституції України посадові особи контролюючих органів зобов'язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.
Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, а також усні та письмові доводи представників сторін стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно з положеннями статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного вище, керуючись ст.ст. 77, 139, 143, 243-246, 250, 255 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Державного підприємства "Алушта" (02100, м. Київ, вул. Краківська, буд. 6-А, код ЄДРПОУ 00412694) задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати податкову вимогу № 11314-17 від 23.01.2018 на суму боргу у розмірі 793 628,48 грн. та № Ю-2506-17 від 12.01.2018 про сплату боргу у розмірі 632 165,17 грн.
3. Стягнути на користь Державного бюджету України судові витрати у розмірі 21 386,90 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19, код ЄДРПОУ 39439980).
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги).
Повний текст рішення виготовлено та підписано 06 серпня 2018 року.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.07.2018 |
Оприлюднено | 11.10.2018 |
Номер документу | 77020825 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні