Рішення
від 11.10.2018 по справі 710/700/18
ШПОЛЯНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 710/700/18

Провадження № 2/710/482/18

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11.10.2018 м. Шпола

Шполянський районний суд Черкаської області в складі:

головуючого судді - Побережної Н.П.,

за участі секретаря судового засідання - Цяпкало Г.П.,

представника позивача - ОСОБА_1

третьої особи на стороні відповідача - ОСОБА_2,

представника третьої особи на стороні відповідача - СТОВ Першотравневе - ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду цивільну справу

за позовом ОСОБА_4 до Шполянської РДА, Державного реєстратора реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції ОСОБА_5, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_2 та СТОВ Першотравневе про визнання неправомірним та скасування розпорядження районної державної адміністрації, визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно (земельну ділянку),

ВСТАНОВИВ:

31.05.2018 до Шполянського районного суду надійшла позовна заява від ОСОБА_4, в якій він просить, визнати неправомірним та скасувати розпорядження Шполянської районної державної адміністрації №131 від 06.05.2014р. Скасувати свідоцтво про право власності № 26767559 від 13.09.2014, видане державним реєстратором реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції в Черкаській області ОСОБА_5 Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про державну реєстрацію права власності індексний номер 15773504 від 13.09.2014року. Скасувати запис державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про проведену державну реєстрацію прав про право власності № 6987736 від 13.09.2014року. Скасувати рішення про державну реєстрацію іншого речового права (права оренди), індексний номер 21359134 від 16.05.2015 та скасувати запис про інше речове право № 9691405 від 15.05.2015 року.

Свій позов позивач мотивує тим, що йому на праві власності належить земельна ділянка, площею 2,5329 га, що розташована: Черкаська область, Шполянський район, Лозуватська сільська рада, за межами населеного пункту. Підставою набуття права власності на вказану земельну ділянку Розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 08.10.2008 № 454( далі Розпорядження №454), яким було затверджено технічну документацію щодо складання державного акту на право власності на земельну ділянку та передано позивачу у власність земельну ділянку площею 2,53 га за №790 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. ОСОБА_6 акт на право власності на земельну ділянку серії ЯЛ №299214 (далі - ОСОБА_6 акт) було зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі. В ОСОБА_6 акті зазначено кадастровий номер земельної ділянки 7125784400:04:0011:0048. Наприкінці грудня 2017 року позивачем прийнято рішення передати вказану земельну ділянку в оренду СТОВ Першотравневе . Однак, при підготовці документів для внесення земельної ділянки до національної кадастрової системи, працівниками СТОВ Першотравневе , було виявлено, що вказану земельну ділянку (ділянка №790 з плану - проекту організації земельних часток - паїв) зареєстровано право власності за ОСОБА_2, а земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 7125784400:04:0011:0048. Таким чином, саме з цього моменту позивачу стало відомо про порушення його прав. Тобто, на момент прийняття Шполянською районною державною адміністрацією розпорядження від 06.05.2014 № 131, яке стало підставою для видачі свідоцтва про право власності № 26767559 від 13.09.2014 року та реєстрації за ОСОБА_2 права власності (номер запису про право власності в ОСОБА_6 реєстрі речових прав на нерухоме майно 6987736 від 13.09.2014), земельна ділянка № 790 вже належала позивачу ОСОБА_4, на праві власності що посвідчено ОСОБА_6 актом виданим 12.11.2010 року. Враховуючи зазначене, позивач вважає, що Розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 06.05.2014 № 131 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі на місцевості, є неправомірним та підлягає скасуванню з наступних підстав. Розпорядження Шполянської районної державної адміністрації № 131 від 06.05.2014 року, стало підставою для видачі ОСОБА_2 свідоцтва про право власності на спірну земельну та внесення відомостей про право власності до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. А тому вважаю, що свідоцтво ж право власності №26767559 від 13.09.2014, видане державним реєстратором реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області ОСОБА_5 підлягає скасуванню. Зазначене свідчить про те, що рішення державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 15773504 від 13.09.2014 року є протиправним та підлягає скасуванню. Враховуючи, що розпорядження Шполянської районної державної адміністрації № 131 прийняте з порушенням вимог земельного та цивільного законодавства, так як видане на ділянку яка перебувала у власності та не вилучалась від власника, та виданий на його підставі Документ про право власності, а саме свідоцтво № 26767559 від13.09.2014 та його державна реєстрація (також рішення про державну реєстрацію права власності 15773504 від 13.09.2014, запис про право власності 6987736 від 13.09.2014 є незаконними та підлягають скасуванню. Водночас, скасуванню підлягає запис про інше речове право (право оренди №9691405 від 15.05.2015 (рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, індексний номер 21359134 від 16.05.2015), як похідне право на підставі п. 2 ст. 26 Закону України Про ОСОБА_6 реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

У судове засідання представник позивача з'явився, позов підтримав повністю, надав пояснення, аналогічні викладеному в позовній заяві.

Відповідач ОСОБА_7 РДА в суд не з'явився, про про час, дату та місце розгляду справи був належним чином повідомлений. Надав суду письмовий лист від 31.07.2018 року № 01-93/18-13 , в якому висловив позицію, що не заперечує проти задоволення позовних вимог, та просить суд, розгляд справи проводити без його участі.

Відповідач ОСОБА_6 реєстратор Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції, ОСОБА_5 в суд не з'явився.

Третя особа на стороні відповідача - ОСОБА_2, в суд з'явився, проти позову не заперечував.

Представник Третьої особи на стороні відповідача - СТОВ Першотравневе , в суд з'явився, проти позову не заперечував.

Ухвалою Шполянского районного суду від 19.06.2018 року було відкрито провадження у справі. Справу вирішено проводити за правилами загального позовного провадження.

Ухвалою Шполянського районного суду Черкаської області від 25.09.2018 року, було закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.

Заслухавши пояснення та доводи представників сторін, дослідивши матеріали справи у їх сукупності, суд встановив наступне.

02.04.2008 Шполянський районний суд Черкаської області, прийняв рішення, яким визнав право власності на спадкове майно за ОСОБА_4, серед іншого і на земельну ділянку (пай) площею 2.54 га, вартістю 32431 грн., яка перебуває у колективній власності колишнього КСГП ім. Першого Травня с. Лозуватка, Шполянського району Черкаської області, яка належала ОСОБА_8, на підставі сертифікату про право на земельну частку (пай), серії ЧР № 037009, виданого Шполянською РДА 15 вересня 1996 року. (а.с13).

Згідно до державного акту на право власності на земельну ділянку, серія ЯЛ № 299214, ОСОБА_4 є власником земельної ділянки площею 2,5329 га, яка розташована : Черкаська область, Шполянський район, Лозуватська сільська рада, за межами населеного пункту. Цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Кадастровий номер :7125784400:04:001:0048. Акт зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право користування землею, договорів оренди землі за № 011079900089 (а.с.9). Виданий даний державний акт на підставі розпорядження Шполянської райдержадміністрації, від 08.10.2008 р №454. (а.с.7).

Згідно розпорядження Шполянської районної державної адміністрації від 24.01.2012 року № 16/01-02-1, ОСОБА_2, було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право власнотсі на земельну ділянку, для товарного сільськогосподарського виробництва на території Лозуватської сільської ради Шполянського району, Черкаської області. Земельна ділянка №790, площею 2,53 га. (а.с.6).

Розпорядженням Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області, від 06.05.2014 року №131, ОСОБА_2 було затверджено технічну документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж, земельної ділянки в натурі на місцевості, на земельну ділянку площею 2,5329 га, за номером 790, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085, для ведення товарного сільськогоподарського виробництва в адмінмежах Лозуватської сільської ради (за межами населеного пункту) Шполянського району, Черкаської області, та передану у приватну власність зазначену земельну ділянку. (а.с.8).

Згідно з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.09.2014 року № 26767700, за ОСОБА_2, зареєстровано право власності на земельну ділянку площею, 2,5329 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085. Адреса ділянки - Черкаська область, Шполянський район, с/рада Лозуватська. Реєстраційний номер обєкта нерухомого майна : 452819171257, номер запису про право власності: 6987736. Підстава виникнення права власності - свідоцтво про право власності, серія та номер 26767559, видане 13.09.2014 року, видавник - державний реєстатор реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області ОСОБА_5 (а.с.17).

У відповідності до свідоцтва про право власності від 13.09.2014 року, індексний номер 26767559, ОСОБА_2, є власником земельної ділянки площею 2,5329 га, кадастровий номер № 7125784400:04:001:0085, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, адреса об'єкта - Черкаська область, Шполянський район, с/рада Лозуватська (а.с.44).

Згідно з витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 37633160 від 16.05.2015 року, на земельну ділянку площею, 2,5329 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085, адреса ділянки - Черкаська область, Шполянський район, с/рада Лозуватська, зареєстровано право оренди строком на 10 років, розмір орендної плати 4,5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Орендар СТОВ Прешотравневе . Номер запису про інше речове право : 9691405. Підстава виникнення договір оренди, б/н виданий 15.05.2015 року СТОВ Першотравневе та ОСОБА_9.( а.с. 18).

Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.03.2018 року номер НВ - 0001411172018, державну реєстрацію земельної ділянки, площею, 2,5329 га, цільове призначення - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085. Місце розташування - Черкаська область, Шполянський район, Лозуватська сільська рада, було проведено 14.03.2013 року. (а.с.10-12).

Згідно листа відділу у Шполянському районі, Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 30.01.2018 107/114-18, ОСОБА_4, є власником, успадкованої від ОСОБА_8, згідно рішення Шполянського районного суду від 02.04.2008 року справа №2-502/08, земельної ділянки площею, 2,5329 га, ділянка 790 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085, в межах Лозуватської сільської ради, Шполянський району, Черкаської області, на підставі державного акту на право власності на земельну ділянку, згідно розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 08.10.2008 року №454, та на підставі Технічної документації із землеустрою щодо складання державного акта на право власності на земельну ділянку площею 2,53 га., гр. ОСОБА_4 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області , розробленої в 2009 році Інститутом дослідження проблем оточуючого середовища України.

ОСОБА_2 відповдіно до інформації Державного земельного кадастру та Технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку площею 2,5329 га., гр. ОСОБА_2, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Лозуватської сільської ради, Шполянського району, Черкаської області розробленої в 2012 році, Шполянським РВВ ЧРФ ДП ЦДЗК згідно розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 24.01.2012 року № 16/01-02-1, є власником успадкованої від ОСОБА_10, згідно рішення Шполянського районного суду від 04.11.2011 року справа № 2-1391/11, земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 2,5329 га., ділянка №790, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085 в межах Лозуватської сільської ради. Інформація про земельну ділянку внесена до Державного земельного кадастру. (а.с.16).

Стаття 41 Конституції України закріпила непорушність права приватної власності громадян. Примусове відчуження об'єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об'єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

Відповідно до ч. 1 ст. 153 Земельного кодексу України власник не може бути позбавлений права власності на земельну ділянку, крім випадків, передбачених цим Кодексом та іншими законами України.

Згідно з ст. 15 ЦК України, кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способам захисту цивільних прав та інтересів може бути - визнання правочину недійсним, відшкодування збитків та відшкодування моральної шкоди

Відповідно до ч.5 ст.41 Закону України Про місцеві державні адміністрації , акти місцевих державних адміністрацій індивідуальної дії, прийняті в межах їх повноважень, набирають чинності з моменту їх прийняття, якщо самими актами не встановлено пізніший строк введення їх у дію. Ці акти доводяться до їх виконавців, а також обов'язково оприлюднюються, крім внутрішньоорганізаційних актів.

В силу ч.1 ст. 319 ЦК України власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном.

У відповідності до ч.1 ст. 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Згідно з ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Згідно ст. 393 ЦК України, правовий акт органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, який не відповідає законові і порушує права власника, за позовом власника майна визнається судом незаконним та скасовується.

Власник майна, права якого порушені внаслідок видання правового акта органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, має право вимагати відновлення того становища, яке існувало до видання цього акта. У разі неможливості відновлення попереднього становища власник має право на відшкодування майнової та моральної шкоди.

Згідно ст. 155 ЗК України, у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним. Збитки, завдані власникам земельних ділянок внаслідок видання зазначених актів, підлягають відшкодуванню в повному обсязі органом, який видав акт.

У відповідності з нормами ч.ч.2, 3 ст. 152 ЗК України, власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов'язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Частиною 2 ст.158 ЗК України, визначено, що виключно судом вирішуються земельні спори з приводу володіння, користування і розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, а також спори щодо розмежування територій сіл, селищ, міст, районів та областей.

Згідно зі статтею 1216 ЦК України спадкуванням є перехід прав та обов'язків (спадщини) від фізичної особи, яка померла (спадкодавця), до інших осіб (спадкоємців).

Відповідно до статті 1218 ЦК України до складу спадщини входять усі права та обов'язки, що належали спадкодавцеві на момент відкриття спадщини і не припинилися внаслідок його смерті.

Таким чином, спадкові права є майновим об'єктом цивільного права, оскільки вони надають спадкоємцям можливість успадкувати майно (прийняти спадщину), але право розпорядження нею виникає після оформлення успадкованого права власності у встановленому законом порядку.

Згідно пункту г частини першої статті 81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі прийняття спадщини.

Судом встановлено, що позивач набув права власності на земельну ділянку площею 2,54 га, за рішенням суду, як на спадкове майно, вартістю 32431 грн., яка перебуває у колективній власності колишнього КСГП ім. Першого Травня с. Лозуватка, Шполянського району Черкаської області, та яка належала ОСОБА_8, на підставі сертифікату про право на земельну частку (пай), серії ЧР № 037009, виданого Шполянською РДА 15 вересня 1996 року. В подальшому згідно до розпорядження Шполянської райдержадміністрації від 08.10.2008 року, земельна ділянка за № 790 площею 2,53 га, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, була передано ОСОБА_4

В той же час земельна ділянка площею 2,5329 га, за номером №790, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий № 7125784400:04:001:0085 га, згідно до розпорядження Шполянської райдержадміністрації, від 06.05.2014 року №131, була передана ОСОБА_2. Докази того, що право власності попереднього власника на дану земельну ділянку, були припинені до видання розпорядження Шполянської РДА Черкаської області від 06.05.2014 року №131, суду не надавалися.

Таким чином суд приходить до висновку, що вимоги позивача щодо визнання неправомірним та скасування розпорядження Шполянської районної державної адміністрації №131 від 06.05.2014 року, підлягає задоволенню повністю.

Як роз'яснив Пленум Верховного Суду України в абзаці другому пункту 2 постанови від 16 квітня 2004 року № 7 Про практику застосування судами земельного законодавства при розгляді цивільних справ , виходячи з положень статей 8, 124 Конституції, статей 26, 30, 87-90, 97, 100, 102, 118, 123, 128, 143-146, 149, 151, 153-158, 161, 210, 212 ЗК України, глав 27, 33, 34 ЦК України, статті 15 ЦПК України, статті 12 Господарського процесуального кодексу України судам підсудні справи за заявами, зокрема, з приводу володіння, користування, розпорядження земельними ділянками, що перебувають у власності громадян чи юридичних осіб, і визнання недійсними державних актів про право власності та право постійного користування земельними ділянками.

Верховний Суд України, у справі від 24 січня 2017року, № 21-1559а16, позовом заступника прокурора м. Одеси в інтересах держави в особі Одеської міської ради (далі -Міськрада), ОСОБА_2 до реєстраційної служби Одеського міського управління юстиції (далі - Реєстраційна служба), державного реєстратора Реєстраційної служби ОСОБА_3, третя особа - ОСОБА_1, про скасування рішення, дійшов висновку що реєстраційні дії, здійснені на основі юридичних фактів, стосовно яких існує спір про право цивільне, в межах якого (за наявності для цього підстав) можуть бути розв'язані й питання, пов'язані з реєстрацією права власності на будівлю, то спір підлягаю розгляду в порядку цивільного судочинства.

Оскільки предметом даного позову є право власності на земельну ділянку, то вона має розглядатися за правилами цивільного судочинства.

Згідно статтей 125, 126 Земельного кодексу України, в редакції станом на 13.09.2014 року, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Оформлення речових прав на земельну ділянку. Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Згідно статті 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції станом на 13.09.2014 року, свідоцтво про право власності на нерухоме майно, що підтверджує виникнення права власності при здійсненні державної реєстрації прав на нерухоме майно, видається: фізичним та юридичним особам на новозбудовані, реконструйовані об'єкти нерухомого майна; членам житлового, житлово-будівельного, дачного, гаражного чи іншого відповідного кооперативу, які повністю внесли свої пайові внески; юридичним особам у разі внесення до статутного фонду (статутного або складеного капіталу) об'єктів нерухомого майна їх засновниками (учасниками); фізичним особам та юридичним особам, які в разі ліквідації (реорганізації) юридичної особи отримали у власність у встановленому законодавством порядку нерухоме майно юридичної особи, що ліквідується (реорганізується); фізичним особам та юридичним особам, що вийшли зі складу засновників (учасників) юридичної особи за рішенням органу, уповноваженого на це установчими документами, отримали у власність об'єкт нерухомого майна, переданий їм; реабілітованим громадянам, яким повернуто у власність належні їм об'єкти нерухомого майна; у разі виділення окремого об'єкта нерухомого майна зі складу об'єкта нерухомого майна, що складається із двох або більше об'єктів; фізичним та юридичним особам на об'єкти нерухомого майна, які в установленому порядку переведені з житлових у нежитлові і навпаки; фізичним та юридичним особам у разі безоплатної передачі їм земельної ділянки із земель державної чи комунальної власності за рішеннями органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування; в інших випадках, встановлених законом. Свідоцтво про право власності на нерухоме майно підписується державним реєстратором і засвідчується печаткою. Згідно частиною першою статті 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", цього ж закону, державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Згідно абз. 5 п. 4 Порядку державної роеєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року №868, в редакції станом на 13.09.2014 року, державна реєстрація речових прав на земельні ділянки проводиться після державної реєстрації земельних ділянок у ОСОБА_6 земельному кадастрі. Згідно п.37 даного Порядку, документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, є:

1) укладений в установленому законом порядку договір, предметом якого є нерухоме майно, права щодо якого підлягають державній реєстрації, або речове право на нерухоме майно чи його дублікат;

2) свідоцтво про право власності на частку в спільному майні подружжя в разі смерті одного з подружжя, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

3) свідоцтво про право на спадщину, видане нотаріусом або консульською установою України, чи його дублікат;

4) видані нотаріусом свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтво про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікати;

5) свідоцтво про право власності на нерухоме майно, видане державним реєстратором відповідно до закону;

6) свідоцтво про право власності, видане органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дублікат;

7) свідоцтво про право власності на нерухоме майно чи його дублікат, видані до 1 січня 2013 р. органом місцевого самоврядування або місцевою держадміністрацією;

8) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийняте власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

9) державний акт на право приватної власності на землю, державний акт на право власності на землю, державний акт на право власності на земельну ділянку або державний акт на право постійного користування землею;

10) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

11) ухвала суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

12) заповіт, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

13) закон, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

14) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;

15) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

16) інші документи, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно відповідно до закону.

Пунктом 43, згаданого порядку визначено, що для проведення державної реєстрації речових прав на земельну ділянку в разі, коли в документах, що підтверджують виникнення, перехід та припинення речових прав на земельну ділянку, відсутні відомості про її кадастровий номер, заявник, крім документа, що підтверджує виникнення, перехід та припинення речових прав на нерухоме майно, подає витяг з Державного земельного кадастру про таку земельну ділянку. ОСОБА_6 реєстрація речових прав на земельну ділянку, право власності на яку зареєстроване до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент його виникнення, та не зареєстроване у ОСОБА_6 реєстрі прав, проводиться у спеціальному розділі зазначеного Реєстру.

Згідно п.2 прикінцевих та перехідних положень Закону України Про державний земельний кадастр , в редакції станом на 13.09.2014 року, земельні ділянки, право власності (користування) на які виникло до 2004 року, вважаються сформованими незалежно від присвоєння їм кадастрового номера.

У разі якщо кадастрові номери земельних ділянок були визначені (в тому числі на підставі технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право на земельну ділянку), але не присвоєні до 1 січня 2013 року, такі кадастрові номери вважаються присвоєними, а земельні ділянки - зареєстрованими у ОСОБА_6 земельному кадастрі з моменту письмового звернення замовника документації із землеустрою, на підставі якої було визначено кадастровий номер земельної ділянки, без подання електронного документа та стягнення плати за державну реєстрацію земельної ділянки, у разі якщо така документація із землеустрою була затверджена до 1 січня 2013 року в порядку, встановленому законом.

У відповідності до ст. 79-1 ЗК України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об'єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. ОСОБА_6 реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у ОСОБА_6 земельному кадастрі.

Згідно ч.1 ст.2. Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", в редакції станом на 13.09.2014 року Закону України Про державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Згідно п.1 ч.1 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обт'яження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме зокрема: право власності на нерухоме майно.

Судом встановлено, що відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 29.03.2018 року номер НВ -0001411172018, державна реєстрація земельної ділянки площею 2,5329 га, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за адресою, Черкаська область, Шполянський район, Лозуватська сільська рада, було здійснено 14.03.2013 року. 06.05.2014 року Шполянською РДА Черкаської області було видано розпорядження № 131 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), згідно якого земельну ділянку площею 2,5329 га, кадастровий номер 7125784400:04:001:0085, за № 790, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, було передано у власність ОСОБА_11. 13.09.2014 року ОСОБА_6 реєстратором ОСОБА_5, реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, було здійснено реєстрацію права власності на згадану земельну ділянку за ОСОБА_9, на підтвердження цього, було видано відповідне Свідоцтво про право власності індексний номер 26767559, та витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 13.09.2014 року індексний номер 26767700.

В той же час, на момент видачі розпорядження Шполянської РДА від 06.05.2014 року № 131 та на момент видачі свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 13.09.2014 року № 26767559, існувало належним чином зареєстроване право власності на земельну ділянку площею 2,5329 га, яка розташована: Черкаська область, Шполянський район, Лозуватська сільська рада, за межами населеного пункту, цільове призначення якої - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, за ОСОБА_4, що підтверджується ОСОБА_6 актом на право власності на земельну ділянку серія ЯЛ № 299214 виданого 12 листопада 2012 року. Дане право власності не було скасовано чи припинено в передбачений чинним законодавством спосіб. Таким чином реєстрація права власності на одну земельну ділянку за різними власниками суперечить вимогам чинного законодавства, та порушує права власності ОСОБА_4, якого фактично неправомірно позбавили його власності на землю.

Згідно з ч. 2 ст. 26 ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування записів про проведену державну реєстрацію прав, до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Оскільки, розпорядження Шполянської райдержадміністрації №131 від 06.05.2014 року, скасовується то скасуванню підлягає і Свідоцтво про право власності № 26767559 від 13.09.2014 року, тому суд вважає, що, позовна вимога яка стосується скасування Свідоцтва про право власності № 26767559 від 13.09.2014 року, виданого державним реєстратором реєстраційного сужби Шполянського районного управління юстиції в Черкаській області ОСОБА_5, також підлягає до задоволення.

В той же час, суд звертає увагу на наступне.

Згідно п.1 постанови Кабінету Міністрів України N 17 від 21.01.2015 року "Питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади системи юстиції". ОСОБА_6 реєстраційну службу було ліквідовано, а завдання і функції з реалізації державної політики у сфері з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень покладено на Міністерство юстиції України. Пунктом 2 даної постанови встановлено, що Міністерство юстиції є правонаступником Державної реєстраційної служби та, що ліквідується, в частині реалізації державної політики у сферах, зазначених у пункті 1 цієї постанови.

Разом з цим, ліквідація районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міжрайонних управлінь юстиції проведена без правонаступництва. Зазначає, що відповідно до абзацу 2 пункту 1 положення "Про Міністерство юстиції України", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 N 228, Міністерство юстиції України є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Згідно підпункту 1 пункту 5 постанови "Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги" N 99 від 11.02.2016, Кабінетом Міністрів України постановлено Міністерству юстиції України забезпечити здійснення заходів, пов'язаних із включенням відділів державної виконавчої служби та відділів державної реєстрації актів цивільного стану районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції до структури відповідних головних територіальних управлінь юстиції, ліквідацією територіальних органів та утворенням бюро правової допомоги.

Підпунктом 3 пункту 2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та деяких інших законодавчих актів України щодо децентралізації повноважень з державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" 26 листопада 2015 року № 834-VIII, встановлено, що органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припиняють надання послуг у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць за рішенням Кабінету Міністрів України, прийнятим у разі забезпечення виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями умов, необхідних для реалізації повноважень у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, але не пізніше 30.04.2016.

Шполянське районне управління юстиції в Черкаській області, структурним підрозділом якого була ОСОБА_6 реєстраційна служба Шполянського районного управління юстиції, було віднесене до переліку територіальних органів Міністерства юстиції України, що ліквідуються (додаток до постанови Кабінету міністрів України "Про реформування територіальних органів Міністерства юстиції та розвиток системи надання безоплатної правової допомоги" від 11.02.2016 N 99).

Частиною 4 статті 91 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.

Згідно з статтею 609 Цивільного кодексу України, зобов'язання припиняється ліквідацією юридичної особи (боржника або кредитора), крім випадків, коли законом або іншими нормативно-правовими актами виконання зобов'язання ліквідованої юридичної особи покладається на іншу юридичну особу, зокрема за зобов'язаннями про відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю.

Згідно ст.5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , організаційну систему державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України та його територіальні органи; суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районні у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти; державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори). Виконавчі органи сільських, селищних та міських рад (крім міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення) набувають повноважень у сфері державної реєстрації прав відповідно до цього Закону у разі прийняття відповідною радою такого рішення. Згідно до ст.9 цього ж Закону України, до повноважень суб'єктів державної реєстрації прав належить: забезпечення: проведення державної реєстрації прав; ведення Державного реєстру прав; взяття на облік безхазяйного нерухомого майна;формування та зберігання реєстраційних справ. Зберігання реєстраційних справ у паперовій формі здійснюється виключно виконавчими органами міських рад міст обласного та/або республіканського Автономної Республіки Крим значення, Київською, Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями за місцезнаходженням відповідного майна. Здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Отже, територіальні органи, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку, припинили надання послуг у сфері державної реєстрації на території відповідних адміністративно-територіальних одиниць з 01.05.2016 року.

Таким чином, оскільки ОСОБА_6 реєстраційну службу України припинено без правонаступництва, Шполянське районне управління юстиції в Черкаській області, структурним підрозділом якого була ОСОБА_6 реєстраційна служба, - ліквідовано, а відповідач по справі, державний реєстратор ОСОБА_5, була посадовою особою ліквідованої служби, відповідно мала б бути звільнена у зв'язку з ліквідацією (даний факт потребує дослідження), а також враховуючи те, що орган місцевого самоврядування Лозуватська сільська рада, Шполянського району, не набув повноважень у сфері державної реєстрації речових прав, то належним відповідачем у справі, має бути державний реєстратор Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області, тому, що оскаржувані реєстраційні дії та рішення, вчинені відносно нерухомого майна яке знаходиться в Шполянському районі Черкаської області. Належність відповідача 2 у цій справі випливає і вимог ч.3 ст. 31 1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень . Оскільки позивач не заявив клопотання про заміну неналежного відповідача, суд розглядає справу в межах заявлених позивачем вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Однак, враховуючи те що позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про державну реєстрацію права власності індексний номер 15773504 від 13.09.2014 року , скасування запису державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про проведену державну реєстрацію прав про право власності № 6987736 від 13.09.2014 є похідними від вимог про скасування права власності, тому суд вважає за необхідне їх задоволити.

Згідно ч.1 ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Позовна вимога, про скасування рішення про державну реєстрацію іншого речового права (права оренди), індексний номер 21359134 від 16.05.2015 та скасувати запис про інше речове право № 9691405 від 15.05.2015 року, не підлягає до задоволення оскільки позивач не ставить питання про скасування договору оренди землі б/н виданий 15.05.2015 року, СТОВ Першотравневе та ОСОБА_2, і який власне став підставою для прийняття рішення про дежавну реєстрацію прав та їх обтяжень №21359134 від 16.05.2015 року, та підставою для виникнення іншого речового права. Дана вимога не відповдіає ч.2 ст. 26 Закону України Про державну реєстрацію реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Оскільки позов задовольняється частково, суд стягує з відповідача ОСОБА_7 районної державної адміністрації на користь позивача судовий збір в розмірі 704,80 грн.

Заходи забезпечення позову не застосовувались.

На підставі викладеного, керуючись ч.2 ст.14, ч.2 ст. 19, ст. 41 Конституції України, ст.ст. 116,118, 125,126,140 - 149, 153,186 ЗК України, ч.2 ст.26, ч.1ст. 27, ч.ч.1,3, ст.28 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень ст.ст. 12, 13, 76-81, 89, 141, 211, 263-265, ч.1 ст. 354 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати неправомірним та скасувати розпорядження Шполянської районної державної адміністрації Черкаської області від 06.05.2014 № 131 Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).

Скасувати свідоцтво про право власності № 26767559 від 13.09.2014, видане державним реєстратором реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції в Черкаській області ОСОБА_5

Визнати протиправним та скасувати рішення державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про державну реєстрацію права власності індексний номер 15773504 від 13.09.2014 року.

Скасувати запис державного реєстратора ОСОБА_5 Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області про проведену державну реєстрацію прав про право власності № 6987736 від 13.09.2014року.

Стягнути з Шполянської районної державної адміністрації (20603, вул. Лозуватська. 60, м. Шпола, Черкаської області, код ЄДРПОУ 04061346) на користь ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1, уродженця ІНФОРМАЦІЯ_2, жителя ІНФОРМАЦІЯ_2, паспорт серії НС № 088993, виданий Шполянським РВ УМВС України в Черкаській області 13 травня 1996 року, реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_1, інші відомості суду не відомі, судовий збір в розмірі 704,80 грн. (сімсот чотири гривні 80 коп.).

В іншій частині позовних вимог - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.

Рішення може бути оскаржене до Апеляційного суду Черкаської області через Шполянський районний суд Черкаської області (до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи) шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повідомити осіб, які беруть участь у справі, що рішення в повному обсязі буде складене 17.10.2018.

Суддя Шполянського

районного суду ОСОБА_12

СудШполянський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення11.10.2018
Оприлюднено14.10.2018
Номер документу77097244
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —710/700/18

Рішення від 11.10.2018

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Рішення від 11.10.2018

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 25.09.2018

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 19.06.2018

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

Ухвала від 08.06.2018

Цивільне

Шполянський районний суд Черкаської області

Побережна Н. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні