Рішення
від 24.09.2018 по справі 925/585/18
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

18005, м. Черкаси, бульвар Шевченка, 307, тел. канцелярії (0472) 31-21-49, inbox@ck.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 вересня 2018 року м. Черкаси справа № 925/585/18

Господарський суд Черкаської області в складі головуючого судді Грачова В.М., при секретарі судового засідання Поліщук Ю.В., за участю представників сторін: позивача - Скляр О.Г. за довіреністю, відповідача - Пилипас І.Я. за довіреністю, у відкритому судовому засіданні, в приміщенні суду в м. Черкаси, розглянувши справу за позовом фермерського господарства Юг-Агрострім до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, за участі третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача ОСОБА_3 про визнання права оренди землі і визнання укладеними додаткових угод до договорів оренди землі,

ВСТАНОВИВ:

Позивач - фермерське господарство Юг-Агрострім звернувся в господарський суд Черкаської області з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (далі-відповідач) в якому просив суд:

1. Визнати за Фермерським господарством Юг - Агрострім (код ЄДРПОУ: 40602397) право користування на умовах оренди земельними ділянками:

площею 13,7082 га кадастровий номер НОМЕР_2, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 19,0000 га кадастровий номер НОМЕР_3, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 45,8373 га кадастровий номер НОМЕР_4 розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 50,6467 га кадастровий номер НОМЕР_5 розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 13,1672 га кадастровий номер НОМЕР_6 розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 58,9992 га кадастровий номер НОМЕР_7 розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 84,9943 га кадастровий номер НОМЕР_8 розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 2,451 га кадастровий номер НОМЕР_9 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 2,9997 га кадастровий номер НОМЕР_10 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 9,0000 га кадастровий номер НОМЕР_11 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 9,1892 га кадастровий номер НОМЕР_12 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 10,5269 га кадастровий номер НОМЕР_13 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 10,8309 га кадастровий номер НОМЕР_14 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 19,5601 га кадастровий номер НОМЕР_15 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 10,3214 га кадастровий номер НОМЕР_16 розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 75,8542 га кадастровий номер НОМЕР_17 розташованої в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 24,3848 га кадастровий номер НОМЕР_18 розташованої в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 92,1034 га кадастровий номер НОМЕР_19 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 25,6293 га НОМЕР_20 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 4,9994 га кадастровий номер НОМЕР_21 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 3,6663 га кадастровий номер НОМЕР_22 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 2,7000 га кадастровий номер НОМЕР_23 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 44,0270 га кадастровий номер НОМЕР_24 розташованої в адміністративних межах Литвинецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту;

площею 81,047 га кадастровий номер НОМЕР_25 розташованої в адміністративних межах Бродецької сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту;

площею 25,5759 га кадастровий номер НОМЕР_26 розташованої в адміністративних межах Кайтанівської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту;

площею 47,0176 га кадастровий номер НОМЕР_27 розташованої в адміністративних межах Гуляйпільської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту;

площею 52,873 га кадастровий номер НОМЕР_28 розташованої в адміністративних межах Ярошівської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту;

площею 6,4696 га кадастровий номер НОМЕР_29 розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту;

площею 7,0642 га кадастровий номер НОМЕР_30 розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту;

площею 14,2966 га кадастровий номер НОМЕР_31 розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту;

площею 28,5927 га кадастровий номер НОМЕР_32 розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту;

площею 25,8997 га кадастровий номер НОМЕР_33 розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту;

площею 24,9500 га кадастровий номер НОМЕР_34 розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту;

площею 18,6006 га кадастровий номер НОМЕР_35 розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту;

2. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 25 вересня 2013 року, земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 13,7082 га, кадастровий номер НОМЕР_2, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 19,0000 га кадастровий номер НОМЕР_3, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 45,8373 га кадастровий номер НОМЕР_4, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 50,6467 га кадастровий номер НОМЕР_5, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

3. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 11 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 13,1672 га кадастровий номер НОМЕР_6, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 58,9992 га кадастровий номер НОМЕР_7, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 84,9943 га, кадастровий номер НОМЕР_8, розташованої в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

4. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 11 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 2,451 га кадастровий номер НОМЕР_9, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 2,9997 га кадастровий номер НОМЕР_10, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 9,0000 га, кадастровий номер НОМЕР_11, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 9,1892 га кадастровий номер НОМЕР_12, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 10,5269 га кадастровий номер НОМЕР_13, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 10,8309 га кадастровий номер НОМЕР_14, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 19,5601 га кадастровий номер НОМЕР_15, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 10,3214 га кадастровий номер НОМЕР_16, розташованої в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

5. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 26 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 24,3848 га кадастровий номер НОМЕР_18 розташованої в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

6. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 26 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 75,8542 га кадастровий номер НОМЕР_17 розташованої в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

7. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 25 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею площею 92,1034 га кадастровий номер НОМЕР_19 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 25,6293 га, кадастровий номер НОМЕР_36 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 4,9994 га, кадастровий номер НОМЕР_37 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 3,6663 га, кадастровий номер НОМЕР_38 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту, площею 2,7000 га, кадастровий номер НОМЕР_39 розташованої в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

8. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 11 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 44,027 га кадастровий номер НОМЕР_24 розташованої в адміністративних межах Литвинецької сільської ради Канівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

9. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 16 серпня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 81,047 га кадастровий номер НОМЕР_25 розташованої в адміністративних межах Бродецької сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

10. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 19 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 25,5759 га кадастровий номер НОМЕР_26 розташованої в адміністративних межах Кайтанівської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

11. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 16 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 47,0176 га кадастровий номер НОМЕР_27 розташованої в адміністративних межах Кайтанівської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

12. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 19 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 52,873 га кадастровий номер НОМЕР_28 розташованої в адміністративних межах Кайтанівської сільської ради Катеринопільського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

13. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 19 вересня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 6,4696 га кадастровий номер НОМЕР_29, розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту, площею 7,0642 га, кадастровий номер НОМЕР_30, розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту, площею 14,2966 га, кадастровий номер НОМЕР_31, розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту, площею 28,5927 га, кадастровий номер НОМЕР_32, розташованої в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

14. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 31 грудня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 25,8997 га кадастровий номер НОМЕР_33, розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

15. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 31 грудня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності площею 24,9500, га кадастровий номер НОМЕР_34, розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції;

16. Визнати укладеною додаткову угоду про внесення змін до договору оренди від 31 грудня 2013 року земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної форми власності, площею 18,6006 га кадастровий номер НОМЕР_35 розташованої в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району за межами населеного пункту у запропонованій редакції.

Судові витрати зі сплати судового збору позивач просив відшкодувати з відповідача га свою користь.

Позов мотивований тим, що з метою здійснення підприємницької діяльності у виді товарного сільськогосподарського виробництва громадянин України ОСОБА_3 уклав з Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області 16.08.2013 року (два окремих договори), 11.09.2013 року (три окремих договори), 19.09.2013 року (три окремих договори), 25.09.2013 року (два окремих договори), 26.09.2013 року (два окремих договори), 31.12.2013 року (три окремих договори) оренди землі, на їх підставі провів державну реєстрацію набутого права. Земельні ділянки, які є об'єктом оренди, є сільськогосподарськими угіддями (рілля, перелоги, пасовища, сіножаті), її використання за цільовим призначенням визначене - для ведення фермерського господарства. На виконання умов договорів оренди землі ОСОБА_3 29.06.2016 року засноване Фермерське господарство Юг-Агрострім , після державної реєстрації юридичної особи якого останнє набуло право користування земельними ділянками на умовах укладених ОСОБА_3 договорів оренди землі та звернулось до відповідача з пропозицією замінити особу орендаря, як сторону у цих договорах оренди землі, з громадянина України ОСОБА_3 на Фермерське господарство Юг-Агрострім , до клопотання було додано проекти спірних додаткових угод для підписання. У задоволенні цього клопотання відповідачем позивачу відмовлено з мотивів його суперечності вимогам законодавства, що і стало підставою звернення до суду для вирішення наявного спору.

Правовими підставами позову позивач визначив норми статей 22, 31, 93, 122-124, 134 ЗК України, ст. 30 Закону України Про оренду землі , статтями 1, 5, 7, 8, 12 Закону України Про фермерське господарство , статтями 179, 187, 188 ГК України, правові висновки Великої Палати Верховного Суду викладені у постанові від 13.03.2018 у справі № 348/992/16цс, умови пунктів 1, 14, 15 договорів оренди землі від 16.08.2013 року (два окремих договори), від 11.09.2013 року (три окремих договори), від 19.09.2013 року (три окремих договори), від 25.09.2013 року (два окремих договори), від 26.09.2013 року (два окремих договори), від 31.12.2013 року (три окремих договори), укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області і ОСОБА_3.

Ухвалою господарського суду від 14.06.2018 року позовну заву прийнято до розгляду, по ній відкрито провадження у справі № 925/585/18, справу призначено до судового розгляду за правилами загального позовного провадження. Цією ж ухвалою до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - фізичну особу громадянина України ОСОБА_3 (далі - третя особа), явку усіх учасників процесу визнано обов'язковою.

Відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області в особі свого представника подав 05.07.2018 року (за вх. № 19156/18, т. 2 а.с. 49-52) письмовий відзив на позов, за змістом якого проти позову заперечував з мотивів безпідставності, необґрунтованості і недоказаності позовних вимог, а саме - набуття спірного права оренди землі позивачем не підтверджене належними доказами, за наявності не припиненого права оренди тієї ж земельної ділянки у ОСОБА_3, можливості переходу права оренди від фізичної особи до юридичної особи не передбачено, спірні вимоги позивача відповідач вважає незаконними.

Третя особа - ОСОБА_3 01.08.2018 року подав письмові пояснення (за вх. № 22518/18, т. 2 а.с. 66-70) у яких позовні вимоги підтримав і просив їх задовольнити повністю.

В судовому засіданні представник позивача позов з підстав, викладених у позовній заяві, підтримала і просила суд його задовольнити повністю, представник відповідача позов не визнала і просила суд в його задоволенні позивачу відмовити повністю з підстав, викладених у письмовому відзиві.

Третя особа - громадянин ОСОБА_3 в засідання суду не з'явився, явку своїх представників не забезпечив, хоч про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Враховуючи, що наявні матеріали справи є достатніми для всебічного, повного і об'єктивного розгляду справи, його неявка не перешкоджає вирішенню спору, суд, відповідно до п. 1 ч. 3 ст. 202 ГПК України, визнав за можливе розглянути справу у відсутності третьої особи (або його представника) за наявними в ній матеріалами.

Згідно з ст.ст. 233 ч. 6, 240 ч. 1 ГПК України, у судовому засіданні судом було проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши наявні у справі письмові докази та оцінивши їх у сукупності, суд відмовляє у задоволенні позову повністю з таких підстав.

16.08.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою два окремих договори оренди землі (далі - договори від 16.03.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля:

площею 81,0470 га, кадастровий номер НОМЕР_25, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Бродецької сільської ради Катеринопільського району Черкаської області;

площею 47,0176 га, кадастровий номер НОМЕР_27, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Гуляйпільської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області.

Договори від 16.08.2013 року укладено терміном на 20 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 46-50, 51, 52, 53, 54, 55-59, 60, 61, 62, 63).

11.09.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою три окремих договори оренди землі (далі - договори від 11.09.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля:

площею 44,0270 га, кадастровий номер НОМЕР_24, розташовану за межами населеного пункту в адміністративних межах Литвинецької сільської ради Канівського району Черкаської області;

за межами населеного пункту в адміністративних межах Тростянецької сільської ради Канівського району Черкаської області загальною площею 74,8792 га, а саме земельні ділянки:

- площею 9,7892 га, кадастровий номер НОМЕР_12;

- площею 19,5601 га, кадастровий номер: НОМЕР_15;

- площею 10,8309 га, кадастровий номер: НОМЕР_14;

- площею 10,5269 га, кадастровий номер: НОМЕР_13;

- площею 10,3214 га, кадастровий номер: НОМЕР_16;

- площею 9,0000 га, кадастровий номер: НОМЕР_11;

- площею 2,9997 га, кадастровий номер: НОМЕР_10;

- площею 2,4510 га, кадастровий номер: НОМЕР_9;

за межами населеного пункту в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району Черкаської області загальною площею 157,1607 га, а саме земельні ділянки:

- площею 13,1672 га, кадастровий номер НОМЕР_6;

- площею 58,9992 га, кадастровий номер НОМЕР_7;

- площею 84,9943 га, кадастровий номер НОМЕР_8.

Договори від 11.09.2013 року укладено терміном на 20 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 64-68, 69, 70, 71, 72, 73-78, 79-86, 87-93, 94-101, 102-109, 110-115, 116-118, 119-121, 122-124, 125-127).

19.09.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою три окремих договори оренди землі (далі - договори від 19.09.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля, сіножаті:

за межами населеного пункту в адміністративних межах Антонівської сільської ради Уманського району Черкаської області загальною площею 69,7289 га, а саме земельні ділянки:

- площею 4,9534 га, кадастровий номер НОМЕР_40;

- площею 6,4696 га, кадастровий номер: НОМЕР_29;

- площею 7,0642 га, кадастровий номер: НОМЕР_30;

- площею 8,3524 га, кадастровий номер: НОМЕР_41;

- площею 14,2966 га, кадастровий номер: НОМЕР_31;

- площею 28,5927 га, кадастровий номер: НОМЕР_32;

площею 52,8730 га, кадастровий номер НОМЕР_28, розташовану за межами населеного пункту в адміністративних межах Ярошівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області;

площею 25,5759 га, кадастровий номер НОМЕР_42, розташовану за межами населеного пункту в адміністративних межах Кайтанівської сільської ради Катеринопільського району Черкаської області.

Договори від 19.09.2013 року укладено терміном на 20 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 128-133, 134-139, 140-145, 146-151, 152-157, 159-163, 164, 165, 166, 167, 168-172, 173, 174, 175, 176).

25.09.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою два окремих договори оренди землі (далі - договори від 25.09.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля:

за межами населеного пункту в адміністративних межах Козарівської сільської ради Канівського району Черкаської області загальною площею 129,0984 га, а саме земельні ділянки:

- площею 92,1034 га, кадастровий номер НОМЕР_19;

- площею 25,6293 га, кадастровий номер: НОМЕР_36;

- площею 4,9994 га, кадастровий номер: НОМЕР_37;

- площею 3,6663 га, кадастровий номер: НОМЕР_38;

- площею 2,7000 га, кадастровий номер: НОМЕР_43.

за межами населеного пункту в адміністративних межах Степанецької сільської ради Канівського району Черкаської області загальною площею 129,1922 га, а саме земельні ділянки:

- площею 50,6467 га, кадастровий номер НОМЕР_5;

- площею 45,8373 га, кадастровий номер: НОМЕР_4;

- площею 19,0000 га, кадастровий номер: НОМЕР_3;

- площею 13,1082 га, кадастровий номер: НОМЕР_2.

Договори від 25.09.2013 року укладено терміном на 20 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 177-182, 183-187, 188-192, 193-197, 198-202, 203-208, 209-212, 213-216, 217-220, 221-224).

26.09.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою два окремих договори оренди землі (далі - договори від 26.09.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля:

площею 24,3848 га, кадастровий номер НОМЕР_18, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району Черкаської області;

площею 75,8542 га, кадастровий номер НОМЕР_17, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Бобрицької сільської ради Канівського району Черкаської області.

Договори від 26.09.2013 року укладено терміном на 20 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 225-229, 230, 231, 232, 233, 234-238, 239, 240, 241-244, 245).

31.12.2013 року Головне управління Держземагенства у Черкаській області, як орендодавець, та громадянин України ОСОБА_3, як орендар, уклали між собою три окремих договори оренди землі (далі - договори від 31.12.2013), згідно з якими орендодавець надав орендарю, а останній - прийняв в строкове платне користування земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства, сільськогосподарські угіддя - рілля, перелоги:

площею 25,8997 га, кадастровий номер НОМЕР_33, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району Черкаської області;

площею 18,6006 га, кадастровий номер НОМЕР_35, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району Черкаської області;

площею 24,9500 га, кадастровий номер НОМЕР_34, розташовану за межами населеного пункту, в адміністративних межах Онопріївської сільської ради Тальнівського району Черкаської області.

Договори від 31.12.2013 року укладено терміном на 10 років, їх невід'ємними частинами є схеми розміщення земельних ділянок, кадастрові плани земельних ділянок, акти визначення меж земельних ділянок в натурі (на місцевості), акти приймання-передачі об'єктів оренди (т. 1 а.с. 246-251, 252, 253, 254, 255, 256, т. 2 а.с. 1-6, 7, 8, 9, 10, 11, 12-17, 18).

В усіх зазначених договорах сторони погодили умови використання земельних ділянок, а саме - для ведення фермерського господарства (пункти 14 і 15).

У пунктах 30 усіх зазначених договорів їх сторони передбачили право орендаря передавати земельні ділянки без зміни цільового призначення в суборенду за погодженням з орендодавцем

Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, що міститься в довідках №№ 132938552, 132940084, 132941747, 132944517, 132945609, 132946502, 132949467, 132950403, 132951473, 132954281, 132955454, 132972887, 132977224, 132978997, 132982263, 132983691, 132986078, 132987897, 132999097, 133000293, 133032462, 133035982, 133038109, 133039317, 133040320, 133041480, 133042475, 133043985, 133044977, 133046070 від 02.08.2018 року, на підставі договорів оренди землі від 16.08.2013 року (два окремих договори), від 11.09.2013 року (три окремих договори), від 19.09.2013 року (три окремих договори), від 25.09.2013 року (два окремих договори), від 26.09.2013 року (два окремих договори), від 31.12.2013 року (три окремих договори), укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області і ОСОБА_3, за ОСОБА_3 в період з 05.12.2013 по 04.02.2014 року проведено державну реєстрацію права оренди земельних ділянок, які є об'єктами оренди цих договорів (т. 2 а.с. 122-182).

Із витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань № 1004038829 від 31.05.2018 року вбачається, що 29.06.2016 року проведено державну реєстрацію юридичної особи Фермерського господарства Юг-Агрострім , його засновником є ОСОБА_3, він же є керівником і підписантом, ідентифікаційний код юридичної особи господарства 40602397 (т. 1 а.с. 41-45).

25.04.2018 року позивач в особі голови господарства звернувся до відповідача із клопотанням № К-3493/0/94-18, в якому просив замінити сторону орендаря в договорах оренди землі від 16.08.2013 року (два окремих договори), від 11.09.2013 року (три окремих договори), від 19.09.2013 року (три окремих договори), від 25.09.2013 року (два окремих договори), від 26.09.2013 року (два окремих договори), від 31.12.2013 року (три окремих договори), укладених між Головним управлінням Держгеокадастру у Черкаській області і ОСОБА_3, шляхом укладення додаткових угод, а саме замінити ОСОБА_3 на нового орендаря - Фермерське господарство Юг-Агрострім , код ЄДРПОУ 40602397 без зміни умов договору. До клопотання додані проекти додаткових угод для підписання. Проекти додаткових угод підписані зі сторони цієї угоди новим орендарем Фермерським господарством Юг-Агрострім в особі його керівника (т. 2 а.с. 19-23, 24-38).

Листом № 1931/0/95-18 від 03.05.2018 року відповідач відмовив позивачу у задоволенні клопотання про заміну сторони в названих договорах оренди землі шляхом укладення додаткової угоди та відмовився укласти запропоновані додаткові угоди про заміну сторони з підстав їх суперечності нормам ст. 8 1 Закону України Про оренду землі (т. 2 а.с. 39-40).

Відмова відповідача стала підставою звернення позивача до суду за захистом його права оренди, вимога позивача про захист цього права є предметом спору у справі, що розглядається.

Статтею 3 ЦК України визначено загальні засади цивільного законодавства, якими, зокрема, є: свобода договору; свобода підприємницької діяльності, яка не заборонена законом; судовий захист цивільного права та інтересу; справедливість, добросовісність та розумність.

Відповідно до ч.ч. 1, 2, 3, 4 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.

Частиною 1 ст. 15 ЦК України встановлено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Згідно з ч. 1, ч. 2 п.п. 1, 3, 6 ст. 16 ЦК України, кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право, зміна правовідношення. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.

Частиною 2 ст. 20 Господарського кодексу України (далі - ГК України) встановлено, що кожний суб'єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб'єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання наявності або відсутності прав, припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення, установлення, зміни і припинення господарських правовідносин, іншими способами, передбаченими законом. Порядок захисту прав суб'єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.

Згідно з пунктами а , д частини 3 статті 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом, зокрема, визнання прав, застосуванням інших, передбачених законом, способів.

Спірні правовідносини сторін, а відповідно, їх цивільні права та обов'язки, виникли із договорів оренди землі від 16.08.2013 року (два окремих договори), від 11.09.2013 року (три окремих договори), від 19.09.2013 року (три окремих договори), від 25.09.2013 року (два окремих договори), від 26.09.2013 року (два окремих договори), від 31.12.2013 року (три окремих договори) і актів цивільного законодавства, за правовою природою віднесені до зобов'язань найму (оренди) земельної ділянки, загальні положення про найм (оренду) визначені параграфом 1 глави 58, про найм (оренду) земельної ділянки, як окремий вид зобов'язань, параграфом 3 глави 58 ЦК України, загальні положення про правочини визначені розділом IV книги 1 ЦК України, про зобов'язання і договір - розділами І і ІІ книги 5 ЦК України, главами 19, 20 ГК України. Крім того, спірні правовідносини перебувають у сфері дії Земельного кодексу України, Законів України Про оренду землі , Про фермерське господарство .

Частиною 2 ст. 792 ЦК України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Законом України Про оренду землі визначено, що:

орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі (ст. 6);

договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства (ст. 13);

договір оренди землі укладається у письмовій формі і за бажанням однієї із сторін може бути посвідчений нотаріально. Типова форма договору оренди землі затверджується Кабінетом Міністрів України (ст. 14);

зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30);

спори, пов'язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку (ст. 35).

Частинами 1, 3 ст. 114 Господарського кодексу України визначено, що фермерське господарство є формою підприємництва громадян з метою виробництва, переробки та реалізації товарної сільськогосподарської продукції. Відносини, пов'язані із створенням та діяльністю фермерських господарств регулюються цим кодексом, а також законом про фермерське господарство, іншими законами.

Закон України Про фермерське господарство , згідно з його преамбулою, визначає правові, економічні та соціальні засади створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України. Цей Закон спрямований на створення умов для реалізації ініціативи громадян щодо виробництва товарної сільськогосподарської продукції, її переробки та реалізації на внутрішньому і зовнішньому ринках, а також для забезпечення раціонального використання і охорони земель фермерських господарств, правового та соціального захисту фермерів України.

Згідно із ч. 1 ст. 1 Закону України Про фермерське господарство , фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян зі створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.

Відносини, пов'язані зі створенням, діяльністю та припиненням діяльності фермерських господарств, регулюються, Конституцією України, Земельним кодексом України, Законом України Про фермерське господарство та іншими нормативно-правовими актами України (стаття 2 цього Закону). У таких правовідносинах Закон України Про фермерське господарство є спеціальним нормативно-правовим актом.

Право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство. Для отримання (придбання) у власність або в оренду земельної ділянки державної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до відповідної районної державної адміністрації. Для отримання у власність або в оренду земельної ділянки із земель комунальної власності з метою ведення фермерського господарства громадяни звертаються до місцевої ради (частина перша статті 5, частина перша статті 7 Закону України Про фермерське господарство ).

Після одержання засновником державного акта на право власності на земельну ділянку або укладення договору оренди земельної ділянки та його державної реєстрації фермерське господарство підлягає державній реєстрації в порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб (стаття 8 згаданого Закону).

Тобто, можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов'язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов'язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства.

Зі змісту положень статті 12 Закону України Про фермерське господарство вбачається, що земельні ділянки, які використовуються фермерським господарством на умовах оренди, входять до складу земель фермерського господарства.

З комплексного аналізу норм статей 1, 5, 7, 8, 12 Закону України Про фермерське господарство можна зробити висновок, що після укладення договору тимчасового користування землею, у тому числі на умовах оренди, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов'язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Оскільки фермерські господарства є юридичними особами, їхні земельні спори з іншими юридичними особами, у тому числі з центральним органом виконавчої влади, який реалізує політику у сфері земельних відносин, щодо користування земельними ділянками, наданими із земель державної або комунальної власності, підвідомчі господарським судам.

Таких правових висновків дійшла Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.03.2018 року у справі № 348/992/16-ц, провадження № 14-5/цс-18.

Відповідно до частин 5, 6 ст. 13 Закону України Про судоустрій і статус суддів в Україні , висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, є обов'язковими для всіх суб'єктів владних повноважень, які застосовують у своїй діяльності нормативно-правовий акт, що містить відповідну норму права. Висновки щодо застосування норм права, викладені у постановах Верховного Суду, враховуються іншими судами при застосуванні таких норм права.

Статтею 121 Земельного кодексу України визначено норми безоплатної передачі земельних ділянок громадянам. Пунктом а ч. 1 названої статті встановлено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах: для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району.

З огляду на викладені обставини справи суд вбачає, що між третьою особою - громадянином ОСОБА_3 і Головним управлінням Держземагенства у Черкаській області, правонаступником якого є відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, укладено договори оренди землі від 16.08.2013 року (два окремих договори), від 11.09.2013 року (три окремих договори), від 19.09.2013 року (три окремих договори), від 25.09.2013 року (два окремих договори), від 26.09.2013 року (два окремих договори), від 31.12.2013 року (три окремих договори) для ведення фермерського господарства. Державна реєстрація права оренди землі, набутого на підставі цих договорів, третьою особою проведена у грудні 2014-лютому 2014 року, у червні 2016 року ним же засноване та зареєстроване як юридичну особу Фермерське господарство Юг-Агрострім , метою якого є здійснення підприємницької діяльності, основними видами якої є товарне сільськогосподарське виробництво на основі землі, отриманої у користування засновником. Всього громадянином ОСОБА_3 укладено 15 договорів оренди землі, загальна площа якої складає 966,98 га, земельні ділянки розташовані в адміністративних межах 11 сільських рад за межами населених пунктів на території 4 районів Черкаської області, а саме: Степанецької, Тростянецької, Бобрицької, Козарівської, Литвинецької сільських рад Канівського району, Бродецької, Кайтанівської, Гуляйпільської, Ярошівської сільських рад Катеринопільського району, Антонівської сільської ради Уманського району і Онопріївської сільської ради Тальнівського району. Місцезнаходженням юридичної особи позивача - Фермерського господарства Юг-Агрострім є Черкаська область, Тальнівський район, місто Тальне, вул. Гагаріна, будинок 5, офіс 9.

Нормами статей 328, 392 глави 29, 396 ЦК України встановлено, що право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом. Власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності. Особа, яка має речове право на чуже майно, має право на захист цього права, у тому числі і від власника майна, відповідно до положень глави 29 цього Кодексу.

Як уже зазначалось, предметом позову є вимога про визнання за позивачем прав користування земельними ділянками на умовах оренди усіма разом, та похідні від неї вимоги про визнання укладеними додаткових угод до договорів оренди землі, які посвідчують це право.

З огляду на викладені обставини справи, враховуючи наведені норми законодавства і правові висновки Верховного Суду, місцевий господарський суд вважає, що у правовідносинах користування спірними земельними ділянками могла відбутись фактична заміна орендаря і обов'язки землекористувача земельної ділянки могли перейти до Фермерського господарства Юг-Агрострім з дня його державної реєстрації лише щодо земельних ділянок, розташованих на території сільської ради, де знаходиться фермерське господарство і у розмірах, що дають йому можливість самостійно вести фермерську діяльність за наявності трудових та матеріальних ресурсів для обробітку землі з урахуванням перспектив діяльності фермерського господарства.

Таких доводів і доказів на їх підтвердження позивачем не надано, відтак його вимоги з зазначених у позові підстав суд вважає недоказаними та такими, що суперечать правовим, економічним та соціальним засадам створення та діяльності фермерських господарств як прогресивної форми підприємницької діяльності громадян у галузі сільського господарства України, загальним засадам цивільного законодавства, якими, зокрема, є справедливість, добросовісність та розумність.

Відповідно до п. 2 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 № 6 Про судове рішення , рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з'ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору. Господарський суд у прийнятті судового рішення керується (та відповідно зазначає у ньому) не лише тими законодавчими та/або нормативно-правовими актами, що на них посилалися сторони та інші учасники процесу, а й тими, на які вони не посилалися, але якими регулюються спірні правовідносини у конкретній справі (якщо це не змінює матеріально-правових підстав позову).

Нормами Господарського процесуального кодексу України, зокрема, встановлено, що:

учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається (ч. 1 ст. 43);

кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч.ч. 1, 3 ст. 74);

належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1 ст. 76);

обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування (ч. 1 ст. 77);

достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи (ч. 1 ст. 78);

достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч.ч. 1, 2 ст. 79);

учасники справи подають докази у справі безпосередньо до суду (ч. 1 ст. 80);

суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об'єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили (ч.ч. 1, 2 ст. 86).

Згідно з ч.ч. 1, 3 ст. 13, ч. 1 ст. 14 ГПК України, судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках. Збирання доказів у господарських справах не є обов'язком суду, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Враховуючи викладені обставини справи, наведені норми законодавства, умови спірних договорів оренди землі суд позов визнає необґрунтованим, недоказаним і у його задоволенні відмовляє повністю. Доводи відповідача, наведені ними у письмовому відзиві і поясненнях його представника в засіданні суду, господарський суд приймає та враховує частково.

На підставі статті 129 ГПК України понесені судові витрати на сплату судового збору покладаються на позивача.

Керуючись ст.ст. 129, 233, 236-240, 256 ГПК України, господарський суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Рішення може бути оскаржене до Київського апеляційного господарського суду через господарський суд Черкаської області протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 16.10.2018 року.

Суддя В.М. Грачов

СудГосподарський суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення24.09.2018
Оприлюднено16.10.2018
Номер документу77112431
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —925/585/18

Постанова від 13.03.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 13.02.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 15.01.2019

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 06.12.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Ухвала від 14.11.2018

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Тищенко А.І.

Рішення від 24.09.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 09.08.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 19.07.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

Ухвала від 14.06.2018

Господарське

Господарський суд Черкаської області

Грачов В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні