Рішення
від 03.02.2010 по справі 8/325-09
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03.02.10р. Справа № 8/325-09

За позовом: Прокурор а м. Кривого Рогу в інтересах д ержави в особі Криворізької міської ради (м. Кривий Ріг)

до: Фізичної особи - підприємця ОСОБА_1 (м. Кр ивий Ріг)

про: внесення змін до договору

Суддя Дубінін І.Ю.

Представники:

прокурор: Цяцька О.В.

від позивача Рєпін М.В. - спеціаліст 1-ї кат. (дов. № 7/26-1277 від 18.12.09 р.)

від відповідача не з"явився

Суть спору:

Прокурор звернувся в інтересах держави в особі по зивача з позовом до відповід ача про внесення змін у пункт 6 договору оренди земельної д ілянки від 03.07.07 р. № 040710800533, укладен ого між Криворізькою міською радою та Фізичною особою - під приємцем ОСОБА_1, в частин і розміру річної орендної пл ати, шляхом викладення цього пункту договору в наступній редакції:

«Річна орендна плата з 04.06.08 р. вноситься «Орендарем»виклю чно у грошовій формі, у трикра тному розмірі земельного под атку, що встановлюється Зако ном України «Про плату за зем лю»від нормативної грошової оцінки, на підставі витягу з т ехнічної документації про но рмативну грошову оцінку земе льної ділянки, виконаного уп равлінням Держкомзему у м. Кр ивий Ріг Дніпропетровської о бласті, на рахунок Управлінн я держказначейства у м. Криво му Розі № 33214815700024 у банку ГУДКУ у Д ніпропетровській області, МФ О 805012, код ЄДРПОУ 24230992, щомісячно, п ротягом 30-ти календарних днів , наступних за останнім кален дарним днем звітного (податк ового) місяця».

Позов мотивовано наступни м:

Законом України від 03.06.08 "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону У країни «Про оренду землі», а с аме - було встановлено, що річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, надходить до відповідн их бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і не може бути мен шою, для земель несільського сподарського призначення, тр икратного розміру земельног о податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

Відповідно до ст. 7 Закону Ук раїни «Про плату за землю», ст авки земельною податку з зем ель, грошову оцінку яких вста новлено, встановлюються у ро змірі одного відсотка від їх грошової оцінки.

Пунктом 1 розділу другого Пр икінцевих положень Закону Ук раїни від 03.06.08 «Про внесення зм ін до деяких законодавчих ак тів України»встановлено, що цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

Таким чином, у зв'язку із зак онодавчою зміною річного роз міру орендної плані за землю , усі договори оренди землі по винні відповідати вимогам чи нного законодавства, а річни й розмір орендної плати за зе млю не повинен бути меншим тр икратного розміру земельног о податку.

З метою приведення договор ів оренди земельних ділянок, які діють станом на 01.01.08, Кривор ізькою міською радою 24.09.08 було прийняте рішення № 2741 «Про над ання згоди на внесення змін д о діючих договорів оренди зе мельних ділянок».

На підставі вказаного ріше ння Криворізької міської рад и та вимог ст. 188 ГК України (згі дно якій сторона договору, як а вважає за необхідне змінит и або розірвати договір, пови нна надіслати пропозицію про це другій стороні за договор ом) відповідачу було надісла но пропозицію від 15.04.09 № 7/18-381 про в несення змін до Договору в ча стині розміру орендної плати , але відповідач не погодився з пропозицією позивача.

Згідно ч. 4 ст. 188 ГК України, у р азі, якщо сторони не досягли з годи щодо зміни договору, заі нтересована сторона має прав о передати спір на вирішення суду.

Аналогічна норма закріпле на також в ст. 30 Закону України «Про оренду землі».

Позивач відзив на позов не надав, але в судовому засідан ні позов прокурора підтримав в повному обсязі.

Відповідач проти позову за перечує, посилаючись на наст упне:

Згідно ст. 651 ЦК України, змін а або розірвання договору до пускається лише за згодою ст орін, якщо інше не встановлен о договором або законом. Дого вір може бути змінено або роз ірвано за рішенням суду на ви могу однієї із сторін у разі і стотного порушення договору другою стороною та в інших ви падках, встановлених договор ом або законом.

Позивач не зазначив конкре тного положення Договору оре нди земельної ділянки або но рми закону, на підставі яких в ін вимагає внесення змін до д оговору.

В обгрунтування своїх вимо г позивач посилається на ріш ення Криворізької міської ра ди від 24.09.08 р. № 2741 «Про надання зг оди на внесення змін до діючи х договорів оренди земельних ділянок»та на п. 12 Договору, як им передбачено умови перегля ду суми та розміру орендної п лати у разі прийняття Кривор ізької міською радою рішення про зменшення або збільшенн я розмірів річної орендної п лати за землю.

Відповідне рішення Кривор ізькою міською радою у 2008 та 2009 р оках не приймалося.

Згідно прикінцевим положе нням Закону України № 309-УІ від 03.06.08 р. "Про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни", зазначений Закон набирає чинності з дня його опубліку вання (04.06.08 р.) та застосовується з дня втрати чинності відпов ідними положеннями розділу I I Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України".

Відповідно до п. 5 резолютив ної частини рішення Конститу ційного Суду України від 22.05.08 р . № І0-рп/2008, положення Закону Укр аїни "Про Державний бюджет Ук раїни на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України цього Рішення, тобто - з 22.05.08 р.

З наведеного вбачається, що жодною з вказаних норм закон одавства не передбачено необ хідності внесення змін до до говорів оренди землі, укладе них до набрання чинності цим и змінами.

При цьому, чітко визначено д ату з якої необхідно застосо вувати вказані положення щод о розміру орендної плати.

Таким чином, враховуючи, що Договір укладався сторонами в 2007 році, неправомірним є прив едення положень Договору у в ідповідність до змін в закон одавстві, що відбулися в 2008 роц і.

До того ж, самим нормативним актом, відповідно з прийнятт ям якого і відбулися ці зміни , не передбачено необхідност і внесення змін до договорів укладених раніше.

Крім того, пропозиція про вн есення змін до договору орен ди повинна була надаватися у вигляді відповідного рішенн я Криворізької міської ради.

В листі секретаря Криворіз ької міської ради від 27.04.09 р. № 6/18 -433, на який посилається позива ч як на пропозицію Криворізь кої міської ради про внесенн я змін до договору, вказано на прийняття Криворізькою місь кою радою рішення від 24.09.08 р. № 2741 «Про надання згоди на внесен ня змін до діючих договорів о ренди земельних ділянок».

Але в тексті зазначеного рі шення Криворізька міська рад а, як власник земельної ділян ки, не надавала згоди на внесе ння змін до Договору оренди з емельної ділянки від 03.07.07 р. №040710 800533.

Посилання позивача на п. 3. рі шення Криворізької міської р ади від 24.09.08 р. № 2741 є безпідставн им та таким, що не відповідає д іючому законодавству, оскіль ки, відповідно до ст. 12 ЗК Украї ни та п. 34 ст. 26 Закону України «П ро місцеве самоврядування в Україні», виключно на пленар ному засіданні міської ради можуть вирішуватися питання регулювання земельних відно син та відповідно прийматися рішення з цього приводу.

Крім того, прийняте позивач ем рішення від 24.09.08 р. № 2741, в поруш ення ст. 10 Закону України «Про інформацію», не було оприлюд нене належним чином, а відпов ідач був позбавлений права н а ознайомлення з ним, а тому не вбачається законних підстав для внесення змін до договор у в частині збільшення річно ї орендної плати за землю на й ого підставі, як це передбаче но вказаним рішенням.

До того ж, у вищевказаному р ішенні позивач не встановлює трикратний розмір орендної плати, а лише рекомендує орен дарям звернутися до Криворіз ької міської ради щодо внесе ння змін до діючих договорів оренди земельних ділянок та надає згоду на внесення таки х змін в частині річної оренд ної плати, встановивши її у тр икратному розмірі земельног о податку лише у разі звернен ня орендарів до позивача.

З доданих до позову докумен тів, а саме - з копії пропозиці ї позивача № 6/18-433 від 27.04.09 р. та коп ії додаткової угоди видно, що відповідачеві направлена ін ша пропозиція, ніж заявлена в позові.

Статтею 58 Конституції Украї ни передбачено, що закони та і нші нормативно-правові акти не мають зворотної дії у часі , крім випадків, коли вони пом' якшують або скасовують відпо відальність особи.

Крім того, у відповідності д о ч. 3 ст. 653 ЦК України, у разі змі ни або розірвання договору з обов'язання змінюється або п рипиняється з моменту досягн ення домовленості про зміну або розірвання договору, якщ о інше не встановлено догово ром чи не обумовлено характе ром його зміни. Якщо договір з мінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язан ня змінюється або припиняєть ся з моменту набрання рішенн ям суду про зміну або розірва ння договору законної сили.

Пунктом 36 Договору передбач ено, що зміна умов договору зд ійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У р азі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір роз глядається у судовому порядк у.

Таким чином, позивач фактич но поставив питання про змін у умов п. 6 договору з 04.06.08 р., нада вши умовам договору зворотно ї сили.

Проте сторонами не досягну то згоди щодо цього, а отже - та ка вимога суперечить приписа м ст.58 Конституції України, ст . 653 ЦК України та ст. 188 ГК Україн и.

Прокурор та позивач не нада ли доказів направлення відпо відачеві належної пропозиці ї про внесення змін та належн ого проекту додаткової угоди до договору оренди земельно ї ділянки в редакції заявлен их позовних вимог, що є поруше нням вимог ст. 188 ГК України, а т акож не навели жодних підста в, які б свідчили про порушенн я права позивача до моменту з вернення з цим позовом, зокре ма - неприйняттям пропозиції відповідачем в редакції зая влених позовних вимог, а тому такі позовні вимоги є передч асними.

По справі оголошувалась пе рерва з 26.11.09 р. по 21.12.09 р.

Ухвалою голови господарсь кого суду від 21.12.09 р. строк виріш ення спору по справі був прод овжений по 05.02.10 р. включно.

В судове засідання 03.02.10 р. від повідач не з"явився, повідоми вши про неможливість свого п рибуття у зв"язку зі складним и погодними умовами.

Господарський суд вважає з а можливе розглянути справу за відсутністю відповідача, оскільки останній надав відз ив на позов.

Вислухавши наявних предст авників, розглянувши матеріа ли справи, господарський суд , -

В С Т А Н О В И В:

Згідно ст. 2 ГПК України та рішення Конституційного суду України від 08.04.99 р. № 3-рп/99, го сподарський суд порушує спра ви за позовними заявами прок урорів та їх заступників, які звертаються до господарсько го суду в інтересах держави, п ри цьому прокурор в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інте ресів держави, та обгрунтову є необхідність їх захисту, а т акож вказує орган, уповноваж ений державою здійснювати ві дповідні функції у спірних в ідносинах.

Пiд поняттям "орган, уповнов ажений державою здiйснювати вiдповiднi функцiї у спiрних вiдн осинах", зазначеним у частинi д ругiй статтi 2 АПК України, потр iбно розумiти орган державної влади чи орган місцевого сам оврядування, якому законом н адано повноваження органу ви конавчої влади.

За чинним законодавством У країни позивач є органом міс цевого самоврядування.

Згідно ст. 14 Конституції Укр аїни, земля є основним націон альним багатством, що перебу ває під особливою охороною д ержави, Право власності набу вається і реалізується грома дянами, юридичними особами т а державою виключно відповід но до закону.

Відповідно до ст.ст. 2, 318, 327 ЦК У країни, суб'єктами права влас ності є територіальні громад и. У комунальній власності є м айно, у тому числі грошові кош ти, яке належить територіаль ній громаді. Управління майн ом, що є у комунальній власнос ті, здійснюють безпосередньо територіальна громада та ут ворені нею органи місцевого самоврядування.

Пунктом 34 ст. 26 Закону Україн и "Про місцеве самоврядуванн я в Україні” визначено, що вик лючною компетенцією сільськ их, селищних, міських рад є вир ішення відповідно до закону питань регулювання земельни х відносин.

За ст. 12 ЗК України, до повнов ажень сiльських, селищних, мiсь ких рад у галузi земельних вiдн осин на територiї сiл, селищ, мiс т належить: розпорядження зе млями територiальних громад; передача земельних дiлянок к омунальної власностi у власн iсть громадян та юридичних ос iб вiдповiдно до цього Кодексу; надання земельних дiлянок у к ористування iз земель комуна льної власностi вiдповiдно до ц ього Кодексу; здiйснення конт ролю за використанням та охо роною земель комунальної вла сностi, додержанням земельно го та екологiчного законодав ства.

Таким чином, прокурором пра вильно визначено орган, упов новажений державою здiйснюва ти вiдповiднi функцiї у спiрних в iдносинах, а також в чому поляг ає порушення інтересів держа ви та обгрунтовано необхідні сть їх захисту.

03 квітня 2007 р. між Криворізько ю міською радою (позивач) та Фі зичною особою -підприємцем ОСОБА_1 (відповідач) був укла дений договір оренди земельн ої ділянки площею 0,396 га, яка ро зташована за адресою: АДРЕС А_1, на строк - до 03.07.12 р., для роз міщення складу промислових т оварів (далі-Договір).

Договір було зареєстрован о у Криворізькому відділі Дн іпропетровської регіональн ої філії ДП «Центр державног о земельного кадастру», про щ о у Державному реєстрі земел ь вчинено запис від 03.07.07 за № 040710800 533.

Згідно п.п. 6, 8 вказаного Дого вору, річна орендна плата вно ситься Орендарем виключно у грошовій формі, у розмірі зем ельного податку, що встановл юється Законом України «Про плату за землю», на підставі в итягу з технічної документац ії про нормативну грошову оц інку земельної ділянки, вико наного Криворізьким УЗР, на р ахунок Управління держказна чейства у м. Кривому Розі, щомі сячно, протягом 30-ти календарн их днів, наступних за останні м днем звітного місяця.

Законом України "Про держав ний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких з аконодавчих актів України" в ід 28.12.07 р. було внесено зміни до ч. 4 ст. 21 Закону України "Про оре нду землі", які набули чинност і з 01.01.08 р., а саме зазначено, що рі чна орендна плата за земельн і ділянки, які перебувають у д ержавній або комунальній вла сності, надходить до відпові дних бюджетів, розподіляєтьс я і використовується відпові дно до закону і не може бути ме ншою: для земель сільськогос подарського призначення - р озміру земельного податку, щ о встановлюється Законом Укр аїни "Про плату за землю"; для і нших категорій земель - трик ратного розміру земельного п одатку, що встановлюється За коном України "Про плату за зе млю".

22.05.08 р. рішенням Конституційн ого Суду України № 10-рп/2008 були в изнані неконституційними по ложення Закону України "Про д ержавний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до де яких законодавчих актів Укра їни".

Зміни до ч. 4 ст. 21 Закону Украї ни "Про оренду землі" в тій же р едакції повторно були внесен і Законом України "Про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України" від 03.06.08 р., які набули чинності 04.06.08 р.

Згідно п. 1 прикінцевих поло жень вказаного Закону Україн и від 03.06.08 р. "Про внесення змін д о деяких законодавчих актів України", цей Закон набирає чи нності з дня його опублікува ння (04.06.08 р.) та застосовується з дня втрати чинності відпові дними положеннями розділу II З акону України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України".

Таким чином, Закон України в ід 03.06.08 р. "Про внесення змін до д еяких законодавчих актів Укр аїни" застосовується з дня вт рати чинності відповідними п оложеннями розділу II Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", які визнані рішенням Конституційного Су ду України № 10-рп/2008 неконститу ційними, тобто - з 22.05.08 р.

Законом України від 03.06.08 "Про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України" було внесено зміни до ст. 21 Закону У країни «Про оренду землі», а с аме - було встановлено, що річн а орендна плата за земельні д ілянки, які перебувають у дер жавній або комунальній власн ості, надходить до відповідн их бюджетів, розподіляється і використовується відповід но до закону і для земель несі льськогосподарського призн ачення не може бути меншою тр икратного розміру земельног о податку, що встановлюється Законом України "Про плату за землю".

З урахуванням вказаних змі н Законів України "Про оренду землі" та "Про плату за землю", п озивачем було прийняте рішен ня № 2741 від 24.09.08 р. «Про надання зг оди на внесення змін до діючи х договорів оренди земельних ділянок».

Вказаним рішенням було рек омендовано орендарям зверну тись до Криворізької міської ради щодо внесення змін до ді ючих договорів оренди земель них ділянок в частині річної орендної плати за землю і над ати згоду у разі звернення ор ендарів на внесення таких зм ін, встановивши річну орендн у плату у трикратному розмір і земельного податку (п.п. 1, 2 рі шення).

Пунктом 3 вказаного рішення позивач доручив відділу зем ельно-ринкових відносин вико нкому ради забезпечити належ не оформлення змін до діючих договорів оренди земельних ділянок на підставі звернень орендарів, шляхом укладання додаткових угод, а також напр авляти орендарям пропозиції щодо внесення таких змін.

Згідно ст. 188 ГК України, змін а та розірвання господарськи х договорів в односторонньом у порядку не допускаються, як що інше не передбачено закон ом або договором. Сторона дог овору, яка вважає за необхідн е змінити або розірвати дого вір, повинна надіслати пропо зиції про це другій стороні з а договором. Сторона договор у, яка одержала пропозиц ію про зміну чи розірвання до говору, у двадцятиденний стр ок після одержання проп озиції повідомляє другу стор ону про результати її розгля ду. У разі якщо сторони не дося гли згоди щодо зміни (розірва ння) договору або у разі неоде ржання відповіді у встановле ний строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересо вана сторона має право перед ати спір на вирішення суду.

Прокурор та позивач у якост і доказів надсилання відпові дачеві пропозиції про внесен ня змін до договору оренди зе мельної ділянки надали суду лист позивача від 27.04.09 р. № 6/18-433, у я кому вказано про направлення відповідачеві також додатко вої угоди до вказаного догов ору оренди землі.

Разом з тим, прокурором та п озивачем не надано суду копі ї названої додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки, доказів отримання в ідповідачем цієї додаткової угоди та вищевказаного лист а позивача.

Відповідно до ст.ст. 33, 34 ГПК Ук раїни, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які в она посилається як на підста ву своїх вимог і заперечень, О бставини справи, які відпові дно до законодавства повинні бути підтверджені певними з асобами доказування, не можу ть підтверджуватись іншими з асобами доказування.

При викладених обставинах господарський суд вважає, що прокурором та позивачем не д оведено належними письмовим и доказами по справі факту от римання відповідачем пропоз иції позивача про внесення з мін до договору оренди земел ьної ділянки, як цього вимага є ст. 188 ГК України.

Крім того, відсутність дода ткової угоди до договору не д озволяє суду встановити факт відповідності пропозиції по зивача заявленим позовним ви могам.

Враховуючи наведене, недов еденим є також факт порушенн я відповідачем прав та інтер есів позивача, а пред"явлений позов є передчасним і необґр унтованим, що є підставою для відмови в його задоволенні.

Керуючись ст. 188 ГК України, с т.ст. 33, 34, 44, 49, 82 - 85 ГПК України, госпо дарський суд, -

В И Р І Ш И В:

В позові відмовити.

Суддя І.Ю. Дубінін

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення03.02.2010
Оприлюднено11.05.2010
Номер документу7713199
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —8/325-09

Судовий наказ від 14.04.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Судовий наказ від 14.04.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Постанова від 08.04.2010

Господарське

Дніпропетровський апеляційний господарський суд

Бахмат Рауфа Муллахметовна

Рішення від 03.02.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 15.01.2010

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 21.12.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 21.12.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

Ухвала від 05.11.2009

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Дубінін Ігор Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні