ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.10.2018 Справа №914/2748/17
Господарський суд Львівської області, розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом:Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м. Львів до відповідача:Приватного підприємства Шива , м. Львів про:стягнення 13465,92 грн.
за зустрічним позовом:Приватного підприємства Шива , м. Львів до відповідача:Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м. Львів про:визнання неправомірною та скасування оперативно-господарської санкції - додаткової плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих забруднень Головуючий суддя Артимович В.М.,
судді Кітаєва С.Б., Цікало А.І.
секретар судового засідання Струк Н.Р.
Представники:
від позивача (відповідача за зустрічним позовом): ОСОБА_1 - представник;
від відповідача (позивача за зустрічним позовом): ОСОБА_2 - представник.
ВСТАНОВИВ:
Львівське міське комунальне підприємство Львівводоканал , м. Львів, звернулося до господарського суду Львівської області з позовом до Приватного підприємства Шива , м. Львів, про стягнення 13465,92 грн. заборгованості за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень.
18.01.2018 р. на розгляд суду надійшов зустрічний позов Приватного підп-риємства Шива , м. Львів, до Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м. Львів, про визнання неправомірною та скасування оперативно-господарської санкції - додаткової плати за скид стічних вод із перевищенням допустимих забруднень у справі № 914/2748/17 Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал , м. Львів, до Приватного підприємства Шива , м. Львів, про стягнення боргу в сумі 13465,92 грн. заборгованості за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень.
18.01.2018 р. на розгляд суду від відповідача надійшли відзив на позовну заяву та заява із запереченнями проти розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження.
29.01.2018 р. на розгляд суду від позивача надійшли письмові пояснення на відзив на позовну заяву.
29.01.2018 р. позивач на розгляд суду подав пояснення у даній справі з про-ханням долучити до матеріалів справи довідку УДКСУ у Личаківському районі м. Львова про зарахування до Державного бюджету України судового збору.
31.01.2018 р. позивач на розгляд суду подав клопотання про виклик свідків.
19.02.2018 р. на розгляд суду представник позивача подав клопотання про відкладення розгляду справи.
14.03.2018 р. відповідач (позивач за зустрічним позовом) подав письмові пояснення на клопотання ЛМКП Львівводоканал про виклик свідків.
14.03.2018 р. надійшли заяви свідків ОСОБА_3 та ОСОБА_4 про готовність з'явитися в судове засідання за викликом суду.
Ухвалою суду від 02.04.2018 р. призначено справу № 914/2748/17 до колегіального розгляду. Автоматизованою системою документообігу визначено наступний склад суду: головуючий суддя Артимович В.М., суддя Морозюк А.Я., суддя Цікало А.І.
30.05.2018 р. на розгляд від позивача надійшов відзив на позовну заяву ПП Шива .
18.06.2018 р. на розгляд суду надійшла заява свідка ОСОБА_5
21.06.2018 р. на розгляд суду відповідача подав клопотання про доручення до матеріалів справи ряду документів.
21.06.2018 р. представник позивача подав уточнення до клопотання про виклик свідків від 31.01.2018 р. та клопотання про призначення почеркознавчої експертизи.
Ухвалою суду від 21.06.2018 р. у клопотанні ЛМКП Львівводоканал від 31.01.2018 р. про виклик свідків (з врахуванням уточнень від 20.06.2018 р.) відмовлено, у клопотанні ЛМКП Львівводоканал про призначення почеркознавчої експертизи від 20.06.2018 р. відмовлено, закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті, призначено судове засідання з розгляду спору по суті на 04.07.2018 р.
У зв'язку з перебуванням судді Цікала А.І. у відпустці автоматизованою системою документообігу визначено наступний склад суду: головуючий суддя Артимович В.М., суддя Морозюк А.Я., суддя Чорній Л.З.
У зв'язку з перебуванням судді Морозюка А.Я. у відпустці автоматизованою системою документообігу визначено наступний склад суду: головуючий суддя Артимович В.М., суддя Гутьєва В.В., суддя Чорній Л.З.
У судове засідання 03.10.2018 р. з'явилися представники позивача (відповідача за зустрічним позовом) та відповідача (позивача за зустрічним позовом), надали пояснення по суті, просили суд задовольнити подані ними позови.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, заслухавши присут-ніх представників сторін, з'ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунту-ються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають значення для справи, в їх сукупності, суд встановив наступне.
Позивач за первісним позовом звернувся до господарського суду з позов-ною вимогою про стягнення додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих забруднень.
Позиція позивача за первісним позовом. В обгрунтування заявлених позовних вимог позивач за первісним позовом вказує на те, що згідно п. 2.1.3 укладеного між сторонами договору на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі від 01.08.2013 р. за № 309611 та п.п. 3.1.4, 3.2.4 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затвердженими рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002 р. №292, позивачем за первісним позовом, в присутності відповідача за первісним позовом, як зазначено в позовній заяві, здійснено відбір контрольної вибіркової проби стічних вод відповідача, про що складено акт № 8695 від 30.08.2017 р. На підставі аналізу даних результату вимірювань № 590 (головна проба) відповідно до Правил (п.п. 2.6, 3.2.6) ЛМКП Львівводоканал виявлено, що відповідач за первісним позовом перевищив у стоках максимально дозволені (Ліміт № 2131) значення ДК фосфатів. Відповідно до п.п. 3.1.5, 9.2.2 Правил та п.п. 4.8 договору позивач за первісним позовом був зобов'язаний нарахувати додаткову плату, яка згідно розрахунку №7402 від 07.09.2017 р. становить 13465,92 гри. Отож, ЛМКП Львівводоканал просить стягнути з відповідача за первісним позовом на користь позивача за первісним позовом 11144,21 грн. додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень, а також стягнути з ПП Шива в доход міського бюджету Львова (фонд охорони навколишнього природного середовища м. Львова, рахунок 33110331700002 за кодом бюджетної класифікації 24062100 Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності , банк ГУДКУ у Львівської області, ідентифікаційний код 23949066, код МФО 825014) нарахування у розмірі 2321,71 грн. за скид наднормативних забруднень.
Позиція відповідача за первісним позовом. Відповідач за первісним позовом позовні вимоги заперечив повністю з тих підстав, що доводи позивача за первісним позовом не відповідають фактичним обставинам справи, оскільки в спірному акті від 30.08.2017 р. за № 8695 про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів зазначено, що такий складено в присутності ліквідатора ПП Шива ОСОБА_6, хоча підпис на акті не є підписом останнього. Відповідач за первісним позовом вважає, що згаданий акт складено позивачем з грубим порушенням вимог законодавства України, зокрема, п.п.7.8, 7.9 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 р. № 37, звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться до таких актів, акт підписано від імені ПП Шива неуповноваженою на підписання такого акту особою, яка не перебувала на момент складення цього акту у трудових чи будь-яких інших відносинах з відповідачем за первісним позовом, шо надає підстави суду визнати неправомірною та скасувати оперативно-господарську санкцію - 11144,21 грн. додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 2321,71 грн. грошового стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності за скид наднормативних забруднень. Аналогічну позицію ПП Шива виклав у власній відповіді на претензію позивача за первісним позовом від 17.10.2017 р. вих. №1710-2017. Зважаючи на зазначене, відповідач за первісним позовом просить суд в задоволенні первісного позову ЛМКП Львівводоканал відмовити повністю.
Заслухавши представників сторін, з'ясувавши обставини справи та дослідивши докази, судом встановлено наступне.
01.08.2013 р. між сторонами укладено договір на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі № 309611, відповідно до п. 1.1 якого Львіводоканал надає послуги у забезпеченні питною водою та прийманні стічних вод, а абонент користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України
Відповідно до п. 2.1.3 договору Львіводоканал зобов'язується проводити обстеження систем водопостачання та водовідведення на предмет дотримання абонентом умов договору.
Згідно п. 2.2.1 договору абонент зобов'язується отримати в Львівводоканалі технічні умови (в разі їх відсутності) на приєднання абонента до мереж водопроводу та каналізації, погодити проект водомірного вузла (в разі його відсутності) і у встановленому порядку отримати дозвіл на скид стічних вод, погодивши проект ліміту на скид забруднювальних речовин. Невиконання вказаних вимог протягом чотирьох місяців з моменту укладення договору є підставою Львівводоканалу для розірвання договору і припинення надання послуг з водопостачання та водовідведення.
Також абонент зобов'язаний не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента (п. 2.2.7 договору).
Скидання абонентом стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій на його каналізаційному випуску оплачується з відповідним підвищеним коефіцієнтом. Визначення допустимих концентрацій і нарахування додаткової плати за послуги водовідведення проводиться Львівводоканалом відповідно до Правил приймання (п. 3.6 договору).
Відповідно до п. 2.2.1 договору та п. 4.3.3 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова, затвердженими рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002 р. № 292, відповідач розробив і погодив проект ліміту і на його підставі йому доведено ліміт № 2131 на скид забруднювальних речовин у систему міської каналізації, в якому наведено максимально допустимі концентрації цих речовин, що можуть міститись у його стічних водах. Відповідач зобов'язаний не перевищувати у скидах стічних вод встановлені ДК забруднень.
Згідно акту від 30.08.2017 р. за № 8695 Про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів здійснено відбір контрольної вибіркової проби стічних вод.
Результат вимірювань № 590 відповідач за первісним позовом перевищив у стоках максимально дозволені (Ліміт № 2131) значення ДК фосфатів.
Згідно розрахунку величини додаткової плати ЛМКП Львівводоканал для ПП Шива за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх складу і властивостей № 7402 від 07.09.2017 р. загальна сума додаткової плати становить 13465,92 грн.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази у справі в їх сукупності, суд вважає, що первісні позовні вимоги слід задовольнити, виходячи з наступних мотивів.
Відповідно до вимог частини першої статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Статтею 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встановлено, що порядок надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні показники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства.
Порядок користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення населених пунктів України визначається Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водовідведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 р. № 190 (далі за текстом - Правила № 190), які є обов'язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб - підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об'єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.
Пунктом 1.4 Правил № 190 визначено, що приймання стічних вод від підприємств, установ, організацій до системи централізованого водовідведення здійснюється відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду від 19.02.2002 р. № 37, зареєстрованих у Мін'юсті 26.04.2002 р. за № 403/6691 (далі за текстом - Державні правила), а також місцевих правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (Правила приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова затверджені рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002 р. № 292).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. за № 166-р наказ Держбуду від 19.02.2002 р. № 37, зареєстрованих у Мін'юсті 26.04.2002 р. за № 403/6691, скасовано як такий, що втратив актуальність та встановлює регуляторні бар'єри.
Як встановлено судом, 01.08.2013 р. між сторонами у справі укладено договір № 309611 на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі.
Відповідно до п. 1.1 договору позивач надає послуги у забезпеченні питної водою та прийманні стічних вод, а абонент (відповідач) користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України, зокрема: Законом України Про питну воду і питне водопостачання , Правилами користування системами комунального водопостачання та водовідведення в містах та селищах України , Правилами технічної експлуатації систем водопостачання та водовідведення , Правилами приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації міст і селищ України , Правилами приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова .
Відповідно до п. 2.1 договору позивач повинен надати передбачені цим договором послуги постачання питної води, яка відповідає чинному стандарту (ГОСТ 2874-82) або дозволу Держстандарту України та Міністерства охорони здоров'я України на відхилення від стандарту в об'ємі 4704 куб.м/міс. та послуги приймання стічних вод, у яких не перевищено допустимі концентрації забруднювальних речовин в об'ємі:- 4704 куб. м./міс., дощових (талих) стічних вод 221 куб.м/міс.
Абонент зобов'язався, серед іншого, у встановленому порядку отримати дозвіл на скид стічних вод, погодивши проект ліміту на скид забруднювальних речовин; надати перелік своїх об'єктів (структурних підрозділів), які використовують воду (від яких приймаються стоки), за формою, що відповідає додатку № 1 до договору; повідомляти про зміни перелічених даних не пізніше 20-ти днів від їх виникнення; не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента (п.п. 2.2.1., 2.2.3., 2.2.7 договору).
Згідно з пунктом 4.4. договору об'єм відібраної води, а також об'єм скинутих стічних вод понад встановлений ліміт оплачується в п'ятикратному розмірі.
Додатком № 1 до договору визначено перелік організацій, які використовують воду (від яких приймаються стоки), зокрема, ПП Шива фізкультурно-оздоровчий комплекс за адресою м. Львів, вул. Зубрівська, 38.
Відповідно до п. 4.3.3 Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова (далі - Правила), відповідач зобов'язаний розробити і погодити Проект ліміту і на його підставі до вилучення з Переліку отримувати дозвіл на скид та ліміт на скид.
Відповідачу доведено ліміт № 2131 на скид забруднювальних речовин у міську каналізацію, в якому наведено максимально допустимі концентрації речовин, що можуть міститись у його стічних водах.
Сторони не заперечують, що договір був пролонгований на підставі п. 5.2 і станом на момент виникнення спірних правовідносин був чинним.
Пунктом 3.5.1 Правил передбачено, що підприємство зобов'язане здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які воно скидає до системи міської каналізації (п. 7.3); не перевищувати встановлені ліміти водовідведення та допустимі показники стічних вод в КК на своїх випусках.
Пунктами 3.1.4, 3.1.5 Правил передбачено обов'язок Водоканалу здійснювати контроль за якістю стічних вод, що скидають підприємства, а також за режимом і обсягом скиду, виставляти підприємствам до оплати рахунки за послуги водовідведення. У випадку виявлення з боку підприємств порушень Правил (перевищення встановлених показників об'єму та якості стічних вод, скид без дозволу, невиконання вимог Акту тощо), Водоканал нараховує додаткову плату із застосуванням коефіцієнта кратності (розділи 8, 9 Правил).
Водоканал має право у будь-який час самостійно або за участю представника абонента (попередивши підприємство) відбирати проби стічних вод. Також Водоканал має право здійснювати раптовий (в будь-який час доби) непогоджений з абонентом заздалегідь, відбір проб. Акт відбору проб підписується уповноваженими представниками Водоканалу і Підприємства. (п.п. 3.2.4, 3.2.5, 3.10.3 Правил).
Відповідно до п. 7.2.2 Правил з метою контролю якості стічних вод підприємств здійснюється відбір разових проб. Вибіркові разові проби повністю характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявлені таким чином перевищення допустимих якісних показників є необхідною і достатньою підставою для нарахування додаткової плати.
Згідно з п. 7.2.18 Правил проба для контрольного аналізу маркується та пломбується контролюючою службою і передається підприємству з відповідним записом в акті про відбір проби. Не передається Підприємству лише у випадку відмови Підприємства виділити представника для відбору проби, відмови представника Підприємства від підпису акту про відбір проби або незгоди Підприємства з порядком застосування результатів арбітражного аналізу Проби. Про це робиться відповідний запис в Акті про відбір проби.
Згідно з п. 7.4 Правил відбірковий відбір проб для забезпечення контролю за скиданням стічних вод здійснюється уповноваженими представниками контролюючих служб з КК, про що складається акт про відбір проби. У разі виявлення перевищення норм (ДК), встановлених правил Водоканал скеровує Підприємству повідомлення (телефонограму) про порушення Правил після закінчення головного аналізу у триденний термін за умови здійснення контрольного аналізу; у 15 - денний термін, якщо контрольного аналізу Підприємством не проводилося. Першим днем терміну вважається день, наступний після закінчення аналізу.
Судом встановлено, що на виконання договору (п. 2.1.3) та Правил (п.п. 3.1.4, 3.2.4) представники позивача, в присутності представника відповідача - ОСОБА_5 (є відповідальною особою відповідача за договором згідно з анкетою абонента за договором № 309611, підписаною 31.07.2014 р.), здійснили відбір контрольної вибіркової проби стічних вод відповідача для проведення головного і контрольного хімічних аналізів КК-1, вид проби - разова, про що складено акт від 30.08.2016 № 8695.
Як вбачається із матеріалів справи, зокрема, пояснень щодо відбору проб стічних вод ПП Шива відповідно до акту від 30.08.2017 р. за № 8695 відбір стічних вод ПП Шива здійснювався у відповідності до погодженого плану відбору. При відборі проби стічних вод від позивача були присутні ОСОБА_3 - провідний інженер групи контролю водовідведення; ОСОБА_4 - інженер першої категорії групи контролю водовідведення; ОСОБА_7 - пробовідбірник ХБЛ. Проба відбиралася на території ПП Шива за адресою: м. Львів, вул. Зубрівська, 38, з контрольного колодязя КК-1, у відповідності до схеми мереж у складі Проекту ліміту на скид забруднювальних речовин р/н 1750 від 21.10.2014 р. ОСОБА_7 опломбовану ємність (1,5 дм3) з пробою для проведення контрольного аналізу було передано ОСОБА_5 та ознайомлено з правом проведення контрольного аналізу проби та порядком використання результатів. Ніяких зауважень, заперечень, або відмови підписати акт від представника підприємства не надходило. Акт був підписаний ОСОБА_5 від імені ліквідатора ОСОБА_6 Ємність з пробою (1,5 дм3) для проведення головного аналізу було передано у лабораторію ЛМКП Львівводоканал у день відбору проби 30.08.2017 р.
Хімічні аналізи здійснюються акредитованими на право проведення вимірювань показників стічних вод лабораторіями (п. 7.2.32 Правил). Відповідальність за вірогідність результатів аналізу несе лабораторія, яка проводила аналіз.
На підставі аналізу даних результату вимірювань № 590 (головна проба) відповідно до Правил (п.п. 2.6, 3.2.6) Водоканалом виявлено, що відповідач перевищив у стоках максимально дозволені (Ліміт № 2131) значення ДК фосфатів.
Згідно п. 2.2.7 договору відповідач зобов'язувався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.
Пунктом 4.4 договору визначено, що об'єм відібраної води, а також об'єм скинутих стічних вод понад встановлений ліміт оплачується в п'ятикратному розмірі. При відсутності технічних умов і неотриманні їх на протязі чотирьох місяців від дати укладення договору, весь об'єм води та стоків вважається понадлімітним і оплачується в п'ятикратному розмірі. При відсутності дозволу на скид забруднювальних речовин чи закінчення строку його дії весь об'єм стоків вважається понадлімітним і оплачується в п'ятикратному розмірі.
Відповідно до положень договору, абонент здійснює скид наднормативно забруднених стічних вод у систему міської каналізації, з перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин і сплачує додаткову плату за приймання водоканалом наднормативно забруднених стічних вод. Вказаним договором та Лімітом (встановленим абоненту згідно з умовами п. 2.2 договору), визначено максимально допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах.
За умовами п. 3.6 договору факт скиду абонентом стічних вод із перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин зумовлює виникнення у нього обов'язку зі сплати додаткової плати, розрахованої, відповідно до місцевих Правил.
При виявлені перевищень якісних показників стічних вод, відповідно до Правил (п.п. 3.1.5, 9.2.2) Водоканал зобов'язаний провести нарахування, а відповідач зобов'язаний їх сплатити.
Згідно з розрахунком від 07.09.2017 р. за № 7402 загальна сума додаткової плати становить 13465,92 грн.
Позивач звертався до відповідача з претензією від 20.09.2017 р. за № 6273-17 про сплату додаткової плати за скид стічних вод з порушенням вимог Правил щодо їх складу і властивостей на суму 13465,92 грн., сума якої розрахована відповідно до вимог п.п. 8.1, 8.4 Правил та підтверджена розрахунком від 07.09.2017 р. за № 7402.
Згідно відповіді ліквідатора ПП Шива на претензію останній вказує, що ним вимоги позивача не визнаються, оскільки він не приймав участі у відборі працівниками ЛМКП Львівводоканал контрольної вибіркової проби стічних вод відповідача, а підпис на акті № 8695 від 30.08.2017 р. не є підписом арбітражного керуючого ОСОБА_6
При цьому, в матеріалах справи відсутня інформація щодо оскарження відповідачем проведених позивачем розрахунків.
Суд вважає правомірним посилання позивача на п. 8.4.5 Правил, відповідно до якого частина плати за скид понаднормативних забруднень перераховуються до утвореного в міському бюджеті фонду охорони навколишнього природного середовища.
За таких обставин, суд вважає обгрунтованими позовні вимоги про стягнення з відповідача 13465,92 грн, з яких 11144,21 грн - додаткова плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 2321,71 грн - нарахування за скид наднормативних забруднень.
Оскільки спір виник через неправомірні дії відповідача, судовий збір покладається на відповідача повністю.
Як вбачається з матеріалів справи, відповідач за первісним позовом в свою чергу подав зустрічний позов з проханням визнати неправомірною та скасувати оперативно-господарську санкцію, нараховану та застосовану ЛМКП Львівводоканал до ПП Шива згідно акту №8695 від 30.08.2017 р. про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів в сумі 11144,21 грн. додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 2321,71 грн. грошового стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності за скид наднормативних забруднень.
Позиція позивача за зустрічним позовом. Позивач за зустрічним позовом зазначає, що спірний акт складено відповідачем за зустрічним позовом з грубим порушенням вимог законодавства України, зокрема, п.п. 7.8 -7.9 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Держбуду України від 19.02.2002 р. № 37 та зареєстрованих Мін'юстом України 26.04.2002 р. за № 403/6691, звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться до таких актів, зокрема, акт підписано від імені позивача за зустрічним позовом не уповноваженою на підписання такого акту особою, яка не перебувала на момент складення його у трудових чи будь-яких інших відносинах з ПП Шива . У зустрічній позовній заяві позивач за зустрічним позовом просить суд визнати неправомірною та скасувати оперативну-господарську санкцію, нараховану та застосовану ЛМКП Львівводоканал до ПП Шива згідно акту від 30.08.2017 р. за № 8695.
Позиція відповідача за зустрічним позовом. Відповідач за зустрічним позовом зазначає, що додаткова плата не є оперативною господарською санкцією, а плата за понаднормативні витрати на очищення стоків. Підставою нарахування додатковою плати є не сам факт відібрання контрольної проби (акт № 8695 від 30.08.2017 р.), як стверджує відповідач. А фактичні концентрації забруднень наведені в результаті вимірювань № 590 від 07.09.2017 р., які відповідно до компетентного висновку водоканалу (п.п. 2.6, 3.2.6 Правил) перевищують максимально допустимі концентрації встановлені відповідачу у Ліміті № 2131. А також ПП Шива ніяким чином не повідомив ЛМКП Львівводоканал про призначення іншої відповідальної чи уповноваженої особи чи про те, що п. Беланюк уже не є працівником позивача за зустрічним позовом. Наведена у акті інформація є достатньою для засвідчення факту відбору 30.08.2017 р. з КК-1 відповідача контрольної вибіркової проби стічних вод ПП Шива для проведення головного та контрольного аналізів згідно Правил і з дотриманням прав відповідача, а тому зустрічні позовні вимоги у повному обсязі безпідставні і не підлягають задоволенню.
Заслухавши представників сторін, з'ясувавши обставини справи та дослідивши докази, судом встановлено наступне.
01.08.2013 р. між сторонами укладено договір на подачу води з комунального водопроводу та приймання стічних вод до каналізаційної мережі № 309611, відповідно до п. 1.1 якого Львівводоканал надає послуги у забезпеченні питною водою та прийманні стічних вод, а абонент користується послугами: здійснює забір води з водопроводу, скид стічних вод у каналізацію і сплачує вартість наданих послуг на умовах, які визначені договором та чинним законодавством України
Згідно п. 2.2.7 договору відповідач зобов'язувався не перевищувати встановлені ліміти водоспоживання і водовідведення та допустимі концентрації забруднювальних речовин в контрольних колодязях на каналізаційних випусках абонента.
Згідно акту від 30.08.2017 р. за № 8695 Про відбір контрольної вибіркової проби стічних вод для проведення головного і контрольного хімічних аналізів здійснено відбір контрольної вибіркової проби стічних вод.
Результат вимірювань № 590 відповідач за первісним позовом перевищив у стоках максимально дозволені (Ліміт № 2131) значення ДК фосфатів.
Позивач за зустрічним позовом вказує, що вищевказане не відповідає дійсним обставинам справи та зазначає наступне.
Ліквідатор ПП Шива , призначений відповідно до постанови господарського суду Львівської області від 09.06.2018 р. у справі № 914/4284/15 та виконував повноваження керівника ПП Шива з 09.06.2016 р. по 09.01.2018 р., не брав участі 30.08.2017 р. у відборі працівниками відповідача за зустрічним позовом контрольної вибіркової проби стічних вод Фізкультурно-оздоровчого комплексу з вбудованим підприємством торгівлі по вул. Зубрівській, 38 м. Львові , а також у складанні та підписанні акту з боку ПП Шива .
Таким чином, на думку позивача за зустрічним позовом, згаданий акт було складено ЛМКП Львівводоканал з грубим порушенням вимог законодавства України, зокрема, п.п. 7.8-7.9 Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених Наказом Держбуду України від 19.02.2002 р. за № 37 та зареєстрованих Мін'юстом України 26.04.2002 р. за № 403/6691, акт підписано від імені позивача за зустрічним позовом невідомою та неуповноваженою на підписання такого акту особою, яка не перебувала на момент складення цього акту у трудових чи будь-яких інших відносинах з позивачем за зустрічним позовом, що надає підстави суду визнати неправомірною та скасувати оперативно-господарську санкцію - 11144,21 грн. додаткової плати за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень та 2321,71 грн. грошового стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності за скид наднормативних забруднень.
Відповідач за зустрічним позовом у свою чергу просить суд відмовити в задоволенні зустрічного позову повністю, оскільки неточності у акті спричинені недобросовісними умисними діями ПП Шива . А наведена у акті інформація є достатньою для засвідчення факту відбору контрольної вибіркової проби стічних вод відповідача для проведення головного і контрольного аналізів згідно Правил.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оцінивши докази по справі у їх сукупності, суд вважає, що зустрічні позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення, виходячи з наступних мотивів.
Відповідно до вимог частини першої статті 44 Водного кодексу України водокористувачі зобов'язані дотримувати встановлених нормативів гранично допустимого скидання забруднюючих речовин та встановлених лімітів забору води, лімітів використання води та лімітів скидання забруднюючих речовин, а також санітарних та інших вимог щодо впорядкування своєї території.
Статтею 16 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" встанов-лено, що порядок надання житлово-комунальних послуг, їх якісні та кількісні по-казники мають відповідати умовам договору та вимогам законодавства.
Порядок користування системами централізованого комунального водопо-стачання та водовідведення населених пунктів України визначається Правилами користування системами централізованого комунального водопостачання та водо-відведення в населених пунктах України, затвердженими наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 27.06.2008 р. № 190 (далі за текстом - Правила № 190), які є обов'язковими для всіх юридичних осіб незалежно від форм власності і підпорядкування та фізичних осіб - підприємців, що мають у власності, господарському віданні або оперативному управлінні об'єкти, системи водопостачання та водовідведення, які безпосередньо приєднані до систем централізованого комунального водопостачання та водовідведення і з якими виробником укладено договір на отримання питної води, скидання стічних вод.
Пунктом 1.4 Правил № 190 визначено, що приймання стічних вод від підп-риємств, установ, організацій до системи централізованого водовідведення здійс-нюється відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, затверджених наказом Держбуду від 19.02.2002 р. № 37, зареєстрованих у Мін'юсті 26.04.2002 за № 403/6691 (далі за текстом - Державні правила), а також місцевих правил прий-мання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (Правила приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова затверджені рішенням виконкому Львівської міської ради від 18.09.2002 № 292).
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 10.03.2017 р. за № 166-р наказ Держбуду від 19.02.2002 р. № 37, зареєстрованих у Мін'юсті 26.04.2002 за № 403/6691 скасовано як такий, що втратив актуальність та встановлює регулято-рні бар'єри.
Зважаючи на те, що загаданий документ скасовано, то посилання ПП Шива на нього є такими, що судом не беруться до уваги.
Відповідно до п. 2.3 договору від 01.08.2013 р. за № 309611 сторони зобов'язались письмово повідомляти другу сторону про зміни своєї адреси та інших реквізитів не пізніше 20 днів від їх виникнення.
Згідно з анкетою абонента від 31.07.2014 р. директором ПП Шива і відповідальною особою вказано п. Беланюка І.І.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач за зустрічним позовом не повідомляв ЛМКП Львівводоканал в письмовому вигляді про визнання ПП Шива банкрутом, про звільнення з посади директора ОСОБА_5 чи про призначення іншої уповноваженої особи.
Відповідно до Правил приймання стічних вод підприємств у систему міської каналізації Львова Водоканал має право у будь-який час самостійно або за участю представника Абонента (попередивши Підприємство) відбирати проби стічних вод (п. 3.2.4), здійснювати раптовий (в будь-який час доби), непогоджений з Підприємством заздалегідь, відбір проб (п. 3.2.5).
Підприємства зобов'язані здійснювати систематичний контроль за кількістю та якістю стічних вод, які вони скидають до системи Міської Каналізації (п. 7.3), не перевищувати встановлені ліміти водовідведення та допустимі показники стічних вод в КК на своїх випусках (п. 3.5.1), забезпечити можливість проведення Контролюючими службами у будь-який час доби обстеження Підприємства з питання роботи Локальних КОС та контролю за скиданням стічних вод у Міську Каналізацію, надавати необхідні документи та експлуатаційний персонал (п. 3.5.5).
Згідно з п. 7.2.22 Правил при відсутності результатів контрольного аналізу, незгоді абонента з порядком здійснення арбітражного аналізу чи з порядком застосування його результатів - всі розрахунки виконуються відповідно до результату головного аналізу.
З метою контролю якості стічних вод підприємств здійснюється відбір разових проб. Вибіркові разові проби повністю характеризують склад та властивості стічних вод і відповідність фактичних концентрацій забруднювальних речовин допустимим. Виявленні таким чином перевищення допустимих якісних показників є необхідною і достатньою підставою для нарахування додаткової плати (п. 7.2.2).
Зважаючи на вищенаведене, беручи до уваги обставини фактичного допуску представників Львівводоканалу для відбору проб води, неповідомлення відповідача за зустрічним позовом про зміну уповноваженої особи, а також покликання в обгрунтуванння зустрічних позовних вимог на Правила приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, які втратили чинність на час подання зустрічного позову, суд вважає в задоволенні зустрічних позовних вимог слід відмовити повністю.
Судовий збір за зустрічним позовом залишається за позивачем за зустрічним позовом відповідно до ст. 129 ГПК України.
Виходячи з наведеного та керуючись нормами статей ст.ст. 74, 76-79, 129, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Первісний позов Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал задовольнити повністю.
2. Стягнути з Приватного підприємства Шива (79066, м. Львів, вул., Зубрівська, 38; ідентифікаційний код 23270044) на користь Львівського міського комунального підприємства Львівводоканал (79017, м. Львів, вул. Зелена, 64; ідентифікаційний код 03348471) суму в розмірі 12744,21 грн., з яких:
- 11144,21 грн. - додаткова плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень;
- 1600,00 грн. судового збору.
3. Стягнути з Приватного підприємства Шива (79066, м. Львів, вул. Зубрівська, 38; ідентифікаційний код 23270044) в дохід міського бюджету Львова (фонд охорони навколишнього природного середовища м. Львова, рахунок 33110331700002 за кодом бюджетної класифікації: 24062100 Грошові стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності , банк ГУДКУ у Львівській області, ідентифікаційний код 23949066, код МФО 825014) нарахування за скид наднормативних забруднень у розмірі 2321,71 грн.
4. У задоволенні зустрічного позову Приватного підприємства Шива відмовити повністю.
5. Судові витрати за зустрічним позовом покласти на позивача за зустрічним позовом.
6. Накази, відповідно до ст. 327 ГПК України, видати після набрання судовим рішенням законної сили.
7. Рішення набирає законної сили в порядку та строки, визначені статтею 241 ГПК України, та може бути оскаржено в порядку та строки, визначені статтями 256, 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 16.10.2018 р.
Головуючий суддя Артимович В.М.
Суддя Кітаєва С.Б.
Суддя Цікало А.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2018 |
Оприлюднено | 17.10.2018 |
Номер документу | 77149064 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Артимович В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні