СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
вул. Герасима Кондратьєва, 159, м. Суми, 40021, E-mail inbox@adm.su.court.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
11 жовтня 2018 р. Справа № 1840/2578/18
Сумський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Савицької Н.В.,
за участю секретаря судового засідання - Веріч А.І.,
позивача - ОСОБА_1,
представника позивача - ОСОБА_2,
представника відповідача - Рубан О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Сульської сільської ради Сумського району Сумської області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 ( далі - позивач, ОСОБА_1.) звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовом до Сульської сільської ради Сумського району Сумської області (далі - відповідач) і просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення 25 сесії Сульської сільської ради Сумського району Сумської області 7 скликання від 18.05.2018 "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження" в повному обсязі;
- зобов'язати Сульську сільську раду Сумського району Сумської області (код 00430447) на найближчій сесії прийняти рішення про надання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с. Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2.
Позивач вважає, що відмовляючи у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с.Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2, відповідач порушує її право на безоплатну передачу земельної ділянки із земель комунальної власності для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара, та право на отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Ухвалою суду від 10.07.2018 відкрито провадження по справі та ухвалено розгляд справи проводити за правилами спрощеного провадження з повідомлення сторін.
Відповідач, заперечуючи проти позову, свою позицію обґрунтовує тим, що управлінням відмовлено у задоволенні заяви позивача про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, оскільки земельна ділянка, на яку вона претендує і яка прилягає до її ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером НОМЕР_2, була передана у 1993 році у власність громадянці ОСОБА_4, яка у 1991 році успадкувала домоволодіння в с. Доценківка після смерті матері (згідно даних погосподарської книги). Отриману ділянку остання використовувала згідно цільового призначення (для ведення собистого підсобного господарства) та належним чином обробляла. При прийнятті рішення щодо відмови в наданні дозволу ОСОБА_1 на розробку проекту відведення земельної ділянки враховувалось саме раніше прийняте рішення виконкому Сульської сільської ради від 16.11.1993 "Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадянам", дані погосподарських книг, інформація, надана землевпорядником (а.с.52-54).
Позивач та представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримали в повному обсязі з підстав, викладених у позовній заяві та додаткових поясненнях по суті справи.
Представник відповідача у судовому засіданні проти позову заперечувала з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву. Крім того, зазначила, що саме до повноважень відповідача належить вирішувати питання про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою або відмовити у наданні, тобто, лише відповідач має виключне право прийняти рішення щодо обґрунтованості заяв позивача про виділення у власність земельної ділянки.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши письмові матеріали справи, вважає, що позов обґрунтований і підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Під час розгляду справи судом встановлено, що позивач ОСОБА_1 є власником житлового будинку АДРЕСА_1 та власником трьох земельних ділянок (а.с.12-16):
- для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), кадастровий номер НОМЕР_4 площею 0,05 га під номером 5;
- для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер НОМЕР_2 площею 1,1268 га;
- для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер НОМЕР_3 площею 0,3517 га.
Позивач неодноразово зверталася із письмовою заявою до Сульської сільської ради, в якій просила надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтованою площею 0,12 га для ведення садівництва у власність із земель запасу сільськогосподарського призначення за адресою: АДРЕСА_2 на території Сульської сільської ради Сумського району Сумської області.
Так, 12.06.2015 ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою на земельну ділянку орієнтовною площею 0,12 га для ведення садівництва із земель запасу сільськогосподарського призначення по вул. Лісова у с.Доценківка (бажана ділянка прилягає до її ділянки для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером НОМЕР_2) (а.с.17).
Рішенням Сульської сільської ради від 26.06.2015 ОСОБА_1 було відмовлено у наданні вищевказаного дозволу (а.с.19).
Не погодившись із цим рішенням, позивач звернулася до суду і рішенням Сумського районного суду Сумської області від 06.04.2016 у справі №587/1847/15-ц, яке набрало законної сили 18.04.2016, позов задоволено: рішення Сульської сільської ради від 26.06.2015 про відмову у наданні дозволу скасоване, зобов'язано Сульську сільську раду Сумського району Сумської області на найближчій сесії сільської ради розглянути заяву ОСОБА_1 щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення садівництва орієнтовною площею 0,12 га від 12.06.2015 згідно вимог ст.118 ЗК України (а.с.20-21).
Відповідно до рішення одинадцятої сесії сьомого скликання Сульської сільської ради Сумського району Сумської області від 19.08.2016 "Про відмову у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки", розглянувши заяву позивача, сесія Сульської сільської ради вирішила відмовити у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення садівництва, розташованої по вул. Лісова в межах с. Доценківка, Сумського району Сумської області (а.с.22).
Не погоджуючись з цим рішенням, позивач звернулася до суду і рішенням Сумського районного суд Сумської області від 30.05.2017 вимоги ОСОБА_1 були задоволені частково: визнано протиправним та скасовано рішення 11 сесії 7 скликання Сульської сільської ради від 19.08.2016 "Про відмову в наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" та зобовязано Сумську сільську раду Сумського району на найближчій сесії розглянути питання щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для садівництва ОСОБА_1 (а.с. 23-24).
У подальшому, рішенням 20 сесії 7 скликання Сульської сільської ради "Про виконання рішення Сумського районного суду Сумської області" від 21.08.2017 знову було відмовлено ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Сульської сільської ради по АДРЕСА_2, відповідно до викопіювання, що подане разом із заявою у звязку з тим, що при виділенні земельної ділянки у зазначеному місці відбудеться накладення на земельну ділянку ОСОБА_4 та надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовним розміром 0,12 га на території Сульської сільської ради, яка розташована поблизу земельних ділянок, що вже перебувають у власності ОСОБА_1 і є найбільш наближеною до них з поміж вільних земельних ділянок (а.с. 25).
Проте рішенням Сумського районного суд Сумської області від 07.02.2018 позов ОСОБА_1 до Сульської сільської ради Сумського району про скасування рішення та зобов'язання надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення двадцятої сесії сьомого скликання Сульської сільської ради Сумського району Сумської області від 21.08.2017 "Про виконання рішення Сумського районного суду Сумської області", яким відмовлено позивачу у наданні дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для садівництва. Зобов'язано Сульську сільську раду Сумського району Сумської області на найближчій сесії розглянути питання щодо надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки для садівництва ОСОБА_1 (а.с.26-27).
На виконання зазначеного судового рішення, відповідач 18.05.2018 прийняв рішення "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження", яким відмовив ОСОБА_1 у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва орієнтовним розміром 0,12 га на території Сульської сільської ради по АДРЕСА_2, відповідно до викопіювання, що подане разом із заявою, у зв'язку з тим, що при виділенні земельної ділянки у зазначеному місці відбудеться накладення на земельну ділянку ОСОБА_4, тобто, у зазначеному (бажаному) місці відсутня вільна земельна ділянка орієнтовною площею 0,12 га. У разі прийняття позитивного для ОСОБА_1 рішення, зазначене рішення буде порушувати права та законні інтереси гр. ОСОБА_4 (її спадкоємців), що являється неприпустимим. Також, враховуючи численні звернення ОСОБА_1 до Сульської сільської ради, сільська рада надала дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовним розміром 0,12 га на території Сульської сільської ради, яка розташована поблизу земельних ділянок, що вже перебувають у власності ОСОБА_1 і є найбільш наближеною до них з поміж вільних земельних ділянок (а.с. 47).
Не погодившись з вищевказаним рішенням відповідача, позивач звернулася до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.
Відповідно до статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Особливості безоплатної передачі земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність врегульовані статтею 118 Земельного кодексу України.
Так, частиною 6 статті 118 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни, які зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства).
Згідно з ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об'єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Тобто, Земельним кодексом України передбачено вичерпні підстави для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність.
Як вбачається з оскаржуваного рішення 25 сесії Сульської сільської ради Сумського району Сумської області 7 скликання від 18.05.2018 "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження", відмова позивачу у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність мотивована тим, що при виділенні земельної ділянки у зазначеному місці відбудеться накладення на земельну ділянку ОСОБА_4, тобто, у зазначеному (бажаному) місці відсутня вільна земельна ділянка орієнтовною площею 0,12 га. У разі прийняття позитивного для ОСОБА_1 рішення, зазначене рішення буде порушувати права та законні інтереси гр. ОСОБА_4 (її спадкоємців), що являється неприпустимим.
У той же час, суд зазначає, що Сульською сільською радою Сумського району не було надано суду жодних доказів того, що обрана ОСОБА_1 земельна ділянка накладається на земельну ділянку, яка була передана у власність ОСОБА_4 чи невідповідності місця її розташування вимогам закону.
Під час розгляду справи у суді, представником відповідача були надані суду рішення виконкому Сульської сільської ради від 16.11.1993 "Про передачу земельних ділянок у приватну власність громадянам", дані погосподарських книг, інформація, надана землевпорядником.
Однак суд зауважує про те, що відповідно до ч.2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб'єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Суд зазначає, що надані суду документи не були покладені в основу оскаржуваного рішення, а представник відповідача не змогла пояснити суду які документи та яка саме інформація землевпорядника була врахована при прийнятті оскаржуваного рішення.
Крім того, суд зазначає, що з наданих суду документів не вбачається, що бажане місцерозташування ділянки позивача буде накладатись на ділянку ОСОБА_4
Суд також вважає за необхідне зазначити про те, що попередні судові рішення, які набрали законної сили, вже встановили відсутність у відмовах відповідача посилань на вимоги тих законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, яким саме суперечить місце розташування земельної ділянки, на яку позивач просить надати дозвіл на роброблення проекту землеустрою.
З огляду на викладені вище обставини, суд дійшов висновку, що відмова відповідача у наданні позивачу дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, є необґрунтованою та протиправною, а тому рішення 25 сесії Сульської сільської ради Сумського району Сумської області 7 скликання від 18.05.2018 "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження" є протиправним та підлягає скасуванню.
Посилання представника відповідача на те, що надання дозволу на розробку проекту землеустрою є дискреційними повноваженнями органу місцевого самоврядування, як на підставу відмови задоволенні позову в частині зобов'язання відповідача надати дозвіл, є необґрунтованими, з огляду на таке.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 118 Земельного кодексу України передбачає виключний перелік підстав відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою.
Проте, Сульська сільська рада відмовляє позивачу у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою з підстав, які не передбачені вказаною нормою Земельного кодексу.
У даному випадку у відповідача є обов'язок надати дозвіл позивачу на розроблення проекту землеустрою чи відмовити у наданні такого дозволу, але на законних підставах, тобто дискреція відсутня.
Тому, у суду є всі законні підстави зобов'язати Сульську сільську раду Сумського району Сумської області на найближчій сесії прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с. Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2.
Такий висновок суду кореспондується з правовою позицією Верховного Суду України, яка викладена в рішенні від 16 вересня 2015 року у справі №21-1465а15, згідно якого суд вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Оскільки процес надання позивачу формальної відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою триває безкінечно, то у даному випадку єдиним правильним способом захисту порушеного права є зобов'язання Сульської сільської ради Сумського району Сумської області на найближчій сесії прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с. Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2, і це зобов'язання повністю узгоджується з правовою позицією Верховного Суду України від 16.09.2015 у справі №21-1465а15.
Крім того, відповідно до ч.8. ст. 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, тобто цим же органом місцевого самоврядування, і лише за його відповідності вимогам законодавства (в тому числі і перевірки щодо можливого перетину, накладання тощо на інші земельні ділянки) земельна ділянка рішенням органу місцевого самоврядування передається у власність.
Виходячи з приписів статей 116, 118 ЗК України, отримання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного рішення про надання її у власність, що фактично вказує про відсутність обтяжень земельної ділянки у такому випадку.
У даному випадку, ОСОБА_1 має право розробити проект землеустрою, подальше затвердження якого відбувається із кінцевим визначенням особи, що отримає право власності або користування (оренду) на ділянку.
Саме на таку позицію вказує Верховний Суд у постанові від 27.03.2018 у справі №463/3375/15-а при застосуванні ст. 118 ЗК України за позовом фізичної особи до Львівської міської ради про оскарження бездіяльності та зобов'язання вчинити дії
Згідно ч.5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Сульська сільська рада Сумського району Сумської області, як суб'єкт владних повноважень, не довела правомірності свого рішення щодо відмови ОСОБА_1 у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою.
Враховуючи викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення 25 сесії Сульської сільської ради Сумського району Сумської області 7 скликання від 18.05.2018 "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження" та зобов'язати Сульську сільську раду Сумського району Сумської області на найближчій сесії прийняти рішення про надання ОСОБА_1 дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с. Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи задоволення позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судові витрати в розмірі 1409,60 грн.
Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241- 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) до Сульської сільської ради Сумського району Сумської області (вул. 40 років Перемоги, 35, с. Сула, Сумський район, Сумська область, 42346, код ЭДРПОУ 00430447) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення 25 сесії Сульської сільської ради Сумського району Сумської області 7 скликання від 18.05.2018 "Про виконання постанови про відкриття виконавчого провадження".
Зобов'язати Сульську сільську раду Сумського району Сумської області (код 00430447) на найближчій сесії прийняти рішення про надання ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1) дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва, орієнтовною площею 0,12 га, на території Сульської сільської ради по вулиці Лісовій с. Доценківка, згідно поданої заяви та графічних матеріалів поруч із земельною ділянкою з кадастровим номером НОМЕР_2.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (АДРЕСА_1, код НОМЕР_1) за рахунок бюджетних асигнувань Сульської сільської ради Сумського району Сумської області (вул. 40 років Перемоги, 35, с. Сула, Сумський район, Сумська область, 42346, код ЭДРПОУ 00430447) суму судового збору в розмірі 1 409,60 грн (одна тисяча чотириста дев'ять гривень 60 коп.).
Рішення може бути оскаржено до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повне рішення складено і підписано 16.10.2018.
Суддя Н.В. Савицька
Суд | Сумський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2018 |
Оприлюднено | 18.10.2018 |
Номер документу | 77152395 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сумський окружний адміністративний суд
Н.В. Савицька
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні