Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua , код за ЄДРПОУ 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 жовтня 2018 р. № 2040/7717/18
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бідонька А.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області, Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, ОСОБА_1, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області, Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області, в якому просить суд:
- визнати протиправними дії управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації стосовно ненадання у виданій 24.07.2018 р. за №01- 24/1109 затвердженої форми довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, інформації щодо виплати надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
- визнати протиправним та скасувати рішення №203850000204 від 25.07.2018 року, Валківського об'єданого управління Пенсійного фонду України Харківської області стосовно проведення перерахунку раніше призначеної пенсії за віком ОСОБА_1, як державному службовцю, як такого, що проведено без врахування усіх виплат, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі, надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою;
- зобов'язати управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації надати інформацію у формі встановленої довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, щодо виплати суми надбавки за інтенсивність праці, що передбачена умовами праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування;
- зобов'язати Валківське об'єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області здійснити перерахунок та виплату пенсії державного службовця ОСОБА_1 з урахуванням усіх виплат, які відносяться до складової заробітної плати, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі, суми надбавки за інтенсивність праці, що передбачена умовами праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне стажування, з дня призначення пенсії, тобто з 14.05.2018 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що дії управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації стосовно ненадання у виданій 24.07.2018 р. за №01-24/1109 затвердженої форми довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, інформації щодо виплати надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, та дії Валківського об'єданого управління Пенсійного фонду України Харківської області стосовно проведення перерахунку раніше призначеної пенсії за віком ОСОБА_1 є протиправними та такими, що порушують права та інтереси позивача.
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 20.10.2018 року відкрито спрощене позовне провадження у даній справі.
Копія ухвали про відкриття спрощеного позовного провадження у справі надіслана учасникам справи, що підтверджується наявними в матеріалах справи доказами.
Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази, суд встановив наступні обставини справи.
Із матеріалів справи судом встановлено, що ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, працювала на посаді директора Коломацького районного центру зайнятості.
Позивач перебуває на обліку в Валківському об'єднаному управлінні Пенсійного фонду України Харківської області та з 12.05.2018 року призначено пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" як особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посаді, віднесеній до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
До заяви про призначення пенсії позивач надала, зокрема, довідку про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видану Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області № 726 від 14.05.2018 року, зі змісту якої вбачається, що середні розміри надбавок, премій та інших виплат ОСОБА_1 за квітень 2018 року, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії становили: надбавка за інтенсивність праці - 3500,00 грн., премія місячна - 700,00 грн., інші виплати - 894,88 грн., разом - 5091,88 грн.
На підставі даних вказаної довідки пенсійним органом було призначено пенсію у розмірі 9715,13 грн.
Із матеріалів справи судом встановлено, що Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області було надано до Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області довідку № 01-24/1109 від 24.07.2018 року, зі змісту якої вбачається, що середні розміри надбавок, премій та інших виплат ОСОБА_1 за квітень 2018 року, що передує місяцю звернення за призначенням пенсії становили: премія місячна - 700,00 грн., інші виплати - 894,88 грн., разом - 1591,88 грн.
З урахуванням даних вказаної довідки, Валківським об'єднаним управлінням Пенсійного фонду України Харківської області 25.07.2018 прийнято рішення № 203850000204 у вигляді протоколу про перерахунок пенсії позивачу, яка після перерахунку складає 7615,13 грн.
Позивач, не погоджуючись із вказаними діями відповідачів, звернулась до суду за захистом своїх прав та інтересів.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог суд зазначає наступне.
Згідно з преамбулою Закону України "Про пенсійне забезпечення" цей Закон відповідно до Конституції України гарантує всім непрацездатним громадянам України право на матеріальне забезпечення за рахунок суспільних фондів споживання шляхом надання трудових і соціальних пенсій. Закон спрямований на те, щоб повніше враховувалася суспільно корисна праця як джерело зростання добробуту народу і кожної людини, встановлює єдність умов і норм пенсійного забезпечення робітників, членів колгоспів та інших категорій трудящих. Закон гарантує соціальну захищеність пенсіонерів шляхом встановлення пенсій на рівні, орієнтованому на прожитковий мінімум, а також регулярного перегляду їх розмірів у зв'язку із збільшенням розміру мінімального споживчого бюджету і підвищенням ефективності економіки республіки.
Відповідно до ст. 1 Закону громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв'язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених цим Законом.
Згідно статті 2 Закону за цим Законом призначаються трудові пенсії: за віком; по інвалідності; в разі втрати годувальника; за вислугу років.
Відповідно до статті 7 Закону звернення за призначенням пенсії може здійснюватися у будь-який час після виникнення права на пенсію. При цьому пенсії за віком і по інвалідності призначаються незалежно від того, припинено роботу на час звернення за пенсією чи вона продовжується. Пенсії за вислугу років призначаються при залишенні роботи, яка дає право на цю пенсію.
Судом встановлено, що позивач звернулась до пенсійного органу для призначення пенсії за віком, як особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посаді, віднесеній до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби.
Відповідно до п. 12 Перехідних положень Закону України "Про державну службу" № 889-VIII від 10.12.2015 року для осіб, які на день набрання чинності цим Законом мають не менш як 20 років стажу на посадах, віднесених до відповідних категорій посад державної служби, визначених статтею 25 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) та актами Кабінету Міністрів України, зберігається право на призначення пенсії відповідно до статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) у порядку, визначеному для осіб, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців.
Згідно статті 37 Закону України "Про державну службу" (Відомості Верховної Ради України, 1993 р., № 52, ст. 490 із наступними змінами) на одержання пенсії державних службовців мають право чоловіки, які досягли віку 62 роки, та жінки, які досягли пенсійного віку, встановленого статтею 26Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15 ), за наявності страхового стажу, необхідного для призначення пенсії за віком у мінімальному розмірі, передбаченого абзацом першим частини першої статті 28 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" (1058-15), у тому числі стажу державної служби не менш як 10 років, та які на час досягнення зазначеного віку працювали на посадах державних службовців, а також особи, які мають не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державних службовців, незалежно від місця роботи на час досягнення зазначеного віку. Пенсія державним службовцям призначається в розмірі 60 відсотків суми їх заробітної плати, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, а особам, які на час звернення за призначенням пенсії не є державними службовцями, - у розмірі 60 відсотків заробітної плати працюючого державного службовця відповідної посади та рангу за останнім місцем роботи на державній службі, з якої було сплачено єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування.
Із матеріалів справи судом встановлено, що Коломацький відділ з питань призначення, перерахунку та виплати пенсій Валківського ОУПФУ Харківської області звернувся листом № 145/021-38 від 20.07.2018 року до начальника УПСЗН Коломацької РДА, у якому просив надати, у відповідності до чинного законодавства, довідку, на ОСОБА_1, про складові заробітної плати для призначення пенсії особі, яка має не менш як 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорій посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає категорій посад державної служби затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України 17.01.2017 №1-3, з урахуванням положень Порядку видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 10.05.2017 року №750. Так, відповідно до п.4 Порядку видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 10.05.2017 року№750 для надання довідок для призначення пенсії враховуються:
1) посадовий оклад і надбавка за ранг - в розмірах, чинних на день звернення за призначенням пенсії працюючого державного службовця відповідної посади та відповідного рангу за останнім місцем роботи та займаною посадою на державній службі, до яких прирівнюються посади працівників ліквідованих державних органів, згідно з переліком посад та постанов Кабінету Міністрів України, відповідно до яких затверджувалися посадові оклади працівників державних органів, що наведені у додатку 1 зазначеного Порядку, та згідно з переліком посад та нормативно-правових актів, відповідно до яких затверджувалися посадові оклади працівників установ та організацій до набрання чинності Законом України від 10 грудня 2015 року № 889-VIII, що наведені у додатку 2 зазначеного Порядку;
2) надбавка за вислугу років - на рівні 3 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби за кожен календарний рік стажу державної служби на час призначення пенсії, але не більше ніж 50 відсотків посадового окладу;
3) премія - в розмірі 10 відсотків посадового окладу за прирівняною посадою державної служби;
4) грошова допомога, що надається до щорічної основної оплачуваної відпустки державним службовцям, - у розмірі 1/12 сум розмірів посадового окладу, надбавок за ранг та вислугу років, премії, визначених відповідно до підпунктів 1-3 цього пункту;
5) надбавка до посадового окладу за роботу в умовах режимних обмежень залежно від ступеня секретності інформації - у розмірах, визначених законодавством (за умови встановлення).
Представник Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області пояснив, що враховуючи ті обставини, що вказаним Порядком не передбачено включення у довідку для перерахунку пенсії такої надбавки як інтенсивність праці, а тому відповідачем було надано до Пенсійного органу іншу довідку відносно ОСОБА_1, в якій було виключено надбавку за інтенсивність праці у розмірі 3500,00 грн.
Суд зазначає, що відповідно п. 1 ст. 41 до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
Також, відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 7 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" єдиний внесок нараховується для платників, зазначених у пунктах 1 (крім абзацу сьомого), частини першої статті 4 цього Закону, - на суму нарахованої кожній застрахованій особі заробітної плати за видами виплат, які включають основну та додаткову заробітну плату, інші заохочувальні та компенсаційні виплати, у тому числі в натуральній формі, що визначаються відповідно до Закону України "Про оплату праці", та суму винагороди фізичним особам за виконання робіт (надання послуг) за цивільно-правовими договорами.
За змістом наведених норм отримувані застрахованою особою суми виплат, із яких були фактично нараховані та сплачені страхові внески або збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, враховуються в заробіток (дохід) застрахованої особи для обчислення пенсії, незалежно від того, чи входять вони до структури заробітної плати.
Дослідивши наявну в матеріалах справи довідку про складові заробітної плати ОСОБА_1 для призначення пенсії особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, видану Управлінням соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області № 726 від 14.05.2018 року, що на всі види оплати праці, включені у довідку, нараховано єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, зокрема, і на надбавку за інтенсивність праці, яка була виплачена позивачу.
Тобто, враховуючи принцип пріоритетності Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" та Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування" над підзаконним нормативно-правовим актом - Порядком видачі довідок про заробітну плату для призначення пенсій окремим категоріям осіб у разі ліквідації державних органів, у яких особи працювали, а також перейменування (відсутності) їхніх посад затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України 10.05.2017 року № 750, нарахування та виплата пенсії позивачу повинна бути здійснена з урахуванням усіх видів надбавок і премій, що були виплачені позивачу за квітень 2018 року.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Таким чином, суд дійшов висновку, що дії Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської стосовно ненадання у виданій довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_1 інформації щодо виплати надбавки за інтенсивність праці та дії Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області стосовно перерахунку пенсії ОСОБА_1, є протиправними.
Щодо позовної вимоги позивача про визнання протиправними дій Валківського об'єданого управління Пенсійного фонду України Харківської області щодо неврахування в повному обсязі всіх виплат при перерахунку раніше призначеної пенсії за віком ОСОБА_1, як державному службовцю, суми надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою, як складової заробітної плати з якої сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, суд зазначає, що такі вимоги є похідними від попередніх, а тому задоволенню не підлягають.
Відповідно до ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги ОСОБА_1 до Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області, Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії підлягають частковому задоволенню.
Судові витрати підлягають розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст. ст. 2, 6-11, 14, 77, 139, 243-246, 255, 262, 295, 297 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 до Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області, Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації Харківської області про визнання протиправними дій, визнання протиправним та скасування рішення, зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації стосовно ненадання у виданій 24.07.2018 року за № 01- 24/1109 затвердженої форми довідці про складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_1 як особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, інформації щодо виплати надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Зобов'язати Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації надати інформацію у формі встановленої довідки про складові заробітної плати для призначення пенсії ОСОБА_1 як особі, яка має не менше 20 років стажу роботи на посадах, віднесених до категорії посад державної служби, і яка на момент виходу на пенсію не займає посади державної служби, щодо виплати суми надбавки за інтенсивність праці, що передбачена умовами праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.
Визнати протиправним та скасувати рішення Валківського об'єданого управління Пенсійного фонду України Харківської області №203850000204 від 25.07.2018 року стосовно проведення перерахунку раніше призначеної пенсії за віком ОСОБА_1, як державному службовцю, як такого, що проведено без врахування усіх виплат, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі, надбавки за інтенсивність праці, за відповідною (прирівняною) посадою.
Зобов'язати Валківське об'єднане управління Пенсійного фонду України Харківської області здійснити перерахунок та виплату пенсії державного службовця ОСОБА_1 з урахуванням усіх виплат, які відносяться до складової заробітної плати, з яких сплачено страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, в тому числі, суми надбавки за інтенсивність праці, що передбачена умовами праці, за відповідною (прирівняною) посадою з якої сплачується єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне стажування, з дня призначення пенсії, тобто з 14.05.2018 року.
У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог - відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 (код НОМЕР_1, адреса: вул. Польова, 2, смт. Коломак, Коломацький район, Харківська область) сплачену суму судового збору у розмірі 2114,40 грн. (дві тисячі сто чотирнадцять гривень 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Управління соціального захисту населення Коломацької районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 23141312, адреса: Соборна, 1, смт. Коломак, Коломацький район, Харківська область).
Стягнути на користь ОСОБА_1 (код НОМЕР_1, адреса: вул. Польова, 2, смт. Коломак, Коломацький район, Харківська область) сплачену суму судового збору у розмірі 2114,40 грн. (дві тисячі сто чотирнадцять гривень 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Валківського об'єднаного управління Пенсійного фонду України Харківської області (код ЄДРПОУ 40387023, адреса: вул. Пушкіна, 26, м. Валки, Харківська область).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя Бідонько А.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2018 |
Оприлюднено | 19.10.2018 |
Номер документу | 77190054 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Бідонько А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні