ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 жовтня 2018 р.м. ХерсонСправа № 2140/1586/18
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Бездрабка О.І.,
при секретарі - Рябчич А.М.,
за участю:
представника відповідача - ОСОБА_1,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Скіф" до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1,
встановив:
Фермерське господарство "Скіф" (далі - позивач) звернулося з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - відповідач), в якому просить визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1 про збільшення суми грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб на 73290,04 грн., з яких за основним платежем на 58632,03 грн., за штрафними санкціями на 14658,01 грн.
В обґрунтування позовної заяви зазначає, що розмір орендної плати встановлюється виключно договором оренди за взаємною згодою сторін, так само як і відбувається зміна умов договору, зокрема, щодо розміру орендної плати. Зміни до договору оренди земельної ділянки щодо розміру орендної плати - 3 % від нормативної грошової оцінки, які внесені на підставі рішення Господарського суду Херсонської області від 25.06.2015 р. по справі № и923/693/15, зареєстровані 23.12.2015 р. за № 12735166, а тому при подачі 20.02.2015 р. звітної декларації з плати за землю за 2015 рік у ФГ "Скіф" не було правових підстав для нарахування податкового зобов'язання у розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки. Таким чином, збільшення органом доходів і зборів позивачу суми грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб є необґрунтованим та безпідставним.
Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи від 08.08.2018 р. справу передано для розгляду судді Варняку С.О.
Ухвалою від 09.08.2018 р. відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та призначено судове засідання на 27.08.2018 р.
27.08.2018 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що Законом України "Про запобігання фінансової катастрофи та створення передумов для економічного зростання в Україні" до Податкового кодексу України внесено зміни, які набули чинності з 01.04.2014 р., якими пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України викладено у новій редакції. Зокрема, пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Таким чином законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи збігаються її розмір із визначеним у договорі. Оскільки позивач при подачі податкової декларації за землю за 2015 рік визначив розмір орендної плати нижче, ніж 3 % нормативної грошової оцінки земельної ділянки, відповідачем правомірно донараховано грошові зобов'язання з орендної плати згідно податкового повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1.
Судові засідання, призначені на 27.08.2018 р. та 10.09.2018 р., відкладено у зв'язку з неявкою позивача.
10.09.2018 р. від позивача надійшла відповідь на відзив, згідно якої вказує, що відповідачем не наведено, з посиланням на норми матеріального права, жодного спростування обґрунтувань позивача.
На підставі службової записки судді Варняк С.О. від 12.09.2018 р. та розпорядження заступника керівника апарату суду від 13.09.2018 р. № 155 проведено повторний автоматизований розподіл судової справи між суддями, за результатами якого головуючим суддею визначено суддю Бездрабка О.І.
Ухвалою від 14.09.2018 р. суддею Бездрабко О.І. прийнято справу до провадження та призначено судове засідання на 03.10.2018 р.
Ухвалою від 03.10.2018 р. відкладено розгляд справи для витребування доказів до 09.10.2018 р.
09.10.2018 р. від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представник відповідача в судовому засіданні заперечувала проти задоволення позову з підстав, викладених у відзиві.
Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову виходячи з наступного.
Судом встановлено, що 16.07.2003 р. між Верхньорогачицькою районною державною адміністрацією та ФГ "Скіф" укладено договір оренди землі терміном на п'ять років, відповідно до якого позивач прийняв в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 101,63 га, для сільськогосподарського виробництва, що знаходиться за межами населеного пункту смт.Верхній Рогачик.
Згідно п.3.1 договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі двічі на рік рівними частинами по 50 грн. за один га орендованої землі; всього орендна плата за період оренди складає двадцять п'ять тисяч грн. Орендна плата коректується кожного року з урахуванням коефіцієнту індексації у відповідності до індексу інфляції.
Додатковою угодою, яку зареєстровано 03.03.2010 р. за № 041071800009, внесено зміни до договору оренди від 21.08.2003 р., а саме щодо: площі земельної ділянки - 101,18 га, строку дії договору - 10 років, починаючи з дати реєстрації цього договору, розміру орендної плати - 173,13 грн. за 1 га ріллі на рік, що становить 1,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Додатковою угодою, яка зареєстрована 17.03.2010 р. за № 041071800009.1, внесено зміни щодо строку дії договору - 20 років, починаючи з дати реєстрації цього договору.
Згідно з Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20.09.2017 р. до договору оренди земельної ділянки від 21.08.2003 р. на підставі рішення Господарського суду Херсонської області від 25.06.2015 р. по справі № 923/693/15 23.12.2015 р. за № 12735166 зареєстровано зміни щодо розміру орендної плати - 3 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки на рік.
За даними Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 20.06.2017 р. № 11-21-0.63-4936/2-17, площа земельної ділянки, наданої в оренду ФГ "Скіф", складає 99,55 га, а згідно інформації відділу у Верхньорогачицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.10.2017 р. № 78/407-17-0.23, розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки ФГ "Скіф" площею 99,55 га станом на 01.01.2015 р. складає 2671954 грн.
20.02.2015 р. ФГ "Скіф" подано декларацію з плати за землю за 2015 рік № НОМЕР_2, у якій задекларовано податкове зобов'язання з орендної плати в розмірі 0,8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що складає 21526,59 грн. на рік.
28.11.2017 р. на підставі наказу Головного управління ДФС у Херсонській області від 31.10.2017 р. № 986 посадовою особою відповідача проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ФГ "Скіф" з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Верхньорогачицької селищної ради Верхньорогачицького району за період з 01.01.2015 р. по 31.12.2015 р., за результатами якої складено акт від 29.11.2017 р. № 19/21-22-12-05/32151422.
В акті зафіксовано виявлені перевіркою порушення, а саме: пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК, внаслідок чого встановлено заниження податкових зобов'язань з орендної плати за період з 01.01.2015 р. по 31.12.2015 р. в сумі 58632,03 грн.
На думку відповідача, ФГ "Скіф" не враховано та не сплачено орендну плату за землю у 2015 році у розмірі, встановленому пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК, який повинен складати не менше 80158,62 грн.
На підставі акта перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1, яким позивачу збільшено суму грошового зобов'язання по орендній платі з юридичних осіб на 73290,04 грн., з яких за основним платежем - 58632,03 грн. та за штрафними (фінансовими) санкціями - 14658,01 грн.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.
Зі змісту Земельного кодексу України та Закону України від 06.10.1998 р. № 161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 161-XIV) вбачається, що користування землею в Україні є платним.
Податковий кодекс України, відповідно до п.1.1 ст.1, регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
За змістом пп.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин) плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відповідно до п.269.1 ст.269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст пп.14.1.73 п.14.1 ст.14 ПК України, - це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності.
Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (пп.14.1.136 п.14.1 ст.14 ПК України).
Справляння плати за землю, в тому числі і орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII ПК України.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки, оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства (п.288.1 статті 288 ПК України).
За змістом ст.21 Закону № 161-XIV розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до ПК).
Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки незалежно від того, чи збігається її розмір із визначеним у договорі.
Відповідно до пп.16.1.4 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Отже, річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у його п.5.2 ст.5, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України.
Аналогічна правова позиція щодо застосування зазначених норм матеріального права вже неодноразово була висловлена Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 24.04.2015 р. (справа № 131а15), від 14.03.2017 р. (справа № 21-2246а16), а також Верховним Судом у постановах від 24.01.2018 р. (справа № 817/206/15), від 07.03.2018 р. (справа № 813/6875/14), від 29.08.2018 р. (справа № 804/1866/16).
Згідно ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Базою оподаткування земельним податком, зокрема, є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом (пп.271.1.1 п.271.1 ст.271 ПК України).
Відповідно до п.288.7 ст.288 ПК України податковий період, порядок обчислення орендної плати, строк сплати та порядок її зарахування до бюджетів застосовується відповідно до вимог статей 285 - 287 цього розділу.
Згідно п.286.1 ст.286 ПК України, яка визначає порядок обчислення плати за землю, підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру. Відповідні центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва, щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 286.2 статті 286 ПК України визначено, що платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, наведеною нормою закріплено обов'язок платника земельного податку, а відповідно до п.288.7 ст.288 ПК України й платника орендної плати за землю, подавати дані ДЗК про нормативну грошову оцінку землі разом із першою декларацією та у разі зміни такої оцінки.
При цьому за правилами ч.2 ст.18 Закону України від 11.12.2003 р. № 1378-IV "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Звертаючись до суду з позовом, ФГ "Скіф" на обґрунтування протиправності оскаржуваного рішення посилається на те, що чинне законодавство не зобов'язує орендаря земельної ділянки сплачувати орендну плату у розмірі, що не відповідає визначеному в договорі оренди, у разі законодавчої зміни граничного розміру такої плати до внесення змін у відповідний договір. На врахування відповідачем при обчисленні орендної плати за землю нормативної грошової оцінки землі, яка не відповідає дійсності, ФГ "Скіф" не вказує.
Судом встановлено, що при обчисленні орендної плати за надану ФГ "Скіф" земельну ділянку за 2015 рік відповідач використав розмір нормативної грошової оцінки цієї ділянки, який зазначено в інформації відділу у Верхньорогачицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.10.2017 р. № 78/407-17-0.23.
Так, згідно цих даних станом на 01.01.2015 р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка надано ФГ "Скіф", становить 2671954 грн.
Позивачем у поданій до контролюючого органу податковій декларації з плати за землю від 20.02.2015 р. № НОМЕР_2 задекларовано податкове зобов'язання з плати за землю в розмірі 0,8 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а саме - 21526,59 грн.
В той же час, з урахуванням вимог пп.288.5.1 п.288.5 ст.288 ПК України щодо нижньої граничної межі річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки - 3 %, вказаної відділом у Верхньорогачицькому районі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області нормативної грошової оцінки наданої позивачу земельної ділянки - 2671954 грн., розмір орендної плати за 2015 рік не може бути меншим 80158,62 грн. ((2671954 грн. х 3 %) : 100 %).
Оскільки позивачем задекларовано в податковій декларації розмір орендної плати за 2015 рік у сумі 21526,59 грн., то відповідачем правомірно донараховано грошові зобов'язання з орендної плати за 2015 рік у сумі 58632,03 грн. (80158,62 грн. - 21526,59 грн.).
Положеннями п.123.1 ст.123 ПК України передбачено, що у разі якщо контролюючий орган самостійно визначає суму податкового зобов'язання платника податків на підставі визначених, зокрема, пп.54.3.2 п.54.3 ст.54 ПК України, зазначене тягне за собою накладення на платника податків штрафу в розмірі 25 відсотків суми визначеного податкового зобов'язання.
Так як контролюючим органом було донараховано позивачу грошові зобов'язання з орендної плати у сумі 58632,03 грн., то розмір штрафних санкцій складає 14658,01 грн. ((58632,03 грн. х 25 %) :100 %).
Підсумовуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про правомірність нарахування ФГ "Скіф" грошових зобов'язань з орендної плати за 2015 рік згідно податкового повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1, а тому позовні вимоги ФГ "Скіф" не підлягають задоволенню.
Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 194, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -
вирішив :
Відмовити в задоволенні позову Фермерського господарства "Скіф" (74405, Херсонська область, Верхньорогачицький район, с.Вишневе, вул.Фрунзе, буд.23, код ЄДРПОУ 32151422) до Головного управління ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73026, м.Херсон, пр-т Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 39394259) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.12.2017 р. № НОМЕР_1.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 16 жовтня 2018 р.
Суддя Бездрабко О.І.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.10.2018 |
Оприлюднено | 19.10.2018 |
Номер документу | 77190085 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Бездрабко О.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні