Рішення
від 18.10.2018 по справі 0540/7425/18-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

18 жовтня 2018 р. Справа№0540/7425/18-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов'янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бабаш Г.П., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження (у порядку письмового провадження) в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1, Донецька область, м. Комсомольське, вул. Горького, 36/5) до Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області (ЄДРПОУ:20399694, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелінського, 27-а), відповідач 2, ОСОБА_2 об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (ЄДРПОУ: 42171861, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелінського, 27-а) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання поновити виплату, та виплатити пенсію з 01 вересня 2014 року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач зареєстрований за адресою: Донецьк, м. Комсомольське, вул. Горького, 36/5. До вересня 2014 року отримував пенсію в Управлінні Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області.

З відповіді ОСОБА_3 управління ПФУ в Донецькій області від 10.11.2017 року № 1493-В-0 позивач дізнався, що виплата пенсії проведена по серпень 2014 року.

У травні 2018 року позивач повторно звернувся до ГУ ПФЦ в Донецькій області та до Управління ПФУ в Старобешівському районі з запитом про поновлення виплати пенсії. Листом ГУ ПФУ в Донецькій області позивача повідомлено, що єдиним можливим способом отримання пенсії є реєстрація у якості ВПО і переміщення на підконтрольну українському уряду території.

На даний час позивач проживає за адресою своєї реєстрації та не має можливості виїхати на територію, підконтрольну уряду України, через похилий вік та незадовільний стан здоров`я.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 23.08.2018 року відкрито провадження в адміністративній справі, за правилами спрощеного судового провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Ухвалою суду від 11.10.2018 року залучено другого відповідача ОСОБА_2 об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області.

ОСОБА_2 об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області до суду надано відзив на адміністративний позов в якому зазначено, що відповідно до постанови від 12.05.2015 року №9-1 Про здійснення повноважень з обслуговування страхувальників та Положення про управління Пенсійного фонду України в районах, містах, районах у містах, а також про об`єднанні управління, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 22.12.2014 року №28-2, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.01.2015 року №41/26486 повноваження Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області тимчасово не здійснюють в повному обсязі свої повноваження, а ОСОБА_2 об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області здійснюють повноваження з обслуговування страхувальників, що перебувають в управлінні Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області.

Разом з цим, ОСОБА_2 об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Донецької області зазначено, що відсутність у пенсіонера реєстрації згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік особи, які переміщуються з тимчасово окупованої території України або району проведення анти терористичної операції, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 року №509, не позбавляє їх права на пенсію, однак виплачуватись вона може з дотриманням вимог чинного законодавства України. Виходячи з вищевикладеного, ОСОБА_1 на обліку у Маріупольському об`єднаному управлінні Пенсійного фонду України Донецької області не перебувала та не зверталась до управління із заявою про поновлення виплати пенсії.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області в своїх поясненнях по адміністративній справі зазначило, що на даний час управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області є самостійною юридичною особою, яка у зв`яку із проведенням антитерористичної операції тимчасово не функціонує, керівний склад відсутній.

Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області вказує на те, що відомості щодо пенсійної справи ОСОБА_1 в управлінні відсутні, докази перебування позивача на території підконтрольній Україні відсутні.

Таким чином, позивач не надавав доказів щодо вжиття заходів, спрямованих на отримання пенсії на території підконтрольній Україні та звернення до органів Пенсійного фонду України, відповідно до порядку отримання соціальних виплат в умовах проведення антитерористичної операції. На підставі вищевикладеного Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області просить відмовити в задоволенні позовних вимог.

Розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 263 КАС України без проведення судового засідання та виклику осіб, які беруть участь у справі.

Відповідно статті 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.

Позивач, ОСОБА_1, ІНФОРМАЦІЯ_1, є пенсіонером, що підтверджується копією пенсійного посвідчення №14260.

Як вбачається з копії паспорта позивача серія ВЕ 257504 місце проживання зареєстровано за адресою: ІНФОРМАЦІЯ_2, б. 36, кв. 5.

У відповіді ОСОБА_3 управління ПФУ в Донецькій області від 10.11.2017 року № 1493-В-01 зазначено, що виплата пенсії позивачу проведена по 31.08.2014 року.

В листі ОСОБА_3 управління ПФУ в Донецькій області від 07.06.2018 року № 1983-В-01 зазначено, що єдиним можливим способом отримання пенсії є реєстрація у якості ВПО і переміщення на підконтрольній Українській владі території.

З листа Центрального об`єднаного управління Пенсійного фонду України м. Маріуполя Донецької області від 31.05.2018 №217/В-01-01-08 вбачається, що позивач на обліку в управлінні не перебуває. Із заявою щодо взяття на облік пенсійної справи не звертався.

Із встановлених обставин вбачається, що між позивачем та відповідачем, як фізичною особою та суб`єктом владних повноважень, виник публічно-правовий спір у сфері соціального захисту, з приводу правомірності невиплати виплати такого виду страхової виплати, як пенсія.

Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд приходить до висновку про те, що позов не підлягає задоволенню з таких підстав.

Згідно ст. 46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Частиною 1 ст. 49 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» встановлено підстави припинення виплати пенсії та визначено, що виплата пенсії припиняється або за рішенням територіальних органів Пенсійного фонду, або за рішенням суду.

ОСОБА_3 Управління Пенсійного фонду України в Донецькій області від 10.11.2017 року 1493-В-01, позивачеві запропоновано особисто з'явитися в якості внутрішньо переміщеної особи до Управління Пенсійного фонду за місцем реєстрації, оскільки, позивач перебуває на обліку в Управлінні Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області. Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 07.11.2014 року 1085-р, Старобешівський район Донецької області віднесено до населених пунктів, на території яких органи державної влади не здійснюють свої повноваження.

Передбачене Конституцією України право громадян на соціальний захист конкретизоване у Законі України від 09.07.2003 № 1058-ІV «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі Закон № 1058-ІV) та Законі України від 05.11.1991 № 1788-XII «Про пенсійне забезпечення» (далі Закон № 1788-XII).

Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1058-ІV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають: громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.

Позивач є громадянином України і у відповідності до ч. 1 ст. 26 Закону № 1058-ІV за наявності відповідного страхового стажу набула право на отримання пенсії.

Як було встановлено судом, позивач, не є внутрішньо переміщеною особою, відповідну довідку не отримував.

Згідно зі статтею 14 Закону України від 20 березня 2003 року № 638-IV «Про боротьбу з тероризмом» (зі змінами, внесеними згідно із Законом України від 5 червня 2014 року) передбачено, що у районі проведення АТО можуть вводитися тимчасові обмеження прав і свобод громадян.

Постановою Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» установлено, що призначення та продовження виплати усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг за рахунок коштів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою, виданою згідно з Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509.

Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення АТО на території Донецької та Луганської областей.

Національний банк України (далі НБУ) постановою від 23 липня 2014 року № 436 на території Донецької та Луганської областей з 24 липня 2014 року запровадив надзвичайний режим роботи банківської системи.

Постановою від 6 серпня 2014 року № 466 «Про призупинення здійснення фінансових операцій» НБУ зобов'язав банки України, небанківські установи та національного оператора поштового зв'язку, які є учасниками платіжних систем, призупинити здійснення усіх видів фінансових операцій на території, яка не контролюється українською владою.

Порядок та умови отримання пенсії особам, які зареєстровані на тимчасово окупованій території України, на якій органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, передбачений Законом України від 20.10.2014 № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» , Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509, постановою Кабінету Міністрів України «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» від 05.11.2014 № 637, відповідно до яких пенсія та заборгованість особам, які перебувають в районі проведення антитерористичної операції, виплачується після їх звернення з заявою до будь-якого органу Пенсійного фонду України за місцем знаходження особи на території підконтрольній Україні та надання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.10.2014 № 509 «Про облік осіб, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції» для продовження виплати пенсії, пенсіонеру необхідно особисто стати на облік в управлінні соціального захисту населення за місцем проживання (перебування) на території, яка контролюється українською владою та отримати довідку про взяття на облік особи, яка переміщується з тимчасово окупованої території України або району проведення антитерористичної операції та надати її до управління Пенсійного фонду України за місцем фактичного проживання (перебування).

Постановою Кабінету Міністрів України від 08 червня 2016 року № 365 затверджено Порядок призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам (далі - Порядок) та Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування (далі - Порядок № 365).

Відповідно до ч. 1 Порядку, він визначає механізм призначення (відновлення) внутрішньо переміщеним особам виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг (далі - соціальні виплати) за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Документом, що підтверджує статус внутрішньо переміщеної особи, є довідка, видана такій особі відповідно до Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 1 жовтня 2014 року № 509 "Про облік внутрішньо переміщених осіб" (ч. 2 Порядку).

Згідно з ч. 5 Порядку для призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщена особа, а у визначених законодавством випадках - її законний представник подає відповідну заяву до органу, що здійснює соціальні виплати на території, де зазначена особа перебуває на обліку за місцем її фактичного проживання/перебування, незалежно від факту реєстрації місця проживання/перебування.

До заяви додається копія довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи та пред'являється оригінал такої довідки.

Відповідно до п. 7 Порядку для призначення (відновлення) соціальних виплат структурний підрозділ з питань соціального захисту населення за власною ініціативою або за зверненням органів, що здійснюють соціальні виплати, протягом 15 робочих днів з дня отримання відповідної заяви внутрішньо переміщеної особи або з дня надходження звернення від органів, що здійснюють соціальні виплати, проводить перевірку достовірності зазначеної в заяві інформації про фактичне місце проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи.

Відповідно до постанови Верховної Ради України від 17 березня 2015 року № 252-VIII, а також Закону України від 16 вересня 2014 року № 1680-VII «Про визначення окремих районів, міст, селищ і сіл Донецької та Луганської областей, в яких запроваджується особливий порядок місцевого самоврядування» м. Донецьк визнано тимчасово окупованою територією.

Як вбачається з Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області не є ліквідованим, не знаходиться в стані припинення або реорганізації. Проте як зазначено в поясненнях ОСОБА_3 управління Пенсійного фонду України в Донецькій області діяльність управління не здійснює у зв'язку з відсутністю організаційних та технічних умов, необхідних для його функціонування. Керівний склад працівників управління - відсутній.

Отже, особи з населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють або здійснюють не в повному обсязі свої повноваження, мають право на одержання пенсійних виплат за умови переміщення в населенні пункти, на території яких органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі.

Судом встановлено, що позивач до будь-якого органу Пенсійного фонду України на території, підконтрольній українській владі, із заявою про виплату щомісячних пенсійних виплат не зверталася.

Державою на законодавчому рівні гарантовано та врегульовано питання надання соціальних послуг за рахунок коштів Пенсійного фонду, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення АТО. Їх права в повній мірі захищено Законом України від 20 жовтня 2014 року № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» , актами Кабінету Міністрів України, іншим нормативно-правовими актами. На законодавчому рівні також визначено, що фінансування видатків з бюджетів фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування на тимчасово неконтрольованих українською владою територіях здійснюватиметься тільки після повернення вказаних територій під контроль органів державної влади.

Отже, жодними нормативними актами, що регламентують порядок та умови отримання пенсії у період збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, масових порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру, не передбачено здійснення пенсійних виплат потерпілим, які не перемістились із тимчасово окупованої території на підконтрольні органам державної влади території.

Таким чином, суд приходить до висновку, що у позивача відсутні правові підстави для визнання бездіяльності відповідачів протиправною, а також отримання пенсійних виплат. Так, із серпня 2014 року по теперішній час м. Донецьк знаходиться в зоні проведення антитерористичної операції, відповідач свою діяльність там не здійснює. Отже, за відсутності звернення позивача до органу пенсійного фонду на підконтрольній українській владі території, у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог.

Керуючись ст. ст. 139, 244-250, 255, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 (РНОКПП: НОМЕР_1, Донецька область, м. Комсомольське, вул. Горького, 36/5) до Управління Пенсійного фонду України в Старобешівському районі Донецької області (ЄДРПОУ:20399694, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелінського, 27-а), відповідач 2, ОСОБА_2 об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (ЄДРПОУ: 42171861, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Зелінського, 27-а) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції протягом тридцяти днів з дня його проголошення. У разі застосування судом ч. 3 ст. 243 КАС України зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Бабаш Г.П.

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2018
Оприлюднено22.10.2018
Номер документу77243558
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —0540/7425/18-а

Ухвала від 25.02.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Мороз Л.Л.

Постанова від 09.01.2019

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 06.12.2018

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Міронова Галина Михайлівна

Ухвала від 11.10.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Рішення від 18.10.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

Ухвала від 23.08.2018

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Бабаш Г.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні