Рішення
від 10.10.2018 по справі 820/3124/18
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710 Рішення

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

"10" жовтня 2018 р. № 820/3124/18

Харківський окружний адміністративний суд у складі

Головуючого судді Спірідонов М.О.

за участю секретаря судового засідання Попова А.О.

прокурора - Фещенко В.Л.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представника третьої особи - ОСОБА_2

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження в приміщенні Харківського окружного адміністративного суду адміністративну справу за позовом

Заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 (вул. Сумська, буд. 76,м. Харків,61002) в інтересах держави в особі Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції 7) до державного реєстратора у Павлівській сільській раді Богодухівського районну Харківської області ОСОБА_3 (пл. Святодухівська, буд. 2,м. Богодухів, Харківська область, Богодухівський район,62103, код ЄДРПОУ40345629), треті особи - ТОВ "Науково-виробнича фірма "Ембріон" (61176, АДРЕСА_1), ТОВ "Актуаль" (63404, Харківська область, Зміївський район, м. Зміїв, вул. Лугова, 8), Департамент містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (61003, м. Харків, вул. Квітки-Основяненка, 7) про скасування рішення ,

В С Т А Н О В И В:

Позивач, Заступник керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 в інтересах держави в особі Харківської міської ради, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в якому просить суд скасувати рішення державного реєстратора сектору державної реєстрації Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №29467991 від 28.04.2016.

В обґрунтування позову зазначено, що державним реєстратором сектору державної реєстрації Богодухівської районної державної адміністрації ОСОБА_4 28.04.2016 прийнято рішення про державну реєстрацію №29467991. На підставі прийнятого рішення ОСОБА_3 вніс відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про об'єкт нерухомого майна №913875663251, а саме нежитлову будівлю (виробничу майстерню): літ. А-1 площею 227,8 кв.м., розташовану за адресою: м. Харків, вул. Тваринників, 4, а також вніс відомості про право приватної власності на вказаний об'єкт нерухомого майна за Товариством з обмеженою відповідальністю Науково - виробнича фірма Ембріон (код 23330007). Позивач вважає, що такими діями державного реєстратора порушено інтереси громади міста Харкова, представником якої є Харківська міська рада. Адже своїм рішенням державний реєстратор фактично легалізував самочинну - реконструкцію на території міста Харкова.

Прокурор та представник позивача - Харківської міської ради, в судове засідання з'явилися, позовні вимоги підтримали та просили суд їх задовольнити в повному обсязі.

Представник третьої особи - Товариства з обмеженою відповідальністю Науково - виробнича фірма Ембріон , в судове засідання з'явився, щодо задоволення позовних вимог заперечував.

Відповідач в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином, про причини неявки суду не повідомив.

Представники третіх осіб - ТОВ "Актуаль" та Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради, в судове засідання не з'явилися, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином, про причини неявки суду не повідомили.

Суд, вислухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що в провадженні Київського ВП ГУНП в Харківській області перебуває об'єднане кримінальне провадження №42017221080000141 від 05.05.2017 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст.365-2, ч.2 ст.364, ст.356 КК України. Відомості до ЄРДР внесені зокрема за інформацією Департаменту територіального контролю Харківської міської ради про те, що суб'єкти господарювання, що здійснюють технічну інвентаризацію об'єктів нерухомого майна, серед яких ТОВ Актуаль , зловживаючи своїми повноваженнями, незаконно видали довідки з зазначенням помилок у технічних паспортах на об'єкти нерухомого майна, які стали підставою для внесення змін до реєстрів речових прав на нерухоме майно, що завдало істотної шкоди територіальній громаді міста Харкова.

Також судовим розглядом встановлено, що процесуальне керівництво досудовим розслідуванням у вказаному об'єднаному кримінальному провадженні здійснюється Харківською місцевою прокуратурою №2.

На даний час досудове розслідування по даному кримінальному правопорушенню триває.

В рамках кримінального провадження проведено ряд обшуків в тому числі в приміщеннях ТОВ Актуаль 17.07.2017 року.

Судом встановлено, що державним реєстратором сектору державної реєстрації Богодухівської районної державної адміністрації ОСОБА_4 28.04.2016 року було прийнято рішення про державну реєстрацію №29467991. На підставі прийнятого рішення відповідачем внесено відомості до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про об'єкт нерухомого майна №913875663251, а саме нежитлову будівлю (виробничу майстерню): літ. А-1 площею 227,8 кв.м., розташовану за адресою: м. Харків, вул. Тваринників, 4, а також відомості про право приватної власності на вказаний об'єкт нерухомого майна за Товариством з обмеженою відповідальністю Науково - виробнича фірма Ембріон (код 23330007).

Відповідно до відомостей Державного реєстру №119246503, станом на 02.04.2018 року підставою виникнення права власності був договір купівлі - продажу №1982 від 16.07.2002 року.

Відповідно до вищевказаного договору ТОВ НВФ Ембріон було придбано по вул. Тваринників, 5 будівлю столярної майстерні літ. А-1 залишкова частина - складає 30%, будівля розчинного вузла літ. Б-1 залишкова частина - 32%, пилорама літ. В-1 залишкова частина складає 43%.

Також судом встановлено, що на теперішній час адресою будівлі є Тваринників, 4 у м. Харкові, у зв'язку зі зміною адреси на підставі рішення Харківської міської ради Про зміну та впорядкування адрес від 23.09.2015 №1985/15 відповідно до якого адресу змінено з смт. Кулиничі Харківського району, вул. Тваринників, 5, 5-г на м. Харків, вул. Тваринників, 4 .

Судовим розглядом було встановлено, що місцевою прокуратурою також було вилучено проект реконструкції нежитлової будівлі, виданий ТОВ Актуль , відповідно до якого встановлено, що літ. А-1 становить площу 227,8 кв.м. та договір №084-11/16 на виконання проектних робіт, укладений між ТОВ Актуаль та ТОВ НВФ Ембріон .

Відповідно до п. 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 № 461, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Відповідно до ст. 18 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.

Відповідно до ч. 2 ст. 5 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , якщо законодавством . передбачено прийняття в експлуатацію нерухомого майна, державна реєстрація прав на таке майно проводиться після прийняття його в експлуатацію в установленому законодавством порядку.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 376 ЦК України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.

Частиною 1 статті 9 Закону України Про архітектурну діяльність передбачено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності .

Стаття 34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності передбачає, що Замовник має право виконувати будівельні роботи (реконструкцію) після направлення замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування; реєстрації органом державного, архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до І-ПІ категорій складності.

Відповідно до п. 3 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 № 461, прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з незначними наслідками (СС1), та об'єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об'єкта до експлуатації.

Суд зазначає, що інформація щодо направлення відповідного повідомлення (декларації) ТОВ НВФ Ембріон до органів Державної архітектурно-будівельної інспекції України на офіційному сайті цього центрального органу влади (http://www.dabi.gov.ua/) в розділі реєстр дозвільних документів відсутня.

Також судом встановлено, що відповідно до листа Департаменту територіального контролю Харківської міської ради від 06.03.2018 №6125/0/226-18 дозвіл на будівництво не надавався, перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил на об'єктах ТОВ НВФ Ембріон Інспекцією ДАБК не проводились.

Внаслідок прийняття оспорюваного рішення державного реєстратора ТОВ НВФ Ембріон незаконно набув право власності на зазначений об'єкт самочинного будівництва.

Згідно зі ст. 1 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , територіальна громада - жителі, об'єднані постійним проживанням у межах села, селища, міста, що є самостійними адміністративно-територіальними одиницями.

Відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , однією з форм місцевого самоврядування є представництво спільних інтересів територіальних громад сіл, селищ, міст через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Таким чином, органи місцевого самоврядування в особі сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів поєднують в собі охоронні (контрольні) функції та функції суб'єкта права власності з усіма притаманними йому правомочностями щодо володіння, користування та розпорядження об'єктом права власності.

Згідно зі ст. 145 Конституції України права місцевого самоврядування захищаються в судовому порядку.

Відповідно до ст. 4 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні одним з основних принципів місцевого самоврядування є судовий захист прав місцевого самоврядування.

З метою виявлення об'єктів самочинного будівництва на території міста Харкова та вжиття відповідних заходів, в тому числі позовного характеру, створено Департамент територіального контролю Харківської міської ради.

Відповідно до п.п. 2.1., 2.2. Положення про Департамент територіального контролю Харківської міської ради, затвердженого рішенням 1 сесії Харківської міської ради 7 скликання Про затвердження положень виконавчих органів Харківської міської ради 7 скликання від 20.11.2015 №7/15, метою Департаменту є забезпечення належного використання та охорони земель комунальної власності територіальної інспекції України на офіційному сайті цього центрального органу влади (http://www.dabi.gov.ua/) в розділі реєстр дозвільних документів відсутня.

Основним завданням Департаменту є здійснення самоврядного контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного законодавства України, забезпечення виконання повноважень з питань державного архітектурно-будівельного контролю.

Відповідно до пп. 3.1.13., 3.1.22. вказаного Положення, Департамент відповідно до покладених на нього завдань:

- готує претензії, позовні заяви, інші процесуальні документи до суду від імені Харківської міської ради з питань, віднесених до повноважень Департаменту та Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю;

- вживає заходів щодо припинення самочинного будівництва на землях територіальної громади міста Харкова, самовільного зайняття земельних ділянок, забезпечує виконання рішень Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Департаменту про заборону експлуатації об'єктів будівництва, не прийнятих в експлуатацію.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Реєстраційна дія - державна реєстрація прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав.

Відповідно до положень ч.1 ст. 6 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" організаційну систему державної реєстрації прав становлять державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Згідно з приписами ст. 11 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав.

Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх обєднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

Частиною 1 ст. 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб'єкта державної реєстрації прав можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.

Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, а рішення державного реєстратора сектору державної реєстрації Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №29467991 від 28.04.2016 року є таким, що підлягає скасуванню, оскільки зазначене рішення відповідачем було прийняте з порушенням процедури прийняття рішень про державну реєстрацію.

Керуючись ст.ст.246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Заступника керівника Харківської місцевої прокуратури № 2 (вул. Сумська, буд. 76,м. Харків,61002) в інтересах держави в особі Харківської міської ради (61003, м. Харків, майдан Конституції 7) до державного реєстратора у Павлівській сільській раді Богодухівського районну Харківської області ОСОБА_3 (пл. Святодухівська, буд. 2,м. Богодухів,Харківська область, Богодухівський район,62103, код ЄДРПОУ40345629), треті особи - ТОВ "Науково-виробнича фірма "Ембріон" (61176, АДРЕСА_1), ТОВ "Актуаль" (63404, Харківська область, Зміївський район, м. Зміїв, вул. Лугова, 8), Департамент містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (61003, м. Харків, вул. Квітки-Основяненка, 7) про скасування рішення - задовольнити в повному обсязі.

Скасувати рішення державного реєстратора сектору державної реєстрації Богодухівської районної державної адміністрації Харківської області ОСОБА_4 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №29467991 від 28.04.2016.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Повний текст рішення виготовлено 19 жовтня 2018 року.

Суддя Спірідонов М.О.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.10.2018
Оприлюднено22.10.2018
Номер документу77244435
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —820/3124/18

Постанова від 18.12.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 18.09.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Прокопенко Олександр Борисович

Ухвала від 24.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 24.05.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Постанова від 11.04.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 18.02.2019

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Присяжнюк О.В.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 28.11.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні