Рішення
від 08.10.2018 по справі 817/1773/18
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

08 жовтня 2018 року м. РівнеСправа №817/1773/18

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., за участю секретаря судового засідання Мидловець Л.О., сторін та інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представники ОСОБА_1, ОСОБА_2,

відповідача 1: представник ОСОБА_3,

відповідачі 2,3: не прибули,

третьої особи відповідача: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_4 громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області доРівненської обласної державної адміністрації, голови Рівненської обласної державної адміністрації, заступника голови облдержадміністрації ОСОБА_5, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_4 громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_4 громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області звернулася до суду з позовом до Рівненської обласної державної адміністрації (далі - Рівненська ОДА, відповідач 1), голови Рівненської обласної державної адміністрації (далі - відповідач 2), заступника голови облдержадміністрації ОСОБА_5 (далі - відповідач 3) про визнання протиправним та скасування розпорядження від 13.06.2018 №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району".

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що оспорюване рішення є протиправним, оскільки релігійна громада УПЦ с.Мнишин здійснює правомірне користування приміщенням храму з 1876 року, а тому у відповідачів були відсутні будь - які підстави для визнання потреби в користуванні культовою будівлею в с.Мнишин за двома громадами.

Ухвалою суду від 30.07.2018 відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Разом з тим, залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_4 громаду Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області. При цьому, судом встановлено строк для подачі відповідачами відзиву на позовну заяву (відзив), а третій особі - пояснення (заперечення).

У встановлений судом строк відповідачем 1 до суду подано відзив, у якому він заперечив проти задоволення позовних вимог.

У відповіді на відзив представник позивача підтримав позовні вимоги повністю.

У встановлений судом строк відповідачами 2 та 3 відзивів суду не подано.

У встановлений судом строк третьою особою пояснень (заперечень) суду не подано.

18.09.2018 протокольною ухвалою судом закрито підготовче провадження та призначено розгляд справи по суті.

У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали та суду пояснили, що на території ОСОБА_6 сільської ради в с.Мнишин Гощанського району Рівненської області знаходиться культова споруда - церква Покрови Богородиці (дер.) 1876 року, що є пам'яткою архітектури місцевого значення та перебуває у користуванні позивача. 22.06.2018 представники позивача дізналися про те, що 13.06.2018 голова Рівненської обласної державної адміністрації прийняв розпорядження №386 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району", яким, зокрема, визначив, що потребу у користуванні культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району Рівненської області мають релігійні громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області та ОСОБА_4 громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області та доручив відповідним органам розпочати процедуру вирішення питання про почерговість богослужінь у вказаному храмі релігійними громадами в разі недосягнення домовленості між ними. Вважають, що голова Рівненської обласної державної адміністрації прийняв спірне розпорядження в результаті помилкового тлумачення положень статті 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» , позаяк культова споруда та майно, яке в ній знаходиться були передані позивачу, який користується ними правомірно, не порушуючи умов користування. У зв'язку з цим вважають, що у голови Рівненської ОДА відсутні будь-які підстави для односторонньої зміни умов або припинення права безоплатного користування спірною спорудою і майном. Зазначили, що відповідач 1 не врахував, що на випадки, коли культова будівля вже знаходиться у правомірному користування якоїсь однієї релігійної організації, дані правила не поширюються. У цьому разі договори про надання релігійним організаціям у користування культових та інших будівель і майна можуть бути розірвані або припинені в порядку й на підставах, передбачених цивільним законодавством. Також зазначили, що приймаючи оскаржене розпорядження про визначення почергового користування культовою будівлею двома релігійними громадами, державний орган проігнорував факт перебування її у правомірному користуванні однієї з них та не вжив заходів щодо припинення такого користування у встановленому цивільним законодавством порядку. Це призвело до порушення положень статті 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» при її застосуванні. Просили скасувати спірне розпорядження, яким порушено його права, свободи та інтереси.

У судовому засіданні представник відповідача 1 проти позову заперечив, надавши пояснення тотожні відзиву. Зокрема, вказав, що оскаржене розпорядження голови Рівненської обласної державної адміністрації від 13.06.2018 №386 було видане після одержання позитивних висновків Гощанської районної державної адміністрації від 14.05.2018, ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району від 20.04.2018 та з метою врегулювання міжконфесійного конфлікту і забезпечення прав віруючих релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, враховуючи відсутність згоди на почергове користування Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району з боку релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і те, що у с.Мнишин Гощанського району відсутні інші православні культові будівлі. Відповідач-1 також ствердив, що відповідно до ст.17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» культова будівля і майно, що є державною власністю може передаватися у почергове користування двом або більше релігійним громадам за їх взаємною згодою. При відсутності такої згоди державний орган визначає порядок користування культовою будівлею і майном шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. Також вказав, що спірне рішення прийнято за результатами розгляду клопотання релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області з метою дотримання обов'язку щодо забезпечення нейтралітету й безсторонності з боку органів державної влади та право громадян користуватися для задоволення потреб об'єктами права державної та комунальної власності відповідно до закону. Також повідомив, що графік користування між собою ОСОБА_4 громади можуть встановити самі, як це існує у Рівненській та інших областях України. Ствердив, що спірним розпорядженням жодним чином не скасовувалось право позивача на користування культовою спорудою, яке встановлено рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 03.12.1991 №221. Вважає, що постанова Верховного Суду України від 18.11.2009 у справі №21-1425во09 не підлягає до застосування, оскільки у даному спорі не є тотожнім зміст позовних вимог та встановлені судом фактичні обставини. А спірне розпорядження, видано відповідачем-1 на підставі, у межах повноважень та у спосіб, встановленим чинним законодавством. Просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Відповідачі 2, 3 та третя особа в судове засідання не прибули, про дату, час і місце судового розгляду сторони повідомлені належним чином.

Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача 1, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд вважає, що позов не підлягає до задоволення повністю з огляду на наступне.

Судом встановлено, що відповідно до пункту 1 Розділу І Охоронного договору на передачу пам'ятника архітектури, Облвідділ в справах будівництва та архітектури виконкому Рівненської обласної Ради народних депутатів (Облвідділ) передає, а Церковна рада с.Мнишин Гощанського району (Користувач) приймає в безоплатне користування будинок пам'ятника архітектури Покровську церкву 1976 року с.Мнишин Гощанського району, що є на державній охороні, щоб використовувати приміщення цього пам'ятника для безпосереднього богослужіння. Охоронний договір разом з актом технічного огляду пам'ятника архітектури при передачі його в оренду (використання) складені та підписані 29.09.1988 представниками облвідділу та орендаря (користувача) (а.а.с.14-15,16-17).

Рішенням Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 зареєстровано, зокрема, статут ОСОБА_4 громади Української православної церкви с.Мнишин Гощанського району, на що видано свідоцтво про реєстрацію статуту релігійної громади (а.а.с.18-25, 26-27).

Відповідно до рішення Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 03.12.1991 №221 за результатами розгляду заяви віруючих було доручено Головному управлінню архітектури та містобудування облвиконкому передати у безоплатне користування релігійних громад Української православної церкви, статути яких зареєстровані рішенням виконкому обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, культові будівлі та укласти охоронно-орендні договори з релігійними громадами по використанню ними культових будівель з додержанням установлених правил охорони і використання пам'яток історії та культури, зокрема, в с.Мнишин Гощанського району (а.а.с.28-31).

Згідно з технічним паспортом на громадський будинок від 13.02.2013 інвентаризаційна справа №217, за адресою: вул.40-річчя Перемоги, 58 (на дату розгляду справи судом вул.Центральна, 58), с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, знаходиться будівля церкви, що використовується ОСОБА_4 громадою Покровської парафії Рівненської Єпархії Української православної церкви с.Мнишин Гощанського району (а.с.234).

13.03.2018 до голови Рівненської обласної державної адміністрації звернулась ОСОБА_4 громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області із заявою про вирішення питання щодо передачі культової будівлі і майна, що є державною власністю Свято-Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області у почергове користування двом релігійним громадам (УПЦ та УПЦ КП с.Мнишин) за їх взаємною згодою. За відсутності такої згоди визначити порядок користування культовою будівлею і майном, шляхом укладення з кожною громадою окремого договору. При цьому, заявник вказав, що ОСОБА_4 громада Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області створена та зареєстрована у встановленому законом порядку, а тому має відповідний обсяг прав та повноважень, в тому числі, на отримання права користування культовою спорудою. Також вважає, що права громади УПЦ у випадку передачі культової будівлі в почергове користування не будуть порушені, оскільки ця громада не має права власності на об'єкти нерухомості та будь-яких пріоритетних прав перед громадою УПЦ КП. Також вважає, що прийняттям пропонованого розпорядження буде забезпечена рівність обох громад (а.с.163-165).

ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району Рівненської області від 20.04.2018 №02-26/349 повідомила заступника голови Рівненської облдержадміністрації С. Богатирчук-Кривко про те, що керуючись ст.5, 17 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» , з метою врегулювання міжконфесійного конфлікту у с.Мнишин, ОСОБА_6 сільська рада не заперечує проти передачі Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району - пам'ятки архітектури місцевого значення - у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії УПЦ-КП с.Мнишин Гощанського району (а.с.159).

Гощанська районна державна адміністрація Рівненської області, розглянувши лист Рівненської обласної державної адміністрації від 06.04.2018 №т-6801-18, листом від 14.05.2018 №1198/0-20-18 повідомила відповідача-1 про те, що вона не заперечує про передачу Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району, котра є пам'яткою архітектури місцевого значення у почергове користування релігійним громадам Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району (а.с.158).

За результатами розгляду вказаного клопотання ОСОБА_4 громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви Київського Патріархату с.Мнишин Гощанського району Рівненської області, 13.06.2018 в.о. голови Рівненської обласної державної адміністрації видав розпорядження №386 від 13.06.2018 "Про використання Покровської церкви в с.Мнишин Гощанського району" (а.с.154), за змістом якого:

визнано, що потребу у користуванні культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району по вул.Центральна, 58, що є пам'яткою архітектури місцевого значення (охоронний №62-Рв) і належить до державної власності, мають релігійні громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області (статут зареєстровано рішенням виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173, із змінами та доповненнями, зареєстрованими розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 06.01.2012 №4) та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району (статут зареєстровано розпорядженням голови Рівненської обласної державної адміністрації від 11.12.2014 №634) у порядку і на умовах, передбачених в окремих договорах;

доручено Гощанській районній державній адміністрації спільно з виконавчим комітетом ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району утворити комісію для визначення порядку користування культовою будівлею - Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району по вул.Центральна, 58, і проведення інвентаризації культового майна із затвердженим графіком проведення почергових богослужінь у храмі релігійними громадами в разі недосягнення домовленості між ними. Комісії у двотижневий строк подати висновки за результатами проведеної роботи управлінню культури і туризму обласної державної адміністрації;

запропоновано Рівненської єпархії Української Православної Церкви та Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат, священнослужителів, парафіяльних рад релігійних громад Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району звернути увагу на те, що спонукання громадян до невиконання своїх конституційних обов'язків або дій, які супроводжуються грубими порушеннями громадського порядку чи взаємним посяганням на права і майно релігійних громад, є підставою для припинення їх діяльності;

доручено Гощанській районній державній адміністрації, виконавчому комітету ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району щомісяця до 10 числа наступного періоду інформувати обласну державну адміністрацію про виконання розпорядження та релігійну ситуацію у с.Мнишин Гощанського району щодо проведення релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району почергових богослужінь у Покровській церкві с.Мнишин Гощанського району.

повідомлено Головне управлінню Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району про необхідність забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Вважаючи оспорюване розпорядження протиправним, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.

Відповідно до частин 1,2 статті 35 Конституції України, кожен має право на свободу світогляду і віросповідання. Це право включає свободу сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, безперешкодно відправляти одноособово чи колективно релігійні культи і ритуальні обряди, вести релігійну діяльність. Здійснення цього права може бути обмежене законом лише в інтересах охорони громадського порядку, здоров'я і моральності населення або захисту прав і свобод інших людей.

Згідно з частиною 1 статті 3 Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» від 23.04.1991 №987-XII (далі - Закон №987-XII), кожному громадянину в Україні гарантується право на свободу совісті. Це право включає свободу мати, приймати і змінювати релігію або переконання за своїм вибором і свободу одноособово чи разом з іншими сповідувати будь-яку релігію або не сповідувати ніякої, відправляти релігійні культи, відкрито виражати і вільно поширювати свої релігійні або атеїстичні переконання.

Судом встановлено, та визнано в судовому засіданні сторонами, що 09.09.2015 за адресою: Рівненська обл., Гощанський р-н., село Мнишин, вул.Миру, 39, зареєстровано ОСОБА_4 громаду Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району Рівненської області (код ЄДРПОУ 39999551), основний вид діяльності відповідно до КВЕД 94.91 Діяльність релігійних організацій.

Таким чином, у с.Мнишин Гощанського району Рівненської області діють 2 православні релігійні громади: Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району та Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району, статути яких зареєстровані відповідно до рішення виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 25.09.1991 №173 і розпорядженням голови Рівненської облдержадміністрації від 11.12.2014 №634.

Між зазначеними громадами існує спір щодо користування культовою спорудою - Покровською церквою с.Мнишин Гощанського району Рівненської області. Вказане підтверджено, зокрема, поясненнями сторін.

Згідно зі ст.17 Закону №987-XII, релігійні організації мають право використовувати для своїх потреб будівлі і майно, що надаються їм на договірних засадах державними, громадськими організаціями або громадянами.

Культові будівлі і майно, які становлять державну власність, передаються організаціями, на балансі яких вони знаходяться, у безоплатне користування або повертаються у власність релігійних організацій безоплатно за рішеннями обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, а в Республіці Крим - Уряду Республіки Крим.

Культова будівля і майно, що є державною власністю, можуть передаватися у почергове користування двом або більше релігійним громадам за їх взаємною згодою. За відсутності такої згоди державний орган визначає порядок користування культовою будівлею і майном шляхом укладення з кожною громадою окремого договору.

Культова будівля та інше майно, які становлять історичну, художню або іншу культурну цінність, передаються релігійним організаціям і використовуються ними з додержанням установлених правил охорони і використання пам'яток історії та культури.

Як встановлено з матеріалів справи, третя особа звернулась до Рівненської обласної державної адміністрації із заявою про визначення порядку користування культовою будівлею.

Відповідно до ст.37 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» від 09.04.1999 №586-XIV (далі - Закон №586-XIV), місцеві державні адміністрації взаємодіють з політичними партіями, громадськими, релігійними організаціями, професійними спілками та їх об'єднаннями, організаціями роботодавців та їх об'єднаннями для забезпечення прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, екологічних, соціальних, економічних, культурних та інших інтересів з урахуванням загальнодержавних і місцевих інтересів, сприяють виконанню статутних завдань та забезпечують додержання законних прав таких об'єднань громадян.

Політичні партії, громадські, релігійні організації, професійні спілки та їх об'єднання, організації роботодавців та їх об'єднання можуть вносити пропозиції з питань їх діяльності на розгляд місцевих державних адміністрацій, мають право брати участь у розгляді внесених ними пропозицій шляхом надання необхідних пояснень та обґрунтувань.

За приписами статті 39 Закону 586-XIV, голови місцевих державних адміністрацій, зокрема:

1) очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень;

2) представляють відповідні місцеві державні адміністрації у відносинах з іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, політичними партіями, громадськими і релігійними організаціями, підприємствами, установами та організаціями, громадянами та іншими особами як в Україні, так і за її межами.

Згідно зі ст.19 Закону України «Про звернення громадян» від 02.10.1996 №393/96-ВР, органи державної влади і місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації незалежно від форм власності, об'єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов'язані, зокрема:

- об'єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги;

- забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв'язку з заявою чи скаргою рішень;

- письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення;

- у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз'яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення;

- особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують, систематично аналізувати та інформувати населення про хід цієї роботи.

Так, у преамбулі спірного розпорядження №386 від 13.06.2018 значиться, що воно прийняте за результатами розгляду заяви уповноважених представників релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району, керуючись статтею 6 і пунктом восьмим статті 25 Закону України „Про місцеві державні адміністрації» , відповідно до статті 5, частини четвертої статті 16, частин першої, третьої - сьомої статті 17 Закону України „Про свободу совісті та релігійні організації» , Постанови Верховної Ради Української РСР від 23 квітня 1991 року №988-ХІІ „Про порядок введення в дію Закону України „Про свободу совісті та релігійні організації» (в редакції Постанови Верховної Ради України від 23 грудня 1993 року №3796-ХІІ „Про внесення змін до Постанови Верховної Ради Української РСР „Про порядок введення в дію Закону Української РСР „Про свободу совісті та релігійні організації» ), пункту 17 частини першої статті 6, статті 23 Закону України „Про охорону культурної спадщини» , статей 793, 827 та 828 Цивільного кодексу України, пункту 4 рішення виконавчого комітету Рівненської обласної Ради народних депутатів від 3 грудня 1991 року №221, з метою врегулювання міжконфесійного конфлікту і забезпечення прав віруючих релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району, беручи до уваги відсутність згоди на почергове користування Покровською церквою в с.Мнишин Гощанського району з боку релігійної громади Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і те, що у с.Мнишин Гощанського району відсутні інші православні культові будівлі, а також враховуючи інформації Гощанської районної державної адміністрації від 14 травня 2018 року №1198/0-20-18 та ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району від 20 квітня 2018 року №02-26/349.

Відповідно до п.6 Постанови Верховної Ради України від 23 квітня 1991 року №988-XII «Про порядок введення в дію Закону України «Про свободу совісті та релігійні організації» , Кабінету Міністрів України, Уряду Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечити відповідно до Закону України "Про свободу совісті та релігійні організації" повернення у власність чи передачу у безоплатне користування релігійним громадам культових будівель і майна з урахуванням:

- прав релігійних громад, яким належали ці будівлі і майно на момент їх переходу у власність держави;

- прав релігійних громад, які користуються цими будівлями і майном у встановленому законом порядку;

- вкладення коштів релігійними громадами у спорядження, переобладнання культової будівлі і тривалості користування нею;

- наявності у даному населеному пункті (місцевості) інших культових будівель та їх використання релігійними громадами відповідних віровизнань;

- інших суттєвих обставин у їх сукупності.

Рішення відповідного державного органу має бути мотивованим.

Так, судом встановлено, що оскарженим розпорядженням не лише визнано потребу у визначенні порядку почергового користування культовою будівлею - Покровською церквою с.Мнишин двох релігійних громад, але й доручено Гощанській районній державній адміністрації спільно з виконавчим комітетом ОСОБА_6 сільської ради Гощанського району утворити комісію для визначення порядку користування культовою спорудою та проведення інвентаризації культового майна із затвердженим графіком проведення почергових богослужінь. Також доручено Головному управлінню Національної поліції в Рівненській області з метою недопущення конфліктів між релігійними громадами Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви с.Мнишин Гощанського району Рівненської області і Свято-Покровської парафії Рівненської єпархії Української Православної Церкви - Київський Патріархат с.Мнишин Гощанського району забезпечити дотримання громадського порядку під час проведення почергових богослужінь.

Суд також звертає увагу на наступне.

На виконання спірного розпорядження головою райдержадміністрації видано розпорядження від 02.07.2018 №395 «Про району комісію з визначення порядку користування культовою будівлею-Покровською церквою в с.Мнишин» (а.с.167).

Враховуючи встановлені в судовому засіданні обставини, та зважаючи на те, що при дослідженні спірних правовідносин, встановлено що оскаржене розпорядження фактично виконується сторонами та таке виконання призупинило загострення існуючого між сторонами конфлікту, суд вважає, що суб'єктом владних повноважень - Рівненською обласною державною адміністрацією, при виданні спірного розпорядження, дотримано принцип пропорційності, що полягає у дотриманні необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія).

Метою, вказаною у преамбулі розпорядження, є врегулювання міжконфесійного конфлікту. При цьому позивач, в разі прийняття в майбутньому визначеного порядку користування культовою будівлею, фактично жодним чином не буде позбавлений реалізації свого права, передбаченого ст.35 Конституції України та ст.3 Закону №987-XII.

Також суд враховує, що відповідно до статті 5 Закону №987-XII держава захищає права та законні інтереси релігійних організацій, сприяє встановленню відносин релігійної терпимості і поваги між громадянами, які сповідають релігію, або не сповідають її, між віруючими різних віросповідань та їх релігійними організаціями, бере до уваги і поважає традиції та внутрішні настанови релігійних організацій, якщо вони не суперечать чинному законодавству. Усі релігії, релігійні організації є рівними перед законом і встановлення будь-яких переваг або обмежень однієї релігії, віросповідань чи релігійної організації щодо інших не допускається.

Позивач та третя особа, як релігійні громади, що зареєстровані у встановленому законом порядку у с.Мнишин Гощанського Рівненської області, мають визначені Конституцією України рівні права користування майном державної та комунальної власності, в тому числі і Покровською церквою с.Мнишин.

Щодо покликань позивача на укладення із ним Охоронного договору, як на підставу права на користування культовою будівлею, суд зазначає , що зазначений договір не надає позивачу переважних прав виключно одноособового володіння та користування культовою будівлею перед іншою релігійною громадою.

Зокрема, слід вказати, що зі змісту Охоронного договору від 24.09.1988 встановлено, що він укладається між обласним відділом в справах будівництва та архітектури виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів (Облвідділ) та церковною радою с.Мнишин Гощанського району (Користувач), а його предметом є передача користувачу в безоплатне користування будинку пам'ятника архітектури Покровської церкви 1876 року для використання приміщення цього пам'ятника для безпосереднього богослужіння.

При цьому, позивачем не надано суду належного і допустимого доказу укладання на виконання рішення Виконавчого комітету Рівненської обласної ради народних депутатів від 03.12.1991 №221 охоронно-орендного договору по використанню ним культової будівлі Покровської церкви с.Мнишин Гощанського району з додержанням установлених правил охорони і використання пам'яток історії та культури.

Положенням про релігійні об'єднання в Українській РСР, затвердженим Указом Президії Верховної ради Української РСР від 01 листопада 1976 року №1417-IX, чинним на час укладення охоронного договору від 24.09.1988, передбачалась можливість підписання договору про передачу молитовної споруди і культового майна в безкоштовне користування віруючих членами релігійної громади. Відповідно до пункту 31 вищевказаного Положення договір про передачу молитовної споруди і культового майна в безоплатне користування віруючим підписується представником виконавчого комітету районної, міської ради народних депутатів і не менш як двадцятьма членами релігійної громади.

Згідно зі статтею 44 Цивільного кодексу Української РСР письмові угоди повинні бути підписані особами, які їх укладають.

Проте, як вбачається з копії вищенаведеного охоронного договору, він не містить підписів громадян, які складають церковну общину, релігійну громаду, зареєстровану в установленому порядку. Окрім цього, він не міг бути підписаний представником позивача, позаяк, на дату його укладання релігійна громада позивача не була ще зареєстрованою.

Отже, доводи позивача в частині наявності лише у нього права користування культовою спорудою є помилковими та суперечать обставинам справи та нормам чинного законодавства України.

Таким чином, сукупність вищенаведених встановлених обставин підтверджених в судовому засіданні належними та допустимими доказами, дає суду підстави із врахуванням критеріїв оцінювання рішення суб'єкта владних повноважень, які містяться у ч.3 ст.2 КАС України, визнати позовні вимоги необґрунтованими, недоведеними, і такими, що не підлягають задоволенню.

При цьому, інші доводи сторін не можуть бути прийняті до уваги судом та вплинути на висновки суду при вирішенні питання про правомірність прийняття оскарженого рішення, оскільки жодного відношення до підстав, за яких відбулось його прийняття, не мають, та вищевикладених висновків суду жодним чином не спростовують.

Відповідно до статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що відповідачем 1 підтверджено правомірність свого розпорядження належними та допустимими доказами, а відтак, позовні вимоги задоволенню не підлягають.

Підстави для розподілу судових витрат відповідно до ст.139 КАС України у суду відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

У задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22 жовтня 2018 року.

Суддя Щербаков В.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.10.2018
Оприлюднено23.10.2018
Номер документу77278983
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1773/18

Постанова від 27.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 06.02.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 28.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 04.01.2019

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 12.12.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Постанова від 13.11.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Ухвала від 30.10.2018

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Довгополов Олександр Михайлович

Рішення від 08.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Рішення від 08.10.2018

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Щербаков В.В.

Ухвала від 30.08.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Моніч Б.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні