ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Головуючий І інстанції: Єгупенко В.В.
16 жовтня 2018 р. м. ХарківСправа № 820/1603/18 Харківський апеляційний адміністративний суд
у складі колегії:
головуючого судді: Рєзнікової С.С.
суддів: Бегунца А.О. , Старостіна В.В.
за участю секретаря судового засідання Машури Г.І.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Харківського апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Державної фіскальної служби України на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2018 по справі № 820/1603/18, ухвалене в м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, 61004, о 10:26, повний текст рішення складено 23.04.2018р.
за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
до Державної фіскальної служби України
про скасування рішень та зобов'язання вчинити певні дії задоволено,
ВСТАНОВИВ:
05.03.2018р. позивач, Фізична особа - підприємець ОСОБА_1 (надалі - позивач, ФОП ОСОБА_1М.) звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України (надалі - відповідач, ДФС України), в якому просив суд:
- скасувати рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 14.12.2017 № 417692/НОМЕР_1, № 417693/НОМЕР_1, № 417694/НОМЕР_1, № 417695/НОМЕР_1, № 417696/НОМЕР_1, № 417697/НОМЕР_1, № 417698/НОМЕР_1, № 417699/НОМЕР_1, № 417700/НОМЕР_1, № 417701/НОМЕР_1, № 417702/НОМЕР_1, № 417703/НОМЕР_1;
- зобов'язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 43 від 20.11.2017, №46 від 20.11.2017, № 60 від 22.11.2017, № 61 від 22.11.2017, № 63 від 24.11.2017, № 64 від 24.11.2017, № 78 від 29.11.2017, № 79 від 29.11.2017, № 80 від 29.11.2017, № 81 від 29.11.2017, № 82 від 30.11.2017, № 83 від 30.11.2017, подані ФОП ОСОБА_1
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2018р. адміністративний позов задоволено.
Скасовано рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 14.12.2017 № 417692/НОМЕР_1, № 417693/НОМЕР_1, № 417694/НОМЕР_1, № 417695/НОМЕР_1, № 417696/НОМЕР_1, № 417697/НОМЕР_1, № 417698/НОМЕР_1, № 417699/НОМЕР_1, № 417700/НОМЕР_1, № 417701/НОМЕР_1, № 417702/НОМЕР_1, № 417703/НОМЕР_1.
Зобов'язано Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 43 від 20.11.2017, №46 від 20.11.2017, № 60 від 22.11.2017, № 61 від 22.11.2017, № 63 від 24.11.2017, № 64 від 24.11.2017, № 78 від 29.11.2017, № 79 від 29.11.2017, № 80 від 29.11.2017, № 81 від 29.11.2017, № 82 від 30.11.2017, № 83 від 30.11.2017, подані фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідачем подано апеляційну скаргу, в якій він просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти постанову, якою відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, а також невідповідність висновків суду першої інстанції обставинам справи.
19.09.2018р. позивачем подано відзив на апеляційну скаргу, в якому він просить суд апеляційної інстанції залишити апеляційну скаргу відповідача без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Колегія суддів вважає за можливе розглянути справу в порядку ч. 4 ст. 229 КАС України.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду та доводи апеляційної скарги, дослідивши письмові докази, вважає, що апеляційна скарга не підлягають задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено матеріалами справи, що відповідно до договору про визнання електронних документів № 151220161 від 15.12.016р., укладеним між фізичною особою - підприємцем ОСОБА_1 та Харківською ОДПІ ГУ ДФС у Харківській області позивачем складені податкові накладні № 43 від 20.11.2017, № 46 від 20.11.2017, № 60 від 22.11.2017, № 61 від 22.11.2017, № 63 від 24.11.2017, № 64 від 24.11.2017, № 78 від 29.11.2017, № 79 від 29.11.2017, № 80 від 29.11.2017, № 81 від 29.11.2017, № 82 від 30.11.2017, № 83 від 30.11.2017 та направлені для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно квитанцій від 05.12.2017 та 06.12.2017р. податкові накладні прийнято, але їх реєстрацію зупинено відповідно до п.201.16 ст. 201 ПКУ, оскільки ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених п.6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567.
За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів
постачання обсягам придбання по товарах згідно УКТ ЗЕД: 1704.
Комісією ДФС 14.12.2017 прийняті рішення про відмову у реєстрації податкових накладних, а саме: № 417692/НОМЕР_1 по податковій накладній №43, № 17693/НОМЕР_1 по податковій накладній №46,№ 417694/НОМЕР_1 по податковій накладній №60, № 417695/НОМЕР_1 по податковій накладній №61, № 417696/НОМЕР_1 по податковій накладній № 63, № 417697/НОМЕР_1 по податковій накладній №64, № 417698/НОМЕР_1 по податковій накладній №78, № 417699/НОМЕР_1 по податковій накладній №79, № 417700/НОМЕР_1 по податковій накладній №80, № 417701/НОМЕР_1 по податковій накладній №81, № 417702/НОМЕР_1 по податковій накладній №82, № 417703/НОМЕР_1 по податковій накладній №83.
В обґрунтування оскаржуваних рішень відповідачем зазначено, що платником податку подані копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування.
Дані рішення оскаржені позивачем у встановленому законом порядку та за результатами розгляду скарги прийняті рішення комісії з питань розгляду скарг від 22.01.2018 та 23.01.2018р., згідно яких рішення комісії ДФС №417692/НОМЕР_1, №17693/НОМЕР_1, №417694/НОМЕР_1, №417695/НОМЕР_1, №417696/НОМЕР_1, №417697/НОМЕР_1, №417698/НОМЕР_1, №417699/НОМЕР_1, №417700/НОМЕР_1, №417701/НОМЕР_1, №417702/НОМЕР_1, №417703/НОМЕР_1 залишені без змін.
В матеріалах справи містяться письмові пояснення ФОП ОСОБА_1, направлені до ДФС разом із копіями документів, якими підтверджується реальність здійснення господарської операцій.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що податковим органом не доведено обґрунтованості відмови в реєстрації податкових накладних позивача, що призвело до прийняття відповідачем оскаржуваних рішень.
Колегія суддів погоджується з вказаним висновком суду першої інстанції та зазначає наступне.
Так, як свідчать матеріали справи ФОП ОСОБА_1 згідно договору про спільну діяльність від 20.01.2003 №б/н з Компанією ОВІН ТОВ (код ЄДРПОУ 30226016) з 2003 року здійснює господарську діяльність на базі виробництва Компанії ОВІН -ОСОБА_2 ОСОБА_1 орендує приміщення у Компанії ОВІН ТОВ згідно договору суборенди №б/н від 01.01.2015.
За договором поставки товару №1 від 30.04.15 покупець - ТОВ Торговий дім ОВІН (код ЄДРПОУ 39489848) отримує від ФОП ОСОБА_1 кондитерські вироби в асортименті, що відповідає виду діяльності ФОП ОСОБА_1
У листопаді 2017р. співробітниками ФОП ОСОБА_1 виготовлено товар, реалізацію і транспортування якого підтверджуємо витратними і товарно-транспортними накладними № 46 від 20.11.2017, № 60 від 22.11.2017, № 61 від 22.11.2017, № 63 від 24.11.2017 № 64 від 24.11.2017, № 78 від 29.11.2017, № 79 від 29.11.2017, № 80 від 29.11.2017, № 81 від 29.11.2017, № 82 від 30.11.2017, № 83 від 30.11.2017.
Для виробництва кондитерських виробів ФОП ОСОБА_1 придбано сировину у вітчизняних постачальників, а саме цукор (договір з ТОВ Фірма ТМ Груп №ТМС-05/01 від 05.01.17), арахісу і кунжуту (договір з ПВ-ТФ Кріоліт-Дніпро №69 від 15.05.17), ядер соняшнику (договір з ТОВ Акварель №2/08 від 29.09.17), а також придбано у ПП Орхіея-Суми згідно договору № 27 від 08.02.2011 льодяник монпансьє в асортименті.
З покупцем ПП Таврія Плюс (код ЄДРПОУ 31929492) укладено договір поставки №256 від 21.04.15 р. та згідно договору ФОП ОСОБА_1 поставляє кондитерські вироби в асортименті.
У листопаді 2017р. ФОП ОСОБА_1М, здійснював реалізацію товару в мережі Таврія за податковими накладними №43 від 20.11.17р., реалізацію та транспортування яких підтверджуємо витратними і товарно-транспортними накладними.
Також, для виробництва кондитерських виробів позивачем придбано сировину у вітчизняних постачальників, а саме: цукор (договір з ТОВ Фірма ТМ Груп №ТМС-05/01 від 05.01.2017), арахісу і кунжуту (договір з ПВ- ТФ Кріоліт-Дніпро №69 від 15.05.2017), ядер соняшнику (договір з ТОВ Акварель №2/08 від 29.09.17), а також придбано у ПП Орхіея-Суми згідно договору № 27 від 08.02.2011 льодяник монпансьє в асортименті.
Відповідно до п. 74.2 ст. 74 Податкового кодексу України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Згідно з п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов'язань платник податку зобов'язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до абз. 1, 2 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов'язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абз. 5 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України).
Згідно з абз. 8 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, з метою отримання продавцем зареєстрованого в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування, що підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних покупцем, такий продавець надсилає в електронному вигляді запит до Єдиного реєстру податкових накладних, за яким отримує в електронному вигляді повідомлення про реєстрацію розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунок коригування в електронному вигляді. Такий розрахунок коригування вважається зареєстрованим в Єдиному реєстрі податкових накладних та отриманими продавцем.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз. 9 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України).
Відповідно до абз. 10, 18 п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання цієї норми, постановою КМ України від 29.12.2010р. № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на дату виникнення відносин з приводу прав і обов'язків у яких виник спір).
Відповідно до п. 5 Порядку № 1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування приймаються до Реєстру у разі дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192, пунктами 200 1.3, 200 1.9 статті 200 1 та пунктами 201.1, 201.10 і 201.16 статті 201 Кодексу, а також з урахуванням Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Реєстрації підлягають податкові накладні та/або розрахунки коригування (у тому числі ті, що не надаються отримувачу (покупцю) товарів/послуг, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, складені за операціями з постачання послуг нерезидентом) незалежно від суми податку на додану вартість в одній податковій накладній / розрахунку коригування.
Пунктом 12 Порядку № 1246 встановлено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов'язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200 1.3 і 200 1.9 статті 200 1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 Порядку № 1246, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція) (пункт 13 цього Порядку).
Згідно з п. 14 Порядку № 1246 квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Відповідно до п. 15 Порядку № 1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з ч. 1, 2 пп. 201.16.1 п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Постановою № 190 установлено, що комісія Державної фіскальної служби (далі - комісія ДФС) приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації на підставі отриманих від платника податку на додану вартість відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) письмових пояснень щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, та/або копій документів, які платник податку має право подати до органу Державної фіскальної служби протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов'язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
Підставами для прийняття комісією ДФС рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, до якої/якого застосована процедура зупинення реєстрації згідно з пунктом 201.16 статті 201 Кодексу; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту "в" підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Кодексу; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства та/або не є достатніми для прийняття комісією ДФС рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування.
Однак, контролюючим органом не доведено правомірності відмови у реєстрації податкових накладних позивача.
Крім того, оскаржувані рішення не містять чіткого визначення підстав щодо відмови в реєстрації податкових накладних, зважаючи на те, що позивачем надані всі необхідні документи, які зазначені в наказі № 567, затвердженим МФУ від 13.06.2017р.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В порушення ст.ст.73, 74 КАС України, контролюючим органом не доведено обґрунтованості відмови в реєстрації податкових накладних позивача, що призвело до прийняття відповідачем оскаржуваних рішень, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню.
Відповідно до ст. 242 КАС України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції від 23.04.2018р. відповідає вимогам ст. 242 КАС України, підстав для задоволення вимог апеляційної скарги відповідача колегією суддів не встановлено.
Відповідно до ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів, погоджуючись з висновками суду першої інстанції, вважає, що суд дійшов вичерпних юридичних висновків щодо встановлення фактичних обставин справи і правильно застосував до спірних правовідносин норми матеріального та процесуального права.
Керуючись ст. 243, 250, 310, 315, 321 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Державної фіскальної служби України залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 23.04.2018 по справі № 820/1603/18 залишити без змін
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)ОСОБА_3 Судді (підпис) (підпис) ОСОБА_4 ОСОБА_5 Повний текст постанови складено 22.10.2018.
Суд | Харківський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2018 |
Оприлюднено | 23.10.2018 |
Номер документу | 77284469 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський апеляційний адміністративний суд
Рєзнікова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні