Постанова
від 16.10.2018 по справі 816/828/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

Іменем України

16 жовтня 2018 року

Київ

справа №816/828/17

адміністративне провадження №К/9901/50043/18; К/9901/51909/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :

судді-доповідача - Олендера І.Я.,

суддів: Гончарової І.А., Ханової Р.Ф.,

за участю секретаря судового засідання - Загороднього А.А.,

учасники справи:

представник позивача - Гопов О.С.,

представники відповідачів - Морозов П.В., Сухомлин Ю.В.,

розглянувши у судовому засіданні касаційні скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" та Головного управління ДФС у Полтавській області на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 (судді: Сич С.С. (головуючий), Бойко С.С., Довгопол М.В.) та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 (судді: Сіренко О.І. (головуючий), Перцова Т.С., Спаскін О.А.) у справі №816/828/17 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" до Головного управління ДФС у Полтавській області, Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

У С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. Товариство з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області (далі - відповідач, контролюючий орган), з урахуванням заяви про зміну розміру позовних вимог, про визнання протиправними та скасування:

- податкового повідомлення - рішення від 23 лютого 2017 року №0001251401, яким позивачу збільшено суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб (за землю) за податковими зобов'язаннями на 10 478 156,64 грн та за штрафними санкціями на 2 619 539,16 грн, в частині збільшення вказаного податкового зобов'язання на 9 743 515,59 грн та штрафних санкцій на 2 619 539,16 грн;

- рішення Державної фіскальної служби України від 27 квітня 2017 року № 9076/6/99-99-11-03-01-25 про залишення без задоволення скарги ТОВ "Мало-Кохнівський кар'єр" від 13 березня 2017 року №140 на податкове повідомлення-рішення від 23 лютого 2017 року №0001251401, прийняте Головним управлінням ДФС у Полтавській області.

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що висновки акта перевірки про порушення позивачем п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України є помилковими, оскільки, у врахованих контролюючим органом витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 та від 05.07.2016 неправильно визначено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Вказує, що контролюючим органом під час перевірки та донарахування позивачу грошових зобов'язань неправомірно не враховано рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015, згідно якого у період з 01.01.2015 нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 32% від затвердженої нормативної грошової оцінки земель, а також рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 02.02.2016, згідно якого у період з 01.01.2016 нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 27,4% від затвердженої нормативної грошової оцінки земель.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 провадження у справі в частині позовної вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Державної фіскальної служби України від 27 квітня 2017 року № 9076/6/99-99-11-03-01-25 про залишення без задоволення скарги Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" від 13 березня 2017 року №140 на податкове повідомлення-рішення від 23 лютого 2017 року №0001251401, прийняте Головним управлінням ДФС у Полтавській області закрито. Вказана ухвала сторонами не оскаржувалась.

4. Постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017, залишеною без змін постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018, позов Товариства задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 23 лютого 2017 року №0001251401 в частині збільшення Товариству суми грошового зобов'язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб" в розмірі 7 892 079,05 грн, з них: за податковими зобов'язаннями - в сумі 6 313 663,24 грн, за штрафними (фінансовими) санкціями - в сумі 1 578 415,81 грн. В іншій частині позовних вимог ТОВ Мало-Кохнівський карєр відмовлено.

5. Суди дійшли висновку, що ТОВ Мало-Кохнівський кар єр здійснено розрахунок орендної плати за землю за 2015 та 1 півріччя 2016 року з порушення вимог п.288.5 статті 288 Податкового кодексу України

Короткий зміст вимог касаційної скарги

6. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, Товариство подало касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 в частині відмови в задоволенні позовних вимог та прийняти нове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

7. Не погодившись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, контролюючий орган подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 в частині задоволених позовних вимог та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог Товариства в повному обсязі.

8 Касаційний розгляд справи проведено у судовому засіданні, відповідно до ст. 344 Кодексу адміністративного судочинства України.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 29 січня 2014 року між Кременчуцькою міською радою Полтавської області (орендодавець) та ТОВ "Мало-Кохнівський кар'єр" (орендар) укладено договір оренди землі (том 2 а.с. 154-157), за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5310436500:10:003:0010) для експлуатації та обслуговування Мало-Кохнівського родовища гранітів (код КВЦПЗ J 11.00) по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчуці.

Відповідно до пункту 2, 3 цього договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1902499 кв.м., в тому числі по угіддях: графа 40-відкриті розробки та кар'єри, шахти, які експлуатують - 1902499 кв.м. На земельній ділянці знаходяться будівлі, споруди, залізничні колії та Малокохнівське родовище гранітів.

Пунктом 5, 9, 10 вказаного договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 1902499 кв.м. станом на 20.01.2014 року становить 329 988 451,55 грн (173,45 грн. за 1 кв.м.). Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у трикратному розмірі земельного податку від нормативної грошової оцінки земельної ділянки щорічно та складає 2 474 913,39 грн в рік(том 2 а.с.154-157). Обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Згідно пункту 15, 16 договору земельна ділянка передається в оренду для експлуатації та обслуговування Малокохнівського родовища гранітів (код КВЦПЗ J 11.00) по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчук. Цільове призначення земельної ділянки - для експлуатації та обслуговування Малокохнівського родовища гранітів (код КВЦПЗ J 11.00) по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчук.

Контролюючим органом проведено документальну планову виїзну перевірку Товариства з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01.01.2015 по 30.06.2016 та правильності нарахування та обчислення єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01.01.2015 по 30.06.2015, за результатами якої складено акт від 07.02.2017 № 77/16-31-14-01-10/38952905 та виявлено порушення позивачем, зокрема, вимог п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, що призвело заниження розміру орендної плати на земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м., яка перебуває у оренді у позивача на підставі договору оренди землі від 29.01.2014, на загальну суму 10 478 156,64 грн, в тому числі за 2015 рік в сумі 6 491 478,79 грн та за півріччя 2016 року в сумі 3 986 677,85 грн (том 1 а.с. 119-121).

Висновки фахівців контролюючого органу про порушення позивачем вимог податкового законодавства вмотивовано тим, що з набранням чинності змін до Податкового кодексу України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати. Проте позивачем обчислення орендної плати за земельні ділянки проведено всупереч вказаних норм, що призвело до заниження орендної плати. Обчислення орендної плати в ході перевірки здійснювалося контролюючим органом за даними про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з наданого позивачем витягу Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області від 20.01.2014 №01-21/35 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки для експлуатації та обслуговування Мало-Кохнівського родовища гранітів по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчуці, згідно якого нормативна грошова оцінка складала 329 988 451,55 грн (173,45 грн за 1 кв.м.), з урахуванням щорічних коефіцієнтів індексації та "понижуючих відсотків", визначених рішеннями Кременчуцької міської ради.

На підставі акту та за результатами адміністративного оскарження контролюючим органом прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення.

Судами також встановлено, що 19.02.2015 позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік, у якій позивачем самостійно визначено суму орендної плати за 2015 рік за земельну ділянку площею 1902499 кв.м. в загальній сумі 2 163 826,26 грн. (том 1 а.с. 249-251).

17.02.2016 року позивачем подано до контролюючого органу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік,в якій позивачем самостійно визначено суму орендної плати за 2016 рік за земельну ділянку площею 1902499 кв.м, в загальному розмірі 2 657 785,23 грн. (том 1 а.с. 252-253).

21.03.2016 року позивачем подано до контролюючого органу уточнюючу податкову декларацію з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2016 рік, в якій позивачем самостійно визначено суму орендної плати за 2016 рік за земельну ділянку площею 1902499 кв.м., в загальному розмірі 2 657 785,30 грн (том 1 а.с. 252-253).

У вказаних податкових деклараціях позивачем зазначено ставку податку за земельну ділянку площею 1902499 кв.м, у розмірі 0,75 %.

24.11.2009 року рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м.Кременчука Полтавської області" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області з базовою вартістю одного квадратного метра земель у розмірі 154,11 грн. станом на 01.01.2008 та введено її в дію з 1 січня 2011 року (том 3 а.с. 42-43).

Зазначене рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" було оприлюднено 3 червня 2009 року, що підтверджується листом Кременчуцької міської ради Полтавської області від 13.12.2017 № 01-38/9251 (том 3 а.с. 71-72).

При визначені розміру належної до сплати орендної плати за земельну ділянку, що перебуває у користуванні позивача на підставі вказаного вище договору оренди землі від 29.01.2014, відповідач керувався витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, виданим Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області (том 1 а.с. 151), згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1902499 кв.м, що знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Ярмаркова, 15, становить 329 988 451,55 грн.

14.01.2015 року Державне агентство земельних ресурсів України у своєму листі № 6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" зазначило, що коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: 1996 рік - 1,703, 1997 рік - 1,059, 1998 рік - 1,006, 1999 рік - 1,127, 2000 рік - 1,182, 2001 рік - 1,02, 2005 рік - 1,035, 2007 рік - 1,028, 2008 рік - 1,152, 2009 рік - 1,059, 2010 рік - 1,0, 2011 рік - 1,0, 2012 рік - 1,0, 2013 рік - 1,0, 2014 рік - 1,249. Нормативна грошова оцінка земель за 2002, 2003, 2004 та 2006 роки не індексувалася.

Відповідно до листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель" коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за 2015 рік становить 1,433.

Земельна ділянка (кадастровий номер 5310436500:10:003:0010) у 2015 році та 2016 році перебувала в оренді гірничодобувного підприємства ТОВ "Мало-Кохнівський кар'єр" для експлуатації та обслуговування Мало-Кохнівського родовища гранітів.

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2014 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" внесено зміни до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", а саме, доповнено пункт 2.1 рішення словами: "- у період з 01.04.2014 року нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 39% від затвердженої нормативної грошової оцінки" (пункт 1 рішення) (том 3 а.с. 58-59).

Вказане рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2014 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" оприлюднено 05 червня 2014 року, що підтверджується листом Кременчуцької міської ради Полтавської області від 13.12.2017 № 01-38/9251 (том 3 а.с. 71-72).

Рішенням Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" внесені зміни до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", з урахуванням змін, внесених рішеннями Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2012 "Про розгляд протесту прокурора м. Кременчука від 23.01.2012 № 94-908вих12 на рішення Кременчуцької міської ради від 27.12.2011 "Про внесення змін до рішення міської ради від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", від 25.12.2012 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2012 "Про розгляд протесту прокурора м. Кременчука від 23.01.2012 № 94-908вих12 на рішення Кременчуцької міської ради від 27.12.2011 "Про внесення змін до рішення міської ради від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", від 29.04.2014 та від 29.05.2014 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", а саме доповнено підпункт 2.1 рішення міської ради словами, зокрема "у період з 01.01.2015 року нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 32% від затвердженої нормативної грошової оцінки" (пункт 1 рішення) (том 3 а.с. 63-64).

Вказане рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" оприлюднено 26 лютого 2015 року, що підтверджується листом Кременчуцької міської ради Полтавської області від 13.12.2017 № 01-38/9251 (том 3 а.с. 71-72).

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. У доводах касаційної скарги позивач цитує норми матеріального права, вказує на порушення норм процесуального права, що полягає у неповному з'ясуванні та врахуванні всіх обставин, що мають значення для справи, зазначає, що суди попередніх інстанцій безпідставно не взяли до уваги те, що витяг Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області від 20.01.2014 № 01-21/35, на підставі якого розраховано орендну плату, містив очевидні помилки правильності використання та розрахунку показників (коефіцієнтів тощо), які містяться у цьому витягу та їх відповідності відповідним спеціальним нормативно-правовим актам, які регулюють порядок визначення (розрахунку) цих показників. Також зазначив, що суди безпідставно дійшли висновку про те, що витяг Управління Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області від 05.07.2016 року був складений за межами перевіряємого періоду, а тому не підлягав врахуванню під час проведення перевірки, оскільки орендна плата за користування земельною ділянкою повинна розраховуватися на підставі такого витягу, а за 2016 рік іншого витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки ніж від 05.07. 2016 року не існує. Крім того позивач вказав на те, що судами попередніх інстанцій безпідставно не взято до уваги судові рішення в інших адміністративній та кримінальній справах, що мають значення для правильного вирішення спору у цій справі.

11. Відповідач у доводах касаційної скарги посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішень в частині задоволених позовних вимог, зазначає, що повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин щодо видачі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу, а тому контролюючий орган не мав законних підстав здійснювати будь-які арифметичні дії із перерахунку показників, зазначених у Витязі та втручатися в дискреційні повноваження органу виконавчої влади. Також вважає, що при прийнятті оскаржуваного податкового повідомлення - рішення від 23 лютого 2017 року не міг використовуватися витяг з технічної документації про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки № 36-1605-99.2-719/17-6 від 05.07.2016, оскільки такого витягу не існувало.

12. У відзиві на касаційну скаргу Головне управління ДФС у Полтавській області та Державна фіскальна служба України просять касаційну скаргу Товариства залишити без задоволення.

13. Податковий кодекс України (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

13.1. Підпункт 14.1.136 пункту 14.1 статті 14.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XII - орендна плата).

13.2. Підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14.

Плата за землю - обов'язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

13.3. Стаття 269.

Платниками податку є: власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.

13.4. Пункт 271.1 статті 271.

Базою оподаткування є: нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом; площа земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено.

13.5. Пункт 271.2 статті 271.

Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

13.6. Пункт 286.1 статті 286.

Підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру.

Центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері земельних відносин та у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно у сфері будівництва щомісяця, але не пізніше 10 числа наступного місяця, а також за запитом відповідного контролюючого органу за місцезнаходженням земельної ділянки подають інформацію, необхідну для обчислення і справляння плати за землю, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

13.7. Пункт 286.2 статті 286.

Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

13.8. Пункт 288.1 статті 288.

Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки оформлений та зареєстрований відповідно до законодавства.

Органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування, які укладають договори оренди землі, повинні до 1 лютого подавати контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки переліки орендарів, з якими укладено договори оренди землі на поточний рік, та інформувати відповідний контролюючий орган про укладення нових, внесення змін до існуючих договорів оренди землі та їх розірвання до 1 числа місяця, що настає за місяцем, у якому відбулися зазначені зміни.

Форма надання інформації затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної податкової політики.

13.9. Пункт 288.2 статті 288.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки.

13.10. Пункт 288.3 статті 288.

Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

13.11. Пункт 288.5 статті 288.

Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

13.12. Пункт 289.1 статті 289.

Для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

13.13. Пунктом 289.3 статті 289.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

14. Закон України від 11.12.2003 № 1378-IV "Про оцінку земель" (у редакції на час виникнення спірних правовідносин):

14.1. Частина 2 статті 20.

Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

14.2. Частина 1 статті 23.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

14.3. Частина 3 статті 23.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

14.4. Частина 4 статті 23.

Рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

15. Базою оподаткування земельним податком є нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації.

16. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

17. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

18. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, не пізніше 15 січня поточного року забезпечує інформування про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

19. Рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів, офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.

Оцінка доводів учасників справи і висновків судів першої та апеляційної інстанції

20. Суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина перша ст. 341 Кодексу адміністративного судочинства України).

21. У ході розгляду справи суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що при визначенні орендної плати за 2015 рік за користування земельною ділянкою, що була передана позивачу в оренду, правильним буде розрахунок такої плати на підставі:

- витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, виданим Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області (том 1 а.с. 151), згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1902499 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Ярмаркова, 15, становить 329988451,55 грн. (173,45 грн. за 1 кв.м);

- з урахуванням коефіцієнта індексації у 2015 році - 1,249 (лист Державного агентства земельних ресурсів України від 14.01.2015 № 6-28-0.22-215/2-15 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель");

- з урахуванням Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2014 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" внесено зміни до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", яким визначено,що у період з 01.04.2014 нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 39% від затвердженої нормативної грошової оцінки.

На підставі вказаного суд дійшов висновку, що орендна плата у 2015 році для позивача за земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м. має складати 4 822 241,39 грн.

173,45 грн (нормативна грошова оцінка кв.м., згідно витягу технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35 ) х 1,249 (коефіцієнт індексації) = 216,64 грн нормативна грошова оцінка одиниці площі земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації).

216,64 грн х 1902499 (площа земельної ділянки) х 3% (розмір орендної плати) х 39% (коефіцієнт затвердженої нормативної грошової оцінки, що застосовується у 2015 році згідно Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2014) = 4 822 241,39 грн.

22. При визначенні орендної плати за 2016 рік за користування земельною ділянкою, що була передана позивачу в оренду, правильним буде розрахунок такої плати на підставі:

- витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, виданим Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області (том 1 а.с. 151), згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки загальною площею 1902499 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Кременчук, вул. Ярмаркова, 15, становить 329988451,55 грн. (173,45 грн. за 1 кв.м);

- з урахуванням коефіцієнта індексації у 2016 році - 1,433 (лист Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 11.01.2016 № 6-28-0.22-201/2-16 "Про індексацію нормативної грошової оцінки земель");

- з урахуванням Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015 "Про внесення змін до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області" внесені зміни до рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.11.2009 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Кременчука Полтавської області", яким визначено,що у період з 01.04.2014 нормативна грошова оцінка земель, що передаються або перебувають в оренді гірничодобувних підприємств для видобування корисних копалин та розробки родовищ корисних копалин та наданих для залізниць в межах смуг відведення, діє у розмірі 32% від затвердженої нормативної грошової оцінки.

На підставі вказаного суд дійшов висновку, що орендна плата у 2016 році (за І півріччя) для позивача за земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м. має складати 2 834 970,92 грн.

173,45 грн (нормативна грошова оцінка кв.м., згідно витягу технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35) х 1,249 (коефіцієнт індексації у 2015 році) х 1,433) (коефіцієнт індексації у 2016 року) (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель) х 1902499 (площа земельної ділянки) х 3% (розмір орендної плати) х 32% (коефіцієнт затвердженої нормативної грошової оцінки, що застосовується у 2016 році згідно з Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015) =5 669 873,83 грн.

5 669 873,83 грн / 12 місяців х 6 місяців =2 834 970,92 грн.

23. При цьому суди попередніх інстанцій при прийнятті рішень посилання позивача на те, що у витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 та від 05.07.2016 неправильно визначено розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, оскільки при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки застосовано сукупний коефіцієнт Км3 у розмірі 0,75 замість 0,50, відхилили з огляду на те, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 36-1605-99.2-719/17-16 від 05.07.2016 складений Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, тобто за межами перевіряємого періоду (з 01.01.2015 по 30.06.2016), а тому не підлягав врахуванню під час проведення перевірки та не враховувався контролюючим органом під час проведення перевірки, а витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, виданий Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, позивачем не оскаржувався та був чинним у періоді , що перевірявся (з 01.01.2015 по 30.06.2016).

24. Проте колегія суддів вважає, що вказане посилання Товариства на неправильність розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки через застосування помилково сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,75 замість 0,50 є в даному випадку доречним та таким що заслуговує на увагу, оскільки розмір вказаного коефіцієнта безпосередньо впливає на розрахунок розміру орендної плати.

При прийнятті рішень суди попередніх інстанцій з метою правильного вирішення спору мали врахувати доводи позивача щодо застосування помилкового сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,75 замість 0,50, на підставі даних, які в повному обсязі містяться у витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (добуток локальних коефіцієнтів), однак здійснюючи розрахунок не взяли це до уваги, що призвело до неправильного розрахунку орендної плати за земельну ділянку на підставі неправильно обчисленого сукупного коефіцієнту Км3.

Перевіривши розрахунок орендної плати судами попередніх інстанцій на підставі даних вказаних у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, суд приходить до висновку,що сукупний коефіцієнт Км3 має становити саме 0,5, а не 0,75, як вказано у зазначеному Витязі.

Зазначення судами попередніх інстанцій про те, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35, виданий Управлінням Держземагенства у м. Кременчуці Полтавської області, позивачем не оскаржувався та був чинним у періоді, що перевірявся, а отже контролюючим органом правильно здійснено розрахунок орендної плати саме на підставі даних вказаних у такому Витязі, не спростовує того факту, що сукупний коефіцієнт Км3 розраховано неправильно.

Таким чином, враховуючи, що сукупний коефіцієнт Км3 у Витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35 розраховано неправильно, відповідно не правильним є і розрахунок показника нормативна грошова оцінка земельної ділянки , який є базовим для розрахунку орендної плати за земельну ділянку.

Колегія суддів також зазначає, що постановою Полтавського окружного адміністративного суду від 27.02.2017 та постановою Харківського апеляційного адміністративного суду від 27.04.2017 у справі № 816/2034/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" до Управління Держгеокадастру у м.Кременчуці Полтавської області про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії позов було задоволено. Визнано протиправними дії Управління Держгеокадастру у м. Кременчуці Полтавської області щодо видачі Товариству з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" витягу від 05.07.2016 № 36-1605-99.2-719/17-6 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1902499 кв.м. для експлуатації та обслуговування Мало-кохнівського родовища гранітів, розташованої за адресою: м. Кременчук, вул. Ярмаркова, 15, з використанням при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,75. Зобов'язати Управління Держгеокадастру у м. Кременчуці Полтавської області видати ТОВ "Мало-Кохнівський кар'єр" новий витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 1902499 кв.м. для експлуатації та обслуговування Мало-кохнівського родовища гранітів, розташованої за адресою: м. Кременчук, вул. Ярмаркова, з використанням при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,50, та визнання протиправними дії відповідача щодо видачі витягу від 05.07.2016 №36-1605-99.2-719/17-6, зазначаючи при цьому саме з використанням при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,75 замість 0,50.

Таким чином, вищезазначене також підтверджує факт необхідності використання при розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки, якою користується позивач на умовах оренди, сукупного коефіцієнту Км3 у розмірі 0,50 замість 0,075

25. Суд касаційної інстанції констатує помилковість розрахунків судів попередніх інстанцій, тому з урахування зазначеного, орендна плата позивача за земельну ділянку площею 1902499 кв.м. по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчуці має вираховуватись з нормативної грошової оцінки кв.м. земельної ділянки у розмірі 115,63 грн.

154,11 грн (середня вартість земельної ділянки кв.м.) х 1,23 (коефіцієнт Км2) х 0,5 (сукупний коефіцієнт Км3) х 1,22 (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки на час видачі Витягу з технічної документації 20.01.2014) = 115,63 грн.

Таким чином, орендна плата у 2015 році для позивача за земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м. має складати 3 214 679,20 грн.

115,63 грн (нормативна грошова оцінка кв.м., згідно витягу технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 20.01.2014 № 01-21/35 з урахування правильного сукупного коефіцієнту Км3 ) х 1,249 (коефіцієнт індексації) = 144,42 грн (нормативна грошова оцінка одиниці площі земельної ділянки з урахуванням коефіцієнта індексації).

144,42 грн х 1902499 (площа земельної ділянки) х 3% (розмір орендної плати) х 39% (коефіцієнт затвердженої нормативної грошової оцінки, що застосовується у 2015 році згідно Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 29.05.2014) = 3 214 679,20 грн.

Орендна плата у 2016 році (за І півріччя) для позивача за земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м. має складати 1 876 351,05 грн.

115,63 грн (нормативна грошова оцінка кв.м., з урахування правильного сукупного коефіцієнту Км3) х 1,24 (коефіцієнт індексації у 2015 році) х 1,433 (коефіцієнт індексації у 2016 році) (коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель) = 205,47 грн.

205,47 грн х 1902499 (площа земельної ділянки) х 3% (розмір орендної плати) х 32% (коефіцієнт затвердженої нормативної грошової оцінки, що застосовується у 2016 році згідно з Рішення Кременчуцької міської ради Полтавської області від 24.02.2015) =3 752 702,11 грн.

3 752 702,11 грн / 12 місяців х 6 місяців =1 876 351,05 грн.

26. З урахуванням самостійно визначених позивачем у податкових деклараціях з плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2015 рік та за півріччя 2016 року (враховуючи уточнюючу податкову декларацію від 31.03.2016) сум орендної плати в розмірі 2 163 826,26 грн та 1 328 892,65 грн відповідно, колегія суддів приходить до висновку про заниження позивачем орендної плати за земельну ділянку кадастровий номер 5310436500:10:003:0010 загальною площею 1902499 кв.м. по вул. Ярмарковій, 15 в м. Кременчуці за вказані періоди на загальну суму 1 598 311,34 грн.

Відповідно оскаржуване податкове повідомлення-рішення від 23.02.2017 №0001251401 є правомірним в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" суми грошового зобов'язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб" за податковими зобов'язаннями в сумі 1 598 311,34 грн та за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 399 577,84 грн.

Висновки за результатами розгляду касаційної скарги

27. Згідно зі ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності.

28. Судами попередніх інстанцій в повній мірі встановлено фактичні обставини справи.

29. Переглянувши судові рішення в межах касаційних скарг, перевіривши повноту встановлення судами фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального права та дотримання норм процесуального права, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, враховуючи норми Податкового кодексу України, приходить до висновку, що при ухваленні оскаржуваних судових рішень, суд першої та апеляційної інстанцій безпідставно не врахували доводів позивача відносно розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі неправильного сукупного коефіцієнту Км3, що призвело до визначення (розрахунку) завищеної орендної плати за земельну ділянку, яку має сплатити позивач, а тому касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" на постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 підлягає частковому задоволенню. Натомість касаційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області на вказані судові рішення слід залишити без задоволення.

30. Відповідно до п. 3 частини першої ст. 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

31. Підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права (частина перша ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України). Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню (частина третя ст. 351 Кодексу адміністративного судочинства України).

Керуючись статтями 341, 344, 349, 351, 355, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд,

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Головного управління ДФС у Полтавській області залишити без задоволення.

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" задовольнити частково.

Постанову Полтавського окружного адміністративного суду від 13.12.2017 та постанову Харківського апеляційного адміністративного суду від 25.04.2018 у справі №816/828/17 скасувати та ухвалити нове рішення про часткове задоволення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр".

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДФС у Полтавській області від 23.02.2017 № 0001251401 в частині збільшення Товариству з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" суми грошового зобов'язання за платежем "орендна плата з юридичних осіб" за податковими зобов'язаннями в сумі 8 879 845,30 грн (вісім мільйонів вісімсот сімдесят дев'ять тисяч вісімсот сорок п'ять гривень 30 коп.) та за штрафними (фінансовими) санкціями в сумі 2 219 961,32 грн (два мільйони двісті дев'ятнадцять тисяч дев'ятсот шістдесят одна гривня 32 коп.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Мало-Кохнівський кар'єр" судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 216 521,64 грн (двісті шістнадцять тисяч п'ятсот двадцять одну гривню 64 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДФС у Полтавській області.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

Постанову в повному обсязі складено 19.10.2018.

...........................

...........................

...........................

І.Я.Олендер

І.А. Гончарова

Р.Ф. Ханова ,

Судді Верховного Суду

Дата ухвалення рішення16.10.2018
Оприлюднено23.10.2018
Номер документу77285542
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/828/17

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 22.04.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 17.12.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 28.11.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Постанова від 16.10.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 12.09.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні