ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 жовтня 2018 р.м. ХерсонСправа № 821/391/18 15 год. 00 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючої судді: Кисильової О.Й.,
при секретарі: Бондарчук О.О.,
за участю:
представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представників відповідача - ОСОБА_3, ОСОБА_4,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства "Брат-2" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про скасування податкового повідомлення - рішення,
встановив:
Фермерське господарство "Брат-2" (далі - позивач, ФГ "Брат-2") звернулося до суду із адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ ДФС у Херсонській області), в якому просить скасувати податкове повідомлення - рішення від 04.01.2018 року № НОМЕР_1 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з оренди за землю у розмірі 93760,69 грн.
Ухвалою від 01.03.2018 року відкрите спрощене позовне провадження, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті справи, судове засідання призначене на 22.03.2018 року о 11:00 год.
Ухвалою від 22.03.2018 року провадження у справі зупинене до набрання законної сили рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі №821/1803/17.
Ухвалою від 10.09.2018 року провадження у справі поновлене, призначене судове засідання на 09.10.2018 року о 14:30 год.
Ухвалою від 09.10.2018 року за клопотанням позивача розгляд справи відкладено на 19.10.2018 року о 13:00 год.
Суд, розглянувши клопотання представника відповідача, на підставі статті 52 КАС України допустив у справі процесуальне правонаступництво, замінивши Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області на його правонаступника Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі.
Таким чином, відповідачем у даній справі є Головне управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі.
У судовому засідання представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі. Суду пояснив, що проводячи позапланову невиїзну документальну перевірку ФГ "Брат-2" з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за землю, відповідач порушив порядок проведення такої перевірки, оскільки у контролюючого органу не було законних підстав для здійснення заходу контролю. Так, відповідно до п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України документальна позапланова перевірка проводиться у разі отримання податкової інформації, що свідчить про порушення платником податків валютного, податкового чи іншого законодавства, контроль за дотриманням яких здійснює податковий орган. Крім того, обов'язковою умовою винесення наказу про проведення вказаної перевірки також зазначено не надання платником податків протягом 15 днів пояснень та їх документальних підтверджень на обов'язковий письмовий запит контролюючого органу. Позивач зазначає, що на момент отримання ним наказу про проведення перевірки на адресу фермерського господарства не надходило жодного запиту, оформленого у відповідності до вимог п. 73.3 ст. 73 ПК України. Натомість, відповідачем направлено лист з описом поданої податкової звітності з орендної плати за землю у період 2015-2016 роки. Позивач зазначив, що предметом документальної перевірки, відповідно до п.п. 75.1.2 п. 75.1 ст. 75 ПК України може бути своєчасність, достовірність, повнота нарахування, сплати усіх передбачених Податковим кодексом податків та зборів, а не одне окреме питання, як це визначено в наказі про проведення перевірки від 10.11.2017 року № 1040. Не погоджуючись із правомірністю оскарженого ППР, позивач зазначає, що 22.01.2010 року між ФГ "Брат-2" та Каланчацькою РДА укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років. Оскільки до вказаного договору не вносилися зміни в частині розміру орендної плати та відповідних позовів до судів орендодавцем не подавалося, позивач систематично здійснював плату за оренду землі у сумі визначеній на підставі умов договору та відповідно до вимог ПК України. Відтак, відсутні підстави подання уточненої податкової декларації з орендної плати за землю за період 2015-2016 років та обчислення плати за землю у розмірі не менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки. На підставі викладеного просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Відповідач у судовому засіданні не погодився з доводами позивача та вважає оскаржене ППР таким, що прийняте відповідно до вимог чинного законодавства на підставі наступного. Так, відповідно до вимог пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), розмір орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, встановлюється у договорі оренди, але річна сума орендної плати не може бути менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Відповідно до ст. 72 ПК України визначений перелік інформації, яка використовується для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу, це інформація, яка надійшла в тому числі від платників податків та податкових агентів, зокрема інформація, що міститься в податкових деклараціях, розрахунках, звітах про використання доходів (прибутків) неприбуткової організації, визначеної п. 133.4 ст. 133 цього Кодексу, інших звітних документах. Аналізуючи подані позивачем податкові декларації по платі за землю (орендна плата), відповідач встановив недотримання ФГ "Брат-2" вимог ПК України, а саме: декларування податкових зобов'язань по орендній платі за землю за меншою ставкою: за 2015 рік задекларовано орендну плату за земельну ділянку площею 163,48 га в розмірі 0,1 % нормативної грошової оцінки, що складає 2253,20 грн.; за 2016 рік за земельну ділянку площею 163,48 га задекларовано 0,1 % нормативної грошової оцінки у сумі 2703,85 грн. За результатами проведеного аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства, у зв'язку з чим контролюючий орган згідно з п.73.3 ст.73 ПК України на юридичну адресу ФГ "Брат-2" направив письмовий запит про надання інформації (пояснень та їх документальних підтверджень) від 08.08.2017 №3112/10/21-22-12-03-12 (з врахуванням виправлення помилки у назві), який містив: підставу дня надіслання запиту (пп.78.1.1 п.78.1 ст.78 ПК України), із зазначенням інформації, яка це підтверджує: здійснено посилання на джерело інформації - надані ФГ "Брат-2" податкові декларації по платі за землю (орендна плата); перелік інформації, яка запитується, та перелік документів, які пропонується надати; печатку контролюючого органу. На вказаний запит ФГ "Брат-2" надало відповідь про те, що податкові зобов'язання обчислені за умовами договору оренди, копії якого відповідачу не надані. 07.12.2017 року на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області про проведення перевірки від 10.11.2017 року № 1040, проведено документальну позапланову невиїзну перевірку позивача з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Олександрівської сільської ради Каланчацького району за період з 01.01.2015 року до 31.12.2016 року. За результатами перевірки складений акт від 08.12.2017 року № 23/21-22-12-05/33124224 та прийняте податкове повідомлення-рішення від 04.01.2018 року № 000171205. Перевіркою встановлено порушення ФГ "Брат-2" пп. 288.5.1 п.288.5 ст. 288 ПК України: визначення податкових зобов'язань за ставкою, меншою ніж установлений законодавством розмір орендної плати за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року, в результаті чого в податкових деклараціях з плати за землю за 2015-2016 роки занижено орендну плату за земельні ділянки на загальну суму 75008,55 грн. Також відповідно до ПК України за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховується величина коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення. Коефіцієнт індексації застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки. Разом з тим, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки. Таким чином, виходячи із інформації відділу в Каланчацькому районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області від 31.10.2017 року, розмір орендної плати: у 2015 році не повинен бути менше 36 348,00 грн. (3 % нормативної грошової оцінки) та у 2016 році - не менше 43617,60 грн. (3% нормативної грошової оцінки). Посилаючись на наведені обставини, просить відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд встановив наступні обставини.
22.01.2010 року між Каланчацькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та фермерським господарством "Брат-2" (Орендар) укладений договір оренди землі сільськогосподарського призначення загальною площею 163,48 га, у тому числі відкриті землі з незначним рослинним покривом - 161,62 га, ставки - 1,86 га, строком на 49 років. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням коефіцієнта індексації 3,022 становить 970056,00 грн. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Договір зареєстрований у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.01.2010 року № 041073300005.
За змістом пункту 9 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та у розмірі податку на землю згідно з розпорядженням голови РДА від 01.12.2009 року № 609 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки фермерському господарству "Брат-2".
Фермерським господарством "Брат-2" подано звітну податкову декларацію з плати за землю на 2015 рік від 19.02.2015 року, якою, зокрема, задеклароване податкове зобов'язання на ділянку площею 163,48 га у сумі 2253,20 грн. з відсотком від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 0,10 %.
Крім того, 24.06.2016 року ФГ "Брат-2" подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю на 2016 рік, якою, зокрема, задеклароване податкове зобов'язання на ділянку площею 163,48 га у сумі 2703,85 грн., що складає розмірі 0,10 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 16539,31 грн.
08.08.2017 року керівнику ФГ "Брат-2" надіслано запит "Про надання інформації (зі змінами від 28.08.2017 року № 3463/10/21-22-12-05-12) на підставі пп. 16.1.5, 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, п.п. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20, п. 1 абз. 3 п.п. 73.3 ст. 73, п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України запропоновано протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання даного запиту надати пояснення та їх документальні підтвердження з приводу декларування позивачем орендної плати у податкових деклараціях за 2015 та 2016 роки за ставкою меншою, ніж 3 % нормативної грошової оцінки землі та одночасно запитано копії договорів оренди земельних ділянок державної та комунальної власності та укладених до них додаткових угод про внесення змін, на підставі яких обчислювалася вказана орендна плата. Вказаним запитом, позивача повідомлено, що відповідно до пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 ПК України, ненадання вказаних у запиті пояснень та документів є підставою для проведення документальної позапланової перевірки платника податків.
11.08.2017 року уповноважена особа ФГ "Брат-2" Шубяєва отримала запит від 08.08.2018 року, а зміни до запиту отримала 31.08.2017 року.
28.09.2017 року ФГ "Брат-2" направлена податковому органу відповідь на запит, якою позивач повідомив, що здійснює оплату орендованої земельної ділянки у розмірі, встановленому договором оренди землі від 22.01.2010 року, умови якого в частині оплати не змінювалися, відтак відсутні підстави для подання уточнюючої податкової декларації.
07.12.2017 року Головним управлінням ДФС у Херсонській області на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області від 10.11.2017 року № 1040 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ФГ "Брат-2" з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Олександрівської сільській раді Каланчацького району за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року.
За результатами перевірки складено акт від 08.12.2017 року № 23/21-22-12-05/33124224 (далі-Акт № 23), яким зафіксовано порушення позивачем пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції з 01.04.2014 по 31.12.2016), а саме: ФГ "Брат-2" задекларовано податкові зобов'язання по орендній платі за землю за землю по Олександрівської сільській раді Каланчацького району за земельну ділянку площею 163,48 га за період з 01.01.2015 по 31.12.2016 років в розмірі 4957,05 грн., тим самим занижено розмір податкових зобов'язань на суму 75008,55 грн., в тому числі: за 2015 рік - у сумі - 34094,80 грн., за 2016 рік - у сумі 40916,75 грн.
04.01.2018 року на підставі ОСОБА_1 перевірки № 23 податковим органом винесене податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1, яким ФГ "Брат-2" збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 93760,69 грн., з них 75008,55 грн. - податкове зобов'язання, 18752,14 грн. - штрафні санкції.
ФГ "Брат-2" оскажило до суду наказ від 10.11.2017 року № 1040 "Про проведення документальної позапланової перевірки". Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі № 821/1803/17, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.07.2018 року, відмовлено ФГ "Брат-2" у задоволенні позовних вимог до Головного управління ДФС у Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу від 10.11.2017 року № 1040 "Про проведення документальної позапланової перевірки". Рішення набрало законної сили 10.07.2018 року.
Згідно із ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
Таким чином, оскільки рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі № 821/1803/17 встановлено законність наказу відповідача від 10.11.2017 року № 1040 щодо проведення перевірки, суд, розглядаючи даний спір, не надає оцінки доводам позивача щодо законності проведення перевірки.
Надаючи оцінку законності прийняття відповідачем спірного ППР, суд вважає за необхідне врахувати наступні обставини та положення законодавства.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), який визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. При цьому землекористувачі визначені підпунктом 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 ПК України як юридичні та фізичні особи, яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.
Підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності (далі - орендна плата) - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Справляння плати за землю, в тому числі орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу XII ПК України.
Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (п. 288.1 ст. 288 ПК України).
Разом з тим, як визначено пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції з 01.04.2014 року по 31.12.2016 року), розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, - але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
З огляду на визначену положеннями ПК України нижню граничну межу річної суми орендної плати, відповідно до пп. 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПК України, платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених ПК України.
Відповідно до п. 5.2 ст. 5 ПК України у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України.
З урахуванням викладеного суд вважає безпідставними доводи позивача про надання переваги у даному спорі нормами цивільного законодавства над податковими, у частині визначення розміру орендної плати без внесення відповідних змін до договору оренди землі.
Дана правова позиція викладена Верховним Судом України у постанові від 14.04.2015 року у справі № 21-165а15: "З набранням чинності ПК річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам пп. 288.5.1 п. 288.5 ст.288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.
При цьому виходячи із принципу пріоритетності норм ПК над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК щодо відносин оподаткування, розмір орендної плати за землю (статті 269, 270, 288 ПК) в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України".
Аналогічна позиція висловлена Верховним Судом України також у постанові від 14.03.2017 року у справі № 804/16943/13.
31.10.2017 року відділ у Каланчацькому районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надіслав відповідачу лист № 8-21-0.29-108/112-17 на запит, яким повідомив, що на території Олександрівської сільської ради Каланчацького району, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 163,48 га станом на 01.01.2015 року для сільськогосподарських угідь складала 1211599,94 грн., станом на 2016 рік - 1453919,93 грн.
Виходячи з зазначеного розміру нормативної грошової оцінки, у 2015 році розмір орендної плати не повинен бути менше 36348,00 грн. - 3 % нормативної грошової оцінки у 2015 році, та не менше 43617,60 грн. у 2016 році, що складає 3 % нормативної грошової оцінки.
Відповідно до звітної податкової декларації з плати за землю ФГ "Брат-2" від 19.02.2015 року № НОМЕР_2, на 2015 рік задекларовано податкове зобов'язання за ділянку площею 163,48 га у розмірі 0,1 % нормативної грошової оцінки - 2253,20 грн. та згідно до уточнюючої податкової декларації від 24.06.2016 року № НОМЕР_3, на 2016 рік задекларовано податкове зобов'язання за ділянку площею 163,48 га у розмірі 0,1 % нормативної грошової оцінки - 2703,85 грн.
Таким чином, суд вважає правомірним визначення фермерському господарству "Брат-2" грошового зобов'язання з плати за землю період з 01.01.2015 року до 31.12.2016 року, із розрахунку 3 % нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки.
Оскільки доводи позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, а податковий орган як суб'єкт владних повноважень обґрунтував правомірність спірного ППР, суд вважає рішення відповідача законним, відтак відмовляє ФГ "Брат-2" у задоволенні позовних вимог.
За правилами ст. 139 КАС України у разі відмови у задоволенні позовних вимог судові витрати присудженню не підлягають.
Керуючись ст. ст. 8, 9, 12, 19, 139, 161- 163, 167 КАС України, суд, -
вирішив :
Відмовити фермерському господарству "Брат-2" (код ЄДРПОУ 33124224, 75800, Херсонська область, Каланчацький район, сел. Каланчак, вул. Леніна, 4) у задоволенні позовних вимог до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі (код ЄДРПОУ 39394259, 73026, м. Херсон, просп. Ушакова, 75) про скасування податкового повідомлення - рішення.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П'ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст рішення виготовлений та підписаний 23 жовтня 2018 р.
Суддя Кисильова О.Й.
кат. 8.3.13
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.10.2018 |
Оприлюднено | 24.10.2018 |
Номер документу | 77302150 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Кисильова О.Й.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні