Постанова
від 07.03.2019 по справі 821/391/18
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

07 березня 2019 р.м.ОдесаСправа № 821/391/18

П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Коваля М.П.,

суддів - Димерлія О.О.,

- ОСОБА_1,

розглянувши в порядку письмового провадження в місті ОСОБА_1 апеляційну скаргу Фермерського господарства "Брат-2" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду, прийняте 19 жовтня 2018 року у складі суду судді Кисельової О.Й. по справі за позовом Фермерського господарства "Брат-2" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про скасування податкового повідомлення-рішення,-

В С Т А Н О В И В:

У лютому 2018 року Фермерське господарство "Брат-2" звернулось до Херсонського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Херсонській області, в якому просило скасувати податкове повідомлення - рішення від 04.01.2018 року № НОМЕР_1 про збільшення позивачу суми грошового зобов'язання з оренди за землю у розмірі 93760,69 грн.

Рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 19.10.2018 року у задоволенні адміністративного позову Фермерського господарства "Брат-2" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі відмовлено.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням суду першої інстанції, Фермерське господарство "Брат-2" звернулось до суду із апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення про задоволення заявлених позовних вимог в повному обсязі. В обґрунтування скарги апелянт зазначив, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми матеріального права, порушено норми процесуального права, а також не в повному обсязі було досліджено обставини справи.

Доводи апеляційної скарги ґрунтуються на тому, що проводячи позапланову невиїзну документальну перевірку ФГ "Брат-2" з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за землю, відповідач порушив порядок проведення такої перевірки, оскільки у контролюючого органу не було законних підстав для здійснення заходу контролю. Крім того апелянт вказує, що на момент отримання ним наказу про проведення перевірки на адресу фермерського господарства не надходило жодного запиту, оформленого у відповідності до вимог п. 73.3 ст. 73 Податкового кодексу України (далі - ПК України), проте на лист з описом поданої податкової звітності з орендної плати за землю у період 2015-2016 роки апелянтом надано обґрунтовану відповідь. Не погоджуючись із правомірністю оскаржуваного податкового повідомлення-рішення апелянт зазначає, що 22.01.2010 року між ФГ "Брат-2" та Каланчацькою РДА укладено договір оренди земельної ділянки строком на 49 років. Оскільки до вказаного договору не вносилися зміни в частині розміру орендної плати та відповідних позовів до судів орендодавцем не подавалося, позивач систематично здійснював плату за оренду землі у сумі визначеній на підставі умов договору та відповідно до вимог ПК України. Відтак, відсутні підстави подання уточненої податкової декларації з орендної плати за землю за період 2015-2016 років та обчислення плати за землю у розмірі не менше 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

ГУ ДФС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі, надало до апеляційного суду відзив на апеляційну скаргу, у якому просить апеляційну скаргу ФГ "Брат-2" залишити без задоволення, а оскаржуване рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2018 року залишити без змін.

В обґрунтування своєї позиції відповідач наголошує на правомірності винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення від 04.01.2018 року № НОМЕР_1. На думку відповідача, ФГ "Брат-2" не було дотримано вимог ПК України, а саме: декларування податкових зобов'язань по орендній платі за землю за меншою ставкою: за 2015 рік задекларовано орендну плату за земельну ділянку площею 163,48 га в розмірі 0,1 % нормативної грошової оцінки, що складає 2253,20 грн.; за 2016 рік за земельну ділянку площею 163,48 га задекларовано 0,1 % нормативної грошової оцінки у сумі 2703,85 грн. За результатами проведеного аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового законодавства, у зв'язку з чим контролюючий орган згідно з п.73.3 ст.73 ПК України на юридичну адресу ФГ "Брат-2" направив письмовий запит про надання інформації. На вказаний запит ФГ "Брат-2" надало відповідь про те, що податкові зобов'язання обчислені за умовами договору оренди, копії якого відповідачу не надані. За результатами проведеної документальної позапланової невиїзної перевірки апелянта було встановлено визначення податкових зобов'язань за ставкою, меншою ніж установлений законодавством розмір орендної плати за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та вбачається з матеріалів справи, 22.01.2010 року між Каланчацькою районною державною адміністрацією (Орендодавець) та фермерським господарством "Брат-2" (Орендар) укладений договір оренди землі сільськогосподарського призначення загальною площею 163,48 га, у тому числі відкриті землі з незначним рослинним покривом - 161,62 га, ставки - 1,86 га, строком на 49 років. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з врахуванням коефіцієнта індексації 3,022 становить 970056,00 грн. Обчислення розміру орендної плати здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії. Договір зареєстрований у Каланчацькому районному відділі Херсонської регіональної філії Центру ДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 22.01.2010 року № 041073300005.

За змістом пункту 9 договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та у розмірі податку на землю згідно з розпорядженням голови РДА від 01.12.2009 року № 609 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки фермерському господарству "Брат-2" (а.с. 11-14).

Фермерським господарством "Брат-2" подано звітну податкову декларацію з плати за землю на 2015 рік від 19.02.2015 року, якою, зокрема, задеклароване податкове зобов'язання на ділянку площею 163,48 га у сумі 2253,20 грн. з відсотком від нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 0,10 % (а.с. 43-46).

Крім того, 24.06.2016 року ФГ "Брат-2" подано уточнюючу податкову декларацію з плати за землю на 2016 рік, якою, зокрема, задеклароване податкове зобов'язання на ділянку площею 163,48 га у сумі 2703,85 грн., що складає розмірі 0,10 % від суми нормативної грошової оцінки земельної ділянки у розмірі 16539,31 грн. (а.с. 47-49).

08.08.2017 року керівнику ФГ "Брат-2" надіслано запит "Про надання інформації (зі змінами від 28.08.2017 року № 3463/10/21-22-12-05-12) на підставі пп. 16.1.5, 16.1.7 п. 16.1 ст. 16, п.п. 20.1.2 п. 20.1 ст. 20, п. 1 абз. 3 п.п. 73.3 ст. 73, п.п. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України запропоновано протягом 15 робочих днів з дня наступного за днем отримання даного запиту надати пояснення та їх документальні підтвердження з приводу декларування позивачем орендної плати у податкових деклараціях за 2015 та 2016 роки за ставкою меншою, ніж 3 % нормативної грошової оцінки землі та одночасно запитано копії договорів оренди земельних ділянок державної та комунальної власності та укладених до них додаткових угод про внесення змін, на підставі яких обчислювалася вказана орендна плата. Вказаним запитом, позивача повідомлено, що відповідно до пп. 78.1.1. п. 78.1 ст. 78 ПК України, ненадання вказаних у запиті пояснень та документів є підставою для проведення документальної позапланової перевірки платника податків.

11.08.2017 року уповноважена особа ФГ "Брат-2" Шубяєва отримала запит від 08.08.2018 року, а зміни до запиту отримала 31.08.2017 року (а.с. 50-52).

28.09.2017 року ФГ "Брат-2" направлена податковому органу відповідь на запит, якою позивач повідомив, що здійснює оплату орендованої земельної ділянки у розмірі, встановленому договором оренди землі від 22.01.2010 року, умови якого в частині оплати не змінювалися, відтак відсутні підстави для подання уточнюючої податкової декларації (а.с. 10)

07.12.2017 року ГУ ДФС у Херсонській області на підставі наказу ГУ ДФС у Херсонській області від 10.11.2017 року № 1040 проведено документальну позапланову невиїзну перевірку ФГ "Брат-2" з питань повноти обчислення податкових зобов'язань з орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території Олександрівської сільській раді Каланчацького району за період з 01.01.2015 року по 31.12.2016 року (а.с. 53).

За результатами перевірки складено акт від 08.12.2017 року № 23/21-22-12-05/33124224 (далі - Акт перевірки № 23), яким зафіксовано порушення позивачем пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 ПК України (в редакції з 01.04.2014 по 31.12.2016), а саме: ФГ "Брат-2" задекларовано податкові зобов'язання по орендній платі за землю за землю по Олександрівської сільській раді Каланчацького району за земельну ділянку площею 163,48 га за період з 01.01.2015 по 31.12.2016 років в розмірі 4957,05 грн., тим самим занижено розмір податкових зобов'язань на суму 75008,55 грн., в тому числі: за 2015 рік - у сумі - 34094,80 грн., за 2016 рік - у сумі 40916,75 грн. (а.с. 30-36).

04.01.2018 року на підставі Акту перевірки № 23 податковим органом винесене податкове повідомлення-рішення № НОМЕР_1, яким ФГ "Брат-2" збільшено суму грошового зобов'язання за платежем орендна плата з юридичних осіб на загальну суму 93760,69 грн., з них 75008,55 грн. - податкове зобов'язання, 18752,14 грн. - штрафні санкції (а.с. 38).

Вважаючи зазначене податкове повідомлення-рішення протиправним, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом про його скасування.

Вирішуючи спірне питання, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що визначення фермерському господарству "Брат-2" грошового зобов'язання з плати за землю період з 01.01.2015 року до 31.12.2016 року, із розрахунку 3 % нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки є правомірним. Оскільки доводи позивача не знайшли свого підтвердження під час розгляду справи, а податковий орган як суб'єкт владних повноважень обґрунтував правомірність спірного податкового повідомлення-рішення, суд першої інстанції дійшов висновку щодо наявності підстав для відмови ФГ "Брат-2" у задоволенні позовних вимог.

Вирішуючи дану справу в апеляційній інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Так, щодо аргументів апелянта щодо порушення відповідачем порушив порядку проведення перевірки, оскільки у контролюючого органу не було законних підстав для здійснення заходу контролю та для видання наказу про проведення перевірки колегія суддів наголошує, що рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі № 821/1803/17, залишеним без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 10.07.2018 року, відмовлено ФГ "Брат-2" у задоволенні позовних вимог до Головного управління ДФС у Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу від 10.11.2017 року № 1040 "Про проведення документальної позапланової перевірки". Рішення набрало законної сили 10.07.2018 року.

Згідно із ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Таким чином, оскільки рішенням Херсонського окружного адміністративного суду від 03.03.2018 року у справі № 821/1803/17, яке набрало законної сили, встановлено правомірність наказу відповідача від 10.11.2017 року № 1040 щодо проведення перевірки, аргументи апеляційної скарги у цій частині є неспроможними.

Крім того, згідно сталої практики Верховного Суду, викладеної зокрема у постановах Верховного Суду від 17 квітня 2018 року (справа №826/12612/17), від 13 березня 2018 року (справа №804/1113/16), від 20 лютого 2018 року (справа №826/1205/16), від 10 травня 2018 року (справа №806/2127/16), платник податків, який вважає порушеним порядок та підстави призначення податкової перевірки щодо нього, має захищати свої права шляхом недопуску посадових осіб контролюючого органу до такої перевірки, при цьому, якщо ж допуск до проведення перевірки відбувся, в подальшому предметом розгляду має бути лише суть виявлених порушень податкового та іншого законодавства, дотримання якого контролюється контролюючими органами. Саме на етапі допуску до перевірки платник податків може поставити питання про необґрунтованість її призначення та проведення, реалізувавши своє право на захист від безпідставного та необґрунтованого здійснення податкового контролю щодо себе, водночас, допуск до перевірки нівелює правові наслідки процедурних порушень, допущених контролюючим органом при призначенні податкової перевірки.

Щодо аргументів апеляційної скарги стосовно правомірності оскаржуваного податкового повідомлення-рішення колегія суддів зазначає наступне.

Так, зі змісту Земельного кодексу України та Закону України від 6.10.1998 №161-XIV "Про оренду землі" (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин; далі - Закон № 161-XIV) убачається, що користування землею в Україні є платним.

З 01.01.2011 року набрав чинності ПК України, який, відповідно до пункту 1.1 статті 1 регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, і, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

За змістом підпункту 9.1.10 пункту 9.1 статті 9 ПК України плата за землю належить до загальнодержавних податків і зборів, яка в силу вимог підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 цього ж Кодексу є податком і справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі. Останні ж, як визначає зміст підпункту 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 цього Кодексу, це особи, яким, зокрема, на умовах оренди надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності. Отже, ПК визначив обов'язок й орендаря сплачувати земельний податок у формі орендної плати.

Орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункт 14.1.136. пункту 14.1 статті 14 ПК України). Подібне визначення міститься й у статті 21 Закону № 161-XIV.

Справляння плати за землю, в тому числі й орендної плати, здійснюється відповідно до положень розділу ХIII ПК України.

Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем, а підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки (пункт 288.1 статті 288 ПК України).

Підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 зазначеного Кодексу встановлено, що розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється розділом ХIII ПК; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом, та не може перевищувати, зокрема, для інших земельних ділянок, наданих в оренду, 12 % нормативної грошової оцінки (підпункт 288.5.2 зазначеного пункту).

Тобто, законодавець визначив нижню граничну межу річної суми платежу по орендній платі за земельні ділянки, незалежно від того, чи співпадає її розмір із визначеним у договорі.

Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, установлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.

Проаналізувавши наведені норми матеріального права, колегія суддів дійшла висновку, що з набранням чинності ПК України річний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, який підлягає перерахуванню до бюджету, має відповідати вимогам підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 цього Кодексу та є підставою для перегляду встановленого розміру орендної плати.

При цьому, виходячи із принципу пріоритетності норм ПК України над нормами інших актів у разі їх суперечності, який закріплений у пункті 5.2 статті 5 ПК України, до моменту внесення до такого договору відповідних змін розмір орендної плати в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлений підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Аналогічний правовий висновок щодо застосування зазначених вище норм матеріального права у спорах цієї категорії, міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 22 травня 2018 року (справа №809/3756/15), від 19 червня 2018 року (справа №818/1998/14), 18 червня 2018 року (справа №815/4925/15).

Отже, з набранням чинності ПК України, тобто з 01.01.2011 року, мінімальний розмір річної орендної плати за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності та грошову оцінку яких встановлено, становить 3% від їх грошової оцінки.

31.10.2017 року відділ у Каланчацькому районі ГУ Держгеокадастру у Херсонській області надіслав відповідачу лист № 8-21-0.29-108/112-17 на запит, яким повідомив, що на території Олександрівської сільської ради Каланчацького району, нормативно грошова оцінка земельної ділянки площею 163,48 га станом на 01.01.2015 року для сільськогосподарських угідь складала 1211599,94 грн., станом на 2016 рік - 1453919,93 грн.

Виходячи з зазначеного розміру нормативної грошової оцінки, у 2015 році розмір орендної плати не повинен бути менше 36348,00 грн. - 3 % нормативної грошової оцінки у 2015 році, та не менше 43617,60 грн. у 2016 році, що складає 3 % нормативної грошової оцінки.

Проте, апелянт не перерахував величину орендної плати з урахуванням зазначеної норми ПК України та сплачував орендну плату за укладеним раніше договором оренди землі державної та комунальної власності в меншому розмірі, ніж це установлено підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України.

Зважаючи на вищевикладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, дав їм належну оцінку та прийняв законне та обґрунтоване рішення у відповідності з вимогами матеріального та процесуального права, при цьому доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують.

Відповідно до положень статті 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладені обставини та з огляду на наведені положення законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а судове рішення без змін.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 292, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Фермерського господарства "Брат-2" на рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2018 року по справі за позовом Фермерського господарства "Брат-2" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без задоволення.

Рішення Херсонського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2018 року по справі за позовом Фермерського господарства "Брат-2" до Головного управління Державної фіскальної служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м. Севастополі про скасування податкового повідомлення-рішення - залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Верховного Суду.

Головуючий суддя: М.П. Коваль

Суддя: О.О. Димерлій

Суддя: О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення07.03.2019
Оприлюднено12.03.2019
Номер документу80350894
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —821/391/18

Постанова від 07.03.2019

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Ухвала від 17.12.2018

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Коваль М.П.

Рішення від 19.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 09.10.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 10.09.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 22.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Кисильова О.Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні