РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
і м е н е м У к р а ї н и
22 жовтня 2018 року м. РівнеСправа №1740/2081/18
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Щербакова В.В., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом
ОСОБА_1 підприємства "Будінвестсервіс" доВиконавчого комітету Дубенської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення, В С Т А Н О В И В:
Колективне підприємство "Будінвестсервіс" (далі - КП "Будінвестсервіс") звернулося до Рівненського окружного адміністративного суду з позовом до Виконавчого комітету Дубенської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 15.02.2018 №59 Про затвердження акта про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м.Дубно у сфері земельних відносин КП Будінвестсервіс .
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.04.1997 Дубенською міською радою народних депутатів Рівненської області було прийнято рішення №247, відповідно до якого для КП Будінвестсервіс було надано в постійне користування земельна ділянка, загальною площею 2,16га забудованих земель для розміщення виробничої бази в місті Дубно. 15.02.2018 відповідачем прийнято оспорюване рішення, згідно з яким затверджено акт про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м.Дубно у сфері земельних відносин КП Будінвестсервіс за використання земельних ділянок розташованих в м.Дубно, вулиця Михайла Грушевського, 55а, загальною площею у 2015 році - 2,1600га, з 2016 року - 2,1502га, без сплати земельного податку в сумі 1221288,07грн. Вважає, що відповідачем при винесенні оскаржуваного рішення порушено процедуру та порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Ухвалою суду від 02.08.2018 справу призначено до розгляду за правилами загального позовного провадження. Разом з тим, судом встановлено строк для подачі відповідачем відзиву на позовну заяву (відзив).
У встановлений судом строк відповідачем до суду подано відзив, у якому він заперечив проти задоволення позовних вимог. Відзив обґрунтований тим, що право постійного користування земельної ділянки площею 2,16га по вул.Грушевського, 55а у м.Дубно, у КП Будінвестсервіс не припинялося. Відтак, саме позивач є належним користувачем вищезазначеної земельної ділянки. Зазначена комісія є постійно діючою комісією, яка вирішує всі без виключення питання відшкодування збитків на території м.Дубно, а тому до неї неможливо включити представників землекористувачів, оскільки кожна справа про відшкодування збитків стосується конкретної фізичної чи юридичної особи. Крім того, ніщо не заважало представнику позивача взяти участь в засіданні вищезазначеної комісії, оскільки він двічі запрошувався на її засідання, про що свідчать відповідні повідомлення про виклик на розгляд справи щодо відшкодування збитків, заподіяних територіальній громаді м.Дубно внаслідок користування вказаною земельною ділянкою. Вважає, що оспорюване рішення прийняте на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Ухвалою суду від 28.09.2018 відмовлено у задоволенні клопотання представника відповідача про закриття провадження у справі.
Протокольною ухвалою від 28.09.2018 судом закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті.
Ухвалою від 09.10.2018 судом прийнято рішення про розгляд справи в порядку письмового провадження.
Повно і всебічно з'ясувавши всі обставини справи в їх сукупності на підставі чинного законодавства, перевіривши їх дослідженими доказами, суд вважає, що позов підлягає до задоволення повністю з огляду на наступне.
Судом встановлено, що 14.04.1997 Дубенською міською радою народних депутатів Рівненської області було прийнято рішення №247, відповідно до якого для КП Будінвестсервіс було надано в постійне користування земельна ділянка, загальною площею 2,16га забудованих земель для розміщення виробничої бази в місті Дубно. Також, у відповідності до вище вказаного рішення для КП Будінвестсервіс було видано Державний акт на право постійного користування землею серії І-РВ №002101, зареєстрований в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за №5.
На вище вказаній земельній ділянці знаходиться нерухоме майно, яке частково належить КП «Будінвестсервіс» на праві приватної власності, а саме - комплекс, будівель виробничо-торгової бази, які складаються з: А-1 - контрольно пропускний пункт; Б - будинок охорони; В - деревообробна майстерня №1; Г -гараж; Д, Д' , Д» - пункт технічного огляду; Ж - склад магазин №1; З - АЗС; К - деревообробна майстерня №2; Л - адмінбудівля; М - склад магазин будматеріалів; Н - овочесховище №1, О - овочесховище №2, що підтверджується свідоцтвом про право власності на нерухоме майно від 21.04.2011.
02.11.2012 відповідно до рішення загальних зборів засновників КП «Будінвестсервіс» та акту приймання-передачі майна №2 від 02.11.2012 передано у власність засновника підприємства ОСОБА_2 наступні об'єкти нерухомого майна за адресою м.Дубно, вул.Грушевського, 55а: будинок охорони; деревообробна майстерня №1; гараж; склад магазин №1; АЗС; деревообробна майстерня №2; адмінбудівля; склад магазин будматеріалів; овочесховище №1.
Разом з тим, 20.11.2012 виконавчим комітетом Дубенської міської ради Рівненської області було прийнято рішення №521 у відповідності до якого вирішено оформити право власності на: будинок охорони, деревообробну майстерню №1, будівлюгаража, склад магазин №1, АЗС, деревообробну майстерню №2, адмінбудівлю, склад магазин будматеріалів, будівлю овочесховища №1, що розташовані на вул.Грушевського, 55а за ОСОБА_2.
Станом на грудень 2014 року у власності КП «Будінвестсервіс» залишилось 3 з 12 об'єктів нерухомого майна, а саме: А-1 - контрольно пропускний пункт; Д, Д' , Д» - пункт технічного огляду; О - овочесховище №2, натомість 9 інших об'єктів нерухомого майна знаходились у власності громадянина ОСОБА_2.
15.02.2018 виконавчим комітетом Дубенської міської ради Рівненської області прийнято рішення №59, згідно з яким затверджено акт про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м.Дубно у сфері земельних відносин КП Будінвестсервіс за використання земельних ділянок розташованих в м.Дубно, вулиця Михайла Грушевського, 55а, загальною площею у 2015 році - 2,1600га з 2016 року - 2,1502га, а саме: - площею 0,0691га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4260; площею 0,1719га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4261; площею 0,2574га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4262; площею 0,1317га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4263; площею 0,1756га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4264; площею 0,3102га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4265; площею 0,2527га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4266; площею 0,0864га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4267; площею 0,0809га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4268; площею 0,4133га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4273; площею 0,0443га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4269; площею 0,0313га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4270; площею 0,1352га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4272, а також площею 0,0766га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4283 без сплати земельного податку в сумі 1221288,07грн.
Вважаючи таке рішення органу місцевого самоврядування протиправними, КП «Будінвестсервіс» звернулася до суду з відповідним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, які виникли між сторонами, суд зазначає наступне.
Повноваження органів місцевого самоврядування в Україні визначені Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).
Відповідно до статті 2 Закону №280/97-ВР, місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Стаття 24 Закону №280/97-ВР встановлює, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
З матеріалів справи вбачається, що передумовою для прийняття оспорюваного рішення стало нарахування збитків для КП «Будінвестсервіс» , проведеного комісією з визначення розміру та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам при виконавчому комітеті.
Відповідно до частини 2 статті 157 Земельного кодексу України, порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі і землекористувачам встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог вказаної норми постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 №284 затверджено Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам (далі - Порядок №284).
Пунктом 2, 3 Порядку №284 передбачено, що розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад. Результати роботи комісій оформляються відповідними актами, що затверджуються органами, які створили ці комісії.
Тобто, до повноважень виконкому віднесено визначення в установленому порядку розмірів відшкодувань збитків, завданих органу місцевого самоврядування.
Відшкодуванню, зокрема, підлягають збитки власників землі і землекористувачів, у тому числі орендарів, включаючи і неодержані доходи, якщо вони обґрунтовані.
Власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок (п.1 Порядку №284).
Згідно з вимогами п.5 Порядку №284, збитки відшкодовуються власникам землі і землекористувачам, у тому числі орендарям, підприємствами, установами, організаціями та громадянами, що їх заподіяли, за рахунок власних коштів не пізніше одного місяця після затвердження актів комісій, а у разі вилучення (викупу) земельних ділянок - після прийняття відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування рішення про вилучення (викуп) земельних ділянок в межах їх повноважень в період до державної реєстрації підприємством, установою, організацією або громадянином речового права на земельну ділянку в порядку, встановленому Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .
Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, комісії з визначення та відшкодування збитків заподіяних територіальній громаді міста Дубно у сфері земельних відносин, необхідно було встановити особу, яка фактично використовує земельні ділянки комунальної власності.
Так, з матеріалів справи вбачається, що виконавчим комітетом Дубенської міської ради Рівненської області під час прийняття оскаржуваного рішення не було встановлено чи дійсно в період, за який було нараховано збитки, земельні ділянки перебували у користуванні КП Будінвестсервіс , тим самим порушено права та законні інтереси останнього.
Крім того, як вбачається з інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майно від 09.10.2018 за №140774428, №140773782, №140772831, №140779779, №140780678, №140778997, №140776500, №140775652, №140766395, №140769467, №140770328, №140770987, №140783045, право постійного користування земельними ділянками, а саме: площею 0,0691га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4260; площею 0,1719га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4261; площею 0,2574га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4262; площею 0,1317га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4263; площею 0,1756га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4264; площею 0,3102га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4265; площею 0,2527га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4266; площею 0,0864га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4267; площею 0,0809га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4268; площею 0,4133га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4273; площею 0,0443га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4269; площею 0,0313га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4270; площею 0,1352га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4272, а також площею 0,0766га, кадастровий номер - 5610300000:02:001:4283, зареєстровано за КП Будінвестсервіс лише у січні 2018 року.
Статтею 120 Земельного кодексу України (в редакції станом на листопад 2012 року) визначено, що у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Статтею 377 Цивільного кодексу України встановлено, що до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків).
Відтак, з виникненням права власності на будівлю чи споруду до їх власника переходить право власності/користування на частину земельної ділянки, на якій розташовані належні йому об'єкти нерухомості.
Судом встановлено, що набувач нерухомого майна, яке знаходиться на вище вказаних земельних ділянках - ОСОБА_2, не вчиняв жодних дій по оформленню земельних ділянок під належні йому на праві приватної власності об'єкти нерухомого майна, хоча і користується земельними ділянками під належним йому нерухомим майном з листопада 2012 року.
Таким чином, право постійного користування землею КП «Будінвестсервіс» за державним актом на право постійного користування землею серії I-РВ №002101 від 30.05.1997, з переходом права власності на розташовані на спірній земельній ділянці об'єкти нерухомого майна, припинилось в тій частині, на якій розташовані нежитлові будівлі: будинок охорони, деревообробна майстерня №1, будівля гаража, склад магазин №1, АЗС, деревообробна майстерня №2, адмінбудівля, склад магазин будматеріалів, будівля овочесховища №1, що розташовані по вул.Грушевського, 55а в м.Дубно, з моменту реєстрації права власності на дане майно за ОСОБА_2
Також, суд зазначає, що при винесенні оскаржуваного рішення Виконавчим комітетом Дубенської міської ради Рівненської області, не було досліджено всіх обставин, а саме - належність нерухомого майна, що знаходиться на спірній земельній ділянці для КП Будінвестсервіс та факт використання ним земельної ділянки у період за який було нараховано збитки, не встановлено розмір земельної ділянки, яку фактично використовує позивач.
Відповідно до п.1 Порядку №248, власникам землі та землекористувачам відшкодовуються збитки, заподіяні вилученням (викупом) та тимчасовим зайняттям земельних ділянок, встановленням обмежень щодо їх використання, погіршенням якості ґрунтового покриву та інших корисних властивостей земельних ділянок або приведенням їх у непридатний для використання стан та неодержанням доходів у зв'язку з тимчасовим невикористанням земельних ділянок.
Відповідно до пункту 2 Порядку №284, розміри збитків визначаються комісіями, створеними Київською та Севастопольською міськими, районними-державними адміністраціями, виконавчими комітетами міських (міст обласного значення) рад, до складу яких включаються представники цих органів, власники землі або землекористувачі (орендарі), яким заподіяні збитки, представники підприємств, установ, організацій, які будуть їх відшкодовувати, представники державних органів земельних ресурсів і фінансових органів, представники органів у справах містобудування і архітектури та виконавчих комітетів сільських, селищних, міських (міст районного значення), рад, на території яких знаходяться земельні ділянки.
Всупереч викладеному, представник КП Будінвестсервіс не був включений до складу комісії з визначення та відшкодування збитків заподіяних територіальній громаді м.Дубно у сфері земельних відносин, а лише був запрошений на засідання комісії.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що оспорюване рішення, прийняте відповідачем з порушенням процедури та порядку визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам.
Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень.
Згідно з ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень, суди перевіряють, зокрема, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку про те, що відповідач не довів правомірності свого рішення, в той час як позивачем позовні вимоги підтверджені належними та допустимими доказами, а відтак, позов слід задовольнити повністю.
Враховуючи положення ч.1 ст.139 КАС України, суд стягує на користь позивача понесені ним судові витрати, які підлягають відшкодуванню, за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дубенської міської ради від 15.02.2018 №59 Про затвердження акта про визначення розміру збитків, заподіяних територіальній громаді м.Дубно у сфері земельних відносин КП Будінвестсервіс .
Стягнути із суб'єкта владних повноважень - Виконавчого комітету Дубенської міської ради (вул.Замкова, 4, м.Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35600; ідентифікаційний код 35799884), за рахунок його бюджетних асигнувань, на користь позивача ОСОБА_1 підприємства "Будінвестсервіс" (вул.Грушевського, буд.55а, м.Дубно, Дубенський район, Рівненська область, 35600; ідентифікаційний код 22579348) судовий збір в сумі 1762,00грн. (одна тисяча сімсот шістдесят дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд (пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складено 23 жовтня 2018 року.
Суддя Щербаков В.В.
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.10.2018 |
Оприлюднено | 25.10.2018 |
Номер документу | 77357752 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
Щербаков В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні