ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
16 жовтня 2018 року о/об 10 год. 45 хв. Справа № 0840/3743/18 м.Запоріжжя
Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Прасова О.О. при секретарі Гудименко Я.А., розглянувши у місті Запоріжжі за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» (надалі – позивач або ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ») звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України (надалі – відповідач, Держгеонадра України), в якому позивач просить суд: 1) визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо невирішення запиту Товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» на придбання геологічної інформації від 14.03.2018 вих.№01/03, що отриманий Державною службою геології та надр України 14.03.2018 та зареєстрований за вх.№6325/02/10-18; 2) зобов'язати Державну службу геології та надр України у відповідь на запит Товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» на придбання геологічної інформації від 14.03.2018 вих.№01/03, що отриманий Державною службою геології та надр України 14.03.2018 та зареєстрований за вх.№6325/02/10-18, прийняти рішення відповідно до «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423, про яке повідомити Товариство з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ».
У позові позивачем зазначено, що 14.03.2018 позивач звернувся із запитом вих.№01/03 на придбання геологічної інформації до голови Держгеонадра України. Предметом запиту стало придбання геологічної інформації щодо Приазовського родовища газу, яке знаходиться в Приазовському районі Запорізької області. Запитувана геологічна інформація знаходиться у звіті «Подсчет запасов газа Приазовского месторождения Запорожской обл. на 01.01.86г.». Вказаний запит отриманий Держгеонадра України 14.03.2018 (вхідний номер - 6325/02/10-18). Позивач 27.04.2018 нагадав Держгеонадра України листом за №04-04/18 про свій запит, з проханням вирішити його. Держгеонадра України листом від 07.06.2018 за №9988/10/10-18 у відповідь на зазначені вище листи повідомила про необхідність надання позивачем каталогу географічних координат кутових точок ділянки надр, по якій планується виконання геолого-економічної оцінки (апробації запасів). На підставі викладеного позивач вважає, що має місце протиправна бездіяльність Держгеонадра України. В листі Держгеонадра України від 07.06.2018 за №9988/10/10-18 відсутня інформація про прийняте рішення. Більш того, Держгеонадра України в листі вимагає надати інформацію, яка по-перше міститься у вказаному в запиті звіті «Подсчет запасов газа Приазовского месторождения Запорожской обл. на 01.01.86 г.», по-друге, на думку позивача, законодавством не передбачене право Держгеонадра України вимагати подібні відомості в ситуації, що склалась. У п.9 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423, наведений вичерпний перелік документів, які слід надати для придбання геологічної інформації. Отже, Держгеонадра України не виконали імперативні вимоги п.11 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», а саме не розглянула та не вирішила запит позивача для придбання зазначеної вище геологічної інформації.
Позивач підтримав позовні вимоги.
Відповідачем подано до суду відзив на позов, в якому зазначено, що 19.02.2018 до Держгеонадр України надійшов лист ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» стосовно придбання у користування геологічної інформації по ділянці надр Приазовського родовища газу з метою геолого-економічної оцінки (апробації запасів) від 15.02.2018 за №1/02 (вх.№4895/02/10-18 від 16.02.2018). В зазначеному запиті ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» не витримані вимоги «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423, не вказано відомості про юридичну особу, відсутня стисла довідка про діяльність юридичної особи, не вказані прізвища та посади осіб, уповноважених діяти від імені юридичної особи, не вказано обсяг права власності на придбану геологічну інформацію, про що Держгеонадра України надано відповідь №2940/10/10-18 від 21.02.2018. До Держгеонадра України 05.03.2018 надійшов повторний запит на придбання геологічної інформації від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 27.02.2018 за №2/02 (вх.№5589/02/10-18 від 28.02.2018). В даному запиті також не було вказано відомості про юридичну особу, відсутня стисла довідка про діяльність юридичної особи, не вказані прізвища та посади осіб, уповноважених діяти від імені юридичної особи, не вказано обсяг права власності на придбану геологічну інформацію, про що Держгеонадра України повторно була надана відповідь ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 06.03.2018 за №3943/10/10-18. Тоді, 15.03.2018 до Держгеонадра України знову надійшов запит на придбання геологічної інформації від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 14.03.2018 за №01/03 (вх.№6325/02/10-18 від 14.03.2018), а 03.05.2018 надійшов ще один запит від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 27.04.2018 за №04/04 з проханням повідомити про прийняття рішення щодо надання дозволу на придбання вищезазначеної геологічної інформації. На запити ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 14.03.2018 за №01/03 та від 27.04.2018 за №04/04 Держгеонадра України надали відповідь листом від 07.06.2018 за №9988/10/10-18, в якому просили надати каталог географічних координат кутових точок ділянки надр, по якій планується виконання геолого-економічної оцінки (апробації запасів), на який ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» надіслало відповідь від 16.07.2018 за №01-07/18 (вх.№14436/02/10-18 від 16.07.2018). Бездіяльність - це пасивна форма поведінки особи, що полягає у невчиненні нею конкретних дій (конкретної дії), які вона повинна була і могла вчинити в даних конкретних умовах. В цьому випадку Державною службою геології та надр України розглянуто запит ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» та надано відповідь листом від 07.06.2018 за №9988/10/10-18. Таким чином, бездіяльність відповідачем не допускалася.
Відповідач проти позову заперечував.
Розглянувши матеріали справи, суд з'ясував наступне.
18.02.2018 до Держгеонадра України надійшов лист ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» стосовно придбання у користування геологічної інформації по ділянці надр Приазовського родовища газу з метою геолого-економічної оцінки (апробації запасів) від 15.02.2018 за №1/02 (вх.№4895/02/10-18 від 16.02.2018).
Держгеонадра України надано відповідь за вих.№2940/10/10-18 від 21.02.2018, яка позивачем не оскаржується.
До Держгеонадра України 28.02.2018 надійшов повторний запит на придбання геологічної інформації від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 27.02.2018 за №2/02 (вх.№5589/02/10-18 від 28.02.2018).
Держгеонадра України повторно надано відповідь ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» (вих.№3943/10/10-18 від 06.03.2018).
14.03.2018 до Держгеонадра України надійшов запит на придбання геологічної інформації від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 14.03.2018 за №01/03 (вх.№6325/02/10-18 від 14.03.2018).
02.05.2018 надійшов ще один запит від ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 27.04.2018 за №04-04/18 з проханням повідомити про прийняття рішення щодо надання дозволу на придбання вищезазначеної геологічної інформації.
На запити ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 14.03.2018 за №01/03 та від 27.04.2018 за №04-04/18 Держгеонадра України надали відповідь листом від 07.06.2018 за №9988/10/10-18, в якому зазначено: «… Державна служба геології та надр України опрацювала листи ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» від 14.03.2018 №01/03 та від 27.04.2018 №04-04/18 стосовно придбання у користування геологічної інформації по Приазовському родовищу газу, розташованого в Запорізькій області, та в межах компетенції повідомляє. Відповідно до п.1.1 Наказу Міністерства екології та природних ресурсів України від 14.06.2013 №263 «Про затвердження Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр», з метою запобігання дублювання ділянок надр при подальшому вивченні геологічної будови надр, реєстрація геологорозвідувальних робіт по однакових межах географічних координат кутових точок ділянки надр та корисних копалин не проводиться. Також на одну і ту саму територію та корисну копалину спеціальний дозвіл не надається. Зважаючи на вищенаведене, ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» необхідно надати каталог географічних координат кутових точок ділянки надр, по якій планується виконання геолого-економічної оцінки (апробації запасів). Разом з тим інформуємо, що представник ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» без викупу геологічної інформації може попередньо ознайомитись із запитуваним у листі геологічним звітом в читальному залі ДНВП «Геоінформ України», при цьому надіславши лист-заяву на ім'я директора, згідно з п.4.1 «Порядку обліку, зберігання та користування фондовими геологічними матеріалами», затвердженого Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 28.11.2000 №217. …».
На вказаний лист відповідача від 07.06.2018 за №9988/10/10-18 ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» надіслало відповідь від 16.07.2018 за №01-07/18 (вх.№14436/02/10-18 від 16.07.2018).
Саме вказаний лист відповідача від 07.06.2018 за №9988/10/10-18 і є предметом спору у справі.
Позовні вимоги підлягають задоволенню з урахуванням викладеного вище та через наступне.
У ст.39 Кодексу України про надра зазначено, що роботи і дослідження, пов'язані з геологічним вивченням надр, підлягають обов'язковій державній реєстрації та обліку з метою узагальнення і максимального використання результатів вивчення надр, а також запобігання дублюванню зазначених робіт. Державну реєстрацію та облік робіт і досліджень, пов'язаних з геологічним вивченням надр, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Порядок розпорядження геологічною інформацією встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Як зазначено у п.2 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423 (надалі – «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією»), геологічна інформація - це зафіксовані дані геологічного, геофізичного, геохімічного, аерокосмічного, економічного змісту, що характеризують будову надр, наявні в них корисні копалини, умови розробки родовищ, інші якісні і кількісні параметри та особливості надр і отримані за результатами геологорозвідувальних, геолого-екологічних, науково-дослідних, експлуатаційних та інших робіт. Геологічна інформація є об'єктом товарних відносин і може використовуватись як частина внеску до статутного фонду під час створення підприємств.
Згідно з п.3 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією» геологічна інформація, створена (придбана) на кошти державного бюджету, є державною власністю і реалізується Держгеонадра згідно з цим Положенням.
Відповідно до п.4 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією» геологічна інформація, створена (придбана) на власні кошти юридичних та фізичних осіб, є їх власністю. Реалізація цієї інформації здійснюється її власником за погодженням з Держгеонадра. Така геологічна інформація може переходити до державної власності у разі передачі її до відповідних банків даних, фондів або архівів на договірній основі.
Юридична та фізична особа, яка бажає придбати геологічну інформацію, що знаходиться у розпорядженні Держгеонадра, надсилає запит на ім'я голови Комітету. У запиті зазначаються: відомості про юридичну особу (найменування, місцезнаходження, юридична адреса; посадова особа, що надіслала запит); для фізичних осіб - прізвище, ім'я та по батькові, місце проживання; стисла довідка про діяльність юридичної чи фізичної особи; прізвища та посади осіб, уповноважених діяти від імені юридичної чи фізичної особи; склад і обсяг геологічної інформації; обсяг права власності на придбану геологічну інформацію (п.9 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією»).
У суду відсутні зауваження стосовно надісланих ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» запитів (від 14.03.2018 за №01/03 та від 27.04.2018 за №04-04/18), в яких гарантовано оплату за геологічну інформацію.
Відповідно до п.11 «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією» Держгеонадра протягом 10 днів розглядає запит щодо придбання або погодження продажу геологічної інформації і про прийняте рішення повідомляє запитувача. Задоволення запиту щодо придбання геологічної інформації здійснюється протягом місяця. У разі відмови у погодженні продажу геологічної інформації її власник має право оскаржити таке рішення в порядку, визначеному чинним законодавством України.
У листі відповідача від 07.06.2018 за №9988/10/10-18 не зазначено чи буде надана запитувана геологічна інформація чи ні. Звідси, є очевидним факт бездіяльності відповідача.
Як передбачено п.1.1 «Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр», затвердженого 14.06.2013 Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №263, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 10.07.2013 за №1157/23689 (надалі – «Порядок державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр»), цей Порядок установлює єдину процедуру державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр (далі - РДГВН), з метою запобігання їх дублюванню при подальшому вивченні геологічної будови надр, виявленні та оцінці запасів і якості корисних копалин, дослідженні екологічного стану геологічного середовища, з'ясуванні гірничотехнічних, гідрогеологічних та інших умов розробки родовищ корисних копалин і використання надр для цілей, не пов'язаних з видобуванням корисних копалин. Державна реєстрація РДГВН - офіційне свідчення про доцільність здійснення певних видів і обсягів робіт, які спрямовані на збільшення повноти геологічної, гідрогеологічної, інженерно-геологічної, геофізичної, еколого-геологічної та геохімічної вивченості надр.
Згідно з п.1.2 «Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр» дія цього Порядку регулює відносини, що виникають під час здійснення господарської діяльності з геологічного вивчення, у тому числі на стадії дослідно-промислової розробки, яка провадиться на ділянках надр, і поширюється на суб'єктів господарювання незалежно від форми власності, які мають намір проводити роботи і дослідження з геологічного вивчення надр у межах території України та її континентального шельфу і виключної (морської) економічної зони. Для цілей цього Порядку виконавцями РДГВН вважаються користувачі надр, визначені статтею 13 Кодексу України про надра.
Саме на п.1.1 «Порядку державної реєстрації робіт і досліджень, пов'язаних із геологічним вивченням надр» відповідач послався у листі від 07.06.2018 за №9988/10/10-18.
Враховуючи матеріали справи, суд вважає, що відповідачем не зазначено, якою саме нормою права передбачена необхідність позивачу при зверненні із запитом щодо придбання у користування геологічної інформації надати: «каталог географічних координат кутових точок ділянки надр, по якій планується виконання геолого-економічної оцінки (апробації запасів)».
Звідси, витребування відповідачем у позивача «каталогу географічних координат кутових точок ділянки надр, по якій планується виконання геолого-економічної оцінки (апробації запасів)» суд вважає необґрунтованим.
Як передбачено п.1.1 «Порядку обліку, зберігання та користування фондовими геологічними матеріалами», затвердженого 28.11.2000 Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України №217, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.12.2000 за №910/5131 (надалі – «Порядок обліку, зберігання та користування фондовими геологічними матеріалами») (на який посилається відповідач у листі від 07.06.2018 №9988/10/10-18), фондові геологічні матеріали (далі - ФГМ) - сукупність матеріальних об'єктів (носіїв документованої інформації) незалежно від місця й часу їх створення та форми власності на них, що містять зафіксовану інформацію щодо геологічного вивчення й використання надр. ФГМ реєструються, зберігаються й надаються в користування як геологічні архівні документи. Фондові геологічні матеріали є складовою частиною Національного архівного фонду України.
Згідно з п.4.1 «Порядку обліку, зберігання та користування фондовими геологічними матеріалами» користування ФГМ у читальних залах Геоінформу України здійснюється на підставі листа-заяви від юридичної чи фізичної особи, в якому вказуються: мета, з якою відвідувачем (посада, прізвище, ім'я, по батькові) буде проводитись вивчення ФГМ; назва ФГМ, тематика досліджень чи інші атрибути, за якими можна зробити висновок про наявність у сховищах потрібних для вивчення ФГМ; необхідність виконання витягів з тексту та копіювання графічних матеріалів з отриманих для вивчення ФГМ.
Відповідачем не доведено наявність запитуваного позивачем звіту «Подсчет запасов газа Приазовського месторождения Запорожской обл. на 01.01.86г.», виконаного об'єднанням «Кримгеологія», у читальних залах Геоінформу України та того, що запити ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» (від 14.03.2018 №01/03 та від 27.04.2018 №04-04/18) є листами-заявами спрямованими на використання фондових геологічних матеріалів Геоінформу України.
Завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб'єктів владних повноважень (ч.1 ст.2 КАС України).
Відтак, суд вважає, що права ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» будуть поновлені, а інтереси захищеними якщо відповідача буде зобов'язано у відповідь на запит ТОВ «АЗОВНАФТОГАЗ» на придбання геологічної інформації від 14.03.2018 за вих.№01/03, що отриманий Державною службою геології та надр України 14.03.2018 та зареєстрований за вх.№6325/02/10-18, прийняти рішення відповідно до «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423, про яке повідомити позивача.
У ст.19 Конституції України зазначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Як зазначено у ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
З урахуванням з'ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню. Доводи відповідача не приймаються судом до уваги виходячи з вище зазначеного.
Судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов'язаних з розглядом справи (ч.1 ст.132 КАС України).
Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (ч.1 ст.143 КАС України).
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Оскільки суб'єктом владних повноважень у справі було Держгеонадра України, то з бюджетних асигнувань цього органу повинні бути присуджені позивачу судові витрати, документально підтверджені у сумі 1762 грн. 00 коп.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд, –
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити у повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України (03680, м.Київ, вул.Антона Цедіка, буд.16; код ЄДРПОУ 37536031) щодо невирішення запиту Товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» (69041, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Мінська, буд.5; код ЄДРПОУ 41909430) на придбання геологічної інформації від 14.03.2018 за вих.№01/03, що отриманий Державною службою геології та надр України 14.03.2018 та зареєстрований за вх.№6325/02/10-18.
Зобов'язати Державну службу геології та надр України (03680, м.Київ, вул.Антона Цедіка, буд.16; код ЄДРПОУ 37536031) у відповідь на запит Товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» (69041, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Мінська, буд.5; код ЄДРПОУ 41909430) на придбання геологічної інформації від 14.03.2018 за вих.№01/03, що отриманий Державною службою геології та надр України 14.03.2018 та зареєстрований за вх.№6325/02/10-18, прийняти рішення відповідно до «Положення про порядок розпорядження геологічною інформацією», затвердженого 13.06.1995 постановою Кабінету Міністрів України №423, про яке повідомити Товариство з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ».
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЗОВНАФТОГАЗ» (69041, Запорізька область, м.Запоріжжя, вул.Мінська, буд.5; код ЄДРПОУ 41909430) з бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України (03680, м.Київ, вул.Антона Цедіка, буд.16; код ЄДРПОУ 37536031) судові витрати у сумі 1762 грн. 00 коп.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили у строк та порядок визначений ст.255 КАС України.
Рішення суду першої інстанції оскаржується у строк та порядок встановлений ст.ст.292, 295, 297 КАС України.
Повний текст судового рішення складено 16.10.2018.
Суддя О.О. Прасов
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77410291 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Прасов Олександр Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні