Постанова
від 23.10.2018 по справі 161/258/18
ВОЛИНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Справа № 161/258/18 Головуючий у 1 інстанції: Хвіц Г.Й. Провадження № 22-ц/802/80/18 Категорія: 23 Доповідач: Данилюк В. А.

ВОЛИНСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

23 жовтня 2018 року місто Луцьк

Волинський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ:

головуючого судді Данилюк В. А.,

суддів Киці С. І., Шевчук Л. Я.,

з участю:

секретаря судового засідання Вергуна Т. С.,

представника відповідача Семенюти І. М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Луцьку цивільну справу за позовом ОСОБА_2 до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про внесення змін до договору оренди землі за апеляційною скаргою відповідача Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року,

В С Т А Н О В И В:

Позивач ОСОБА_2 звернувся в суд з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області про внесення змін до договору оренди землі. Позовні вимоги мотивовано тим, що 05 серпня 2014 року між ним та Головним управлінням Держземагентства у Волинській області було укладено договір оренди земельної ділянки (далі - Договір) площею 11,1339 га з кадастровим номером НОМЕР_1, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області. На час складання даного Договору орендна плата вносилася у грошовій формі та в розмірі 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Крім того, на зазначеній орендованій земельній ділянці є значна кількість об'єктів нерухомого майна, які належать йому на праві приватної власності, так як він їх викупив, що стверджується свідоцтвами про право власності на нерухоме майно. Розпорядженням Турійської районної ради Волинської області від 20 грудня 2016 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки державної власності за межами населеного пункту на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, згідно якої визначено та розмежовано площі орендованої ним земельної ділянки. Відповідно до пунктів 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада 2016 року № 831, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, у тому числі земель під господарськими будівлями і дворами, є відомості Державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), документація із землеустрою. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до нормативу капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів. З врахуванням вимог чинного законодавства у 2017 році було розроблено нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки, яку затверджено рішенням Турійської районної ради Волинської області сьомого скликання від 12 липня 2017 року № 13/11. У зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить 85 540 гривень 04 копійки, позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області із клопотанням про внесення змін до Договору, а саме: до п. 5 Договору, про зміну нормативної грошової оцінки. Проте, у задоволенні даного клопотання йому було відмовлено із вказівкою на те, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки відбувається із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України. На виконання вимог Головного управління Держгеокадастру у Волинській області він, розробивши проект додаткової угоди із зазначенням максимальної орендної плати 12%, вдруге звернувся із клопотанням про внесення змін до договору оренди. Проте, у задоволенні клопотання йому було відмовлено, а документи повернуто. Враховуючи викладене вище, просив зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Волинській області внести зміни до договору оренди землі № 1, укладеного 05 серпня 2014 року між Головним управлінням Держземагентства у Волинській області та ОСОБА_2 щодо оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером НОМЕР_1, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, виклавши пункти договору у наступній редакції: п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером НОМЕР_1 становить 85540,04 (вісімдесят п'ять тисяч п'ятсот сорок гривень 04 копійки) ; п. 9. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік .

Рішенням Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року позов задоволено.

Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач Головне управління Держгеокадастру у Волинській області подав апеляційну скаргу, в якій вказує, що відповідно до договору оренди землі від 05.08.2014, укладеного між ОСОБА_2 та Головним управлінням Держземагентства у Волинській області, передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3028377,77 грн, а згідно нормативно-грошової оцінки земельної ділянки від 24.02.2017, розробленої ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою - 85540,04 грн, тобто проведена 24.02.2017 оцінка є заниженою, що є недопустимим виходячи з норм Постанови КМУ від 07.06.2017 № 413 Деякі питання удосконалення управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними , якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (Стратегія).

Таким чином, покликаючись на неправильне застосування норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, відповідач просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні позову.

Позивач ОСОБА_2 подав відзив на апеляційну скаргу в якому заперечує доводи апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції в складі колегії суддів, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів та вимог апеляційної скарги, приходить до висновку, що апеляційну скаргу відповідача слід залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін, виходячи з наступного.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що в даному випадку наявні передбачені законом підстави для задоволення позову про внесення змін до договору оренди землі, а саме: у п. 5, де зазначена нормативна грошова оцінка земельної ділянки, та у п. 9, яким передбачено в якій формі та у якому розмірі вноситься орендна плата, а також того, що Закон України Про оцінку земель допускає внесення таких змін.

Судом першої інстанції встановлено, що 05 серпня 2014 року між позивачем та Головним управлінням Держземагентства у Волинській області (з 27 квітня 2015 року Головне управління Держгеокадастру у Волинській області) в особі начальника відділу Держземагентства у Турійському районі Волинської області був укладений договір оренди землі № 1, згідно з умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, на підставі Наказу Головного управління Держземагентства у Волинській області від 31 липня 2014 року № 3-234/15-14-СГ. Договір укладено на сім років. (а.с. 4-5). Згідно вищевказаного Договору в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 11,1339 га, в тому числі: під господарськими будівлями та дворами - 11, 1339 га, кадастровий номер НОМЕР_1 (п. 2 Договору). 14 серпня 2014 року вищезазначений договір зареєстровано за № 424964707255, що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх (а.с. 6).

У п. 5 Договору зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 028 377,77 гривень. Відповідно до п. 9 цього договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 121 136 гривень в рік. Згідно з п. 11 орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 від суми орендної плати. Пунктом 13 Договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених Договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом (а.с.4).

Також судом першої інстанції встановлено, що рішенням Турійської районної ради Волинської області від 12 липня 2017 року № 13/11 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів у межах Новосілківської сільської ради загальною площею 11,1339 га, кадастровий номер НОМЕР_1, вартістю 85 540, 04 ( вісімдесят п'ять тисяч п'ятсот сорок гривень 04 копійки) (а.с.40).

Із розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наявного в матеріалах справи, вбачається, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 85 540 гривень 04 копійки (а.с. 28).

Судом першої інстанції встановлено, що позивачем на адресу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області були скеровані звернення щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05 серпня 2014 року, площею 11,1339 га, кадастровий номер НОМЕР_1, для іншого сільськогосподарського призначення, розташованої за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, а також направлено проекти додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 05 серпня 2014 року, однак відповідач у відповідях на звернення зазначив, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки для іншого сільськогосподарського призначення не є можливим, а зазначені угоди не підписав (а.с. 41-45).

Статтею 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.

Відповідно до ст. 651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору (ст. 652 цього Кодексу).

Відповідно до ст. 1 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок визначена як капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Статтею 13 цього Закону передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування (стаття 15 цього Закону).

Відповідно до ст. 18 Закону України Про оцінку земель , нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою (частина перша статті 23 цього Закону).

Статтею 30 Закону України Про оренду землі передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно до ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях (ч. 1, 6 ст. 81 ЦПК України).

За ст. 2 ЗУ Про оренду землі відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі. За змістом п. 289.1 Податкового Кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати. Також відповідно до договору оренди, укладеного між сторонами, розмір орендної плати переглядається у разі зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Таким чином суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки ЗУ Про оцінку земель допускає внесення змін до договору, про які просить позивач, а тому доводи відповідача про недопущення, відповідно до Стратегії, внесення змін до договору оренди земельної ділянки та/або договору емфітевзису в частині зменшення розміру орендної плати (плати за договір емфітевзису) та/або збільшення строку дії договору оренди земельної ділянки та/або договору емфітевзису, на які він посилається і в апеляційній скарзі, не можуть бути взяті до уваги.

Отже, висновки суду першої інстанції ґрунтуються на встановлених обставинах, належним чином оцінених судом доказах.

Зміст оскаржуваного судового рішення та доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про неправильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, а також про невідповідність висновків суду обставинам справи.

На підставі наведеного, враховуючи встановлені обставини справи, суд апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про задоволення позову.

Керуючись ст. ст. 259, 268, 367, 368, 369, 371, 374, 375, 381, 382, 384 ЦПК України, апеляційний суд в складі колегії суддів

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу відповідача Головного управління Держгеокадастру у Волинській області залишити без задоволення.

Рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року в даній справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.

Повний текст постанови складено 26 жовтня 2018 року.

Головуючий

Судді

СудВолинський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення23.10.2018
Оприлюднено28.10.2018
Номер документу77427832
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —161/258/18

Постанова від 26.08.2020

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Шипович Владислав Володимирович

Ухвала від 15.01.2019

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Ухвала від 10.12.2018

Цивільне

Касаційний цивільний суд Верховного Суду

Погрібний Сергій Олексійович

Постанова від 23.10.2018

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Постанова від 23.10.2018

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Ухвала від 09.10.2018

Цивільне

Волинський апеляційний суд

Данилюк В. А.

Ухвала від 26.09.2018

Цивільне

Апеляційний суд Волинської області

Киця С. І.

Ухвала від 07.09.2018

Цивільне

Апеляційний суд Волинської області

Киця С. І.

Рішення від 01.06.2018

Цивільне

Турійський районний суд Волинської області

Хвіц Г. Й.

Ухвала від 26.02.2018

Цивільне

Турійський районний суд Волинської області

Хвіц Г. Й.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні