Постанова
Іменем України
26 серпня 2020 року
м. Київ
справа № 161/258/18
провадження № 61-47541св18
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
Шиповича В. В. (суддя-доповідач), Синельникова Є. В. , Хопти С. Ф.,
учасники справи :
позивач - ОСОБА_1 ,
відповідач - Головне управління Держгеокадастру у Волинській області,
розглянув у попередньому судовому засіданні у порядку письмового провадження касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області на рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року, ухваленого в складі судді Хвіц Г. Й. та постанову Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року, прийняту в складі колегії суддів: Данилюк В. А., Киці С. І., Шевчук Л. Я.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
У січні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Головного управління Держгеокадастру у Волинській області (далі -
ГУ Держгеокадастру у Волинській області) про внесення змін до договору оренди землі. Позовна заява мотивована тим, що 05 серпня 2014 року між ним та ГУ Держземагентства у Волинській області було укладено договір оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, розташованої за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області.
На орендованій земельній ділянці наявні об`єкти нерухомого майна, які належать йому на праві приватної власності.
Вказував, що на час укладення договору орендна плата була визначена у грошовій формі в розмірі 4% нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Розпорядженням Турійської районної ради Волинської області
від 20 грудня 2016 року затверджено технічну документацію із землеустрою щодо інвентаризації земельної ділянки державної власності за межами населеного пункту на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, згідно якої визначено та розмежовано площі орендованої ним земельної ділянки. Відповідно до пунктів 2, 3 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 16 листопада
2016 року № 831, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення, зокрема, земель під господарськими будівлями і дворами, є відомості Державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування ґрунтів, економічна оцінка земель), документація із землеустрою. Нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення визначається відповідно до нормативу капіталізованого рентного доходу на землях сільськогосподарського призначення природно-сільськогосподарських районів.
Вказував, що із врахуванням вимог чинного у 2017 році законодавства, було розроблено нормативну грошову оцінку орендованої земельної ділянки, яку затверджено рішенням Турійської районної ради Волинської області сьомого скликання від 12 липня 2017 року № 13/11.
У зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка становить 85 540, 04 грн, він звернувся до ГУ Держгеокадастру у Волинській області із заявою про внесення змін до договору оренди землі.
Проте, у задоволенні заяви йому було відмовлено із вказівкою на те, що внесення змін до договору оренди земельної ділянки відбувається із встановленням максимальної відсоткової ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України (далі - ПК України).
На виконання вимог ГУ Держгеокадастру у Волинській області він розробив проект додаткової угоди із зазначенням максимальної ставки орендної плати 12% і вдруге звернувся із клопотанням про внесення змін до договору оренди, однак, у внесенні змін до договору йому було знов відмовлено, а документи повернуто.
Враховуючи викладене, позивач просив суд зобов`язати
ГУ Держгеокадастру у Волинській області внести зміни до договору оренди землі № 1, укладеного 05 серпня 2014 року між ГУ Держземагентства у Волинській області та ним щодо оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, виклавши пункти договору у наступній редакції: пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342 становить 85 540,04 (вісімдесят п`ять тисяч п`ятсот сорок гривень 04 копійки) ; пункт 9. Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік .
Короткий зміст рішення суду першої інстанції
Рішенням Турійського районного суду Волинської області від 01 червня
2018 року позов ОСОБА_1 задоволено.
Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Волинській області внести зміни до договору оренди землі № 1, укладеного 05 серпня 2014 року між
ГУ Держземагентства у Волинській області та ОСОБА_1 щодо оренди земельної ділянки площею 11,1339 га з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342, що за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, виклавши пункти договору у наступній редакції: пункт 5: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 0725583600:02:001:2342 становить 85 540 грн 04 коп. (вісімдесят п`ять тисяч п`ятсот сорок гривень 04 копійки) ; пункт 9: Орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі та розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік . Вирішено питання про судові витрати.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції врахував положення зокрема статей 1, 5, 13, 18 Закону України Про оцінку земель , статей 288, 289 ПК України, статті 30 Закону України Про оренду землі та вважав, що за наявності рішення Турійської районної ради Волинської області
від 12 липня 2017 року № 13/11 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та відмови ГУ Держгеокадастру внести зміни до договору оренди, наявні передбачені законом підстави для задоволення позову про внесення змін до договору оренди землі в частині визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 5), та в частині визначення розміру орендної плати залежно від нормативної грошової оцінки земельної ділянки (пункт 9).
Короткий зміст постанови апеляційного суду
Постановою Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року апеляційну скаргу ГУ Держгеокадастру у Волинській області залишено без задоволення.
Рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня
2018 року залишено без змін.
Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, апеляційний суд відхилив посилання відповідача на Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними, затверджену постановою Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413, оскільки зокрема Закон України Про оцінку земель допускає внесення змін до договору оренди землі, про які просить позивач.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
У листопаді 2018 року ГУ Держгеокадастру у Волинській області подало до Верховного Суду касаційну скаргу, в якій, посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня 2018 року і постанову Волинського апеляційного суду від 23 жовтня 2018 року та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити.
Аргументи учасників справи
Доводи особи, яка подала касаційну скаргу
Касаційна скарга мотивована тим, що відповідно до договору оренди землі від 05 серпня 2014 року, укладеного між ОСОБА_1 та відповідачем, визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить
3 028 377,77 грн. Натомість згідно розробленої 24 лютого 2017 року
ДП Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою документації, нормативна грошова оцінка цієї ж земельної ділянки становить 85 540,04 грн, тобто є нижчою від попередньої.
Заявник вважає, що судами помилково не застосовано постанову Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413 Деякі питання удосконалення управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними , якою затверджено Стратегію удосконалення механізму управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними (далі - Стратегія).
Крім того заявник вказує, що повний текст рішення суду першої інстанції від 01 червня 2018 року складено лише 25 червня 2018 року, що є порушенням частини шостої статті 159 ЦПК України.
У встановлений судом строк відзив на касаційну скаргу не надходив
Рух касаційної скарги у суді касаційної інстанції
Ухвалою Верховного Суду від 15 січня 2019 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі, витребувано справу із Турійського районного суду Волинської області.
У лютому 2019 року справа надійшла до Верховного Суду.
У квітні 2020 року, на підставі протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу передано судді-доповідачу.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
Судами встановлено, що 05 серпня 2014 року між ОСОБА_1 та
ГУ Держземагентства у Волинській області (із 27 квітня 2015 року ГУ Держгеокадастру у Волинській області) укладено договір оренди землі № 1, за умовами якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області, на підставі наказу ГУ Держземагентства у Волинській області від 31 липня 2014 року № 3-234/15-14-СГ. Договір укладено на сім років.
За умовами договору, в оренду передається земельна ділянка сільськогосподарського призначення загальною площею 11,1339 га, кадастровий номер 0725583600:02:001:2342 (пункт 2 договору).
Договір зареєстровано 14 серпня 2014 року за № 424964707255, що підтверджено Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав та їх обтяжень.
Згідно пункту 5 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 028 377,77 грн.
Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 121 136 грн на рік (пункт 9 договору).
Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 від суми орендної плати (пункт 11 договору).
Пунктом 13 договору передбачено, що розмір орендної плати переглядається раз у два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору, спір розв`язується у судовому порядку (пункт 34 договору).
Згідно технічної документації розробленої Державним підприємством Волинський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою нормативна грошова оцінки земельної ділянки площею 11,1339 га за межами населених пунктів Новосілківської сільської ради Турійського району Волинської області станом на 19 травня 2017 року становить 85 540,04 грн.
Рішенням Турійської районної ради Волинської області від 12 липня
2017 року № 13/11 Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності за межами населених пунктів у межах Новосілківської сільської ради загальною площею 11,1339 га, кадастровий номер 0725583600:02:001:2342, вартістю 85 540, 04 грн.
Позивачем на адресу ГУ Держгеокадастру у Волинській області двічі направлялись звернення щодо внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 05 серпня 2014 року, а також проекти додаткових угод до договору оренди земельної ділянки від 05 серпня 2014 року.
Відповідач відмовився внести зміни до договору оренди земельної ділянки, пославшись у своїх відповідях спочатку на необхідність встановлення максимальної ставки орендної плати, визначеної Податковим кодексом України, а після того, як позивач запропонував визначити розмір орендної плати в розмірі 12% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, - на постанову Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413.
Позиція Верховного Суду
Згідно із положенням частини другої статті 389 Цивільного процесуального кодексу України (тут і надалі в редакції Кодексу на час подання касаційної скарги) підставами касаційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Касаційна скарга задоволенню не підлягає.
Мотиви, з яких виходить Верховний Суд, та застосовані норми права
Відповідно до вимог частин першої і другої статті 400 ЦПК України під час розгляду справи в касаційному порядку суд перевіряє в межах касаційної скарги правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Відповідно до частин першої, другої та п`ятої статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Зазначеним вимогам закону судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій відповідають
Частиною першою статті 632 ЦК України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини перша, друга статті 21 Закону України Про оренду землі ).
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 ПК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Пунктами 288.5.2, 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Положеннями частини першої статті 13, частин першої-другої статті 15 Закону України Про оцінку земель визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.
Отже нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.
Такий правовий висновок викладено Верховним Судом України у постанові від 18 травня 2016 року у справі № 6-325цс16.
Відповідно до статті 30 Закону України Про оренду землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно зі статтею 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Частиною другою цієї статті визначено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї зі сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Ухвалюючи рішення про задоволення позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд виходив з того, що нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Пунктом 13 договору від 05 серпня 2014 року № 1 передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на два роки у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках передбачених законом.
Пунктом 34 договору від 05 серпня 2014 року № 1 встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У різі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.
Встановивши, що відбулась зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки, яка підтверджена рішенням Турійської районної ради Волинської області від 12 липня 2017 року № 13/11, внаслідок чого орендар запропонував сплачувати орендну плату у розмірі, визначеному пунктами 288.5.2, 288.5 ПК України, однак позивач ухиляється від внесення змін до договору оренди землі, суди попередніх інстанцій дійшли правильного висновку про те, що вимоги позивача щодо внесення змін до договору оренди землі є правомірними.
Відомості про оспорювання, скасування чи втрату чинності рішенням Турійської районної ради Волинської області від 12 липня 2017 року № 13/11 на час вирішення спору судами, матеріали справи не містять.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 12 лютого 2019 року у справі № 914/2649/17 (провадження 12-216гс18) дійшла висновку про те, що якщо сторона спору не скористалася процедурою його позасудового врегулювання, це не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи припинення договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 ЦК України. Підставами для виникнення юридичного спору про внесення змін у договір чи про його розірвання, який підлягає вирішенню судом, є обставини, наведені у частині другій статті 651 ЦК України, і ці обставини виникають в силу прямо наведених у цій нормі фактів та подій, що зумовлюють правову невизначеність у суб`єктивних правах чи інтересах. Такі підстави та умови виникнення юридичного спору у правовідносинах є однаковими незалежно від їх суб`єктивного складу (за участі фізичних чи юридичних осіб) та змісту правовідносин (цивільні чи господарські). Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення), та не може ставитися в залежність від поінформованості про пропозицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.
Колегія суддів погоджується із висновком судів попередніх інстанцій, що впровадження нового розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для внесення змін до договору оренди, укладеного
05 серпня 2014 року.
Доводи відповідача про необхідність застосування постанови Кабінету Міністрів України від 07 червня 2017 року № 413 та затвердженої нею Стратегії, правильно відхилені судами попередніх інстанцій з огляду на вищенаведені положення Цивільного та Податкового кодексів України, а також Законів України Про оцінку земель та Про оренді землі .
Крім того Рішенням Конституційного Суду України від 25 червня
2019 року № 8-р/2019 визнано такою, що не відповідає Конституції України (є неконституційною), Постанову Кабінету Міністрів України Деякі питання удосконалення управління в сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними від 07 червня 2017 року № 413 зі змінами.
Посилання заявника на порушення судом першої інстанції положень частини шостої статті 159 ЦПК України, щодо строку виготовлення повного тексту рішення суду, не є підставою для скасування оскаржених судових рішень та не перешкодило відповідачу реалізувати своє право на апеляційний перегляд справи.
Відповідно до частини третьої статті 401 ЦПК України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а рішення - без змін, якщо відсутні підстави для скасування судового рішення.
Наявність обставин, за яких відповідно до частини першої статті 411 ЦПК України судове рішення підлягає обов`язковому скасуванню, касаційним судом не встановлено.
Враховуючи наведене, касаційну скаргу необхідно залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.
Підстави для нового розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 400 , 401, 416, 419 ЦПК України, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду
ПОСТАНОВИВ :
Касаційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Волинській області залишити без задоволення.
Рішення Турійського районного суду Волинської області від 01 червня
2018 року та постанову Волинського апеляційного суду від 23 жовтня
2018 року залишити без змін.
Постанова суду касаційної інстанції набирає законної сили з моменту її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.
Судді: В. В. Шипович Є. В. Синельников С. Ф. Хопта
Суд | Касаційний цивільний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2020 |
Оприлюднено | 29.08.2020 |
Номер документу | 91193061 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Касаційний цивільний суд Верховного Суду
Шипович Владислав Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні