ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 жовтня 2018 року м. Київ № 826/12619/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Чудак О.М., за участю секретаря судового засідання Стринадко О.Г., представника позивача Тимошенка В.В., представника відповідача Кривов'яз О.В. , розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії до Головного територіального управління юстиції у місті Києві про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
03.10.2017 Первинна профспілкова організація Професійної спілки - асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії звернулася в суд з позовом до Головного територіального управління юстиції у місті Києві з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог від 25.10.2017 з проханням: визнати протиправним та скасувати рішення Головного територіального управління юстиції у місті Києві про відмову у державній реєстрації змін до установчих документів Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії на підставі пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 15.05.2003 №755-IV.
В обґрунтування заявлених вимог зазначила, що відповідачем без належних підстав продовжено строк розгляду поданих позивачем документів для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, порушено граничний строк для проведення реєстраційних дій, у порушення вимог частини третьої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань не вказано в оскаржуваному рішенні обґрунтувань щодо відмови у проведені реєстраційних дій з урахуванням чого оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.10.2017 відкрито провадження у справі, закінчено підготовче провадження та призначено справу до розгляду у судовому засіданні.
У судовому засіданні 25.10.2017 судом на підставі заяви позивача замінено первинного відповідача Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві на Головне територіальне управління юстиції у місті Києві.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.10.2017 за клопотанням представника позивача зупинено провадження у справі до моменту надання позивачем до суду документів, письмово запитуваних від Міністерства юстиції України.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08.12.2017 за клопотанням позивача провадження у справі поновлено.
15.12.2017 набрав чинності Закон України Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів від 03.10.2017 №2147-VIII, яким внесено зміни до Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України), шляхом його викладення в новій редакції.
Відповідно до підпункту 10 пункту 1 розділу VII Перехідні положення КАС України в новій редакції передбачено, що справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких відкрито до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Тобто, розгляд даної справи після 15.12.2017 здійснено відповідно до приписів нової редакції КАС України.
Так, в судовому засіданні представники позивача уточнені позовні вимоги підтримали у повному обсязі з підстав, заявлених у позові та уточненій позовній заяві, просили суд задовольнити адміністративний позов шляхом визнання протиправним та скасування рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії від 14.04.2017 №117.
Представником відповідача подано заперечення проти задоволення позовних вимог у повному обсязі, в яких зазначено, що оскаржуване рішення було прийняте у визначений Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань строк, містить посилання на конкретну норму законодавства із зазначенням, що саме порушено позивачем, а відтак підстави для його скасування відсутні.
За клопотаннями представників сторін, на підставі частини третьої статті 194 КАС України суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження.
Однак, у зв'язку із необхідністю витребування у справі додаткових доказів ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 25.09.2018 у справі призначено судове засідання.
02.10.2018 представником позивача через Відділ документального обігу, контролю та забезпечення розгляду звернень громадян (канцелярію) Окружного адміністративного суду міста Києва подано письмові пояснення щодо реєстраційних дій та долучено ряд документів.
В судовому засіданні представник відповідача зазначила про незмінність висловленої ними попередньо позиції на підставі поданих документів.
Отже, дослідивши матеріали справи, оцінивши пояснення, надані учасниками судового процесу, а також докази в їх сукупності, проаналізувавши положення чинного законодавства, суд встановив наступне.
06.03.2017 Первинною профспілковою організацією Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії подано до відповідача пакет документів, що надаються юридичною особою державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи згідно опису.
Рішенням від 14.04.2017 №117 посадовою особою відповідача відмовлено у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії .
Підставою для винесення оскаржуваного рішення слугувало, на думку відповідача, те, що повідомлення про належність позивача до Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України взято до відома Дарницьким районним управлінням юстиції 01.08.2003 та внесено в книгу обліку за №11. Позивач діє на підставі Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України. Всупереч вищевказаному ними подано статут Незалежної профспілки бортпровідників Приватного акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт , який затверджений рішенням Ради (Профкомітету) позивача (протокол №3 від 09.12.2016), що суперечить частині сьомій статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності від 15.09.1999 №1045-XIV.
Із супровідного листа від 14.04.2017 №117 вбачається, що рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу позивача прийнято на підставі пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , пункту 12 Розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 №359/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 09.02.2016 за №200/28330
При цьому повідомлено позивача, що відповідно до частини дев'ятої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань після усунення причин, що були підставою для відмови у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу заявник може повторно подати документи для державної реєстрації.
Не погоджуючись з рішенням Головного територіального управління юстиції у місті Києві про відмову у державній реєстрації змін до установчих документів Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії , позивач звернувся з даним позовом до суду.
Суд, визначаючись щодо заявлених вимог по суті, виходить з того, що правовідносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб-підприємців, регулюються Конституцією України, Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань .
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини другої статті 6 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , державний реєстратор: 1) приймає документи; 2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації; 4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 5) веде Єдиний державний реєстр; 6) веде реєстраційні справи: 7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Відомості про юридичну особу, громадське формування, що не має статусу юридичної особи, та фізичну особу-підприємця вносяться до Єдиного державного реєстру на підставі: 1) відповідних заяв про державну реєстрацію; 2) документів, що подаються для проведення інших реєстраційних дій; 3) відомостей, отриманих у результаті інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів (ч. 1 ст. 9 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ).
Розділом IV Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань визначений порядок проведення державної реєстрації.
Так, в силу частини четвертої статті 14 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день їх надходження видається заявнику з відміткою про дату їх отримання та кодом доступу в той спосіб, відповідно до якого були подані документи.
Відповідно до частини четвертої статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, подаються такі документи:
- заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про зміни, що вносяться до Єдиного державного реєстру, крім внесення змін до інформації про кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) юридичної особи, у тому числі кінцевих бенефіціарних власників (контролерів) її засновника, якщо засновник - юридична особа, про місцезнаходження та про здійснення зв'язку з юридичною особою;
- реєстр осіб (громадян), які брали участь в засіданні уповноваженого органу управління юридичної особи, - у разі внесення змін до відомостей про громадські об'єднання, політичні партії;
- документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення відповідно до статуту громадського формування про внесення змін до Єдиного державного реєстру, - у разі державної реєстрації змін до відомостей про громадське формування;
- відомості про керівні органи громадського формування (ім'я, дата народження керівника, членів інших керівних органів, реєстраційний номер облікової картки платника податків (за наявності), посада, контактний номер телефону та інші засоби зв'язку) - у разі внесення змін до складу керівних органів;
- документ, що підтверджує реєстрацію іноземної особи в країні її місцезнаходження (витяг із торговельного, банківського, судового реєстру тощо), - у разі змін, пов'язаних із входженням до складу засновників юридичної особи іноземної юридичної особи;
- документ про сплату адміністративного збору - у випадках, передбачених ст. 36 цього Закону;
- установчий документ юридичної особи в новій редакції - у разі внесення змін, що містяться в установчому документі;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) передавального акта або розподільчого балансу - у разі внесення змін, пов'язаних із внесенням даних про юридичну особу, правонаступником якої є зареєстрована юридична особа;
- примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про вихід із складу засновників (учасників) та/або заява фізичної особи про вихід із складу засновників (учасників), справжність підпису на якій нотаріально засвідчена, та/або договору, іншого документа про перехід чи передачу частки засновника (учасника) у статутному (складеному) капіталі (пайовому фонді) юридичної особи, та/або рішення уповноваженого органу управління юридичної особи про примусове виключення із складу засновників (учасників) юридичної особи або ксерокопія свідоцтва про смерть фізичної особи, судове рішення про визнання фізичної особи безвісно відсутньою - у разі внесення змін, пов'язаних із зміною складу засновників (учасників) юридичної особи;
- заява про обрання юридичною особою спрощеної системи оподаткування та/або реєстраційна заява про добровільну реєстрацію як платника податку на додану вартість, та/або заява про включення до Реєстру неприбуткових установ та організацій за формами, затвердженими відповідно до законодавства, - за бажанням заявника у разі внесення до установчих документів змін, які впливають на систему його оподаткування.
Відповідно до частини першої статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться, зокрема, на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації.
Згідно з частиною першою статті 15 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , документи, що подаються для державної реєстрації, повинні відповідати таким вимогам: 1) документи мають бути викладені державною мовою та додатково, за бажанням заявника, - іншою мовою (крім заяви про державну реєстрацію); 2) текст документів має бути написаний розбірливо (машинодруком або від руки друкованими літерами); 3) документи не повинні містити підчищення або дописки, закреслені слова та інші виправлення, не обумовлені в них, орфографічні та арифметичні помилки, заповнюватися олівцем, а також містити пошкодження, які не дають змоги однозначно тлумачити їх зміст; 4) документи в електронній формі мають бути оформлені згідно з вимогами, визначеними законодавством; 5) заява про державну реєстрацію підписується заявником. У разі подання заяви про державну реєстрацію поштовим відправленням справжність підпису заявника повинна бути нотаріально засвідчена; 6) рішення уповноваженого органу управління юридичної особи повинно бути оформлено з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству; 8) установчий документ юридичної особи, положення, регламент, список суддів постійно діючого третейського суду, статут (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, повинен містити відомості, передбачені законодавством, та відповідати законодавству; 9) установчий документ юридичної особи викладається у письмовій формі, прошивається, пронумеровується та підписується засновниками (учасниками) або уповноваженими ними особами; 11) внесення змін до установчого документа юридичної особи, положення, регламенту, списку суддів постійно діючого третейського суду, статуту (положення) громадського формування, що не має статусу юридичної особи, оформляється шляхом викладення його в новій редакції; 15) зображення та опис символіки повинні бути оформлені з дотриманням вимог, встановлених законом, та відповідати законодавству.
Отже, як вбачається з аналізу викладених норм, для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, подаються документи, передбачені статтею 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , які повинні відповідати вимогам статті 15 цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 25 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , порядок проведення державної реєстрації та інших реєстраційних дій на підставі документів, що подаються заявником для державної реєстрації, включає: 1) заповнення форми заяви про державну реєстрацію - у разі подання документів особисто заявником (за бажанням заявника); 2) прийом документів за описом - у разі подання документів у паперовій формі; 3) виготовлення копій документів в електронній формі - у разі подання документів у паперовій формі; 4) внесення копій документів в електронній формі до Єдиного державного реєстру; 5) перевірку документів на наявність підстав для зупинення розгляду документів; 6) перевірку документів на наявність підстав для відмови в державній реєстрації; 7) прийняття рішення про проведення реєстраційної дії - для громадських формувань, символіки та засвідчення факту наявності всеукраїнського статусу громадського об'єднання; 8) проведення реєстраційної дії (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови в державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру; 9) формування та оприлюднення на порталі електронних сервісів виписки, результатів надання адміністративних послуг у сфері державної реєстрації та установчих документів; 10) видача за бажанням заявника виписки з Єдиного державного реєстру у паперовій формі за результатами проведеної реєстраційної дії (у разі подання заяви про державну реєстрацію у паперовій формі).
Тобто, порядок проведення державної реєстрації юридичних осіб включає, зокрема: перевірку документів, які подаються державному реєстратору, на відсутність підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації; виготовлення електронних копій документів, у разі подання таких у паперовій формі; проведення реєстраційної дії за відсутності підстав для зупинення розгляду документів, які передбачені частиною першою статті 27 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , та підстав для відмови в державній реєстрації, які визначені у статті 28 цього Закону, шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру.
Згідно пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , підставою для відмови у державній реєстрації, є те, що документи суперечать статуту громадського формування.
З викладеного можливо зробити висновок, що за умови подання заявником визначених Законом документів, необхідних для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться Єдиному державному реєстрі, державний реєстратор зобов'язаний вчинити відповідні реєстраційні дії та внести до Єдиного державного реєстру відповідні записи.
Тобто, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки вичерпного переліку документів лише засвідчує факт, тобто виконує функцію легалізації події. Виконання цієї функції не передбачає і не наділяє його повноваженнями перевірки (контролю) за тим, чи документи містять відомості, передбачені законом, відповідальність за відповідність яких законодавству покладається на осіб, які подали заяву щодо проведення такої реєстрації.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду України від 08.12.2015 №21-3452а15, у постанові Верховного Суду від 20.09.2018 у справі №826/12737/17 (провадження №К/9901/55836/18, К/9901/52753/19), у постанові Верховного Суду від 27.03.2018 у справі №826/4947/16.
У разі ж наявності недоліків при поданні документів для проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі, змін до установчих документів юридичної особи, державний реєстратор дійсно наділений правом відмовити у державній реєстрації.
Однак слід зазначити, щов ході судового розгляду справи встановлено, що позивачем з метою внесення до статуту змін у найменуванні, місцезнаходженні юридичної особи та змін до установчих документів, не пов'язаних з внесенням змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, 06.03.2017 подано державному реєстратору для проведення реєстраційної дії Державна реєстрація змін до установчих документів юридичної особи наступні документи:
1) реєстраційну картку на проведення державної реєстрації змін до установчих документів юридичної особи;
2) рішення про внесення змін до установчих документів (Примірник оригіналу);
3) нову редакцію установчих документів;
4) документ, що засвідчує повноваження юридичної особи;
5) документ, що підтверджує правомочність прийняття рішення про внесення змін до установчих документів;
6) реєстр присутніх осіб.
Тобто, позивачем при подачі документів виконано вимоги статті 17 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань шляхом подачі повного пакету документів.
У свою чергу, як вбачається з тексту супровідного листа від 14.04.2017 №117, рішення про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу позивача прийнято на підставі пункту 6 частини першої статті 28 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань , пункту 12 Розділу ІІ Порядку державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи.
Положеннями статті 1 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності визначено, що первинна організація профспілки - добровільне об'єднання членів профспілки, які, як правило, працюють на одному підприємстві, в установі, організації незалежно від форми власності і виду господарювання або у фізичної особи, яка використовує найману працю, або забезпечують себе роботою самостійно, або навчаються в одному навчальному закладі.
Професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки (ч. 1 ст. 2 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ) .
Згідно частини першої статті 6 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності громадяни України мають право на основі вільного волевиявлення без будь-якого дозволу створювати профспілки, вступати до них та виходити з них на умовах і в порядку, визначених їх статутами, брати участь у роботі профспілок.
Професійні спілки, їх об'єднання у своїй діяльності незалежні від державних органів та органів місцевого самоврядування, роботодавців, інших громадських організацій, політичних партій, їм не підзвітні і не підконтрольні. Профспілки самостійно організовують свою діяльність, проводять збори, конференції, з'їзди, засідання утворених ними органів, інші заходи, які не суперечать законодавству (чч. 1, 2 ст.12 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності ).
Відповідно до статті 14 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки діють відповідно до законодавства та своїх статутів.
Статути (положення) профспілок приймаються з'їздами, конференціями, установчими або загальними зборами членів профспілки відповідного рівня і не повинні суперечити законодавству України.
Статут (положення) профспілки повинен містити: 1) статус та повну назву профспілки, її скорочену назву (за наявності), місцезнаходження її виборних органів (юридичну адресу); 2) мету та завдання профспілки; 3) умови і порядок прийняття в члени профспілки та вибуття з неї; 4) права, обов'язки членів профспілки, умови, порядок та підстави виключення з членів профспілки; 5) територіальну, галузеву або фахову сферу діяльності; 6) організаційну структуру профспілки, повноваження її організацій, виборних органів, порядок формування їх складу; 7) умови, терміни, порядок скликання з'їздів, конференцій чи загальних зборів членів профспілки та порядок прийняття ними рішень; 8) порядок і терміни звітності виборних органів профспілки перед членами профспілки, порядок здійснення контролю за діяльністю виборних органів профспілки; 9) джерела надходження (формування) коштів профспілки та напрями їх використання; 10) порядок здійснення господарської діяльності, необхідної для виконання статутних завдань профспілки; 11) порядок внесення змін до статуту профспілки; 12) умови та порядок припинення діяльності профспілки і вирішення майнових питань.
У статуті профспілки можуть бути передбачені й інші положення, що стосуються особливостей створення та функціонування певної профспілки, якщо це не суперечить цьому Закону.
Частиною сьомою статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності визначено, що статус організацій всеукраїнської профспілки чи профспілки іншого статусу визначається статутом цієї профспілки. Про належність до певної профспілки організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням на свідоцтво про легалізацію профспілки, на підставі якого вони включаються до реєстру об'єднань громадян. Первинні профспілкові організації також письмово повідомляють про це роботодавця.
З тексту оскаржуваного рішення вбачається наступне.
Повідомлення про належність позивача до Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України взято до відома Дарницьким районним управлінням юстиції 01.08.2003 та внесено в книгу обліку за №11. Позивач діє на підставі Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України. Всупереч вищевказаному подано статут Незалежної профспілки бортпровідників Приватного акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт , який затверджений рішенням Ради (Профкомітету) позивача (протокол №3 від 09.12.2016), що суперечить частині сьомій статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності .
Проте, з матеріалів справи вбачається, що позивач діє на підставі власного Статуту, затвердженого Установчими зборами Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії (протокол №1 від 02.07.2003), зареєстрованого Президією Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України 10.07.2003 згідно пункту 4.37.8 Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України.
Розділом 5 Статуту професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України визначено порядок взаємовідносин Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України та, зокрема, позивача. Так, пунктом 5.7 на Президію Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України покладено обов'язок проведення всіх необхідних дій щодо легалізації, зокрема, позивача у Міністерстві юстиції України (його територіальних управліннях).
З довідки АА №610324 з Єдиного державного реєстру підприємств і організацій України вбачається, що позивач зареєстрований Дарницькою районною у місті Києві державною адміністрацією та має статус юридичної особи; дата легалізації - 10.07.2003.
Статутами позивача та Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України визначено обов'язок позивача діяти у відповідності до вказаних Статутів. При цьому, Статутом Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України не заборонено позивачу вносити зміни до власного статуту.
У свою чергу, частиною третьою пункту б статті 30 Статуту позивача (а.с. 54-55) Раді (Профкомітету) Профорганізації при виконанні своїх обов'язків щодо реалізації спільної мети та статутних завдань, а також рішень Загальних зборів (Конференції) надано право приймати будь-яке рішення з наступним звітом на Загальних зборах (Конференції) щодо питань, зокрема, внесення змін і доповнень до цього статуту.
Тобто, у спростування тверджень відповідача щодо того, що позивач діє на підставі Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної асоціації України, з матеріалів справи вбачається, що позивач при зверненні з заявою про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу діяв на підставі та у відповідності до власного Статуту, при цьому, не порушуючи вимог Статуту Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України.
Посилання в статті 2 Статуту Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії на те, що профспілка здійснює свою діяльність відповідно до рекомендацій Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України не свідчить про наявність правовідносин підпорядкування.
Більше того, статтею 3 цього Статуту передбачено, що профспілка незалежна від органів державної влади та органів місцевого самоврядування, роботодавців, громадських організацій та політичних партій, їм не підзвітна та не підконтрольна, а статтею 6 визначено, що позивач має статус юридичної особи, тобто є самостійною профспілковою організацією.
Як пояснив в судовому засіданні представник позивача, спільна діяльність із Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України була викликана єдиним - досягненням статутної мети профспілки, а саме, здійснення належного захисту та представництва прав та законних інтересів своїх членів шляхом обміну досвідом профспілкового захисту з іншими профспілками такого ж рівня, які входили до складу Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України (але при цьому не втрачали своєї самостійності), а також обміном інформацією, отриманням рекомендацій безпосередньо від всеукраїнської профспілкової організації - Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України, що відповідає вимогам діючого законодавства, а саме, статті 8 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності та статті 11 Конвенції з прав та основоположних свобод людини, якими гарантована свобода об'єднання.
Більше того, судом з метою повного та всебічного розгляду даної справи витребувано та з'ясовано у позивача обставини створення й легалізації. Так, встановлено, що 02.07.2003 працівниками (а саме, бортпровідниками) Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт проведено установчі збори, на яких прийнято рішення про: створення Профспілки бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії ; затвердження її Статуту; обрання Голови, Ради, Ревізійної Комісії; доручення Голові і Раді подати документи та провести реєстрацію Профспілки в державних органах; визначення розміру членських внесків.
Після проведення установчих зборів Профспілкою направлено лист (повідомлення) про своє створення до Дарницького районного управління юстиції у місті Києві відповідно до положень частини другої статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , що фактично свідчило про легалізацію Профспілки.
В подальшому, у зв'язку зі зміною керівництва Профспілки листом (повідомлення) від 26.11.2003 №2/6, Голова Профспілки бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії М.В. Одерієв повідомив начальника Дарницького районного управління юстиції у місті Києві Барсенєву Р.П. про зміну керівництва. На даному листі начальником Дарницького районного управління юстиції у місті Києві Барсенєвою Р.П. накладено резолюцію про прийняття даного листа до відома та до справи.
10.07.2003 Профспілку включено до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України як окрему юридичну особу. Так як відповідно до статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності профспілки легалізувались шляхом повідомлення на відповідність заявленому статусу, в Довідці №8881 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України вчинено запис: без реєстрації в органах юстиції , тобто без проведення реєстраційних дій.
14.07.2003 Профспілці бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії видано дозвіл на виготовлення круглої печатки, про що свідчить напис в правому нижньому куті Довідки №8881 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
15.07.2003 Профспілку взято на облік Державною податковою інспекцією у Дарницькому районі міста Києва, про що свідчить напис в правому нижньому куті титульної сторінки Статуту.
31.07.2003 легалізовано Профспілку Дарницьким районним управлінням юстиції у місті Києві відповідно до положень частини другої статті 16 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності , що підтверджується записом в Свідоцтві про державну реєстрацію юридичної особи.
05.12.2006 рішенням Державної податкової інспекції у Дарницькому районі міста Києва №135 Профспілку внесено до Реєстру неприбуткових організацій (установ).
17.07.2007 на виконання частини другої Прикінцевих положень Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб підприємців здійснено запис про Профспілку у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців №1 065 120 0000 009682 та видано Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи (Серія А01 №101421).
12.10.2007 Профспілку взято на облік в органах Пенсійного фонду України.
13.05.2009 Профспілку взято на облік платника страхових внесків Дарницьким районним центром зайнятості.
08.07.2011 Державним реєстратором Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації на заміну Свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи видано Виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
13.07.2012 у зв'язку з прийняттям нових видів економічної діяльності (КВЕД-2010) Профспілці видано нову Довідку АА №610324 є Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
Та власне 06.03.2017 Профспілка звернулася до Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві з метою внесення реєстраційних змін до установчих документів Профспілки, які були викликані зміною назви Профспілки, зміною місцезнаходження, затвердженням нової редакції Статуту.
Такі обставини свідчать про самостійність позивача як юридичної особи та вільне волевиявлення щодо зміни місцезнаходження, найменування і внесення змін до власного Статуту.
При цьому, дійсно доданим протоколом погоджено вихід Профспілки з Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України та входження до Об'єднання Незалежних Профспілок Авіапрацівників. Даний пункт включено до порядку денного та внесено до протоколу відповідно до Статуту Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії .
Однак, суд вважає, що вихід професійної спілки з об'єднання профспілок чи входження в об'єднання є виключно прерогативою Профспілки, не підлягає державній реєстрації та не може бути погоджено чи не погоджено зі сторони державних органів.
Відповідно, в судовому порядку не досліджується питання правомірності виходу позивача з Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України та вступу його до Об'єднання незалежних профспілок авіапрацівників, оскільки воно не є предметом спору та не стосується, спірних правовідносин, бо позивач звернувся до відповідача з заявою про державну реєстрацію зміни інформації про місцезнаходження, найменування та змін до Статуту.
Таких же висновків мав би дійти і відповідач, адже державний реєстратор під час проведення державної реєстрації на підставі перевірки, як встановлено судом, вичерпного переліку документів повинна була лише засвідчити факт, тобто виконати функцію легалізації події. Перевірка ж документів за іншими, не передбаченими Законом України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань критеріями, тобто правомірності виходу позивача з Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України, свідчить виключно про вихід за межі повноважень та у даному випадку про наявність підстав для визнання оскаржуваного рішення від 14.04.2017 №117 протиправним та його скасування.
Щодо посилання позивача на порушення відповідачем строків розгляду поданих документів, суд зазначає наступне.
Згідно положень частин першої, другої статті 26 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань розгляд документів, поданих для державної реєстрації та проведення інших реєстраційних дій, здійснюється, зокрема, у такі строки: щодо професійної спілки, її організації або об'єднання, організації роботодавців, її об'єднання - не пізніше 15 робочих днів з дати подання документів для державної реєстрації.
Строк розгляду документів, встановлений пунктами 2, 6 і 7 частини першої цієї статті, може бути продовжений суб'єктом державної реєстрації за необхідності, але не більше ніж на 15 робочих днів.
З матеріалів справи вбачається, що документи для проведення державної реєстрації змін до установчих документів позивачем подано 06.03.2017. Відповідачем долучено до матеріалів справи повідомлення щодо необхідності продовження строку розгляду документів, у зв'язку із необхідністю проведення правової експертизи на належному рівні, погоджене заступником начальника Головного територіального управління юстиції з питань державної реєстрації - начальником Управління державної реєстрації Головного територіального управління юстиції у місті Києві 27.03.2017.
Оскаржуване рішення винесено відповідачем 14.04.2017, тобто в межах 30 робочих днів з моменту подачі документів.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України , кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу .
Частиною другою статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Тобто, само по собі оприлюднення оскаржуваного рішення на сайті Міністерства юстиції України 05.05.2017 не спростовує обставин щодо дати його прийняття в межах передбаченого законодавством строку та не може бути самостійною підставою для визнання рішення протиправним і його скасування.
Таким чином, враховуючи, що вимоги Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії є обґрунтованими, відповідають дійсним обставинам та знайшли своє підтвердження в матеріалах справи, в той час, коли Головним територіальним управлінням юстиції у місті Києві належним чином наведені позивачем посилання не спростовано, суд доходить висновку про необхідність захисту прав позивача в судовому порядку та задоволення позову повністю.
Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, відповідно до положень статті 139 КАС України, суд зазначає, що частиною першою вказаної статті передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246 КАС України
вирішив:
Адміністративний позов Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного територіального управління юстиції у місті Києві про відмову у державній реєстрації змін до відомостей про юридичну особу Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії від 14.04.2017 №117.
Стягнути з Головного територіального управління юстиції у місті Києві за рахунок бюджетних асигнувань на користь Первинної профспілкової організації Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії витрати зі сплати судового збору у розмірі 1600 (одна тисяча шістсот) гривень, сплаченого на підставі квитанції від 03.10.2017 №11.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач - Первинна профспілкова організація Професійної спілки - Асоціації льотного складу цивільної авіації України Професійна спілка бортпровідників Закритого акціонерного товариства Авіакомпанія Аеросвіт Українські авіалінії (місцезнаходження юридичної особи: 02068, місто Київ, вулиця Ревуцького, будинок 24/4, квартира 93; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 26346718).
Відповідач - Головне територіальне управління юстиції у місті Києві (місцезнаходження юридичної особи: 01001, місто Київ, провулок Музейний, будинок 2-Д; ідентифікаційний код юридичної особи в Єдиному державному реєстрі підприємств і організацій України: 34691374).
Суддя О.М. Чудак
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2018 |
Оприлюднено | 29.10.2018 |
Номер документу | 77429296 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Чудак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні